Hei! Tilanteeni on se että valmistun pian ja olen nyt hakemassa töitä. Lisäksi olen raskaana. Nyt tarjolla olisi muutama määräaikainen työpaikka, joista tiedän jo etukäteen etten pysty olemaan töissä määräajan loppuun asti.
Kysymykseni kuuluu: Jos allekirjoitan työsopimuksen vaikka puoleksi vuodeksi, ja työn alettua ilmoitan että voin olla töissä vain neljä kuukautta kunnes jään äitiyslomalle, niin voiko asiasta tulla jotain seuraamuksia? Siis lähinnä pohdin voiko työnantaja syyttää minua sopimuksen rikkomisesta?
Työkokemuksen kerääminen olisi minulle erittäin tärkeää ja tietenkin taloudellinen tilanteemme olisi parempi jos saisin töitä edes muutamaksi kuukaudeksi. Tiedän kuitenkin, että jos kerron raskaudestani haastattelussa, minua ei oteta mihinkään töihin. Siksi mielummin jättäisin asian kertomatta.
Kiitos jos joku osaa vastata!
Määräaikaisuus ja raskaus
13
2305
Vastaukset
- myös määräaikaisen
sopimuksen alussa on koeaika jolloin sopimuksen voi purkaa ilman irtisanomisaikaa eli saatat menettää työpaikan joka tapauksessa. kinkkinen tilanne siltä osin mutta suosittelen että olet rehellinen. mitä sellaisella työkokemuksella tekee mistä jää työnantajalle "huono maku suuhun"? et saa suosittelijoita ainakaan ;)
- ...alkavat ...
...myös lähentelemään petosta. Myyt työpanoksen puoleksi vuodeksi ja olet käytettävissä vain osan aikaa
- Kerrottava
Jos ei voi rehellisesti hakea töitä kannattaa olla hakematta kokonaan.
Jos jättää noin oleellisen asian kertomatta työsuhdetta tehdessä on varmasti korvausvelvollinen. Kyllähän se työnantaja hakee työntekijää siksi kun sitä tarvii koko siksi ajaksi kun on ilmoitettu. Aina uuden henkilön "sisäänajo" vien resursseja firmalta ja oletko ajatellut jos vaikka jostakin syystä joudut jo aikaisemmin sairauslomalle... ehkä kuukauden päästä kun olet työn aloittanut.
Yritys joutuu muutenkin maksamaan äitiyslomasta osan joten siinä on myös kyse yrityksen rahoista.- kahden äiti
Miksi ihmeessä niin moni on huolissaan työnantajan edusta? Ei se työnantajalle ole maailmanloppu jos joku lähtee äitiysvapaalle. Kaikki työnantajat, joihin olen törmännyt, eivät todellakaan ole olleet reiluja työntekijää kohtaan. Työnantajat ajavat firman puolia. Työntekijää ei ajatella, vain raha ratkaisee.
Naisten kuuluu saada lapsia, ja kaikki työnantajat tietävät että nuori nainen voi tulla raskaaksi, minkä vuoksi nuoren naisen voi olla saada työtä (puhumattakaan siitä jos hän jo on raskaana). Tästä syystä naiset on tavattoman epätasa-arvoisessa asemassa verrattuna miehiin. Mutta juuri tästä syystä on määrätty että perheenperustamissuunnitelmista ja raskaudesta ei saa kysyä työhaastattelussa.
No, yleinen kantani on, että mahdollisesta raskaudesta ei kannata eikä tarvi kertoa työhaastattelussa. Toki jokainen tekee itse omat päätöksensä. Myös tilannekohtaista harkintaa kannattaa harrastaa. - ...oikeudenmukaisuudesta
kahden äiti kirjoitti:
Miksi ihmeessä niin moni on huolissaan työnantajan edusta? Ei se työnantajalle ole maailmanloppu jos joku lähtee äitiysvapaalle. Kaikki työnantajat, joihin olen törmännyt, eivät todellakaan ole olleet reiluja työntekijää kohtaan. Työnantajat ajavat firman puolia. Työntekijää ei ajatella, vain raha ratkaisee.
Naisten kuuluu saada lapsia, ja kaikki työnantajat tietävät että nuori nainen voi tulla raskaaksi, minkä vuoksi nuoren naisen voi olla saada työtä (puhumattakaan siitä jos hän jo on raskaana). Tästä syystä naiset on tavattoman epätasa-arvoisessa asemassa verrattuna miehiin. Mutta juuri tästä syystä on määrätty että perheenperustamissuunnitelmista ja raskaudesta ei saa kysyä työhaastattelussa.
No, yleinen kantani on, että mahdollisesta raskaudesta ei kannata eikä tarvi kertoa työhaastattelussa. Toki jokainen tekee itse omat päätöksensä. Myös tilannekohtaista harkintaa kannattaa harrastaa.Minä teen xx päivää töitä ja saan siitä xx päivän palkan.
Työnantaja hakee xx päiväksi tekijää ja SAA siihen xx päiväksi tekijän, eikä pelkästään maksa palkkaa xx päivästä eikä saa vastineeksi mitään. - ...ilman muuta
kahden äiti kirjoitti:
No, yleinen kantani on, että mahdollisesta raskaudesta ei kannata eikä tarvi kertoa työhaastattelussa. Toki jokainen tekee itse omat päätöksensä. Myös tilannekohtaista harkintaa kannattaa harrastaa."Naisten kuuluu saada lapsia"
Pitää pitää. Mutta minkä takia työnantajan pitää siitä maksaa ?
Pahimmillaan työntekijä siis "valitsee" työnantajan, joka joutuu hänen lapsentekonsa maksamaan. Tuohon on ilmiselvää petosta. - Kerrottava
kahden äiti kirjoitti:
No, yleinen kantani on, että mahdollisesta raskaudesta ei kannata eikä tarvi kertoa työhaastattelussa. Toki jokainen tekee itse omat päätöksensä. Myös tilannekohtaista harkintaa kannattaa harrastaa.Miksihän ihmeessä niin moni on huolissaan työnantajan edusta?? No, sitä kannattaa miettiä itsekkin vähäsen!!!
Itse olen kolmen lapsen äiti. Aina pitänyt työtäni tärkeänä ja työpaostani työnantaja yritykseen yhtä tärkeänä. Kantanut vastuuni työstäni ja ymmärtänyt mistä palkkani on tullut.
Totta kai työnantaja ajattelee firmaa. Ja kyllä olen sitä mieltä, että myös työntekijän on pidettävänä tärkenä sitä firmaa missä on töissä mistä palkka tulee.
En voi useinkaan ymmärtää sitä ajattelua mitä täälä "harrastetaan" että on aivan sama mitä työntekijä tekee niin on työnantajan velvollisuus maksaa.
Olen ollut työssä johon kuuluu mm. palkanmaksu ja oppinut ymmärtämään miten paljon palkkakustannukset on. Mitä pienempi yritys sitä suurempi vaikutus kaikella.
"Naisten kuuluu saada lapsia, ja kaikki työnantajat tietävät että nuori nainen voi tulla raskaaksi"
Alkuperäisessä viestissä ei ollut kyse siitä etteikö nainen voi tulla raskaaksi. Vaan siitä jos jättää kertomatta oleellisen asian työhaastattelussa. On aivan eri asia tulla raskaaksi kun olla raskaana!!!
Ei kyllä kannata ottaa kovin yleistä kantaa!! Koska raskaus on kuitenkin työkykyyn vaikuttava tekijä. Raskaus on tärkeä asia, toivottavasti ainakin tulevalle äidille niin myös se on tärkeä tieto työpaikalla. Sillä myös raskaana olevaa ei voida laittaa tekemään kaikkia työtehtäviä!!!
Ei tämä ole mikään epätasa-arvoasia... tai ehkä jos ajatellaan niin ettei ne miehet voi niitä lapsia tehdä vaikka niin haluaisivat. - Se Aito Työtön
Kerrottava kirjoitti:
Miksihän ihmeessä niin moni on huolissaan työnantajan edusta?? No, sitä kannattaa miettiä itsekkin vähäsen!!!
Itse olen kolmen lapsen äiti. Aina pitänyt työtäni tärkeänä ja työpaostani työnantaja yritykseen yhtä tärkeänä. Kantanut vastuuni työstäni ja ymmärtänyt mistä palkkani on tullut.
Totta kai työnantaja ajattelee firmaa. Ja kyllä olen sitä mieltä, että myös työntekijän on pidettävänä tärkenä sitä firmaa missä on töissä mistä palkka tulee.
En voi useinkaan ymmärtää sitä ajattelua mitä täälä "harrastetaan" että on aivan sama mitä työntekijä tekee niin on työnantajan velvollisuus maksaa.
Olen ollut työssä johon kuuluu mm. palkanmaksu ja oppinut ymmärtämään miten paljon palkkakustannukset on. Mitä pienempi yritys sitä suurempi vaikutus kaikella.
"Naisten kuuluu saada lapsia, ja kaikki työnantajat tietävät että nuori nainen voi tulla raskaaksi"
Alkuperäisessä viestissä ei ollut kyse siitä etteikö nainen voi tulla raskaaksi. Vaan siitä jos jättää kertomatta oleellisen asian työhaastattelussa. On aivan eri asia tulla raskaaksi kun olla raskaana!!!
Ei kyllä kannata ottaa kovin yleistä kantaa!! Koska raskaus on kuitenkin työkykyyn vaikuttava tekijä. Raskaus on tärkeä asia, toivottavasti ainakin tulevalle äidille niin myös se on tärkeä tieto työpaikalla. Sillä myös raskaana olevaa ei voida laittaa tekemään kaikkia työtehtäviä!!!
Ei tämä ole mikään epätasa-arvoasia... tai ehkä jos ajatellaan niin ettei ne miehet voi niitä lapsia tehdä vaikka niin haluaisivat.Toisaalta raskaus ei ole peruste jättää palkkaamatta eikä siitä ole pakko kertoa.
Toisaalta määräaikaisessa sopimuksessa on korvausvelvoite työnantajalle aiheutuvista kustannuksista, jos äkkiä ilmoittaakin jäävänsä lomille. - toisinpäin
kahden äiti kirjoitti:
No, yleinen kantani on, että mahdollisesta raskaudesta ei kannata eikä tarvi kertoa työhaastattelussa. Toki jokainen tekee itse omat päätöksensä. Myös tilannekohtaista harkintaa kannattaa harrastaa.jos osaat.
Eli sinä palkkaat niillä tuloilla jotka sinulla nyt on kodinhoitajan itsellesi vuodeksi. Tämä jää heti kohta äitiyslomalle ja sinä maksat edelleen hänen palkkansa. Sitten palkkaat toisen tilalle, joka yllätys kyllä hänkin jää melkein heti äitiyslomalle. No, onhan sinulla varaa palkata vielä kolmaskin, tosin tällä kertaa onnistus saamaan sairastelevan yksilön, jota näkyy työmaalla 1/5 ajasta. Vaan eipä hätää, voithan siivota itsekkin ja olla ylpeä, että voit maksaa kahden ihmisen äityisloman ja kolmannen sairastelut.
- raskaudestasi
heti alussa, jolloin heidän on pakko palkata sinut, koska muuten syytät firmaa sukupuolisesta syrjimisestä raskauteen vedoten. Jos eivät tajua antaa työpaikkaa niin vetäiset koko hoidon oikeuteen ja saat kunnon kipukorvaukset ja maksun ansionmenetyksistä suoraan hanskaan. Sitten vain lekottelet tyytyväisenä, kun äitiyspäiväraha alkaa juosta.
- Se Aito Työtön
Tosin sitten kun he ottavat töihin määräaikaiselle, on myös oltava se koko määräaikainen töissä.
Tuollaisten kiristystyylisten uhkailujen jälkeen on takuuvarmaa, että "työnantaja" vaatii korvaamaan korvaavan työntekijän hankkimisesta aiheutuneet kustannukset.
- lilia3
moikka,
lähinnä jo allekirjoitat työsopimuksen esim. 6 kk:ksi ja jäät la:n mukaan esim. 4 kk:n kuluttua pois töistä, voi työnantaja purkaa työsopimuksesi perustellen asiaa sillä, että et pysty hoitamaan työtäsi. korvausvelvollisuutta tästä ei kuitenkaan pitäisi syntyä - voit varmistaa asian soittamalla liittosi juristille. - vaikka pätkätyötä
No ei todellakaan synny mitään korvausvelvollisuutta tai tule seuraamuksia. Raskaudesta ei tarvitse kertoa työnhakutilanteessa, eikä sen perusteella saa syrjiä työnhakijoita. Totta kai määräaikaisestakin työstä saa jäädä äitiyslomalle, ei se ole mikään vakiduunareiden etuoikeus.
Työnantajalle ei aiheudu äitiyslomastasi todennäköisesti mitään kuluja, sillä vain osalla aloista on sellainen TES, jossa on sovittu äitiysloman ajalta maksettavan palkkaa. Ja näissäkin on yleensä 6 kk työssäoloehto, eli se ei koskisi sinua kuitenkaan. Toki työnantaja joutuu hakemaan uuden työntekijän, mutta niinhän voi joutua tekemään esim. sairaudenkin takia.
Kannattaa ottaa töitä vastaan, sillä äitiyspäivärahasikin on todennäköisesti paljon parempi, jos nyt otat töitä vastaan. Siksi toiseksi aina voi tapahtua jotakin, jonka takia sitä äitiyslomaa ei sitten tulekaan, vaikka sellaista ei tietenkään kenellekään toivoisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076904- 954431
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483806Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513498
- 1883445
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242949- 672654
- 462491
- 131854