Suosittelisin jokaiselle vaunua vetävälle sekä asunto-autolla ajavalle nopeusmittarin tarkastusta ihan vilpittömästi. Liian usein näkee yhdistelmän kulkevan 65-75km/h 80km/h rajoitusalueella. Ei ihme että kerää peräänsä jonoja. Ja jos ei uskalla yhdistelmällä ajaa sallittua nopeutta niin on parempi miettiä pitäisikö esim veturi vaihtaa astetta isompaan ja tukevampaan. tai sitten vuokraa itselleen kausipaikan ja pysyttelee siellä koko kesän.
Karavaanareiden ajonopeudet
29
4558
Vastaukset
Jostain syystä on tullut harhakäsitys siitä mitä lätkät tien varressa merkitsevät. Nopeusrajoitusta on alettu pitää ohjenopeutena jota vain raukkikset ja luuserit noudattavat.
Todellisuudessahan se rajoitus tarkoittaa maksiminopeutta sillä tiellä joten on järkevää ajaa 80 alueella 70 - 75 km/h jotta ei vahingossa ylitä rajoitusta ja joudu rikollisten kirjoihin.
Jos on aikaa ja kaikilla meillähän sitä on, niin miksi muiden vuoksi vaihtaa "veturiaan"? Kiirehän on vain merkki huonosta ajankäytön suunnittelusta joten sitä kannattaa välttää. Samoin perustein kuin sinä vaadit muille vauhtia voisin vaatia sinua olemaan ylittämättä 60 km/h koska minusta suuremmat nopeudet ovat vaarallisia. Useimmat karavaanaritkin matkailukulkineineen jättävät sinulle ja muille sen vasemman kaista jota myöden voit suorittaa ohituksen joten ole hyvä ja anna mennä.- edelleen karavaanari
Huomaa ettei turhaan meitä karavaanareita haukuta omahyväisiksi oman navan tuiottajiksi.
Jos et ole huomannut niin liikenteessä kulkee huomattava määrä ammattiautoilijoita joilla on aikataulut ja he kuluttavat työpäivänsä auton ratissa, annetaan heidän hoitaa työnsä ilman että ollaan tahallaan heitä kiusaamassa.
Nyt kun vedät sitä 1300-1800kg vaunuasi alimitoitetulla veturilla joudut ajamaan huomattavasti alle tuon liikenteen normaalinopeuden ja silloin aiheutat yllättävän määrän erilaisia vaaratilanteita, tokikaan sinä et sitä tajua. Kuvittelet syyn olevan aina muissa et suinkaan voi katsoa peiliin.
Kun sinusta alkaa tuntumaan että 60km/h on tuon turvallisen nopeuden raja niin suosittelisin sinulle ehdottomasti kotiin jäämistä, älä lähde liikenteeseen. Käytä mieluimmin yleisiä kulkeneuvoja.
Vaikkakin jätätte sen vasemmanpuoleisen kaistan ohitusta varten niin mietippä kuinka pitkän matkan tarvitsee esimerkiksi raskas yhdistelmä ohitukseen jonka oma pituus saattaa olla hyvinkin 20m, sinun yhdistelmäsi pituus n 10-13m ja nopeutesi esimerkiksi 70km/h. Ei taida olla kovinkaan helppoa tuo sinun retkivankkurisi ohittaminen, letkaan kun lisätään yksi linja-auto ja parit henkilöautot niin soppa on valmis.
Mutta pääasiahan on, että sinulla on hauskaa, olethan sentään lomalla. - rajoitus
"Vaunuilija itsekkin" antoi varsin hyvän ohjeen mittarin tarkastuksesta. Onhan tunnettu tosiasia, että autojen mittarit valehtelevat. Kyllä varmasti valheelliseen nopeusnäyttöön luottavia on kaikissa autoilijaryhmissä.
Myöskin voi olla tunnollisia kuljettajia, jotka sakkoja pelätessään ajavat varmuuden vuoksi alle rajoituksen. Vaikka taitojensa puolesta voisivat liikkua rajoitusnopeutta.
Viranomaiset ovat asettaneet rajoitukset siten, että rajoitusnopeus on samalla korkein turvallinen ajonopeus normaalilla ajokelillä. Siksihän asetetaan talvikaudelle alennetut nopeusrajoitukset. Jos suositeltava ajonopeus on alle tiekohtaisen rajoituksen, se osoitetaan liikennemerkillä 653.
Kiire on huonoa ajankäytön suunnittelua, olet oikeassa. Emmehän kuitenkaan halua pilata kenenkään suunnitelmia.
Annetaan tilaa nopeammalle. - alinopeutta
rajoitus kirjoitti:
"Vaunuilija itsekkin" antoi varsin hyvän ohjeen mittarin tarkastuksesta. Onhan tunnettu tosiasia, että autojen mittarit valehtelevat. Kyllä varmasti valheelliseen nopeusnäyttöön luottavia on kaikissa autoilijaryhmissä.
Myöskin voi olla tunnollisia kuljettajia, jotka sakkoja pelätessään ajavat varmuuden vuoksi alle rajoituksen. Vaikka taitojensa puolesta voisivat liikkua rajoitusnopeutta.
Viranomaiset ovat asettaneet rajoitukset siten, että rajoitusnopeus on samalla korkein turvallinen ajonopeus normaalilla ajokelillä. Siksihän asetetaan talvikaudelle alennetut nopeusrajoitukset. Jos suositeltava ajonopeus on alle tiekohtaisen rajoituksen, se osoitetaan liikennemerkillä 653.
Kiire on huonoa ajankäytön suunnittelua, olet oikeassa. Emmehän kuitenkaan halua pilata kenenkään suunnitelmia.
Annetaan tilaa nopeammalle.Mielenkiintoisia termejä, mitkä kuitenkin ovat niiden kiukuttelijoiden lanseeraamia, joiden pitäisi saada ajaa koko ajan ylinopeutta.
Se ei liene lainsäätäjän tarkoitus.
Vaunu perässä pärjää melko mitättömillä tehoilla jos niitä hevosia vain osaa käyttää.
Sellainen henkilöauto, jonka huippunopeus on 170 km/h on riittävän tehokas veturiksi.
Mun vanha 75 hv lada hyytyi mäkiin vaunu perässä ellei ajanut mäkeen 3 vaihtella kaasu pohjassa. Ei pysynyt siis muun liikenteen rytmissä vaikka kuinka yritti. Tämä jo haittaa muuta liikennettä.
Mutta 90 hv:n länsiautolla pysyi jo hyvin rekkavauhdissa kun vain säälimättä käyttää tehoja ja vaihteita. Useiden vuosien kokemuksella voin sanoa, että kova vastatuuli oli ainoa keli missä ei pysynyt kunnialla muun liikenteen rytmissä, vaan oli pakko pitäytyä esim rekan tai bussin imussa saadakseen nopeuden pysymään sellaisena, että jonoon ei synny eteesi rakoa. Kaikissa muissa tilanteissa noilla tehoilla pärjäsi eli tuo 100 hv jo riittää hyvin (vaunu 1000 kg).
Tosin kun vaunun paino nousee reilusti toiselle tuhannelle, niin tehojakin pitää olla jonkin verran lisää. Esim. 1500 kg vaatii sen 150 hv mitä ei ole järkevää alittaa ainakaan bensakoneella. - pikkuauto
alinopeutta kirjoitti:
Mielenkiintoisia termejä, mitkä kuitenkin ovat niiden kiukuttelijoiden lanseeraamia, joiden pitäisi saada ajaa koko ajan ylinopeutta.
Se ei liene lainsäätäjän tarkoitus.
Vaunu perässä pärjää melko mitättömillä tehoilla jos niitä hevosia vain osaa käyttää.
Sellainen henkilöauto, jonka huippunopeus on 170 km/h on riittävän tehokas veturiksi.
Mun vanha 75 hv lada hyytyi mäkiin vaunu perässä ellei ajanut mäkeen 3 vaihtella kaasu pohjassa. Ei pysynyt siis muun liikenteen rytmissä vaikka kuinka yritti. Tämä jo haittaa muuta liikennettä.
Mutta 90 hv:n länsiautolla pysyi jo hyvin rekkavauhdissa kun vain säälimättä käyttää tehoja ja vaihteita. Useiden vuosien kokemuksella voin sanoa, että kova vastatuuli oli ainoa keli missä ei pysynyt kunnialla muun liikenteen rytmissä, vaan oli pakko pitäytyä esim rekan tai bussin imussa saadakseen nopeuden pysymään sellaisena, että jonoon ei synny eteesi rakoa. Kaikissa muissa tilanteissa noilla tehoilla pärjäsi eli tuo 100 hv jo riittää hyvin (vaunu 1000 kg).
Tosin kun vaunun paino nousee reilusti toiselle tuhannelle, niin tehojakin pitää olla jonkin verran lisää. Esim. 1500 kg vaatii sen 150 hv mitä ei ole järkevää alittaa ainakaan bensakoneella.ettei vaunu vie autoa vaikka sen pitäisi kaiketi olla toisinpäin.
Et varmasti voi kertoa mikä sopii veturiksi pelkästään hevosvoimia tuijottamalla.
Jos veturin ja vaunun suhde menee nurinkuriseksi ottaen huomioon veturina käytettävän ajoneuvon alusta, tehot, paino jne suhteessa vaunuun, käy helposti niin että vaunu todellakin vie autoa.
Tälläisessä tilanteessa ei varmaankaan uskallakkaan ajaa yli 60km/h. Tuo rekan tai bussin perässä roikkuminen on tuskin kovinkaan suositeltavaa oli sitten syynä mikä tahansa, turvaväleistä ei turhaan puhuta. edelleen karavaanari kirjoitti:
Huomaa ettei turhaan meitä karavaanareita haukuta omahyväisiksi oman navan tuiottajiksi.
Jos et ole huomannut niin liikenteessä kulkee huomattava määrä ammattiautoilijoita joilla on aikataulut ja he kuluttavat työpäivänsä auton ratissa, annetaan heidän hoitaa työnsä ilman että ollaan tahallaan heitä kiusaamassa.
Nyt kun vedät sitä 1300-1800kg vaunuasi alimitoitetulla veturilla joudut ajamaan huomattavasti alle tuon liikenteen normaalinopeuden ja silloin aiheutat yllättävän määrän erilaisia vaaratilanteita, tokikaan sinä et sitä tajua. Kuvittelet syyn olevan aina muissa et suinkaan voi katsoa peiliin.
Kun sinusta alkaa tuntumaan että 60km/h on tuon turvallisen nopeuden raja niin suosittelisin sinulle ehdottomasti kotiin jäämistä, älä lähde liikenteeseen. Käytä mieluimmin yleisiä kulkeneuvoja.
Vaikkakin jätätte sen vasemmanpuoleisen kaistan ohitusta varten niin mietippä kuinka pitkän matkan tarvitsee esimerkiksi raskas yhdistelmä ohitukseen jonka oma pituus saattaa olla hyvinkin 20m, sinun yhdistelmäsi pituus n 10-13m ja nopeutesi esimerkiksi 70km/h. Ei taida olla kovinkaan helppoa tuo sinun retkivankkurisi ohittaminen, letkaan kun lisätään yksi linja-auto ja parit henkilöautot niin soppa on valmis.
Mutta pääasiahan on, että sinulla on hauskaa, olethan sentään lomalla.Ammattiautoilijoita koskevat samat säännöt ja määräykset kuin muitakin. Ei ole heillekään sallittua ylittää tie- eikä ajoneuvokohtaisia rajoituksia. Jos aikataulut on laadittu liian kireiksi niin se ei ole yhdenkään karavaanarin syytä.
Minä en vedä vaunua, jos niin luulet niin erehdyt. Jos laki sallisi pysyisin nykyisellä m-kulkineellani kaikilla nykynopeusrajoituksilla muun liikenteen mukana jos haluaisin.
Jonojen ohitusongelmat eivät ole ensimmäisen auton tai yhdistelmän aiheuttamia vaan niiden perässätulijoiden. Jos ei ole välitöntä aikomusta ohittaa pitää aina jättää väli johon mahtuu suurempikin maantiejuna tarvittaessa. Tällöin ohitukset tulevat mahdollisiksi, helpommiksi ja turvallisemmiksi. Jos tarpeen on ja sopiva paikka löytyy minä ainakin annan vilkulla merkin siitä, että tie on avoinna.
Se mitä aiemmin tähän ketjuun kirjoitin on sen asian puolustusta, että jokainen saa ajaa alle rajoituksen mutta kenelläkään ei ole lupaa sitä ylittää. Alle rajoituksen ajamiseen voi jopa löytää perusteitakin vaan yli ei, ei ainakaan hyväksyttäviä.- kokemuksella
pikkuauto kirjoitti:
ettei vaunu vie autoa vaikka sen pitäisi kaiketi olla toisinpäin.
Et varmasti voi kertoa mikä sopii veturiksi pelkästään hevosvoimia tuijottamalla.
Jos veturin ja vaunun suhde menee nurinkuriseksi ottaen huomioon veturina käytettävän ajoneuvon alusta, tehot, paino jne suhteessa vaunuun, käy helposti niin että vaunu todellakin vie autoa.
Tälläisessä tilanteessa ei varmaankaan uskallakkaan ajaa yli 60km/h. Tuo rekan tai bussin perässä roikkuminen on tuskin kovinkaan suositeltavaa oli sitten syynä mikä tahansa, turvaväleistä ei turhaan puhuta.Tarkoitat varmaan esim. uutta pösö 308, mikä on pieni auto ja siinä vetopainot on 1650 kg. Pidän itsekin sellaista arveluttavana yhdistelmänä, sillä omapano on 1320 kg. Ja kone 1.6 i.
Hevosia on tosin melkein yhtä paljon kun minun 2.2 koneessa mutta en silti suosittele.
Suoraan ei voi katsella painoja, vaan pitää miettiä miten tilanne on .... lastattuna.
Edellinen autoni painoi vain 1100kg (vaunu 1000), mutta todellisuudessa auto oli henkilöineen ja kasseineen n. 1500 kg eli selkeästi painavampi kuin vaunu.
Se joka on todella (ihan oikeasti) ajanut vaunu perässä "rekan imussa" tietää, että (turvattoman) lähellä rekkaa ei edes voi ajaa, sillä siinä on pirusti pyörteitä. Sen sijaan kohtuu matkan päässä ajaminen on turvalista, mutta imusta saa vielä merkittävän hyödyn (vastatuulessa siis).
Kohtuu matkan päässä imussa ajamisesta on - illallapa
No totta tosiaan, ei ollut eilisiltana menohaluja perässä olevalla jonollakaan, jolle tarjosin tietä. Että menkööt ne, jotka mielivät pusikkoretkeä. Siellä pusikoissa näyttii joitain teiden kunkkuja olevan.
Itse ajelin keskimäärin siinä 70:iä ja monin paikoin allekkin - valvonnasta
karva.naamari kirjoitti:
Ammattiautoilijoita koskevat samat säännöt ja määräykset kuin muitakin. Ei ole heillekään sallittua ylittää tie- eikä ajoneuvokohtaisia rajoituksia. Jos aikataulut on laadittu liian kireiksi niin se ei ole yhdenkään karavaanarin syytä.
Minä en vedä vaunua, jos niin luulet niin erehdyt. Jos laki sallisi pysyisin nykyisellä m-kulkineellani kaikilla nykynopeusrajoituksilla muun liikenteen mukana jos haluaisin.
Jonojen ohitusongelmat eivät ole ensimmäisen auton tai yhdistelmän aiheuttamia vaan niiden perässätulijoiden. Jos ei ole välitöntä aikomusta ohittaa pitää aina jättää väli johon mahtuu suurempikin maantiejuna tarvittaessa. Tällöin ohitukset tulevat mahdollisiksi, helpommiksi ja turvallisemmiksi. Jos tarpeen on ja sopiva paikka löytyy minä ainakin annan vilkulla merkin siitä, että tie on avoinna.
Se mitä aiemmin tähän ketjuun kirjoitin on sen asian puolustusta, että jokainen saa ajaa alle rajoituksen mutta kenelläkään ei ole lupaa sitä ylittää. Alle rajoituksen ajamiseen voi jopa löytää perusteitakin vaan yli ei, ei ainakaan hyväksyttäviä.Poliisin tehtävä on huolehtia liikenteen valvonnasta. On erittäin huolestuttavaa, että yksittäiset tienkäyttäjät ottavat tehtäväkseen huolehtia muttenkin kulkijoiden ajokäyttäytymisestä.
Ei se kiireinen jonossa ajaja ole kiinnostunut siitä, kenen syy jononmuodostus on. Hermo kiristyy ja tehdyt ratkaisut voivat olla harkitsemattomia.
Kiireen syyt on jo käsitelty. Elämässä joskus sattuu asioita, jotka vaativat nopeaa siirtymistä.
Liikenteen sujuvuus on kaikkien etu. Poliisi huolehtii lainrikkojista. - GMC 4x4
valvonnasta kirjoitti:
Poliisin tehtävä on huolehtia liikenteen valvonnasta. On erittäin huolestuttavaa, että yksittäiset tienkäyttäjät ottavat tehtäväkseen huolehtia muttenkin kulkijoiden ajokäyttäytymisestä.
Ei se kiireinen jonossa ajaja ole kiinnostunut siitä, kenen syy jononmuodostus on. Hermo kiristyy ja tehdyt ratkaisut voivat olla harkitsemattomia.
Kiireen syyt on jo käsitelty. Elämässä joskus sattuu asioita, jotka vaativat nopeaa siirtymistä.
Liikenteen sujuvuus on kaikkien etu. Poliisi huolehtii lainrikkojista.Juuri näin. Poliisi valvoo, ei pikkupoliisit.
- raskas kalusto
edelleen karavaanari kirjoitti:
Huomaa ettei turhaan meitä karavaanareita haukuta omahyväisiksi oman navan tuiottajiksi.
Jos et ole huomannut niin liikenteessä kulkee huomattava määrä ammattiautoilijoita joilla on aikataulut ja he kuluttavat työpäivänsä auton ratissa, annetaan heidän hoitaa työnsä ilman että ollaan tahallaan heitä kiusaamassa.
Nyt kun vedät sitä 1300-1800kg vaunuasi alimitoitetulla veturilla joudut ajamaan huomattavasti alle tuon liikenteen normaalinopeuden ja silloin aiheutat yllättävän määrän erilaisia vaaratilanteita, tokikaan sinä et sitä tajua. Kuvittelet syyn olevan aina muissa et suinkaan voi katsoa peiliin.
Kun sinusta alkaa tuntumaan että 60km/h on tuon turvallisen nopeuden raja niin suosittelisin sinulle ehdottomasti kotiin jäämistä, älä lähde liikenteeseen. Käytä mieluimmin yleisiä kulkeneuvoja.
Vaikkakin jätätte sen vasemmanpuoleisen kaistan ohitusta varten niin mietippä kuinka pitkän matkan tarvitsee esimerkiksi raskas yhdistelmä ohitukseen jonka oma pituus saattaa olla hyvinkin 20m, sinun yhdistelmäsi pituus n 10-13m ja nopeutesi esimerkiksi 70km/h. Ei taida olla kovinkaan helppoa tuo sinun retkivankkurisi ohittaminen, letkaan kun lisätään yksi linja-auto ja parit henkilöautot niin soppa on valmis.
Mutta pääasiahan on, että sinulla on hauskaa, olethan sentään lomalla.Yhdistelmät ym. ajavat valitettavasti ylinopeutta lähes pääsääntöisesti! Eli niin kovaa kuin rajoittimet sallivat.Yleensä siis n. 90km/h. Sitäpaitsi heidän aikataulunsa ei ole minun huolenaiheeni, vaan heidän. He siitä palkankin nostavat. Hidastelemaan ei tietenkään tarvitse jäädä tahallaan mutta olen sitä mieltä että omien resurssien mukaan mennään. Meillä jokaisella on oikeus tienkäyttöön. Vaikka minulla ei vaunua perässä olisikaan, on ihan tavallista että 70km/h nopesalueella keski-ikäisten ukkojen on ihan pakko päästä ohitseni vaikka ajaisin itsekin lähes 80km/h. Toiset vaan eivät voi sietää että edessä ajaa kukaan, etenkään nainen ja huonolla autolla!!!! Uskoisin muutenkin että suurin osa liikenteen kuumakalleista on MIEHIÄ!
- asiaa...
puhut. Takaa tulevaa liikennettä kannattaa myöskin tarkkailla. Ei ne peilit ole turhia kapistuksia.
- jos tiellä
on kasikypää suurin sallittu ja niskaanhengittäjiä on niin siinäpä hengitätte. Kukaan ei voi pakottaa ajamaan ylinopeutta. Suomeenkin tulisi ottaa käyttöön tuo Norjan malli pikaisesti, että rekatkin saataisiin noudattamaan nopeusrajoituksia eikä nopeusrajoitinta.
- aina vaan
jos tiellä kirjoitti:
on kasikypää suurin sallittu ja niskaanhengittäjiä on niin siinäpä hengitätte. Kukaan ei voi pakottaa ajamaan ylinopeutta. Suomeenkin tulisi ottaa käyttöön tuo Norjan malli pikaisesti, että rekatkin saataisiin noudattamaan nopeusrajoituksia eikä nopeusrajoitinta.
Ei ketään ole ylinopeutta kehoitettu ajamaankaan, viestiketjun alkuperäinen tarkoitus oli kaiketi muistuttaa ajoneuvojen nopeusmittareiden heitoista jotta ihmiset tarkistaisivat mittarinsa.
Itse toivoisin että suomessa sakotettaisiin myös huomattavaa alinopeutta ajavat kuljettajat, 15-20km/h alle suurimman sallitun nopeusrajoituksen (huomioiden tietysti ajoneuvokohtainen rajoitus myös) ja eikun sakkoja kirjoittamaan. Huomattava alinopeus ei nimittäin edistä mitenkään turvallista liikennettä, päinvastoin!!
Jokainen ohitus on suuri riksi liikenteessä. - Nimetön
aina vaan kirjoitti:
Ei ketään ole ylinopeutta kehoitettu ajamaankaan, viestiketjun alkuperäinen tarkoitus oli kaiketi muistuttaa ajoneuvojen nopeusmittareiden heitoista jotta ihmiset tarkistaisivat mittarinsa.
Itse toivoisin että suomessa sakotettaisiin myös huomattavaa alinopeutta ajavat kuljettajat, 15-20km/h alle suurimman sallitun nopeusrajoituksen (huomioiden tietysti ajoneuvokohtainen rajoitus myös) ja eikun sakkoja kirjoittamaan. Huomattava alinopeus ei nimittäin edistä mitenkään turvallista liikennettä, päinvastoin!!
Jokainen ohitus on suuri riksi liikenteessä.Itse ajelen vaunu perässä bensaa säästellen, eli koko ajan ns. pintakaasulla. Ei minun budjettini kestä nykyisiä polttoainehintoja, jollen yritä säästää matkalla muutamaa litraa.
Vaunupeileistä näkee kyllä mitä takana tapahtuu ja hyvin harvoin sinne pitkää jonoa muodostuu. On äärimmäisen helppoa väistää omaa nopeuttaan hidastamatta pientareelle ja antaa muiden mennä ohitse.
Vilkulla näytän myös usein että "latu vapaa", antaa mennä. Jos jonoa kerääntyy, usein se syyllinen on juuri joku joka jää aivan siihen perään kiinni, eikä uskalla lähteä ohittamaan kun ei tietenkään näe eteensä. Niin ja sen perään taas muodostuu sitä jonoa.
Ylämäessä vauhti putoaa minulla kyllä 60 km/h ja vastaavasti taas alamäessä menen reippaasti 90 - 100 km/h. Mutta nykyautot ovat niin nopeita, että se on yksi suhaus kun painuvat ohitse, jos vain osaavat sitä kaasua painaa oikealla hetkellä.
Sen sijaan, äärimmäisen usein tapahtuu niin, että takaa tulee joku ohi ja melkein samantien tuo ohittanut auto alkaa hidastaa ja valmistautua kääntymään, tietenkin ilman mitään varoittavaa vilkun näyttöä! Sitä vaan miettii, että oliko tosiaan tarpeen vetäistä ohitse ja sitten heti jäädä siihen eteen kökkimään ja tukkimaan koko kaista kun tarkoitus on kääntyä jonnekin???
Eli varsin usein minä saavutan vaunuineni tuolla maantiellä 100 km/h nopeusrajoitusalueella noita pöhköjä hidastelijoita, eikä päinvastoin.
Oma näkemykseni on kuitenkin se, että (lähes) jokainen vaununvetäjä pyrkii kaikin tavoin helpottamaan sen takana tulevan auton ohitse pääsyä ja normaalisti matkailuvaunu ei ole mikään hidaste tuolla tiellä, vaan siitä pääsee sangen helposti ja vaivaa näkemättä sujuvasti ohitse.
Ja vieläpä niin, että mitä hitaammin se vaunu liikkuu, sitä nopeammin siitä ohitse pääsee.
- kerta
ajoin 110 km/h 100 alueella ja auto vaunu pyyhkäisi ohi kuin tyhjää vain.
- Ylämäessä kaasua
No, omia kokemuksia, vieläpä nainen.
Tuntuu siltä, että caravaanari pitää ohittaa väkisin,nopeusrajoituksesta huolimatta ja jäädä ohituksen jälkeen eteen tupeksimaan.Näistä kirjoituksista onkeeniottaneeni,kävin ajelemassa, huvikseni, vaunuyhdistelmälläni nopeustarkastuspisteessä. Yhdistelmäni nopeusmittari näytti samoja lukemia nk. mittarin kanssa.Pakko ajaa työni puolesta paljonkin,ilman peräkoppia. En ole kokenut caravaanaria eritysemmin häiritseväksi.Toki "meitä" törppöjä löytyy, kaikista tielläliikkujista ja varsinkin rekkakuskeista, maatunnusta mainitsematta. Onhan tästä aiheesta aika paljon tälläkin palstalla kirjoitettu, mutta vielä kerran:
Jokainen kuljettaja valitkoon itse ajonopeutensa, kunhan se vaan on alle suurimman sallitun. Tuota suurinta sallittua ei siis saa ylittää yhtään eikä missään, joten käytännössä se vaunuilijan maksimimatkanopeus on 75 km/h.
Jos karavaanari tai kuka muu tahansa haluaa ajaa nopeudella, joka on huomattavasti alle tiekohtaisen rajoituksen ja ajoneuvokohtaisen rajoituksen ja näin synnyttää merkittävää ruuhkaa, tulisi avittaa takanatulevien ohitusta väistämällä levennyksille esim. bussipysäkille. Edelläoleva tietysti vain silloin, jos normaaliohitus ei jostain syystä ole kohtuuajassa mahdollista. Esimerkiksi jatkuva liikenne edestäpäin voi olla sellainen syy.
Tärkeätä on muistaa, että hitaasti ajaminen maanteillämme on täysin sallittua. Lisäksi se on turvallisempaa ja taloudellisempaa ja kaikin puolin järkevämpää.
Muutaman minuutin odottelu hitaamman ajoneuvon takana ei ole iso asia. Jos joku tuntee sen isoksi, kannattaa tarkistella omaa arvomaailmaansa.
Ja vielä: Kyllä ne hitaammin ajavat oman nopeusmittarinsa tuntevat. Ovat vain muuten keskimääräistä fiksumpia ja maltillisempia kuljettajia.- ---------
"Tärkeätä on muistaa, että hitaasti ajaminen maanteillämme on täysin sallittua. Lisäksi se on turvallisempaa ja taloudellisempaa ja kaikin puolin järkevämpää.... "
Tuota en kyllä allekirjoita täysin, turvallisempaa se on ainostaan ilman muuta liikennettä. --------- kirjoitti:
"Tärkeätä on muistaa, että hitaasti ajaminen maanteillämme on täysin sallittua. Lisäksi se on turvallisempaa ja taloudellisempaa ja kaikin puolin järkevämpää.... "
Tuota en kyllä allekirjoita täysin, turvallisempaa se on ainostaan ilman muuta liikennettä.Siksipä ostin mopoauton. Sillä olen ajanut kohta kaksi vuotta. Useasti on jonoa perään kerääntynyt kun ei ole mahdollisuutta väistää enempää mitä ajaa aivan tien pientareella. Kauimmainen paikka missä olen sillä käynyt on 150 kilometrin päässä kotoa. Mukava kulkuneuvo ja edullinen. Usein se tulee ajettua kuomulliseen peräkärryyn ja liitettyä matkailuauton perään, ja reissuun vaan.
- GeorgeBirch
asenteissa näyttää olevan paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös henkilökohtaisia erilaisuuksia. Luin ajatuksella kaikki aloittajan kirjoituksesta lähtien ja totesin, että omasta mielestäni (paria hörhöä lukuun ottamatta) kaikkien kommenteissa oli positiivista asennetta tiellä liikkumiseen. Sitten tuli selvästi esille kunkin oma persoonallinen tapa suhtautua kanssaliikkujiin. Asenne on liikenteen turvallisuuden ja sujumisen kannalta kaikkein tärkein, mutta samaan muottiin meitä ei koskaan saada. Rekka- ja bussikuskeja kunnioitan, kesäisin ajavista "mökkiautoilijoista" en AINA pidä, karavaanareita löytyy joka lähtöön. Tärkeintä on tulla toimeen liikenteessä ja suvaita kaikkia, myös meikäläisen niitä satunnaisia "mökkiautoilijoita".
- Nordic-man
Se on totta, että jotkut ajavat alinopeutta tietämättään. Kerran yksi liikkuvan poliisin mies Tv haastattelussa totesi, että on parempi ajaa muutama pykälä liian lujaa, kuin liian hiljaa. Perusteli tämän siten, että liian hiljaa ajaneet aiheuttavat tuhria ohituksia ja sitä kautta vaaratilanteita. Itselläni on iso vaunu painoa 1950 kg veturina on maasturi. Laitan nopeuden siten , että menen suunnilleen samaa vauhtia kuin rekatkin, eli noin 85. Olen huomannut, että tämähän toimii. Mutta sitten eteen ilmestuu tosiaankin niitä 65-75 ajavia ja niiden ohitus ei onnistu kuin pitkillä suorilla.
Nykyisin on aika monessa paikassa noita nopeus tauluja, missä on hyvä tarkistaa mittari virhe.
En tarkoita tällä sitä , että pelkästään vaununvetäjät syyllistyvät siihen alinopeuteen. Siihen syyllistyvät etupäässä aivan tavalliset henkilöautot.- jaskaksi
Itse kokeilin pari vuotta sitten isoa Ducato/Adriaa ja sen perässä traileri jonka päällä harrasteauto. Ajelin kaikessa rauhassa n. 85 mittarinopeutta ja koko ajan meni joku ohi. Onneksi reitillemme sattui nopeusmittaustaulu ja meinasin uukkarin tehdä ja ajaa tauluun uudet lukemat kun taulu näytti 72 kmh.
Ei tämä ollut varmaan ainut Ducato minkä mittari näytti mitä sattuu. Mittaustaulun jälkeen nostin mittarinopeuden sataan niin homma rauhoittui kummasti. Itse jopa ohitin ylämäessä ohituskaistalla yhden Corollan jonka vauhti oli ~70 kmh:n luokkaa. Sattui sopivasti vauhdinjako ohituskaistan kanssa, koska ei tuo yhdistelmä enää ollut mikään tykki vaikka nopeutensa pitikin Ikaalisten mäissä.
- elli2504
Ei ensimmäinen jonoa tee, vaan toinen. Pitää osata jättää oikeat välit jotta ohitukset onnistuvat. Eikä roikkua toisen pakoputkessa kiinni!
- vihjeeksi
Kannattaa lukea aiemmat keskustelut ennen kommenttia.
- s ettone
vihjeeksi kirjoitti:
Kannattaa lukea aiemmat keskustelut ennen kommenttia.
Minkä takia ? Jos vastaa ensimmäiseen viestiin, niin miksi pitäisi lukea muut ? Kerropa se nyt ihan selkokielellä ?
s ettone kirjoitti:
Minkä takia ? Jos vastaa ensimmäiseen viestiin, niin miksi pitäisi lukea muut ? Kerropa se nyt ihan selkokielellä ?
Saamasi vihje tarkoittanee sitä, että samankaltainen ajatus on jo esitetty ja hänen mielestään homma menee tautologian puolelle. Vihje ei tosin ole minun kirjoittamani ja hieman sitä itsekin ihmettelin.
Siinä kuitenkin saattaa olla pientä ajatusta siinä mielessä, että saman ajatuksen sisältävät viestit voisivat olla samassa letkassa jolloin saataisiin jonkinlainen nettiäänestys siitä mitä mieltä täällä käyvien enemmistö on.- sertj
s ettone kirjoitti:
Minkä takia ? Jos vastaa ensimmäiseen viestiin, niin miksi pitäisi lukea muut ? Kerropa se nyt ihan selkokielellä ?
Viestini on kirjoitettu elli2504:lle. Ei sinulle.
- meikäkin
JONKA pitäisi katsella pienempiä teitä , eikä ajella siellä pääväylällä.Vit.....han se sitä nopeaa miestä joka perässä könnii. Käy vain joskus niin että karvanaamarillakin on kiire majoittumaan,ajellaanpa valtatietä si mekin 75 km/h???
Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924597
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?803723Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1303151Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152615Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292534- 432131
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282047Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2251810Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91697- 881659