Ylimääräinen rasva on vain oire väärästä energiansaannin ja -kulutuksen suhteesta.
Rasvan vähentämistä ihmedieeteillä ja muilla vippaskonsteilla voi verrata savunpoistoon tulipalon sammutuksessa. Tulipalo ei sammu.
Siis vaikka oireenpoisto onnistuisikin, ei siitä ole hyötyä ja pääsääntöisestihän se ei edes onnistu.
Mikä on sitten "oikea" energiansaanti?
Ruho, peili ja vaaka kertovat sen. Peilissä muutokset näkyvät senverran viipeellä, että suosittelen vaa'an käyttöä.
Muutoksen nopeus ei ole tärkeää. Päinvastoin kuin yleisesti luullaan, hitaasti saavutettu tulos on oikeasti paljon arvokkaampi kuin rykäisy lyhyessä ajassa. Esim. -50 g päivässä normalisoi jättiläisruhonkin parissa vuodessa.
Ja se on lyhyt aika loppuelämään verrattuna.
Ensiksi kannattaa laskea energiankulutus jollain nettilaskurilla ja ruveta syömään hieman sen alle.
Alussa on syytä välttää suuria muutoksia elämäntavoissa ja ruokavaliossa ja keskittyä vain energiamäärään ja mielialan pitämiseen korkealla. Kun paino alkaa aleta, olet saavuttanut tavoitteesi. Ja tämänhän voi saavuttaa jo yhdessä päivässä;-)
Kun homma alkaa sujua, voi energian lisäksi ruveta säätämään ruokavaliota terveellisempiin, ja lisäämään liikuntaa sen mukaan kuin itseään rääkkäämättä jaksaa.
Näillä yksinkertaislla "opeilla" oma painoni on pudonnut parikymmentä kiloa vuodessa suht. kivuttomasti ja senttiäkään ei ole tarvinnut humpuukimaakareille maksaa. Päinvastoin rahaa on säästynyt ruuassa nelinumeroinen summa;-)
Projekti jatkuu toivottavasti vielä seuraavat 50 vuotta.
Älä "laihduta"
8
1196
Vastaukset
- sopii laiskureille
paremmin, jotka eivät halua tulla koskaan hyvään kuntoon.
Ihmiset jotka eivät ole koskaan vetäneet itseään kunnolla hikeen, eivät voi käsittää, että se itse liikunta on se lääke. Ja se laihduttaa.
Nuo on laihdutusohjeita. Ei se laihdutus tee elintavoista vielä kunnollisia. Laihoja huonokuntoisia on maailma pullollaan.
Pitää urheilla ja runsaasti ja heti alussa. Tietysti omien kykyjen mukaan, mutta täysillä ja määrätietoisesti. Kun urheilee silleen, että elimistön endorfiinit lähtee liikkeelle, niin se ruokakaan ei ole aina mielessä, kun on hyvä olo.
Ja kunto nousee, vaikka olisi ylipainoakin.
Paloasiatkin ovat muuttuneet, joten tämä oli huono vertaus:
" Rasvan vähentämistä ihmedieeteillä ja muilla vippaskonsteilla voi verrata savunpoistoon tulipalon sammutuksessa. Tulipalo ei sammu. "
Se on niin, että nykyään esim. diskopaloissa sammutuskalusto suunnataan savuun, jotta se saadaan jäähdytettyä. Savu on se pahin asia, koska se räjähtää tietyissä olosuhteissa. Savunpoisto on tärkeintä.- Maist....
Laihdutukseen ei liikunta välttämätä tarvita ollenkaan. Hikijumppaa ei tarvita mihinkään, sillä parasta on reipas hyötyliikunta, siinä ei tule urheiluvammoja eikä nivelet rasitu liiaksi. Liikunnalla pelkästään laihduttava ylipainoinen on tuomittu epäonnistumaan jo ennen aloitustaan. Toki liikkua voi monipuolisesti, mutta välttämätöntä se ei ole...
- phoca
Mutta heilläkin on oikeus antaa painonsa laskea.
Energiansaannin vähentäminen alle kulutuksen tuottaa muuhun tottuneelle lievästi sanottuna epämiellyttävän olon. Ylipainon saavuttamiseksi kun on tullut syötyä helposti tuplasti.
Ideaalista olisi tietysti vähentää määrä, vaihtaa laatu vain terveellisiin ja liikkua paljon. Tähän pystyviä fakiireja on meistä vaan ehkä yksi sadasta.
Kukaan ei käytännössä pysty liikkumaan niin paljon että tuplaisi kulutuksensa.
Tärkeintä on saada homma käyntiin, ja useimmille se onnistuu vähimmällä kärsimyksellä (eli on todennäköisimmin mahdollista) energiansaantia vähentämällä.
Ruuan terveellisyyteen voi keskittyä kun on saanut määrän kuriin, ja liikuntaa lisätä kun jaksaa, ja se on helpompaakin kun paino on jo vähän laskenut.
Läheskään kaikilla ei tuo endorfiiniteoria toimi. Itse aloitin kuntoilun oikeastaan vasta tänä vuonna, mutta kohta jo loppuu uinticooperista asteikko;-) - näin on!!!!!!!
Näin on!
"Ihmiset jotka eivät ole koskaan vetäneet itseään kunnolla hikeen, eivät voi käsittää, että se itse liikunta on se lääke. Ja se laihduttaa."
Tämän olen tässä joulun jälkeen huomannut, kun aloitin hiihtämisen. Ennen kävin aina sen tasaisen tylsän tunnin kävelylenkin. Aluksi se vaikutti painoon ja kuntoon, mutta olisi pitänyt pikkuhiljaa jatkaa hieman rivakammin, En vaan jaksanut mutta sitten kuitenkin valitin miksen laihdu vaikka käyn kävelyllä. No eihän siinä muuta kuin peruskunto säilyi. Vaihdoin sitten muutenkin elämäntilanteeseeni kyllästyneenä pitkiin vaihtelevamaastoisiin hiihtolenkkeihin niin jopas huomasin muutoksen niin fyysisesti kuin henkisesti. Ja sitä liikunnan tuomaa hyvää oloa ei pysty kukaan muu tajuamaan kuin se joka siellä ladulla huhkii.
"Kun urheilee silleen, että elimistön endorfiinit lähtee liikkeelle, niin se ruokakaan ei ole aina mielessä, kun on hyvä olo. "
Tämä minua on ihmetyttänyt alusta asti. Olen aina tuntenut että kun jaksaa liikkua säännöllisesti, niin jotenkin se nälkäkin vähenee. Syön kyllä tarpeeksi ja suht terveellisesti mutta mässäilyn tarvetta ja himoa ei tule, johtuisiko juuri tuosta liikunnan tuomasta hyvästä olosta. Noh, vielä kun saisi tätä ilosanomaa vietyä eteenpäin :) - kunnon liikuntaa
Maist.... kirjoitti:
Laihdutukseen ei liikunta välttämätä tarvita ollenkaan. Hikijumppaa ei tarvita mihinkään, sillä parasta on reipas hyötyliikunta, siinä ei tule urheiluvammoja eikä nivelet rasitu liiaksi. Liikunnalla pelkästään laihduttava ylipainoinen on tuomittu epäonnistumaan jo ennen aloitustaan. Toki liikkua voi monipuolisesti, mutta välttämätöntä se ei ole...
Sykerajoja koettelevaa ja lihaksia polttelevaa liikuntaa tarvitaan aina. Laihtuessa tosi tärkeää, koska muuten lihaksilla on tapana surkastua. Vaikka hitaastikin laihduttais. Niin ja raskas liikunta kohottaa aineenvaihdunnan tasoa aika pitkäksikin aikaa.
Ja mulle ainakin henkisesti äärimmäisen tärkeää, koska tosi rankka liikunta antaa reippaan ja onnistuvan olon, eikä tunne itseään läskiksi ja saamattomaksi, mikä motivoi jatkamaan. En usko että ollenkaan onnistuisin ilman jumppia. Ne on se kulmakivi. Ilman niitä olis niin pysähtynyt olo. 11 kiloa lähtenyt jo, eli vois sanoa että olen onnistunut jo. - ghrtybg
kunnon liikuntaa kirjoitti:
Sykerajoja koettelevaa ja lihaksia polttelevaa liikuntaa tarvitaan aina. Laihtuessa tosi tärkeää, koska muuten lihaksilla on tapana surkastua. Vaikka hitaastikin laihduttais. Niin ja raskas liikunta kohottaa aineenvaihdunnan tasoa aika pitkäksikin aikaa.
Ja mulle ainakin henkisesti äärimmäisen tärkeää, koska tosi rankka liikunta antaa reippaan ja onnistuvan olon, eikä tunne itseään läskiksi ja saamattomaksi, mikä motivoi jatkamaan. En usko että ollenkaan onnistuisin ilman jumppia. Ne on se kulmakivi. Ilman niitä olis niin pysähtynyt olo. 11 kiloa lähtenyt jo, eli vois sanoa että olen onnistunut jo.itselläni ihan sama! kunnon hikiliikunta saa minut tuntemaan itseni onnistuneeksi ja juuri tuon endorfiinin takia (olettaakseni) olo on vain niin ihana! ja pystyy unohtamaan ruuan kokonaan ja muutenkin minulla myös liikuntasuoritukset motivoivat olemaan mässäilemättä! ja vaikken itse edes tällä hetkellä laihduta - paino alipainonpuolella - auttaa liikunta kyllä todella paljon varsinkin niinä päivinä jolloin tekisi mieli vain syödäsyödä ja syödä :)
ja no niin onhan se totta että ilman liikuntaakin laihtuu (tottakai!) mutta hei haloo ihmiset meidät on luotu liikkumaan joten miksi jättäisimme sen kokonaan pois! en ymmärrä sellaisia sohvaperunoita.. heidät pitäisi viedä jonnekki hikoilemaan monta kertaa, ja lajin tietenkin pitäisi olla heille mieleinen, niin saisivat tuntea sen liikunnan ihanuuden ja uskon että yli puolet varmasti jäisivät koukkuun jos vain löytäisivät sen oman lajinsa!
ja vielä siitä, että ärsyttää suunnattomasti kun niin monet ihmiset vähättelevät liikunnan osuutta laihdutuksessa. miettikääpäs nyt jos peruskulutus on vaikka 1500kcal ja liikutte päivässä esimerkiksi kaksi tunnin kävelylenkkiä käytte tunnin tanssi tunnilla -> tämä kuluttaa jo noin 800kcal, jolloin päivän kokonaiskulutus kasvaa roimasti 2300kaloriin (!) ja jos haluaa laihtua puolikiloa viikossa saa syödä 1800kcal/pvä ja liikunnan avulla on helppo laihduttaa myös 1kg/vko sillä tuolla laskennalla se tarkoittaa 1300kcal/pvä mikä ei todellakaan ole vähän! 1800kcal terveellistä ruokaahan on jo ihan tajuton määrä ;) ..ja sitten taas jos vertaa tuohon peruskulutuksee, eli jos ei liiku ollenkaan, pitäisi puolen kilon viikkolaihdutus vauhdilla syödä vain 1000kcal päivässä, ja voin kertoa kokemuksestakin että se ei pidemmän päälle ole kovin mukavaa, lipsumiseen ei ole varaa ..
no siinä tuli vähän saarnattua liikunnasta laihdutuksen "helpottamisessa" . ihan mielenkiintoinen aihe mielestäni ja olisi mukava kuulla muidenkin mielipiteitä asiasta :)
virkistävää ja kevyttä kevättä kaikille laihduttelijoille! - heiiiidis
phoca kirjoitti:
Mutta heilläkin on oikeus antaa painonsa laskea.
Energiansaannin vähentäminen alle kulutuksen tuottaa muuhun tottuneelle lievästi sanottuna epämiellyttävän olon. Ylipainon saavuttamiseksi kun on tullut syötyä helposti tuplasti.
Ideaalista olisi tietysti vähentää määrä, vaihtaa laatu vain terveellisiin ja liikkua paljon. Tähän pystyviä fakiireja on meistä vaan ehkä yksi sadasta.
Kukaan ei käytännössä pysty liikkumaan niin paljon että tuplaisi kulutuksensa.
Tärkeintä on saada homma käyntiin, ja useimmille se onnistuu vähimmällä kärsimyksellä (eli on todennäköisimmin mahdollista) energiansaantia vähentämällä.
Ruuan terveellisyyteen voi keskittyä kun on saanut määrän kuriin, ja liikuntaa lisätä kun jaksaa, ja se on helpompaakin kun paino on jo vähän laskenut.
Läheskään kaikilla ei tuo endorfiiniteoria toimi. Itse aloitin kuntoilun oikeastaan vasta tänä vuonna, mutta kohta jo loppuu uinticooperista asteikko;-)arvaas mitä, itse tuplaan kulutukseni liikunnan avulla 6kertaa/vko (joskus jopa enemmän) ;) peruskulutukseni on hoikkuuteni takia vain 1200kcal -> lisään kulutustani näin: koiran kanssa ulkoilua minimissään 30min/pvä, yleensä menee sellainen reilu tunti, viikonloppuisin helposti kaksikin, sitten tietenkin koulumatkat (noin 3km/suunta) menee kätevästi pyörällä, ja muutkin matkat mitä tulee päivän aikana tehtyä menevät pyörällä/kävellen, ja sitten vielä päivän urheilut yleensä 1,5-4h.
:)
- .......
Muutoksen nopeus ei ole tärkeää. Päinvastoin kuin yleisesti luullaan, hitaasti saavutettu tulos on oikeasti paljon arvokkaampi kuin rykäisy lyhyessä ajassa.
No ei nyt sentään :)
Eiköhän se kuitenkin ole kaikilla tiedossa, että hitaasti pudotettu paino pysyy paremmin alhaalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857475- 965414
- 2594635
- 444525
- 623267
- 492695
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222368- 492333
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292332- 412194