Vinkkejä kaipaan

tyttö1988

Olen 20-vuotias, n. 166 cm pitkä, ja painoa sellaiset 62 kg.

Olen lihonut pikkuhiljaa, ja nyt painan enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Alkaa ahdistamaan tämä jatkuva painon nousu, joten nyt päätin tehdä asialle jotain.

Olen todellinen sokerisyöppö, ja syön muutenkin todella epäterveellisesti ja paljon. Ja VIHAAN liikuntaa.

Nyt sitten aloitin herkkujen vähentämisen ja annoskokojen pienentämisen, ja jopa ostin kuntolaitteenkin kotiin (Orbitrek). Kunto ei vielä kestä "polkemista" montaakaan minuuttia, mutta n.15 min olen pyrkinyt päivittäin kuitenkin tekemään.

Eniten on ongelmia tuon syömisen kanssa. Olen nimittäin aina ollut "tunnesyöjä", ja muutenkin nautin ruuasta niin kovin, että on vaikeaa olla koko ajan syömättä... söin yleensä ihan vaikka vaan siksi ettei ole muuta tekemistä.

Kun teen tällaisen päätöksen painon pudottamisesta, niin välittömästi alan tuntemaan TODELLA huonoa omaatuntoa syömisestä... siis jos syön esimerkiksi illalla leivän, ja päätänkin ottaa toisen, niin sitten on todella paska fiilis että "no olisi se yksikin riittänyt, miksen osaa lopettaa".
Koko syömishomma tuntuu karkaavan käsistä, vaikka järjellä ajateltuna tiedänkin että olen täysin järjetön sen suhteen.

Kaipaisin vinkkejä että mitä olisi hyvä syödä? ja kuinka usein? Nyt en syö juurikaan leipää, perunaa, riisiä tms. hiilareiden pelossa. Ja pelkkä salaatti, kala, hedelmät tms. alkaa tökkimään. Todella vaikeaa :( Taidan muutenkin syödä liian vähän, ja tiedän ettei siten painoa ainakaan pudoteta... mutten vaan "uskalla" syödä enempää, ja kun tulee niin kamalan huono omatuntokin. Enhän minä kuitenkaan edes kuluta paljon mitään.

Haluan nyt vaan eroon näistä läskeistä!

Miten pystyn laihduttamaan ilman että pääni sekoaa, ja alan vihaamaan (entistäkin enemmän) omaa vartaloani, ja läskejäni? (=pakottava tarve laihtua tietty määrä ja tulla hoikaksi). Ilman että saan kamalia itseinho- ja ahdistuskohtauksia kun mahamakkarat ei vaan näytä sulavan?

Tuntuu että kun joskus aikaisemminkin olen painoani yrittänyt pudottaa, niin aina siitä on seurannut vaan pettymystä (=kilot ei vaan karise) ja ahdistusta... ja "hulluutta", kaikkea negatiivista :(

5

530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha Jojo

Ensiksikin: sinun ei tarvitse laihduttaa, olet normaalipainoinen (BMI 22,5). Painonpudotus normaalipainoisena on myös vaikeampaa kuin oikeasti ylipainoisena, koska pienen ihmisen peruskulutus on niin pieni.

Toiseksi: laihdutusyritys helposti laukaisee sairaalloisen suhtautumisen syömiseen, juuri niin kuin kuvaat, että tuntee hirveitä tunnontuskia pienistäkin "kaidalta tieltä" poikkeamisista. Pahimmillaan tällainen ajattelu johtaa syömishäiriöön.

Jos haluat oppia terveen suhtautumisen omaan vartaloosi ja syömiseen, seuraavat opukset voisivat olla hyödyllisiä:
      Manninen-Borg-Holmala: Sinä onnistut, pysyvän painonpudotuksen salaisuudet (erityisesti se osa, jossa puhutaan laihdutuksen psykologiasta)
      Borg: Rentoa painonhallintaa

• tyttö1988

Arvasinkin että tulee juuri tämä "olet normaalipainoinen, ei tarvitse laihduttaa." Tiedän kyllä että olen normaalipainoinen... MUTTA kuitenkin lähes koko oma painoni on PELKKÄÄ läskiä, lihaksia minulla ei juurikaan ole. Kuten sanoin liikuntaa vihaan, enkä ole liikkunut vuosikausiin juuri lainkaan.

Ei sillä painolla niin väliä, ennemminkin ulkonäöllä... makkaroita minulla riittää, niin mahassa kuin selässäkin. Joka puolella vähän liikaa.

Ja mainittakoon, etten nyt ole mitenkään ylikriittinen itseäni kohtaan tämän läski-asian kanssa, on nimittäin jo joskus 5 vuotta sitten mitattu että minulla oli jo silloin liikaa rasvaa ylävartalossa... (ja silloin painoin vähemmän, ja liikuin enemmän.. olin hoikempi).

• vaan
        tyttö1988 kirjoitti:

Arvasinkin että tulee juuri tämä "olet normaalipainoinen, ei tarvitse laihduttaa." Tiedän kyllä että olen normaalipainoinen... MUTTA kuitenkin lähes koko oma painoni on PELKKÄÄ läskiä, lihaksia minulla ei juurikaan ole. Kuten sanoin liikuntaa vihaan, enkä ole liikkunut vuosikausiin juuri lainkaan.

Ei sillä painolla niin väliä, ennemminkin ulkonäöllä... makkaroita minulla riittää, niin mahassa kuin selässäkin. Joka puolella vähän liikaa.

Ja mainittakoon, etten nyt ole mitenkään ylikriittinen itseäni kohtaan tämän läski-asian kanssa, on nimittäin jo joskus 5 vuotta sitten mitattu että minulla oli jo silloin liikaa rasvaa ylävartalossa... (ja silloin painoin vähemmän, ja liikuin enemmän.. olin hoikempi).

opettelemaan liikkumisen ilo! Liikunnalla ja proteiinipitoisella/täysjyväruokavaliolla saat kroppasi lihaksikkaaksi ja läskit karkotettua. Ei lihaksia pelkällä dieetillä tule, liikunta on A ja O siinä touhussa.

• liikkuva laihduttaja
        tyttö1988 kirjoitti:

normaalipainoisena eroon rasvasta, siihen auttaa vain liikunnan lisääminen ja proteiinipitoisen ruoan nauttiminen. Etsi sellainen liikuntalaji, joka tuntuu vähiten vastenmieliseltä. Jos se ei kiinnosta, kokeile vähän ajan päästä jotain muuta lajia.

Tärkeintä olisi lihaskunnon parantaminen mieluiten salilla, tai jos sinne ei millään voi mennä niin esimerkiksi lihaskuntoon painottuvilla ohjatuilla jumppatunneilla. Aloita vaikkapa yhdestä kerrasta viikossa ja lisää kertoja vasta, kun se ainoa kerta ei enää tunnu äärettömän pahalta. Tiedän jonkin verran mistä puhun, koska olin vielä reilu vuosi sitten jonkinasteinen "liikunnanvihaaja", mutta pari yhteensattumaa sai minut kokeilemaan jotain uutta iänikuisen uinnin ja kävelyn tilalle. Nyt käyn salilla ja ohjatuilla tunneilla monta kertaa viikossa. Ohjattu tuntikin voi olla myös muuta kuin perusaerobicciä, jos se tuntuu tylsältä.

• meiliä

Kerron miten olen saanut itse noin 8kg pois 8:ssa viikossa, siis kilo per viikko, eikä ole tarvinu nälkään nääntyä, on ensimmäinen keino mullekki, mikä tosiaan toimii. [email protected] :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4233
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3213
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. Mitä sun kaltainen ihminen tekee tämmöisessä paikassa?

Et kuulu tänne?
      Ikävä
      136
      936
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe