Mitä aineita luonnonkihariin hiuksiin?

auttakaaaaa

Kun luonnonkiharat hiukseni ovat puhtaat, niin kaikki katkenneet hiukset sojottavat joka paikasta ja hiukset näyttää kamalan huonokuntoisilta. Jos laitan muotovaahtoa tai/ja lakkaa, niin ihan yhtä kauheelta näyttää. Vaha taas tekee hiukset rasvasen näköisiksi. Mitä aineita pitäisi käyttää, että hiukset kiiltäis ja näyttäis hyväkuntoisilta?? Hiukset ei ole mikään afro, vaan siis tälläset laineet.

5

1100

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • curlyshirley

Heips kohtalotoveri.

Luonnonkiharat hiukset vaativat ennen kaikkea hyvää huolenpitoa, sekä omistajaltaan että kampaajalta. Itse lainehtivan luonnonkiharan tukan omistajana olen törmännyt pariinkin kampaajaan, jotka eivät tajua luonnonkiharan hiuksen käsittelystä mitään. Jos leikkauksen jälkeen kampaaja alkaa föönaamaan tukkaa kuivaksi, niin hiuksia ei vedellä tiheäpiikkisen fööniharjan avulla ainakaan suoraksi...

Hoitotuotteiksi suosittelen hankkimaan perussetin kosteuttavia shampoita, hoitoaineita, hiusnaamion ja esim. latvoille oman hoitotuotteen. Näillä pääsee näppärästi jonkunlaiseen kompromissiin tukan kanssa, ja joka päivä ei ole 'bad hair day'. Erityisesti latvojen kuntoon kannattaa panostaa (säännöllinen leikkaus), ja käyttää jotain latvasuojaa tms hoitoainetta.

• jotakin....

luonnonkiharan hiuksen ongelma on usein siinä, että se kihartuessaan näyttää huonokuntoiselta, vaikka todellisuudessa (usein käsittelemätön hius) on erittäin hyväkuntoinen. "Katkenneet" hiukset eivät siis olekaan katkenneita, vaan jatkuvasti tulevaa uutta kasvua, joka siis on lyhyempää kuin vanhempi "pitkä" hius.
      Hoitaminen onkin siis ongelmallista, koska varsinaista hoitotarvetta ei ole. Hius kaipaa korkeintaan kosteutta. (märkänähän se usein on kauneimmillaan)
      Hyvä pitävä muotoilutuote on tarpeen, joka puristellaan kosteisiin hiuksiin, varsinkin pituuksiin. Tukan on paras antaa kuivua aivan itsekseen, jopa ilman diffuuseria, joka sekin hajottaa ja pörröttää kiharoita. Kuivunut tukka on paras haroa sormin "auki", vaikka vähän pää alaspäin, mutta varoen kiharoiden liikaa hajottamista ja pörrötystä. Harjaaminen on usein kaiken tuho. Lopuksi pintaan voi suihkutella jätettävää kosteuttavaa hoitosuihketta ja/tai kiiltosuihkeita. Perus pesu- ja hoitotuotteina kannattanee käyttää kiharoiden hiusten tuotteita, jottei kiharuutta kuitenkaan latisteta.
      Kiilto; kiilto sinänsä on valon heijastumista pinnasta. Valitettava tosiasia on, että valo heijastuu paremmin sileästä(suora) kuin epätasaisesta(kihara) pinnasta. Esimerkkinä hiottu kivi ja hiekka, samasta aineesta kyse, toinen kiiltää, toinen ei. Kiharaa hiusta ei siis saa kiiltämään luonnollisesti vaan áinoat keinot ovat hiuksen pintaan suihkutettavat "keinokiillot", jotka nekin kiharassa toimivat vähän huonosti. Jos kierrät pesun jälkeen hiuksiisi isot rullat, tukka kihartuu tasaisemmin/sileämmin, ja näin myös kiiltää vähän paremmin. Luonnonkiharan hyvä puoli on se, että "rullakampaus" pysyy hyvin. Luonnonkihara toimii alla samoin tukena kuin permanentti. Toki kampauskin vaatii pinnalleen hiuslakkaa tai muuta ilmankosteudelta suojaavaa tuotetta. Ulkoapäin tuleva kosteus tekee tukalle hyvää, mutta pörröttää luonnonkiharan helposti hampsuisen n ä k ö i s e k s i.
      Omaan itse melko voimakkaan luonnonkiharan, pituus olkapäiden yläpuolella (olen kampaaja). Useinmiten föönaan ja muotoilen hiukseni melko sileiksi, mutta kostealla säällä se on turhaa, ja tukka on kauniimpi "luonnontilassaan". Suoraksi föönaillessa käytän siloittavia pesu- hoito- ja muotoilutuotteita (jotka sopivat mainiosti myös rullakampauksen alle)Kiharoille jättäessä taas siirryn kiharoiden hiusten tuotteisiin sekä hiuksiin jätettäviin hoitoaineisiin, ja kiharoiden muotoilutuotteisiin. Muotoilutuotteita käytän kiharoille jättäessä varmasti kolme kertaa enemmän, kuin suoristaessa... Märkään tukkaan puristelen ensin voimakkaan muotoiluvaahdon. Annan tukan kuivua itsekseen. Kun kiharat tuntuvat kuivilta, haron tukan pelkästään sormin auki, puristelen (esim.Kerastase ElastoCurl)jotain kiharatuotetta nimenomaan latvoihin, nostelen ja asettelen tukkaa hiuslakan avulla, ihan latvoihin saatan "rypistellä" hiusvahaakin. Lopuksi reilusti lakkaa jonka kuivuttua kiiltosuihketta. Oma tukkani on siis melko voimakkaan kihara ja kokeilemalla vaan löytyy ne oikeat konstit erityyppiselle kiharuudelle. Periaatteessa kyse on kuitenkin siitä, että kaksi vaihtoehtoa on, joko muotoilet tukkasi rullilla/föönillä/raudalla tms. erittäin huolellisesti, tai sitten panostat oman kiharan korostamiseen. Välivaihtoehtoja ei ole. Puolihuolimaton föönaus on kiharan tuho...
      Jos kiilto vielä askarruttaa ja epäilyttää, pyydä kampaajaa muotoilemaan joskus tukkasi aivan suoraksi. Huomaat, että kiilto on olemassa! Kyse ei siis ole huonosta kunnosta.

• minäkin.

Todella hyvä vastaus, johon voin kokemuksen syvällä äänellä täysin yhtyä. Hienoa lukea asiantuntijan vastaus!

Pinnalla pörröttävät latvat ovat todellakin sitä uutta kasvavaa "vuosikertaa". Usein olen tuskastunut juuri siinä kohdassa kampaajan väitteisiin kuivasta tukasta. Luonnonkiharoiden leikkaaminen on todella ammattilaisen puuhaa. Muistan kauhulla kun suht kokematon tyttönen yritti tasata tukkaani, täysin vinoohan se meni, kaupanpäällisiksi sain kummalliset kommentit...

Itse olen todella tyytyväinen luonnonkiharaan hiuslaatuun, joka on sopivan jämäkäää ja paksua. Mikä voisikaan olla parempi pohja erilaisille kampauksille. Kosteuttavat hiustuotteet parasta ja föönit nurkkaan. Oma suosikkituotteeni on tällä hekellä cutrin/nordic balance, color booster drops.

Ihanaa pääsiäistä kaikille!

• Miuni

Tästähän saa itse kukin hyvää infoa :) Olisi vain kiva jos KAIKKI kampaajat pytyisivät tämän ymmärtämään...

Itse törmään jatkuvasti siihen, että saan väitellä kampaajan kanssa siitä, että hiukseni ovat ihan hyvässä kunnossa, MUTTA ne vain kihartuvat..
        Jatkuvasti kun ovat sitä mieltä että pitäisi leikata ainakin 10cm pois kun on niin kuivaa.. Jos näin tehtäisiin niin minusta tulisi siili..

Mutta samoin jotkut eivät osaa ottaa kiharaa huomioon ja myyvät liian "kuivia" tuotteita, tai käsittelyissä käyttävät liian vahvoja aineita..

Toivottavasti vielä joku päivä kihara hius löytää tiensä kaikkien keskuuteen..

• mistä sinut löydän ;-)

10 vuotta olen etsinyt kampaajaa jolla on itselläkin luonnonkihara (siis kunnon kiharat) ja ymmärtäisi edes vähän paremmin myös minun hiusteni päälle... Pääkaupunkiseudulta kun sellaisen löytäisin, niin elämä helpottuisi huomattavasti :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      258
      2001
    2. Olen niin kesken

Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys
      Ikävä
      15
      1458
    3. Tietääkö joku ylläpidosta?

Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi
      Sinkut
      210
      1287
    4. Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)

Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä
      Ikävä
      185
      1135
    5. Minkä ikäinen

Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      69
      998
    6. Nainen olet ensimmäinen tarpeeksi vahva

joka kestää tämän kokonaisuuden, minut. Persoonani, tunteeni, kipuni, pelkoni. Olen aina pidätellyt itseäni ja antanut v
      Ikävä
      60
      933
    7. TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."

Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p
      Tanssii tähtien kanssa
      18
      914
    8. Tunnisteita kaipaajille

Onko jokin juttu mistä sun kaivattu tietää et viesti ois hälle? ☎️📝
      Ikävä
      51
      856
    9. Martina ei mennyt naimisiin

IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      830
    10. Mä tuun aina rakastamaan sua J

Mutta en pysty kertomaan, että mikä mulla on hätänä. Mä en kertakaikkiaan pysty. Joskus naureskelit muiden ihmisten vai
      Ikävä
      61
      823
    Aihe