Tatska ja diabetes?

Julle

Oon 24v diabeetikko ja mieleni tekis tatuointia. Onko diabeetikoilla mahdollisuus ottaa tatska ja mitä ylimääräisiä riskejä siihen sisältyy? Diabetekseni on ihan hyvin tasapainossa.

8

3750

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Knuu

      En ole varma, mutta yleensä täytettävässä kaavakkeessa lukee milloin ei tehdä tatuointia ja siinä on yleensä mainittu: HIV, Hepatiitti ja "verenvuototauti". Kannattaa puhua asian tuntevan tatuoijan kanssa voidaanko sinulle kuva tehdä ja sen vaaroista.

      • voivoivoi

        mun iso veljellä on ollu diabetes 3-vuotiaasta ja se otti tatskan 18-vuotiaana on nyt 27. ei mun mielestä sillä oo mitään väliä onko diabetes vai ei?


      • Mina

        on ihan mahdollinen yhdistelma!Sulla voi paranemine vaan vieda vahan enempi aikaa, muuten ei eroa!


    • Ninnu

      Olen itse terveydenhuoltoalalla ja diabeteksen kanssa ollut kovastikin tekemisissä. Ongelmana tatuoinnissa on se, että se on ikäänkuin haava. Eli ensin siitä vuotaa verensekaista kudosnestettä, jonka jälkeen siihen tulee rupi. Hygienia on tosi tärkeätä paranemisvaiheessa, etenkin diabeteksen kannalta. Eli mihinkään huononverenkierron alueelle (nilkat esim), en itse lähtisi sitä suosittelemaan diabeetikolle. Mutta muutenhan se tosiaan on haava, ja paranee kuin haava, eli haavojahan sitä tulee mutenkin diabeetikoillekin. Ja jos tatuointi ei ole mikään jättimäinen, niin myös infektioriski on pienempi. Kysyppä hoitavalta lääkäriltäsi vielä hänen kantaansa, hän kun tuntee sairaushistoriasi parhaiten.

      • Samppa

        En tiedä onko suomen terveydenhoitoalalla ja lääketieteellisissä määrittelyissä niinkään suuria eroja esim. USA:n määrittelyihin joten uskallan väittää, että tatuinti määritellään myös suomalaisessa lääketieteessä palohaavaksi, ei nk. tavalliseksi haavaksi. Myös hoito on sen mukaista, eli mitään alkoholia tai muita puhdistusaineita sisältävää puhdistusmenetelmää ei suositella vaan ainostaan rasvausta ja kevyttä pesua.


      • Ninnu
        Samppa kirjoitti:

        En tiedä onko suomen terveydenhoitoalalla ja lääketieteellisissä määrittelyissä niinkään suuria eroja esim. USA:n määrittelyihin joten uskallan väittää, että tatuinti määritellään myös suomalaisessa lääketieteessä palohaavaksi, ei nk. tavalliseksi haavaksi. Myös hoito on sen mukaista, eli mitään alkoholia tai muita puhdistusaineita sisältävää puhdistusmenetelmää ei suositella vaan ainostaan rasvausta ja kevyttä pesua.

        Palohaava tai tavallinen haava, tässä tapauksessa aivan sama, koska ihon pintakerroksen rikkoutuessa infektioriski kasvaa. Se miksi rasvaus on niin tärkeää tatuoinnissa on se, että muodostuva rupi pysyy pehmeänä. Muuten se kovettuisi ja saattaisi halkeilla, mikä voi näkyä sitten siinä pysyvässä kuvassa. Ja kyllä muuten palohaavojakin saa desinfioida.


    • winnie76

      Minulla on diabetes ja tatuointeja. Ei ole tullut mitään ongelmia. Kuukausi sitten otin koko selän peittävän kuvan ja hyvin parani, ei ongelmaa siinäkään. Jalkoihin olen myös ottanut ja ihan normaalisti parantunut. Ehkä se paraneminen on kovin yksilöllistä, oli Diabetes tai ei. Kaikilla ei diabetesta sairastavilla, ei haavat syystä tai toisesta parane kovin hyvin.

    • etkötajunnuaiemmi

      ota paskanen neula, jos haluut jännitystä
      rumaha riskillä tatska tulee olee kaikilla vanhana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5115
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3217
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1365
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe