5mm märkkäri

colder3

Tarkeneeko suomessa kesällä 5mm märkkärillä? Vai onko märkäpuku oltava tyyliä 7 5..?
Niin ja alottelijalle ekaksi puvuksi, eli ei siis kuivapuku ehdotuksia vielä...

10

6629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TJ..

      5 millinen riittää altaassa ja Thaimaassa. Ja ehkä loppukesän matalilla sukelluksilla. Alkukesästä, syksymmällä ja syvemmällä tulee vilu, talvidyykeistä ei kannata edes haaveilla. Eli 7 5mm tai 7 7mm.

      Ja miksei kuivapukua saa ehdottaa???? Jos meinaat Suomessa sukeltaa niin tuo märkis menee kyllä aivan hukkaan. Viimeistään syyskuussa olet kuivapukua ostamassa....

      • Kokemusta on

        Jos laitesukellusta meinaat harrastaa Suomen vesissä, niin osta ilman muuta heti alkuun kuivapuku. Kuten edellinen kirjoitti, niin et montaa kertaa kurssin jälkeen viitsi märkkärillä sukeltaa kun jo alkaa kuivapukua mieli tekemään..

        Vapaasukellukseen ja hallikäyttöön ostaisin 3 mm märkkärin. 7 mm märkkäri ei sovellu edes vapaasukellukseenkaan, joten siihen sijoitetut eurot menevät täysin hukkaan.


      • edellinen
        Kokemusta on kirjoitti:

        Jos laitesukellusta meinaat harrastaa Suomen vesissä, niin osta ilman muuta heti alkuun kuivapuku. Kuten edellinen kirjoitti, niin et montaa kertaa kurssin jälkeen viitsi märkkärillä sukeltaa kun jo alkaa kuivapukua mieli tekemään..

        Vapaasukellukseen ja hallikäyttöön ostaisin 3 mm märkkärin. 7 mm märkkäri ei sovellu edes vapaasukellukseenkaan, joten siihen sijoitetut eurot menevät täysin hukkaan.

        Ja vielä tuosta viiden millin märkkäristä. Se on kylmä laitesukellukseen ja liian jäykkä vapaasukellukseen.

        Eli kompromissit ovat aina kompromissejä.


      • ad hoc
        edellinen kirjoitti:

        Ja vielä tuosta viiden millin märkkäristä. Se on kylmä laitesukellukseen ja liian jäykkä vapaasukellukseen.

        Eli kompromissit ovat aina kompromissejä.

        "Se on kylmä laitesukellukseen ja liian jäykkä vapaasukellukseen."

        Mikä siitä tekee vapaasukellukseen liian jäykän? Tarkoitatko vapaasukselluksella jotain urheilua tyyliin ilman laitteita mahdollisimman syvälle jolloin tietty kaikki liikettä vastustava on haitaksi vai ihan tavallista matalassa snorkkelin kanssa uimista? Siinähän ei paksukaan puku luulisi tuottavan tuskaa sen enempää kuin laitteiden kanssa uitaessa?

        Sori tällaisia tyhmiä kysymyksiä, mutta kun en porukoissa liiku, joten ei kaikki ole itsestään selvää. Itse sukeltelen 3 mm puvulla. Onhan se vähän extremeä touko- ja syyskuussa, mutta saa se vähän ollakin. Kovasti silti maaliskuun aurinkoisina päivinä alkoi poltella, kun jäistä ei ollut tietoakaan. Josko sittenkin se 5-7 mm...


    • Hei!

      Mulla on 5mm märkäpuku ja voin kertoa, että sillä pärjää vain noin 19.. 20C asteisessa vedessä. Tulin juuri joku aika sitten Las Palmasista ja silläkin tulee helposti vilu jos ei käytä huppua, käsineitä ja buutseja.

      Jos Suomessa meinaa sukeltaa enemmänkin etenkin syksyisin ja keväisin niin varmasti 7mm märkäpuvullakin tulee ikävä kuivapukua äkkiä. 7mm:llä pärjää ehkä keskikesällä huppujen ja muiden vermeiden kans.

      -Snoukkaboy

    • Kumse

      Yksiselitteisesti - ei pärjää.

      Osta kuivapuku.

      • heikko jaa

        Märkiksellä (hupullisella pikällä 5 tai 7 mm ja mielellää torso lisäksi) voi laitesukeltaa Suomessa valillä touko-elokuu kunhan ei mee syvälle (jossa on kylmää). Henkilöstä riippuu, mutta jossain 16-14 asteen tienoolla puolen tunnin päästä lienee jo vilu.

        Kuivapuku on kuitenkin oltava! Se on hyvä hankkia (täys musta) jo ennen esim. ekan kurssin aloittamista, että siihen ehtii totutella ja ymmärtää että harrastuksen eteen on oikeasti uhrauduttava. Märkiksellä et tee oikeesti yhtään mitään, muista että "hupi" snorklailu ja matalassa meno tai alle 40 min vedessä ei ole mitään oikeaa sukeltamista.

        Viimeistään luovut märkiksestä sitten, kun tapaat kokeneempia ja ymmärrät että Suomessa yksinkertaisesti ei sukelleta märkiksellä! - tämä alan oikeille harrastajille tietysti tuttua. Oikea harrastaja käyttää kuivapukua, yleensä myös etelän reissuilla, ja kiinteät hanskat. Kuiviksesta muut myös ymmärtävät että olet uhrannut harrastukseen huomattavan rahasumman, etkä ole aloittanut sitä mikään "hauskaa päästä treenaan" virnistys naamalla.

        Kaikenmaailman opaskirjojen suositukset siitä mikä sopii mihinkin lämpötilaan ja mikä on oma kylmän sieto ja yleiskunto on paras unohtaa heti. Hyvä ottaa harrastus tosissaan ihan heti alusta, jo ennen mitään peruskurssejakaan ja ilman mitään hupivaiheita, on niinkus enempi vakavien ihmisten puuhaa tämä. Kannattaa myös muistaa, että Suomessa - alan oikeiden harrastajien mukaan - täytyy ehdottomasti sukeltaa myös talvella! Osta heti kuivapuku.


      • FreedivercozFUN
        heikko jaa kirjoitti:

        Märkiksellä (hupullisella pikällä 5 tai 7 mm ja mielellää torso lisäksi) voi laitesukeltaa Suomessa valillä touko-elokuu kunhan ei mee syvälle (jossa on kylmää). Henkilöstä riippuu, mutta jossain 16-14 asteen tienoolla puolen tunnin päästä lienee jo vilu.

        Kuivapuku on kuitenkin oltava! Se on hyvä hankkia (täys musta) jo ennen esim. ekan kurssin aloittamista, että siihen ehtii totutella ja ymmärtää että harrastuksen eteen on oikeasti uhrauduttava. Märkiksellä et tee oikeesti yhtään mitään, muista että "hupi" snorklailu ja matalassa meno tai alle 40 min vedessä ei ole mitään oikeaa sukeltamista.

        Viimeistään luovut märkiksestä sitten, kun tapaat kokeneempia ja ymmärrät että Suomessa yksinkertaisesti ei sukelleta märkiksellä! - tämä alan oikeille harrastajille tietysti tuttua. Oikea harrastaja käyttää kuivapukua, yleensä myös etelän reissuilla, ja kiinteät hanskat. Kuiviksesta muut myös ymmärtävät että olet uhrannut harrastukseen huomattavan rahasumman, etkä ole aloittanut sitä mikään "hauskaa päästä treenaan" virnistys naamalla.

        Kaikenmaailman opaskirjojen suositukset siitä mikä sopii mihinkin lämpötilaan ja mikä on oma kylmän sieto ja yleiskunto on paras unohtaa heti. Hyvä ottaa harrastus tosissaan ihan heti alusta, jo ennen mitään peruskurssejakaan ja ilman mitään hupivaiheita, on niinkus enempi vakavien ihmisten puuhaa tämä. Kannattaa myös muistaa, että Suomessa - alan oikeiden harrastajien mukaan - täytyy ehdottomasti sukeltaa myös talvella! Osta heti kuivapuku.

        "etkä ole aloittanut sitä mikään "hauskaa päästä treenaan" virnistys naamalla."
        Mitä sä siinä mussutat :,D
        Pidä sinä sun touhus nii saakuti vakavana ku haluat, mutta sä et sitä päätä millä asenteella muut tekee asiat :,D Voi sitä hoitaa hommansa asiallisesti vaik kivaa oliski.
        Just tollasia uunoja vadtaan kävelen vielä leveempi virne naamalla :,DD
        "Oikea harrastaja" "täytyy sukeltaa myös talvella" kyl oot hölmö ihmiseks


      • ngfdc
        FreedivercozFUN kirjoitti:

        "etkä ole aloittanut sitä mikään "hauskaa päästä treenaan" virnistys naamalla."
        Mitä sä siinä mussutat :,D
        Pidä sinä sun touhus nii saakuti vakavana ku haluat, mutta sä et sitä päätä millä asenteella muut tekee asiat :,D Voi sitä hoitaa hommansa asiallisesti vaik kivaa oliski.
        Just tollasia uunoja vadtaan kävelen vielä leveempi virne naamalla :,DD
        "Oikea harrastaja" "täytyy sukeltaa myös talvella" kyl oot hölmö ihmiseks

        Kymmenessä vuodessakaan ei "heikko jaan:n" sarkasmi sinulle auennut?

        Kyllä se olet sinä, joka on hölmö ihmiseksi.


    • Anonyymi

      Termokliini (lämpimän/kylmän veden rajakerros) tulee Suomessa kesälläkin vastaan jo muutamassa metrissä, sen jälkeen veden lämpötila on alle 10 astetta. 7 mm puvulla (itsellä on) pärjää miten kuten Suomessa, mutta ei se kovin kivaa ole. 7 mm on siis turhan jäykkä ja lämmin lämpimiin etelän vesiin ja Suomeen taas useimmiten liian kylmä. Eli joko 3 - 5 mm vapaasukellukseen ja snorklailuun kesäksi ja ulkomaan sukellusreissuun, Suomeen taas kuivapuku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe