Veden "puhdistus" tabletteja

mitä erilaisia löytyy?

Mitä erilaisia tabletteja, jauheita tai nesteitä löytyy juomaveden "puhtaana" pitämiseen? Mistä saa?

15

6526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummelimammeli
    • Sitä saa kaikista maista joissa olen vieraillut. Unkarista kerran ottamani vesi teki ainoan kepposen koska se sisälsi kalkkia tosi roimasti. Vesipannu oli muutaman keittokerran jälkeen aivan valkoinen sisältä mutta pieni etikkahuuhtelu auttoi ja pannu oli taas kirkas. Järjestelmän huuhtelin sitruunahapolla paluun jälkeen eikä kalkkia ole enää näkynyt.

Hyvää vettä olen saanut ainakin kaikkialta Suomesta, Ruotsista, Saksasta, Italiasta, Sloveniasta, Espanjasta, Ranskasta, Norjasta ensin mieleen tulevina maina. Tietysti jos aiot mennä johonkin kehitysmaahan niin niitä pillereitä saattaa tarvita ei sivistyksen piirissä. Kunnon vettä löytyy aina eikä ojista tarvitse ottaa.

Vesi järjestelmä autossa/vaunussa kannattaa puhdistaa vähintään vuosittain väkevällä etikkavedellä tai jos on ongelmia niin kloorilla (muista hyvä huuhtelu). Puhtaassa tankissa hyvä käsitelty vesi säilyy viikkoja/kuukausia aivan hyvänä. Käsittelemätöntä kaivovettä ei saisi järjestelmään laittaa koska siinä saattaa olla 1 bakteeri hengissä. Ne pojat ovat kovia lisääntymään ja kohta on ongelma käsissä.

Näin olen pärjännyt vuodesta 1982 jolloin ostin ensimmäisen kiintotankkisen purjeveneen. Samaa käytäntöä olen jatkanut kun 1998 keväällä siirryin näihin maallisempiin harrastuksiin.

Saatte olla erimieltä jos haluatte mutta vuosien mittaan käytäntö on osoittautunut hyväksi.

• aloittaja kysyi

puhdistustableteista...

Puhdasta ja likaista vettä saa joka maassa, jopa Suomessa (m.o.t.), vaikka saatavuus vaihtelee. Puhdistustabletti on myös siinä mielessä hyvä, että se poistaa tai vähentää arveluttavan veden makuhaittoja.

• mummelimammeli

Osaatko sanoa, mikä on se suhde, eli paljonko etikkaa kymmeneen litraan vettä?

• aloittaja..
        aloittaja kysyi kirjoitti:

puhdistustableteista...

Puhdasta ja likaista vettä saa joka maassa, jopa Suomessa (m.o.t.), vaikka saatavuus vaihtelee. Puhdistustabletti on myös siinä mielessä hyvä, että se poistaa tai vähentää arveluttavan veden makuhaittoja.

mm täällä meillä ns. kunnallinen vesi on käsittelemätöntä pohjavettä. Haluaisin vain varmistuksen varmistusta asian tiimoilta kun on uusi vaunu ja "puhtaat" putkistot toistaiseksi ..

• mummelimammeli kirjoitti:

Osaatko sanoa, mikä on se suhde, eli paljonko etikkaa kymmeneen litraan vettä?

Olen sinne tankkiin kaatanut pari sellaista isoa pulloa, olisikohan 1,5 tai 2 l pulloja (muistaakseni Euroshopper viime aikoina), etikkaa ja kohtalaisesti ehkä noin 10 - 15 l vettä (tankki 100 l). Olen tiskiharjalla pessyt/roiskinut mihin yllän (tankki on hieman hankalassa paikassa), sen jälkeen olen pumpannut sitä litkua kraanoihin asti eli kunnes ulostuleva vesi "haisee" etikalle.

Koska osa tankkia on vielä lyhyiden käsien vuoksi käsittelemättä täytän hieman lisää arviolta puoleen tankkiin ja lähden hieman ajelemaan. Jarrutuksissa ja kurveissa vesi loiskuu ja toivon sen yltävän lähes ylös asti.

Noin tunnin liotuksen jälkeen tyhjään systeemin ja huuhtelen useaan kertaan. Venho aikana kerran tyydyin liian vaatimattomaan huuhteluun pestyäni kloritella, siitä seurasi seuraavana viikonloppuna oudon makuiset kahveet joten nykyään en tingi huuhtelussa.

Klorite on varmasti vielä tehokkaampaa kuin etikka mutta käytän sitä nykyään harvemmin edellä mainitusta syystä, käytän kuitenkin jos jostain syystä kuvittelen ongelmia. Etikkapesun teen vain varmuuden vuoksi jos mitään ongelmaa ei ole ollut.

Minun on vaikeaa uskoa minkään kunnallisen vesilaitoksen käyttävän raakavettä sellaisenaan vaikka se tulisi millaisesta porakaivosta tai hiekkakuopasta. Ainakin sen bakteeripitoisuuksia pitää jatkuvasti seurata ettei käy kuten Nokialla. Ei tarvita montaakaan bakteeria saamaan aikaan katastrofi jos niitä verkostoon pääsee. Verkostossa on aina kohtia joissa veden vaihtuminen jatkuvasti ei ole takuuvarmaa. Puhdistettu ja kloorattu vesi on kuitenkin näissä oloissa varminta säilyvyydeltään.

Ulkomailla ollessani tarkastan aina respasta veden laadun, ettei vaan yritetä kaupata "kaivovettä". Minulla on mukana 10 l kanisteri johon otan vettä jos en saa kunnollista eli vettä jota voi tankkiin laittaa.

Tankki pitää pitää sellaisessa kunnossa, että sen vettä voi juoda tarvittaessa. Kahveet ja sopat keitän siitä joka tapauksessa.

ps. olen lähettänyt tämän jo kerran noin 2,5 tuntia sitten. Saas nähdä tuleeko sekin vielä viiveestä huolimatta ja koska tämä tulee esiin. nyt kello on 12.32

• menee hiukka syrjään aiheesta
        karva.naamari kirjoitti:

Olen sinne tankkiin kaatanut pari sellaista isoa pulloa, olisikohan 1,5 tai 2 l pulloja (muistaakseni Euroshopper viime aikoina), etikkaa ja kohtalaisesti ehkä noin 10 - 15 l vettä (tankki 100 l). Olen tiskiharjalla pessyt/roiskinut mihin yllän (tankki on hieman hankalassa paikassa), sen jälkeen olen pumpannut sitä litkua kraanoihin asti eli kunnes ulostuleva vesi "haisee" etikalle.

Koska osa tankkia on vielä lyhyiden käsien vuoksi käsittelemättä täytän hieman lisää arviolta puoleen tankkiin ja lähden hieman ajelemaan. Jarrutuksissa ja kurveissa vesi loiskuu ja toivon sen yltävän lähes ylös asti.

Noin tunnin liotuksen jälkeen tyhjään systeemin ja huuhtelen useaan kertaan. Venho aikana kerran tyydyin liian vaatimattomaan huuhteluun pestyäni kloritella, siitä seurasi seuraavana viikonloppuna oudon makuiset kahveet joten nykyään en tingi huuhtelussa.

Klorite on varmasti vielä tehokkaampaa kuin etikka mutta käytän sitä nykyään harvemmin edellä mainitusta syystä, käytän kuitenkin jos jostain syystä kuvittelen ongelmia. Etikkapesun teen vain varmuuden vuoksi jos mitään ongelmaa ei ole ollut.

Minun on vaikeaa uskoa minkään kunnallisen vesilaitoksen käyttävän raakavettä sellaisenaan vaikka se tulisi millaisesta porakaivosta tai hiekkakuopasta. Ainakin sen bakteeripitoisuuksia pitää jatkuvasti seurata ettei käy kuten Nokialla. Ei tarvita montaakaan bakteeria saamaan aikaan katastrofi jos niitä verkostoon pääsee. Verkostossa on aina kohtia joissa veden vaihtuminen jatkuvasti ei ole takuuvarmaa. Puhdistettu ja kloorattu vesi on kuitenkin näissä oloissa varminta säilyvyydeltään.

Ulkomailla ollessani tarkastan aina respasta veden laadun, ettei vaan yritetä kaupata "kaivovettä". Minulla on mukana 10 l kanisteri johon otan vettä jos en saa kunnollista eli vettä jota voi tankkiin laittaa.

Tankki pitää pitää sellaisessa kunnossa, että sen vettä voi juoda tarvittaessa. Kahveet ja sopat keitän siitä joka tapauksessa.

ps. olen lähettänyt tämän jo kerran noin 2,5 tuntia sitten. Saas nähdä tuleeko sekin vielä viiveestä huolimatta ja koska tämä tulee esiin. nyt kello on 12.32

varsinkaan pienemmät pohjavesilaitokset eivät desinfioi pohjavettä millään tavalla. Hyvälaatuinen vesi ei välttämättä tarvitse edes pH muutoksia joten sitä ei tarvitse käsitellä lainkaan, eli se on "puhdasta". Mutta toisaalta se ei sisällä klooria joka estää mikrobien kasvua joten tällaisen puhytan veden käyttö ei estä leväkasvustoa klooratun kaupunkiveden tapaan.
        Itse käytän tabletteja. En tiedä ovatko tarpeen vai ei.
        Etikka on hyvä luonnontuote (liuttaa kalkkijäämiä, poistaa hajuja, tappaa pieneliöstöä..) Etikan käytön ehkä ainut ongelma on sen happamuus joka syövyttää ainakin alumiinia - sen vaikutusta esimerkiksi muovi ja kumiosiin en tunne. Tästä syystä käytän erityisesti tankkien ja putkien puhdistamiseen tarkoitettuja aineita.

• täältä kans
    • Unisef käyttää

Nerox on avaruusalus käyttöön alunperin suunniteltu laite.Tässä ei käytetä kemikalioita, niitähän tulee kehoomme muutenkin tarpeeksi.www.adlux.fi

• millenium 1

tuossa osoite, mutta aine on tarkoitettu "isoihin" säiliöihin 100 litraa ja yksi gramma, joten 100 grammaa riittää 10.000 litraan.... osoite tuossa
      http://verkkokauppa.spek.fi/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=366&pagenr=2

Kätevä turva asuntoautojen vesisäiliössä mm...ja ehdottomasti edullisin....

• Anonyymi

Ulkomaisesta nettikaupasta saa tabletteja; ne on aina niitä samoja mitä Suomessakin on myynnissä ja niitä suositellaan esim. retkeilykirjoissa. Ne on kuitenkin ostettu loppuu mahdollisen Venäjän hyökkäyksen suhteen jo tällä hetkellä.
      Keittäminen on tehokkainta, eli tulentekovälineet tai kaasua jossain turvallisessa paikassa, siis kellarissa tms., jos ei halua tehdä nuotiota joka kerta, jos se on hankalaa. 2 litraa päivää kohden juomavedeksi ja hampaiden pesuun, ja sit funtsittava muutakin vettä, kuten tiskivettä, jos ei ole keratakäyttöastioita.
      Vettä tulee myös saada jostain. Ja pidemmän päälle ravintoa, jota ei tarvitse varalla kerätä, eikä se hyödyttäisi mitään.
      Kloorilla voi kokeilla puhdistaa samaten. Ja viimekädessä suppilossa tai pullossa hiekkaa tm, jm, mikrokuituliinoja tm., jotta kirkasta, koska tabletit ei muutoin riitä.

• Anonyymi

Sitruunahappo
      https://www.puuilo.fi/mausteporssi-sitruunahappo-750g

Kaada koko purkki täytön yhteydessä 100 l säiliöön. Ajele parikymmentä kilometriä ja anna seistä vuorokausi. Laske sen jälkeen koko makeavesisäiliön sisältö eri hanojen kautta harmaavesisäiliöön ja odottele loppuviikko.

Sitten huuhtelu niin moneen kertaan, että hanavedestä häviää sitruunan maku.

Taas mennään näin seuraavaan kauteen.

• Anonyymi

Kusi on puhdasta, sitä voi vaikka juoda. Kannattaa lorotella vesisäiliöön ja antaa vaikuttaa pari vuorokautta, ei tarvitse edes valuttaa ulos, ei muuta kun vettä vaan joukkoon

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4667
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      84
      3942
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      147
      3661
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2635
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      132
      2582
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      43
      2151
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2067
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1840
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1717
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1709
    Aihe