Ajankohtainen kakkonen.

Media putos omaan kuoppaansa. Sen siitä saa. Toimittajien, lehtien, yms. turha itkeä lehdissä ja televisiossa, että miksi kukaan ei kerro mitään. Tuleeko muka jollekin yllätyksenä, että ihmisten asenteet ovat alkaneet muuttuneet mediaa vastaan. Kuka haluaa kohta kertoa enää yhtään mitään toimittajille? (Jos jätetään laskuista salarakkaat yms.)

Muistaakseni tämän bussiturmankin uutisoinnin ensimmäisten otsikoiden joukossa oli otsikko: "Turvavyö olisi pelastanut". Mielestäni ihan ensimmäisten uutisten joukossa ei välttämättä kannattaisi lähteä syyllistämään uhreja.

16

595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakastavat

kaikkein eniten itsestään ja työstään puhumista. Siksi he ottivat turmaan osallisten, uhrien omaisten sekä viranomaisten nyrpeyden avosylin vastaan, vaikka tietysti pukivatkin sen valittamiseksi.

• la.ra

että media toimii silloin, kun kukaan muu ei toimi.

En itse kokenut bussiturman uutisointia samalla tavalla, enemmän mua ärsyttää se, että julkaistaan jotain "Pikku-Katjan viimeiset sanat" -juttuja.

• jokujokunen

ollessani maanantaikaljottelemassa - protestoin. Kaadoin lähiökapakin iltalehteen kaljaa. Eivät lukeneet muutkaan enää sitä.

• Peikkovuori

"ihmisten asenteet ovat alkaneet muuttuneet mediaa vastaan."

Pukekaa säkit päähän, jos noin on. Olikohan se manipuloitua tv-kuvaa, jossa Vanhanen toisteli kameroiden edessä, että virheitä uhrien henkilöllisyyden tunnistamisen suhteen ei tehdä...
      vai oliko se Vale-Vanhanen, joka siellä esiintyi.

Amerikkalaistyylinen hämäys Britneyn tapaan, onko se jo rantautunut Suomeen?

Että se niistä kuopista (päässäsi).

• temeq

Niin mitä se Vanhanen nyt teki väärin? Kertoi kameroiden edessä luottavansa viranomaisten työhön, ja siihen, että uhrit tunnistetaan varmasti oikein? Onhan se toki Vanhasen syy, että viranomaisille tuli inhimillinen erehdys.

Rikun kanssa olen pitkälti samaa mieltä. Ns. laatujournalismia näkee aniharvoin. Vain myyvät ostikot kiinnostavat.

Laran pointti tuosta uutisoinnista osui myös. Toisaalta julkisen sanan neuvosto ei tule tuomitsemaan tuotakaan otsikointia. Eikö se olisi riittänyt, että kerrottiin myös yhden lapsen kuolleen?

Joo mutta väärässähän mä olen. Bussiturmalehdet ovat myyneet erinomaisesti, joten media vain tuottaa ihmisille viihdettä, jota he eivät ole ehkä osanneet kaivatakkaan. Toisten mokat ovat erinomaista viihdettä, onnistumiset eivät kiinnosta ketään.

Kannatan ajatusta, jossa mitä vain saa kirjoittaa kenestä vain ja että aivan kaikki myös paljastetaan. Toivon, että seuraava uuh-niin-järisyttävä skandaali kertoo Hymyn päätoimittajasta, kaikkein mieluiten Aatos Erkosta. Toivottavasti virkaveljet repivät heidät kappaleiksi kansan ostaessa suu vaahdossa.

Joojoo, nyt mä heräsin.

• päinvastoin. Kaikessa mediamyllytyksessä ihmiset ovat ennemminkin menettäneet uskonsa eri auktoriteetteihin (poliisiin yms.) ja ovat näin entistäkin helpompaa maaperää median/mainonnan yms. vaikutuksille. Mä uskon et entisen Neuvostoliiton porukka on tästä esimerkkinä. 70 vuotta propagandaa ja totaalinen uskon puute järjestelmään (järjestelmän romahtamisen tiesi paremmin ko. maan väki itse kuin länsimaat) loi oivan maaperän länsimaiselle medialle ja sen hienovaraisemmalle manipuloinnille.

• temeq
        ttuplai kirjoitti:

päinvastoin. Kaikessa mediamyllytyksessä ihmiset ovat ennemminkin menettäneet uskonsa eri auktoriteetteihin (poliisiin yms.) ja ovat näin entistäkin helpompaa maaperää median/mainonnan yms. vaikutuksille. Mä uskon et entisen Neuvostoliiton porukka on tästä esimerkkinä. 70 vuotta propagandaa ja totaalinen uskon puute järjestelmään (järjestelmän romahtamisen tiesi paremmin ko. maan väki itse kuin länsimaat) loi oivan maaperän länsimaiselle medialle ja sen hienovaraisemmalle manipuloinnille.

Koetko, että on nimenomaan median syytä/vaikutusta, etteivät ihmiset luota enää auktoriteetteihin, vai toimivatko auktoriteetit siten, ettei heihin ole enää luottamista?

Uutisoinnin tapa on ainut syy, mikä ihmisten ajatteluun vaikuttaa. Näin luulisin.

Uutisointi henkilöityy. Asiasisällöllä ei ole niinkään väliä. Kun KarpelaSaarelaVienonenmikälie polttaa, se on ykkösuutinen. Jos Feldt-Ranta kulkisi biitti huulessa, se tuskin kiinnostaisi yhtään toimittajaa.

Samahan se on tälläkin palstalla. Asia-aiheet eivät kiinnosta, mutta henkilöitynyt kehuskelu/ mollaaminen/ utelu kerää pointsit kotiin.

Miksiköhän Matikainen-Kahlströmin doping-uutinen muuten kuoli yhtä nopeasti kuin syntyikin? Eilen toki tuli uutta matskua aiheeseen muttei henkilöön liittyen Nelosen uutisilta.

• temeq kirjoitti:

Koetko, että on nimenomaan median syytä/vaikutusta, etteivät ihmiset luota enää auktoriteetteihin, vai toimivatko auktoriteetit siten, ettei heihin ole enää luottamista?

Uutisoinnin tapa on ainut syy, mikä ihmisten ajatteluun vaikuttaa. Näin luulisin.

Uutisointi henkilöityy. Asiasisällöllä ei ole niinkään väliä. Kun KarpelaSaarelaVienonenmikälie polttaa, se on ykkösuutinen. Jos Feldt-Ranta kulkisi biitti huulessa, se tuskin kiinnostaisi yhtään toimittajaa.

Samahan se on tälläkin palstalla. Asia-aiheet eivät kiinnosta, mutta henkilöitynyt kehuskelu/ mollaaminen/ utelu kerää pointsit kotiin.

Miksiköhän Matikainen-Kahlströmin doping-uutinen muuten kuoli yhtä nopeasti kuin syntyikin? Eilen toki tuli uutta matskua aiheeseen muttei henkilöön liittyen Nelosen uutisilta.

Luulen et moni entisaikojen poliitikko ei nykyisin pääsisi pinnalle (ja nyt jätän laskuista sen et ovat kuolleita) henkilökohtaisten paheiden vuoksi. Näyttää siltä et päättävien elimien täytyy olla näennäisesti puhtosempia (esim. USAn senaattorit ovat myös ulkoisesti muuttuneet huomatavasti yleisten kauneusnormien suuntaan), mutta todelliset ansiot jäävätkin huomiotta. Eli vallalla oleva tapa suosii hivenen erityyppisiä hahmoja.

Musta rattijuoppoudesta kärähtänyt kaveri voi olla mainio poliittinen päättäjä - miksei jopa raittiuskampanjan johtohenkilö (jos on jotakin oppinut). Musta olemme myös tehneet pikkurikoksista maailman suurimpia asioita - pettäminen, rivot tekstiviestit yms. Samalla voimme hyökätä demokratian nimissä naapurimaahan tai suosia väkivaltaa maa-alueen puolustamiseen.

Eli pitkälti samaa ajattelen kuin sinäkin.

• Peikkovuori
        ttuplai kirjoitti:

päinvastoin. Kaikessa mediamyllytyksessä ihmiset ovat ennemminkin menettäneet uskonsa eri auktoriteetteihin (poliisiin yms.) ja ovat näin entistäkin helpompaa maaperää median/mainonnan yms. vaikutuksille. Mä uskon et entisen Neuvostoliiton porukka on tästä esimerkkinä. 70 vuotta propagandaa ja totaalinen uskon puute järjestelmään (järjestelmän romahtamisen tiesi paremmin ko. maan väki itse kuin länsimaat) loi oivan maaperän länsimaiselle medialle ja sen hienovaraisemmalle manipuloinnille.

jos sananvapautta ryhdytään lainsäädännöllä rajoittamaan.

Lipposen-Vanhasen linja on se, ettei mistään tulisi julkisuudessa puhua. Esimerkkinä köyhyys; sitä pyritään salailemaan vaikka leipäjonot koristavat katukuvaa kuin entisessä Neuvostoliitossa.

En ymmärrä tuollaista diktatuuri -asennetta.

• Peikkovuori kirjoitti:

jos sananvapautta ryhdytään lainsäädännöllä rajoittamaan.

Lipposen-Vanhasen linja on se, ettei mistään tulisi julkisuudessa puhua. Esimerkkinä köyhyys; sitä pyritään salailemaan vaikka leipäjonot koristavat katukuvaa kuin entisessä Neuvostoliitossa.

En ymmärrä tuollaista diktatuuri -asennetta.

rajoittamisesta mitään. On aivan meidän itsemme syy, että sallimme tyhjänpäiväisten pikkurikosten täyttää uutisotsikot ja vaikuttaa meihin. Jokainen ostettu iltasanomat tukee ko. asiaa.

Et samaa mieltä - asiat esiin, mutta kun ne leipäjonot jäävät tekstiviestikohujen alle.

Järjestelminä diktatuuri ja demokratia ovat aivan yhtä hyviä - vasta niiden soveltaminen ihmiseen ja niiden käyttäminen työkaluina määräävät lopullisesti niiden toimivuuden ko. tapauksessa.

• Peikkovuori
        ttuplai kirjoitti:

rajoittamisesta mitään. On aivan meidän itsemme syy, että sallimme tyhjänpäiväisten pikkurikosten täyttää uutisotsikot ja vaikuttaa meihin. Jokainen ostettu iltasanomat tukee ko. asiaa.

Et samaa mieltä - asiat esiin, mutta kun ne leipäjonot jäävät tekstiviestikohujen alle.

Järjestelminä diktatuuri ja demokratia ovat aivan yhtä hyviä - vasta niiden soveltaminen ihmiseen ja niiden käyttäminen työkaluina määräävät lopullisesti niiden toimivuuden ko. tapauksessa.

Vanhanen on innokkaasti peräämässä oikeuttaan yksityiselämään, miten kuvittelet hänen saavuttavan tuon oikeuden?

Toisaalla Vanhanen itse vähättelee Suomen köyhyysongelmaa ja kieltää keskustelemasta koko asiasta. Lehdistä löytyy onneksi kuvia leipäjonoista poliitikkojen kielloista huolimatta.

• Peikkovuori kirjoitti:

Vanhanen on innokkaasti peräämässä oikeuttaan yksityiselämään, miten kuvittelet hänen saavuttavan tuon oikeuden?

Toisaalla Vanhanen itse vähättelee Suomen köyhyysongelmaa ja kieltää keskustelemasta koko asiasta. Lehdistä löytyy onneksi kuvia leipäjonoista poliitikkojen kielloista huolimatta.

neuvomaan Vanhasta omassa elämässään.

En ole häntä äänestänyt jos sillä asian kanssa on mitään tekemistä - en kuitenkaan voi estää muita niin tekemästä. Minun silmissäni ongelma ei ole Matti vaan me itse. Omilla valinnoillamme (sii muillakin kuin äänestyksellä) vaikutamme siihen mitä asioita yhteiskunnassa on esillä ja mihin suuntaan menemme. Minusta katseiden kääntäminen yksin poliitikoihin on itsepetosta parhaimmillaan (taas mun suosikkiaihe).

Eli mitä sinä ja minä voimme tehdä köyhyysongelman tai moisen kiellon eteen. Voimme esim. aloittaa s24:ssa aiheesta keskustelun. Tai voimme järjestää joukkotapaamisen Arkadian mäellä ja mennä sinne asiasta keskustelemaan - oletko valmis organisoijaksi?

• sfdgbsd
        temeq kirjoitti:

Niin mitä se Vanhanen nyt teki väärin? Kertoi kameroiden edessä luottavansa viranomaisten työhön, ja siihen, että uhrit tunnistetaan varmasti oikein? Onhan se toki Vanhasen syy, että viranomaisille tuli inhimillinen erehdys.

Rikun kanssa olen pitkälti samaa mieltä. Ns. laatujournalismia näkee aniharvoin. Vain myyvät ostikot kiinnostavat.

Laran pointti tuosta uutisoinnista osui myös. Toisaalta julkisen sanan neuvosto ei tule tuomitsemaan tuotakaan otsikointia. Eikö se olisi riittänyt, että kerrottiin myös yhden lapsen kuolleen?

Joo mutta väärässähän mä olen. Bussiturmalehdet ovat myyneet erinomaisesti, joten media vain tuottaa ihmisille viihdettä, jota he eivät ole ehkä osanneet kaivatakkaan. Toisten mokat ovat erinomaista viihdettä, onnistumiset eivät kiinnosta ketään.

Kannatan ajatusta, jossa mitä vain saa kirjoittaa kenestä vain ja että aivan kaikki myös paljastetaan. Toivon, että seuraava uuh-niin-järisyttävä skandaali kertoo Hymyn päätoimittajasta, kaikkein mieluiten Aatos Erkosta. Toivottavasti virkaveljet repivät heidät kappaleiksi kansan ostaessa suu vaahdossa.

Joojoo, nyt mä heräsin.

Jyrki Katainen ei uskalla palkata au pairia kotiinsa, koska pelkää tämän tekevän paljastuksia yksityiselämästään medialle.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200804237558207_uu.shtml

• temeq
        sfdgbsd kirjoitti:

Jyrki Katainen ei uskalla palkata au pairia kotiinsa, koska pelkää tämän tekevän paljastuksia yksityiselämästään medialle.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200804237558207_uu.shtml

Tasapuolisuuden nimissä toivon, että Kataisen kotielämästä paljastetaan kaikki mahdollinen. Jollei löydy mitään kiinnostavaa, niin toivon, että lehdistö keksii normaaliin tapaansa jotain kauheaa. Se sikahan polttaa ja varmaan koskettelee vaimoaankin!

Onhan toi Bergin uutinen nyt paljon tärkeämpi. Nainen muisti ottaa ensin yhteyttä lehdistöön ja suunnittelee nyt rikosilmoitusta.

Muistellaanpa hetki, millä konstilla Berg tuli aikoinaan tunnetuksi. Ommmmmmmmm.

http://www.iltalehti.fi/viihde/200804237554463_vi.shtml

• Peikkovuori
        ttuplai kirjoitti:

neuvomaan Vanhasta omassa elämässään.

En ole häntä äänestänyt jos sillä asian kanssa on mitään tekemistä - en kuitenkaan voi estää muita niin tekemästä. Minun silmissäni ongelma ei ole Matti vaan me itse. Omilla valinnoillamme (sii muillakin kuin äänestyksellä) vaikutamme siihen mitä asioita yhteiskunnassa on esillä ja mihin suuntaan menemme. Minusta katseiden kääntäminen yksin poliitikoihin on itsepetosta parhaimmillaan (taas mun suosikkiaihe).

Eli mitä sinä ja minä voimme tehdä köyhyysongelman tai moisen kiellon eteen. Voimme esim. aloittaa s24:ssa aiheesta keskustelun. Tai voimme järjestää joukkotapaamisen Arkadian mäellä ja mennä sinne asiasta keskustelemaan - oletko valmis organisoijaksi?

hirvittää ajatella sitä, millaisissa käsissä Suomen lainsäädäntövalta on. Odottaisin päättäjiltä enemmän järkeen pohjautuvaa käyttäytymistä myös yksityiselämässään.

Entä, jos lyhytnäköisesti ryhdytään valmistelemaan lakia, jossa rajoitetaan sananvapautta. Perusteena se, että poliitikot saavat täyden diplomaattisen koskemattomuuden, jonka turvin sitten media alistetaan päättäjien rengiksi.

• on ihan ok, että tällaisia tapaturmia käydään läpi perusteellisesti myös uhrien näkökulmasta. Tämä tietysti edellyttää, että katastrofissa mukana ollut itse haluaa siitä vapaaehtoisesti kertoa.

Intressi osallistua toimittajien haastatteluihin pitäsi ilmoittaa esim. psykologin välityksellä, jos itse ei siihen pysty ja tämän päätöksen pitäisi toimia toimittajia sitovana ilmoituksena, jonka jälkeen uutisoijien tulisi kääntyä jonkun toisen uhrin puoleen, tai odottaa sopivampaa ajankohtaa haastattelulle.

Sitä mä ihmettelen, että miksi kansan pitää saada tietää onnettomuuksista lähes reaaliaikaisesti (kansan kysyntä, johon vastaa iltapäivälehtien tarjonta)? Pää kainalossa pitäisi pystyä vastaamaan kysymyksiin kuten: "Mitkä sun fiilikset on nyt, ku sul on toi pää tos kainalossa?" Eikö tapahtumia voisi käydä läpi tietyllä viiveellä? Tämä varmasti edesauttaisi realistisemman kuvan muodostumista onnettomuuksista.

Nythän on jo ennätetty kumoamaan yksi teoria bussiturmaan johtaneista syistä. Mikä mahtaa olla sen viimeisin versio?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      16
      5193
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      218
      2706
    3. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      31
      1951
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      35
      1907
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      30
      1738
    6. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1707
    7. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      8
      1274
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1237
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      160
      1235
    10. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      30