kesäloman siirto

pippuri

Hei!

Voisiko joku ystävällinen kertoa mitä tehdä tässä tilanteessa:
Minulla on lomaoikeutta 30 päivää.Olisin halunnut kesällä pitää kolme viikkoa lomaa ja siirtää yhden kesäloma viikon pidettäväksi talveen jolloin suunnitelmissa äitini ison merkkipäivän juhlistus ulkomailla.Matkan varasin tänään.Olisin siis yhdistänyt talvella yhden kesälomaviikon talvilomaviikon kanssa.Hahaa.Tässä tuleekin hauskuus.Työn antajani mukaan kesällä on pidettävä lomaa neljä viikkoa ja loput päivät mitä jää eli n.kuusi päivää voin pitää talvella.Onko laillista?Eli tässä puljussa en siis seuraavina 40 työvuotena mitä minulla on keskimäärin jäljellä voi tehdä talvella kahden viikon ulkomaanmatkaa.Mihin voin tai kannattaa ottaa yhteyttä, kyseessä on suoranainen vapaudenriisto.Nyt vituttaa suoraan sanoen.

5

2734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota yhteys liittoon

Ja vuosilomalaki sanoo:

"5 luku
      Vuosiloman antaminen
      20 §
      Vuosiloman antamisajankohta

Vuosiloma annetaan työntekijälle työnantajan määräämänä ajankohtana, jolleivät työnantaja ja työntekijä sovi loman pitämisestä 21 §:ssä tarkoitetulla tavalla.

Vuosilomasta 24 arkipäivää on sijoitettava lomakaudelle (kesäloma). Muu osa lomasta (talviloma) on annettava viimeistään seuraavan lomakauden alkuun mennessä. Kesäloma ja talviloma on annettava yhdenjaksoisena, jollei työn käynnissä pitämiseksi ole välttämätöntä jakaa sitä osaa kesälomasta, joka ylittää 12 arkipäivää, pidettäväksi yhdessä tai useammassa osassa.

Jos loman antaminen lomakaudella aiheuttaa kausiluonteisessa työssä olennaisia vaikeuksia työnantajan toiminnalle, kesäloma voidaan antaa lomakauden ulkopuolella saman kalenterivuoden aikana."

• ja vapauden riisto

Nyt on valitettavasti niin, että työmarkkinajärjestöt ovat muinoin yhdessä tuumin järjestäneet työntekijöille tällaisen "vapaudenriiston" nimeltä kesäloma ja talviloma.

Laissa ja työehtosopimuksissa määritellään, että 24 päivää on kesälomaa ja 6 päivää on talvilomaa.
      Näille ajoille on lomakautensa. Ei vain omassa työpaikassasi vaan kaikissa työpaikoissa.

Toki yhteisesti sopimalla, näistä voi hieman joustaa. Mutta, työntekijällä on OIKEUS saada nuo 24 päivää kesällä ja 6 talvella. Tähän työnantajan on pakko suostua. Vain todella tiukoilla säännöksillä voi kesälomaa työnantajan määräyksestä siirtää lomakauden ulkopuolelle.

Oikeutta työntekijällä ei ole vaatia talvella (lomakausi 01.10.2008 - 30.04.2009) enempää kuin tuo 6 päivää. Olit töissä sitten missä tahansa (yksityisellä, kunnalla nimittäin voi siirtää ja helposti)

Yritäpä vielä keskustella asiasta ja kerro, mistä on kysymys. Yhteisesti sopimalla asiat ovat toisin. Vaatimuksiin ei ole oikeutta.

• pippuri

En ole yksityisellä töissä , ja asian olen asiallisesti kertonut.Tuossa valtion laitoksessa vaan ei mikään käy,eikä varsinkaan helposti.Tähän asti olen muissa työpaikoissa saanut loman siirtää jotta olen saanut ulkomailla käydä.Kysehän on kuitenkin ansaituista lomista.

• pippuri

Selvitimpä asiaa palkanlaskennan kanssa,tämä on taas johdon konnankoukkuja.Jos joudun kesällä pitämään neljän viikon loman,menetän talvilomapidennyspäiviä.Jos pitäisin kolme viikkoa en niitä menettäisi.Ovelaa.Joustamattomuus huipussaa,ei voi muuta sanoa.Täytyy muistaa muös kysyä kun häitä suunnitelee ensin työantajalta käykö se varmasti heille samoin kuin raskaus jne..Varsinkin kun ensin kolmeviikkoa luvattiin ja pyörretään päätökset.

• lisää?

mitkä ihmeen talvilomapidennyspäivät?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      23
      2346
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      112
      1967
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1617
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1483
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1407
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1045
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      118
      932
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      919
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      917
    10. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      81
      865
    Aihe