Mitä teet vanhana?

caput.mortuum

Haluatko elää vanhaksi? Oletko miettinyt mitä teet kun olet eläkkeellä? Onko sinulla joku, joka huolehtii sinusta jos et itse kaikkeen kykene?

Syy miksi kysyn tulee tässä:

Kaupassa kohtasin vanhan naisen, joka kassajonossa avuttomasti ja hätääntyneenä katseli ympärilleen ja tovin ihmeteltyäni ymmärsin että voimat käsissä eivät riittäneet ostoskorin tyhjentämiseen hihnalle. Ostoskori painoi noin puoli kiloa. Tein sen hänen puolestaan ja hän ojensi jo lompakkoaan minulle kunnes kassan täti onneksi tajusi ottaa homman haltuunsa. Sanaakaan vanhus ei sanonut apua pyytääkseen, mutta kiitti kuitenkin. Hän oli jotenkin poissa koko tilanteesta ja hyvin avuton. Jälkeenpäin tuli paha mieli kun aikaa olisi ollut vaikka sen kauppakassin kantamiseen mummon kotiin asti.

31

1113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (N)

      Tapan itseni. Se vain on tehtävä siinä vaiheessa kun vielä pystyy. Suunnitelma on jo valmiina.

      t. iloinen, nuori (N)

      • (M)

        aivan sama suunnitelma ku mulla.

        Miten olet toteutuksen suunnitellut?


      • caput.mortuum

        Mistä tiedät milloin on oikea hetki siihen?


      • (N)
        (M) kirjoitti:

        aivan sama suunnitelma ku mulla.

        Miten olet toteutuksen suunnitellut?

        jos ei kerralla anna riittävästi, käyn useammalla.

        Kirjoitan oman nekrologini ja lähetän sen lehteen samana päivänä. Aiemmin olen jo hyvästellyt ne ketä mahdollisesti kiinnostaa. Hienointa olisi pitää kunnon läksiäisbileet joihin kokoontuu koko jengi, kaikki satavuotiaat, muoviniveliset ystäväni. Joisimme viinaa ja puhuisimme maailman asiat selviksi. Ja taustalla soisi kovaa hardcore-punk, vanhusten musiikki, jota nuoret pilkkaisivat.

        Seuraavana aamuna otan riittävän annoksen lääkkeitä että varmasti eivät saa enää hereille.
        Se on adios sitten.

        Ajoituksesta; tämä pitäisi tehdä jos alkaisi tulla aivorappeuman oireita (altzheimers, dementia) tai muu vakava sairaus josta ei ole toiveita parantua, tai muuten vain vanhenee liikaa eikä enää hallitse tekemisiään.

        Olisi hienoa jonain keväisenä aamuna, talitinttien kiljuessa, mullan tuoksuessa ja Igniten soidessa taustalla kovaa, päättää tämä hieno elämäni, tietäen että ruumiini ruokkii tulevia eliöitä ja olen saanut hetkeni tuntevana, vahvana, kauniina, kiimaisena eläimenä!


      • se menee

        sanoo iloiinen vanhempi nainen


      • (M)
        (N) kirjoitti:

        jos ei kerralla anna riittävästi, käyn useammalla.

        Kirjoitan oman nekrologini ja lähetän sen lehteen samana päivänä. Aiemmin olen jo hyvästellyt ne ketä mahdollisesti kiinnostaa. Hienointa olisi pitää kunnon läksiäisbileet joihin kokoontuu koko jengi, kaikki satavuotiaat, muoviniveliset ystäväni. Joisimme viinaa ja puhuisimme maailman asiat selviksi. Ja taustalla soisi kovaa hardcore-punk, vanhusten musiikki, jota nuoret pilkkaisivat.

        Seuraavana aamuna otan riittävän annoksen lääkkeitä että varmasti eivät saa enää hereille.
        Se on adios sitten.

        Ajoituksesta; tämä pitäisi tehdä jos alkaisi tulla aivorappeuman oireita (altzheimers, dementia) tai muu vakava sairaus josta ei ole toiveita parantua, tai muuten vain vanhenee liikaa eikä enää hallitse tekemisiään.

        Olisi hienoa jonain keväisenä aamuna, talitinttien kiljuessa, mullan tuoksuessa ja Igniten soidessa taustalla kovaa, päättää tämä hieno elämäni, tietäen että ruumiini ruokkii tulevia eliöitä ja olen saanut hetkeni tuntevana, vahvana, kauniina, kiimaisena eläimenä!

        tuon hienolta.

        Täytyy omaa suunnitelmaa parantaa.

        Toivottavasti on vielä paljon mullantuoksuisia keväitä tuntevana, kiimaisena eläimenä edessä.


      • (N)
        (M) kirjoitti:

        tuon hienolta.

        Täytyy omaa suunnitelmaa parantaa.

        Toivottavasti on vielä paljon mullantuoksuisia keväitä tuntevana, kiimaisena eläimenä edessä.

        nautitaan kun vielä voidaan. Mieti mikä uskomaton onnenpotku on se, miten meidän esiäitimme ja -isämme ovat onnistuneet tuottamaan juuri ne geeniyhdistelmät, jotka ovat lopulta johtaneet meihin, sinuun (M) ja minuun (N), ja me elämme tietoisina nyt, nauttien, peläten ja himoiten, oppien ja vieroksuen.

        Tätä sietää juhlia.


    • ikinuorena

      en vanhene...viisastun vain ;)

    • kroppa kestää... Pää kyllä pelaa mut jalkojen puolesta oon vähän huolissaan.

      Vanhana mie istun kultani kans terassilla kiikkustuolissa ja kattelen ku silkkiuikku soutaa pitkin järven pintaa ja laineet rantaa keikuttaa.

      Sit mie pakkailen auton ja käyn hakemassa lapsen lapset kiekko harkkoihin ja pyörähdän samalla siinä tervehtimässä penskoja.

    • aivan liian kaukana mietittäväksi.
      Hankin kai keinutuolin, istun siinä ja mietin minä viikkona uskaltaisi keinua ;)

    • cookos

      tavoite on 85 vuotta ja sen voin saavuttaa nykyisillä elämäntavoillani, on laskettu jollain mittarilla. Ja perimä on hyvin pitkäikäistä porukkaa, sinne 90 ovat vetäneet. Ja olleet aikasta terveitä.
      Kun olen eläkkeellä, oon toivottavasti järven rannalla ja kuuntelen laineiden liplatusta ja talvella juon kuumaa glögiä ja kääriydyn villahuopaan hyvän kirjan kera (jos nään lukea).
      Perillisiä on, mutta epäilen, että minua hoitaa joku musta mies tai tumma nainen ulkomailta. Se pelottaa, ei sillä että olisin rasisti, vaan luotan suomalaiseen työhön, ikävä kyllä. Tai sitten ei hoida kukaan ja saan pärjätä kuten parhaaksi näen.
      Ja juuri nyt joku vanhus on pulassa, hänestä ei kukaan välitä, hän on onneton, yksin ja kärsii. Se pistää miettimään..

      • caput.mortuum

        Enhän voi tietää sitä että tapaamani vanhus kärsisi, mutta siltä se vaikutti. Ylpeys ei antanut periksi apua pyytää ja ostoskorissa oli punaisella hintalapulla merkittyä maitoa ja ruisleipää. Jotenkin vaan näkyi päältä ettei hyvin mene.

        Mulla ei ole lapsia eikä tule koskaan olemaankaan, mutta eikös lasten velvollisuus ole se että he pitävät huolta äidistään ja isästään? Olen varautunut yksinäiseen vanhuuteen ja kuolemaan yksin yksiössäni jos vanhaksi edes jaksan elää.


      • caput.mortuum kirjoitti:

        Enhän voi tietää sitä että tapaamani vanhus kärsisi, mutta siltä se vaikutti. Ylpeys ei antanut periksi apua pyytää ja ostoskorissa oli punaisella hintalapulla merkittyä maitoa ja ruisleipää. Jotenkin vaan näkyi päältä ettei hyvin mene.

        Mulla ei ole lapsia eikä tule koskaan olemaankaan, mutta eikös lasten velvollisuus ole se että he pitävät huolta äidistään ja isästään? Olen varautunut yksinäiseen vanhuuteen ja kuolemaan yksin yksiössäni jos vanhaksi edes jaksan elää.

        Taitaa velvollisuus toteutua vähän nihkeästi nykyisessä sosiaalidemokraattisessa ja tasa-arvoisessa Suomessa.


      • caput.mortuum
        Ratikkakuski kirjoitti:

        Taitaa velvollisuus toteutua vähän nihkeästi nykyisessä sosiaalidemokraattisessa ja tasa-arvoisessa Suomessa.

        Kai se on niin että vanhemmat laitetaan hoitokotiin ja lapsettomat vanhukset jäävät kotiinsa kunnes aiheuttavat vaaraa itselleen ja muille kerrostalon asukkaille. Pelottaisi asua aloituksessa mainitsemani vanhuksen naapurina.

        Ennen vanhaan sentään huolehdittiin itse omista vanhemmista, nykyään ajatellaan vain itseä.


      • cookos
        caput.mortuum kirjoitti:

        Kai se on niin että vanhemmat laitetaan hoitokotiin ja lapsettomat vanhukset jäävät kotiinsa kunnes aiheuttavat vaaraa itselleen ja muille kerrostalon asukkaille. Pelottaisi asua aloituksessa mainitsemani vanhuksen naapurina.

        Ennen vanhaan sentään huolehdittiin itse omista vanhemmista, nykyään ajatellaan vain itseä.

        että kyllä se vanhus pärjää, kun on tähänkin asti pärjännyt. Vaan joskus se aika koittaa, kun on jotain tehtävä.
        Kyllä toivon lasteni välittävän mun hoidosta kun aika koittaa, toivottavasti saan rahaa säästöön, että on millä kustantaa. Perilliset tahtoo siinä vaiheessa vaan olla nuukailevia, oon tuosta vierestä huomannut.


    • yksin..

      vanhana ja heikkona.

      Kyllä suunnitelma on se, että ennen eläkeikää täytyy löytää hyvä vaimo. Sellanen kunnon mökinliisa. Voidaan sitte jeesailla toisiamme.

      Elämästähän ei koskaan tiedä. Toinen kuolee ennen toista. Kyllä tämä kysymys hiljaiseksi vetää.

      Ihan oikeasti miettinyt tätä itsekin viimeaikoina. Oma yksinäisyys se varmaan laittaa miettimään.

      Täytyy alkaa tekemään asialle jotain, heti pääsiäisreissun jälkeen :)

    • Tätä olen miettinyt teini-iästä asti ja toiminut sen mukaan. Tokihan kuolo voi korjata vaikka tänään, mutta elän silti sen mukaan, että voisin joskus toteuttaa haaveeni.

      Olen tehnyt töitä, säästänyt ja sijoittanut hyvällä menestyksellä. Haluamme Rouva Ratikan kanssa matkustella ja muuttaa ulkomaille ainakin talvikausiksi.

      Jos terveys ei kestä, niin tulen takasin Suomeen ja palkkaan itselleni hoitsun lusikoimaan soppaa suuhun ja vaihtamaan vaippoja. Olen täysin varma, että tämä on toimivampi konsti kuin tehdä pari mukulaa ja luottaa siihen, että he minua vanhana hoitaisivat. Harva sitä nykyisin on vanhempiensa omaishoitaja.

    • >Haluatko elää vanhaksi?

      Haluan.

      >Oletko miettinyt mitä teet kun olet eläkkeellä?

      En. Ja mun mielestä ihmisten kantsis muutenkin enemmän miettiä sen tekemisen sijaan sitä, että miten edes tulee toimeen eläkkeellä.

      >Onko sinulla joku, joka huolehtii sinusta jos et itse kaikkeen kykene?

      Jos mullei ketään ihmistä huolehtimassa, ni mä teen sitte jonku koneen vaihtamaan vaippoja.

      • cookos

        kun käy eläkekertymää tarkistamassa, siinä selvii paljonko eläke on tällä ansiotasolla..se voi olla joskus aika pieni. Ja kun ei tiedä, maksetaanko silloin ees mitään eläkkeitä, vaikka niitä nyt kerätään.


    • väliaika

      Haluan elää vanhaksi. Geenit siihen ovat kohtalaiset. Elämäntavoilla pyrin vaikuttamaan muuten positiiviseen lopputulokseen.

      Eläkkeelle päästyäni alan värkkäämään puutöiden parissa. Veneenveistoa on jo vähän harjoiteltu, ettei ihan tyhjästä tarvitse aloittaa.

      Toivon että olisi joku. Jos ei muuta, niin edes yhteiskunnan taholta. Pikkusen kyllä koettanut elää siihen malliin, että jotain apuja pystys itsekin kustantamaan.

      Aika syvällinen aihe, mutta ehkä se sopii näin kiirastorstai-iltaan.

    • Vanhana...

      Jos tulen ukkiini niin kasvattelen pientä puutarhaa rivarin takapihalla ja tapan kaikki istuttamani kasvit käyttämällä liikaa torjunta-aineita. Niin. Ja elän silakoilla ja persikoilla.

      Ja näytän tältä:

      http://www.aijaa.com/v.php?i=1788349.gif

      (Really, tuo olen minä vanhana. Taiteilijan näkemys. Piipusta en tiedä.)

      ...

      No. Oikeasti olis nastaa jos pääsis asuun jonnekin isoon taloon vaikka lastensa riesaksi kuten ennen vanhaan. Vois vahtia lastenlapsia ja tehdä liiterissä pieniä puutöitä sikäli kuin jaksaisi, olis aikaa vaikka isommillekin puukuviointitöille, jotain tän suuntaisia varmaan tekisin : http://kotisivu.dnainternet.net/nakamura/kuvat/omenainalla.jpg

    • Myrskyluodon Maija

      Jos jään Suomeen muutan vanhaan majakkaan ja erkoidun, kuolen yksin kuten synnyinkin.

      Haluatko elää vanhaksi?
      Yhdenksänkymmentä vuotta ei ole mahdottomuus sillä suvun naiset ovat pitkäikäisiä. Haluan/toivon että liikuntakyky ja aivotoiminta säilyvät katkeraan loppuun asti, muulla ei ole niin väliä.

      Oletko miettinyt mitä teet kun olet eläkkeellä?
      Joo, jos jään eläkkeelle nykyiseltä työnantajaltani, kuten olen suunnitellut, ostan jonkun pienen mökin välimereltä ja vietän suurimman osan vuotta siellä, lopun aikaa matkustelen.

      Onko sinulla joku, joka huolehtii sinusta jos et itse kaikkeen kykene?
      Ei, ite pitää pärjätä.

    • MMies

      En elä vanhaksi.

    • Haluatko elää vanhaksi?
      * Kyllä, jos saisi elää myös kohtuullisen hyväkuntoisena.

      Oletko miettinyt mitä teet kun olet eläkkeellä?
      * En ole vielä miettinyt.. Tahtoisin kai vain nauttia olostani, ehkä matkustella muitten eläkeläisten kanssa, ja kirjoitella jotakin..

      Onko sinulla joku, joka huolehtii sinusta jos et itse kaikkeen kykene?
      * Ainakin veljien perheenperustamiskuviot ovat jo hyvin mallillaan joten ehkä veljien lapsista olisi apua. Tietysti jos tästä nyt itsekin vielä perhetta alan perustamaan ja saan lapsia niin toivon mukaan he huolehtisivat..

      Kertomasi muistuttaa että vanhukset eivät saisi olla ihan oman onnensa nojassa, jos ei sukulaisia ole niin jotkut avustajatkin voisivat olla ihan tervetulleita.

    • rusalkaa

      Tuli mieleen pari tuttavaa ja entiset naapurit...ei ollakaan nähty pitkään aikaan. Oli aina aidan yli juttua ja kaikenlaista puuhastelua. Pitää kutsua kahville, jos pääseevät tulemaan. Itse asiassa mun pitääkin tehä noista tänään ostamistani tulppaaneista ja narsisseista kukkakimppui muillekin vietäväksi, kun ostin ihan älyttömästi kukkia.

      Mun mielestä vanhukset on ihania.

      Tietenkin sitä toivoisin eläväni terveenä ja jossain määrin järjissäni vanhaksi. Mulla on nyt hyvä paikka ja tässä ympärillä tulee olemaan paratiisipuutarha, jota hoitelen vielä vanhanakin. Haluaisin tehä tästä lastenlapsille ihanan mummolan.

      Jaa, miten sitä pärjäisi eläkkeellä? Mun pitää alkaa tekemään omaa taidettani. Ensteks sellanen patsaspuisto puutarhaan, sitten nää aitat ja mökit täyteen teoksia. Sitten pitää hommata se nuori ja komea mies itelleni. Ukko saa sitten kantaa halot liiteristä sisälle ja toimia kuskina, kun mennään kylälle.

      • MMies

        " Pitää kutsua kahville, jos pääsevät tulemaan:
        ---
        Mun mielestä vanhukset on ihania."


        Ihan kuin minun naapuripariskuntani- toinen 48 ja toinen 53. Mielenkiintoista aina, pääsevätkö viemään roskapussin roskikselle asti tai hakemaan kaupasta lisää kaljaa. Uskomatonta miten rappiolle vuosikausien jatkuva viinan vetäminen voi ihmisen vetää, mutta sitä ei usko ennen kuin omin silmin näkee. Pahin näkemäni oli 37-vuotias mies, joka näytti 6kymppiseltä ja jonka jalat ei kestänyt edes 300 metrin kävelyä. Sofa sweet sofa.


      • rusalkaa
        MMies kirjoitti:

        " Pitää kutsua kahville, jos pääsevät tulemaan:
        ---
        Mun mielestä vanhukset on ihania."


        Ihan kuin minun naapuripariskuntani- toinen 48 ja toinen 53. Mielenkiintoista aina, pääsevätkö viemään roskapussin roskikselle asti tai hakemaan kaupasta lisää kaljaa. Uskomatonta miten rappiolle vuosikausien jatkuva viinan vetäminen voi ihmisen vetää, mutta sitä ei usko ennen kuin omin silmin näkee. Pahin näkemäni oli 37-vuotias mies, joka näytti 6kymppiseltä ja jonka jalat ei kestänyt edes 300 metrin kävelyä. Sofa sweet sofa.

        Noi on sinun kokemuksia 'vanhuksista'... semmosia, jotka vanhentaneet ittesä kuten sinäkin: juomalla ja polttamalla sätkää.

        Mulle tossa taannoin jossain palstalaisanalyysissä viduiltiin, että kirjotan ummet ja lammet. Entisillä naapureilla ja mulla on paljon yhteistäkin...mutta en enempää viitti kertoo. Sen sanon, että tolla sun tyylilläsi ei oikeesti vanhaksi ihmiseksi ennätä elää.


    • scale

      olen vakaasti pättänyt ruveta vittumaiseksi kääkäksi.

      Vapise silloinen nuoriso.

    • Mulla on jo tarkat suunnitelmat kiikkustuolissa kiikkumisesta ja rollaattoriralleista joten tuskin tulee tekemisen puutetta.

      Oikeasti toivon,että suhteeni muksuihini olisi hamaan loppuun saakka niin lämmin,että saisin heiltä apua ja tukea sitä tarvitessani. Toivon mukaan siinä viereisessä kiikkustuolissa kiikkuu myös samanlainen kurttuinen kuoma kuin minäkin täyttämässä ristisanatehtäviä ja hörppimässä aamukahvia.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen jo eläkkeellä ja kaikki hyvin. Paljon paremmin, kuin nuorena ja epäkypsänä. Tasapainoista elämää. Näin on hyvä, kun terveyskin on hyvä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2509
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      55
      2214
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      199
      2212
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1732
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1277
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      7
      1252
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      18
      1222
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe