Kondylooma -infoa tarttisin-

ellu

Sain tänään tietää miten papa kokeeni ovat menneet. Minulla on Kondylooma. Ihmettelin asiaa, sillä minulla ei ole ikinä ollut oireita. Millaisia ne on?
Olen seurustellut mieheni kanssa 3 vuotta Vieraissa ei olla käyty. Hän oli ensimmäiseni, mutta minä en hänen.
Kuulin myös että kondylooma voi tarttua muita kautta kun seksiä harrastamalla, eli yhdyntää ei tarvitse olla.
Esim likaiset wc:t taikka uimahallista taudin voi saada..
Voisinko saada asiallisia kommentteja asiaan ja neuvoja.

23

4428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä linkki
    • Osmo

      Entinen tyttöystäväni ja minä olemme samassa tilanteessa. Minä olen jo uudessa suhteessa ja ihmetys on suuri, sillä minä olin käyttänyt 30 vuotta kondomia ennen ko. suhdetta.

      Parasta tietoa saat internetin lääkäripalstoilta.
      Googleen hakusanaksi "kondylooma" ja sivuja löytyy.

      Mutta olen oppinut sen, että:
      1. kondylooma on noin 80 prosentilla ihmisistä elinaikanaan
      2. se voi tarttua myös ilman yhdyntää (sormien välityksellä, lauteista tms.
      3. Sen totaalinen hävittäminen on tosi hankalaa
      4. "itämisaika" voi olla viikoista vuosikymmeniin
      5. Miehillä hoito voi olla helpompaa jos näkyviä muutoksia sukuelimien iholla
      6. Naisilla tärkeintä seurata säänöllisesti PAPA-kokeella tilannetta.
      7. Kondomilla voi yrittää suojautua hoidon aikana
      8. Elämä jatkuu ja seksi sen mukana

      • ellu

        meillä on siis aika lailla sama tilanne...
        hassua tässä on että en ole itselläni taikka miehelläni mitään oireita huomannut...
        soitin tutulleni äskön ja hän tosiaan rauhoitteli että 90% väestöstä on tämä tauti...joku muunnos siitä.
        sinä kun olet mies niin mitä toimenpiteitä sinulle nyt seurasi tämän jälkeen kun sait tietää että näin oli käynnyt?
        minulle lääkäri sanoi että puolen vuoden päästä uuteen papaan ja sitten joka kerta kun uusin pillereiden reseptiä.
        eli ilm. nyt tarkkailevat mihin suuntaan tilanne menee, hoidoista ei ollut mitään puhetta.
        miten sisnun kohdallasi?


      • tietoinen

        Minäkin olen muka hyvin aina suojautunut, vain todella vakituisten miesten (vähintään puoli vuotta yhdessä) kanssa ollut pelkkien pillerien varassa ja nyt sain kuulla, että minullakin on noita muutoksia papassa. Hävettää, kun nykyisen miehen kanssa olen ollut yli 5 vuotta ja hänelläkin varmaan on nyt se.

        Pitäisikö minun tehdä jotain, kun ei ole oireita? YTHS:ltä sanottiin vaan, että puolen vuoden päästä uuteen papaan, mutta ei puhuttu mitään hoidoista ja noilla infosivuillahan sanottiin, että hoitamaton tartunta altistaa syövälle.


      • Syöpä
        tietoinen kirjoitti:

        Minäkin olen muka hyvin aina suojautunut, vain todella vakituisten miesten (vähintään puoli vuotta yhdessä) kanssa ollut pelkkien pillerien varassa ja nyt sain kuulla, että minullakin on noita muutoksia papassa. Hävettää, kun nykyisen miehen kanssa olen ollut yli 5 vuotta ja hänelläkin varmaan on nyt se.

        Pitäisikö minun tehdä jotain, kun ei ole oireita? YTHS:ltä sanottiin vaan, että puolen vuoden päästä uuteen papaan, mutta ei puhuttu mitään hoidoista ja noilla infosivuillahan sanottiin, että hoitamaton tartunta altistaa syövälle.

        Joka todennäköisesti on saannut alkunsa kondyloomaviruksesta... aikanaan sitä vain seurattiin.

        Siis MENE vaikka yksityiselle hoitoon. Maksaa kyllä, mutta on se maksun arvoinen. Ei paljon lohduta olla siinä pienessä prosenttiosuudessa joka saa saa kohdunkaulan syövän tai tieto siitä että jos olisin hoitannut sen aikanani olisi todennäköisesti sairastumien ollut pienempi riski.


    • Tässä

      Kondylooman eli visvasyylän aiheuttaa papillooma-virus. Kondylooma on selvästi yleisin sukupuoliteitse leviävä tauti. Kondylooma voi tarttua sukupuoliyhdynnässä, harvemmin myös esimerkiksi saunan lauteista. Se voi olla oireeton useita vuosia. Varsinkin miehille se harvoin aiheuttaa oireita. Se ettei tartuntaa voida ajallisesti kohdentaa tai kondylooma voi olla oireeton aiheuttaa mielikuvan muunlaisesta tartunnan mahdollisuudesta kun sukupuoliyhteys. Kuitenkin kondylooma tartunnan edellytys on limakalvokontakti tartunnan saanneeseen. Esim saunan laude tai wc-istuin on epätodennäköinen sillä niissä ei todennäköisesti ole riittävää kontaktia suoranaiseen limakalvoon. Karvoitus ja ulommat häpyhuulet suojelevat naisen sukupuolielimiä tehokaasti kyseisiltä tartunoilta.

      Todennäköisesti olet sen tartunnan saannut seurustelu kumppanistasi, vaikka hänellä ei koskaan olisi ollut oireita.

      Naiset käyvät papa-kokeessa, jossa oireetonkin kondylooma jää kiinni. Mies ei oireetomasta kondylooma tartunnasta koskaan saa tietää.

      Lääkkeillä oireita voidaan kyllä lievittää, mutta itse tauteja on erittäin vaikea saada kokonaan pois. Kerran saatu virustartunta voi puhjeta sairaudeksi uudestaan milloin vain.

      Kondylooma-virus voi altistaa myös kohdunkaulasyövän puhkeamiseen ja herpes-virus voi aiheuttaa synnytyksessä lapselle vaurioita.

      Kerran saadun virustaudin tarttuminen eteenpäin jokaiselle uudelle seksikumppanille on valitettavan yleistä. Tämä johtunee siitä, että monikaan ei ajattele olevansa enää taudin kantaja, jos oireet ovat jo parantuneet.

      Kondylooman aiheuttaja on papilloomavirus

      Sukuelinten alueelta on todettu 20 erilaista papilloomavirustyyppiä.

      Tarkistahan siis hoitavalta lääkäriltä virustyyppi ja saat suoranaista tietoa.

      Suuri osa väestöstä saa papilloomavirusinfektion vähintään kerran jossakin elämänsä vaiheessa. Kuitenkin vain osalle tartunnan saaneista kehittyy näkyviä taudinoireita.

      Gynekologisten irtosolunäytteiden mukaan (Papa-koe) papilloomavirusinfektiosta kärsii 1-2% naisista. Onneksi kondylooma ei yleensä ole pahanlaatuinen sairaus. Suuri osa kondyloomamuutoksista paranee itsestään. Josta johtuen todellista tartunnan saaneiden joukkoa ei pystytä luotettavasti arvioimaan. Joidenkin papilloomavirustyyppien on kuitenkin todettu lisäävän kohdunkaulasyövän riskiä, joten säännolliset gynekologikontrollit ovat tärkeitä. Tupakointi lisää selvästi riskiä sairastua kohdunkaulasyöpään.

      Kondylooman itämisaika on muutamasta viikosta jopa vuosiin

      Taudin itämisaika vaihtelee huomattavasti. Näkyviä muutoksia voidaan todeta aikaisintaan noin kolmen viikon kuluttua tartunnasta, mutta usein kestää kuukausia tai jopa vuosia ennen kuin tauti todetaan.

      Linkkejä sinulle:

      http://www.tohtori.fi/seksi/804.html
      http://www.tohtori.fi/ihotautilaakari/32.html
      http://portia.scp.fi/tesol/projektit/itsenaiseksi/kondylooma.htm
      http://www.sote.oamk.fi/~talehtos/sukupuolitaudit/kondylooma.htm
      http://www.pyhajarvi.fi/tk/itsehopa/intvaiv.htm#KONDYLOOMA
      http://www.pulssi.fi/p305.htm

    • Mallu

      voi olla ns.piileväkin kuten minulla.Mitään oireita ei ilmaantunut ennenkuin nuorella aikuisiällä.Jos se on niin sanottu piilevä,se ilmaantuu aina joskus.Välillä saatta mennä vuosiakin ettei mitään tapahdu mutta se on koko ajan siinä.
      Kauan olen ollut oireetta mutta jostain syystä kahden raskauden aikana se on tullut esille.
      Oireista sen verran että minulla varmaan ensimmäisenä huomaa kutinasta joka kovenee ja kovenee,sen jälkeen limakalvot menevät "epätasaisiksi" ja kun kokeilen sormenpäällä niin tuntuu ihan selkeitä kohoumia.Yleensä tulee myös alavatsakipuja tosin lieviä sellaisia.Koskaan ei ole ollut oikein isoja rypälemäisiä syyliä,mutta jos sellaisia tulee,ne voidaan poistaa polttamalla,jäädyttämällä,sinisellä aineella penslaamalla ym.Kiusallinen vaiva mutta aina sille ei mahda mitään...etenkään jos se on ollut piilevänä lapsesta asti.

    • ellu

      kerroin eilen miehelleni että 'tommonen' juttu sitten löytyi ja aloin valistamaan hänelle asiasta ettei nyt kuvittele että minä juuri tähän paikkaan kupsahdan...
      miekkoseni kertoi että hänen isällään on ollut se joskus ja hän on sen saannut 16 vuotiaana poikana, luultavasti juuri isältään.. mitään sukupuolirutsasausta ei oltu todellakaan tehty vaan se oli levinnyt perhepiirissä...silloin vielä mieheni oli 'neitsyt'..
      isukki oli käynnyt vieraissa ja tuonnut äidille tuliaisia...
      että näin.

      • HOPHOP

        Kondylooma aiheuttaa todellakin syöpää. Minulla todettiin kohdunkaulassa solumuutoksia kymmenen vuotta sitten ja syyksi piilevä kondylooma. Muutoksia jouduttiin leikkaamaan kahteen otteeseen laserilla ja viiden vuoden ajan kävin tarkkailussa puolen vuoden välein. Solumuutokset havaitaan kolposkopiassa, eli kohdunkaulan tähystyksessä ja siihen sinunkin pitää varata yksityiseltä gyneltä aika.
        Olen sittemmin saanut jo lapsen ihan hyvällä menestyksellä, vaikkakin jouduin loppuajasta sairaslomalle kun kohdunkaula lyheni liian nopeasti noista leikkauksista johtuen.
        Nykyään olen ihan ok, muutoksia ei ole enää tullut. Huvittavinta tässä tarinassa on se, että homma havaittiin kun menin ensimmäistä kertaa elämässäni gynekologille..arvaa vaan pelottiko kun sain tällaisia uutisia!


      • ellu
        HOPHOP kirjoitti:

        Kondylooma aiheuttaa todellakin syöpää. Minulla todettiin kohdunkaulassa solumuutoksia kymmenen vuotta sitten ja syyksi piilevä kondylooma. Muutoksia jouduttiin leikkaamaan kahteen otteeseen laserilla ja viiden vuoden ajan kävin tarkkailussa puolen vuoden välein. Solumuutokset havaitaan kolposkopiassa, eli kohdunkaulan tähystyksessä ja siihen sinunkin pitää varata yksityiseltä gyneltä aika.
        Olen sittemmin saanut jo lapsen ihan hyvällä menestyksellä, vaikkakin jouduin loppuajasta sairaslomalle kun kohdunkaula lyheni liian nopeasti noista leikkauksista johtuen.
        Nykyään olen ihan ok, muutoksia ei ole enää tullut. Huvittavinta tässä tarinassa on se, että homma havaittiin kun menin ensimmäistä kertaa elämässäni gynekologille..arvaa vaan pelottiko kun sain tällaisia uutisia!

        mietien tuossa että tämä on kaikean kaikkiaan aikamoinen vaiva..käydä testeissä puolen vuoden välein...
        millainen tuo kolposkopia oli? mitenkä se tähystys tehtiin, sattuiko?
        en tiennytkään että jos joutuu tuohon laser leikkaukseen niin saattaa tulla tuollaisia ongelmia kun sinulla oli ollut...
        sattuiko se laser leikkaus?miten se tehtiin, nukutettiinko?


      • HOPHOP
        ellu kirjoitti:

        mietien tuossa että tämä on kaikean kaikkiaan aikamoinen vaiva..käydä testeissä puolen vuoden välein...
        millainen tuo kolposkopia oli? mitenkä se tähystys tehtiin, sattuiko?
        en tiennytkään että jos joutuu tuohon laser leikkaukseen niin saattaa tulla tuollaisia ongelmia kun sinulla oli ollut...
        sattuiko se laser leikkaus?miten se tehtiin, nukutettiinko?

        Vaivaahan tuosta kaikesta on kyllä, siitä pääse mihinkään, mutta tärkeintä kuitenkin että nyt asiat on ok.
        Kolposkopia tehdään ihan normaalin gynen tarkastuksen yhteydessä, siinä käytetään jonkinlaista mikroskooppia, jolla lääkäri katsoo kohdunsuuta. Se ei satu ollenkaan.
        Laserleikkaus tehtiin ainakin kymmenen vuotta sitten paikallispuudutuksessa ja siitä tietysti riippuu sattuuko vai ei. Minulla sen teki eka kerralla yleislääkäri ja sattui aika paljonkin välillä, kun taas toisella kerralla kokeneen gynen tekemänä ei sattunut ollenkaan. Siinä leikataan kohdunkaulan suulta ne "pilaantuneet" solut pois, se on nopea toimitus.
        Joo, minäkin olin tosi yllättynyt että siitä vielä raskausvaiheessa tuli hankaluuksia, onneksi ei kovin paljon kuitenkaan.


      • HOPHOP
        ellu kirjoitti:

        mietien tuossa että tämä on kaikean kaikkiaan aikamoinen vaiva..käydä testeissä puolen vuoden välein...
        millainen tuo kolposkopia oli? mitenkä se tähystys tehtiin, sattuiko?
        en tiennytkään että jos joutuu tuohon laser leikkaukseen niin saattaa tulla tuollaisia ongelmia kun sinulla oli ollut...
        sattuiko se laser leikkaus?miten se tehtiin, nukutettiinko?

        Vaivaahan tuosta kaikesta on kyllä, siitä pääse mihinkään, mutta tärkeintä kuitenkin että nyt asiat on ok.
        Kolposkopia tehdään ihan normaalin gynen tarkastuksen yhteydessä, siinä käytetään jonkinlaista mikroskooppia, jolla lääkäri katsoo kohdunsuuta. Se ei satu ollenkaan.
        Laserleikkaus tehtiin ainakin kymmenen vuotta sitten paikallispuudutuksessa ja siitä tietysti riippuu sattuuko vai ei. Minulla sen teki eka kerralla yleislääkäri ja sattui aika paljonkin välillä, kun taas toisella kerralla kokeneen gynen tekemänä ei sattunut ollenkaan. Siinä leikataan kohdunkaulan suulta ne "pilaantuneet" solut pois, se on nopea toimitus.
        Joo, minäkin olin tosi yllättynyt että siitä vielä raskausvaiheessa tuli hankaluuksia, onneksi ei kovin paljon kuitenkaan.


      • Saara
        ellu kirjoitti:

        mietien tuossa että tämä on kaikean kaikkiaan aikamoinen vaiva..käydä testeissä puolen vuoden välein...
        millainen tuo kolposkopia oli? mitenkä se tähystys tehtiin, sattuiko?
        en tiennytkään että jos joutuu tuohon laser leikkaukseen niin saattaa tulla tuollaisia ongelmia kun sinulla oli ollut...
        sattuiko se laser leikkaus?miten se tehtiin, nukutettiinko?

        Sulle määrättiin seuranta-aika siksi, että osa noista kondylooman aiheuttamista solumuutoksista paranee itsekseen. Eli jos vielä puolen vuoden kuluttua kondylooma näkyy papassa, saat lähetteen jatkohoitoon, eli tuohon kolposkopiaan. Syövän kehittyminen kestää vuosikymmeniä, ja pystyt välttymään siltä säännöllisillä papa-kokeilla. Kun solumuutokset ovat parantuneet tai on hoidettu, papa-koe viidenkin vuoden välein on riittävän usein.


      • HOPHOP
        Saara kirjoitti:

        Sulle määrättiin seuranta-aika siksi, että osa noista kondylooman aiheuttamista solumuutoksista paranee itsekseen. Eli jos vielä puolen vuoden kuluttua kondylooma näkyy papassa, saat lähetteen jatkohoitoon, eli tuohon kolposkopiaan. Syövän kehittyminen kestää vuosikymmeniä, ja pystyt välttymään siltä säännöllisillä papa-kokeilla. Kun solumuutokset ovat parantuneet tai on hoidettu, papa-koe viidenkin vuoden välein on riittävän usein.

        Kolposkopia ei ole jatkohoitoa, vaan tutkimus, jolla selviää onko solumuutoksia vai ei. Se ei maksa paljonkaan enempää kuin normaali gynen tarkastuskaan ja minun kohdallani olisi ollut myöhäistä odottaa puolta vuotta.
        Solumuutokset eivät koskaan parane itsestään, seuranta on määrätty sinulle siksi että nähtäisiin tuleeko solumuutoksia vai ei.
        Papa-koe viiden vuoden välein ei riitä, minullahan solumuutokset uusivat leikkauksen jälkeen vuoden sisällä.
        Papa-kokeessa pitäisi joka tapauksessa käydä kerran vuodessa, oli kondyloomaa tai ei.


      • Saara
        HOPHOP kirjoitti:

        Kolposkopia ei ole jatkohoitoa, vaan tutkimus, jolla selviää onko solumuutoksia vai ei. Se ei maksa paljonkaan enempää kuin normaali gynen tarkastuskaan ja minun kohdallani olisi ollut myöhäistä odottaa puolta vuotta.
        Solumuutokset eivät koskaan parane itsestään, seuranta on määrätty sinulle siksi että nähtäisiin tuleeko solumuutoksia vai ei.
        Papa-koe viiden vuoden välein ei riitä, minullahan solumuutokset uusivat leikkauksen jälkeen vuoden sisällä.
        Papa-kokeessa pitäisi joka tapauksessa käydä kerran vuodessa, oli kondyloomaa tai ei.

        Osa solumuutoksista nimenomaa paranee itsekseen. Sut on joku asiaa tietämätön pelotellut ja yrität nyt itse parhaasi mukaan pelotella jotain toista. Aivan turhaan vielä.

        Asiallista tietoa löytyy osoitteesta www.yths.fi
        Kohdasta "terveystietoa a-ö".


      • ellu
        Saara kirjoitti:

        Osa solumuutoksista nimenomaa paranee itsekseen. Sut on joku asiaa tietämätön pelotellut ja yrität nyt itse parhaasi mukaan pelotella jotain toista. Aivan turhaan vielä.

        Asiallista tietoa löytyy osoitteesta www.yths.fi
        Kohdasta "terveystietoa a-ö".

        eli hänellä oli muutama vuosi sitten todettu kondylooma.. juttelin hänen kanssaan alkuviikosta ja kertoi että nyt se on poissa, oli itsestään lähtenyt... olihan siinä aikaa kulunut..luinkin jostakin, että jopa 80%:lla kondylooma saattaa lähteä itsestään pois ajan myötä.
        hänellä oli juuri ollut näitä tarkastus käyntejä puolen vuoden välein..
        solumuutoksia minulla ei hoitajan mielstä vielä ollut tullut, tai näitä ei papassa ollut näkynyt.
        eli vielä ei mitään huolta.


      • HOPHOP
        Saara kirjoitti:

        Osa solumuutoksista nimenomaa paranee itsekseen. Sut on joku asiaa tietämätön pelotellut ja yrität nyt itse parhaasi mukaan pelotella jotain toista. Aivan turhaan vielä.

        Asiallista tietoa löytyy osoitteesta www.yths.fi
        Kohdasta "terveystietoa a-ö".

        ..kirjoitin. Eli jos luet ensimmäisen viestini niin näet mitä minulle tapahtui. Ja ei tällaisen asian kanssa ole leikkimistä, miksei ellu voisi käydä kolposkopiassa varmuuden vuoksi? Se ei maksa kuin hitusen normaalin gynen maksun päälle ja jos sen voi käydä yths:llä niin aina vaan halvempaa. Minusta on uskomatonta että suosittelet tällaisen asian villaisella painamista! Ja voit uskoa että tiedän aiheesta kaiken mitä siitä on vain ollut mahdollista saada selville viimeisten kymmenen vuoden aikana.


      • HOPHOP
        ellu kirjoitti:

        eli hänellä oli muutama vuosi sitten todettu kondylooma.. juttelin hänen kanssaan alkuviikosta ja kertoi että nyt se on poissa, oli itsestään lähtenyt... olihan siinä aikaa kulunut..luinkin jostakin, että jopa 80%:lla kondylooma saattaa lähteä itsestään pois ajan myötä.
        hänellä oli juuri ollut näitä tarkastus käyntejä puolen vuoden välein..
        solumuutoksia minulla ei hoitajan mielstä vielä ollut tullut, tai näitä ei papassa ollut näkynyt.
        eli vielä ei mitään huolta.

        Ei ollut millään tavalla tarkoitus pelotella sinua, mutta en voi ymmärtää noitakaan kommentteja joissa asia kehotetaan painamaan villaisella. Mitä aikaisemmassa vaiheessa saat asiaan varmistuksen, sitä parempi. Minullakin tosiaan kondylooma katosi ajan myötä itsestään, tosin se voi vielä palata, joten käyn nykyään papassa vuoden välein.
        Ei sinulla mitään syytä huoleen ole, nyt kun tiedät asiasta osaat hoitaa sitä.


      • ellu
        HOPHOP kirjoitti:

        Ei ollut millään tavalla tarkoitus pelotella sinua, mutta en voi ymmärtää noitakaan kommentteja joissa asia kehotetaan painamaan villaisella. Mitä aikaisemmassa vaiheessa saat asiaan varmistuksen, sitä parempi. Minullakin tosiaan kondylooma katosi ajan myötä itsestään, tosin se voi vielä palata, joten käyn nykyään papassa vuoden välein.
        Ei sinulla mitään syytä huoleen ole, nyt kun tiedät asiasta osaat hoitaa sitä.

        näinhän se homma on!
        mutta pakko tunnustaa, että vähän hölmöolo onollut asian takia...


    • Nelkytviis

      Hei sinne. Ensinnäkin, kondylooma on sukupuolitauti. 99 %:sti.
      Olin 18 vuotiaana normaalissa gynegologisessa tarkastuksessa ja kohta tuli paperinen ilmoitus: Kondylooma. Ei sanonut mitään.
      Menin paniikkiin, itkin, tunsin itseni kuoman omaksi.
      Aivan uskomatonta, isäni tuli luokseni ja sanoi " Maksan kaiken, älä itke". Ja hän teki sen:
      Menin Helsingin Syöpäjärjestöjen tiloihin ja laserilla leikattiin pois. Maksoi yli 1000 silloista markkaa. En vieläkään oikein ymmärtänyt mistä oli kyse. Mutta isä ymmärsi.
      Käyttäkää kumia.

      • Leikkasinpoistn

        Ei saatana, nyt on jollakulla ollut puurot ja vellit sekaisin 2016 :'D


    • youngbans

      olen 16v poika en ole koskaan seksiä harrastanut ja minulla on kondylooma, What do i do ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe