Omaisuuden jako meneillään, nyt mietin että miten toimitaan kun toinen meistä lunastaa yhteisen talomme. Pitääkö kauppa tehdä samoin kuin myisimme ulkopuoliselle, eli pitääkö olla virallinen kaupanvahvistaja paikalla?
omaisuuden jako
7
821
Vastaukset
Ei Ei ... te ette tee kauppasopimusta lunastuksesta.
Te teette asianmukaisen ja juridisesti oikein laaditun ositussopimuksen, jossa mm. lunastus sovitaan. Kaupanvahvistajaa ei tarvita, eikä kannata ottaakaan...
"live" juristi voisi auttaa... ettei tule yllätyksiä varainsiirtoveron kanssa lunastajalle...- ap....
Sitä kun on ensimmäistä kertaa tämän asian kanssa tekemisissä, niin ei ole tietoa kuinka toimitaan. Ositussopimuksen tekee juristi, että tulee oikein tehtyä.
Kiitos selventävästä vastauksesta! - laittakaa
ap.... kirjoitti:
Sitä kun on ensimmäistä kertaa tämän asian kanssa tekemisissä, niin ei ole tietoa kuinka toimitaan. Ositussopimuksen tekee juristi, että tulee oikein tehtyä.
Kiitos selventävästä vastauksesta!...siihen ositussopimukseen osakkeen/kiinteistön ositusarvo näkyviin. Ei tule ikävää jossittelua mahdollisesta myyntivoitosta ja sen verotuksesta, jos myyt asunnon ennen kuin olet asunut siinä osituksen jälkeen kaksi vuotta.
- aivan noin
laittakaa kirjoitti:
...siihen ositussopimukseen osakkeen/kiinteistön ositusarvo näkyviin. Ei tule ikävää jossittelua mahdollisesta myyntivoitosta ja sen verotuksesta, jos myyt asunnon ennen kuin olet asunut siinä osituksen jälkeen kaksi vuotta.
että osituskirjaan merkityt arvot olisivat lähtökohta edelleen myytäessä (mahdollistaisi arvokikkailun verottajan nenän alla?)?
Olen itse ymmärtänyt, että ositusta edellinen saantohinta olisi lähtökohta mahd. myyntivoiton verotukselle. Oikaiskoon joku juridiikkaa tunteva minua, mikäli olen käsittänyt väärin. - zzz...
aivan noin kirjoitti:
että osituskirjaan merkityt arvot olisivat lähtökohta edelleen myytäessä (mahdollistaisi arvokikkailun verottajan nenän alla?)?
Olen itse ymmärtänyt, että ositusta edellinen saantohinta olisi lähtökohta mahd. myyntivoiton verotukselle. Oikaiskoon joku juridiikkaa tunteva minua, mikäli olen käsittänyt väärin.Kyllä verohallituksen ohjeiden mukaan ositusta edeltävä saanto on oikea hinnanmääräytymis- ja asumisen keston mittausperuste. Ohje on viimeksi vahvistettu helmikuussa:
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=655;438857
Jostain systä palstalla on useampikin keskustelija esittänyt saaneensa verotoimistosta erilaiset ohjeet. - palmuja
zzz... kirjoitti:
Kyllä verohallituksen ohjeiden mukaan ositusta edeltävä saanto on oikea hinnanmääräytymis- ja asumisen keston mittausperuste. Ohje on viimeksi vahvistettu helmikuussa:
Jostain systä palstalla on useampikin keskustelija esittänyt saaneensa verotoimistosta erilaiset ohjeet.meikä löysi netistä ohjeet että varainsiirtoveroa ei tarvitse osituksen yhteydessä maksaa, ja varmistin asian verotoimistosta. jos tekee kauppakirjan silloin se on maksettava. ja asumisaika lasketaan siitä milloin itse on siihen muuttanut, riippumatta siitä milloin puoliso/lapset ovat siitä muuttaneet pois.
- palmuja
zzz... kirjoitti:
Kyllä verohallituksen ohjeiden mukaan ositusta edeltävä saanto on oikea hinnanmääräytymis- ja asumisen keston mittausperuste. Ohje on viimeksi vahvistettu helmikuussa:
Jostain systä palstalla on useampikin keskustelija esittänyt saaneensa verotoimistosta erilaiset ohjeet.luovutusvoitto asia liitä tässä tapauksessa ositukseen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770