Moi! oisko kellään kokemuksia hackamoreista? voisi koirjoitella tänne kokemuksia ja ohjeita käyttöön.
Olen harkinnut omalle pollelle sellasia ja ajattelin ensin kysellä muiden mielipiteitä.. :D
Vastailkaapa kaikki kellä on vähänkin kokemusta :)
hackamore
10
7442
Vastaukset
- juttuja hackamoresta
Hackamoren vaikutus perustuu sen hevosen nenäluuhun tekemään paineeseen, eli hevosta on ratsastettava todella kevyellä ohjastuntumalla. Äkkiseltään hackamoren käyttö hevosella, joka ei siihen ole tottunut, voi tuottaa ongelmia.
Hackamoren käyttöä tulisi aloittaa pikkuhiljaa, välillä käyttäen nivelkuolaimia, välillä taas hackamorea. Mutta tuo ohjastuntuma, se on tärkeä. Se n täytyy olla ihan hento kosketus, mutta se pitää kuitenkin olla.
Hackamoren suurin vaaratekijä on se, että hevosen nenäluu murtuu.Liiallinen voimankäyttö voi murtaa hevosen nenäluun. Kun nenäluu murtuu, on yleensä lopettaminen ainut vaihtoehto.
Hackamore on kuitenkin verrattavissa vahvaan kuolaimeen, ja se toimii loistavasti koulutetulla, hackamoreen opetetulla hevosella.
En tiedä miksi hevosellesi haluat ne hankkia, jos syynä on esim. saada hevonen toimimaan paremmin, menemään "kuolaimella" niin ihan hackamorea en tuohon voi suositella.
jos kuitenkin olet sitä mieltä että hackamore on pakko saada, tee kaikki pikkuhiljaa, opeta hevonen siihen. On kuitenkin suuri muutos kuolaimesta hackamoreen, joka siis vaikuttaa antamalla painetta nenäluuhun :)- jemppakin
Joo elikkä hackamorea sen takia harkitsen koska nuori hevonen ja eikä mikään kuolain tunnu sopivan suuhun eikä hevonen jostain syystä kuolainta suuhunsa hyväksy.. Joten valmentaja hackamorea suositteli kokeilemaan. Olen myös lukenut, että hackamore ei oiken asennettuna voi hevosen nenäluuta murtaa.. :/ voi olla toki väärää tietoa
- tarkoitat
jemppakin kirjoitti:
Joo elikkä hackamorea sen takia harkitsen koska nuori hevonen ja eikä mikään kuolain tunnu sopivan suuhun eikä hevonen jostain syystä kuolainta suuhunsa hyväksy.. Joten valmentaja hackamorea suositteli kokeilemaan. Olen myös lukenut, että hackamore ei oiken asennettuna voi hevosen nenäluuta murtaa.. :/ voi olla toki väärää tietoa
tuolla "oikein asennettuna"?
Ei hackamorelle niin kovin montaa asennustapaa ole. Toki nenäluunmurtuminen on harvinaista, mutta yleisempää on se että hevonen ei ymmärrä eikä tajua sitä painetta mikä nenäluuhun tulee. Varsinkin jos ratsastajalla on "kovat kädet" eli pitää ohjia liian tiukalla kokoajan. Tästäkin saa syntymään ison ongelman. - ---
tarkoitat kirjoitti:
tuolla "oikein asennettuna"?
Ei hackamorelle niin kovin montaa asennustapaa ole. Toki nenäluunmurtuminen on harvinaista, mutta yleisempää on se että hevonen ei ymmärrä eikä tajua sitä painetta mikä nenäluuhun tulee. Varsinkin jos ratsastajalla on "kovat kädet" eli pitää ohjia liian tiukalla kokoajan. Tästäkin saa syntymään ison ongelman.Joo tarkoitin siis että oikeaan paikkaan jos sen kiinnittää liian alas on nenäluun murtumis riski suurempi.. nyt on hackamore käytössä ja oikein hyvin on toiminut..
- ravens
jemppakin kirjoitti:
Oletkos kuullut näistä? Jos ongelma on ettei hevonen hyväksy kuolainta, niin vaihtiehtona kuolaimettomat suitset:
http://www.equiforme.net/productssimple.html
Periaate on melko sama kuin hackamore, eli paineen käyttö, sillä erotuksella että näissä paine ohjautuu lähinnä poskiin ja niskaan. Löytyy jo suomestakin ja engl menee nimella bitless bride.
- suomehepo
Itse käytän hackamoreja suomenhevosellani. mitään ongelmia ei ole ollut.. ennen puski eteempäin kuin höyryveturi, nyt menee paljon nätimmin hackamoreilla. Mielestäni nenäluunmurtuminen on todella harvinaista eikä se ihan niin helposti murru mitä pelotellaan. Saa sitä aika lujasti kiskoa että murtuman saa aikaiseksi :D ihan rohkeesti vaan hackamoreja koittamaan :)
- Natalia81
Jos kerran hevonen on nuori niin kannattaisiko se totuttaa kuolaimiin oikeaoppisesti ennen kuin mihinkään erikoistoimenpiteisiin ryhdytäään?
Mutta hei.. yleensäkin.. Olen aika varma että valmentajasi tietää paremmin kuin me foorumiläpisijät jotka voimme olla mitä tahansa huijareita.
Ja vastatakseni vielä kysymykseesikin.. Omalla puoliverisellä käytän hackamorea - Hyvin toimii! Kannattaa varovasti kokeilla ensin, sitten sen näkee! Ja valmentaja vain kokeilukerralla mukaan varmuuden vuoksi jos meinaa hirvittää! - salzuliin
Jos hevonen on nuori taikka vanha niin silti kannattaa kokeilla kuolaimetonta vaihtoehtoa!! Ei hevonen tartte rautaa suuhun.
- satu5
samaa mieltä kokeile ilman kuolaimia vaan itse opetin vanhan taman kuolaimettomaan ,lähdin maastoon se oli se kokeilu -sillä tiellä ollaan...ei ongelmia tullut toki hepat erilaisia mutta...näin meilllä
- ----
Huomatkaa että hackamore on erittäin vahva kuolain, jossa ei vain tule suuhun mitään. Silti hackamore on vahva kapistus.
Se on täysin eri asia kuin kuolaimettomat suitset!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662258Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381863Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711520Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣231507Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851234Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1811167Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241110Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051084- 77939
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9932