Kuopion tallit

-m-m

Tietääkö kukaan mikä talli on paras kuopiossa, jossa hevoset on hyviä ja opetus laadukasta/ystävällistä? Minne tallille ei kannata mennä?

236

18979

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätönen

      Hei,
      kävin viime kesänä Kuopiossa ratsastamassa Rauhalahden ratsastuskoulussa. Hinta oli edullinen muistaakseni 17 euroa tunti, hevosia on yli 20 ja talli siisti ja maneesikin löytyy. Omistaja on hevostutkimusammattilainen, joten hevosten olot ovat erittäin hyvät. Ei ole kuin hyvää sanottavaa tallilta.Opettaja oli myös hyvä, mutta kävin vain hden tunneilla. Hevoset muistaakseni puoliverisiä ja ainakin yksi arabi oli joukossa, joka oli herkkä ratsastaa.Kokeile tätä paikkaa.

      • Täti2

        Hei!

        Kuopion alueella pitkään asuneena voin suositella Rauhalahtea, kuten edellinenkin tätönen. Toiminta on asiantuntevaa ja vastuullista. Jos olet aloittelija tämä on ainakin turvallinen valinta.

        Jos haluat kokeilla muutakin, niin aika mukavalta tuntui myös Ilmaria-talli, mutta siitä omaa kokemusta minulla vain vähän.


      • Anonyymi

        ratsastanut siellä ja ainakin silloin se oli hyvä paikka. silloin siellä oli Kengala Fra Karaströdum niminen issikka. Kenkku oli ihana. opetus oli silloin hyvä. Kenkun lisäksi ollut toinenkin issikka ja monta suomenhevosta. oli ainakin siihen aikaan opetus. minä vuonna Kenkku kuoli?
        muistan että oli muutama varsakin.


      • Anonyymi

        ainakin Rehti nimisellä hevosella menin usein. Rehti oli nimensä mukainen. muistaako enää kukaan sitä?1 oli ihana suokki. Rehti oli upea.


    • kokeile..

      Suosittelen kokeilemaan rauhalahtea. Tunnin hinta 16e! Opetus laadukasta. Talliista löytyy suomenhevosia, puoliverisiä ja eri kokoisia poneja.

      • Anonyymi

        myös Kapu nimisellä hevosella menin usein. muistaako kukaan enää Kapua? se oli kiltti ja lempeä suomenhevonen. löytyy tiedot sukupostista ja hippoksesta. Kapu on myös sen ihan virallinen nimi.


    • omppu

      moi! itse suositlen rauhalahtea kä'yn siellä kerran viikossa ja se on hyvä paikka tunnit siellä maksasvat 16e joten ei ole kalliit tunnitkaan

    • Happybee

      Savisaareen ei kannata mennä.ENNEN:rakastin poneja,esteitä ja hoitamista sekä koulua ja kisaamista.
      NYKYÄÄN:pelottaa käydä tallilla,esteet hirvittävät,enimmäkseen pelkään poneja ja pelkään että mokaan koulussa...:(

      Suosittelisin peikkometsää siellä on kiltiti ponit ja hyvä opetus,savisaaressa ponit näykkii ja lähtevät juoksemaan alta...

      • saviska

        savisaari on paras....jos sulle on käyny joku tapaturma siitä ei voi syyttää saviskaa!rakastan saviskaa ja sen poneja....ikinä en ole loukkaantunut....pieniä mustelmia....sulla taitaa olla kammo kun sua pelottaa esteet ja se että mokaat...


      • saviska

        ja sit viel....hepat on koulutettu joten en ole nähnyt kertaakaan saviskassa et heppa on lähtenyt pois alta...se oli varmaan joku pelottava asia sille ponille.....Ei tarvii pelotella toisii.....kun niin ei oo


      • rauhalahteen....<33
        saviska kirjoitti:

        ja sit viel....hepat on koulutettu joten en ole nähnyt kertaakaan saviskassa et heppa on lähtenyt pois alta...se oli varmaan joku pelottava asia sille ponille.....Ei tarvii pelotella toisii.....kun niin ei oo

        rauhlahessa on hyvin koulutetut hevosetja hyvät opet joten menkää kokeilemaan sinne


      • Savisaari <3

        Peikkometsässä lyödään hevosia! Ja siellä on huomattavasti villimpiä hevosia. Oon myös huomannu et siel on iha sairaan pienet tarhat, varmaa 5metrii x 5 metrii! Ja sinne tungetaan sit tyylii 2-3 hevosta/ponii! Nii et.. ._. Ja saviskassako se nii kauheeta on??! Varmaa kuule oma vikas jos kertä pelkäät tms..Ratsastan myös rauhiksessa sekin on kiva :)


      • saviskaa
        saviska kirjoitti:

        ja sit viel....hepat on koulutettu joten en ole nähnyt kertaakaan saviskassa et heppa on lähtenyt pois alta...se oli varmaan joku pelottava asia sille ponille.....Ei tarvii pelotella toisii.....kun niin ei oo

        Niinmpä. Saviska on bestt...


      • Savisaari
        saviska kirjoitti:

        savisaari on paras....jos sulle on käyny joku tapaturma siitä ei voi syyttää saviskaa!rakastan saviskaa ja sen poneja....ikinä en ole loukkaantunut....pieniä mustelmia....sulla taitaa olla kammo kun sua pelottaa esteet ja se että mokaat...

        Vähä myöhäs mut kyllä mun mielestä voi syyttää. Savisaaressa on tosi epämukavaa ja opettajat ei ikinä tervehdi eikä mitään. Tosi huono paikka. Ne ei ikinä huomioi vaikka sanois että pelottaa


      • keskimäenpopulaa
        Savisaari <3 kirjoitti:

        Peikkometsässä lyödään hevosia! Ja siellä on huomattavasti villimpiä hevosia. Oon myös huomannu et siel on iha sairaan pienet tarhat, varmaa 5metrii x 5 metrii! Ja sinne tungetaan sit tyylii 2-3 hevosta/ponii! Nii et.. ._. Ja saviskassako se nii kauheeta on??! Varmaa kuule oma vikas jos kertä pelkäät tms..Ratsastan myös rauhiksessa sekin on kiva :)

        Selvennätkö vähän, millä tavalla lyödään? Hevosen läppäisy eläimen tehdessä jotain selvästi asiatonta on sallittua, sillä niinhän ne ylempiarvoisimmat laumassakin näyttävät paikkansa. Eihän hevosta tietenkään saa lyödä ilman mitään syytä mutta se on tapa näyttää kuka määrää, sillä harvemmin ne meidän kieltämme ymmärtävät, vaan tulkitsevat eleitämme...


      • Anonyymi

        tallilla on joskus ollut Kengala fra Karastdölum eli Kenkku niminen tamma mutta sitä en enää muista oliko minun aikanani. minun aikoinani oli ainakin Rehti, Kapu ja Tamdem. jälkimmäisen nimi saattoi ylläkin olla vain pelkkä lempinimi. humukka taisi olla myös. Hehku ja Höynäys oli ainakin. ja Benny oli vielä suloinen varsa! niin se aika menee ettei noita muistakaan enää.


    • monenlaisia

      Moi! Itse käyn Kuopion eläinpuiston tallilla, Vehmäsmäessä. Tuntin hinta on nykyään 17 e (nousee 1.4 ennen oli 15 e) Mutta tallilla on kiva käydä ja siellä on monipuolista opetusta. Käydään maastossa ja hypitään esteitä ja mennään myös ilman satulaa. Opettaja on myös todella mukava! Hevoset ovat myös kivoja. Jotkut kylläkin näykkivät. Olen myös käynyt heppahovissa tunneilla mutta minusta siellä oli vähän tylsät tunnit kun siellä ei melkein koskaan käyty kunnolla maastossa paitsi pelkästään siinä pellolla. Enkä hyppinyt siellä edes koskaan esteitä. Nykyisestä opettajastakaan en pitänyt. Savisaaressa olin leirillä ja opettaja oli mukava. (en muista opettajan nimeä) Mutta hevosista voin sanoa sen verran, että on siellä niitä mukaviakin hevosia! :) Eikös se ole niin, että melkein jokaisella tallilla on muutama sellainen näykkivä hevonen?

      • hilppanen1

        Niin talleja on tosiaan monenlaisia ja itse pidän koulutetuista hevosista ja opettajasta joka osaa opettaa niin että kehityn joka tunti ratsastajana, eli jos haluat pokuilla maastoilla satasella, niin käy pienemmillä talleilla, mutta kun haluat oppia ratsastamaan niin kyllä Heppahovissa yms. kannattaa aloittaa harrastus.


      • Sama Savisaari <3

        Olen samaa mieltä!! Jos kaikki on sellasii hellyydenkipeitä nallekarhuja, ei edisty hallitsemaan sitä hevosta/ponia ! :)


      • ...

        mennee. ei aina vaan niikku prinsessaponeja. eihän siinä opi käsittelemään poneja tai hevosia oikein.


    • saviska

      suosittelen ehdottomasti savisaarenratsastus keskusta!parhaat hepat ja ponit.Hyvät opet ja laadukas opetus.Käyn itsekkin siellä ja en ikinä vaihda muualle! ei kun sinne ratsastaa niin olet hyvässä ratsastus taidossa vähän ajan päästä. KÄY SIVUILLA: http://www.savisaari.com/

      • tallityttö

        Hyvin moni väittää et peikkometässä hakataan hevosia ja opetus on surkeeta mut asia ei näin ole. Se kaikki puhe lähti yhestä tallin alkuajoilla tapahtuneesta väärinkäsityksestä. Itse olen ratsastanut kaheksan vuotta ja siitä yli puolet peikkiksellä. Iha huippu talli.


    • rauhalahti on best

      moi rauhalahteen kannattaa mennä siellä on hyvät hevoset ja opettajat itsekkin käyn siellä eli jos haluat oppia ratsastamaan kannatan rauhalahtea ensin halusin heppahoville tai peikkometsään ja nyt en ikinä halua mennä minnekkään muulle tallille JOTEN KANNATTAA TULLA RAUHALAHTEEN!!

      • Anonyymi

        en tiedä millaista on nyt mutta silloin oli hyvä paikka Hehku S taisi olla yksi tallin suokeista.
        sillä oli vuoden vanha varsa silloin. Hehku oli kiltti tamma. muistaako kukaan Hehkua? se oli tunneilla 1990-luvulla. oli muitakin suomenhevosia. Hehku on jo kuollut.


    • minä vain..

      Sorsasalon Ratsastuskoulu on ehdottomasti Kuopion parhaita talleja! Laadukas opetus ja hyvät, koulutetut hevoset joilla kapasiteettia myös kisoihin! Ilmapiiri on kannustava ja ystävällinen ja kaikkia autetaan! Hevosia on erilaisia, jokaiselle löytyy kyllä sopiva (: Opetus on monipuolista, koulua, puomeja, esteitä ja joka tunnilla oppii! Suosittelen tallia lämpimästi, rakastan hevosia, opetusta ja ihmisiä !

    • HH&RL

      HEPPAHOVI!! Ehdottomasti, siellä on kannustava ja laadukas opetus, koulutetut hevoset joista jokaiselle löytyy varmasti suosikkinsa. Tallin opettajat kaikki ovat ystävällisiä mutta osaavat tehtävänsä mainiosti.
      Olen käynyt melkein kaikilla kuopion talleilla, ja ratsastanut noin 9 vuotta, joten tiedän kyllä mistä kirjoitan. Savisaarta enkä Sorsasaloa suosittele, kummatkin huonoja paikkoja. Peikkometsä sen sijaan on luotettava ja kuopion eläinpuiston ratsutalli sopii niille, jotka tykkäävät pienemmistä talleista. Ilmarian hepat on kivoja, mutta muuten vähän... Noh... Ihan jees. Rauhalahti on hyvä paikka, mutta sopii enimmäkseen kokeneille ratsastajille. Itse käyn kummallakin tallilla ( eli Heppahovissa ja Rauhalahdessa ). Rauhalahdessa enimmäkseen kesäisin.

      • No terve!

        Olen samaa mieltä!! Heppahovi on paras Kuopion talleista ja sen jälkeen tietty Rauhalahti. Olen ratsastanut 7vuotta ja käyn tällähetkellä Ruhalahdessa mutta käyn Heppahovissa esim. leireillä.


      • Ratsunainen

        Ratsunaiseen kannattaa mennä!!!!!!!! Siellä on hyvin koulutetut ponit ja hevoset sekä ne ovat kilttejä kaikki. Ratsunaisessa ratsastajaa kannustetaan.


      • Anonyymi

        Milloin olet viimeksi käynyt ILOssa?(ent.Sorsasalon Ratsastuskoulu) on nimittäin muuttunut parempaan suuntaan viime vuosien aikana, eli kannattaa käydä vielä kurkkaamassa, on aika paljon erilainen hyvällä tavalla kuin muutama vuosi sitten😅


      • Anonyymi
        No terve! kirjoitti:

        Olen samaa mieltä!! Heppahovi on paras Kuopion talleista ja sen jälkeen tietty Rauhalahti. Olen ratsastanut 7vuotta ja käyn tällähetkellä Ruhalahdessa mutta käyn Heppahovissa esim. leireillä.

        tuon kerran jälkeen siis en ole rauhiksessa käynyt. sitten oli kimo jonka nimi oli Tamdem tai jotain sinne päin. en ole varma Tamdemin nimestä pitäisikö toisen m-kirjaimen olla oikeasti n mutta siitä on jo sen verran aikaa. sitten oli ne söpöt varsat. oli ihania. Tamdemin rotua en tiedä mutta muistaakseni oli kimo .


    • Polle47

      Totta tosiaan. Heppahovi on laadukkain talli kuopiossa vaikka maneesi onkin vain harkinnassa. Tosin Saviskan maneesi on kylmä eikä suojaa edes tuulelta. Vaikken itse ratsastakaan tiedän hevosista ja yleensä hoidan niitä. No, ajatellaampas mistä suolikierre johtuu? Savisaaren omistajilla ei nähtävästi tietoa ole koska yli puolet Saviskan polleista kuolee suolikierteeseen. Lisäksi Saviskan hepoparoista yli puolet myydään pois ja aivan TURHAAN! Mutta, Heppahovi on laadukkain ja aina vailla vertaa!

      • Domin hoitaja

        hevosten myynnistä en itse sanoisi noin..
        Vuorelastahan niitä hevosia myydään, mutta sielläkin osa hevosista hankitaan myyntiin(:


      • saviskas on ihanaa

        ÄLÄ VIITTI! siis mua ärsyttää tollaset valehtelijat jotka on olevinaa hyvii. Voihan siel vak monta vuotta sit voinu olla joku juttu mut ei mikää et hepat kuolee suolikierteeseen D:


      • keskimäenpopulaa

        Joskus hevosia joutuu myymään pois ihan vain tulojenkin takia. En usko, että niitä nyt ihan TURHAAN myytäisiin :D


    • Blanca- ffany

      Polle47- tuo ei ole totta, mitä Saviskasta sanoit. Olen ratsastanut suunnilleen 9- vuotta Savisaaressa, enkä kyllä ole lainkaan pettynyt. Hevoset ja ponit ovat ihania ja kilttejä, opettajat mukavia ja innostavia, ympäristö kaunis ja yhteishenki vertaansa vailla :) Muistan edelleen sen päivän, kun vasta aloittelin savisaaressa, enkä osannut laittaa suitsia. Niimpä eräs tallityttö itse kysyi, tarvitsenko apua ja auttoi minua :) Olin ratsastus taipaleeni alussa oikeastaan menossa ensimmäiseksi Rauhalahden tallille, mutta sain heti ekalla tunnilla liikaa huonoja kokemuksia.. Sain "äksyn" ponin, joka tipautti mut selästään kolme kertaa tunnin aikana ja sitten itse karsinassa olin ihan pihalla, kun en osannut ottaa suitsia ja satulaa pois. Tyttöjä siinä hyöry yllinkyllin, mutta kukaan ei viitsinyt auttaa, vaikka yhdeltä ihan kysyin. Päätin, että kokeilen jollain muulla tallilla ja onnekseni juuri Saviskalla! :) Toki jollekkin Rahis voi olla ihan sopiva ja ihana paikka, mutta mä en kyllä vaihtais Savisaarta mihinkään

      • saviska <33

        -Blanca-ffany ~Oot oikeessa! Mäki käyn saviskas ja siel on tosi hyvää opetusta! Rauhiksessakin on kivaa muttaa...no jotkut hepat on kyl tosi säikkyi ;)
        Domin hoitaja - just nii


      • Ratsastaja...Tyttö

        Anteeks, mut niistä hevosista ei välitetä, ne on olevinaa vaan jotain leluja, sillä ne on kuollu yleensä suolikierteeseen.. Ja jos sen hoitasi hyvin siihen ei kuolis, eli sen välttäis! VAIHTAKAA TALLIA RAUHALAHTEEN! (En ratssta Rauhikses, vaan peikkikses, vaikka Rauhikses on parempi opetus.


      • Anonyymi
        Ratsastaja...Tyttö kirjoitti:

        Anteeks, mut niistä hevosista ei välitetä, ne on olevinaa vaan jotain leluja, sillä ne on kuollu yleensä suolikierteeseen.. Ja jos sen hoitasi hyvin siihen ei kuolis, eli sen välttäis! VAIHTAKAA TALLIA RAUHALAHTEEN! (En ratssta Rauhikses, vaan peikkikses, vaikka Rauhikses on parempi opetus.

        En kyllä itse Rauhikseen vaihtaisi, kuulemani mukaan säikyt hevoset ja keskinkertainen opetus😅😅Ja jos suolikierre kerran onnistuu tulemaan sitä ei ihan noin vain pelasteta, joten silloin on parempi vaihtoehto päästää hevonen tuskistaan, tai sitten hoitaa asia jollain tyyliin kalliilla leikkauksella, jos silläkään🤗😅


    • ELLEEEN221

      Niinpä, Savisaari on oikeesti tosi hyvä paikka!

    • Saviskalaisille!

      1. (ent.) Heppahovi, nykyinen Ratsunainen Oy. Keskivertohinnat, suuri kenttä ja maneesikin tuloillaan. Hevoset hyvin koulutettuja ratsuja. Ystävällinen henkilökunta, osaava, mutta kannustava opetus korkeintaan 7 ratsukon ryhmissä.
      2. Peikkometsän ratsastuskoulu. Kiltit, koulutetut hevoset ja ponit. Asianmukaiset puitteet ja opettajat ystävällisiä.
      3. Rauhalahden ratsastuskoulu. Yhtä hyvä kuin Peikkometsäkin, itse en vain ole ratsastanut kovin paljoa täällä. Tasokas opetus ja kuten tätonen sanoi jo, että hevosilla todellakin on hyvät olot täällä.

      Joo, siinäpä on kolmen kärki. Siilin ratsastuskeskus on myös mukava paikka, varsinkin niille, jotka tahtovat päästä kisaamaan taitavilla poneilla alue- ja kansalliselle tasolle esim. kouluratsastuksessa. Kuopion eläinpuiston ratsutallillakin olen vieraillut, kivalle paikalle kuulostaa, oikein lämmin maalaistalli.
      Sorsasalossa en ole käynyt, joten en voi kommentoidakaan mitään.

      Savisaaresta on monella omat näkemyksensä. Siellä on monen mielestä "kilteimmät ja ihanimmat" ponit ja opettajat koko maailmassa. Itsellänikin oli kerran tallilla hoitsu,shettis. Olin joskus jatko 3 - tasoisena siellä ratsastamassa. Opettajani oli ihan kiva ja ryhmä ok, vaikka kukaan ei puhunutkaan toisille mitään. Ratsastin vuoden siellä, sitten kun vaihtui opettaja, vaihdoin Heppahoviin, koska en pitänyt hänestä enkä hänen opetustavoistaan yhtään.

      Talli oli ennen omistajanvaihtoa monen mielestä huippu (itse en ollut silloin, vain monet kaverini), mutta uuden omistajan myötä melkeimpä kaikki tuntihevoset olivat myynnissä. Saviskassa muuttuivat monet muutkin asiat, ja monet hevoset todellakin ovat menehtyneet suolikierteeseen/tapaturmaiseen tarhaonnettomuuteen.


      Ja kaikki Saviskafanit, jos ihmettelette, että minulla ei ole varaa sanoa tallistanne pahaa, niin olen pahoillani, mutta tiedän varmasti enemmän kuin monet saviskan ponitytöt, sillä olen suorittanut Master Ratsastuksenopettajatutkinnon, jota te ette.

      • Savisaariiiiiii poni

        Saviskalaisille! - tyyppi : joo saattaahan se niin olla, mutta nykyään, siellä on hyvä omistaja. Tuo saattoi olla silloin monta vuotta sitten koska olenhan vasta jatko 2.. eli siis puoltoista vuotta ratsastanu (:


      • Anonyymi

        ja edellisen varsa oli nimeltään Höynäys. kai joku Höynäyksen vielä muistaa? miksi en moiti talleja johtuu siitä että olen käynyt niin monella erilaisella tallilla. kuinka vanhana höynäys kuoli?


    • Paras talli!

      Haluan kertoa oman mielipiteeni näistä paikoista

    • hmm..

      Noh, nyt olen ratsastanut rahikses 10- vuotta ja Savisaaressa ratsastin ne neljä!: (:

      ^^ Mira ja Domi ovat olleet Saviskassa alle 2 vuotta, joten miten olet voinut nähdä ne 10 vuotta sitten siellä? :D

    • M&H

      Suosittelen Heppahovia, itse olen käynyt siellä ainakin sen 4 vuotta ja olen tykännyt kovasti tallilaisista ja hevosista, myös opetuksesta :)

      Tai jos tykkäät esteistä kannattaa mennä keskimäenhevostilalle :)

      tai Peikkometsäkin on kiva jos tykkää enemmän koulusta :)
      toivottavasti tästä oli apua :)

      • Anonyymi

        Keskimäki on muuten ihan kiva, mutta siellä ei ratsasteta kuin melkeinpä pelkästään esteitä, ei koulua, joka olisi esteratsastukseen painottuneena tallina esteitäkin tärkeämpää hevosen hallinnan ja teiden osaamisen takia.


    • rauhisheppahovi

      Moi!Rauhalahti on hyvä talli käyn itse tunneilla siellä kerran viikossa ja se on minusta TOOSI hyvä talli siellä on hyvät maastolenkit ja hevosten uima mahdollisuuskin jos on kokeneempi vain!ikannatan rauhista- MUtta heppahovi kin on hyvä paikka ja siellä on toosi hyvät hepat käyn sielläkin välillä!myös sinnekin kannataisi mennä ! käy kokeilemassa sitten saat tietää mikä on sinun paras tallisi mutta voit käydä peikkiksessäkin sekin ihan miellyttävä itseni mielestä ainakin- tossa pari hyvää tallia mutta käy katsomassa niitteen sivuja- ja heppahovin nimi on vaihtunut Ratsunaiseksi mutta silti vielä yhtä hyvätalli ja omistajatkin vaihtunut

      • Anonyymi

        kävin joskus siellä. ratsastin monella hevosella. Kenkku jolla oli monta lempinimeä, Keiju, Kenkkis, Keijukainen, oli tallin vanhempia hevosia. muita ratsujani leirillä oli uljas kimo Tandem, suokkiruuna Rehti ja tamma Hehku jolla oli vuoden ikäinen varsa Höynäys. eniten kuitenkin ratsastin Kapulla, muistaako sitä vielä kukaan?.millainen opetus nykyään? tuolloin siellä oli Rauha ja Tilli nimiset koirat joista ridausope vitsaili että toisen koiran nimeksi sopisi
        paremmin kyllä Räyhä.


    • EEvIIaa

      Rauhalahden talli on paras paikka, siihen kannattaa tutustua! Hevoset on tosi ihania, vaikka jotkut välillä vähän kiukutteleekin (onhan jokasella joskus se huono päivä?) Opetus on kannustavaa ja monipuolista, mutta joillakin tunneilla ei pääse etenemään, kun tulee uusia :(
      Sorsasalon ratsastuskoulu on myös tosi hyvä paikka! :)
      Ja, heppahovi kanssa! Käyn siellä leireillä.!

    • Hemulius

      Sorsasalon ratsastuskoulussa on hyvinkoulutetut, osaavat ja mukavat hevoset & ponit sekä siistit puitteet. Koulutetut opettajat ja ystävällinen henkilökunta!

      Entinen Heppahovi, nyk. Ratsunainen Oy on myös hyvä talli, joskin enemmän "maalaistalli" sijaintinsa ym. puolesta mutta oikein hyvin ovat asiat täälläkin. Plussaa ihana talli-ilmapiiri!

      Rauhalahden ratsastuskoulu on edelleen hyvä paikka, hevosilla hyvät olot ja mahdollisuus monipuoliseen harrastamiseen. Hinnatkaan eivät ole pilviä hipovia ja hevoset ihania persoonoja jokainen

      • Anonyymi

        tuo minun mainitsema Keiju tai Kenkku oli issikka. sitten oli vanha suokki Ukka.
        kaikkia tuon ajan hevosia ja poneja en enää muistakkaan.


    • kuopion<3<3

      Kuopion Eläinpuiston Ratsastustalli on paras!!
      Se ajan mitä minä olen siellä ratsinut niin minua ei ole hevoset näykkinyt kertaakaan.. Opetus on laadukasta, Merja on mahtava opettaja ja heposet on todella kivoja!!
      Suosittelen kaikille! :))

    • Rahisforever

      Rauhalahti ehdottomasti (; Hevosilla on hyvät olot, opettajat päteviä, opetus hyvää, hevoset ihania omia persooniaan ja ilmapiiri on ihan mahdottoman hyvä! Kaikkia autetaan, jos apua tarvitsee,

      Rauhalahessa hevosilla on paljon tilavammat karsinat kuin esim. saviskalla, jossa ratsastustaipaleeni sitten aloitinkin. Saviskalla ryhmäkoot oli tosi isoja, jopa 9- ratsastajaa yhdellä tunnilla. Sitten ei saanut kunnolla opetusta, miten ope voisi huomioida yhtä aikaa niin monta ratsastajaa?! Saviskalla halutaan vaan rahaa, ei ajatella hevosten parasta, kuten joku tuolla ylhäällä mainitsikin suolikierteeseen.. Sukulaiseni ratsastivat saviskalla ennen omistajan vaihtoa, ja kaikki he sanovat nykyään että talli on muuttunut todella paljon..
      Rauhalahdessa on tunneilla yleensä 5-8 ratsastajaa, mutta yleisesti siellä on myös 4-7, koska yleensä joku aina peruuttaa.

      Rauhalahden hevoset on kaikki omia persooniaan. Joskus voi saada jonkun hirmu itsepäisen ja laiskan, mutta musta se on vaan ihan hyvä! :) Oppii enemmän vaan. Itse tykkään eniten Pojasta (suomenhevonen), Piatista (tilastohevonen) ja Ferrystä (welsh part..? joku) Kaikki nuo on reippaita ja mukavia! Ferry luimistelee aina karsinassa, mutta kuiteskin ihan kiltti. Poika on innokas lähtemään karsinasta, eli kannattaa pitää sitä ovee kiinni.. Poika on kans kiltti ja Piat myös :) Tykkään myös Duncanista, se on semmonen vanhus jo. Morri on kans ihan kiva, mutta pitää muistaa varoo muita heppoja (potkii) karsinassa joskus vähän kiukutteleva ja ratsastaessa vähän laiska ja omapäinen toisinaan.

      Annan nyt pikkase infoo, myös muista tallin hevosista
      Jarvi; Mukava, joskus sillä on semmosia 'junttipäiviä' jollon se on iha unessa ja laiska. Suomenhevonen
      Eetu; Suht. mukava, karsinassa vähän äksy, potkii karsinassa ja muita hevosia kanssa, ratsastaessa laiska-reipas :) Tilastoheppa
      Lucas; Omien kokemuksien mukaan vähän säikky, tosi laiska, karsinassa vähän myös kiukuttelee. New Forest
      Pixi; Testailee aina aluksi, pikku pukittelija. New Forest
      Tommy; Kiva, reipas ja mukava! :) Potkii kans muita hevosia.
      Benny; Reipas, jarrut aika usein kadoksissa! :)

      Njooh, siinä jotain, ku rauhalahen omia sivuja ei oikein päivtellä. Rauhalahessa on myös nykyään Daniel- varsa, Jelindan :) Rauhalahessa tunti maksaa 20 e.

      Heppahovi on kans ok- paikka, mut ite en oikeen tykkää, että kaikki on kentän reunalla arvostelemassa minun ratsastustaitojan i ;(

      • pieni muutos

        Tuohon "Heppahovi on kans ok- paikka, mut ite en oikeen tykkää, että kaikki on kentän reunalla arvostelemassa minun ratsastustaitojan i ;("

        Eikös rauhalahdessa ole? On, mutta et halua myöntää sitä. Ratsunaisen opettaja suvi) on ratsastuksen opettaja koulutuksessa ja valmistuukin tässä pian. Lisäksi hän on kouluratsastuksen valmentaja. Rauhalahdessa opettajilla on ratsastuksen ohjaaja koulutus.


      • Anonyymi

        Kenkku tai keiju taikka Kenkkis/keijukainen on jo kuollut. leirin aikana oli muutama varsa. Mariinski ainakin oli silloin varsa.


    • ratsastaja!

      Keskimäen hevostilaa suosittelen, jos haluaa esteitä enemmän, pääsee kisaamaan, todella hyvä opettaja, ja hyvät ja virkeät hevoset&ponit !

      Jos koulua, niin siihen Taitotallit on omiaan, siellä enemmän koulua mutta myös esteitä mennään:). Ammattitaitoinen opettaja !

      Heppahovi on myös ihan ok, leireillä käyn kesällä. Hyvä opettaja & hepat.

      Savisaarta en suosittele, huono ilmastointi tallissa, isot ryhmät ja hevoset vähän mitä sattuu. Turvaton paikka, jos näin voi sanoa.

      Siilin Ratsastuskeskus on kanssa ihan hyvä, mutta sielläkin vähän hevosissa eri tasoisia ja vanha maneesi on rähjäinen ja uusi maneesi on vain yksityisille.

      Eläinpuistossa on hyvä opettaja, ja hevoset ihan hyviä myös. Miinuksena että kenttä on usein huonokuntoinen, kova, liukas ja syvät urat. Hevoset tekevät vähän liikaa töitä, ja jotkut siksi väsyneitä ja laiskoja.

      Siinäpä nuo mistä itse tiedän eniten(:.

      • Anonyymi

        Vanha ketju mutta silti pakko päivittää keskimäen hevostallin liittyvää .
        Hevosia ylirasitetaan jatkuvasti. Samat hevoset ovat jopa 3 tuntia päivässä estetunneilla! Niitä ei loimiteta niinkuin yleensä hevosia.
        Kesällä hevoset laiduntavat 3 kk paikassa jossa niille ei ole järjestetty MITÄÄN suojaa . Varsa yleensä joka kesänä mukana ja palelee siellä vesisateessa ja tuulessa ötököiden syömänä vuorokaudet läpeensä niin kuin muutkin hevoset. Tämäkö hyvää hevosten hoitoa?


    • PEIKKOMETSÄ<3

      Huomasin tuossa katsellessani Ratsunainen OY:n sivuja,että siellä on eräs hevonen joka on laitettu poni osastolle vaikka Suomenhevonen on rodultaan.


      Itse käyn Peikkometsässä ja hyvä talli on.''Vanha talli'' on huonossa kunnossa mutta ''uudessa tallissa'' on hyvät oltavat(on toki myös vanhassa,mutta uudessa paremmat). Peikkometsässä on paljon hevosia ja poneja.Ponit ja hevoset on eri tasoisia ja sopivat myös eritasoisille ratsastajille.Ratsastuksen opettajat ovat kilttejä ja mukavia.He myös kannustavat ja antavat vinkkejä.Maneesi löytyy ja myös ulkokenttä.Tunneilla käydään välillä myös maastossa.Pari hevosta on laiskoja mutta osa ehkä liiankin reippaita.Tallin väki on auttavaista ja mukavaa.
      Suosittelen!;)

      • Peikkis<3

        Samaa mieltä !


      • Korjaus!

        Se hevonen mikä on siellä poniosastolla on hevosen säkäkorkeudesta pienempi ja varmaan siksi siellä onkin!:)


      • korjaus

        "Eräs hevonen" jonka mainitsit olevan poniosastolla, vaikka on suomenhevonen on todellisuudessa suomenpienhevonen, joka luokitellaan poniksi koonsa puolesta:)


      • Ratsunaineeen

        Ei kai se nyt niin vakavaa ole jos se on ponien puolella?:))


    • Peikkis<3

      Itse ratsastan Peikkometsässä ja olen tyytyväinen opetukseen ja opettajaan. Aluksi en uskaltanut kysyä apua miten laitetaan suajat ja mihin ne laitetaa. Peikkometsäntallissa on PALJON hyviä hevosia kuin ponejakin(: Kannattaa kysyä apua jos tarvitsee! Antika( Antsu) on Shetlanninponi ja tallin vanhus 24vuotias. Omat lempparini ovat Turje: Rautia syntyny vuonna 2001 Suomenhevonen ,Mixtuura( Misu) syntynyt vuonna 2004 ja on Risteytysponi ja Villu (Vili) Rautias,syntymä vuotta ei tiedetä ja on Eestinhevonen:) Peikkometsän talli on ihan lähelläkin. On siellä koiriakin: Ruttu,Venla,Nöpö,Mokka ja Melli.Kannattaa tulla tutustumaan! Jos Peikkiksestä pitäisi lähteä niin menisin kyllä Rauhalahteen. Vaikka toisen tallin nimi on Vanhatalli on sekin hyvän kuntoinen:D

    • Peikkis<3

      Peikkometsän talli on kyllä minusta monipuolinen ja opetus on hyvää !

    • heippaaa

      Rauhalahti mielestäni paras. Olen käynyt kerran siellä. 2. Tai sit Peikkometsän ratsastuskoulu

      • Anonyymi

        Kenkku tai keiju oli mun lemppari. poju, apassi, kreivi ja vapper tulivat myöhemmin. eikö Wallu vai ollutkaan oma kasvatti? aina luulin niin . hups. sori.


    • Hepallenitallipaikka

      Mulle voisi sitten kans ilmoitella, millä tallilla olisi edullisinta pitää omaa heppaa!

    • TaitoTyttö

      Kuopion talleista parhaimmaksi voisin kyllä sanoa TaitoTalleja. On entisen Ilmaria- tallin paikalla. Pidän tosi paljon, opetuksen kesto on 60 minuuttia ja max.5 ratsukon ryhmissä. Eli siis yksilöllistä opetusta. Enemmän koulua kuin esteitä, mutta esteitäkin kyllä on(: Ja opettaja on on master- tason ratsastuksenopettaja, joten todella laadukasta&hyvää opetusta on! Lisäksi myös tosi mukava opettaja Satu on! Tuntihinta on 27 €, mutta ei mielestäni lainkaan kallis kun vertaa opetuksen tasoon. Ja onhan tuolla sitten ratsastuksenohjaajankin tunteja, jotka on 23€ Jos haluat oikeasti oppia ratsastamaan, niin taitotallien suuntaan siis!

      • Tyttö13vee

        Millaisia hevosia TaitoTalleilla on? Mietin vaihtavani TaitoTalleille ratsastamaan, mutta tahtoisin tietää minkälaisia heppoja sieltä löytyy :)


      • Anonyymi

        Taitotallilla kuulema oikeastk osataan


      • Anonyymi

        kuopiossa olen käynyt vain rauhiksessa. Kenkku jota tässä kutsuttu välillä keijuksi oli mun lemppari. onko joku uus hevonen humu?!


    • esteratsastaja

      Yksityistalleista suosittelisin valmentautuvalle Ohenharjua, Siilin ratsastuskeskusta, Kikan tallia, Pikku-pihaa. Onhan näitä pienempiä "humputtelu" talleja sitten enemmänkin, Tapsa, Sakun talli, jne... Sori jos unohtu jostain joku talli, valmentautuvista mutta talleja on niin paljon että ei voi kaikkia muistaa 8)

      • Anonyymi

        Pysykää kaukana Ohenharjun tallista, jos haluatte hevostenne hyvää. Sieltä lähtenyt äkkilähdöllä monta hevosta kaltoinkohdelluksi tultuaan traumatisoituneena. Tämä on faktatieto!


    • Saviskalainen

      Kaikki jotka sanovat saviskaa huonoks nii voisivat tullaa kattoo vähän tarkemmin ja sanoo uuestaan mitä mieltä ovat sillä saviska on paras ja se on SRL:llän hyväksymä talli. Ja nyt tunneilla ei saa olla yli seitsemää ratsukkoa
      Siellä Rauhiksessa laitetaan aina kantapäät ylös ja tulee huono tasapaino.

      Savisaareen olen erittäin tyytyväinen

      • thumbsdownforsaviska

        "Ja nyt tunneilla ei saa olla yli seitsemää ratsukkoa"

        Jaa milloinkahan tammöinen on tullut voimaan, lähes kaikilla tunneilla (joitain 16-17 ja perjantain tunteja lukuun ottamatta) on täydet kahdeksan ratsastajan ryhmät. Pahimmoillaan olen nähnyt pienten ponitunneilla jopa yhdeksän hengen ryhmän. Aivan järkyttävää. Ja Kuopiossa on muitakin talleja kuin Saviska ja Rauhis, nyt kun Rauhalahden mainitsit.
        (itselläni ei ole kokemusta Rauhalahdesta, itse asiassa se voisi olla kokeilun arvoinen jos minulta kysytään)


      • ??!!

        Etkä taida ittekkää kauheesti olla rauhiksessa käyny!


      • Rauhalahti1

        Rauhiksessa ei todellakaan laiteta kantapäitä alas. En ole käynyt itse saviskassa mutta kun olen kysynyt kavereiltani jotka siellä on käynyt niin ovat sitä mieltä ettei paikka ole hyvä. Se on sinun mielipiteesi ja en voi sille mitään. Saat tykätä mistä tahansa mutta sen voin sanoa että rauhiksessa ei sanota että kantapäät ylös. Ja siellä on vaikka kuinka paljon ratsastajia joilla on hyvä tasapaino.


      • Jaahasss

        No ei kyllä sanota että kantapäät ylös :D Savisaaressa on tosi ilkeitä ihmisiä ja ne ei ikinä esim moikkaa kun sinne menee. Opetus ei ole kovin hyvää. Tai ainakin kun minä olin ni mulle ei sanottu sillä tunnilla kun että vaiha kevennys.


      • Anonyymi
        thumbsdownforsaviska kirjoitti:

        "Ja nyt tunneilla ei saa olla yli seitsemää ratsukkoa"

        Jaa milloinkahan tammöinen on tullut voimaan, lähes kaikilla tunneilla (joitain 16-17 ja perjantain tunteja lukuun ottamatta) on täydet kahdeksan ratsastajan ryhmät. Pahimmoillaan olen nähnyt pienten ponitunneilla jopa yhdeksän hengen ryhmän. Aivan järkyttävää. Ja Kuopiossa on muitakin talleja kuin Saviska ja Rauhis, nyt kun Rauhalahden mainitsit.
        (itselläni ei ole kokemusta Rauhalahdesta, itse asiassa se voisi olla kokeilun arvoinen jos minulta kysytään)

        rauhis on hyvä. Kenkku lmuilta lempinimiltään Keiju/ Keijukainen tai Kenkkis oli yksi parhaista. oliko Benny silloin varsa?


      • Anonyymi
        Rauhalahti1 kirjoitti:

        Rauhiksessa ei todellakaan laiteta kantapäitä alas. En ole käynyt itse saviskassa mutta kun olen kysynyt kavereiltani jotka siellä on käynyt niin ovat sitä mieltä ettei paikka ole hyvä. Se on sinun mielipiteesi ja en voi sille mitään. Saat tykätä mistä tahansa mutta sen voin sanoa että rauhiksessa ei sanota että kantapäät ylös. Ja siellä on vaikka kuinka paljon ratsastajia joilla on hyvä tasapaino.

        ja mun lemppari oli Kenkku niminen issikka jota jostain syystä tässä kutsunut keijuksi.
        oli joku Skilla tai sen tapainen. Lilliä en muista. jappe ja Jespe tuli myöhemmin. en millään muista kaikkia. joku Ramira oli ainakin koska sillä oli varsa.


    • rauhalahtelainen

      Hah.. saviskan toiminta on vastuutonta.. Tiedän sen, koska olen useasti tänä vuonna käynyt katsomassa kaverieni tunteja ja ennen ratsastin itsekkin siellä. Savisaari on yksi Kuopion huonoimmista talleista. Ponit ja hevoset on toki jotkut ihan kivoja, mutta karsinat/pilttuut on aivan liian pienet. Tallitytöt nenäkkäitä ja kuvittelevat omistavansa paikan. Omivat hoitsunsa itselleen.
      Saviskan opetuskin on melko surkeeta, mua ei huomioitu tunnilla paljon yhtään.. Siirryin ratsastamaan Rauhalahteen, onneksi, sillä se on paljon parempi paikka! Hevosilla isot karsinat, omistaja oikeesti välittää hevosistaan ja tosi rauhallinen paikka. Opetus hyvää ja lämmin ilmapiiri. Eikä todellakaan mitään kantapäitä ylös laiteta, kannattaisi käydä edes rauhalahdessa kokeilemassa, ennen kun sanoo mitään.

      // Saviskan hevosia on kuollut suolikierteeseen... se on hevosille tosi kivulias ja oikeella hoidolla sen voi välttää. Tiesitkös sitä?

    • Jotkut vaan!!

      Heissan! Itse kehottaisin menemään Rauhalahteen tai Ratsunaiseen.
      Rauhalahden ratsastuskoulu:
      Isot karsinat
      Hyvät opettajat
      Hyvä ilmapiiri
      Maneesi
      Kaikki hevoset ovat mukavia
      Hevosilla on hyvät oltavat
      Talli on siisti
      Turvallisuudesta ollaan tarkkoja
      Ryhmissä on sopivasti ratsastajia
      Suuri kenttä
      Työntekiät ystävällisiä
      - Hinta on noussut 20€


      Ratsunainen OY:
      Talli on siisti
      Suuri kenttä
      Työntekijät ystävällisiä
      Halvat hinnat (18€)
      Mukavat hevoset
      Hevosista välitetään
      Mukava ympäristö
      Laitumet lähettä
      Tasokas opetus
      Hyvä ilmapiiri
      Voi hoitaa hevosia ilmanlupaa

      - Maneesi
      - Laitumet ei tällähetkellä kovin hyvässä kunnossa

    • Valittaja nro1

      Moi!
      Oon saviskassa ja AIJON vaihtaa! Ponit näykkivät ja ilkeävät ! Uuden omistajan myötä moni hyvä poni ollaan myyty ja nykyään on vaan joitain surkeita.... Juu..


      maneesi
      kenttä
      Pari hyvää hevosta....
      -Hevoset näykkivät eikä niistä VÄLITETÄ!
      -Maneesi on todella pieni..
      -Estekalustot ovat huonossa kunnossa
      -Tunneilla ei edisty jos tehdään vain samaa koko viikko!

      Oon sit harrastanut siel aika kauan!

      ÄLÄ EDES MENE!

      • thumbsdownforsaviska

        Lisäksi jos ratsastat edistyneiden tunnilla (B / B-A) ei koskaan tehdä mitään muuta kuin pohkeenväistöjä ja avotaivutuksia viikosta toiseen, joskus harvoin saatetaan tehdä muutama askel sulkutaivutusta. Mikähän ihmeen pakkomielle opettajalla on väistöihin ja taivutuksiin? Toivottu on porukalla vaikka mitä muita aiheita tunnille, mutta ei, ei tämä ota kuuleviin korviinsa. aina vain väistöjä. Asiakkaan pitäisi olla aina oikeassa, vai mitä? noh, ei savisaaressa. Vasta vuokrausviikolla, kun oli yksi vapaa tunti päivässä ilman ohjausta, saatiin tehdä mitä huvitti. Meni sitten laukanvaihdot ja etuosakäännökset ym. itseopiskeluksi.

        ps. Saviskan hevoset ovat kaikki muutamaa lukuunottamatta aivan kamalan kovasuisia ja tuohikylkiä, osa ei mene peräänannossa koskaan edes edistyneiden tunnilla eikä peräänantoon ratsastamista edes opeteta, sekin vissiin pitäisi itse tajuta? Mutta miten ihmeessä sen voi itse hoksata, jos toisilla hevosilla ei ole enää toivoakaan mennä muotoon vuosikausien kirahvina kulkemisen jälkeen? Lisäksi muotoonratsastukseen on kysytty vinkkejä, mutta eihän opettajat omia, salaisia temppujaan oppilaille jaa. Todella turhauttavaa. Ja hävettävää, olen 10 vuotta ratsastanut enkä vieläkään osaa ratsastaa hevosta peräänantoon täysin. Kiitos savisaaren. EN SUOSITTELE, kiertäkää kaukaa jos haluatte vastinetta rahoillenne!!!

        t. 4 vuotta Saviskassa ratsastanut ja kohta vaihdan tallia.


      • tuttu3
        thumbsdownforsaviska kirjoitti:

        Lisäksi jos ratsastat edistyneiden tunnilla (B / B-A) ei koskaan tehdä mitään muuta kuin pohkeenväistöjä ja avotaivutuksia viikosta toiseen, joskus harvoin saatetaan tehdä muutama askel sulkutaivutusta. Mikähän ihmeen pakkomielle opettajalla on väistöihin ja taivutuksiin? Toivottu on porukalla vaikka mitä muita aiheita tunnille, mutta ei, ei tämä ota kuuleviin korviinsa. aina vain väistöjä. Asiakkaan pitäisi olla aina oikeassa, vai mitä? noh, ei savisaaressa. Vasta vuokrausviikolla, kun oli yksi vapaa tunti päivässä ilman ohjausta, saatiin tehdä mitä huvitti. Meni sitten laukanvaihdot ja etuosakäännökset ym. itseopiskeluksi.

        ps. Saviskan hevoset ovat kaikki muutamaa lukuunottamatta aivan kamalan kovasuisia ja tuohikylkiä, osa ei mene peräänannossa koskaan edes edistyneiden tunnilla eikä peräänantoon ratsastamista edes opeteta, sekin vissiin pitäisi itse tajuta? Mutta miten ihmeessä sen voi itse hoksata, jos toisilla hevosilla ei ole enää toivoakaan mennä muotoon vuosikausien kirahvina kulkemisen jälkeen? Lisäksi muotoonratsastukseen on kysytty vinkkejä, mutta eihän opettajat omia, salaisia temppujaan oppilaille jaa. Todella turhauttavaa. Ja hävettävää, olen 10 vuotta ratsastanut enkä vieläkään osaa ratsastaa hevosta peräänantoon täysin. Kiitos savisaaren. EN SUOSITTELE, kiertäkää kaukaa jos haluatte vastinetta rahoillenne!!!

        t. 4 vuotta Saviskassa ratsastanut ja kohta vaihdan tallia.

        tuota saviska ei kyllä oo tommone!
        se on ihana ja kaikki on kilttejä ja kun tippuu ja sattuu saa heti mennä lepäämään!









        ROXY,DOMI kaikki muut on IHANIA




        ps.blancastakin TOSI moni tykkää!niinku mäki (vähäse)


      • Ratsastaja...Tyttö

        No huhhuh... Savisaari on Kuopion huonoin talli.


    • horselovernea

      heei saisinko jotai tarkempaa tietoo kuopion eläinpuistosta ku oon menos sinne leirille ensviikolla :)

    • heppaosamaksulla

      Heppahovi nykyinen Ratsunainen! aivan parhain! Muualle en enää koskaan menis!

    • Joku

      En suosittele että menet Savisaareen

    • apua....

      Olen juuri muuttanut kuopioon ja ajatuksena on aloittaa ratsastus uudelleen täällä parin vuoden tauon jälkeen. Missä tallissa on hyvä ilmapiiri (oikeasti) etten tule heti silmätikuksi ja syrjityksi. Tallikaverit kelpaisivat koska en tunne täältä ketään.

      • Rasastajatäti

        Minä muutan Kuopioon ensi viikolla (paluumuuttaja 28v jälk.) ja myös mietin tallia millä jatkaisi ratsastusta. Rauhalahtea ja Ratsunaista harkitsen jos saa tunnin. Aikoinaan hamassa menneisyydessä eli 80-luvulla ratsastin Rauhalahdessa muutaman vuoden ja oli sillonkin hyvä paikka. Savisaari oli järkyttävä paikka jo silloin eikä nätä parissa vuosikymmenessä parantuneen. Hevosten kohtelu ala-arvoista siellä jo silloin, säälittää ne hepat.


      • Domin hoitaja
        Rasastajatäti kirjoitti:

        Minä muutan Kuopioon ensi viikolla (paluumuuttaja 28v jälk.) ja myös mietin tallia millä jatkaisi ratsastusta. Rauhalahtea ja Ratsunaista harkitsen jos saa tunnin. Aikoinaan hamassa menneisyydessä eli 80-luvulla ratsastin Rauhalahdessa muutaman vuoden ja oli sillonkin hyvä paikka. Savisaari oli järkyttävä paikka jo silloin eikä nätä parissa vuosikymmenessä parantuneen. Hevosten kohtelu ala-arvoista siellä jo silloin, säälittää ne hepat.

        Hevosten kohtelu ala-arvoista?!?
        en itse sanoisi noin saviskasta, rauhalahdessa sellaista kohtelua hevoset kyllä saavat..


      • Domin hoitaja
        Domin hoitaja kirjoitti:

        Hevosten kohtelu ala-arvoista?!?
        en itse sanoisi noin saviskasta, rauhalahdessa sellaista kohtelua hevoset kyllä saavat..

        sori ed. viesti, rauhis oli mielessä mut tarkotin yhtä toista paikkaa jossa on pienet karsinat jne..


      • savisaaren DOMPPAA<3

        apua... ~savisaaressa on hyvä ilmapiiri, opettajat auttavat tms.!

        JA TE JOTKA VÄITÄTTE ETTEI KUKAAN TEILLE PUHU nii oma vikanne, TEIDÄN ITE PITÄS MENNÄ PUHUU!! ei ne muutkaan saata uskaltaa, nii olkaa te ny ees jotai rohkeita ja HANKKIKAA NIITÄ TALLIKAMUJA ITSE!!! ei voi siitä valittaa -,-


      • Minä

        Olen juuri muuttanut kanssa Kuopioon ja ratsastin peikkiksellä. Siellä saa heti apua jos kysyy ka kaikki auttaa ja on ystävällisiä. Itse olen todella tyytyväinen peikkikseen.


      • Ratsastaja...Tyttö
        Domin hoitaja kirjoitti:

        Hevosten kohtelu ala-arvoista?!?
        en itse sanoisi noin saviskasta, rauhalahdessa sellaista kohtelua hevoset kyllä saavat..

        Huhuuuuuuuuuuuuuuh...... SAVISAARESSA EI PIDE HUOLTA HEVOSISTA! Siis ketä nää on jotka on savisaares? Siis eiks ne oo ikinä päässy kunnon tunnille?


      • XXXUUU

        Ratsunainen


      • Anonyymi

        ILO!! Kantsii käydä kattoo ratsastuskeskusilo toktokkeja!


    • Emppufani

      Itsekin ajattelin aloittaa syksymmällä jossain Kuopion keskustaa lähellä olevassa ratsastuskoulussa. :) Näiden keskustelujen perusteella Rauhalahti olisi ehkä paras, lähimpänä keskustaa ja muutenkin jees paikka. Savisaaressakin voisi käydä vierailemassa!

      • ex-saviskalainen

        Saviskassa vierailu ei kannata, sillä se on hukkareissu. Trust me.


    • aa

      Rauhalahdessa käyn vakituisesti tunneilla, mutta nyt on tullut Vuorelassakin jonkin verran käytyä!

      Vuorelan talli voi näyttää vähän "epäilyttävälle" tallille, mutta oikeasti se on todella hyvä paikka. Kaikenlaista olin siitä aiemmin lukenut ja kun menin itse kokeilemaan, niin heti tuli sellanen "tää on tosi hyvä paikka" :) Ilmapiiri on HYVÄ (kuten myös rauhalahdessa) Omistaja on hyvin mukava (kuten myös rahiksessa) Ryhmäkoot max. 6 ratsukkoa, hevoset on todella ihania, opettajat mukavia ja osaavia, tunnit monipuolisia...

      Kannattaa kokeilla vuorelankin tallia, vaikka ei olekkaan mikään luksustalli!

      • Moi 1

        Mä oon samaa mieltä! Oon ratsastanu vuorelassa 3vuotta ja on tosi hyvä paikka toisinkun siilinratsastus keskus! Tää on mun mielipide :)


    • mm

      Kuinka rauhalahteen voisi ilmoittautua vakio tunnille?

    • tietämätön

      Rauhalahden tuntikalenterissa on PM, mitä se tarkoittaa?

      • mie

        PM on tunnin tasomerkintä, joka tarkoittaa tässä tapauksessa perusmerkkiä. Eli tunti on jatkotunnin ja C-merkin välissä, ainakin useimmilla talleilla.


    • Kysyjä..:)

      Tiedättekö missä kupiossa olisi talleja joissa voisi vuokrata hevosta?

      • Going

        Kysyjä - Savisaaressa on mm. Vuokrausviikkoja (: Sillä kannattaa ainakin aloittaa, kuten minä. Olen nyt 19 vuotias ja minulla on oma hevonen. Olen ratsastanut 6 vuotiaasta asti saviskassa ja hyvää tuli! Oikeasti, sinne kannattaa mennä. Ainakaan enää, siellä ei mitään ns ''kaameaa omistajaa'' ole :)


      • Ratsastaja...Tyttö

        EI SAVISAAREEN!


    • ponityttö

      Riippuu missä päin asuu. Olen itse käynyt muutaman vuoden ajan Kuopion eläinpuiston tallilla. Siellä oli tosi hyvä ja monipuolinen opetus. Hinta on nykyään 20 euroa 60 min. Tallilla ei ole maneesia.
      Olen myös kokeillut rauhalahden ratsastuskoulua. Hyvä on sekin talli. kouluetut hepat. Hyvä on sekin talli. Olen käynyt katselemassa tunteja, ja itsekkin ratsastamassa Ratsunaisella Koivumäen kartanon tallilla. Sekin on hyvä talli. :))
      Mutta en itse menisi savisaareen. Se voi olla hyvä, mutta ylihinnoiteltu. =) Onnea oikean tallin löytämiseen.

    • Minävainennytkeksi

      Pitää nyt tähän vielä oma mielipidekin laittaa eli kaikille aloitteleville ratsastajille ja poniratsastajille suosittelen Rauhalahtea. Tunnit eivät ole tasokkaita, niinkuin jotkut täällä väittää sillä tunnit pitää ratsastuksen ohjaaja. Mutta tunneilla saa hankittua kuitenkin hyvät perustaidot koulussa c- tasolle asti ja esteissä 70 cm. Jos tämä taso riittää sinulle niin kannattaa rauhalahteen mennä sillä siellä hevosilla on hyvät oltavat ja hevoset on mukavia. Ei tosin kovin korkeasti koulutettuja. Suurin osa helppo c tasoisia, jotkut yksittäiset osaavat vaativampiakin juttuja. Tunneilla usein liikaa porukkaa ja tunnin kesto 45 min eli ei siinä oikeen kerkee sitten oikeesti mitään tekemään.

      Mutta sitten ne jotka haluavat oikeasti oppia, kisata aluetasolla, saada rahoilleen vastinetta niin suosittelen Taito talleja. Siellä opetus on oikeesti osaavaa ja suurin osa hevosista hyvin koulutettuja ja kaikki hepat mukavia. Ei kuitenkaan poneja joten ei ihan pikkutyttöjen paikka mutta paljon on esimerkiksi kaiken tasoisia täti ratsastajia ja nuoria kilpailuihin tahtääviä tyttöjä. Tunnin kesto 1 tunti ja tunneilla siis max 5 ratsastajaa joten oppii siis ihan oikeesti. Tunti kuulostaa hintavalta mutta tunti on siis oikeesti tunnin pituinen ja opetus yksilöllistä ja ajalla ei oo merkitystä sillä tunti ei lopu ennenkun kaikilla on hyvin toimiva heppa alla ja kaikki on tyytyväisiä. Tallilla on hyvä henki joten kaikki vaan rohkeesti kokeilemaan.

      • Amatsoni

        Olen samaa mieltä. Taitotalleilla on opetus tosi korkealla tasolla, ja hevoset hyvin koulutettuja. Opettaja Satu oli Ypäjällä luokkansa paras! Sen huomaa. Ystävällinen ja kannustava opettaja. Ei mikään aloittelijan paikka kuitenkaan. Mutta jos kouluratsastus kiinnostaa, niin tämä on Kuopion paras paikka, ja muutenkin.


    • aass

      Itse olen täällä Kuopiossa ratsastanut Savisaaressa yhden vuoden vakiona moniamonia irtotunteja ja yksityistunteja kyseisen ajan jälkeen, Rauhalahdessa yhden vuoden ja Vuorelan tallilla nyt n. reilut 2kk monet irtotunnit ja pari kurssia.
      Olen myös ratsastanut siilinjärvellä koivusaaren tallilla. Kerronpa niistä kaikista jotain.

      Savisaaren ratsastuskeskuksessa ratsastin vakituisesti n.2-vuotta sitten.
      Siihen aikaan asiat oli vähän eri tavalla kuin nykyisin (silloin opetus oli huonompaa ymsyms..) Tunneilla meitä saattoi silloin olla jopa 10 yhdellä tunnilla, meitä oli aina tosi paljon. En oikein saanut irti ratsastuksesta mitään.
      Nykyisinhän asiat on muuttuneet. Tunneilla max. 7 ratsastajaa ja opetus on mielestäni oikein hyvää, ainakin Lauran tunteja voin kehua. Hevoset ja ponit on musta oikein kivoja, mutta talli itsessään on aika vanha sokkeloinen ja tallin omistaja.. no hänestä en sitten sano mitään. Tuntihinta 24€ joka voisi olla minusta vähäsen alhaisempi, koska Kuopiossa on parempiakin paikkoja halvemmilla hinnoilla. Paikka itsessään on tosi kiva, maastot hyviä ja maneesikin on. Joillekkin voi plussaa tuoda myös se, että Saviska on SRLn hyväksymä ratsastuskoulu, mutta itse en tuosta kyllä välitä paljoakaan..

      Rauhalahden ratsastuskoulu on niin ihana, rauhallinen paikka {tosin nykyisin tallilla enemmän väkeä} Hevoset voivat selvästi todella hyvin ja tallin omistaja oikein kiva ja mukana tallin touhuissa. Kaikki rahiskan hevoset ponit ovat kyllä aivan omia persooniaan, se on huomattu monestikkin!:)
      Mutta nyt alkaa sitten se miinusalue.. Rauhalahdessa tunnit eivät mielestäni ole mitenkään kovin erikoisia. Tunnilla jolla ratsastin vakituisesti koko vuoden, tehtiin aina melkein samoja asioita eikä menty koskaan esteitä ja puomejakin vain pari kertaa, vaikka kaikki ryhmässäni olleet eivät olleet mitään aloittelijoita ja itsekkin olin jo hypännyt useita kertoja aiemmin. En edistynyt paljoakaan, mutta opin ratsastamaan hyvin erilaisia hevosia. Opettajat on molemmat nuoria ratsastuksenohjaajia, jotka on molemmat välillä vähän nyrpeitä ja jotenkin joskus tuntui siltä, että he olivat liikkeellä ei-kiinnosta- asenteella. Oli kuitenkin myös niitä kertoja, joilla he oikeasti olivat kannustavampia ja jotekin enemmän mukana. Tunnin pituushan on 45min, jossa ei oikeasti pahemmin ehdi tehdä. Lyhyt aika, joka alkaa siitä kun hevoset lähtee tallista ja päättyy siihen ,kun hevoset on tallissa.

    • ripareipasXXX

      Muistan vuonna nappi ja kypärä kun aloittelin eläinpihassa ratsastusta. Kaikki hevoset olivat jotenkin omituisesti pidetty. Kaviot olivat kuin kauhutarinasta ja KAIKILLA oli polvet omituisesti patilla ja turvonneet. Silloin siellä oli Gusti, Lillipot ja idaho ja Anton ja minttu ja joku puoliveri. Kuolleita lintuja oli viskottu lantalaan. Se oli oikeasti eläinrääkkäyspaikka. Omistajat olivat kivoja, mutta elukat olivat kuin lapsille leluiksi ostettu. Vähän heinää ja vettä, niin hengissä pysyvät.
      Nykyään on varmaan jo jotain opittu ja tallille on tullut hevosihmisiä ja tuonut sivistyksen tullessaan.

      • Hyvinvointia1

        Huh, kuullostaa pahalta tuo eläinpihan touhu, eläinrääkkäykseltä tosiaan. Toivottavasti nykyään olisi muuttunut. En ole käynyt eikä tee mielikään. Ratsastam vain ammattitaitoisissa paikoissa joissa eläimiä kohdellaan ja pidetään hyvin.


      • Lumiukko1

        Liioittelitkohan kenties?


      • ripareipasxxx
        Lumiukko1 kirjoitti:

        Liioittelitkohan kenties?

        Lumiukko. En liiotellut..Se oli järkkyä pienen lapsen silmille. Tuskin 2013 asiat ovat noin..


    • Domin hoitaja

      Savisaari on oikeest hyvä paikka. Ekan kerran kun tulin tallille, en osannut laittaa isommalle ponille satulaa. Siinä sitten joku vanhempi tyttö kulki ohi ja auttoi hymyillen satulan laitossa. Kaikissa talleissa ei saa apua, saviskassa kyllä saa. Miran ja Domin karsinat voivat kyllä olla vähän pienet, mutta ovat ne ponit paljon ulkonakin. Puolet haukkujista on tuskin edes käynyt saviskassa. Kukaan poni ei ole ilkeä, kilteinkin poni voi huomata ratsastajan/hoitajan jännityksen karsinaan astuessa silloin jännitys tarttuu poniin. Mielestäni opetus Savisaaressa on laadukasta eikä kukaan ole ilkeä.

    • Vaikeus

      Ratsastan savisaaressa. Tunnillamme on 8 vakio ihmistä jotkut jotka siirtävät sairastumisesta. Lempiopettajani lähti enkä idä opettajamme opetustavasta. Liian monimutkainen ja sama viikosta toiseen.. Tallitytöt luulevat omistavansa hevoset ja ovat koppavia ja nenäkkäitä. Onhan niitä kilttejäkin.. Muttei paljoa. Tuntuu vain että jos teet mitää väärin saat heti syyn itsellesi. Ja jos yrität harjata jotain kilttiäkin hevosta et saa rauhaa koska joku "vartioi" sinua koko ajan.

      Auttakaa minua vaihtamaan tallia! Pitäisi olla alle 10km keskustasta(:

      • Muumimamma:3

        Ja Blanca puree seiniä Fari potkii niitä ja Mira ihan oikeasti Hyppii pystyyn karsinassa. Muistan kyllä kun Blancakin oli mukava! Yksi päivä pari kuukautta sitten Domi puri aloitteliaa olkapäästä ja lapsi rupesi itkemään ja lähti. Äiti ja lapsi eivät kyllä ole enää käyneet tallilla.


      • Hmmmm..
        Muumimamma:3 kirjoitti:

        Ja Blanca puree seiniä Fari potkii niitä ja Mira ihan oikeasti Hyppii pystyyn karsinassa. Muistan kyllä kun Blancakin oli mukava! Yksi päivä pari kuukautta sitten Domi puri aloitteliaa olkapäästä ja lapsi rupesi itkemään ja lähti. Äiti ja lapsi eivät kyllä ole enää käyneet tallilla.

        Anteeks vaan muumimamma mutta ponit ei siellä kun uhkaile, paitsi jos itse pelkäät ja se pelko tarttuu poneihin.
        Mielenkiintoista, en ole ikinä nähnyt mitään muuta kuin ehkä Bablo uhittelee karsinassa.
        Opetus on siellä hyvää ja tallitytöt on kivoja. Ootko ihan oikeesti ees ollu siellä? O.o


      • Ponihullunro1
        Muumimamma:3 kirjoitti:

        Ja Blanca puree seiniä Fari potkii niitä ja Mira ihan oikeasti Hyppii pystyyn karsinassa. Muistan kyllä kun Blancakin oli mukava! Yksi päivä pari kuukautta sitten Domi puri aloitteliaa olkapäästä ja lapsi rupesi itkemään ja lähti. Äiti ja lapsi eivät kyllä ole enää käyneet tallilla.

        Hei olen itaekkin tällä hetkellä Blancanhoitaja. Blanca on oikea huippu poni jos sitä osaa käsitellä. Poni on myös vanha. Blanca on purrut minua 2kertaa tiputtanut selästä enkä silti ponia pelkää. Ja Fari on jo lähtenyt. Ja Mira ei nouse pystyyn. Ja Cmoon ihmiset , hevoset ei ole isoja koiria. Ja jos Domi on jotakin ratsastajaa purrut niin oon. 1001% varma et poni tunti olonsa ahdistuneeksi. Ja tässä tapauksessa kaikki kertovat hyvää vain tallista jossa itse käy. Savisaaressa asiat ovat muuttuneet ja tunneilla saa olla max 7. Omistaja on ihan älyttömän mukava. Ja talli on edelleen SRL llän hyväksymä.

        Olen käynyt myös Peikkiksessä kun olen ollut monta kertaa siellä auttamassa kaveriani. Ja on oikein mukava ja ammattitaitoinen paikka. SRL hyväksymä

        Sorsasalossa olen myös pienempänä noin. Vuoden verran ratsastanut. Voin sanoa että mukavia ihmisiä ja hevosia. Laadukas opetus. SRL hyväksymä

        Vuorelan tallilla myös ihanpienenä kun aloitin ratsastuksen kävin Lilli shertiksellä talutus ratsastuksessa. Myös ennen Saviskaa vähän isompana kävin pari kertaa. Mukava ja osaava paikka.

        T~ saviskassa ratsastava


    • KarkkiNappi

      MANSIKKANIEMI!

      Hei, niin tuota Mansikkaniemi on ihan paras! itekki oon asunu kuopiossa vuoden, niin sieltä sitten menin mansikkaniemeen:) mä niin haluaisin takasi sinne

    • pyöreä-omena

      "Hevosten kohtelu ala-arvoista?!?
      en itse sanoisi noin saviskasta, rauhalahdessa sellaista kohtelua hevoset kyllä saavat.."

      Domin hoitaja, mistähän sinä tuollaista olet päähäsi saanut? Rauhalahdessa hevosia kohdellaan todella hyvin ja huomaa selvästi että hevoset voi hyvin! Omistajakin on todellakin asiantunteva (hevostutkimusammattilainen) ja muutenkaan tallilla ei häärää niin paljoa tyttöjä, koska kys. tallilla ei hoitohevosia anneta.. Minusta se on vain parempi niin, talli pysyy rauhallisempana kuin esim. Savisaari! Ja kyllä, itsekin ratsastan saviskalla- ainakin toistaiseksi, ihan hyvä paikka mutta en sanoisi kuopion parhaaksi talliksi kuitenkaan!:)

      • Domin hoitaja

        Noh..
        Kysyn vaan että oletko muuten mitä mieltä saviskan ponien hoidosta? Että miten se on verrattuna muihin kuipion talleihin?(:Kyselen koska en ole hirveästi muilla talleilla käynyt..


      • Domin hoitaja
        Domin hoitaja kirjoitti:

        Noh..
        Kysyn vaan että oletko muuten mitä mieltä saviskan ponien hoidosta? Että miten se on verrattuna muihin kuipion talleihin?(:Kyselen koska en ole hirveästi muilla talleilla käynyt..

        Ja pyöreä-omena ajattelin sillo rauhista mutta tarkotin yhtä toista paikkaa.. En sano siitä enempää ettei kukaan loukkaannu(:


    • tuttu3

      SAVISKA!
      maailman paras paikka!
      autetaan aina!

    • pyöreä-omena

      Minusta Saviskassa hoidetaan hepat ihan hyvin, on täällä kuopion alueella talleja joissa hoidetaan huonommin ja sitten myös paremmin. Mutta hankala sitä itse vähän on sanoa, kun ei ole ammattilainen eikä näe aina miten poneja missäkin hoidetaan:)

      • Domin hoitaja

        okei(: sori jos kysyn mut mikä päivä käyt ratsastaa?


    • -polle-

      Missä tää Mansikkamäki on? Yhteystietoja?

    • pyöreä-omena

      Domin hoitaja~ En käy enää millää vakiona, aina välillä nykysin irtsareilla torstain ja sunnuntain tunnilla. Nykysin ratsastan vuorelan tallilla::)

    • sipuli9
    • sipuli9

      savisaari
      paras paikka
      kokeile!

    • minäpävaan!

      Kokeileppa vuorelan tallia ! Saatat yllättyä!

      Tosi mukava paikka, tunteja löytyy kaikentasoisille! Ryhmät pieniä ja voi valita myös esim. painottuuko enemmän esteisiin/kouluun ja sit on valmennuksia ja kaikkea(: Tuntihinta ei oo paha, 20€! Ulkopuolisiin kisoihinkin pääsee, jos taitoo riittää!(: Ja sit on tallin omia kisoja 1-2krt kuukaudessa !

      Muita paikkoja joita voin suositella: rauhalahden ratsastuskoulu & sorsasalon ratsastuskoulu. Savisaari OK paikka, muttei hintansa väärti.

    • Rauhikseen

      Rauhalahteen kannattaisi mennä :)

      • Anonyymi

        käynyt siellä monta vuotta sitten. toi Kenkku tai Keiju ei enää elä. oli jo ennen Poikaa.


    • Saviskaa Rakastava

      SAVISAARI ON PARAS! MIKSI JOTKUT TULEE TÄNNE DISSAA JOS EI TYKKÄÄ! MÄ EN ONNEKS IKINÄ YMMÄRRÄ NIITÄ!
      JA SAVISKASSA ON ELICE-OPETTAJA JOKA ON TOOOOOSSSSIIII KIVA!NOH...Totta että jokunen noista tallitytöistä onkin vähän olevinaan niinkuin Vaikeus sanoi....MUUTEN PARAS TALLI,JOLLA OLEN KÄYNYT!

      • kokokokokokoko

        Onko Peikkometsässä minkälaiset opettajat? Entäs hevoset? Onko siellä isoja hevosia vähän isommalle täti-ihmiselle?Entäs ilmapiiri?


      • Minä
        kokokokokokoko kirjoitti:

        Onko Peikkometsässä minkälaiset opettajat? Entäs hevoset? Onko siellä isoja hevosia vähän isommalle täti-ihmiselle?Entäs ilmapiiri?

        Peikkiksessä on mukavat ja osaavat opettajat. Isoja hevosia löytyy.


    • 3432

      Peikkometsässä on paljon pikkutyttöjä. Jos aikuistunti sattuu olemaan illalla (esim. 19-20) niin sitten on toki jo rauhallisempaa.

      Opettajat ovat ainakin itselläni vaihtuneet harmittavan usein. Ymmärrän että välillä heilläkin on menoja, mutta sijainen ei tiedä mitä aiemmin on tehty ja sitten jauhetaan vaan samoja asioita viikosta toiseen, kun pahimmillaan kuukauden aikana ehtii olla kolme eri ohjaajaa. Heistä ainakin yksi on vähän "kahjo" ja huutaa sekä hevosille että ratsastajille.

      Hevoset ovat ihan mukavia, isoja hevosia on vähemmän mutta on siellä sen verran rotevia että isommankin täti-ihmisen jaksavat kantaa.

      Kokeilemisen arvoinen paikka kuitenkin Kuopion tarjonnassa.

    • evikeee

      paljonko siellä on tuntihinnat, entäs pääseekö maastoon, vaikka on kaupunki talli?
      Miksi opettajat vaihtuu?Hyviä tuntihevosia?

    • kuopiorulessIV

      Juuh kyllä peikkometsässä riittää hevosten koot jopa miehille. Hevoset osaavia, jos itse osaa. Opettajat ja omistaja huippukivoja ja asiakaspalveluhenkisiä. Taitavia. Tallihenkilökunta ei niinkään, mutta kun ei anna sen haitata, niin tosi kiva paikka.

    • ridaaja1

      Keskimäen hevostila (keskimäen tie 68) aivan ihana paikka jos estetistä tykkää!

    • Mansikkaniemi?

      MANSIKKANIEMEN NETTISIVUJA TAI YHTEYSTIETOJA?
      Olisin toosi kiinnostunut:)

    • vaihtoehtoja

      Tässäpä muutama vaihtoehto:

      Peikkometsän ratsastuskoulu: Sopii hyvin ainakin aloittelijoille, hevoset lempeitä ja kilttejä karsinassa ja ratsastaa, mutta useat hevoset on syötetty lihaviksi... en itse ole ratsastanut täällä, mutta kavereiden tunteja katsonut olen, joten ilmapiiristä en oikein tiedä, kai ihan hyvä, mutta opettajat suosivat tiettyjä tyttöjä... ylätalli huonossa kunnossa, katto tuntuu joskus tipuvan alas:/ aika kaupunkilainen talli:)

      Savisaari: sopii aloittelijoille, jotka kerää kokemuksia. Hieman ilkeä henkilökunta ja tupakoivat aivan tallin vieressä.(ainakin kun itse olin siellä) hevoset kilttejä ja reippaita ja niitä on monipuolisesti:) Täällä oppii hyvin perusasiat!:) tallinhenkilökunta on myös hieman laiskaa porukkaa... hevosilla myös kai paljon sairauksia ja niistä ei pidetä kunnolla huolta:(

      Keskimäen hevostila: hyvä paikka varsinkin jos tykkää hypätä ja haluaa kisata! Rento meininki ja henkilökunta todella ystävällistä:) ei paljon pieniä pyörimäsä joten saa puuhastella hevosten kanssa rauhassa. hevoset killtejä ja reippaita. monipuolista ratsastusta, mutta ei kai paljon maastomahdollisuuksia. joskus hevosten kunto huolestuttaa, koska hyppäävät monta tuntia päivässä, mutta kai ne kestävät, ovathan ne estehevosia:)


      Heppahovi, nykyinen Ratsunainen oy: sopii hyvin aloittelijoille ja mainiosti niille, jotka haluavat kilpailla ja oppia paljon. Todella kiltit, hyvin ja pitkälle koulutetut hevoset, jotka opettavat vaativiakin kouluratsastustehtäviä, mutta löytyy myös hyviä estehevosia:) opettajat taitavia, ainakin tasokkaimilla tunneilla ja illmapiiri hyvä!:) mukava maalaismeininki. Toki on myös muutamia "isoja" tallityttöjä, jotka määräilevät

    • lisää-vaihtoehtoja

      Vuorelan talli: Sopii hyvin ponikokoisille ratsastajille, sillä joukossa vain yksi iso hevonen, joka onkin sitten 172 cm korkea. Ponit ovat kilttejä ja mukavia, eri luonteisia löytyy. Pieni talli, jossa kuitenkin erittäin hyvä opetus ja mahdollisuus kisaamiseen ulkopuolisissakin. Tallin omia harjoituskisoja 1-2krt/kk. Hyvä ilmapiiri, mutta jonkin verran "pieniä" tallityttöjä.. se ei kuitenkaan varsinaisesti ole haitta, onhan tuolla vanhempiakin kyllä. Mukavat opet ja henkilökunta yleensäkkin. Max 6-ratsastajan tunnit.

      Rauhalahden ratsastuskoulu: Tosi mukava ja siisti talli, jossa ihan ok opetus! Hevoset ja ponit kilttejä ja niitä on monipuolisesti, jokaiselle löytyy taatusti oma suosikki. Henkilökunta mukavaa ja tunnit ihan mukavia, iso kenttä ja maneesi.
      Välillä tunneilla ahdasta, ei kuitenkaan aina.

      Ratsutila rantahaka: Vuorelan tallin omistajan toinen talli. Tosi hyvällä paikalla, erittäin hyvät maastot! Täällä on enemmän isoja poneja ja hevosia, joten aikuisiakin tallilla käy. Rauhallinen ja mukava talli, todella hyvä opetus ja ponit/hepat tosi mukavia, myös korkeasti koulutettuja..:) Tunnit 60min max 4 hengen ryhmässä:)

      • Anonyymi

        rauhiksessa olen käynyt. Kenkku joka on tässä nimellä Keiju/ keijukainen tai Kenkkis todistaa sen että rakkaalla eläimellä voi olla montaa nimeä. oli joskus Farinelli ja Pirelli. joku Thorkin löytyi. en kyllä muista sitä. Uppo-nallen talo ihan lähellä. tai ainakin oli silloin 1997.


    • just6

      hihihi

    • VUORELANTALLI

      Vuorelan tallille vaa!!:)

    • Ronezu

      Ite en tykkää, en sitten yhtään Peikkometsästä. Kerran siellä kävin mutta toista kertaa en ole menossa! Luulin meneväni B- tasoisten tunnille, niin ei kun siellä mennään vaan pääty-ympyrää ja muuta päivän selvää. Ja tosiaan, enemmän kouluratsastukseen painottuva talli, itekkun olen esteratsastaja. Rauhalahdesta tykkään, mutta en tunneilla siellä kuitenkaan käy. En kuopiossa tunneilla käy ollenkaan, ei ittelleni sopivia talleja jotka miellyttäs, käyn suonenjoella vanhamäen tallilla ja oon ollu tyytyväinen! Este valmennusryhmä tunnilla olen, ja opetus on hyvin tehokasta, vaikka opettaja saattaakin olla joskus hieman tiukka. Nyt valitettavasti joudun viemään vuokraponin Peikkometsään, kunhan ensin sopimus päättyy ohenharjussa... Peikkometsä lähin talli kuitenkin ja koulut alkaa kohta, joten se oli järkevintä:D Sinne minun estehevosen vien niin näytän mitä se hyppääminen oikeesti on!

    • emm3

      ^No kyllähän kuopion alueelta löytyy vaikka kuinka monia eri talleja, niin on kyllä hassua jos mikään ei iske:D Kuopiossa on (ainakin itelle) tosi paljon hyvii talleja nii on ihan vaikeuksia päättää missä sitä ratsastaisi.
      Esim. Vuorelan talli, Sorsasalon ratsastuskoulu, Rauhalahti, Heppahovi ja Ratsutila rantahaka on hyvii paikkoja:) Sitten on myös savisaari, siilin ratsastuskeskus, taitotallit, peikkometsä, kuopion eläinpuiston ratsutalli.. Kyllähän nuita riittää:)

    • Heppatyttö99

      Nyt on kyllä pakko sanoa.
      En ymmärrä miksi täällä hehkutetaan rauhalahtea näin sikana... En oikeasti suosittele. Opettajat vaihtui jonkin aikaa sitten ja nyt ei todellakaan ole mukavaa. Eivät näe jos yrittää, vaan aina pitäisi olla täydellinen, huutavat ja ovat välillä vihaisia. Pikkutytöt ovat nokkavia ja katsovat pitkin nenänvartta. Jotkut luulevat omistavansa koko tallin. Ilmapiiri oikeasti huono. Olen siellä nyt 6 vuotta ratsastanut ja tallin vaihto edessä... Mutta kyllä on ollut tästä keskustelusta apua, aion monen tallin nettisivuilla ainakin käydä ja sitten katsoa millä talleilla käyn kokeilemassa. :) kiitos kaikille jotka ovat laittaneet tänne mielipiteen ja kiitos keskustelun aloittajalle :)

      • Yhdyn edelliseen..

        Veit sanat suusta! Viikonloppuna tunteja pitää kouluttamaton henkilö, ei edes nykyään tiettävästi ratsasta. Ryhmät sekavia, jatkotasolla parhaillaan seassa talutettavia!!! Palaute opetuksessa ollu kuulema joskus luokkaa "tällä tasolla pitää jo osata". Käypi ken haluaa, mutta suosittelemaan en enää lähde! Tallin taso laskenut kuin hevosen häntä.


      • Anonyymi

        voi olla nykyään sekavaa mutta en olekkaan käynyt siellä kuin sen yhden kerran ja siitä on jo 26 vuotta aikaa. silloin se oli vielä oikeasti ihan hyvä paikka. Kenkku tai Keiju/ Keijukainen ,ihana kenkkis oli jo silloin vanha kun kävin. oliko Niobe vielä silloin?!


    • missääää??

      MISSÄ TOI MANSIKKANIEMEN TALLI SIJAITSEE?? OSOITE? :) en löyä netist mitää siit :(

    • emhsu

      Heppatyttö99-

      Itseni mielestä rauhalahti on perusheppailu-paikkana ihan ok. Opettajat ovat ihan mukavia, mutta eivät kovinkaan hyviä opettamaan ja huomaa kyllä jos on huono päivä. Harvoin hymyilevät ja opetus on yleensä juurikin sellaista, että saa vaan vähän kommentteja ja tuollaisia "kyllä tällä tasolla pitäisi jo osata.." kommentteja olen kuullut useinkin. Lisäksi tunneilla ei hirveästi harjoitella uusia asioita, me ainakin jankataan aina aika samoja juttuja eikä esteitä tosiaan hypätä ikinä ainakaan sillä tunnilla millä itse olen!

      Ilmapiiri on minusta ollut ihan hyvä, mutta olen itsekin huomannut, että tallille on ilmaantunut aika paljon pikkutyttöjä, jotka tosiaan ovat melko nokkavia ja jotkut tulevat välillä vahtimaan kun hevosta laitan ja arvostelemaan. Jotkut tytöt on kuitenkin ihan mukavia, mutta en ymmärrä näitä jotka katsovat tosi pahasti vaikka ovat minua paljon nuorempia!

      Ratsastan itse rauhalahdessa, mutta suurin syy siihen on se, että ponit/hepat on minusta kivoja. En tosin tiedä jatkuuko ratsastukseni täällä enää kauaa, koska välillä koko ratsastus tuntuu ihan "itsenäiseltä" ratsastamiselta, kun ei pahemmin kommentteja kuulu tai jos kuuluu, ne ovat luokkaa " Morri voisi liikkua vähän reippaammin, nyrkit pystyyn, kantapäät alas.." ei hirveän rakentavaa. Tuntien lopussa voisi myös minusta enemmän kommentoida miten meni.

      • ForeverHorses

        Suosittelen Sorsasalon ratsastuskoulua :) Siellä on aivan ihana opettaja! Kaikki se negatiivinen palaute ja itsetunnon menetys minkä Rauhalahdessa koin alkaa pikkuhiljaa jäädä taka-alalle. Nyt tunnen oikeasti iloa ja saan onnistumisia ratsastaessa vaikka paljon onkin vielä opittavaa. Nyt tiedän miten minun pitää harjoitella, ennen tiesin vain etten osaa. Miinuspuoli on se, että Sorsasalo on kauempana ja kalliimpi, mutta on se sen arvoista :)


      • Anonyymi

        kenkku tai keiju kuten sitä tässä olen kutsunut oli ihan kiva .Eppu tuli vasta myöhemmin silloin en enää ollut leirillä. minusta kaikki eläimet on kivoja. myös Rauha ja Tilli, koirat, olivat kivoja.


    • mimmuu

      mitä tallia suosittelette 17-vuotiaalle opiskelijalle. asun kuopiossa. tallille pitää päästä bussilla ja pois bussilla. hyvä opetus,et kehittyy oikeesti ja kivat ja osaavat hepat/ponit. kuopio-siilinjärvi alueelta:)

    • Mirggu

      Itse ratsastan Rauhalahdessa. Käyn C-B- tasoisilla tunneilla, ja huomaa kyllä, että opetuksen taso on laskenut viimevuosina. Ratsatan täällä lähinnä lyhyen matkan takia, kun tuohon tallille on meiltä 500m matkaa. Hevoset ovat varmaan kuopion ratsastuskouluista laadukkaimpia ja kilteimpiä, kaikentasoisille löytyy sopiva polle. Löytyy pikkuponeja ja isoja puoliverisiä. Talli on TODELLA siisti ja hevosystävällinen. Ilmapiiri on mukava, mutta tosiaan paljon pikkutyttöjä on alkanut liikkumaan tallilla... Eivät kuitenkaan häiritse! Kenttä on suuri ja sen pohja tosi hyvä, samoin maneesi on hyvänkokoinen, mutta talvella varsinkin KYLMÄ, mutta parempihan sekin on kuin kovilla pakkasilla kentällä. Turvallisuudesta ei rauhiksessa tingitä! Kaikki on tiptop, siististi. Ja hevosilla tosiaan on kaikki niin hyvin kuin vaan voi ollakkaan.
      Ainut miinus on opetus. C-B tunneillakin mennään perus verryttelyt käynnissä ja ravissa, sitten mennään pääty-ympyrät laukassa ja sitten loppuverkat. Hypätään harvoin, ja silloin kun hypätään, hypätään ratsastajien tasoon nähden tosi pientä... Rakentavaa palautetta ei anneta juurikaan... Kuitenkin näiden 6 vuoden aikana siellä ratsastaessani olen kehittynyt paljon, mutta en opettajien ansiosta! Hevoset ovat mitä ihanimpia, mutta pikkuhiljaa olen alkanut miettiä tallin vaihtoa. Kehitys on nyt pysähtynyt ihan kokonaan, ja haluaisin oppia edes jotain uutta! Mitä paikkaa suosittelette? Mahdollisimman lähellä särkilahtea!

    • Heppa/Poni fani

      Minun mielestäni Rauhalahden ratsastuskoulu, Vuorelantalli ja Keskimäen hevostila, ovat parhaita hevostalleja joilla olen käynyt. Kaikilla talleilla on laadukasta ja opettavaa opetusta. Opettajat ovat ystävällisiä. Keskimäessä en ole käynyt muuta kuin pari kertaa, eli siitä en tiedä paljon. On siellä kyllä myös laadukasta opetusta. :) Peikkometsän ratsastuskouluun ei kannata mennä sillä siellä kuullema opettajat huutaa oppilaille... Mutta olen vain kuulut niin...

    • ihmettelen vaan

      Älkää ainakaan Siiliin menkö. On kuulemma menossa konkkaan. Joku oli nähnyt netissä verotiedot eikä oo maksaneet veroi pariin vuoteen....
      Mihinhän ne on kaikki rahat tunkeneet? kaikista kalliista keleireistäkin???

      • StadinC

        Liikaa ylihintaisia hevosia joita pihtaillaan omistajan suosikeille?


    • Ei pidä paikkaansa

      Höpö höpö, kerroppa mistä netistä näkee verotiedot??

    • sodapop
      • Rooperyövärintytät

        Onpas huonoa Siilin ratsastuskoulun maineen mustamaalaamista. Ei sillä volyymillä pyörivä talli "unohda" veroja maksamatta. Ehkä he ovat joutuneet tekemään remonttia vanhoihin talleihin ja on tullut poistoja. Mutta tuo verosivujen tulos, ei ole mikään tulos. Siilin talli taitaa olla ainoa Kuopiossa, kuka oikeasti osaa pyörittää hommaa ammattimaisesti.


    • höpö

      höpö höpö

    • kyllä

      Kyllähän se niin on, että ammattimaisesti pyöritetyt tallit pystyvät myös tekemään positiivisen tuloksen ja maksamaan verot ja yhteiskuntavastuut.

    • Taden

      pari vuotta kun pimeesti pyöri nin tekee hyvän tilin.sittenvoi mennä sosiaalitoimistosta pyyttään apuja elämiseen.toisille yheteiskuntavastuut ei tarkotta mitään.muttajos konkurssi on tuloillaan kannattaa maksaa luottokortila että saa omat rahani takaisin.

    • ooKoo:)

      Mä kyllä tykkään niiden hepoista. Mitä tarkoittaa että saa omat rahat?

    • KaraManga

      Ei kai se mitään mustamaalausta ole jos tosiasioita tuodaan esiin? Yritystiedosta saa lukuja ja niihin ryövärintyttären Roopenkin on uskottava. Verojen maksusta tai maksamattomuudesta en tiedä, mutta aika karua luettavaa nuo muut luvut ovat. Jokainen voi noista luvuista jo päätellä kuinka hyvällä/huonolla mallilla talous on ja mikä on suunta.Ja palkkoja maksavat kuinka monelle?Lukuja voi tarkastella täällä:http://www.finder.fi/Ratsastusta ja ratsastuskouluja/Siilin Ratsastuskeskus Oy/SIILINJÄRVI/taloustiedot/174593

      • KaraManga

        Linkki uudelleen:

        Lukuja voi tarkastella täällä:

        http://www.finder.fi/Ratsastusta ja ratsastuskouluja/Siilin Ratsastuskeskus Oy/SIILINJÄRVI/taloustiedot/174593


    • KangastuS

      Yrityksen pyörittäminen hyvin tarkoittaa, että rahaa tulee toiminnasta niin paljon, että myös kaikki velvotteet ja maksut hoidetaan asianmukaisesti. Mm. Verot, velat ja palkat. Jos näin ei tapahdu, ei toimita lakien mukaisesti.

    • merrvii92-

      Ei varmasti oo Siili menossa konkkaan, rakentavat sinne ens vuonna uuden tallin,johon ovat saaneet rahoituksen:)
      Ite ainakin aion mennä siiliin ratsastamaan,siellä jo aikoinaan muutamna vuoden ratsastinkin:)

    • ent3

      merrvii92 ei taida tajuta itään liiketaloudesta.

    • Kiiruska1

      Jos Rauhalahdessa opetus on tosiaan huonontunut noin paljon, niin eikö siitä voisi ystävällisesti huomauttaa tallinpitäjälle (Minna-Liisalle)?

    • merrvi92-

      entiijäkkää liiketaloudesta mitään, mutten siltikää usko et siili on menossa konkkaan. uusi talli kumminkin on sinne tulossa.:)
      -merrvii92

    • pEELA

      EI OLE MITÄÄN TALLIA TULOSSA. rAHAT EI RIITÄ!

    • jummijammimato

      Mistäs se pEELA on tietonsa saanut. Kunta on myöntänyt lainankin uuteen talliin, luki lehdessäkin...

    • emea333

      Suosittelen lämpimästi sorsasalon ratsastuskoulua! Myös rauhalahtea ja vuorelaa/rantahakaa voisin suositella.

      Sorsasalossa olen ratsastanut nyt noin 6kk. Pidän todella paljon kyseisestä paikasta. Tunnit ovat hyviä ja ne ratsastetaan max. 7 hengen ryhmissä. Tunnit on kestoltaan 60min. Tunneilla harjoitellaan tasaisesti niin koulu- kuin esteratsastustakin, lukuunottamatta este ja kouluryhmiä, joissa harjotellaan aina joko koulua tai esteitä. Tunneilla on aina aihe ja se on merkitty tuntilistaankin.

      Hevoset ja ponit on oikein mukavia ja erilaisia. Sorsasalossa asuu jonkinverran myös hyvin herkkiä ja vähän haastavampiakin hevosia. Yksikään tallin hevosista ei kyllä ole automaatti! Ope on myös oikein mukava ja hyvä opettamaan. Sorsasalolle vielä se plussa, että siellä oikeasti mietitään hevosia jakaessa, että mikä hevonen olisi sopiva juuri tuon ratsastajan tarpeillle jne.. Tunnin päätteeksi saatavat palautteet on myös kiva juttu.

      Lisäksi tallilla on todella hyvä ilmapiiri ja voisinpa jopa väittää, että millään muulla Kuopion seudun talleilla en ole parempaan törmännyt (saviska, rahis, Vuorela, rantahaka)Toisia tervehditään, autetaaan aina jos apua tarvitsee, ja muutenkin ruvetaaan juttelemaan:)

      • SINGER

        Sorsasalolle täältäkin ääni. Siirryin kun Siilin väki on niin koppavaa. Luulevat olevansa kuninkaalisia.


    • muuteli

      Sorsasalon ratsastuskoulun vieressä on Taitotallit, jota suosittelen myös. Uudehko, hieno ja siisti talli. Mukava ilmapiiri ja opettaja/tallin omistaja on huippukiva ja ystävällinen.
      Opetus on laadukasta koska opettaja on ihan oikea valmentaja ns. maister tasoa. Ei monella tallilla ole suoraan jokapäiväistä omaa valmentajaa. Tästä johtuen tämä ei kuitenkaan ole alottelijoille sopiva, mutta teille jotka haluatte kunnon valmennusta tai tähtäätte kisakentille
      Tallilla on n. 5 tuntihevosta, koska yksityisiä on niin paljon, mutta hepat ovat hyvin koulutettuja.

    • Erika123

      Ratsunainen oy, koska

      opettajat tietävät alansa
      pääsee halutessaan oppimaan mm. ruokintaa ja pääsee mukaan mm aamutalleihin joista saa vapaa ratsastuksen
      tallilla opettajat ovat oikeasti kiinnostuneita kehityksestäsi
      henkilökunta ihanan ystävällistä
      maneesi suunnitteilla
      tallin ympäristössä hyvät maastot ja muitakin eläimiä mm kissoja lampaita
      tallilla paljon tapahtumia
      pääsee halutessaan seura-/aluekisoihin
      tallilla omakasvatteja kingis ja vili ja lisää tulossa tatu ja elmo (2v) ja luultavasti jos kaikki onnistuu jos iiriksen ja japon astutus onnistuu
      myös nuoria ja osaavia hevosia (Suvi teki ratsastuksen opettajien remonttihevos kokeen tallin 6v vuosi sitten varsoneella varsalla jolla mennään jo ihan jatko 1 tunneilla)
      Hevoset ovat asiallisesti kohdeltuja
      Kouluttavat joitain nuoria hevosia jotka myyvät yksityisille. Jaikekin oli tallilla koulutettu ja nykyisin yksi suomen parhaista ratsastuskouluhevosista
      tiedetään paljon juuri hevosten koulutuksesta (tallilla tällä hetkellä 7 omaa kasvattia 4 käyvät tunneilla)
      oman hevosen hankinnassa suvi ja sani auttavat erittäin mielellään
      leirit ikimuistoisia


      SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI

    • Minä

      Minä en kyllä ymmärrä noita rauhalahtea haukkuvia! Tunnit ovat tasokkaita, ja opettajat ovat ystävällisiä. Jos tunnit pitäisi joku ei-kouluttamaton henkilö, miten talli voi olla SRL:n hyväksymä? Eikä siellä kyllä sanota että: kyllä tuolla tasolla pitäisi jo osata! Joku sanoi, että rauhikses on säikkyjä heppoja. Se pitää osittain paikkansa, mutta hevoset ovat säikkyjä vain talvisaikaan, kun maneesin katolta tippuu lunta. Eikä säikkyjä poneja laiteta alkeis-tunnille. Säikkyjen heppojen kanssa oppii enemmän, kuin sellaisten jotka vain löntystvät uralla! Eikä siellä sanota, että kantapäät ylös. Rauhalahtea suosittelen, mutta EN saviskaa!!!!!
      Rauhalahti:
      Koulutetut ja IHANAT hevoset ja ponit
      Ihana henkilökunta
      Osaava opetus
      Ihana ilmapiiri
      Tunneilla on korkeintaan (mutta TOSI harvoin) korkeintaan 7 ratsastajaa
      Hienot maastot
      Uittomahdollisuus
      Hyvin hoidetut kentät ja maneesi
      Hevosilla PARHAAT mahdolliset oltavat
      Omistaja on niin ihmisille kuin eläimillekkin ystävällinen
      Tallikoira Mette on lapsiystävällinen ja aina kytkettynä
      Omistaja pitää huolta hevosten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista

      - Tallilla ei saa hoitsuja

    • sorsislaineeeen

      Sori, mutta pakko vähän viitata tohon ylempään kommenttiin. Tunneilla joilla itse olen käynyt viime aikoina, on aina ollut 7-8 ratsastajaa, useimmiten 8. Maastoja ei voi ehkä hienoiksi sanoa, koska asutuksen keskellä. Ihan ok maastot kummiskin. Opetuksen tasoon en kommentoi, ryhmäkoot niin isoja ja 45min tuntiaika sen verran lyhyt, että en tiiä. Ihan kiva paikka, mutta mulla pysähtyi siellä kehitys ja istunnan ongelmiin yms. Ei puututtu, nykyisellä tallilla oon saanut korjattua sitä. Voin silti suositella, kiva ja siisti talli.

    • berbherbherb

      Rauhalahti on nykyään SRL:n hyväksymä. Eli pakko liittyä johonkin ratsastusseuraan...

    • sonja5

      Moi. Luin jokaisen kommentin, ja ajattelin antaa myös oman mielipiteeni. Mutta älkää suuttuko jos jokin mielipiteeni on teistä huono.

      Ensinnäkin ratsastan itse Peikkometsän ratsastuskoulussa. Ja minusta siellä on hyvä opetus ja todella mukavat ponit ja hevoset. Henkilökunta ja kaikki ihmiset ovat mukavia, ja auttavat jos ei itse jotain asiaa osaa. :)
      hyvä opetus, taitavat opettajat.
      mukavia hevosia
      kiva henklökunta
      hyvät puitteet harrastukseen
      -aika pienet tarhat, mutta kaupunkiin on todella hankala saada isoja tarhoja.

      Sitten tämä kaikkien suosima Rauhalahden ratsastuskoulu. Itse en osaa hirveästi sanoa. Mutta olen siellä vähän ratsastanu ja olihan opetus hyvää, mutta esim. Talliin ei saanut mennä tuntien aikana, joten hevosiin tutustuminen jäi lyhyeen :(

      Savisaaren ratsastuskoulu on kyllä vähän hiljainen paikka. Karsinat oli vähän pieniä jne.

      Ratsunainen on minusta huono talli. Joidenkin tuntien aikana hevoset syövät puskista lehtiä, ja ohjat eivät ole kunnolla tuntumalla. Ratsastajat saavat ns. valita tuntiheppansa itse. Heille annetaan vaan lista eteen ja sitten katotaa kuka haluu kenetkin (muuten varmaan kivaa, mutta kehityksen kannalta ei ole hyvä juttu). Lisäksi tunnin ratsastajat varustavat jonkun hevosen ja hevon saattaa jäädä jopa 60 min. ajaksi seisomaan karsinaan yksin varusteet päällä. Dx en suosittele

    • Japofani

      Hei!

      Minusta Heppahoviin (nykyiseen Ratsunaiseen) kannattaa mennä!
      Siellä on;
      •Hyvä ja laadukas opetus
      •Energiset hevoset, jotka ovat hyvin koulutettuja
      •Jos tarvitsee apua niin kaikki auttavat
      •Kiltit hevoset, jotka eivät pukita
      •Vain sopivia hevosia käytetään tunneilla
      •Kiltit opettajat
      •Edulliset tunnit 20€

      Minusta Peikkometsän Ratsastuskouluun ei kannata mennä.
      •Siellä lyödään hevosia!
      •Tunnit ovat lyhyemmät mitä pitäisi!
      •Tunnit ovat kalliit, 27€!
      •Hevosilla on aivan liian pienet karsinat ja tarhat!
      •Hevosia käytetään monella tunnilla peräkkäin, esim yksi poni saattaa käydä 4-5 tuntia päivässä, ja hevosia rasitetaan liikaa

      Minusta Sorsasalo, Savisaari ja Rauhalahti ovat myös kivoja paikkoja!

    • mmmtj

      Mä ainakin meen Siiliin tunneille:) Se on hyvä talli. Ja sinne tulee uus talli loppukesästä(heinäkuun lopulla.)
      Tai toinen talli mistä tykkään on Ratsunainen Oy.

    • Mielipidetyyppi :3

      Hei :)
      Kerron tässä nyt monista talleista (useimmista en tiedä paljoa ;3).
      Älkää ottako mielipiteitäni loukkauksena..
      RAUHALAHDEN RATSASTUSKOULU

      Rauhalahdessa en ratsasta vakiona mutta käyn siellä usein.
      Siellä on hyvä ilmapiiri, tosin, siellä joutuu joskus vähän silmätikuksi..
      Opetus on hyvää, tosin tunneilla tehdään aika paljon vaan samaa..Mutta kaipa sitten kertaus on opintojen äiti...
      Hevoset on mukavia, tosin ratsastaessa moni on aika säikkyjä ja "tippuu helposti" hevosten säikähtäessä.
      Maneesi
      Kenttä
      Hyvät tilat hevosilla
      -Säikyt hevoset/ponit
      -Jotkut aika nokkavia (tallitytöt)


      SAVISAAREN RATSASTUSKESKUS

      Savisaaressa ratsastan vakiona, ja tosi kiva talli.Kiva opetus, mukavat hevoset/ponit. Tosin tietysti tallilla on oltava pari näykkivää ponia, eihän siinä mitään opi :) Kiva talli.

      Maneesi
      Kenttä
      Hyviä pieniä maastolenkkejä.
      Kiva opetus ja ponit.
      --Ehkä jotkut tallitytöt vähän...?

      Älkää ottako nokkiinne näistä mielipiteistä..;)

    • Peikkis paras talli

      on ainakin yksi huonopuoli..
      Siellä on vain ruunia hahhha

    • Suska Peikkometsästä

      Makuja on yhtä monia kuin on ihmisiäkin ja suosittelisin kokeilemaan useampaa tallia koska vain itse kokeilemalla tietää missä itse viihtyy parhaiten. Näistä kirjoituksista täällä huomaa, että varsinkin negatiivista palautetta antavat eivät tiedä asioista juurikaan mitään. Esim Peikkometsässä ei hevosia lyödä eikä tuntihinta ole 27 € vakioratsastajilla, Siili ei varmasti ole menossa konkurssiin, eikä Savisaari ole myynyt kaikkia hevosiaan. Ja tuskinpa Rauhalahden opekaan nyt kamalan ilkeä on. Jokaiselle tallille löytyy ne omat oppilaat. Hevoset ja opetus samoin kuin ilmapiiri vaihtelevat kaikissa mutta sehän on rikkaus että on mistä valita itselleen mieleinen talli. Itse en ainakaan toivoisi, että omat tallityttömme täällä puolustaisivat Peikkometsää haukkumalla muita talleja. Voi kertoa oman mielipiteen Peikkometsästä mutta muiden mollaamiseen ei ryhdytä omalla eikä vieraalla tallilla.

      • tittidii1

        Olen samaa mieltä kanssasi; kokeilemalla löytyy sopiva. On kurjaa, että epäasiallista kommentointia harrastetaan jo pienestä pitäen.

        Itse olen käynyt Kuopiossa nyt kahdella tallilla, joista olen pikkuhiljaa päätymässä toiseen. Molemmissa opetus on hyvää ja hevoset kivoja, mutta toisessa vaan se ilmapiiri on enemmän minun mieleeni.


    • Pims

      Rauhalahden hevoset pääosin ovat kyllä varsin pomminvarmoja. Hevonen kuin hevonen voi joskus säikähtää, mutta ei Rauhalahden hevosia todellakaan voi sanoa säikyiksi. Itse seurasin pari vuotta Rauhalahdessa tunteja useampana päivänä viikossa lähes kaikki päivän tunnit joten tiedän mitä muillakin kuin omalla tunnilla tapahtui. Rauhiksessa tippuminen ja hevosten säikkyminen on hyvin harvinaista verrattuna pariin muuhun ratsastuskouluun missä itse ennen kävin.

      Lisäksi hyvä muistaa, että alkeisratsastaja voi tipahtaa pienestäkin sivuaskeleesta tai ihan vain askellajin vaihdoksesta ja samassa ei vähän pidemmälle ehtinyt tai kokeneempi ratsastaja edes tasapainoaan menetä. Silloin tällöin tippuminen on myös ihan ratsastukseen pakosta kuuluva asia.

    • Rauhiksessakävijä

      Vielä nyt todella myöhässä, mutta mielestäni Rauhalahti on paras talli. Opetus on välilä ehkä vähän yksitoikkoista, mutta olen itse päässyt kolmen vuoden aikana tekemään monipuolisesti kaikkea. Esteistä ilman satulaa tunteihin. Olen tasoltani PM ja treenaamme tunnillani mm. Ravi ja käyntipohkeenväistöjä sekä välillä avotaivutuksia. Opettajat ovat yleensä kilttejä ja auttavat tarvittaessa. Hevoset ja ponit ovat kaikki omia persoonia, ja jokaiselle löytyy varmasti joku suosikki!

    • Emmuska-fani

      Keskimäen hevostila on paras suosittelen!!

    • Tiiaz

      Olen vasta Kuopioon muuttanut ja tahtoisin jatkaa täällä ratsastusta.
      Kyselisin että missä talleilla voi ottaa irtotunteja, eli ei tarvitse sitoutua käymään yhtä kurssia tms?
      En tarvitse talleista sen enempää tietoja, käyn itse tutustumassa :)

    • Heppis123

      Ratsunainen hyvä paikka, miinusta ettei ole maneesia joten talvisin kenttä huonossa kunnossa

    • siilinkannattaja

      ihmiset... älkää väittäkö mitään mistä ette tiedä vittuakaan, siiliin on tullu uus talli ja ne maksaa veroja, sallalle (tallin osaomistajalle) nämä näytin ja sanoi että ihan perättömiä puheita, tallin verot on maksettu ja tallilla on rahaa. ja siis siellä opetus on tasokasta, salla on master-valmentaja ja saanut kaikenlaisia arvonimiä, mm. vuoden valmentaja jne. ja noin vuoden siilissä ollut miina on todella mukava ja ammattitaitoinen opettaja. hevoset on kilttejä ja hyvin koulutettuja. siilin ratsastuskeskus on valittu monta kertaa vuoden talliksi tai jtn sellasta ja siellä ratsastaa suomen huippuja. joten älkää sanoko jos ette 100% varmaksi tiedä. kiitos.

      • StadinC

        Kerroin vain sen, minkä kuulin oman (Vantaalaisen) ratsastuskouluni kavereilta. Tyypillistä on se, että jos jotakin paikkaa rohkenee arvostella, vaikka olisikin aihettakin, joku fanaattinen kannattaja vetää herneet nenäänsä. Tuon kirosanan käyttö kertoo kommentoijan iästä joka lienee 11-14 vuotta. Voisit sinä siilinkannattaja mennä ensin katsomaan peiliin ja siistiä suusi. Jos olisit minun lapseni, saisit olla rangaistuksena erossa hevosista ainakin 1-2kk. Tuskinpa ne jutut Siilin finanssiongelmista ovat aivan 100% tuulesta temmattuja. Kaatui Hollolan Messiläkin 1990-luvulla juuri liiallisen laajentamisen vuoksi. Ehkäpä Siilissä aletaan satsata yksityishevosten täysihoitoon. Jos minua olisi kohdeltu kuten kavereitani kohdeltiin Siilissä viime kesänä, vaihtaisin oikopäätä muualle. Kuopion seudulla on niin paljon ratsastuskouluja jotta luulisi niillä olevan kova kilpailu asiakkaista. Joku paikka siinä saattaa pudota kyydistä. ;)


    • Tietäjättietää

      Mielestäni paras talli on KESKIMÄEN RATSUTILA! Siellä opettajat ovat rentoa ja on helppo kysyä mitä vain :) Ainoa miinus mitä keksin on, että maneesia ei ole. Opettajat keksivät HYVIN tehtävät sään mukaisesti ja kehittyminen varmaa.
      Itse en pidä kaikkien suosimasta Rauhalahdesta. Tallilla olo tosi varovaista, ei välttämättä pääse edes harjaamaa hevosta. Keskimäellä tutustuu hevosiin paremmin ja pääsee kisaradoillekkin :)

    • Ratsastaja...Tyttö

      Noniin... Kerron hiukan talleista ja voit sitten itse päätellä mikä on itsellesi parhaaksi. SAVISAARI: Miinukset: Hevoset näykkii, ja muutenin kauhea paikka. Plussat: En tiedä, ja sitten vaan toosi harvassa plussat. RAUHALAHTI: Plussat: Halvat tunnit, hyvä opetus. Kenttiä kaksi, ja yksi maneesi. Miinukset: Hevoset näykkivät, mutta niinhän ne kaikki. PEIKKÖMETSÄN RATSASTUS KOULU: (Täällä itse käyn) Plussat: Hyvin koulutetut hevoset, ja yleensä laadukasta opetusta. Apua saa kun vain pyytää. Miinukset: Huhut, joista ei voi olla varma. Välillä huono avustus tai tunti ei ole laadukas, (esmes, kerran itse olin tunnilla jota opetti 10v tyttö ilman että kukaan aikuinen valvoi) Mutta joo, siinä hiukan niitä.. Suosittelen Rauhalahtea.

    • tuntematonhenkilo

      Mielestäni Peikkometsä! Itse ratsastan siellä valmennus ryhmässä, nonii nyt kaikki ajattelevat että haluan puolustaa "omaa tallia" mutta nyt aivan suoraan sanottuna opetus oli 5 vuotta sitten huonoa, mutta tänä päivänä Peikkometsässä on kuopion paras opettaja Susanna Järvinen! Itse 4 vuodessa olen oppinut vaikka mitä osaan ratsataa hevosen peräänantoon, taivuttaa ja hypätä 80-90 ratoja. Opettaja saattaa kyllä välillä huutaa/keskeä hieman ilkeästi, mutta oikeasti hän ajattelee meidän parasta:) Hevoset ovat kilttejä jotkut saattavat olla hieman äreitä mutta lopettavat kun kertoo kuka määrää. Hevosia löytyy laidasta laitaan on Shetlanninponeja ja on 180cm puoliverisiä. Yläkerrassa oleva mies on välillä aika töykeä mutta hänestä ei kannata välittää, muuten hyvin ystävällistä väkeä:)

    • tuntematonhenkilo

      Mutta ei opettaja ja yläkerrassa oleva mies ole ilkeitä ilkeydellään vaa molemmilla hyvin vahvat luonteet/piirteet ja ovat suora puheisia! Muuten kyllä hyvin ystävällisiä aina.

    • StadinC

      Kuulin viimelauantaina samalla tunnilla olleilta ratsastajilta, että he olivat olleet viime kesänä Siilin Ratsastuskeskuksessa. He olivat saaneet alleen tallin kehnoimmat konit - syynä jotkin helkutin kisat. Totesin heille, että ei sitten kannata mennä sinne Siiliin. Näköjään jotkin kilpailut ovat tärkeitä ja leirille tulleista asiakkaista ei taida olla pahemmin väliä...olen 37-vuotisen hevostelu-"urani" aikana nähnyt noita kisapakkomielteen vaivaamia tallinomistajia. Ja olen saanut heistä todellakin tarpeekseni!

    • StadinC

      Taisi keskustelu tästä aiheesta kuolla...:p...ei olla sentään poistettu...:D

      • Anonyymi

        Voisiko joku neuvoa, mikä ratsastuskoulu sopisi parhaiten yli 65 vuotiaalle seniorille? Olen ratsastanut aikaisemmin noin 50 vuotta, mutta varsin epäsäännöllisesti, esteitä en ole hypännyt enkä kilpaillut. Perustaidot kyllä oli hyvät.
        Sitten sairasteluni takia ratsastus jäi kymmeneksi vuodeksi ja nyt olen vanha ylipainoinen ja niin kankea etten pääse enää hevosen selkään ilman portaita. Muuten olen taas terve, tasapainoni on hyvä ja yleiskuntokin ok.
        Haluaisin vielä nauttia elämästä ja ratsastuksesta. Missä voisin ratsastaa aluksi vaikka yksityistunnilla etten joutuisi naurun alaiseksi ja silmätikuksi ? Millä tallilla saisin käyttää pieniä portaita hevosen selkään nousussa?
        Kiitos kaikille etukäteen hyvistä neuvoista!


      • Anonyymi

        Savisaari


    • Amaomena

      Onko Rauhalahden ratsastus koulu hyvä? En tiedä niin hyvin niin voisiko joku kertoa missä oli hyvä talli ja edullinen hinta.

      • Anonyymi

        Ei ole mene savi saareen siellä on parempia hevosia


    • Anonyymi

      Enen rakastin hevosia poneja ja ratsastamista hoitamista ja kaikee hevosiin liittyvää mutta kun mä menin peikko metsän tallille niin rupesin pelkää mään kaikkea hevosiin liittyvää ajatelen kuitenkin kokeilla rauhalahden ratsastun keskusta ja ratsastin siellä muutaman kerran esim Eetulla ja pillerillä morrilla ja masilla niin tipuin kaikilta kun ne rupesi vaan pukittelemaan olin kaks vuotta ratsastamatta mutta sitten kaverini rupesi ratsastamaan savisaaressa niin en oo tippununu kertaakaan siellä kaikki on parasta

    • Anonyymi

      Suosittelen Kuopiossa ratsastaville itse Keskimäen Hevostilaa

    • Anonyymi

      En suosittele vähääkään "ylipainoisille" (yli 70 kg) ratsastuskeskus Iloa. Ylipainoiset joutuvat menemään parilla tahmealla ja jäykällä ja liikkumattomalla hevosella kaiken aikaa ja uusi opettaja ei viitsi kommentoida muiden kuin hoikkien ja pienempien hienompien hevosien ratsastusta eli on rahan hukkaa. Uusi ope vaan nauraa jos tahmeat hevoset eivät etene. Oma ratsastustaito kyllä huononi tuolla kun ei saanut minkäänlaista apua ja tukea ratsastukseen. Opettaja ei jaa hevosia vaan omistajan äiti mikä on kummallista ja ei toimi.

      • Anonyymi

        ratsastukseen sopivia hevosiahan on muutenkin heille vaikea löytää. pitäisi olla joku jättirotu. esim. shire. niitä jo vaikean saatavuuden ja tavallista kalliimman ylläpidon takia harvoin missään on, ainakaan ratsastuskouluissa. kuopiossa ratsastin Kapu, Rehti, humukka, hehku, näillä. sitten oli söpöt varsat benny ja höynä. kengala fra Karaströdum eli Kenkku oli jo eläkkeellä. sitten oli vielä tamdem, taisi olla vain lempinimi, muistaakseni oli kimo mutta en ole varma.


    • Anonyymi

      Sama kokemus. Talli keskittyy pikkuponeihin ja junioriratsastukseen suurin osa hevosista 140 ja alle :( Harmi kun muuten hienot tilat. Se uusi opettaja ei tunnu olevan motivoitunut kaikkien oppilaiden opettamisesta ja seurannasta tunneilla.

    • Anonyymi

      Itse käyn Ratsastuskeskus ILOssa ja on ihan huippu paikka! Hyvä ja laadukas opetus, eri kokoisia, kilttejä ja hyvin koulutettuja poneja ja ilmapiiri on tosi hyvä! ILOssa tallille voi tulla muuten vain hengailemaan ja rapsuttelemaan poneja vaikkei olisi tuntia<3 Opettajat on ystävällisiä ja auttavaisia, tilat ovat siistit ja modernit ja iso kenttä ja maneesikin löytyy! Hinnat ovat hieman kalliit 29e/tunti(1 ratsastustunti kestää 60minuuttia, mutta hyvä hinta siihen nähden että hieno talli, puitteet jne.)
      Myös esim.aamutalliin voi tulla halutessaan auttelemaan ja hoitamaan & rapsuttelemaan ihania heppoja <3
      (Ps. ILOssa jos olet taluttanut alkeistunneilla 10x niin saat ilmaisen joko niin sanotun itsellisen tunnin(eli ratsastat ja verryttelet itsenäisesti ilman opetusta, mutta joku opettaja on kuitenkin vahtimassa🤗) tai 20 minuutin istunta/liinatunti)
      Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan!

    • Anonyymi

      Olen testannut Kuopion talleja viimeisen viiden vuoden aikana 50 vuotiaan aikuisratsastajan näkökulmasta.

      Rauhalahti
      Plussaa:ehdottomasti parhaat,osaavimmat, tasaisimmat isot hevoset aikuisratsastajalle, mm.Maijun opetus tosi hyvä, tilat viihtyisät ja hevosista pidetään hyvää huolta
      Miinusta:Puhelimella vaikea saada kiinni, tunnit lyhyet 45 min, tallissa ei saa hengailla tuntien aikana mikä vaikuttaa oudolta ja tekee paikasta uudelle henkilölle hieman luotaantyöntävän.
      Savisaari
      Plussaa:Parhaat, rauhallisimmat ja osaavimmat ponit Kuopiossa. Poniratsastajalle sopiva. Hyvä ilmapiiri ja kotoinen tunnelma. Lyhyt matka keskustasta. Äkkilähtötunnit 15 euroa
      Miinusta:Isoja, tasaisia, turvallisia ja osaavia isoja hevosia ei aikuisille ole tarjolla Mokan ja Leksan sairastuttua. Jäljellä olevat vanhat hevoset ei sovellu hyvin ratsastuskouluun. Uudet isohevoshankinnat olleet huonoja.Hepat joko liian reaktiivisia tai eivät osaa mitään/liiku mihinkään.
      Asiakaspalvelu saa myös miinusta sillä ratsastajia ei auteta oma-alotteisesti tuntien löytämisessä. Ratsastajat joutuvat menemään samoilla hevosilla usein ja aikuisten tarpeita ei kuunnella.

      Ilo

      Plussaa:Ehdottomasti Kuopion parhaat tilat aikuisratsastajalle. Tunteja voi seurata sisältä. Tunneilla käytetään no shout kuulokkeita, jolloin kuulee open puheen hyvin. Vaaleahiuksinen naisope on tosi taitava ja antaa hyviä vinkkejä.
      Miinusta:Epätasaisia projektihevosia jonkin verran. Isot, tasaiset, turvalliset ja osaavat hepat puuttuu(pl Rommi). Tunnilla käytetään selkävaivasia hevosia jotka tönöttää puolet tunnista keskellä kenttää. Huono hinta laatusuhde aikuisratsastajalle.Opetuksen taso on heikkoa toisella opella.

      Peikkometsän ratsastuskoulu

      Plussaa: Tosi kivoja, osaavia nuoria ja vanhoja heppoja aikuisratsastajille. Opetus pääosin hyvää.
      Miinus:Tilat on melko huonossa kunnossa. Paikla on myynnissä joten toivottavasti saa kasvonkohotuksen tulevaisuudessa.

      • Anonyymi

        Ilossa huomannut saman että hevoset ovat selkeästi kipeitä (näykkivät ja pyörivät karsinassa). Silti ne ovat tunneilla ja omat rahat menevät hukkaan. Samaa mieltä myös näistä projekteista, aijon etsiä toisen paikan missä on ratsastuskoulun käyttöön soveltuvampia hevosia.


    • Anonyymi

      Suosittelen Rauhalahden tallia siellä on kiltit pikku hepot

    • Anonyymi

      Ilosta huonoja kokemuksia. Opetus epätasaista (on tosi hyvä ope sekä tosi surkea ope), hevoset monet jäykkiä ja selvästi selästään kipeitä. Todella lyhyet tarhausajat, seisoovat suurimman osan päivästä karsinoissa. Tarhat myös pieniä ja monet tarhaavat yksin. Tarhat tasaista hiekkamaata, ei suojaa auringolta eikä muilta sääoloilta.
      Monta vihaista hevosta myös, joka kertoo mielestäni siitä, että hevosten olot eivät ole hyvät.
      Yksi omistajista todella ailahtelevainen ja keljuilee asiakkaille. Kaikki opet eivät ole koulutettuja.
      Nykyään käyn Siilin ratsastuskeskuksessa, siellä hevoset voivat hyvin, ovat koulutettuja ja opetus on hyvää.

    • Anonyymi

      Minkälaisia Ratsastajia Savisaaressa, Rauhanlahdessa, peikkometsässä käy ?

      Onko he sellasia jotka arvostelee toisia ?
      Onko he sellasia jotka ei tajua että just heidän itsensä takia hevoset on sellasia kun on ?
      Onks ne sellasii että tänään mä haluun laukata, mä haluun sitä ja tätä ?
      Onneks mulla on oikean merkkiset ratsastus vaatteet ja MÄ näytän hyvältä ?
      Siiis voi ei mä en saannu mun lemppari hevosta ?
      Kunhan mulla on kivaa ja MÄ saan ratsastaa.
      En halua hoitaa hevosia. En halua tehdä tallitöitä. En halua kerätä kakkoja kentältä.
      Mä mä ja mä
      Tuun valmiiksi laitetulle hevoselle ratsastan ja Mä laitan sit kuvia instaan . Kun hevoset on niiiiin ihanii vakka mä en niistä tajuakkaN mitään. Sellasiakohan ne ratsStuskoulun ratsastajat on ?

      Entäpä jos käärit hihat, rupeat hommiin avuksi tallille. Tee töitä sen eteen että hevoset voi hyvin.
      Entäs jos Ratsastajat käyttäytyis niin kuin hevosten kanssa kuuluu käyttäytyä - ei olisi näykkiviä, uhittelevia hevosia !!!!!
      Suurin osa ratsastuskoululaisista on itse niitä jotka opettaa hepoille kuinka käyttäydytään....
      Ja aina jos Raysastaja Pelkää , hevonen kiltää esteelle, käyttäytyy huonosti, se on open tai hepan vika. Vai miten se menikään.

    • Anonyymi

      Harrastin aluksi rauhiksessa vaihdoin vuoden päästä kun kaikki hevoset on jotenkin masentuneita. Niillä ei ole luonnetta saavat olla hirveen vähän ulkona. Sieltä kuoli yli neljä hevosta vuoden aikana (kaverini käy siellä ja hän aina infotti) kun ilossa ei ole kuollut ketään. Rauhalahdessa on kyllä 5 € halcempi. Mutta en suosittelisi.

      Vaihoin sorsasaloon/iloon.
      Siellä hepat saa olla paljon ulkona paljon kilttejä, on myös pari äkdyä mutta se johtuu siitä kun niillä oli huonot taustat vanhassa kodissa. Ilo on Suomen ratsastain liiton jäsen. Siellä on ihana ilmapiiri opettajat ihania ja moikkaavat. Siellä on isot karsinat myös. Siellä on pienestä shetlanninponista 175cm korkeaan hevoseen. Eli hevosten korkeuksia monnelta kantilta. Todella iso maneesi jossa on lämmitys kylmällä kelillä. Todella puhdas talli suosittelen kaikille lämpimästi.

      Peikkometsää en suosittele. Siellä on yleensä sotkuista ja siellä on hirveän pienet karsinat. Olen käynyt siellä katsomassa kaverini tuntia. Hirveän pieni maneesi jonne ängätään usein yli 8 ratsukkoa. Melkein koskaan ei käytetä kenttää vaikka olisi hyvä keli.

      Saviskasta en voi sano mitään kun en ole käynyt.

    • Anonyymi

      Vuorelan tallilla on ihanat hepat ja ystävällistä opetusta. Mutta huono puoli opetuksen suhteen on että jos otat irtotunnin vaikka alkeistunnille joilla käyt aina silloin tällöin, ja oot käyny siellä vaikka 5 alkeistunnilla ja siellä on vaikka ensikertalaine nii sä joudut tekee ne samat helpot jutut joka tunti ne samat mitä se ekakertalainenki tekee. Opetukseen voisi hiukan enemmän keskittyä eikä jutella vaikka vanhempien kanssa. Onneksi tunnille osallistuu max 4 hlö ja tunnin hinta on 28€👍

    • Anonyymi

      kannattaa mennä savisaareen

    • Anonyymi

      Tapsan talli on paras.

      T. Tapsa

    • Anonyymi

      rauhalahden ratsastuskeskus on paras. sonetin poika on upea. syntynyt 1998.

    • Anonyymi

      muistinko iän ikein?

    • Anonyymi

      en muista missä päin suomea white rainbow oli mutta se on jo valitettavasti lopetettu. Ukon niko oli lauman johtaja, syntynyt 1990.

    • Anonyymi

      siis suomalaisen hevosrodun edustaja oli camarguelauman johtaja!

    • Anonyymi

      Savisaaren ratsastuskoulu
      Ja siilissä siilin ratsastuskeskus joka meni konkurssiin

    • Anonyymi

      rauhalahden ratsastuskoulu. minun aikana oli suomenhevoset Kapu, rehti, Höynä, Hehku, Humukka . sitten oli suloinen varsa Benny! ja issikka Kengala fra Karaströdum eli Kenkku.

      • Anonyymi

        kävin siellä nuorempana ja ratsastin Kapulla. se oli tosi kiltti suomenhevonen.syntynyt 1980 jos en väärin muista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kävin siellä nuorempana ja ratsastin Kapulla. se oli tosi kiltti suomenhevonen.syntynyt 1980 jos en väärin muista.

        Karlous oli kanssa yksi jolla menin jos en ihan väärin muista. kun tuosta on jo niin monta vuotta aikaa.


    • Anonyymi

      Helin tallia kannattaa vältellä

    • Anonyymi

      Niobe (nirppu) oli vanha tamma. en muista milloin se on kuollut. Nirppu oli vielä minun aikanani. se oli ihana. Nirppu oli kaunis kimo. Nirppu muistaakseni jätti ainakin yhden varsan. onko teillä tietoa tallilla syntyneistä varsoista?!

      • Anonyymi

        Niobe eli nirppu oli ihana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niobe eli nirppu oli ihana.

        Blancaa en muista. oliko blancaa edes silloin.


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe