Tiesittekö ettei sille ole mitään todisteita että liikunnasta tuleva hyvä olo johtuisi endorfiineista?
Itsekin joskus olettaneena ja jutun uskoneena pidin itsestäänselvyytenä että hyvä olo tulee endorfiineista joita erittyy liikunnan aikana.
Näin ei kuitenkaan välttämättä ole, tuo ajatus nimittäin sai alkunsa 1970-luvulla kun havaittiin että liikunnan jälkeen endorfiinitasot veressä olivat korkeammat, teoriaa ei kumminkaan koskaan ole todistettu ja nykyisin se on kyseenalaistettu.
Teoriaa on epäilty siksi etteivät veren endorfiinit välttämättä voi todellisuudessa siirtyä aivoihin. Jos ajatellaan että liikunnasta seuraava hyvä olo johtuisi vain ja ainoastaan jostain yhden hormonin erityksestä tämä taitaa olla hieman liian yliyksinkertaistettua vai mitä mieltä olette?
Liikunta ja endorfiinit
Endorfiineista mietittävää
2
684
Vastaukset
- mä vaan
monesta muusta hormonista esim noradrenaliinista kiinni se "hyvänolon tunne" mut tosin epäilen et endorfiineillä on pini osansa josaain liikkumisen helpottaamisessa miks niitä muuten erittys liikunnassa muuten vaan?
- mä vaan
siis välittäjä aieista eikä hormooneist hitto ku oon aamu pöhnäs..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1422453Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?1961157Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1101067Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389930Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi296888- 66858
- 53841
- 89837
- 46829
- 51743