VHF-puhelimen asennus

sähköt ja antenni?

Minkälaisia kytkentöjä suosittelette VHF-puhelimelle sähköjen ja antennin osalta. Perusideana varmaankin on toimintavarmuus ääritilanteuissa. Hätäantenni on kai suositeltava, jos varsinainen antenni on mastonhuipussa. Kytketäänkö sähköt suoraan akkuun vai kytkintaulun kautta? Onko hyviä vinkkejä?

15

5784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olit kurssilla/tentissä

      asia käytiin läpi. Tarkista muistiinpanosi niin asia selkiää.

      • samalla kurssilla.

        Itse asiassa olen merkonomi. VHF-kurssilla ei puhuttu laitteen asennuksesta sanaakaan.


      • minor700

        ne tärkeimmät jutut, eli:Kytke radiopuhelin mahdollisimman lähellä akkua,ei kytkinpanelista.Riippuu vähän akkusysteemistä,mutta ajattele niin että aina tulee virtaa puhelimeen,kytke se suoraan pääkatkaisijan jälkeen tai miksei ennen sitä(ajattelen tilannetta jossa on pakko kytkeä päävirta pois niin VHF saa vielä virtaa).
        Eikä mitään 0,75 neliön johtoja vaan vähintään 1,5 tai 2,5 neliön piuhat.
        Jos antenni tulee mastonhuippuun käytä mieluummin paksu koaksiaalikaapeli,tai jos asennat antennin peräkaiteeseen (silloi voisi käyttää ohkanen koaksiaali)asenna parin metrin putki jotta saat antennin vähän ylös, ja niin ettei tule lähelle vaijereita tai muuta metallia.Jos jää ylimääräistä antennikaapelia, älä laita kelaksi(muodostaa induktanssin,=tehohäviö)vaan katkaise ettei jää ylimääräistä.
        Tässä nyt noin nopeasti mitä tuli mieleen,hyvä olisi tarkistaa asennus mittarilla että kaikki on OK,jos sulla on tuttava asentaja tai amatööri joka nopesti tarkistaa sen asian ennen purjehduskautta.(kun juottaa antenniliittimet voi helposti lämmittää liikaa ja kaikki on oikosulussa).


      • maarapu
        minor700 kirjoitti:

        ne tärkeimmät jutut, eli:Kytke radiopuhelin mahdollisimman lähellä akkua,ei kytkinpanelista.Riippuu vähän akkusysteemistä,mutta ajattele niin että aina tulee virtaa puhelimeen,kytke se suoraan pääkatkaisijan jälkeen tai miksei ennen sitä(ajattelen tilannetta jossa on pakko kytkeä päävirta pois niin VHF saa vielä virtaa).
        Eikä mitään 0,75 neliön johtoja vaan vähintään 1,5 tai 2,5 neliön piuhat.
        Jos antenni tulee mastonhuippuun käytä mieluummin paksu koaksiaalikaapeli,tai jos asennat antennin peräkaiteeseen (silloi voisi käyttää ohkanen koaksiaali)asenna parin metrin putki jotta saat antennin vähän ylös, ja niin ettei tule lähelle vaijereita tai muuta metallia.Jos jää ylimääräistä antennikaapelia, älä laita kelaksi(muodostaa induktanssin,=tehohäviö)vaan katkaise ettei jää ylimääräistä.
        Tässä nyt noin nopeasti mitä tuli mieleen,hyvä olisi tarkistaa asennus mittarilla että kaikki on OK,jos sulla on tuttava asentaja tai amatööri joka nopesti tarkistaa sen asian ennen purjehduskautta.(kun juottaa antenniliittimet voi helposti lämmittää liikaa ja kaikki on oikosulussa).

        lähetyksessä (hetkellisesti) noin 5 ampeeria virtaa, joten 1,5 mm2 piuha riittää hyvin. Jos piuha on pitkä, pitää jännitelasku huomioida, mutta alle 10m johdoilla tuolla ei ole juurikaan merkitystä.

        Koaksiaalipuolella ei paksu ole suoraan ohutta parempi, vaan piuhan impedanssi pitäisi sovittaa laitteen impedansiin, jolloin kaikki lähetysteho menee antennin kautta maailmalle (eikä pääteasteen lämmittämiseen). Eli antennivedoissa noudata valmistajan ohjeita. Sen lisäksi hyvä tapa olisi mitata antenni piuhoinnen SWR-mittarilla, joka kertoo aika luotettavasti onko antenni vireessä ja piuhat kunnossa.


      • minor700
        maarapu kirjoitti:

        lähetyksessä (hetkellisesti) noin 5 ampeeria virtaa, joten 1,5 mm2 piuha riittää hyvin. Jos piuha on pitkä, pitää jännitelasku huomioida, mutta alle 10m johdoilla tuolla ei ole juurikaan merkitystä.

        Koaksiaalipuolella ei paksu ole suoraan ohutta parempi, vaan piuhan impedanssi pitäisi sovittaa laitteen impedansiin, jolloin kaikki lähetysteho menee antennin kautta maailmalle (eikä pääteasteen lämmittämiseen). Eli antennivedoissa noudata valmistajan ohjeita. Sen lisäksi hyvä tapa olisi mitata antenni piuhoinnen SWR-mittarilla, joka kertoo aika luotettavasti onko antenni vireessä ja piuhat kunnossa.

        on huomattavasti isompi ohueessa koaksiaalikaapelissa kuin paksussa, jos antenni tulee mastonhuippuun niin purjeveneessä tulee nopeasti antennikaapelin pituudeksi 20 m riippuen radion asennuspaikasta,olkoonkin että antennin korkeus vedestä on tärkeämpi kuin että saadaan kaikki 25 wattia sinne antenniin.Ottamatta esille jotain taulukoita ja kaapelinvaimennustaulukoita sanoisin että 30 % on häviö ohkasessa koaksiaalissa.Ja jos lasketaan että meri-VHF on hätäpuhelin niin kyllä haluan että se kuuluu mahdillisimman pitkälle.
        Sitäpaitsi mekaaninen kestävyys on myös tärkeä,olkoonkin että nykyään on kai kaikissa mastoissa putkia asennuksia varten.Impedanssi ovat kaikissa näissä kaapeleissa 50 ohmia,ja edellisen kirjoituksen lopussa suosittelin muistaakseni asennuksen tarkistus mittarilla.


    • asennushomma

      minullakin. Ajattelin vetää sähkön kytkintaulun automaattisulakkeen kautta pienelle taulun taakse asennetulle huoltovapaalle akulle, josta virta jotosulakkeen kautta VHF:lle. Silloin puhelin toimisi hätätilanteessakin (esim.=vene uppoamassa, varsinaiset akut veden alla oikosulussa). Maston kaatumisesta ei välttämättä tarvitse tiedottaa muita, ja mihin sen vara-antennin tuossa tilanteessa pystyttäisikään.

      • että näin

        nykyään on syytä tehdä kytkentä niin että GPS on samalla päällä kuin VHF. Eli miten tahansa piuhat vedetäänkin VHF:n DSC laite tulee saada koordinaatteja GPS:ltä, aina, ja koko ajan kun VHF on päällä riippumatta pääkytkimen asennosta.

        Tältä osin yllä esitetyt kommentit ovat vanhentuneita.


      • minor700
        että näin kirjoitti:

        nykyään on syytä tehdä kytkentä niin että GPS on samalla päällä kuin VHF. Eli miten tahansa piuhat vedetäänkin VHF:n DSC laite tulee saada koordinaatteja GPS:ltä, aina, ja koko ajan kun VHF on päällä riippumatta pääkytkimen asennosta.

        Tältä osin yllä esitetyt kommentit ovat vanhentuneita.

        edellinen kirjoittaja on oikeassa unohdin GPS:n kun itsellä ei ole DSC-laitetta, ajattelin lähinnä käytännön asioita asennuksessa.


      • maarapu

        Lisäakku voisi olla hyvä idea, mutta se ehkä kannattaisi erottaa muusta järjestelmästä diodilla. Tällöin akku latautuu kun pääakkuja ladataan (tai tarvittaessa latautuu pääakuista), mutta ei purkaudu muun akuston purkautuessa, vaan on aina tarvittaessa käytössä.

        Prätkän geeliakku voisi olla hyvä tuohon tarkoitukseen, vaikka 9 tai 12 Ah.


      • mutta...
        maarapu kirjoitti:

        Lisäakku voisi olla hyvä idea, mutta se ehkä kannattaisi erottaa muusta järjestelmästä diodilla. Tällöin akku latautuu kun pääakkuja ladataan (tai tarvittaessa latautuu pääakuista), mutta ei purkaudu muun akuston purkautuessa, vaan on aina tarvittaessa käytössä.

        Prätkän geeliakku voisi olla hyvä tuohon tarkoitukseen, vaikka 9 tai 12 Ah.

        kun virta tulee kytkintaulun automaattisulakkeen kautta, voin erottaa akun veneen sähköjärjestelmästä manuaalisesti. Tietysti oletan että huomaan veneen vuodon ennenkuin veneen akut ovat veden alla.


      • maarapu
        mutta... kirjoitti:

        kun virta tulee kytkintaulun automaattisulakkeen kautta, voin erottaa akun veneen sähköjärjestelmästä manuaalisesti. Tietysti oletan että huomaan veneen vuodon ennenkuin veneen akut ovat veden alla.

        manuaalikytkin toiminee ihan hyvin, mutta ei silloin, kun akut muusta syystä tyhjenevät, vaikka päälleunohtuneen tai viallisen sähkölaitteen toimesta.

        Asiaa jos laajentaa hieman, niin veneessä pitäisi olla kolme akkua/akustoa. Yksi moottorin käynnistykseen, yksi kriittisille laitteille (VHF, GPS, kulkuvalot) ja yksi muuhun kulutukseen. Kaikki pitäisi kytkeä releillä ja diodeilla niin, etteivät ne pääse vahingossa purkautumaan, ja tuo kriittinen akku mielellään vielä niin, että valot palavat vielä upoksissakin.


      • paskiainen007
        maarapu kirjoitti:

        manuaalikytkin toiminee ihan hyvin, mutta ei silloin, kun akut muusta syystä tyhjenevät, vaikka päälleunohtuneen tai viallisen sähkölaitteen toimesta.

        Asiaa jos laajentaa hieman, niin veneessä pitäisi olla kolme akkua/akustoa. Yksi moottorin käynnistykseen, yksi kriittisille laitteille (VHF, GPS, kulkuvalot) ja yksi muuhun kulutukseen. Kaikki pitäisi kytkeä releillä ja diodeilla niin, etteivät ne pääse vahingossa purkautumaan, ja tuo kriittinen akku mielellään vielä niin, että valot palavat vielä upoksissakin.

        Katastrofitilanteessa kapteeni hajoittaa katastrofikaapin lasisen ikkunan ja ottaa sieltä pumppuhaulikon joka on täydessä latingissa ja lahtaa ensin miehistön ja sitten itsensä. Ei tule veronmaksajille ylimääräisiä kuluja pelastustoimista.
        Anteeksi provo, olen lennokkaalla päällä tällähetkellä ;-)


      • asdf
        paskiainen007 kirjoitti:

        Katastrofitilanteessa kapteeni hajoittaa katastrofikaapin lasisen ikkunan ja ottaa sieltä pumppuhaulikon joka on täydessä latingissa ja lahtaa ensin miehistön ja sitten itsensä. Ei tule veronmaksajille ylimääräisiä kuluja pelastustoimista.
        Anteeksi provo, olen lennokkaalla päällä tällähetkellä ;-)

        Hienoa, että olet valinnut itsellesi noin sopivan nimimerkin.

        Aivotoimintasi sopii nimimerkkiisi, Se ei ole tosiaan kovin monimutkaista, kun tuotoksestasi sanot: "olen lennokkaalla päällä tällähetkellä"


    • mac scott

      onko tietoo miten asennan Navman 7110 vhf:n Garmin 128 gps:ään

      • manuaalihan on webissä

        peruskytkentä: Garminin sinisen johdon kytken Navmanin keltaisen johtoon, Garminin mustan johdon kytket Navmanin vihreään johtoon.

        sitten vielä valitset Garminista asetuksista interfaceksi NMEA/NMEA

        Jos et usko niin katsoppa http://www8.garmin.com/manuals/82_OwnersManual.pdf sivulta 44, eli interface kohdasta tulee valita NMEA/NMEA. Näin lähtee NMEA standardin mukaista paikkatietoa ulos. Sitten kytkemään piuhoja, eli sivulta 59 näkyy että pin 3, eli sininen johto ulostaa NMEA signaalia. Eli sininen johto ja musta pin 2 maajohto tulee kytkeä radioon.

        no katotaanpa sitten Navman 7110 manuaalia http://www.plastimo.com/pdf/VHF7110user(uk).pdf
        sivulla 16, pin 4 eli keltainen johto on NMEA IN ja pin 5 eli vihreä johto on NMEA IN-.

        Eli helppoa kuin heinänteko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6665
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2285
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1042
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      87
      942
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe