onko esikoislestadiolaisuudessa..

kysyjä ei tieltä eksy

... halki-poikki ja pinoon näkemystä ehkäisystä?? Onko ehkäisy jyrkkä ei vai tilannekohtainen? Mitä saarnaajat opettavat?

56

3548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Todeten näin :

      " Syntymättömän lapsen veri huutaa kostoa "

      • kysyjä ei..

        hui


      • ???????????

        Kerro kuka on tämä SAARNAAJA?


      • oma kokemus

        Minulla oli kaksi lasta ja niin vaikeat paineet ja murheet, että minä kysyin saarnaajalta, kun olin koko nuoruuteni kuullut saarnatuolista, että, kysykää ja kysykää saarnaajilta, kyllä he tietävät , kyllä he auttavat, kysykää, saarnnajat ymmärtävät.

        No, niin minä jouduin kysymään, kun en uskaltanut itse asiaa ratkaista, ja sain vastauksen; kaikki ehkäisy on ehdottomasti syntiä.

        No, tämä saarnamies ei kysellyt eikä ollut kiinnostunut minun tilanteestani, ja minä olin vasta äskettäin synnyttänyt ja olin siis melkoisen herkässä tilassa niiden vaikeitten asioitten kanssa ja niin minä vajosin psykoosiin, josta itse selvisin jotenkin ja psykiatri sanoi, että olet lestadiolainen, käytä ehkäsyä, mutta psykoosi johti vakavaan sairauteen, joka on llut taakkani, ja en syönyt mitään lääkettä, ja vielä sain neljä lasta lisää ja vajosin syvään psykoosiin ja päädyin mielisairaalaan.

        Ja siinä olivat pienet lapseni ja mies ja vaikeat vuodet.

        Eli, kyllä se on järkyttävää, että saarnaajilla oli ja ehkä on vieläkin niin kauhea valta, että he voivat tietää jokaisen äidin voimat ja tilanteet.
        Järkyttävää valtaa Jumalan nimessä.


      • oma kokemus kirjoitti:

        Minulla oli kaksi lasta ja niin vaikeat paineet ja murheet, että minä kysyin saarnaajalta, kun olin koko nuoruuteni kuullut saarnatuolista, että, kysykää ja kysykää saarnaajilta, kyllä he tietävät , kyllä he auttavat, kysykää, saarnnajat ymmärtävät.

        No, niin minä jouduin kysymään, kun en uskaltanut itse asiaa ratkaista, ja sain vastauksen; kaikki ehkäisy on ehdottomasti syntiä.

        No, tämä saarnamies ei kysellyt eikä ollut kiinnostunut minun tilanteestani, ja minä olin vasta äskettäin synnyttänyt ja olin siis melkoisen herkässä tilassa niiden vaikeitten asioitten kanssa ja niin minä vajosin psykoosiin, josta itse selvisin jotenkin ja psykiatri sanoi, että olet lestadiolainen, käytä ehkäsyä, mutta psykoosi johti vakavaan sairauteen, joka on llut taakkani, ja en syönyt mitään lääkettä, ja vielä sain neljä lasta lisää ja vajosin syvään psykoosiin ja päädyin mielisairaalaan.

        Ja siinä olivat pienet lapseni ja mies ja vaikeat vuodet.

        Eli, kyllä se on järkyttävää, että saarnaajilla oli ja ehkä on vieläkin niin kauhea valta, että he voivat tietää jokaisen äidin voimat ja tilanteet.
        Järkyttävää valtaa Jumalan nimessä.

        Älä ainakaan kuormita itseäsi sillä, mitä sanon. En pysty ottamaan taakkaasi pois, mutta pyydän Jumalaa auttamaan sinua.

        Tässä olemme myös avoimen haavan äärellä. Yksilöltä on yritetty viedä oma harkinta pois. Toisaalta vastuun siirtäminen on inhimillistä. Neuvon saanut on varmasti onnellinen, jos neuvo vastaa omaa toivetta. Onhan vastuu näin jaettu.

        Nyt saattaa olla niin, että asianomainen henkilö ei ole pystynyt asiaa käsittelemään ja ottamaan teostaan vastuuta ja on antanut mainitun neuvon.

        Ehkä tässä toimii jotenkin vastuun siirto. Jumalahan tässä oikeastaan on vastuussa, vai onko?

        Asiat ova vaikeita ja niitä olisi rukoillen käsiteltävä Jumalan kasvojen edessä. Uskon, että nämä ovat Jumalan puhetta meille. Hyvä neuvo ja oikea neuvo kantaa hyvän hedelmän. Näin uskon.


      • silloin sen psykoosini jälkeen
        vihne kirjoitti:

        Älä ainakaan kuormita itseäsi sillä, mitä sanon. En pysty ottamaan taakkaasi pois, mutta pyydän Jumalaa auttamaan sinua.

        Tässä olemme myös avoimen haavan äärellä. Yksilöltä on yritetty viedä oma harkinta pois. Toisaalta vastuun siirtäminen on inhimillistä. Neuvon saanut on varmasti onnellinen, jos neuvo vastaa omaa toivetta. Onhan vastuu näin jaettu.

        Nyt saattaa olla niin, että asianomainen henkilö ei ole pystynyt asiaa käsittelemään ja ottamaan teostaan vastuuta ja on antanut mainitun neuvon.

        Ehkä tässä toimii jotenkin vastuun siirto. Jumalahan tässä oikeastaan on vastuussa, vai onko?

        Asiat ova vaikeita ja niitä olisi rukoillen käsiteltävä Jumalan kasvojen edessä. Uskon, että nämä ovat Jumalan puhetta meille. Hyvä neuvo ja oikea neuvo kantaa hyvän hedelmän. Näin uskon.

        olin iltaseuroissa ja vieläkin saarnajana oleva saarnaaja sanoi saarnassaan, että, älkää äidit kuunnelko niiden neuvolan naisten puheita, kun ne syntymättömät lapset tulevat sinne äidin sairasvuoteelle!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Se on totinen tosi ja miehet eivät olleet syyllisiä, vaan äidit.
        Vastuuttomia puheita, mutta ihan totta.
        Hirmuinen on valta ihmisellä, kun hän puhuu omasta mielestään Jumalan nimissä.


      • ..karseeta kuulla!
        silloin sen psykoosini jälkeen kirjoitti:

        olin iltaseuroissa ja vieläkin saarnajana oleva saarnaaja sanoi saarnassaan, että, älkää äidit kuunnelko niiden neuvolan naisten puheita, kun ne syntymättömät lapset tulevat sinne äidin sairasvuoteelle!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        Se on totinen tosi ja miehet eivät olleet syyllisiä, vaan äidit.
        Vastuuttomia puheita, mutta ihan totta.
        Hirmuinen on valta ihmisellä, kun hän puhuu omasta mielestään Jumalan nimissä.

        Tuo on ollut kyllä raskas juttu sinulle. Karseeta, kun noin on puhuttu, missä ihmeessä on se miehen vastuu? Niinkun naisen pitäis jaksaa vaikka missä tilanteessa, eihän miehellä ole vastaavaa, kun ei voi olla raskaana ym.Tosi paha homma. Kyllä minusta nämä on Jumalan ja ihmisen välisiä juttuja. Jumala näkee kaikkien sydämen, ihminen ei.


      • yksi usko
        ..karseeta kuulla! kirjoitti:

        Tuo on ollut kyllä raskas juttu sinulle. Karseeta, kun noin on puhuttu, missä ihmeessä on se miehen vastuu? Niinkun naisen pitäis jaksaa vaikka missä tilanteessa, eihän miehellä ole vastaavaa, kun ei voi olla raskaana ym.Tosi paha homma. Kyllä minusta nämä on Jumalan ja ihmisen välisiä juttuja. Jumala näkee kaikkien sydämen, ihminen ei.

        Niin, että uskotaan jokainen omalla tavalla. Yhdeltä Jumala hyväksyy ehkäisyn, toiselta ei.
        Hienoa!! Nyt saa itse valita, mikä on oikein ja mikä väärin! Taidanpa tästä lähteä kaljalle, ku ei siihen oo muilla mitään nokan koputtamista ku seki on ihmisen ja Jumalan välinen asia jos kerran sille linjalle lähdetään.


      • teutatess
        yksi usko kirjoitti:

        Niin, että uskotaan jokainen omalla tavalla. Yhdeltä Jumala hyväksyy ehkäisyn, toiselta ei.
        Hienoa!! Nyt saa itse valita, mikä on oikein ja mikä väärin! Taidanpa tästä lähteä kaljalle, ku ei siihen oo muilla mitään nokan koputtamista ku seki on ihmisen ja Jumalan välinen asia jos kerran sille linjalle lähdetään.

        Tahdon sanoa sinulle, että olen samaa mieltä kanssasi , mutta mulla = olvi 1 .


      • SeurakuntalainenX
        yksi usko kirjoitti:

        Niin, että uskotaan jokainen omalla tavalla. Yhdeltä Jumala hyväksyy ehkäisyn, toiselta ei.
        Hienoa!! Nyt saa itse valita, mikä on oikein ja mikä väärin! Taidanpa tästä lähteä kaljalle, ku ei siihen oo muilla mitään nokan koputtamista ku seki on ihmisen ja Jumalan välinen asia jos kerran sille linjalle lähdetään.

        Pitäisi ensin tietää, mitä on Kristuksen oppi.
        Sitten vasta voidaan katsoa, mitä Pyhä Henki opettaa.

        Te luulette ulkonaisten tapojen ja seurakunnallisen järjestyksen liittyvän pelastukseen - ja vaaditte sitten samanmielisyyttä. eihän sellainen voi onnistua.


      • Rudle
        yksi usko kirjoitti:

        Niin, että uskotaan jokainen omalla tavalla. Yhdeltä Jumala hyväksyy ehkäisyn, toiselta ei.
        Hienoa!! Nyt saa itse valita, mikä on oikein ja mikä väärin! Taidanpa tästä lähteä kaljalle, ku ei siihen oo muilla mitään nokan koputtamista ku seki on ihmisen ja Jumalan välinen asia jos kerran sille linjalle lähdetään.

        ei löydy paikkaa, joka edellyttäisi ottamaan lapsia vastaan niin paljon, kun niitä vain voi tulla.

        !. Moos.1:28 tarkoittaa sitä, että Jumala siunasi ihmisen lisääntymisen lahjalla. Se ei siis tarkoita sitä Adamin ja Eevan olisi pitänyt saada n 6 mrd. lasta, jos heidän olisi nimenomaisesti pitänyt täyttää maa.

        Käsitykseni mukaan Esikoisuudessa ei ole menty lääkärien ohjeiden ohi tässä asiassa.


      • teutatess
        Rudle kirjoitti:

        ei löydy paikkaa, joka edellyttäisi ottamaan lapsia vastaan niin paljon, kun niitä vain voi tulla.

        !. Moos.1:28 tarkoittaa sitä, että Jumala siunasi ihmisen lisääntymisen lahjalla. Se ei siis tarkoita sitä Adamin ja Eevan olisi pitänyt saada n 6 mrd. lasta, jos heidän olisi nimenomaisesti pitänyt täyttää maa.

        Käsitykseni mukaan Esikoisuudessa ei ole menty lääkärien ohjeiden ohi tässä asiassa.

        Tämä väitös pitää kyllä paikkansa, siltä osin kuin tunnet kristillisyyttä. Mutta nuo muutamat väitökset kertovat jotain toista .

        Ja minusta niihin olisi suhtautuminen, kuin hekin ovat esikoisia. Tai sitten trolleja .


      • Tämä lestarasismi
        Rudle kirjoitti:

        ei löydy paikkaa, joka edellyttäisi ottamaan lapsia vastaan niin paljon, kun niitä vain voi tulla.

        !. Moos.1:28 tarkoittaa sitä, että Jumala siunasi ihmisen lisääntymisen lahjalla. Se ei siis tarkoita sitä Adamin ja Eevan olisi pitänyt saada n 6 mrd. lasta, jos heidän olisi nimenomaisesti pitänyt täyttää maa.

        Käsitykseni mukaan Esikoisuudessa ei ole menty lääkärien ohjeiden ohi tässä asiassa.

        Aivan epäasiallista sanailua tuollainen.
        Onko jollakin 6 miljardia lasta?

        Mistä syystä lestadiolaisten oletettu liian suuri raskausfrekvenssi on suruttomien jatkuvana silmätikkuna? Rasittaako se teitä?
        Yhteiskuntaa se ei ainakaan rasita, päinvastoin.
        Lestat ovat yhteiskunnan vakautta, rauhaa ja kehitystä ylläpitävä väestönosa. Kaikilla mittareilla mitattuna.
        Maamme miesväestöstä lienee 7% täysraittiita. Suurin osa lestadiolaisia. Onko sekin teille haitta?

        Miksi lestadiolaiset huolettavat? Miksi he ovat nyt suuri ongelma?
        Eivät suruttomat juopot nuoret,
        Eivät ne 500 000 alkoholistia
        Päihderiippuvaiset äidit
        Ne 15 000 vuosittain huostaan otettua lasta
        Eivät macho-miehet, joiden jumalana on kalja
        ja jääkiekko

        Miksi te ette näistä ongelmista puhu täällä joka-aamuisessa lestadiolaisvalituksessanne?

        Suomessa on väestökato, eikä neljä-viisi-kuusilapsinen perhe ole missään mielessä liian suuri.
        Oikeastaan liian pieni, kun Suomeen pitäisi tuottaa 400 000 ihmistä ulkomailta, vaikka ne eivät tule tänne sopeutumaan.


      • että tässä oli
        Tämä lestarasismi kirjoitti:

        Aivan epäasiallista sanailua tuollainen.
        Onko jollakin 6 miljardia lasta?

        Mistä syystä lestadiolaisten oletettu liian suuri raskausfrekvenssi on suruttomien jatkuvana silmätikkuna? Rasittaako se teitä?
        Yhteiskuntaa se ei ainakaan rasita, päinvastoin.
        Lestat ovat yhteiskunnan vakautta, rauhaa ja kehitystä ylläpitävä väestönosa. Kaikilla mittareilla mitattuna.
        Maamme miesväestöstä lienee 7% täysraittiita. Suurin osa lestadiolaisia. Onko sekin teille haitta?

        Miksi lestadiolaiset huolettavat? Miksi he ovat nyt suuri ongelma?
        Eivät suruttomat juopot nuoret,
        Eivät ne 500 000 alkoholistia
        Päihderiippuvaiset äidit
        Ne 15 000 vuosittain huostaan otettua lasta
        Eivät macho-miehet, joiden jumalana on kalja
        ja jääkiekko

        Miksi te ette näistä ongelmista puhu täällä joka-aamuisessa lestadiolaisvalituksessanne?

        Suomessa on väestökato, eikä neljä-viisi-kuusilapsinen perhe ole missään mielessä liian suuri.
        Oikeastaan liian pieni, kun Suomeen pitäisi tuottaa 400 000 ihmistä ulkomailta, vaikka ne eivät tule tänne sopeutumaan.

        kysymys yhden ihmisen elämästä ja hän oli LESTADIOLAINEN, ei sen ulkopuolella - ja hän kertoi neuvoista, joita oli saanut!

        Mitä valittamista siinä on?

        On tietenkin ikävää, että kaikki lestadiolaiset eivät ole täsmälleen samanlaisia eivätkä siis pysty täyttämään normeja!

        Tämä tapahtui käsittääkseni kauan sitten - ehkä toiset tuulet puhaltelevat nykyään - kuka tietää?


      • tällä palstalla keskustellaan
        että tässä oli kirjoitti:

        kysymys yhden ihmisen elämästä ja hän oli LESTADIOLAINEN, ei sen ulkopuolella - ja hän kertoi neuvoista, joita oli saanut!

        Mitä valittamista siinä on?

        On tietenkin ikävää, että kaikki lestadiolaiset eivät ole täsmälleen samanlaisia eivätkä siis pysty täyttämään normeja!

        Tämä tapahtui käsittääkseni kauan sitten - ehkä toiset tuulet puhaltelevat nykyään - kuka tietää?

        nimenomaan lestadiolaisuudesta!

        Ja ehkä viestisi olisi pitänyt laittaa aloittajalle!


      • Episkopal
        Tämä lestarasismi kirjoitti:

        Aivan epäasiallista sanailua tuollainen.
        Onko jollakin 6 miljardia lasta?

        Mistä syystä lestadiolaisten oletettu liian suuri raskausfrekvenssi on suruttomien jatkuvana silmätikkuna? Rasittaako se teitä?
        Yhteiskuntaa se ei ainakaan rasita, päinvastoin.
        Lestat ovat yhteiskunnan vakautta, rauhaa ja kehitystä ylläpitävä väestönosa. Kaikilla mittareilla mitattuna.
        Maamme miesväestöstä lienee 7% täysraittiita. Suurin osa lestadiolaisia. Onko sekin teille haitta?

        Miksi lestadiolaiset huolettavat? Miksi he ovat nyt suuri ongelma?
        Eivät suruttomat juopot nuoret,
        Eivät ne 500 000 alkoholistia
        Päihderiippuvaiset äidit
        Ne 15 000 vuosittain huostaan otettua lasta
        Eivät macho-miehet, joiden jumalana on kalja
        ja jääkiekko

        Miksi te ette näistä ongelmista puhu täällä joka-aamuisessa lestadiolaisvalituksessanne?

        Suomessa on väestökato, eikä neljä-viisi-kuusilapsinen perhe ole missään mielessä liian suuri.
        Oikeastaan liian pieni, kun Suomeen pitäisi tuottaa 400 000 ihmistä ulkomailta, vaikka ne eivät tule tänne sopeutumaan.

        Hyvin kirjoitit. Aamen!

        Ryyppääjät, jumalankieltäjät, teosofit, raiskaajat ja insesti-ihmiset ovat tälläkin sivulla kovin "huolissaan" kristittyjen vakaasta mielenlaadusta ja onnellisesta turvallisesta elämästä.
        -------

        Eivätkö he vielä tiedä mikä Suomea odottaa aivan lähitulevaisuudessa?

        Mafiosot, huumeliigat, rahanpesurit, muslimiterroristit, ja muu roistoporukka valloittaa parhaillaan suomen talouselämää ja saavat tällä tavoin vallan päättävien elimien ohitse. Maahan ryntäävät muslimit valloittavat hengellisen maailman, koska kristillinen hengellinen elämä on maasta jo lähes tapettu.

        Ei mene pitkää aikaa kun alkaa tärinä, ihmiset jotka eivät ole uskossa eivät vielä tiedä sitä. Tämä johtuu siitä, että Jumala sana ei heille merkitse mitään, siksi he eivät näe nenäänsä pidemmälle. Luopumus Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan sanasta tuo tullessaan tuskan. Sen tuskan mikä on tuleva suomenkin osalle näemme jo tällä hetkellä kaikkialla maailmassa, tiedotusvälineden välityksellä.


      • suotta masentua
        Episkopal kirjoitti:

        Hyvin kirjoitit. Aamen!

        Ryyppääjät, jumalankieltäjät, teosofit, raiskaajat ja insesti-ihmiset ovat tälläkin sivulla kovin "huolissaan" kristittyjen vakaasta mielenlaadusta ja onnellisesta turvallisesta elämästä.
        -------

        Eivätkö he vielä tiedä mikä Suomea odottaa aivan lähitulevaisuudessa?

        Mafiosot, huumeliigat, rahanpesurit, muslimiterroristit, ja muu roistoporukka valloittaa parhaillaan suomen talouselämää ja saavat tällä tavoin vallan päättävien elimien ohitse. Maahan ryntäävät muslimit valloittavat hengellisen maailman, koska kristillinen hengellinen elämä on maasta jo lähes tapettu.

        Ei mene pitkää aikaa kun alkaa tärinä, ihmiset jotka eivät ole uskossa eivät vielä tiedä sitä. Tämä johtuu siitä, että Jumala sana ei heille merkitse mitään, siksi he eivät näe nenäänsä pidemmälle. Luopumus Pyhän Kolmiyhteisen Jumalan sanasta tuo tullessaan tuskan. Sen tuskan mikä on tuleva suomenkin osalle näemme jo tällä hetkellä kaikkialla maailmassa, tiedotusvälineden välityksellä.

        En yhdy tuohon käsitykseen talouselämän valloittamisesta. Elinkeinoelämä on hyvissä käsissä, rahanpesukaan ei ole Suomessa mikään ongelma.


      • Palataksemme
        suotta masentua kirjoitti:

        En yhdy tuohon käsitykseen talouselämän valloittamisesta. Elinkeinoelämä on hyvissä käsissä, rahanpesukaan ei ole Suomessa mikään ongelma.

        palstan aihepiiriin eli lestadiolaisuuteen eikä maailmantilanteella pelotteluun kerronpa jotain: muistan nuoruudestani sellaisia selkäpiitä karmivia saarnoja, joissa sanottiin uhkaavasti:" Myrskyn merkit näkyvät taivaanrannalla!"

        Se tuntui nuoresta ihmisestä aika inhottavalta, kun kuitenkin olisi pitänyt olla elämässä kiinni ja suunnitella tulevaisuutta - aivan kristittyä tulevaisuutta tietenkin!

        Ei kristittyjen tarvitse mitään pelätä eikä heitä tarvitse pelotella. Kyllä kaikki on edelleenkin Jumalan käsissä! Hän ohjaa tätä maailmaa ja jos meille on sallittu huonompia aikoja - mitä sitten? Eivät ne ole välttämättä sittenkään huono asia. Onhan se nähty, että vaikeuksissa esim. sotien ja puutteen aikana ihmiset voivat ehkä sittenkin paremmin kuin tässä kulutushysteerisessä hyvinvointivaltiossa!


      • Episkopal
        suotta masentua kirjoitti:

        En yhdy tuohon käsitykseen talouselämän valloittamisesta. Elinkeinoelämä on hyvissä käsissä, rahanpesukaan ei ole Suomessa mikään ongelma.

        Me uskovat iloitsemme jokaisesta syöksystä kohti maailmanjärjestyksen tuhoa, mitä nopeammin se tulee sen parempi, koska ihmisten kärsimys on jo nyt sanoinkuvaamaton, pienen kansanosan riistessä leivän toisilta, ja saastuttaessa koko maapallon itsekkyydessään ja ahneudessaan.

        Me kristityt odottamme innolla Kristuksen paluuta. Silloin tapahtuu Jumalan lasten lunastuksen päivä. Jumala lunastaa sinä päivänä lupauksensa. - Hallelujaa Kiitos Jeesus


      • Episkopal
        Palataksemme kirjoitti:

        palstan aihepiiriin eli lestadiolaisuuteen eikä maailmantilanteella pelotteluun kerronpa jotain: muistan nuoruudestani sellaisia selkäpiitä karmivia saarnoja, joissa sanottiin uhkaavasti:" Myrskyn merkit näkyvät taivaanrannalla!"

        Se tuntui nuoresta ihmisestä aika inhottavalta, kun kuitenkin olisi pitänyt olla elämässä kiinni ja suunnitella tulevaisuutta - aivan kristittyä tulevaisuutta tietenkin!

        Ei kristittyjen tarvitse mitään pelätä eikä heitä tarvitse pelotella. Kyllä kaikki on edelleenkin Jumalan käsissä! Hän ohjaa tätä maailmaa ja jos meille on sallittu huonompia aikoja - mitä sitten? Eivät ne ole välttämättä sittenkään huono asia. Onhan se nähty, että vaikeuksissa esim. sotien ja puutteen aikana ihmiset voivat ehkä sittenkin paremmin kuin tässä kulutushysteerisessä hyvinvointivaltiossa!

        Johtuu todennäköisesti omasta hyvästä osastasi, ja kyvyttömyydestä asettua miljoonien kärsivien asemaan?


      • ja huomenna lissää!
        Episkopal kirjoitti:

        Johtuu todennäköisesti omasta hyvästä osastasi, ja kyvyttömyydestä asettua miljoonien kärsivien asemaan?

        Pidän Raamatussa Saarnaajan kirjasta!

        Saarn. 4:1-
        "Taas minä katselin kaikkea sortoa, jota harjoitetaan auringon alla, ja katso, siinä on sorrettujen kyyneleet, eikä ole heillä lohduttajaa: väkivaltaa tekee heidän sortajansa käsi, eikä ole heillä lohduttajaa.
        Ja minä ylistin vainajia, jotka ovat jo kuolleet, onnellisemmiksi kuin eläviä, jotka vielä ovat elossa, ja onnellisemmaksi kuin nämä kumpikaan sitä, joka ei vielä ole olemassa eikä ole nähnyt sitä pahaa, mikä tapahtuu auringon alla. Ja minä näin kaikesta vaivannäöstä ja työn kunnollisuudesta, että se on toisen kateutta toista kohtaan..."

        Kun ikääntyy, on helpompi ajatella näin, mutta nuorena se ei ole helppoa! Eikä nuorena jaksa ajatella maailmanloppua pelastuksena - onhan jaksettava elää! Mitä mieltä on elämässä, jos toivoo koko ajan kaiken loppuvan?

        Olenko hyväosainen? Kyllä varmasti ja sitä me kaikki suomalaiset olemme! Siksi ei minusta olisikaan niin paha asia, jos elintaso nimenomaan Suomessa laskisi!


      • Vappujuhlaa vaan teillekki
        Episkopal kirjoitti:

        Johtuu todennäköisesti omasta hyvästä osastasi, ja kyvyttömyydestä asettua miljoonien kärsivien asemaan?

        Kyvytön asettua miljoonien kärsivien asemaan?
        Mitä se merkitsee? Uskoa sellaiseen luuloon, että mafiosot, r-päät ja rahanpesijät ovat muka vallanneet Suomen talouselämän?

        Tuskin kukaan osaa asettua todella kärsivien asemaan. Kuvitella, mitä on elää kadulla, maata yö pahvinpalasella, kerjätä ruokansa ja sairastaa punatautia? Asettua siihen asemaan? Ei pysty ainakaan hyvinsyönyt ja ikänsä hyvin palkattu Summan tai Massaliikkeen aktiivi sellaista kokemusta kuvittelemaan. Velkainen, aina kaiken itse maksanut pienyrittäjä - jonka murhetta ja hätää ei yksikään poliitikko riennä hyysäämään - tuskin pystyy hänkään.


      • Episkopal
        Vappujuhlaa vaan teillekki kirjoitti:

        Kyvytön asettua miljoonien kärsivien asemaan?
        Mitä se merkitsee? Uskoa sellaiseen luuloon, että mafiosot, r-päät ja rahanpesijät ovat muka vallanneet Suomen talouselämän?

        Tuskin kukaan osaa asettua todella kärsivien asemaan. Kuvitella, mitä on elää kadulla, maata yö pahvinpalasella, kerjätä ruokansa ja sairastaa punatautia? Asettua siihen asemaan? Ei pysty ainakaan hyvinsyönyt ja ikänsä hyvin palkattu Summan tai Massaliikkeen aktiivi sellaista kokemusta kuvittelemaan. Velkainen, aina kaiken itse maksanut pienyrittäjä - jonka murhetta ja hätää ei yksikään poliitikko riennä hyysäämään - tuskin pystyy hänkään.

        Kärsiviä on joka maanosassa. Köyhät ovat kärsiviä. Köyhyys johtuu 25 prosentin kokoisesta pohjattoman ahneesta ja välinpitämättömästä väestöstä. Heidän loppunsa on nyt lähellä, siitä me uskovat kiitämme Jumalaa. Tulee ovela vielä roistompi, joka nokkii kaiken heidän vaivalla kerätystä omaisuudestaan. Se on ihana asia.

        Maailma on tulen ruokaa, se on kristityille iloinen asia, sillä lunastuksen päivä on lähellä, kuka empaattinen ihminen tällaista valhetta ja vääryyttä kestäsikään enää katsella pidempään?


      • Rudle
        Tämä lestarasismi kirjoitti:

        Aivan epäasiallista sanailua tuollainen.
        Onko jollakin 6 miljardia lasta?

        Mistä syystä lestadiolaisten oletettu liian suuri raskausfrekvenssi on suruttomien jatkuvana silmätikkuna? Rasittaako se teitä?
        Yhteiskuntaa se ei ainakaan rasita, päinvastoin.
        Lestat ovat yhteiskunnan vakautta, rauhaa ja kehitystä ylläpitävä väestönosa. Kaikilla mittareilla mitattuna.
        Maamme miesväestöstä lienee 7% täysraittiita. Suurin osa lestadiolaisia. Onko sekin teille haitta?

        Miksi lestadiolaiset huolettavat? Miksi he ovat nyt suuri ongelma?
        Eivät suruttomat juopot nuoret,
        Eivät ne 500 000 alkoholistia
        Päihderiippuvaiset äidit
        Ne 15 000 vuosittain huostaan otettua lasta
        Eivät macho-miehet, joiden jumalana on kalja
        ja jääkiekko

        Miksi te ette näistä ongelmista puhu täällä joka-aamuisessa lestadiolaisvalituksessanne?

        Suomessa on väestökato, eikä neljä-viisi-kuusilapsinen perhe ole missään mielessä liian suuri.
        Oikeastaan liian pieni, kun Suomeen pitäisi tuottaa 400 000 ihmistä ulkomailta, vaikka ne eivät tule tänne sopeutumaan.

        Tuolla 6 mrd:lla tarkoitin sitä, että jos asia ajatellaan lain luonteisesti, eikä hedelmällisyyden siunaukseksi, on silloin todella TÄYTYETTÄVÄ maa, vaikka yhden pariskunnan toimin.

        Minä haluan aina kunniottaa toisten ihmisten vakaumusta, niin täällä sivuilla, kuin muutenkin.

        Esikoilestadiolaisuus tuo paljon hyvää tullessaan mm. perheyhteyden yhteisössä ja raittiutta.
        Mutta valitettavasti ne, jotka tulkitsevat asioiota fundamentalistisesti ja lain alaisella mielellä, pilaavat sinänsä paljon hyvää oikeaa tarkoittavaa ja aiheuttavat "vapaille lapsillekin" ahdistusta.
        Uskon pitäisi olla iloinen asia ja myös ihmisen
        kokonaisvaltaista ihmisyyttä tukevaa, silloin kun se ymmärretään oikein ja evankeliumi saa olla evankeliumia.
        Silloin, kun ihminen on lain alaisella sielun tilalla, niin neljän evankelistan evankeliumit muuttuvat laiksi ja niiden pohjalta saarnataan lakia, tulee evankeliumi vääristetyksi.


      • en ole trolli, en todella
        teutatess kirjoitti:

        Tämä väitös pitää kyllä paikkansa, siltä osin kuin tunnet kristillisyyttä. Mutta nuo muutamat väitökset kertovat jotain toista .

        Ja minusta niihin olisi suhtautuminen, kuin hekin ovat esikoisia. Tai sitten trolleja .

        Ja olen kyllä ihan melkein liki elämäni istunut seuroissa ja vieläpä oli pienenä tyttönä oltava koko seura-ajan paikallaan ja silloin ei juostu, eikä kiljuttu todella saarnan aikana ja ei juostu ja sotkettu rukoushuoneen seiniä ja lapset olivat silloin erilaisia, kuin tänä päivänä.

        Ja nyt en todella viitsi sinne aeuroihin tulla, kun siellä on ihan eri meininki, kuin sota-ajan jälkeen.

        Minä kuuntelin ihan liian tarkasti niitä saarnoja ja nyt eivät lapset pysy paikallaan.

        Ja ei silloin kyllä edes viety imeväis- ikäisiä sinne ja siellä ei todella vauvat olleet mukana itkemässä ja loppiaisena oli oikein vaikea kuunnella seuroja kotonakin, kun oli niin kamala lasten meteli saarnan aikana, että taisi saarnaaja ihan äitejä nuhdella.

        Miksi eivät äidit nykyisin jaksa olla kotona pienten lastensa kanssa, ennen se oli ihan pakkokin, kun ei ollut autoja.'

        Ei tämä lestadiolaisten menestys nyt ihan oikeaa välttämättä ole.

        Minä kaipaan vain sinne lapsuuteni vaatimattomaan ja kauniiseen Rukoushuoneeseen ja siellä oli todella harras olo.


      • kyll o mälsää
        en ole trolli, en todella kirjoitti:

        Ja olen kyllä ihan melkein liki elämäni istunut seuroissa ja vieläpä oli pienenä tyttönä oltava koko seura-ajan paikallaan ja silloin ei juostu, eikä kiljuttu todella saarnan aikana ja ei juostu ja sotkettu rukoushuoneen seiniä ja lapset olivat silloin erilaisia, kuin tänä päivänä.

        Ja nyt en todella viitsi sinne aeuroihin tulla, kun siellä on ihan eri meininki, kuin sota-ajan jälkeen.

        Minä kuuntelin ihan liian tarkasti niitä saarnoja ja nyt eivät lapset pysy paikallaan.

        Ja ei silloin kyllä edes viety imeväis- ikäisiä sinne ja siellä ei todella vauvat olleet mukana itkemässä ja loppiaisena oli oikein vaikea kuunnella seuroja kotonakin, kun oli niin kamala lasten meteli saarnan aikana, että taisi saarnaaja ihan äitejä nuhdella.

        Miksi eivät äidit nykyisin jaksa olla kotona pienten lastensa kanssa, ennen se oli ihan pakkokin, kun ei ollut autoja.'

        Ei tämä lestadiolaisten menestys nyt ihan oikeaa välttämättä ole.

        Minä kaipaan vain sinne lapsuuteni vaatimattomaan ja kauniiseen Rukoushuoneeseen ja siellä oli todella harras olo.

        Mene sinne istumaan! Jos talo on purettu, laita tontille teltta ja asu sunnuntait siinä! Voit keittää Camping-kaasulla itsellesi kahvit ja syödä omat eväät.


      • joopase joo

        Vain joku sairas mielii pystyy kehittämään tuollaisen lauseen...


    • vuosikymmeniä sitten joku vanhus saarnasi, ettei missään olosuhteissa ole mahdollista ehkäsitä.

      Silloin oli jotkut isommat kokoukset useampana päivänä.
      Seuraavana päivänä joku toinen sanoi saarnassaan rauhallisesti, ettei kenenkään tarvitse laittaa henkeään vaaranalaiseksi.

      Nykyisiä kannanottoja en ole kuullut, joten niistä en tiedä.

      Ehkä täsmälliset kannanotot ovat asioista melko harvinaisia.

      • teutatess

        Niin kuin tiedät, meidän porukan on vanhurskaita niihin sopii tuo jälkimmäinen , raadollinen vastaus .
        Ja on oma vanhurskaita (itse) niihin sopii tuo ensimmäinen tiukka pipo vastaus, ja kyllä niitä vieläkin on sanoi JA.
        Kyllä tämä iso laiva kääntyy, mutta hitaasti .


      • ei ole mitään
        teutatess kirjoitti:

        Niin kuin tiedät, meidän porukan on vanhurskaita niihin sopii tuo jälkimmäinen , raadollinen vastaus .
        Ja on oma vanhurskaita (itse) niihin sopii tuo ensimmäinen tiukka pipo vastaus, ja kyllä niitä vieläkin on sanoi JA.
        Kyllä tämä iso laiva kääntyy, mutta hitaasti .

        viisasta sanottavaa mistään asiasta, älä sano sitä täällä.


      • Ade
        ei ole mitään kirjoitti:

        viisasta sanottavaa mistään asiasta, älä sano sitä täällä.

        Soveltaisit omia letkauksiasi ennen kaikkea myös itseesi.
        Ainakin minua Teutatessin ajatukset kiinnostavat. Mielestäni hän myötäilee Vihneä: jyrkkää näkemystä ehkäisyyn ei ole.
        Monilla esikoisilla on havaintojeni mukaan paljon lapsia, mutta yleensä vähemmän kuin vaikkapa vanhoillisilla.


      • ei ole mitään kirjoitti:

        viisasta sanottavaa mistään asiasta, älä sano sitä täällä.

        ymmärsin, mitä sanottiin, eikä siinä ollut mitään asiatonta.


    • on mielipiteitä ja näkemyksiä

      ollut eri asioista yhtä paljon, kuin on seurakuntalaisiakin. Saarnaaja kertoo asian yhdellä tavalla ja seurakuntalaiset (ja palstalaiset) sitä sitten vääntävät ja kääntävät miten itse haluavat. Itse olen ehkäisyasian ymmärtänyt näin: Jos raskaus vaarantaisi äidin tai lapsen hengen, niin silloin ehkäisy olisi suotavaa. MUTTA, asiassa kuin asiassa meitä on ensisijaisti kehoitettu keskustelemaan saarnaajien kanssa. sitä vartenhan Ne meille on annettu, että heiltä voipi neuvoa kysellä. Itse henkilökohtaisesti haluan kaikki lapset mitä minulle annetaan.

      • ?????

        Maallikkosaarnaajat, usein kouluttamattomat
        ja tunnevammaiset henkilöt, heihinkö luotat
        noin paljon.


      • ????? kirjoitti:

        Maallikkosaarnaajat, usein kouluttamattomat
        ja tunnevammaiset henkilöt, heihinkö luotat
        noin paljon.

        Ensinnäkin elämän kiertokoulu antaa monipuolista pätevyyttä, toiseksi Pyhän Hengen koulu antaa lisää pätevyyttä.

        Jos ei luota, ei kannata kysyä. Jos joku toinen luottaa, on vähän arveluttavaa horjuttaa sitä luottamusta ihan tosta vaan.

        Päätöksiä omasta elämästä pitää tietenkin tehdä itse, mutta usein ei ole pahaksi pieni konsultointi vaikkapa ihan tavallisen ihmisen kanssa.


      • Koulupoika
        vihne kirjoitti:

        Ensinnäkin elämän kiertokoulu antaa monipuolista pätevyyttä, toiseksi Pyhän Hengen koulu antaa lisää pätevyyttä.

        Jos ei luota, ei kannata kysyä. Jos joku toinen luottaa, on vähän arveluttavaa horjuttaa sitä luottamusta ihan tosta vaan.

        Päätöksiä omasta elämästä pitää tietenkin tehdä itse, mutta usein ei ole pahaksi pieni konsultointi vaikkapa ihan tavallisen ihmisen kanssa.

        Pyhän Hengen koulu ei ole laitos, jonne kaikki saarnaajat suljettaisiin nimityksensä jälkeen paranemaan niin kuin viini tammitynnyrissä.
        Saarnaaja voi saada oppia muualtakin kuin Pyhän Hengen koulusta. Muuten Paavali tuskin olisi joutunut varoittamaan pahoista työmiehistä. Jotain ilmeisesti ymmärsi Herrammekin puhuessaan vieraasta äänestä.

        Et ole tätä kenties huomannut, mutta Paavali ainakin huomasi sanoessaan: "tunnen jäsenissäni toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan".


      • Koulupoika kirjoitti:

        Pyhän Hengen koulu ei ole laitos, jonne kaikki saarnaajat suljettaisiin nimityksensä jälkeen paranemaan niin kuin viini tammitynnyrissä.
        Saarnaaja voi saada oppia muualtakin kuin Pyhän Hengen koulusta. Muuten Paavali tuskin olisi joutunut varoittamaan pahoista työmiehistä. Jotain ilmeisesti ymmärsi Herrammekin puhuessaan vieraasta äänestä.

        Et ole tätä kenties huomannut, mutta Paavali ainakin huomasi sanoessaan: "tunnen jäsenissäni toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan".

        oma juttu, että mitä mä rustasin.

        Kyllä kaikki ihmiset ovat Pyhän Hengen koulussa lähes koko elämänsä ajan, on kokonaan eri asia mitä siellä on opittu.

        Joka käänteessä puhuminen pahoista työmiehistä, antaa sellaisen kuvan, että hyvä työmies on katoava luonnonvara.

        Pelottelu ei ole hyvä metodi, jos siihen ei ole mitään lisättävää.


      • ?????
        vihne kirjoitti:

        Ensinnäkin elämän kiertokoulu antaa monipuolista pätevyyttä, toiseksi Pyhän Hengen koulu antaa lisää pätevyyttä.

        Jos ei luota, ei kannata kysyä. Jos joku toinen luottaa, on vähän arveluttavaa horjuttaa sitä luottamusta ihan tosta vaan.

        Päätöksiä omasta elämästä pitää tietenkin tehdä itse, mutta usein ei ole pahaksi pieni konsultointi vaikkapa ihan tavallisen ihmisen kanssa.

        Tarkoitinkin lestadiolaisuudessa patsaiksi korotettujen saarnamiesten epätwervettä asemaa erehtymättömina, Jumalan varoisina yli-ihmisinä.


      • ?????
        vihne kirjoitti:

        oma juttu, että mitä mä rustasin.

        Kyllä kaikki ihmiset ovat Pyhän Hengen koulussa lähes koko elämänsä ajan, on kokonaan eri asia mitä siellä on opittu.

        Joka käänteessä puhuminen pahoista työmiehistä, antaa sellaisen kuvan, että hyvä työmies on katoava luonnonvara.

        Pelottelu ei ole hyvä metodi, jos siihen ei ole mitään lisättävää.

        Kouupojan varoitus oli myös paikallaan.

        1. Joh. 3:23   Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.

        1. Joh. 3:24   Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

        1. Joh. 4:1   Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

        1. Joh. 4:2   Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;

        Olemme täälläkin havainneet monta harhaoppista, jotka väittävät heidän lihansa muuttuneen Kristukseksi. Näinhän ei ole.

        Kristuksen lihaksituleminen (inkarnaatio) tarkoittaa vallan muuta. Se tarkoittaa että JUMALA OLI KRISTUKSESSA, JA SOVITTI MAAILMAN ITSE ITSENSÄ KANSSA. JA ON MEILLE SÄÄTÄNYT VIRAN saarnata kaikkialla maailmassa tuosta edellä mainitsemastani EVANKELIUMIN SANASTA.


      • ????? kirjoitti:

        Kouupojan varoitus oli myös paikallaan.

        1. Joh. 3:23   Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.

        1. Joh. 3:24   Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

        1. Joh. 4:1   Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

        1. Joh. 4:2   Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;

        Olemme täälläkin havainneet monta harhaoppista, jotka väittävät heidän lihansa muuttuneen Kristukseksi. Näinhän ei ole.

        Kristuksen lihaksituleminen (inkarnaatio) tarkoittaa vallan muuta. Se tarkoittaa että JUMALA OLI KRISTUKSESSA, JA SOVITTI MAAILMAN ITSE ITSENSÄ KANSSA. JA ON MEILLE SÄÄTÄNYT VIRAN saarnata kaikkialla maailmassa tuosta edellä mainitsemastani EVANKELIUMIN SANASTA.

        ei edellyttänyt tuollaista vyörytystä. Eikö välillä voisi keskustella ihan normaalisti?


      • ?????
        vihne kirjoitti:

        ei edellyttänyt tuollaista vyörytystä. Eikö välillä voisi keskustella ihan normaalisti?

        Eikö tuo todista sen, että puoletkaan Pyhän Hengen ilmoitetuiksi luokitelluista opetuksista ja kokemuksista ei ole todellisuudessa Pyhästä Hengestä. Pyhä Henki kun ei todista koskaan Jumalan sanaa vastaan. Jumalan sanan leimaaminen vyörytykseksi ei ole PÅyhästä Hengestä, vaan itsekkyydestä ja omasta turvahakuisuudesta lähtöisin.

        Turvan pitäisi aina olla rakentunut Jumalan sanaan. Omat kokemukset tulevat nimittäin Jumalan sanasta käsin, jos ne ovat Jumalasta (Pyhän Hengen ilmoituksesta) lähtöisin.


      • ????? kirjoitti:

        Eikö tuo todista sen, että puoletkaan Pyhän Hengen ilmoitetuiksi luokitelluista opetuksista ja kokemuksista ei ole todellisuudessa Pyhästä Hengestä. Pyhä Henki kun ei todista koskaan Jumalan sanaa vastaan. Jumalan sanan leimaaminen vyörytykseksi ei ole PÅyhästä Hengestä, vaan itsekkyydestä ja omasta turvahakuisuudesta lähtöisin.

        Turvan pitäisi aina olla rakentunut Jumalan sanaan. Omat kokemukset tulevat nimittäin Jumalan sanasta käsin, jos ne ovat Jumalasta (Pyhän Hengen ilmoituksesta) lähtöisin.

        tulkoon uskollaan autuaaksi.

        Tämä on hyödytöntä. Ei kai kukaan menekkään kysymään neuvoa sellaiselta henkilöltä, johon ei luota.
        Ei kuitenkaan ole oikein niputtaa asioita näin.
        En näe järkeä jatkaa.


      • menet neuvoa kysymään
        ????? kirjoitti:

        Maallikkosaarnaajat, usein kouluttamattomat
        ja tunnevammaiset henkilöt, heihinkö luotat
        noin paljon.

        Jos sinulle tulee jokin vaikea kysymys/asia, johon et itseltäsi vastausta saa? Kysytkö sitä täällä palstalla? Vai oletko niin hyvä ettet tarvitse apuja missään uskonasioissa?


      • voi aina saada
        vihne kirjoitti:

        ei edellyttänyt tuollaista vyörytystä. Eikö välillä voisi keskustella ihan normaalisti?

        Kannattaako kirjoittaa mitään, jos eriävä mielipide tuntuu vyörrytykseltä?


      • sanoit tuosta
        ????? kirjoitti:

        Eikö tuo todista sen, että puoletkaan Pyhän Hengen ilmoitetuiksi luokitelluista opetuksista ja kokemuksista ei ole todellisuudessa Pyhästä Hengestä. Pyhä Henki kun ei todista koskaan Jumalan sanaa vastaan. Jumalan sanan leimaaminen vyörytykseksi ei ole PÅyhästä Hengestä, vaan itsekkyydestä ja omasta turvahakuisuudesta lähtöisin.

        Turvan pitäisi aina olla rakentunut Jumalan sanaan. Omat kokemukset tulevat nimittäin Jumalan sanasta käsin, jos ne ovat Jumalasta (Pyhän Hengen ilmoituksesta) lähtöisin.

        Se on selvää, että vaikeuksien ja hajaannuksen syy on juuri se, että erehdykset on pantu Pyhän Hengen koulun tiliin.


      • ?????
        vihne kirjoitti:

        tulkoon uskollaan autuaaksi.

        Tämä on hyödytöntä. Ei kai kukaan menekkään kysymään neuvoa sellaiselta henkilöltä, johon ei luota.
        Ei kuitenkaan ole oikein niputtaa asioita näin.
        En näe järkeä jatkaa.

        Ei silloin olekaan mitään järkeä jatkaa jos Jumalan sana koetaan vyörytyksenä.

        Usein tällaiset henkilöt jotka kokevat Jumalan sanan neuvot ja ohjeet vyörytyksenä, kokevat monenlaisia tunne-elämän hallusinaatioita. He uppotuvat niiden kautta narsistiseen itsekeskeisyyteen, siis "omaan napaansa".

        Ilmestysten käsittelyssä tarvittaisiin nimenomaan Kristittyjen yhteyttä, jonka kautta ilmestykset tulevat koeteluiksi useamman henkilön kanssa yhdessä, "josko ne Jumalasta ovat".


      • ?????
        sanoit tuosta kirjoitti:

        Se on selvää, että vaikeuksien ja hajaannuksen syy on juuri se, että erehdykset on pantu Pyhän Hengen koulun tiliin.

        ... on korvattu kaikkitietävällä, arvostelun yläpuolella olevalla hengellä. Tulokset on kaikkien nähtävillä.

        "Henki" on johtanut etsijät aina vain syvemmälle lihankurituksen ja itseruoskinnan syövereihin, josko Jeesus löytyisi sitten, kun liha on kuritettu ensin "vanhurskaaksi".


      • ?????
        menet neuvoa kysymään kirjoitti:

        Jos sinulle tulee jokin vaikea kysymys/asia, johon et itseltäsi vastausta saa? Kysytkö sitä täällä palstalla? Vai oletko niin hyvä ettet tarvitse apuja missään uskonasioissa?

        Vähintään 6 vuotta kestänyt yliopistokoulutus Jumalan sanan syövereihin tarvitaan, ja tieteestä suritettu loppututkinto, sekä sydämen kristillisyys.


      • ????? kirjoitti:

        Ei silloin olekaan mitään järkeä jatkaa jos Jumalan sana koetaan vyörytyksenä.

        Usein tällaiset henkilöt jotka kokevat Jumalan sanan neuvot ja ohjeet vyörytyksenä, kokevat monenlaisia tunne-elämän hallusinaatioita. He uppotuvat niiden kautta narsistiseen itsekeskeisyyteen, siis "omaan napaansa".

        Ilmestysten käsittelyssä tarvittaisiin nimenomaan Kristittyjen yhteyttä, jonka kautta ilmestykset tulevat koeteluiksi useamman henkilön kanssa yhdessä, "josko ne Jumalasta ovat".

        kirjoitteli joskus ahkerasti projektiosta, onkohan tämä nyt sitä?


      • ?????
        vihne kirjoitti:

        kirjoitteli joskus ahkerasti projektiosta, onkohan tämä nyt sitä?

        Sanat ovat sinun "vyörytys".

        Olen myös ollut monissa tilaisuuksissa joissa on puhuttu kielillä ja rukoiltu minunkin puolestani.
        Astian maku näissä tilanteissa on Jumalan ihmisen suhteellisen helppo tunnistaa. :-)))


      • kyllä se on parasta hakea i...
        menet neuvoa kysymään kirjoitti:

        Jos sinulle tulee jokin vaikea kysymys/asia, johon et itseltäsi vastausta saa? Kysytkö sitä täällä palstalla? Vai oletko niin hyvä ettet tarvitse apuja missään uskonasioissa?

        Mutta silloin liki neljäkymmentä vuotta sitten ei ollut näitä internettejä.

        Ja oli vaan pakko kysellä saarnamiehiltä, kun vanhemmilla ei ollut ymmärrystä.
        Ja tietoa ei saanut ottaa vastaan keneltäkään SURUTTOMALTA, ja siihen vaan oli pakko taipua, kun ei se oma usko ollut mitenkään vielä niin varmaa ja ei edes ymmärätänyt koko lestadiolaisuutta, siinä vaan oli kasvettava ja ei ssanut todella apua, mutta nyt kyllä jo osaan hakea apua sieltä, missä on oikeaa apua, les-seurakunnassa ei todella ollut sielunhoitoa, oli vaan ne saarnamiehet ja heiltä se oli ´neuvot pyydettävä.

        En todella tiedä tästä päivästä siellä seuroissa, mutta olen syntynyt sota-ajalla ja silloin oli kyllä eri neuvot ja mistä sitä olisi nuori apua saanut??

        Huh,HUH sitä opetusta silloin ja niin kauheassa ahdistuksessa piti kasvaa, aina vaan sitä loputonta syntien tunnustamista, ja ei siitä tullut mitään apua.

        Ehkä nyt on helpompikin jo lapsia synnyttää, kun yhteiskunta jo tukee perheitä todella ruhtinaallisesti, siitä näkyy todistukset seuroissa.
        Ei ollut lapsilla aina edes kunnon vaatteita, eikä ollut autoja perheillä, voi näitä tämän ajan lesejä todella,kun heillä ei ole mitään tietoa menneistä ajoista.

        NO, he pärjäävät nyt ja sehän on hyvä.


      • ?????
        kyllä se on parasta hakea i... kirjoitti:

        Mutta silloin liki neljäkymmentä vuotta sitten ei ollut näitä internettejä.

        Ja oli vaan pakko kysellä saarnamiehiltä, kun vanhemmilla ei ollut ymmärrystä.
        Ja tietoa ei saanut ottaa vastaan keneltäkään SURUTTOMALTA, ja siihen vaan oli pakko taipua, kun ei se oma usko ollut mitenkään vielä niin varmaa ja ei edes ymmärätänyt koko lestadiolaisuutta, siinä vaan oli kasvettava ja ei ssanut todella apua, mutta nyt kyllä jo osaan hakea apua sieltä, missä on oikeaa apua, les-seurakunnassa ei todella ollut sielunhoitoa, oli vaan ne saarnamiehet ja heiltä se oli ´neuvot pyydettävä.

        En todella tiedä tästä päivästä siellä seuroissa, mutta olen syntynyt sota-ajalla ja silloin oli kyllä eri neuvot ja mistä sitä olisi nuori apua saanut??

        Huh,HUH sitä opetusta silloin ja niin kauheassa ahdistuksessa piti kasvaa, aina vaan sitä loputonta syntien tunnustamista, ja ei siitä tullut mitään apua.

        Ehkä nyt on helpompikin jo lapsia synnyttää, kun yhteiskunta jo tukee perheitä todella ruhtinaallisesti, siitä näkyy todistukset seuroissa.
        Ei ollut lapsilla aina edes kunnon vaatteita, eikä ollut autoja perheillä, voi näitä tämän ajan lesejä todella,kun heillä ei ole mitään tietoa menneistä ajoista.

        NO, he pärjäävät nyt ja sehän on hyvä.

        Se tekee vahvasti tuloaan uudelleen esikoislestadiolaisten riesaksi. Osa porukasta tarvitsee jatkuvasti remmiä, joka sunnuntaista porua ja itkun hyrskettä, kokeakseen olonsa uskovaiseksi. Jos saarnan alla alkaisi riemu ja ylistys nousemaan, ja tulisi Jumalan lapsen vapaus sydämeen, niin he ahdistuvat ja erottavat viroista sellaiset saarnamiehet.

        Meillä oli evankelinen julistus jo nousussa, mutta väkipakolla se tukahdutettiin ja lakihenkinen hehkutus ja sitä seuraava ahdistuneiden ihmispoloisten porun ulina nousi taas kunniaan. Mistä tällainen hengellinen masokismi on kotoisin? Vastaan; se on oman vanhurskauden tavoittelemisen hedelmää.


      • teutatess
        kyllä se on parasta hakea i... kirjoitti:

        Mutta silloin liki neljäkymmentä vuotta sitten ei ollut näitä internettejä.

        Ja oli vaan pakko kysellä saarnamiehiltä, kun vanhemmilla ei ollut ymmärrystä.
        Ja tietoa ei saanut ottaa vastaan keneltäkään SURUTTOMALTA, ja siihen vaan oli pakko taipua, kun ei se oma usko ollut mitenkään vielä niin varmaa ja ei edes ymmärätänyt koko lestadiolaisuutta, siinä vaan oli kasvettava ja ei ssanut todella apua, mutta nyt kyllä jo osaan hakea apua sieltä, missä on oikeaa apua, les-seurakunnassa ei todella ollut sielunhoitoa, oli vaan ne saarnamiehet ja heiltä se oli ´neuvot pyydettävä.

        En todella tiedä tästä päivästä siellä seuroissa, mutta olen syntynyt sota-ajalla ja silloin oli kyllä eri neuvot ja mistä sitä olisi nuori apua saanut??

        Huh,HUH sitä opetusta silloin ja niin kauheassa ahdistuksessa piti kasvaa, aina vaan sitä loputonta syntien tunnustamista, ja ei siitä tullut mitään apua.

        Ehkä nyt on helpompikin jo lapsia synnyttää, kun yhteiskunta jo tukee perheitä todella ruhtinaallisesti, siitä näkyy todistukset seuroissa.
        Ei ollut lapsilla aina edes kunnon vaatteita, eikä ollut autoja perheillä, voi näitä tämän ajan lesejä todella,kun heillä ei ole mitään tietoa menneistä ajoista.

        NO, he pärjäävät nyt ja sehän on hyvä.

        Niin ihmeellistä, pääsin edestä/ripiltä - 60
        Minulla oli muutama ihanne, mutta se latistettiin kyllä, noin niiko alta aika yksikön. Totta on että suruttomilta neuvoja ei haettu, niitä saatiin muutenkin.

        Aivan kuten tänään, jos ei oikeaa neuvoa saa. Sitä voidaan hakea netistä, ja kuinka olisikaan huonostri jollei neuvoja saisi. Yhteiskunta on tukenut jo ainakin 60 v. lapsiperheitä. Tosin aina liian vähän , miksi iso tuloiset saavat mitään tukia he ovat jo riistäneet pienet moneen kertaan .


      • hopoti hopoti hoi
        ????? kirjoitti:

        Tarkoitinkin lestadiolaisuudessa patsaiksi korotettujen saarnamiesten epätwervettä asemaa erehtymättömina, Jumalan varoisina yli-ihmisinä.

        Siihen olet juuri pyrkimässä, suureksi ja erehtymättömäksi.


      • Armosta autuas
        ????? kirjoitti:

        Se tekee vahvasti tuloaan uudelleen esikoislestadiolaisten riesaksi. Osa porukasta tarvitsee jatkuvasti remmiä, joka sunnuntaista porua ja itkun hyrskettä, kokeakseen olonsa uskovaiseksi. Jos saarnan alla alkaisi riemu ja ylistys nousemaan, ja tulisi Jumalan lapsen vapaus sydämeen, niin he ahdistuvat ja erottavat viroista sellaiset saarnamiehet.

        Meillä oli evankelinen julistus jo nousussa, mutta väkipakolla se tukahdutettiin ja lakihenkinen hehkutus ja sitä seuraava ahdistuneiden ihmispoloisten porun ulina nousi taas kunniaan. Mistä tällainen hengellinen masokismi on kotoisin? Vastaan; se on oman vanhurskauden tavoittelemisen hedelmää.

        Meillä oli evankelinen julistus jo nousussa, mutta väkipakolla se tukahdutettiin ja lakihenkinen hehkutus ja sitä seuraava ahdistuneiden ihmispoloisten porun ulina nousi taas kunniaan. Mistä tällainen hengellinen masokismi on kotoisin? Vastaan; se on oman vanhurskauden tavoittelemisen hedelmää. >>

        Eräänlainen eksytyksen henki tässäkin oli voimana.
        Kuolleen kirkon opeilla yritettiin viedä mutta ei ressukat onnistuneet Jumalan sanaa muuttamaan.


      • edelliseen
        hopoti hopoti hoi kirjoitti:

        Siihen olet juuri pyrkimässä, suureksi ja erehtymättömäksi.

        ......................


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      161
      2327
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      126
      1791
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      97
      1687
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      99
      1505
    5. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      227
      1349
    6. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1342
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      58
      1303
    8. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      212
      1257
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1151
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      252
      996
    Aihe