Hiuspohja ongelma

Herkkä ja kuiva hiuspohja

Olen kokeillut erilaisia laadukkaita kampaajalta ostettuja shampoita, mutta hiuspohjani on milloin hiukan parempana ja taas pahempana. Rapsuttaessa oikein pölisee valkoista jauhomaista hiutaletta. Jos pitää tummia vaatteita niin ei paljon kannata hiuksiin koskea.

Nyt viimeksi olen käyttänyt Paul Mitchellin Tea Tree shampoota ja hoitoainetta vaan ongelmani jatkuu edelleen. Pesen lyhyet hiukseni päivittäin.

Onko kukaan jolla ollut samanlaista ongelmaa, löytänyt jonkun hyvän tuotteen? Vai pitäisikö alkaa laimentaa vedellä shampoita, ovatkohan ne liian vahvoja? Vai olenko jollekin shampoiden aineosalle allerginen?

Olen joskus myös laittanut päänahkaan kosteusvoidetta ja öljyhoitojakin olen kokeillut mutta en ole näistä suuremmin huomannut olevan apua. Joku kampaaja kerran sanoi ettei ongelmani ole varsinaisesti hilsettä joten en voi käyttää esim. apteekista saatavaa Nizoral-shampoota. Hyvät neuvot olisivat tarpeen!

17

10099

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratkasu tähän ongelmaan.

Itselläni on täsmälleen sama ongelma. Hilseshampoo vain pahentaisi tilannetta. Ensinnäkin tarvitaan herkälle hiuspohjalle tarkoitettu shampoo ja hoitoaine. Sit pullo oliivi öljyä. Kerran viikossa teen oliiviöljy hoidon sekä hiuksille, että hiuspohjalle.

Ota oliivi öljyä noin puoli desiä vaikka pakastepurkkiin. Laita se purkki killumaan kuumaan veteen vaikka lavuaariin. Kun öljy on kuumaa mutta ei polttavaa kasta sormenpäät öljyssä ja hiero öljy kämmeniin asti. Tämän jälkeen vie sormesi päänahkaa pitkin ensin pään etuosan hiusten läpi niin, että myös kämmenissä oleva öljy pääsee leviämään hiuksiin ja ennen kaikkea hiuspohjaan Toista tätä samaa kuvioo niin kauan, että koko päänahka on öljyssä. Hiero samalla vähän päänahkaa. Sitten levität lopun öljyn hiuksiisi. (tosin öljyä saattaa jäädä ylikin, että sit kun kaikkialla on jo öljyä ni lopun voi kaataa pois. Tämä öljy hoito muuten tehdään sitten kuiviin hiuksiin!

Koko homma kannattaa suorittaa niin, et kastaa sinne öljyyn vaan toisen käden sormenpäitä, että sit kun sen hieroo molempiin kämmeniin ni se öljy ei valu, eikä tipu pisaroita latialle. Suojaa hiuksesi käsittelyn jälkeen kelmulla, tai suihkuhatulla tai vaikka muovipussilla ja halutessasi voit laittaa siihen päälle vielä pyyhkeen pitämään lämmön hiuksissa. Vaikutusaika öljylle on 20min-2tuntia. Miten itsellä on aikaa..

Sitä en tiedä saako öljy päässä mennä saunaan, kun monissa hoitoaineissa on se riski, että se alkaa "kiehumaan" saunan kuumuudessa ja siksi vain lämpöaktiivisia hoitoaineita saa käyttää saunassa. Muut hoitoaineet aiheuttavat lämmetessään enemmän tuhoa, kun hyötyä. En sit tiedä, et lukeutuuko öljy hoitoaineeksi, jota ei saa lämmittää liikaa hiuksissa..

Sitten peset hiuksesi huolellisesti shampoolla, jotta kaikki öljy lähtee varmasti pois.

Seuraava vaihe on se, mitä pitäisi alkuun toteuttaa joka päivä (paitsi öljyhoito päivänä). Kerrot käyttäneesi Tea Tree shampoota, eli siedät siis teepuu öljyn hajua ;). Hyvä. Eli kun olet hankkinut herkälle hiuspohjalle sopivat tuotteet, (myös kaupan silikonittomat kelpaavat tässä tapauksessa hyvin), menet luontaistuote kauppaan ja ostat pullon tea tree öljyä.

Itse hoidan tämän teepuu öljyn käytön itse keksimälläni tavalla. Eli kaadan shottilasiin tai muuhun pieneen mittaan shampoota sen verran kun tarvin. Sit lisään siihen 5-15 tippaa teepuu öljyä ja sekotan sen sormella voimakkaasti. Sillon kun öljyä on varmasti tarpeeksi ni shampoo muuttuu ihan juoksevaksi ja sitä joutuu kaatamaan päähän suoraan mitasta. Pienellä määrällä se muuttuu vaan aavistuksen löysemmäksi ja sellainen melko löysä, muttei jukoseva onkin helpointa käyttää.

Sit vaan peset hiuksesi tällä teepuu öljy sekotteisella shampoollasi ja pian huomaat eron. Sen sekotuksen haju on mielestäni hirveä, mutta se myös haihtuu äkkiä pois, kun hiukset kuivuvat. Jos tämäkään ei vielä riitä ongelmaasi ni voit sekottaa myös hoitoaineeseen samalla tavalla tuota teepuu öljyä. Hoitoaineeseen sitä pitää laittaa vaan 5 tippaa, ettei hiuksiin vaan jää öljyä.

Minulla oli todella valkaistut hiukset, jotka olivat aivan karmeassa kunnossa ja kun keksin tämän teepuu öljy-sekotukseni ni sain tosi nopeesti hiuksistani taas kiiltävät ja ekaa kertaa vuoteen kampakin meni hiuksista läpi ilman tappelua. Se siis myös hoitaa hiusta ja estää takkuuntumista sen lisäks, et se hoitaa hiuspohjan ongelmia. Ihme aine täytyy sanoa.

Luulen että noissa valmiissa tea tree shampoissa ja hoidoissa ei ole joko tarpeeksi teepuuöljyä tai sit niissä on vaan jotain osia ko.aineesta ja siksi ne ei tee samoja tuloksia, kun tämä kotitekoinen versio.

Ja sitten kun hiuspohjasi alkaa parantua ni voit harventaa teepuuöljyn kanssa läträämisen kahteen kertaan viikossa ja oliiviöljy hoidot kertaan tai kahteen kuukaudessa. Mutta kokeile nyt ensin mitä pidät tuosta teepuuöljy sekotteisesta shampoosta ja hoitoaineesta ja jos se mielestäsi antaa lupaamani tulokset ni ala sekoittamaan se öljy jo valmiiksi aina koko pulloon, ettei joka päivä tarvi sekotella päivän annosta. Sen sekottamisen voi tehdä ihan mittaamatta, kun ensin opit laittamaan niihin kerta-annoksiin sopivan määrän ni sit vaan katsot et se pulloon sekotettukin muuttu koostumukseltaan samanlaiseksi, kun ne pienemmät satsit.

Sen takaan, että tämän aloitus kuurin jälkeen hiuksesi voivat paremmin kun koskaan ja hiuspohjan paraneminen alkaa myös, mutta se on vähän hitaampaa. Hiuksista eron huomaa ekan käytön jälkeen.

Olisi kiva jos myös kertoisit minulle, toimiko tämä tekniikka sinulla, jotta voin yrittää kehitellä näitä koti "keksintöjäni" aina vaan paremmiksi. Että kirjoitathan tänne, jos ja kun olet kokeillut tätä konstia.

• Ap.

Eilen kokeilin noita ohjeitasi. Laitoin öljyhoidon päähän saunan ajaksi. Öljyttyjen hiusten päälle laitoin huivin ja pyyhkeen. Ainakin yleensä öljyhoitojen sanotaan tehostuvan saunan lämmössä kunhan suojaa hiukset pyyhkeellä etteivät pääse palamaan. Kävin eilen ostamassa Ruohonjuuresta Ole hyvä -shampoota ja hoitoainetta ja lisäsin muutaman tipan tea tree öljyä shampooseen. Vielä en osaa sanoa näin lyhyen ajan kuluttua hoidon tehoavuudesta mutta kokeilen tätä jonkun aikaa.

• toi teepuuöljy
        Ap. kirjoitti:

Eilen kokeilin noita ohjeitasi. Laitoin öljyhoidon päähän saunan ajaksi. Öljyttyjen hiusten päälle laitoin huivin ja pyyhkeen. Ainakin yleensä öljyhoitojen sanotaan tehostuvan saunan lämmössä kunhan suojaa hiukset pyyhkeellä etteivät pääse palamaan. Kävin eilen ostamassa Ruohonjuuresta Ole hyvä -shampoota ja hoitoainetta ja lisäsin muutaman tipan tea tree öljyä shampooseen. Vielä en osaa sanoa näin lyhyen ajan kuluttua hoidon tehoavuudesta mutta kokeilen tätä jonkun aikaa.

hoitaa hiusta ja hiuspohjaa osottautu oikeesti aika uskomattomaks mulla. Shampoossa se esti kokonaan mun todella blondattujen vaurioituneitten hiusten takkuuntumisen ja sit ku mulla oli ollu niin pahaa se kutina päänahassa, et olin raapinu ihon rikki ni nekin kohdat parani. Mulla oli oikeesti "reikiä" päänahassa, mitkä oli pahasti ruvella. Sit ku teepuuöljy on antiseptista ni se korjas nää reijät. Ja varsinki kun sitä laitto vielä hoitoaineeseen, ku tuskin se ihan kokonaan päästä huuhtelemalla lähti ni sit se varmaan vaikutti vielä pitkään pesun jälkeenki.

Harmi, et tea tree shampoot ja hoidot on jo lanserattu markkinoille, ku tää olis ollu multa jo ehkä sellanen kuningasidea, et olisin voinu saada vähän rahaakin ;). Tosin ei se kampaamon tökötti sisällä sitä tarpeeks ollakseen niin tehokas, kun oma sekotus, mut myöhästä kuitenkin.

Ja siis sitä teepuuöljyn määräähän voi omassa sekotuksessa säädellä tarpeen mukaan, et joskus oon laittanu sitä shampooseen niin paljon, et shampoo muuttu "vedeks" ja silti se pesi mun rasvottuvat hiukset. Tosin sillon sitä yhdeks annokseks tarkotettua shampoota tuli liikaa ni pesin sillä kaks kertaa hiukset peräkkäin, ja annoin toisella kertaa sen vaikuttaa viel jonku minuutin verran. Mut vaikka sen öljypitosuus oli melko suuri ni silti shampoon pesuteho ei kadonnu olemattomaks.

Kaikkee pitää aina kokeilla, ku ei kaupoista vaan tunnu löytyvän ihan joka ongelmaan omaa tuotetta. Ja tää kun on lopulta aika halpa ratkasu ja ei tuu siks isoo rahallista menetystä jos se ei toimikkaan just siihen omaan ongelmaan.

Mutta raportoihan sit ku oot pidempään käyttäny noita konsteja ni saadaan vähän lisä tietoo, et toimiiks toi oikeesti muillakin kun mulla.

• pöperöpää

Hei!
        Kuulostaa todella vaikealta ja tahmealta , löysin netistä www.mariacos.fi nettisivuilta Je Veux nimisen shampoo sarjan joka ´perustuu luónnonöljyihin, tyrniöljy, arganöljy, neemöljy...
        Helppo käyttää aivan normaalilla tavalla, pese huuhdo, pistä hiuslaadun mukaan valittu hoitoaine huuhdo pois, ja lisää tippa jätettävää arganöljyä hiusiin ja muotoile.
        Ei pitkiä vaikutusaikoja, varsinkin se kuolleenmeren mutaa sisältävä naamio oli hyvä minun hiuspohjalleni.
        Pesin liian voimakkailla shampoilla ja liian usein. Nyt kun käytin tätä öljypohjaista Je Veux sarjaa en ole kärsinyt hiusten ja hiuspohjan kuivuudesta, vaikka tykkään pestä edelleen hiuksia aika usein käydessäni suihkussa. Löysin muuten tätä samaa sarjaa Järvenpäästä kampaamosta nimeltä SPOIL ME.
        Ja netin kautta tilasin parikertaa myös.

• silikonipeikko

Olen kopsannut tämän alla olevan tekstin jostakin linkistä jota en enää millään muista enkä löydä :(. Jos joku tietää kyseisen linkin niin lisää se tänne, en tarkoituksellisesti kenenkään tekstiä kopioi vaan ajattelin siitä olevan hyötyä jollekulle.

SILIKONI JA HIUSTENHOITO

Jopa puolet suomalaisista kärsii jonkinlaisista hiuspohjan ongelmista. Hiustutkija Annikki Hagros-Koski kertoo, että silikonituotteet ovat ainakin osittain syyllisiä. Ne muodostavat päänahkaan ohuen filmin ja aikaansaavat näin oivan kasvualustan sienille, talipunkille ja tulehduksille yleensä. Pienimolekyyliset silikonit imeytyvät päänahkaan ja tukkivat siellä hiusjuurta suojaavat talirauhaset. Pelko hiustenlähdöstä on perusteltu.

Etenkin kaksitehoshampoissa, joissa on hoitoainekin mukana, on todennäköisesti myös silikonia. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos nimessä tai ainesosaluettelossa esiintyy sana dimethicone tai methicone, niin kyseessä on silikoni. Hagros-Koski ei missään nimessä käyttäisi silikonishampoota. Kun halutaan viimeisetkin silikonin rippeet irti hiuksista, sitä varten on olemassa kampaajien tekemä syväpuhdistus. Silikoni ei poistu hiuksista kunnolla muulla tavoin.

Professori Jyrki Liesivuori Kuopion yliopistosta sanoo, että silikonia sisältävien aineiden mukana tulevat epäpuhtaudet saattavat aiheuttaa allergioita ja yliherkkyyttä yleensä. Silikoneista on enemmän haittaa kuin tähän mennessä on luultu. Silikonit voivat liittyä hormonitoimintaa häiritseviin aineisiin. Jyrki Liesivuorta huolestuttavat myös esimerkiksi lakoissa ja muissa hiussuihkeissa olevat silikonit. On olemassa mahdollisuus, että ne joutuvat hengitysilman mukana keuhkoihin ja sitä kautta elimistöön. Elimistössä silikoniyhdiste muuttuu piidioksidiksi, joka on yhtä kuin syöpää aiheuttava kvartsi.

Johtava ylilääkäri ja ihotautien erikoislääkäri Matti Hannukselan mielestä hiustenpesuaineissa kaupataan haaveita, mutta hän ei jaksa siitä enää hermostua. Tosiasia on kuitenkin, että hius on päänahasta lähtien kuollutta ainetta, samanlaista kuin kynsi, eikä sille millään voi antaa ulkoapäin terveyttä tai elinvoimaa. Hiusten terveyttä ja elinvoimaisuutta voi edistää hyvällä ravitsemuksella, ylläpitämällä yleiskuntoaan, tupakoimattomuudella ja hiusten pesulla. A-vitamiinin liika-annostus voi aiheuttaa hiusten lähtöä, E-vitamiini saattaa vaikuttaa muiden karvojen, mutta ei juuri hiusten kasvuun.
      – Noin kolmasosalla suomalaisista on voimakkaasti rasvoittuva hiuspohja, joka kannattaisi pestä päivittäin. Hiuspohjan ihon puhtaudella ja terveydellä on yhteys hiusten kasvuun.
      Parturimestari Tiina Marttinen on samaa mieltä siitä, että hiusta ei voi ravita. Hiusten kunto lähtee perusterveydestä. Kampaajat käsittelevät hiusten suomumaista rakennetta; joko aukaisevat suomuja tai täyttävät niitä. Silikoni täyttää suomuja, ja siksi se hankaloittaa hiusten kampaamokäsittelyä. Silikoni voi myös tukkia hiuspohjan talirauhasia. Takavuosien shampoo-hoitoaine –yhdistelmät, eli niin sanotut wash-and-go-shampoot, olivat usein varsinaisia silikonipommeja. Ne tosin ovat alkaneet hävitä markkinoilta. Erilaisia silikonilaatuja on yli 5 000. Hiustenhoitotuotteissa silikoni voi esiintyä esimerkiksi seuraavilla nimillä:

- Silicone
      - Methicone
      - Dimethicone
      - Trimethicone
      - Amodimethicone
      - Cyclotetrasiloxane
      - Cyclopentasiloxane
      - Cyclohexasiloxane
      - Hexamethyldisiloxane
      - Trimethylsiloxysilicate
      - Trimethylsilylamodimethicone

Seuraavista tuotesarjoista löytyy shampoita, joissa ei ole yhtään silikonia. Tarkistakaa kuitenkin ainesosaluettelot.
      - XZ
      - D:fi
      - Mop
      - Wella
      - Lanza
      - Phyto
      - Elokuu
      - Loreal
      - Herbina
      - Lumene
      - American Crew

• Ap.

On varmaan vuosien mittaan tullut "hoidettua" hiuspohjaa yhdellä jos toisellakin silikonia sisältävällä tuotteella. :(

• oli täälläkin

Siirryin käyttämään apteekissa myytäviä Rausch- tuotteita, joista ostin avocado- shampoon ja avocado-tehohoidon sekä kuiville hiuksille tarkoitetun hiusveden, jota hierotaan hellästi päänahkaan vaikka päivittäin, se kosteuttaa.
      Shampoota on hyvä laimentaa vedellä ennen hiuksiin levittämistä. Nuo käyvät myös värjätyille ja permanentatuille hiuksille.
      Ei ole sen jälkeen kutittanut päänahkaa eikä ole hilsettä tullut, jotenka pääsin vaivastani eroon.

• Ap.

Oletko käyttänyt jatkuvasti sitten näitä ko. sarjan tuotteita vai oletko vaihtanut välillä johonkin muuhun tuotteeseen? Pistän korvan taa tuon tuotesarjan jos vaikka jossain vaiheessa sitäkin kokeilen.

• havaittu
        Ap. kirjoitti:

Oletko käyttänyt jatkuvasti sitten näitä ko. sarjan tuotteita vai oletko vaihtanut välillä johonkin muuhun tuotteeseen? Pistän korvan taa tuon tuotesarjan jos vaikka jossain vaiheessa sitäkin kokeilen.

Käytän jatkuvasti Rausch- shampoota ja -tehohoitoa, tuota tehohoitoa käytetään vain joka 3. tai 4. pesun jälkeen, muut pesut pelkästään shampoolla.
        Raush- kuivien hiusten hiusvettä käytin alussa useimmin, mutta kun hilse ja kutina hävisi, ei ole tarvinnut sitä käyttää nykyään, joskus harvoin saatan hieron sitä päänahkaan.
        Puoli vuotta sitten aloin käyttää näitä tuotteita, kun luin niistä apteekin lehdestä ja apteekkarikin niitä suositteli, enkä aio luopua niistä.
        Ennen käytin kampaamosta ostettuja tuotteita.

• ollu

apteekista ostettavaa aco merkkistä shampoota ja hoitoainetta kuivalle päänahalle päänahalle. Oiskohan tuosta sulle apua. Mulla viime kesänä oli ihan kuiva päänahka, rapsuttaen irtosi oikein sellaista hilseen näköistä. Tuosta oli silloin apua. Nyt tarttis taas koittaa tuota ku päänahka kuivunut.

• kampaamosta

tai apteekista,mulla toimi hyvin sim sensitiv 4-system shampoot ja hoidot,ne ei sisällä haju,väri eikä säilöntäaineita,joille monet ovat yliherkkiä.

• hiippa-
        kampaamosta kirjoitti:

tai apteekista,mulla toimi hyvin sim sensitiv 4-system shampoot ja hoidot,ne ei sisällä haju,väri eikä säilöntäaineita,joille monet ovat yliherkkiä.

Nuo Sim 4-system-tuotteet ei ehkä sovi kaikille. Mullakin lähti puolet hiuksista, kun käytin, vaikka piti toimia toisin. Lopeta käyttö heti, jos päänahka tuntuu aralta!

• sain avun
        kampaamosta kirjoitti:

Kokeilin kaikenlaisia öljyjä,kalliita shampoita...kunnes eräs apteekki ihminen,kehotti "vielä" kokeilemaan apteekista saatavaa NITZOLAN voidetta ja shampoota.Muutaman käyttökerran jälkeen loppui vaivat!!Eikä ollut edes kalliita.

• Ap.

En löytänyt Aco-nimellä mitään mutta Acomaxista löytyi tietoa http://www.maimo.fi/

Ilmeisesti tarkoitit tuota linkistä löytyvää tuotesarjaa, joskus olen sitäkin ajatellut mutta vielä ei ole tullut kokeiltua. Harkitsen asiaa. Kiitos vinkistä.

• Ap.
        kampaamosta kirjoitti:

Olen kokeillut tätä sarjaa mutta en ole omalla kohdallani huomannut juurikaan apua ongelmaani. Kiitos vinkistä kuitenkin, täällä voi olla joku toinen jolle tämän sarjan tuotteet sopii. :)

• Ap.
        sain avun kirjoitti:

Kokeilin kaikenlaisia öljyjä,kalliita shampoita...kunnes eräs apteekki ihminen,kehotti "vielä" kokeilemaan apteekista saatavaa NITZOLAN voidetta ja shampoota.Muutaman käyttökerran jälkeen loppui vaivat!!Eikä ollut edes kalliita.

Olen vuosien varrella kokeillut Nizoralia, mutta koska kyseessä kohdallani on enemmänkin kuiva ja herkkä hiuspohja, tuo hilseshampoo on minulle liian voimakasta eikä siten auta tapauksessani. :(
        Kiitos vinkistä kuitenkin, jollekin jolla on todellinen hilseongelma, Nizoral voi hyvinkin auttaa. :)

• Kuori!

Kannattaa kokeilla hiuspohjan kuorintaa! Poistaa epäpuhtaudet ja hilseet eikä olisi pahitteeksi vaikkei mitään päänahkaongelmia olisikaan. System Professionalilla on ainakin Shampeeling-niminen kuorintashampoo. Pelasti mun ikuisesti hilseilleen ja kutisseen päänahan muutamalla pesukerralla. Nyt käytän kerran viikossa, aluksi tiheämmin kuuriluontoisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2298
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1893
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      28
      1602
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1560
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      1350
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      115
      1151
    8. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe