Helkama Jääkäri

Syyläperse

Etsin tässä KESTÄVÄÄ peruspyörää. Katselin tuota Helkama Jääkäriä. Mahtaisiko olla käypä? Yksi mutta. Fillari näytti olevan 26 tuumainen. Saattaa olla turhan pienikokoinen? Olen 184cm pitkä...

59

20831

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syylätön perse

      Ei sitä pyörän kokoa renkaiden tuumakoosta katsota, vaan lähinnä rungon korkeudesta joka jääkärissä on sinulle varmasti riittävät 58cm.
      Jos pyörä kiinnostaa käypä on, osta pois.

      • Syyläperse

        Jänksteriä myydään todella vähän ja siksi sitä ei juurikaan myydä. Pyöräkauppias oli hieman kysellyt ja niitä ei oltu edes tällähetkellä valmistettu. Olisi mennyt ikuisuus kun olisi saanut moisen. Valintani osui siis Helkama Oivaan. Muuten täysin samanlainen, hieman kevyempi ja väritys eri. Torstainen mennään hakemaan.


      • jääksteri
        Syyläperse kirjoitti:

        Jänksteriä myydään todella vähän ja siksi sitä ei juurikaan myydä. Pyöräkauppias oli hieman kysellyt ja niitä ei oltu edes tällähetkellä valmistettu. Olisi mennyt ikuisuus kun olisi saanut moisen. Valintani osui siis Helkama Oivaan. Muuten täysin samanlainen, hieman kevyempi ja väritys eri. Torstainen mennään hakemaan.

        Tuollahan noita helkama jääkäreitä on lähi prismassakin. Vaikea uskoa etteikö olisi saatavilla, kun niitä prismassakin on rivi täynnä.
        Hinta niillä vaan on niin suolainen että siihen rahaan saa jo hybridin millä tekee paljon enemmän ja on mukavampi ajaa.


    • Syyläperse

      Valinta osui Helkama Oivaan, koska Jääkäriä oisi joutunut odottamaan ties miten pitkään. Myydän erittäin vähän ja siksi valmistetaan vähän.

      • Jeem

        Oletko ollut tyytyväinen Oivaan?


      • Syyläperse
        Jeem kirjoitti:

        Oletko ollut tyytyväinen Oivaan?

        Perkelen hyvä pyörä on ollut. Eiköhän tällä poljeta hamaan loppuun asti ja jos joskus hajoaa niin ostan samanlaisen tai sen Jääkärin...


    • xdkfxklfxd

      onko kyseinen malli raskas polkea esim ylämäkeen. painoahan on kuitenkin 18 kg. myös leveät renkaat voivat olla aika hitaat nopeammassa ajossa?

      • herpes

        ei ole. itellä se nykyjängster ja on ruullaavampi kuin mikään muu pyöristä mitä ollu. just naftit välitykset on 1 mäkeen 2 suoralle ja 3 sitte 22-30km/h miten ite jaksaa mutta tossa 30 jälkee jalat vispaa nii että munat vaahtoo. kattoo että on nokian mount&city läskirenkaat niin kestää painetta ja painoo. renkaat pysyny suorana sen ekan 200km jälkee tehdyn huollon. 6 kuuta se on mulla ollu ja maalimaa ollaan nähty kahestaan 4000km mettäpolkuja lapinkankaita ja asfalttia.


      • Anonyymi

        Alamäkeen ainakin suht kevyt polkea


    • TRR1

      '08 elokuussa ostin Jääkärin ja sillä on ajettu aika reilusti läpi talven. Eikä aina kovinkaan hellävaraisesti.

      Tokihan tuonkin saa rikki, muttei varmasti rungosta hajoa ensimmäisenä. Ja itse rakastan noita renkaita, toimivat hyvin eri olosuhteissa. Tarpeeks reilut ilmanpaineet renkaaseen, niin rullaa asfaltilla, ei tosiaan säikähdä hiekkateitäkään.

      Hintaeroja on todella paljon. Itse maksoin 555e, joissain paikoissa lähes 700e pyynti.

      • löytyy

        Noita Helkaman Jääkäreitä on kyllä joillakin nettikauppiailla varastossakin, kuten Leosportilla.

        Muuten samanoloinen retropyörä kun Oiva on Tunturin Akseli paitsi, että Akselissa renkaat ovat 28".


      • IsoT

        Mistä sait Jääkärin noin halvalla?Tuo on totta ,että ovh.hinta on pikkaisen vajaa 700e mutta kuka pystyy myymään 555e.Eilen juuri kyselin kyseistä pyörää tutusta urheiluliikkeestä ja lupasivat 600e.Siitäkään ei kuulemma jää kuin muutama kymppi firmalle.Eli Helkaman pyöriä ei vähittäismyyjätkään saa millään 100e hinnalla.Voi tietty olla ,että viilasivat linssiin, mutta epäilen.Vuosikausia olen samassa liikkeessä asioinut ja saanut aina ostokset sopuhintaan.
        Olet kyllä saanut hyvän pyörän HYVÄÄN hintaan. :)


      • TRR1
        IsoT kirjoitti:

        Mistä sait Jääkärin noin halvalla?Tuo on totta ,että ovh.hinta on pikkaisen vajaa 700e mutta kuka pystyy myymään 555e.Eilen juuri kyselin kyseistä pyörää tutusta urheiluliikkeestä ja lupasivat 600e.Siitäkään ei kuulemma jää kuin muutama kymppi firmalle.Eli Helkaman pyöriä ei vähittäismyyjätkään saa millään 100e hinnalla.Voi tietty olla ,että viilasivat linssiin, mutta epäilen.Vuosikausia olen samassa liikkeessä asioinut ja saanut aina ostokset sopuhintaan.
        Olet kyllä saanut hyvän pyörän HYVÄÄN hintaan. :)

        599e oli hintalappu pyörässä, sain tingittyä 555e:hen. 600e:llä ei jää katetta paria kymppiä enempää? bullshittiä. 700e:tä en ois maksanu.


      • Jänkäjääkäri
        TRR1 kirjoitti:

        599e oli hintalappu pyörässä, sain tingittyä 555e:hen. 600e:llä ei jää katetta paria kymppiä enempää? bullshittiä. 700e:tä en ois maksanu.

        Mistähän sais tietoon Jääkärin renkaan 54-584 (26x2x1½) ympärysmitan? Laitoin siihen halvan nopeusmittarin ja sen ohjelmoimiseksi tarttis tietää tarkan ympärysmitan milleinä.


      • kun navigaattori
        Jänkäjääkäri kirjoitti:

        Mistähän sais tietoon Jääkärin renkaan 54-584 (26x2x1½) ympärysmitan? Laitoin siihen halvan nopeusmittarin ja sen ohjelmoimiseksi tarttis tietää tarkan ympärysmitan milleinä.

        on keksitty, niin: Älä vaan mittaa sitä renkaan ympärysmittaa, vaan luota navigaattoriin ja kokeile eri lukuja sinne mittariin, samalla ajelet ja vertaat nopeusnäyttämää navigaattorin nopeusnäyttämään. Jos mittarisi näyttää enemmän kuin navigaattori, pienennät sitä lukua, jos vähemmän, niin suurennat sitä lukua. Ja, jo syksyllä huomaat nopeuksien olevan saman, ja treeniäkin on tullut jo rankasti eestaas ajellessa! Tai sitten voit odottaa että joku toinen kertoo sen sinulle täällä palstalla, kun on ensin mitannut sen luvun sinulle. Sitten vain toivot että hänellä oli samanlaiset renkaat, oli yhtä lihava kuin sinä, ja käytti samoja rengaspaineita.

        Ps. Mitä helvetin väliä sillä on mitä se sun nopeusmittarisi näyttää?


      • Kg.
        kun navigaattori kirjoitti:

        on keksitty, niin: Älä vaan mittaa sitä renkaan ympärysmittaa, vaan luota navigaattoriin ja kokeile eri lukuja sinne mittariin, samalla ajelet ja vertaat nopeusnäyttämää navigaattorin nopeusnäyttämään. Jos mittarisi näyttää enemmän kuin navigaattori, pienennät sitä lukua, jos vähemmän, niin suurennat sitä lukua. Ja, jo syksyllä huomaat nopeuksien olevan saman, ja treeniäkin on tullut jo rankasti eestaas ajellessa! Tai sitten voit odottaa että joku toinen kertoo sen sinulle täällä palstalla, kun on ensin mitannut sen luvun sinulle. Sitten vain toivot että hänellä oli samanlaiset renkaat, oli yhtä lihava kuin sinä, ja käytti samoja rengaspaineita.

        Ps. Mitä helvetin väliä sillä on mitä se sun nopeusmittarisi näyttää?

        onhan se kivaa kivaa autoissakin vai? ja muutenkin se että vaikka 1000km polkemisesta on ilmaa n.200km väärän asetuksen takia joko liikaa tai alle niin siinä ei ole järkee. itellekkin kelpais tämä tieto.


      • ei estä
        Kg. kirjoitti:

        onhan se kivaa kivaa autoissakin vai? ja muutenkin se että vaikka 1000km polkemisesta on ilmaa n.200km väärän asetuksen takia joko liikaa tai alle niin siinä ei ole järkee. itellekkin kelpais tämä tieto.

        sinua laittamasta sitä tietoa. Mutta jos sä oot niin uusavuton ettet osaa sitä itse arpoa, niin miksi helvetissä jonkun muun se piotäisi sinulle kertoa? Ja miten sä luulet että joku muu voi sen sulle tarkemmin kertoa kuin sinä itse? Ja 200km 1000km:sta on 20%. Jos luku nyt on vaikka 2150 eli 2m 15cm renkaan kierros, niin 20% tästä on 43cm. Ja johan sä nyt kai näät paljaalla silmälläkin onko renkaan kierros 2m 15cm vai 1m 72cm? Vai oletko niin puusilmä, ettet?


      • Mittariton
        Jänkäjääkäri kirjoitti:

        Mistähän sais tietoon Jääkärin renkaan 54-584 (26x2x1½) ympärysmitan? Laitoin siihen halvan nopeusmittarin ja sen ohjelmoimiseksi tarttis tietää tarkan ympärysmitan milleinä.

        Laita renkaan ulkokehälle tippa maalia, aja muutama metri ja mittaa renkaan maahan jättämien maalitäplien etäisyys. Tarkan tuloksen saat vain, jos istut itse pyörän selässä.


      • kaverihan ei
        Mittariton kirjoitti:

        Laita renkaan ulkokehälle tippa maalia, aja muutama metri ja mittaa renkaan maahan jättämien maalitäplien etäisyys. Tarkan tuloksen saat vain, jos istut itse pyörän selässä.

        pysty itse mittaamaan sitä, vaan haluaa että sä mittaat sen sille. Sillä ei kai ole mittaa. Tai se ei ymmärrä mikä on ympärysmitta.


      • Ukko32
        Jänkäjääkäri kirjoitti:

        Mistähän sais tietoon Jääkärin renkaan 54-584 (26x2x1½) ympärysmitan? Laitoin siihen halvan nopeusmittarin ja sen ohjelmoimiseksi tarttis tietää tarkan ympärysmitan milleinä.

        Olen ajanut viimeiset 7 vuotta samoja reittejä 70-vuotislahjaksi saamallani, Shimano- mittarilla varustetulla Helkaman hybridi-pyörällä. Tutulla tiellä vilkaisen mittaria ensi kerran kaksii km:ajettuani. Olen silloin n. 25 m pitkällä valtatien sillalla. Kymmenen metrin tarkuutta näyttävä mittari on kertonut 2 km täyttyneen sillan molemmissa päissä ja varmaan joka metrillä niitten välillä. Jos noin 10 km:n ajon kohdalla oleva pitäjien rajan vaakuntaululle alkaa olla vielä kolme-viisikymmentä metriä matkaa, kun 10 km jo täyttyy mittarissa, niin tarkistan rengaspaineet. Asia on ajon keveyden ja rekaiden kestonkin takia tärkeämpi kuin tieto senkertaisen ajomatkan pituudesta metrin tarkkudella. Se vaakunataulu on kuitenkin aina saman matkan pässä kotoani.

        Kalibrointia riittää, jos ryhtyy eliminoimaan ilman lämpätilan, ajajan ja mahdollisten matkavatusteteiden painon vaihtelun vaikutuksen renkaan painumaan, eli renkaan kierroksen tekemään matkaan.


      • Snaut
        Ukko32 kirjoitti:

        Olen ajanut viimeiset 7 vuotta samoja reittejä 70-vuotislahjaksi saamallani, Shimano- mittarilla varustetulla Helkaman hybridi-pyörällä. Tutulla tiellä vilkaisen mittaria ensi kerran kaksii km:ajettuani. Olen silloin n. 25 m pitkällä valtatien sillalla. Kymmenen metrin tarkuutta näyttävä mittari on kertonut 2 km täyttyneen sillan molemmissa päissä ja varmaan joka metrillä niitten välillä. Jos noin 10 km:n ajon kohdalla oleva pitäjien rajan vaakuntaululle alkaa olla vielä kolme-viisikymmentä metriä matkaa, kun 10 km jo täyttyy mittarissa, niin tarkistan rengaspaineet. Asia on ajon keveyden ja rekaiden kestonkin takia tärkeämpi kuin tieto senkertaisen ajomatkan pituudesta metrin tarkkudella. Se vaakunataulu on kuitenkin aina saman matkan pässä kotoani.

        Kalibrointia riittää, jos ryhtyy eliminoimaan ilman lämpätilan, ajajan ja mahdollisten matkavatusteteiden painon vaihtelun vaikutuksen renkaan painumaan, eli renkaan kierroksen tekemään matkaan.

        Tuo renkaan kehän mittaaminen asvalttitiellä apurin kanssa käy varsin kätevästi esim. näin:

        - Pumppaa rengaspaineet sellaisiksi mitä yleensäkin käytät.
        - Nouse pyörän satulaan normaalisti käyttämiesi varusteiden kanssa ja asemoi fillari niin, että venttiili on alakohdassaan.
        - Pyydä avustajaa (muijaasi?) piirtämään liidulla asvaltille viivan ala-asennossa olevan venttiilin kohdalle.
        - Pyydä apuriasi tyäntämään pyörää noin 10 rengaspyärähdyksen matkan verran. Pidä itse jalkasi polkimilla.
        - Pyydä jälleen apuriasi liidulla merkkaaman sen renkaan venttiilin alakohdan asvalttiin, siis sen 10 kierähdyksen jälkeen.
        - Mittaa liituviivojen etäisyys ja jaa 10:lle, siitä saat sitten renkaan ympäryysmitan matkamittariin syötettäväksi.


      • benhuur
        Jänkäjääkäri kirjoitti:

        Mistähän sais tietoon Jääkärin renkaan 54-584 (26x2x1½) ympärysmitan? Laitoin siihen halvan nopeusmittarin ja sen ohjelmoimiseksi tarttis tietää tarkan ympärysmitan milleinä.

        On tuolle renkaalle 2190mm. Tuore tieto neljä tuntia sitten mitattu.


      • Oivalla kesät talvet
        benhuur kirjoitti:

        On tuolle renkaalle 2190mm. Tuore tieto neljä tuntia sitten mitattu.

        Olen eri mieltä. Mielestäni se on 2090mm. Toivottavasti et tahallasi levittänyt disinformaatiota.


      • polkupyöräilijä89
        ei estä kirjoitti:

        sinua laittamasta sitä tietoa. Mutta jos sä oot niin uusavuton ettet osaa sitä itse arpoa, niin miksi helvetissä jonkun muun se piotäisi sinulle kertoa? Ja miten sä luulet että joku muu voi sen sulle tarkemmin kertoa kuin sinä itse? Ja 200km 1000km:sta on 20%. Jos luku nyt on vaikka 2150 eli 2m 15cm renkaan kierros, niin 20% tästä on 43cm. Ja johan sä nyt kai näät paljaalla silmälläkin onko renkaan kierros 2m 15cm vai 1m 72cm? Vai oletko niin puusilmä, ettet?

        Idiootti. Sinun kaltaisesi eivät tätä palstaa paranna. Olen Syylä. Kyrvänsyylä


      • Anonyymi
        Jänkäjääkäri kirjoitti:

        Mistähän sais tietoon Jääkärin renkaan 54-584 (26x2x1½) ympärysmitan? Laitoin siihen halvan nopeusmittarin ja sen ohjelmoimiseksi tarttis tietää tarkan ympärysmitan milleinä.

        Eikö sulla ole metrimittaa


    • Päle

      Olen ajanut monilla pyörillä ja nyt vihdoinkin ostin jääkärin. Toivottavasti tämä pyörä on hintansa väärti, ja kyllä uskon sen sitä olevan. Kirjoittelen kommenttia kun vehjettä pääsee testaamaan.

      • Päle

        On aivan mahtava pyörä mielestäni ajella! kolme vaihdetta riittää mainiosti ainakin meikäläiselle, pyörä on jykevä ajettava, mutta ei missään nimessä liian painava. Ilman muuta järkiostos, kun ottaa huomioon vielä, että pyörä on 100% suomalainen. Ainut huono puoli on, kun pyörän rengas on niin paksu, ettei mahdu ainakaan tavallisiin pyörätelineisiin, niin täytyy jättää laittamatta :D


      • Pölöttäjä
        Päle kirjoitti:

        On aivan mahtava pyörä mielestäni ajella! kolme vaihdetta riittää mainiosti ainakin meikäläiselle, pyörä on jykevä ajettava, mutta ei missään nimessä liian painava. Ilman muuta järkiostos, kun ottaa huomioon vielä, että pyörä on 100% suomalainen. Ainut huono puoli on, kun pyörän rengas on niin paksu, ettei mahdu ainakaan tavallisiin pyörätelineisiin, niin täytyy jättää laittamatta :D

        Uskoo ken tahtoo... muka 100% suomalainen.... Runko tuodaan indokiinasta tai vinkuintiasta niin kuin muutkin osat.... joku autotallipaja kasaa suomessa, ja pistää lippumerkin kylkeen 100% suomessa koottu, näin se vaan todellisuudessa menee. Hintalappuun voikin pistää ihan mitä huvittaa, ja kaikkia kauppiaita naurattaa kun joku hyväuskoinen menee ostamaan SUOMALAISTA pyörää.

        Niinkuin tuolla edellä jo ihmeteltiin. Miksi ei erikoisliike saa hommattua jääkäriä, kun niitä on jopa lähimarketin hyllyjen välissä rivikaupalla. Eihän se erikoisliikkeen kauppias edes halua tilata sitä pyörää, kun se asiakas käy siellä marketissa sinä aikana, ja huomaa ne pyörät siellä, sekä ostaa sen sieltä. Niimpä se pyörä jää sinne erikoisliikkeeseen, ja se kauppias saa tehdä ja puhua viikkokaupalla, että saa seuraavan asiakkaa höynäytettyä ostamaan sen pyörän juuri siitä liikkeestä, jossa sen hinta on kaksinkertainen siihen marketin pyörään verrattuna.
        Se marketin pyörä on juuri siitä syystä edullisempi, kun keskusliike ostaa niitä pyöriä n1000kpl kerralla ja jakaa niitä muutaman joka markettiin, ja se erikoiskauppias ostaa vain sen yhden. Aivan samaa tavaraa, ja hinta on sille yhdelle pyörälle aivan eri, kuin niille 1000 pyörälle. Lisäksi tuo erikoiskauppias lisää hintaan vielä ne kuljetuskustannukset sieltä tukkuliikkeen varastosta liikepaikalle, vaikka nuo samat kustannukset lisätään myös siihen markettipyörään, niin se vaan ei ole ihan sama jos pyöriä on yksi tai 10.


      • runko ole
        Pölöttäjä kirjoitti:

        Uskoo ken tahtoo... muka 100% suomalainen.... Runko tuodaan indokiinasta tai vinkuintiasta niin kuin muutkin osat.... joku autotallipaja kasaa suomessa, ja pistää lippumerkin kylkeen 100% suomessa koottu, näin se vaan todellisuudessa menee. Hintalappuun voikin pistää ihan mitä huvittaa, ja kaikkia kauppiaita naurattaa kun joku hyväuskoinen menee ostamaan SUOMALAISTA pyörää.

        Niinkuin tuolla edellä jo ihmeteltiin. Miksi ei erikoisliike saa hommattua jääkäriä, kun niitä on jopa lähimarketin hyllyjen välissä rivikaupalla. Eihän se erikoisliikkeen kauppias edes halua tilata sitä pyörää, kun se asiakas käy siellä marketissa sinä aikana, ja huomaa ne pyörät siellä, sekä ostaa sen sieltä. Niimpä se pyörä jää sinne erikoisliikkeeseen, ja se kauppias saa tehdä ja puhua viikkokaupalla, että saa seuraavan asiakkaa höynäytettyä ostamaan sen pyörän juuri siitä liikkeestä, jossa sen hinta on kaksinkertainen siihen marketin pyörään verrattuna.
        Se marketin pyörä on juuri siitä syystä edullisempi, kun keskusliike ostaa niitä pyöriä n1000kpl kerralla ja jakaa niitä muutaman joka markettiin, ja se erikoiskauppias ostaa vain sen yhden. Aivan samaa tavaraa, ja hinta on sille yhdelle pyörälle aivan eri, kuin niille 1000 pyörälle. Lisäksi tuo erikoiskauppias lisää hintaan vielä ne kuljetuskustannukset sieltä tukkuliikkeen varastosta liikepaikalle, vaikka nuo samat kustannukset lisätään myös siihen markettipyörään, niin se vaan ei ole ihan sama jos pyöriä on yksi tai 10.

        suomalaista terästä? Malmin alkuperästä en kylläkään ole tietoinen.


      • perästä
        runko ole kirjoitti:

        suomalaista terästä? Malmin alkuperästä en kylläkään ole tietoinen.

        Eipä edes Suomalaista terästä, puhumattakaan malmin alkuperästä. Itämailla on myös terästehtaita jotka valmistavat tuota putkea josta taas nuo rungot tehdään. Samoin noita muita tehtaita, jotka valmistavat osia, murto osalla siitä hinnasta mitä ne maksaisi täällä tehtynä. Ilmeisesti juuri tuon Helkaman pyörät kootaan Suomessa, samoin kuin Tunturikin, ja myös Solifer. Määrätyissä pyörissä on aivan sama runko, ja jokainen maalaa sen omalla värillään, sekä lisää muita osia tarpeen mukaan, jotta saadaan pyörästä hieman erinäköinen. Myös tuo hinta on kaikilla noin samassa hintaluokassa, marketeissa edullisempi ja pyöräliikkeissä hieman korkeampi.
        Voi pistää Suomalaisen lipun kylkeen kun on 100% koottu Suomessa. Vaan osat ei ole Suomessa tehtyjä, valitettavasti, vaikka kauppias kertoisi mitä, jättää kertomatta että osat on valmistettu esimerkiksi Taiwanissa, tai Koreassa. Sitä sopii kauppiaalta kysyä, ja vastaus on jotain mutinaa.. "Joo... mutta.... on ainakin koottu Suomessa".


      • Snaut
        perästä kirjoitti:

        Eipä edes Suomalaista terästä, puhumattakaan malmin alkuperästä. Itämailla on myös terästehtaita jotka valmistavat tuota putkea josta taas nuo rungot tehdään. Samoin noita muita tehtaita, jotka valmistavat osia, murto osalla siitä hinnasta mitä ne maksaisi täällä tehtynä. Ilmeisesti juuri tuon Helkaman pyörät kootaan Suomessa, samoin kuin Tunturikin, ja myös Solifer. Määrätyissä pyörissä on aivan sama runko, ja jokainen maalaa sen omalla värillään, sekä lisää muita osia tarpeen mukaan, jotta saadaan pyörästä hieman erinäköinen. Myös tuo hinta on kaikilla noin samassa hintaluokassa, marketeissa edullisempi ja pyöräliikkeissä hieman korkeampi.
        Voi pistää Suomalaisen lipun kylkeen kun on 100% koottu Suomessa. Vaan osat ei ole Suomessa tehtyjä, valitettavasti, vaikka kauppias kertoisi mitä, jättää kertomatta että osat on valmistettu esimerkiksi Taiwanissa, tai Koreassa. Sitä sopii kauppiaalta kysyä, ja vastaus on jotain mutinaa.. "Joo... mutta.... on ainakin koottu Suomessa".

        Kylläpä täällä jälleen kovasti satuillaan!

        Helkaman useimmissa (myös Jääkärin) teräsunkoisissa polkupyörissä käytetään Ruukin ohutseinäputkia. Aikaisemmin rungot taivutettiin ja koottiin putkesta Helkama Veloxin Hangon tehtaall mutta nykyisin Ruukki toimittaa ne laserleikattuina asennusvalmiina osina.

        Poikkeuksia Helkaman fillareissakin on, kuten se Jopo jonka runkoputki nykyisin on peräisin kaukoidästä missä itse runkokin kootaan.


      • taasen
        Snaut kirjoitti:

        Kylläpä täällä jälleen kovasti satuillaan!

        Helkaman useimmissa (myös Jääkärin) teräsunkoisissa polkupyörissä käytetään Ruukin ohutseinäputkia. Aikaisemmin rungot taivutettiin ja koottiin putkesta Helkama Veloxin Hangon tehtaall mutta nykyisin Ruukki toimittaa ne laserleikattuina asennusvalmiina osina.

        Poikkeuksia Helkaman fillareissakin on, kuten se Jopo jonka runkoputki nykyisin on peräisin kaukoidästä missä itse runkokin kootaan.

        "Joo... mutta.... on ainakin koottu Suomessa".


      • RaiRaiRaipe
        taasen kirjoitti:

        "Joo... mutta.... on ainakin koottu Suomessa".

        On vaan mahtava mankeli tuo Jääkäri. Oon nyt ajellu sellaisen vajaat 100 km eikä yhtään ole ikävä entisiä hybridejä ja maastureita. Saa jopa näin talvella pientä helpotusta moottoripyöräkautta odotellessa. Eteen hommasin nastarenkaan ja tuntuu että se oli järkevä hankinta. Ja välitys on bueno, yhtään enempää vaihteita en kaipaa, vaikka yli 20:een aiemmin olen järjestään tottunutkin. Tällä ajetaan hautaan asti, toivottavasti tosin ne hautajaiset ei ole kovin pian. Se on totta että pyörä painaa sikana, ei tuu ilmaan nosteltua. Ton renkaan kehän saa myös helposti laskettua (2 kertaa pii kertaa säde tai pii kertaa halkaisija) jos ei muuten inspaa mittailla.


      • E.P.
        RaiRaiRaipe kirjoitti:

        On vaan mahtava mankeli tuo Jääkäri. Oon nyt ajellu sellaisen vajaat 100 km eikä yhtään ole ikävä entisiä hybridejä ja maastureita. Saa jopa näin talvella pientä helpotusta moottoripyöräkautta odotellessa. Eteen hommasin nastarenkaan ja tuntuu että se oli järkevä hankinta. Ja välitys on bueno, yhtään enempää vaihteita en kaipaa, vaikka yli 20:een aiemmin olen järjestään tottunutkin. Tällä ajetaan hautaan asti, toivottavasti tosin ne hautajaiset ei ole kovin pian. Se on totta että pyörä painaa sikana, ei tuu ilmaan nosteltua. Ton renkaan kehän saa myös helposti laskettua (2 kertaa pii kertaa säde tai pii kertaa halkaisija) jos ei muuten inspaa mittailla.

        Sama se mistä ne osat tulee. Täällä Suomessa ei paljon mitään enää tehdä muutenkaan. Jääkäri kuitenkin lienee yksi niitä suomalaisimpia pyöriä mitä on olemassa. Semmoisen joka tapauksessa ostin, ja hienolta näyttää. Tässä linkki, jossa annetaan ymmärtää, että Jääkäri olisi "leimallisesti suomalainen", mitä sitten ikinä tarkoittaakaan: http://www-3.cms.ts.fi/online/talous/58629.html?forumid=10&topicid=0&parentid=0&docid=58629&topicsortorder=0&topicpage=1&comment...

        Seuraavaksi hankin Jääkäriin sähkömoottorin etupyörään. Joko Keravalta (kuetron.fi), tai Englannista (http://www.alienbikes.co.uk/). Aikani kattelin noita valmiiksi sähköavusteisia pyöriä, mutta niissä on mielestäni joko hinta, tai ulkonäkö pielessä. Jääkärin hieno etujarru jää siten hetkeksi käyttämättä, mutta sähköllä pitää päästä ajelemaan. ;)

        Ja turha mekastaa siitä, että sähköavusteinen ei ole mikään oikea polkupyörä. Ei tarttekaan, mulle se on mopon korvike.


    • Paras pyörä

      Mistä ihmeestä te noita hintoja katselette? Itse maksoin Jääkäristä v. 2008 kesällä Tampereella fillariliikkeessä tasan 400,00 EUR, ja myyjä hyräili tyytyväisyyttään. Pyydättekö ikinä myyjiltä tarjouksia / nettokäteishintoja?

      • Iso P

        Valmistajan suositushinta vuoden 2010 mallille on 689 euroa (www.helkama.com). Tuskinpa sitä uutena mistään alle 550 euron saa, ellei liike myy konkurssipesäänsä tyhjäksi. Ei suositushinnoissa sentään niin paljon ilmaa ole.


    • Panssarivaunupolkija

      Kuulkaas. Itse ole 198cm pitkä ja ajan pyörällä jonka merkki on Kronan. Tämä ruotsalainen heti panssarivaunun jälkeen tukevin ja kestävin mankeli, on pitkälle ja vahvalle miehelle oikea valinta. ON kokoa ja laatua. Myydään ainakin vielä kohtuullisilla noin 400€ hinnoilla, mutta pyörä näyttää menevän jenkeissäkin kaupaksi ku ilmanen pesä. Menkää nyt ihmeessä tutustumaan tähän vielä pohjolassakin harvalukuiseen mahti fillariin.

    • Oivallinen

      Yli neljäkymmentä vuotta Oivilla ajaneena uskallan suositella. Muita vikoja ei ole ilmaantunut kuin kahdessa Oivassa on käynyt japanilainen vaihteisto niin väljäksi ettei se ole huollon jäjkeen suostunut toimimaan.
      Viikko sitten ostin 7-vaihteisen Oivan, koska ikä (72v) vaatii pienempiä välityksiä,
      kuin kolmesta vaihteesta löytyy.
      Jääkäri ja Oiva ovat sama pyörä, paitsi Oiva 7-vaihteisena parisataa grammaa painavampi.
      Näissä pyörissä käytettävät Nokian renkaat ovat mekaanisesti sellaista tekoa, että ne kestävät kulumatta kymmeniätuhansia kilometrejä.
      Huomionarvoista on myös näiden jälleenmyyntiarvo. Joka kerta, myytyäni vanhan Oivan jään hämmästelemää'n saamaani hintaa ja harmittelemaan, kun en pyytänyt enempää.
      Ja vielä!! Vuoden 2011 mallissa on aivan ihana satula, perseeni suorastaan rakastaa sitä!!

    • munat vaahtoo.....

      Etsitkö ns. junttipyörää, siitä vaan se sulle tehty.
      Olisi tulossa myös uusi malli (nopsa urpo) siinä se on!!!!!!!!

    • japi123456789

      haluaisko joku ostaa halvan mutta todella hyvä kuntoisen jääkärin?!

      • raiiimo

        Haluan! Lähetä yht. ym. tietoja raimo@suomi24. fi


    • jannnneee

      Ostin jääkärin Prismasta ja yllätyksekseni huomasin kotona, että vanne oli kiero! En huomannut tarkistaa asiaa kaupassa koska luulin etteivät teräsvanteet semmoisia voi olla. No, vanne vaihtoon ja tyytyväinen olen pyörään ollut. Hieman raskashan tuo on, mutta rullaa aivan mahtavasti ja ajoasento on rento. Ei enää ole ollut selkä kipeenä kuten hybrideillä ajaessa.

    • SissiJääkäri

      Ajelin armeija-aikoinani jääkärillä Immolan sissikomppaniassa noin 1970 paikkeilla ja huviajeluita ympäristömaaseudulla viikonloppuisin, kun eivät lomat, vartiot tai päivystykset napanneet kiinni ja ihastuin ikihyviksi jääkärin ajo-ominaisuuksiin.

      Siviilissä vaimo osti sellaisen alennuksella lahjaksi Kotka-Karhulan Maksimarketista, kun niillä oli vuosia yksi kappale esitteillä, eikä mennyt kaupaksi.

      Olen ajanut sillä vuosikymmeniä ja matkassa erinäisiä kertoja maapallonympäryksen verran. Aktiivisimpina vuosina tuli kymppitonnin verran kilometrejä vuodessa.

      Ainoa suurempi vika koko aikana on ollut, että runko meni kerran poikki keskiön vierestä, mutta se oli helppo hitsauttaa kokoon jälleen, kun materiaali on kunnon terästä.

      Pyörä on vanhempaa mallia, vaihteeton Helkaman jääkäri, 28-tuuman vantein ja nykyjääkäriä ohuemmin renkain. Se oli ostettaessa täysin ilman mitään nimilogoja, harmaanvihreä.

      Keksin ja rakentelin siihen vuosien ja vuosikymmenien kuluessa hieman parannuksia ja täydennyksiä ja laitoin asianmukaisen nimenkin:

      Erikoisrakenne LXXII

      • SissiMonark

        Varmasti hyvä pyörä ja kovat ovat nuo kilometrisi/vuosi. Kymppitonni tulee kokoon vaikkapa ajamalla 300 kertaa 33km lenkki vuoden aikana. Aikaa tuohon 33km lenkkiin menee tuollaisella pyörällä äkkiä lähes pari tuntia, talvella voi olla jo luja ajettavaksi tuotakin vauhtia. Välipäiviä vuoden aikana ei kovin montaa voi pitää tuohon kymppitonniin ja tuo pari tuntia 300 kertaa vuodessa on aika paljon.

        Ettei vaan aika kultaisi noita kilometrejä? Itse pyöräilen ympäri vuoden, ja kilometrini enimmillään ovat jääneet 3000:een. Tiedän kyllä, että se ei ole kovin paljon, mutta monet lenkit siihenkin saa polkea. Nostan kuitenkin hattua - paljon olet pyörälläsi varmasti ajanut.


      • Anonyymi

        Kyllä... kunnon teräsrunko katkeaa. Juujuu...


    • SissiJääkäri

      Asuin silloin (kuten nytkin) Espoon länsilaidalla ja kävin opiskelemassa päivittäin Helsingin keskustassa. Korkeakouluopiskeluajan otin tavanomaisella antaumuksella (parikymmentä vuotta).
      Moottoritietienviitassa taitaa lukea 16 km, mutta en ajanut moottoritiellä polkupyörällä kuin kerran pahimman lumimyrskyn aikaan, kun muut sivullisemmat tiet olivat ajamattoman umpitukossa. Pyöräteillä tulee huomattavasti pidemmät matkat ja kun pyrin vielä etsimään mukavampia teitä ja polkuja lähinnä rannoilta: Iivisniemi-Suomenoja-Matinkylä-Haukilahti-Westend-Lauttasaaren Eteläranta tai Otaniemi-Lehtisaari-Kuusisaari-Seurasaaren vierusta.

      Opiskelumatkoja oli neljänä-viitenä päivänä viikossa. Kesä-ja syksy aikana oli marja- ja sieniretkiä Kirkkonummen puolella Porkalanniemen aika kärjen soita myöten aika monta kertaa viikossa.

      Hankin siihen pyörään nopeus-matkamittarinkin(ei se montaa vuotta toiminut), mutta en nyt muista niitä päivittäisiä lukemia. Pidempiä reissuja oli yhden kerran, kun ajoin pyörän Iivisniemestä kesäksi Karhulaan ja toisen kerran Haminasta Taipalsaareen ja takaisin (siellä oli pikku souturetki Savonlinnaan ja takaisin). Talvikäytössä oli Nokian nastoitetut Hakkapeliitat (tosi kestävät renkaat, kolmenkymmenen vuoden jälkeen edelleen ajokunnossa huolimatta yhdestä pyöräkellarin tuhopoltostakin, takapyörästä tosin jostain kumman syystä lähes kaikki nastat ovat lennelleet tiehensä).

      Alunperin yksivaihteiseen Jääkäriin aloin vuosien kuluessa keksiä kulkua helpottavia parannuksia ja virittelin siihen muunmuassa lisävälityksiä ratas kerrallaan ja silloinen äärimmäisyys tuli vastaan kohdassa 3*4*6.

    • hyvä pyörä... mutta.

      Tuo Helkaman Jääkäri on varmasti mallia "ei turhaa tekniikkaa, hajoaa vasta ydinlatauksella"...

      Mutta ihmettelen suuresti että miten kukaan viitsii maksaa ko. fillarista 600e, kun armeijan ylijäämäkaupoista saa sitä "ihan oikeata intin fillaria" hintaan 50e...

      Itse meinasin juuri käydä hakemassa tuollaisen SA-int pyörän itselleni nk. "kakkos fillariksi" = pyörä jonka uskaltaa jättää keskustaan viikonloppuna, ja ei v*tuta läheskään niin paljon jos pöllitään/särjetään kuin nk "ykköspyörä"....

      • jannnneee

        Vuokrasin hotellista vanhan yksvaihteisen 28-tuumaisen jääkärin ja sillähän oli ihan sikahyvä ajaa maantiellä! Oon ihan peruskuntoilija, ja mulle tuokin kelpais vallan mainiosti. Harmittaa kun ostin uuden jääkärin keväällä, noita vanhoja olis varmaan saanu jostain ihan polku- tai asevelihintaan... :P


    • näin..

      Arvoisa herra Syyläperse. Ei renkaat ratkaise. Istuinta ja ohjaustankoa voi säätää.

      • hautausurakoitsia

        Kuule toi syyläperse on kuollut jo 4v sitten, joten ohjeesi tuli vähän myöhään. Taidat olla vähän ns. hidas.


    • korpitasuri

      Just kävin paikallisesta kyläkaupasta Heklama Jääkärin. On meinaan maaliman paras villari. Jostaki kun saisi rynkyn niin pääsis oikeeseen viilikseen.

      • UudRakP

        Vain pakki puuttuisi.


    • Kuntoilija62

      Minulla on 51-v ikää, pituutta 189 cm ja painoa 100 kg. Pitkät jalat. Fillarikuume on iskenyt päälle, kun pelkät kävelylenkit alkavat maistua puulle. Kävelylenkit ovat 10 - 20 km:n pituisia ja fillarilla pitäisi varmaan tehdä pituudeltaan noin kolminkertaisia lenkkejä. Helsinki-Vantaa suunnalla fillaroisin pyöräteillä ja kiire ei ole mihinkään.

      Olisiko Helkama Jääkäri vai joku muu minulle sopiva fillari? Viimeksi olen ajellut 1980-luvun alussa 5-vaihteisella DBS Golden Flash fillarilla, mutta eiköhän sitä vieläkin osaisi, kun rauhallisesti aloittaisi.

    • Saku1948

      Ostin jääkärin keväällä 2007. Ihastuin ajotuntumaan heti ensihetkestä. Eihän tällä pitkiä matka-ajoja tehdä, mutta kaupunkipyöränä loistava. Ollut nyt käytössä 10 vuotta ja on kuin uusi. Ajan n. 1200-1500km vuodessa.

      • Anonyymi

        Mielestäni tämä nykyinen versio ainakin toimii moiteettomasti myös matkafillarina, mutta ei mikään kello kaulassa pyörä, vaan kiireetön cruiseri.


    • Anonyymi

      Jääkärillä ajellut nyt kuukauden verran. Ensivaikutelma on hyvä. Ajoin 10 vuotta Kronan Herrcykelillä, joka on samankaltainen, vaihteeton ja painavampi. Mielestäni Jääkäri on 3-vaihteella aika raskas polkea (varsinkin ylämäessä), mutta se voi johtua siitäkin, etten ole tottunut vaihdepyörään ja talven jäljiltä voi polkemiskuntokin olla hiukan ruosteessa. Matkapyöränä kyllä oikeen mukava ja sopii vähän kurjemmillekin poluille, vaikkei mikään maastopyörä olekaan. Kyllä tällä kaikki kauppareissut ja luontoretket heittää mukavasti. Murhetta tosin tuotti viahtimen näyttö, jonka joku oli kolhinut hajalle pyöräkellarissa. Piti vaihdattaa vaihdevaijerit ja vaihdin. Kannattaa suojata kyseinen osa. Näytön vasemmalal puolella oleva korvake murtuu melko helposti, jos siihen iskua tai vääntöä tulee.

      • Anonyymi

        Itse tykkään Jääkäristä mustana ja rasvattuna :)

        Ajelen tommosella monen tunnin reissuja. Oikein kiva ajaa. Oranssikylkiset kumit eivät ole kaikista kestävät, mutta kulkevat ihan kivasti. Huollettuna ja rasvattuna kivasti soiva peli :)

        Tykkään :)


    • Anonyymi

      Paras fillari mikä itsellä koskaan ollut.

    • Anonyymi

      Mulla ollut jääkäri 5v. eikä ole valittamista. Satunnaisesti kaupoilla tulee käytyä. Vaihteille en ole tehnyt mitään koko aikana. Ketju alkuperäinen, vain rasvannut olen. Renkaita vaihdettu kun kuluvat. Painoa 130kg josta johtuen takajarru vinkuu jyrkimmissä alamäissä. Vanteet ovat suorat. Ajattelin hankkia nyt sähköisen version.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe