Tehtävä jota en oikein saa tehtyä: Pitää tutkia voiko 22-Na-isotooppi (11 protonia) toteuttaa alfahajoamista eli siitä tulisi 18-F (9 protonia) ja 4-He (2 protonia) atomit.
No sitten pitäisi se sidosenergioiden muutos laskea ja päätellä sen etumerkistä onko hajoaminen mahdollista. Vastaus on että ei ole, koska se joku massojen erotus on -0.009106 u.
Jaksaisikohan joku yksityiskohtaisesti laskea tämän mulle.
Sidosenergia-tehtävä
Na-isotooppi
1
270
Vastaukset
Mulla ei ole nyt saatavilla tähän hätään fyysikon ja kemistin "Raamattua", taulukkokirjaa, josta näkisi
massayksiköt(u) noille mutta periaate on:
22Na-->18F 4He on reaktioyhtälö ja jotta se olisi eksoterminen eli spontaani, sen seuraava kaava pitäisi olla positiivinen
Q=22Namassa - 18Fmassa - 4Hemassa =...
(noihin sijoitat noiden isotooppien massaluvut, joita en tähän hätään internetistä löytänyt)
Ja koska sulla jo tuo tulos
Q=-0.009106u eli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651596
- 104931
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16605ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m158486Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;188428- 26419