haastattelu + jännitys

rauhoittavia suuhun?

Jännittää tuleva työpaikkahaastattelu kovasti. Oon sellainen jännittäjäluonne. Kuitenkin osaan toimia ihmisten kanssa ihan normaalisti muutoin mutta tällainen arviointi tilanne, kuten haastattelu jännittää liiallisesti. Ääni voi siis alkaa haastattelussa värisemään ja saatan puhella ihan omituisia. Voisinko siis ottaa ennen haastattelua pienen palan rauhoittavaa (alprox) joka ei uneta? Olisikohan tästä mitään hyötyä. Onko jollain kokemusta rauhoittavien vaikutuksesta esiintymisjännitykseen? Auttaako ne?

16

7384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähitellen tapa

      Harjoittele ennemmin sitä tilannetta, ja ennen tosi koitosta rentouta ittes, hengittele syvään ja ajattele että ok, ihminen se on siinä vastassakin.

      Ei kannata perustaa itseään pillereiden varaan...

      Entäs sitte jos saman tien joutuisit huumetestiin :)))))

    • hyvin mitä tarkoitat

      Ja tuo edellinen kirjoittaja kirjoitti noista mielikuvaharjoituksista ja muista. Ne on hyviä mutta tiedän kyllä ettei ne välttämättä alkuvaiheessa yksistään auta. Voit ottaa mielestäni pienen määrän rauhoittavaa mutta varmaan voisit jutella lääkärin kanssa jos voisit ottaa vaikka jotain pulssia alentavaa. Pulssin kohoamisestahan johtuu suurin osa jännittämisen fyysistä merkeistä (tärinä, punastuminen jne.) - kun tiedät ettei äänesi ala tärisemään niin pystyt rentoutumaan ja siitä alkaa positiivinen kierre...muutaman kerran kun näin tekee niin siitä rentoutumisesta tulee tapa eikä tarvetta pillereihin enää ole. Eikä noihin pulssia alentaviin jää niin kiinni kuin rauhoittaviin.

    • "vain" on..

      Eipä ole kokemusta rauhoittavien käytöstä esiintymispelkoon eikä muutenkaan. Kannattaako niitä pillereitä alkaa popsimaan, siitä saattaa pian tulla tapa ja tarvit niitä jokaisessa vähänkin esiintymisen kaltaisessa tilanteessa.

      Voithan harjoitella haastattelua etukäteen vähän kuin mielikuvaharjoittelulla. Varmaan auttaa myös jos mietit vastauksia etukäteen. Netistä löytyy paljon rekrysivuja, joissa on yleisimmin esitettyjä kysymyksiä. Tällä tavalla voit mahdollisimman hyvin valmistautua etukäteen ja jännityskin lientyy.

      Ota myös selvää yrityksestä. Ole kiinnostunut. Ja voitpa kertoa haastattelun aluksi, että sinua jännittää. Sehän vain osoittaa, että haastattelu on sinulle tärkeä! Sitä paitsi sehän on neuvottelutilanne, jossa myös sinä "tenttaat" ja otat selvää tahtoisitko työskennellä heillä. Joten jos olet kärkipään hakijoita (ja oletkin koska sinut on monien joukosta paikalle kutsuttu) niin myös haastattelijaa saattaa jännittää ja he tahtovat antaa mahdollisimman hyvän kuvan yrityksestään.

      Tärkeintä minusta on hyvin valmistautuminen. Ja mitä sitten jos jännittää, ääni värisee tms. Eihän se jännitys juurikaan näy ulospäin. Sitä aina omasta mielestään kuvittelee kaiken näkyvän ulospäin.

      Jossei nyt tärppää, niin sitten seuraavasta. Mitä useammassa haastattelussa käyt niin sitä enemmän saat kokemusta ja seuraavat haastattelut sujuvat jo helpommin. Luotat vain itseesi, mainitsithan osaavasi toimia ihmisten parissa.

      • kokeillut kaikki nettiohjee...

        Hyvää tarkoittavia vinkkejä. Olen 3kk hakenut töitä, vaikka nykyisessä riittää työsarkaaa(juuri siksi haen,että pääsisin kevyempään).

        Nettikysymykset ja kirjaston kirjat olen lukenut. Tehnyt mielikuvamatkaa, kirjoittanut koevastauksia paperille ja perusteluja siitä miksi vaihdan työapaikkaa. Kolme haastattelua takana. Ekassa meni hyvin, mutta työpaikka oli vain muodon vuoksi auki. Toisessa oli 5 haaasttelijaa ja punastuin kysymyksessä käytätkö alkoa ja tupakkaa. Jälkimmäsitä en edes käytä. Änkkäsin jotain idioottivastauksia ja haastattelun aluksi olin jopa sanonut jännittäväni.

        Kolmas, johon olisin varmasti koulutuksen työkokemuksen elämänkokemuksen vuoksi päässyt meni pilalle, kun haastatelun lopuksi toinen kyselijä sanoi: sinä olet jännittäjä pla pala pla. Yritin, jopa perustella, e ttä toimin muuten ihan normaalisti,mutta nyt haluan saada ko työpaikan ja , koska tiedän olevani kilpailutilanteessa jännnitän, pla pla pla.

        Nyt koen taas, että elämäni yöpaikka on käsillä, joten betaslapaaja/ rauhoittava.


    • innostunutsonni106

      Tee näin: heti haastatteluun tullessasi ennen haastattelun varsinaista alkua. kerro yllä oleva jännittäminen haastatelijalle,pilleri juttua lukuunottamatta.

      • niksi

        ja kertoo siitä että olet tosissasi ja rehellinen. vaikka tuossa muutamat ovatkin pillerit kokonaan teilanneet niin niistä löytyy monesti alkuun tukea ja apua...


      • on tässä
        niksi kirjoitti:

        ja kertoo siitä että olet tosissasi ja rehellinen. vaikka tuossa muutamat ovatkin pillerit kokonaan teilanneet niin niistä löytyy monesti alkuun tukea ja apua...

        Kärsin samasta ongelmasta, eikä siihen hengittelyt ja itsensä rauhoittelut auta. Se todella on ISO ongelma jos koko haastattelu menee kuin sumussa ja paniikki on niin voimakasta että se näkyy ulospäin. Eihän siinä ole parhaimmillansa eikä myy mitään osaamistaan kenellekään! Päinvastoin!

        Valitettavasti olemalla levoton, hermostunut ja hätääntyneen oloinen vaikuttaa ihan varmasti haastattelijan sinusta saamaan ensivaikutelmaan. Et ainakaan ole vakuuttava.

        Minä menin korvat luimussa lääkärille ja sain apua. Sain beetasalpaajaa joka on verenpainelääke. Sekä lääkäri, että farmaseutti sanoivat että todella moni näyttelijä ja esiintyjäkin niitä käyttää. Eivät koukuta, eivät uneta eivätkä taatusti näy ulospäin!

        Miksi turhaa kärsiä ja antaa ongelman vaivata!?


      • beetasalpaajia
        on tässä kirjoitti:

        Kärsin samasta ongelmasta, eikä siihen hengittelyt ja itsensä rauhoittelut auta. Se todella on ISO ongelma jos koko haastattelu menee kuin sumussa ja paniikki on niin voimakasta että se näkyy ulospäin. Eihän siinä ole parhaimmillansa eikä myy mitään osaamistaan kenellekään! Päinvastoin!

        Valitettavasti olemalla levoton, hermostunut ja hätääntyneen oloinen vaikuttaa ihan varmasti haastattelijan sinusta saamaan ensivaikutelmaan. Et ainakaan ole vakuuttava.

        Minä menin korvat luimussa lääkärille ja sain apua. Sain beetasalpaajaa joka on verenpainelääke. Sekä lääkäri, että farmaseutti sanoivat että todella moni näyttelijä ja esiintyjäkin niitä käyttää. Eivät koukuta, eivät uneta eivätkä taatusti näy ulospäin!

        Miksi turhaa kärsiä ja antaa ongelman vaivata!?

        ne oli mitä tuossa aiemmin yritin selittää pulssia alentavilla :) - suosittelen!


    • ei nimimerkkiä

      jos tiedät että niistä olisi apua, mutta sinun tulee tuntea se vaikutus etukäteen, työhaastattelu on väärä paikka kokeilla ensi kertaa jotain annosta.

      Mutta jännittäminen voi olla myös hyvä asia, se viestii työnantajalle miten tärkeänä koet työhaastattelun, liiasta rentoudesta voi tulla sellainen "työpaikalla ei ole oikein väliä" -fiilis.

      Kokemusta on sen verran että ne rauhoittavat pitää ottaa hyvissä ajoin ennaltaehkäisevästi, koska siinä vaiheessa kun adrenaliinia virtaa jo suonissa ei sitä tunnetta saa enää minkään sortin rauhoittava taltutettua.

    • aloittaja

      Te, jotka ette jännitä liiallisesti, ette varmasti ymmärrä, mitä paha jännitys on. Silloin ei paljon auta pelkkä miettiminen, että ihmisiä ne vain on. Minua jännittää kamalasti kaikki esitelmät ja muut. En olekaan siksi hakemassa työpaikkaa, missä joudun pitämään esitelmiä. Annan kuitenkin itsestäni varmasti huonon kuvan, jos takeltelen sanoissani haastattelussa tai puhun omituisia ääni väristen. Ja kyllä, muutkin kuulevat ääneni värisevän. Olen jännityksen vuoksi osallistunut yliopistolla jopa esiintymisjännitys-kurssille, mutta ei siitäkään ollut apua. Monta kertaa käyn myös onnistuneita mielikuvia päässäni mutta minkäs teet sille, että minua jännittää, jos haastattelijoita on paikalla enemmän kuin yksi. Otan varmaan jo herättyäni hyvissä ajoin rauhoittavan. Syön niitä toisinaan muutenkin, joten annostuksen tiedän hyvin. En vain tiennyt, voiko niitä ottaa myös jännitykseen. Betasalpaajasta on huonoja kokemuksia. Laskee pulssin liian alas, jolloin tulee huono olo.

      • "se pulssin alentajist...

        annos....

        meitin vain itsekseni että rauhoittavat voivat joskus "tarttua myös ajatuksiin" ja siksi puhun betasalpaajista. Omalla kohdallani ne ovat nimenomaan toimineet apuna kun jännittäessä huomaa etteivät kädet tärisekään eikä naama punoitakaan. Sitä kautta itseluottamus nousee ja yhtäkkiä on tullut eteen tilanteita ettei betasalpaajia ole edes tarvinnut ottaa.... Minä ymmärrän täysin mistä puhut ja itse olen päässyt tilanteesta jollain tavalla yli nimenomaan betasalpaajien ja mielikuvaharjoitteiden avulla. Hypnoosi oli ihan huippujuttu mutta se on pidempi prosessi eikä auta nyt tähän tilanteeseen! Kokeile ihmeessä pienempää annosta betasalpaajaa - paljonko sä otit viimeksi jos saa udella?


    • Ketjun aloittaja

      Otin puolikkaan rauhoittavaa heti aamulla ennen haastattelua. Jännitys oli selvästi lievempää kuin ilman rauhoittavia. En saanut juurikaan aikaiseksi jännityksen fyysisiä tekijöitä. Pystyin vastaamaan kysymyksiin selvästi ja jopa olemaan oma hauska itseni. Sain paikan, kiitos rauhoittavien. Aion ottaa jatkossakin haastatteluja varten pienen lieventävän tabletin. Mitä pahaa siinä on? Propralia olen kokeillut joskus seitsemän vuotta sitten mutta en pysty muistamaan annostusta. Ehkä se oli minulle liian suuri.

      • UUDESTA TYÖPAIKASTA

        Eihän siinä mitään pahaa olekaan...hetken päästä saatat huomata ettet edes tarvitse mitään kun olet saanut positiivisia kokemuksia tilanteista joissa ennen jännitit. Tämä oli hyvä alku :)!!


    • pimeän pelkääminen

      Esiintymisjännitykseen on olemassa varta vasten kehitettyjä lääkkeitä, rauhoittavat eivät siihen sovellu.

      Puhu siitä jännittämisestä avoimesti ja yritä rikkoa sovinnaisuuden rajojasi. Sinun kannattaisi ottaa joskus itseäsi niskasta kiinni ja mennä vaikka kännissä haastatteluun.

      Olisiko johtajakompleksi pelkäämisen taustalla?

      • johtuvaa

        en pelkää johtajia. Esiintymisjännitys ei rajoitu vain haastatteluihin vaan se kuuluu myös kaikenlaisiin esitelmien pitämisiin. Uskon jännitykseni johtuvan yläasteaikaisesta koulukiusaamisesta. Se söi väkisinkin itsetuntoa ja laittoi pelkäämään esiintymisiä.


    • Myös.jännittäjätyyppi

      En ole enää ihan nuori, silti jännitän esiintymistilanteissa ja haastatteluissa, varsinkin ryhmähaastatteluissa! Eli olen myös jännittäjätyyppi. Muutama haastattelu on mennyt mönkään, kun olen jännittänyt liikaa, enkä ole osannut oikein vastata, mitä pitäisi sanoa, enkä välttämättä muista, mitä on kysyttykään, kun muut vastaavat ensin. Olen myös miettinyt, olisiko joistain pillereistä hyötyä, kiitos vinkeistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe