kyrilliset kirjaimet writeriin?

rusisti

Auttakaa, hyvät ihmiset. Miten Writerissä voi vaihtaa latinalaisista kyrillisiin aakkosiin ja toisin päin? Eli siis suomeksi sanottuna kirjoittaa venäjää? Sain kyllä ladattua venäjän kielen oikoluvun mutta se tärkein, ne aakkoset, puuttuu, tai sitten en vaan niitä löydä. Minua viisaampi vastatkoon, pliis.

13

3595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poro Tallinnasta

venäjä kielipalkkiin, niin johan pitäis alkaa pelittää.:)

• rusisti

Mä en muita kieliasetuksia löydä kuin työka lut-asetukset-kieliasetukset ja kun laitan siinä oletuskieleksi venäjän, ei niitä kyrillisiä kirjaimia edelleenkään ilmesty. Ei pelitä, ei.

• Täytyy ladata
        rusisti kirjoitti:

Mä en muita kieliasetuksia löydä kuin työka lut-asetukset-kieliasetukset ja kun laitan siinä oletuskieleksi venäjän, ei niitä kyrillisiä kirjaimia edelleenkään ilmesty. Ei pelitä, ei.

venäjän kielen paketti

• Tanjyuska
      • Dedushka

Wordissa nuo Windowsin kieliasetukset kyllä toimivat, mutta mistä saat tuen OpenOfficen writerille? Suomenkielisellä web-sivulla oli kyllä tarjolla mm. valkovenäjä, mutta (iso)venäjää ei ollut. En löytänyt sitä englanninkielisiltä sivuiltakaan.
        А для русских-то вся программа есть, по-русски...

• ... apua
        Dedushka kirjoitti:

Wordissa nuo Windowsin kieliasetukset kyllä toimivat, mutta mistä saat tuen OpenOfficen writerille? Suomenkielisellä web-sivulla oli kyllä tarjolla mm. valkovenäjä, mutta (iso)venäjää ei ollut. En löytänyt sitä englanninkielisiltä sivuiltakaan.
        А для русских-то вся программа есть, по-русски...

Katsopa löytyisikö jotain apua osoitteesta ru.openoffice.org.

• Dedushka
        ... apua kirjoitti:

Katsopa löytyisikö jotain apua osoitteesta ru.openoffice.org.

Kiitos linkistä. Olin löytänyt sen itsekin.

Kysymys oli venäjän kielen kielipaketin saamisesta suomenkieliseen OpenOfficeen, ei kokonaan venäjänkielisen OpenOfficen lataamisesta.

MS Word-ohjelmassa kyrilliikka toimii ilman, että täytyisi hankkia/asentaa täysin venäjänkielinen MS Office.

• Parckoin
        Dedushka kirjoitti:

Kysymys oli venäjän kielen kielipaketin saamisesta suomenkieliseen OpenOfficeen, ei kokonaan venäjänkielisen OpenOfficen lataamisesta.

MS Word-ohjelmassa kyrilliikka toimii ilman, että täytyisi hankkia/asentaa täysin venäjänkielinen MS Office.

Minulla toimi WIN2000 seuraavasti. Paketit myös muille versiolle.

Windowsissa pitää olla asennettuna Kyrillistä merkistöä käyttävien kielten tuki. Joissin Widowseissa voi tarvita asennuslevyn tai etsiä MS sivuilta. Alasvetovalikoista Ohjauspaneeli >”näpäimistön kuva” pitäisi löytyä Venäjä>
        Alla olevasta nettiosoittesta löytyy.
        Fontboard Cyrillic Keyboard for Windows
        =======================================
        Näppiksenä olen käyttänyt tätä Russian ASDF.
        Version 2.2
        USE THIS PACKAGE AT YOUR OWN RISK.
        (c) 2000-2002 Gyula Zsigri.
        http://www.geocities.com/fontboard/
        http://zsigri.tripod.com/fontboard/
        Siten Seuraavaksi. USE THIS PACKAGE AT YOUR OWN RISK.
        OpenOffise Kielityökalut:
        Tiedosto>Ohjatut toiminnot>Asenna uusia sanakirjoja>Avautuu ranskankielinen asiakirja DicOOo>Nappi Lancier DicOOo>Nappi traduire DicOOo en:>Valitse oletuskieleksi sellainen, jota ymmärrät "English">NEXT>RETRIEVE THE LIST>valitse RUSSIAN (Russia),yo ja ye.>Hyphenation samoin(RU.)NEXT Thessarus ohitetaan, koska ei löytynyt Venäjän sanastoa. NEXT. Voit poistaa do not... Jos haluat korvata aiemmat sanakirjat. Asennus kestää netistä. Sitten vain Finish ja käynnistä OOo. Sammuta myös pikakäynnistys oikealla alhaalla. Valtse vielä asetuksista tarkista kaikilla kielillä.

• Parckoin
        Dedushka kirjoitti:

Windowsissa pitää olla asennettuna Kyrillistä merkistöä käyttävien kielten tuki. Alasvetovalikoista Ohjauspaneeli >”näpäimistön kuva” pitäisi löytyä Venäjä>

Näppiksenä olen käyttämyt tätä Russian ASDF.
        Tämä paketti asentuu ”next>next...end” periaateella.
        Version 2.2
        Siten Seuraavaksi.
        OpenOffise Writer Kielityökalut: KÄYTÄ OMALLA VASTUULLASI. MAKROJA.
        Tiedosto>Ohjatut toiminnot>Asenna uusia sanakirjoja>Avautuu ranskankielinen asiakirja DicOOo>Nappi Lancer DicOOo>Nappi traduire DicOOo en:>Valitse oletuskieleksi se, jota ymmärrät "English">NEXT>RETRIEVE THE LIST>valitse RUSSIAN (Russia),yo ja ye.>Hyphenation samoin(RU.)NEXT Thessarus ohitetaan, koska ei löytynyt Venäjän sanastoa. NEXT. Voit poistaa ruksin ”do not...”. Jos haluat korvata aiemmat sanakirjat. Asennus kestää netistä jonkun aikaa. Sitten vain Finish, Sammuta OOo myös pikakäynnistys oikealla alhaalla. Valtse vielä asetuksista tarkista kaikilla kielillä.

• Dedushka
        Parckoin kirjoitti:

Windowsissa pitää olla asennettuna Kyrillistä merkistöä käyttävien kielten tuki. Alasvetovalikoista Ohjauspaneeli >”näpäimistön kuva” pitäisi löytyä Venäjä>

Näppiksenä olen käyttämyt tätä Russian ASDF.
        Tämä paketti asentuu ”next>next...end” periaateella.
        Version 2.2
        Siten Seuraavaksi.
        OpenOffise Writer Kielityökalut: KÄYTÄ OMALLA VASTUULLASI. MAKROJA.
        Tiedosto>Ohjatut toiminnot>Asenna uusia sanakirjoja>Avautuu ranskankielinen asiakirja DicOOo>Nappi Lancer DicOOo>Nappi traduire DicOOo en:>Valitse oletuskieleksi se, jota ymmärrät "English">NEXT>RETRIEVE THE LIST>valitse RUSSIAN (Russia),yo ja ye.>Hyphenation samoin(RU.)NEXT Thessarus ohitetaan, koska ei löytynyt Venäjän sanastoa. NEXT. Voit poistaa ruksin ”do not...”. Jos haluat korvata aiemmat sanakirjat. Asennus kestää netistä jonkun aikaa. Sitten vain Finish, Sammuta OOo myös pikakäynnistys oikealla alhaalla. Valtse vielä asetuksista tarkista kaikilla kielillä.

Jos olet Linuxin (Ubuntu tms.) käyttäjä, niin saat kyrilliikan käyttöösi, kun menet tätä reittiä: Valitse Sovellukset - Muut - Näppäimistön järjestys. Valitse sieltä Russia ja lisää se kaksoisnapautuksella tauluun "Käytössä olevat asettelut". Tämän jälkeen paina "Käytä" ja "OK". Jos taulussa ei ole valittuna suomenkielistä näppäimistöä, lisää sekin, että saat kirjoitettua myös Ä:t ja Ö:t oikein.

Näin saat näytön yläriville käyttäjätunnuksesi viereen vaihtokytkimen, josta voit vaihtaa "ru", jolloin voit välittömästi aloittaa venäjänkielisen tekstin kirjoittamisen: Мы пишем по-русски.

Jos taas käytät OpenOfficea Windowsissa, niin siihen en voi antaa muuta neuvoa kuin sen että olisi ehkä helpompaa siirtyä käyttämään Windowsin Word -tekstinkäsittelyohjelmaa. Siellä kyrilliikka toimii erittäin hyvin. Windowsin kieliasetukset eivät tue OpenOfficea, - ainakaan minä en löytänyt siihen ratkaisua.

Muuten, Linuxissa toimii myös venäjän oikeinkirjoituksen tarkastus; vaikuttaa siltä, että toimii jopa hyvin. Niin kuin suomen kieliasun tarkastus Wordissä.

• mmm
      • это я

Voin vain kompata tätä linkkiä. Upeata tässä kyrilliikassa on se, että kirjaimet vastaavat meidän näppistämme niin paljon kuin mahdollista. Eli д=d jne. Suosittelen, käytän tätä itsekin. :)

Ketjusta on poistettu 68 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe