Oon 24v diabeetikko ja mieleni tekis tatuointia. Onko diabeetikoilla mahdollisuus ottaa tatska ja mitä ylimääräisiä riskejä siihen sisältyy? Diabetekseni on ihan hyvin tasapainossa.
Tatska ja diabetes?
8
4032
Vastaukset
- Knuu
En ole varma, mutta yleensä täytettävässä kaavakkeessa lukee milloin ei tehdä tatuointia ja siinä on yleensä mainittu: HIV, Hepatiitti ja "verenvuototauti". Kannattaa puhua asian tuntevan tatuoijan kanssa voidaanko sinulle kuva tehdä ja sen vaaroista.
- voivoivoi
mun iso veljellä on ollu diabetes 3-vuotiaasta ja se otti tatskan 18-vuotiaana on nyt 27. ei mun mielestä sillä oo mitään väliä onko diabetes vai ei?
- Mina
on ihan mahdollinen yhdistelma!Sulla voi paranemine vaan vieda vahan enempi aikaa, muuten ei eroa!
- Ninnu
Olen itse terveydenhuoltoalalla ja diabeteksen kanssa ollut kovastikin tekemisissä. Ongelmana tatuoinnissa on se, että se on ikäänkuin haava. Eli ensin siitä vuotaa verensekaista kudosnestettä, jonka jälkeen siihen tulee rupi. Hygienia on tosi tärkeätä paranemisvaiheessa, etenkin diabeteksen kannalta. Eli mihinkään huononverenkierron alueelle (nilkat esim), en itse lähtisi sitä suosittelemaan diabeetikolle. Mutta muutenhan se tosiaan on haava, ja paranee kuin haava, eli haavojahan sitä tulee mutenkin diabeetikoillekin. Ja jos tatuointi ei ole mikään jättimäinen, niin myös infektioriski on pienempi. Kysyppä hoitavalta lääkäriltäsi vielä hänen kantaansa, hän kun tuntee sairaushistoriasi parhaiten.
- Samppa
En tiedä onko suomen terveydenhoitoalalla ja lääketieteellisissä määrittelyissä niinkään suuria eroja esim. USA:n määrittelyihin joten uskallan väittää, että tatuinti määritellään myös suomalaisessa lääketieteessä palohaavaksi, ei nk. tavalliseksi haavaksi. Myös hoito on sen mukaista, eli mitään alkoholia tai muita puhdistusaineita sisältävää puhdistusmenetelmää ei suositella vaan ainostaan rasvausta ja kevyttä pesua.
- Ninnu
Samppa kirjoitti:
En tiedä onko suomen terveydenhoitoalalla ja lääketieteellisissä määrittelyissä niinkään suuria eroja esim. USA:n määrittelyihin joten uskallan väittää, että tatuinti määritellään myös suomalaisessa lääketieteessä palohaavaksi, ei nk. tavalliseksi haavaksi. Myös hoito on sen mukaista, eli mitään alkoholia tai muita puhdistusaineita sisältävää puhdistusmenetelmää ei suositella vaan ainostaan rasvausta ja kevyttä pesua.
Palohaava tai tavallinen haava, tässä tapauksessa aivan sama, koska ihon pintakerroksen rikkoutuessa infektioriski kasvaa. Se miksi rasvaus on niin tärkeää tatuoinnissa on se, että muodostuva rupi pysyy pehmeänä. Muuten se kovettuisi ja saattaisi halkeilla, mikä voi näkyä sitten siinä pysyvässä kuvassa. Ja kyllä muuten palohaavojakin saa desinfioida.
- winnie76
Minulla on diabetes ja tatuointeja. Ei ole tullut mitään ongelmia. Kuukausi sitten otin koko selän peittävän kuvan ja hyvin parani, ei ongelmaa siinäkään. Jalkoihin olen myös ottanut ja ihan normaalisti parantunut. Ehkä se paraneminen on kovin yksilöllistä, oli Diabetes tai ei. Kaikilla ei diabetesta sairastavilla, ei haavat syystä tai toisesta parane kovin hyvin.
- etkötajunnuaiemmi
ota paskanen neula, jos haluut jännitystä
rumaha riskillä tatska tulee olee kaikilla vanhana
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup634575Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1273023Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua462888Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652237Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4461866Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.741440- 621317
- 621233
- 2611097
- 451008