Puhun nyt hengellisistä yhteisöistä, mukaan lukien myöskin esikoislestadiolaisuus.
Kirkon piirissä toimii useita herätysliikkeitä ja eri nimisiä lähetysjärjestöjä. Olen huolestuneena seurannut paitsi kirkon maallistumista myös näiden mainittujen herätysliikkeiden piirissä tapahtuvaa kehitystä.
Takoitan nyt lähinnä sitä kun tunnustukselliset papit ovat ryhtyneet eromaan kirkosta.
Eikö juuri vaino maailman puolelta ole yksi Kristuksen kirkon tuntomerkki? Yksiselitteisesti, - ON!
Pitääkö meidän kristittyjen ja tunnustavien pappien lähteä nyt pakoon, kun vihollinen on soluttautunut syvälle kirkon johtoelimiin ja kirkolliskokousedustajiin?
Mielestäni Kristuksen sotilaan ei ole lupa, eikä Jumalan sanan mukaista poistua vartiopaikaltaan, vihollisen uhatessa.
Ymmärrän vielä sen jos ei vakaumuksensa vuoksi voi enää toimia kirkossa pappina.
Nyt on kuitenkin viime aikoina eronnut kirkosta uskovia pappeja, hengellisiä vaikuttajia ja opettajia.
Olemmeko me uskovatkin nyt siis liittymässä uskovien pappiemme johdolla kirkon kivittäjiin?
Vakava kysymys jokaiselle tunnustavalle kristitylle, ono sinun paikkasi kirkon ulkopuolella, - kivi kourassa?
Yhteisöt koostuvat erehtyvistä ihmisistä
28
1072
Vastaukset
- Tali Tintti
Uskon niin, että Kristuksen seurakunta jakaantuu näinä lopun kovina aikoina pienempiin toimiviin soluihin. Jos kaikkia yhdistäsi sama Jumalan sana, ja Kristuksesta loistava rakkaus, niin ei siinä kehityksessä olisi mitään väärää. Pienissä soluseurakunnissa toteutuvat paremmin ihmisen perustarpeet, kuulua johonkin, kuulua jollekin, ja olla jollekin tärkeä. Ihminen kaipaa läheisyyttä ja rakkautta, on kaivannut niin kauan kun maailma on seisonut.
Nyt kun ihmisten mielet ja opit sekaantuvat yhdeksi ristiriitaiseksi riitasoinnuksi, ja Kristuksen rakkauteen pohjautuva yhteys kristittyjen välillä katkeaa, se lisää pelkoa ahdistusta ja turvattomuutta.
"Ellet usko ja ajattele juuri minun tavallani, niin minä hylkään sinut."
Narsismi on vallannut salakavalasti myöskin kristityksi tunnustautuvien ihmisten mielet ja arvomaailman.- Ja Vatsauksia
Kysymys:
Saavatko esikoislestadiolaiset saarnaajat saarnata kirkossa yleisessä jumalanpalveluksessa?
Vastaus:
Kyllä.
Kysymys:
Saavatko esikoislestadiolaiset puhujat saarnata kirkossa ja seurakunnan tiloissa mitä haluavat?
Vastaus:
Kyllä:
Kysymys:
Saavatko esikoislestadiolaiset nauttia oikein jaetun ehtoollisen sakramentin missä tahansa kirkossa:
Vastaus:
Kyllä:
Kysymys:
Neuvoivatko apostolit ja oppi-isämme M.Luther, opettajamme L. Laestadius ja J. Raattamaa eroamaan kirkosta sen vuoksi, että siellä on sellaisia opettajia, jotka eivät opeta oikein ja puhtaasti?
Vastaus:
Ei.
Kysymys:
Opettavatko kirkon monet sadat papit kaikki vastoin Jumalan sanaa ja luterilaista tunnustusta?
Vastaus:
Eivät
Kysymys:
Vainoaako kirkko esikoislestadiolaisia ja näiden uskoa?
Vastaus:
Ei.
Kysymys:
Suhtautuuko kirkko myönteisesti ja hyväksyen esikoislestadiolaisten työhön, opetukseen ja toimintaan herätysliikkeenä?
Vastaus:
Kyllä - Tali Tintti
Ja Vatsauksia kirjoitti:
Kysymys:
Saavatko esikoislestadiolaiset saarnaajat saarnata kirkossa yleisessä jumalanpalveluksessa?
Vastaus:
Kyllä.
Kysymys:
Saavatko esikoislestadiolaiset puhujat saarnata kirkossa ja seurakunnan tiloissa mitä haluavat?
Vastaus:
Kyllä:
Kysymys:
Saavatko esikoislestadiolaiset nauttia oikein jaetun ehtoollisen sakramentin missä tahansa kirkossa:
Vastaus:
Kyllä:
Kysymys:
Neuvoivatko apostolit ja oppi-isämme M.Luther, opettajamme L. Laestadius ja J. Raattamaa eroamaan kirkosta sen vuoksi, että siellä on sellaisia opettajia, jotka eivät opeta oikein ja puhtaasti?
Vastaus:
Ei.
Kysymys:
Opettavatko kirkon monet sadat papit kaikki vastoin Jumalan sanaa ja luterilaista tunnustusta?
Vastaus:
Eivät
Kysymys:
Vainoaako kirkko esikoislestadiolaisia ja näiden uskoa?
Vastaus:
Ei.
Kysymys:
Suhtautuuko kirkko myönteisesti ja hyväksyen esikoislestadiolaisten työhön, opetukseen ja toimintaan herätysliikkeenä?
Vastaus:
KylläNäin on asiat.
- teutatess
Tali Tintti kirjoitti:
Näin on asiat.
Sitten voikin mennä nukkumaan .
- teutatess
teutatess kirjoitti:
Sitten voikin mennä nukkumaan .
Ei saa jäädä ulkopuollee, meidän tulee olla viimeisiä jotka lähdemme, (kuten OS. sanoi yhdessä saarnassaan -96,97.)
Kirkon kivittäjät on joitakin muita kuin krisrittyjä, kaikkien tulee olla niin valveutuneita, että tietää missä mennään , mikä maa, mikä valuutta .
Kun me rakennamme, emme me tahallaan lyö omaan sormeen . Jos niin käy se on vahinko .
- Tali Tintti
Sain tietää että pastori Jarmo Sormunen kansanlähetyksestä eroaa kirkosta puolisonsa kanssa ja samalla joutuu jättämään kaikki tehtävänsä Kansanlähetyksessä.
Olen kuunnellut kun hän ja Leif Nummela ovat keskustelleet uskonasioista todella raamatullisesti ja oikein. Olen iloinnut heidän julistamastaan puhtaasta evankeliumin sanasta.
Hänellä oli samantapainen peruste erolleen kuin niillä esikoislestadiolaisilla jotka haluavat erota sakraaliyhteydestä luterilaiseen kirkkoon.
Peruste oli suurin piirtein se, että kirkko ei enää opeta tunnustuksensa mukaisesti, papit siunaavat synnissä eläviä homopareja ja siellä ovat naiset vallassa ja tunnustuksessa pysyvät miespapit ovat joutuneet inkvisition kohteiksi.
Kaikki tämä onkin totta, valitettavasti.
Mutta entä se kirkkokansa jotka ovat uskossa ja nälkäisinä odottavat Kristus-leipää?
Jeesus on nimenomaan Pietarin känkenyt kaitsemaan ja ruokkimaan - HÄNEN KARITSOITAAN -.
Jos tämä Jeesuksen kehoitus ei koskekaan kirkon virassa toimivia pappeja, niin mitä se kertoo heistä itsestään??
Jeesus nimittäin kysyi ennen tehtävänantoa Pietarilta kolme kertaa vakavan kysymyksen, RAKASTATKO SINÄ PIETÄSI MINUA!!
Sen sijaan että he RUOKKISIVAT JA KAITSISIVAT, Jeesuksen lampaita - kirkossa, he lähtevät suden lähestyessä pakoon, paskat housussaan ja mielestäni tekohurskas uho huulillaan: "Kirkko siunaa syntiä"!
Kirkko ei siunaa syntiä, mutta ateistit papit ja piispat kylläkin.
Tämä on ollut meillä uskovilla tiedossa kymmeniä ellei satoja vuosia, että kirkossa on paljon kuollutta uskoa ja myös ateismia. Jeesus ei lähettänyt pietaria ruokkimaan ateisteja vaan HÄNEN LAMPAITAAN. Siksi papin tehtävä kirkossa on EDELLEEN saarnata siellä jumalattomien keskellä parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
Kansankirkko on kansankirkko, siellä on paljon ateisteja myös piispoina ja pappeina. Kirkon päättävissä elimissä on ateisteja. Kirkon varat ovat ainoa heitä kiinnostava asia kirkossa.että mainittu Sormunen jatkaa työtään tavalla tai toisella.
Nyt tulee sitten kysymykseen asenne. Onko hänen julistuksensa vieläkin Jumalan sanaa, vai muuttuuko se joksikin muuksi. Tässä asettuvat nyt asiat harkittaviksi. Tekeekö sana kirkon vai tekeekö kirkko sanan?- kanssasi!
Etsivät sielut ovat sitä hämmentyneempiä mitä enemmän on erilaisia lahkoja ja lohkoja.
Olisiko näissä eroamisissa kuitenkin kysymys myös arvovallan vähenemisestä tai sen pelosta? Ettei henkilönä tule kuulluksi tarpeeksi? Siis aivan inhimillisistä asioista - ei Jumalan sanan julistamisesta?
En tiedä - en ole pappi!
On varmaan vaikea olla tunnustuksellinen hyvin maallistuneessa joukossa. Mutta sitähän kristityt joka paikassa ovat! - Tali Tintti
vihne kirjoitti:
että mainittu Sormunen jatkaa työtään tavalla tai toisella.
Nyt tulee sitten kysymykseen asenne. Onko hänen julistuksensa vieläkin Jumalan sanaa, vai muuttuuko se joksikin muuksi. Tässä asettuvat nyt asiat harkittaviksi. Tekeekö sana kirkon vai tekeekö kirkko sanan?Lue kirjoituksen sisältö. En puhunut sanaakaan siitä, muuttuvatko Sormusen saarnat. VBarmaankaan eivät muutu. Saarnapaikka muuttu. Nimittäin hänen asemansa kirkossa muuttuu eron jälkeen ulkopuoliseksi.
Ja millaisen viestin hän teollaan antaa kirkon piirissä oleville eläville kristityille??!!
Tismalleen saman viestin kun esim. vapaa-ajattelijat, "erotkaa kristityt kirkosta". - Tali Tintti
kanssasi! kirjoitti:
Etsivät sielut ovat sitä hämmentyneempiä mitä enemmän on erilaisia lahkoja ja lohkoja.
Olisiko näissä eroamisissa kuitenkin kysymys myös arvovallan vähenemisestä tai sen pelosta? Ettei henkilönä tule kuulluksi tarpeeksi? Siis aivan inhimillisistä asioista - ei Jumalan sanan julistamisesta?
En tiedä - en ole pappi!
On varmaan vaikea olla tunnustuksellinen hyvin maallistuneessa joukossa. Mutta sitähän kristityt joka paikassa ovat!Ilmeisesti sillä seikalla on merkitystä Sormusen ratkaisuun.
Helppoa ei Jeesuksen seuraajana ole misään.
Ei sielläkään jossa tekohurskaita erehtymättömiä (siis hyviä) kristittyjä vilisee kuin villakoiria. Tali Tintti kirjoitti:
Lue kirjoituksen sisältö. En puhunut sanaakaan siitä, muuttuvatko Sormusen saarnat. VBarmaankaan eivät muutu. Saarnapaikka muuttu. Nimittäin hänen asemansa kirkossa muuttuu eron jälkeen ulkopuoliseksi.
Ja millaisen viestin hän teollaan antaa kirkon piirissä oleville eläville kristityille??!!
Tismalleen saman viestin kun esim. vapaa-ajattelijat, "erotkaa kristityt kirkosta".tuo olisi aivan käypää puhetta, jos elävät ristityt tekisivät jotain kirkkokansan hyväksi.
Ei omissa rukoushuoneissa jupiseminen ole mitään tervettä työskentelyä kirkon hyväksi.
Sitten tulle myös harkittavaksi, missä vaiheessa ristitty osallistuu kirkkoväen synteihion vaikenemalla. Synteihin, joita tehdään vaikkapa Jeesuksen persoonaan kohdistuvilla arveluilla.- sanansa perustalle
vihne kirjoitti:
että mainittu Sormunen jatkaa työtään tavalla tai toisella.
Nyt tulee sitten kysymykseen asenne. Onko hänen julistuksensa vieläkin Jumalan sanaa, vai muuttuuko se joksikin muuksi. Tässä asettuvat nyt asiat harkittaviksi. Tekeekö sana kirkon vai tekeekö kirkko sanan?Sana tekee kirkon.
Miten se liittyy Sormusen asiaan?
Muuttuuko Sormusen saarnaama sana paremmaksi sanaksi, kun hän jättää kirkon?
Toisaalta, eihän kukaan voi todistaa (sanalla ja järkisyillä), että kirkko on luopunut sanasta.
Näin toki hurmahenkiset ovat aina kertoneet etsiessään perusteluja. Sitten tehdään uusi ja parempi kirkko. Se elää hetken, ja taas sen sanotaan luopuneen sanasta, ja taas perustetaan uusi kirkko. Näin se suunnilleen on mennyt 2000 vuoden aikana, kun tarkastellaan hajaannuksia.
Luther ja Laestadius näyttävät painottavan kirkon yhtenäisyyttä ja jakamattomuutta loppuun asti. Alkuseurakunnan aikana kristityt kokoontuivat tapansa mukaan joka päivä temppelissä. - sillviisii mieki
Tali Tintti kirjoitti:
Lue kirjoituksen sisältö. En puhunut sanaakaan siitä, muuttuvatko Sormusen saarnat. VBarmaankaan eivät muutu. Saarnapaikka muuttu. Nimittäin hänen asemansa kirkossa muuttuu eron jälkeen ulkopuoliseksi.
Ja millaisen viestin hän teollaan antaa kirkon piirissä oleville eläville kristityille??!!
Tismalleen saman viestin kun esim. vapaa-ajattelijat, "erotkaa kristityt kirkosta".Tämä on kieltämättä ristiriitaista aikaa. Ateistien, vapaa-ajattelijoiden ja mullahien toiveet toteutuvat äkkiväärien erotessa kirkosta.
sanansa perustalle kirjoitti:
Sana tekee kirkon.
Miten se liittyy Sormusen asiaan?
Muuttuuko Sormusen saarnaama sana paremmaksi sanaksi, kun hän jättää kirkon?
Toisaalta, eihän kukaan voi todistaa (sanalla ja järkisyillä), että kirkko on luopunut sanasta.
Näin toki hurmahenkiset ovat aina kertoneet etsiessään perusteluja. Sitten tehdään uusi ja parempi kirkko. Se elää hetken, ja taas sen sanotaan luopuneen sanasta, ja taas perustetaan uusi kirkko. Näin se suunnilleen on mennyt 2000 vuoden aikana, kun tarkastellaan hajaannuksia.
Luther ja Laestadius näyttävät painottavan kirkon yhtenäisyyttä ja jakamattomuutta loppuun asti. Alkuseurakunnan aikana kristityt kokoontuivat tapansa mukaan joka päivä temppelissä.APT 5:42. Entiseen tapaan he joka päivä opettivat temppelissä ja kodeissa ja julistivat, että Jeesus on Messias.
APT 22:17. "Kun sitten olin palannut Jerusalemiin ja olin temppelissä rukoilemassa, jouduin hurmoksiin
18. ja näin Herran. Hän sanoi minulle: 'Lähde heti Jerusalemista, älä viivyttele. Täällä sinua ei kuunnella, kun todistat minusta.'
Kohta yksi: Ne jotka opettavat temppelissä ja kodeissa voisivat jotain sanoa, muuthan ovat kuunteluoppilaita, jotka eivät koskaan laita itseään likoon.
Toinen momentti on sitten tuo, että Pyhä Henki käski Paavalin mennä toisaalle. Turhaa on julistaa siellä, missä ei oteta vastaan, näin sen näen.- teutatess
Tali Tintti kirjoitti:
Ilmeisesti sillä seikalla on merkitystä Sormusen ratkaisuun.
Helppoa ei Jeesuksen seuraajana ole misään.
Ei sielläkään jossa tekohurskaita erehtymättömiä (siis hyviä) kristittyjä vilisee kuin villakoiria.Pastori Seppo Jokisen mielipiteen.
Jos se olisi mahdollista, saada tenne palstaan . - Tali Tintti
teutatess kirjoitti:
Pastori Seppo Jokisen mielipiteen.
Jos se olisi mahdollista, saada tenne palstaan .Enpä usko että hän lukee näitä?? :-))
- teutatess
Tali Tintti kirjoitti:
Enpä usko että hän lukee näitä?? :-))
Lukee kun kauniisti pyynämme .
Siitä kansankirkko asiasta eroamisita jne. - Tali Tintti
teutatess kirjoitti:
Lukee kun kauniisti pyynämme .
Siitä kansankirkko asiasta eroamisita jne.En ymmärrä sinua?? Jokinen ei liity näihin puheena oleviin asioihin mitenkään.
- teutatess
Tali Tintti kirjoitti:
En ymmärrä sinua?? Jokinen ei liity näihin puheena oleviin asioihin mitenkään.
Mutta sanoo mielipiteensä, aivan varmasti kyseisitä asioista, olimme risteilyllä syksylla Tukholmaan ja takasin . Hän oli luennoimassa, ja sain hyvän, TUNTEEN hänestä melkein ihastuin. Tai ihastuikin . Ja hän on kansankirkossa ja pastori siellä.
- teutatess
Tali Tintti kirjoitti:
En ymmärrä sinua?? Jokinen ei liity näihin puheena oleviin asioihin mitenkään.
Mutta sanoo mielipiteensä, aivan varmasti kyseisitä asioista, olimme risteilyllä syksylla Tukholmaan ja takasin . Hän oli luennoimassa, ja sain hyvän, TUNTEEN hänestä melkein ihastuin. Tai ihastuikin . Ja hän on kansankirkossa ja pastori siellä.
- Tali Tintti
teutatess kirjoitti:
Mutta sanoo mielipiteensä, aivan varmasti kyseisitä asioista, olimme risteilyllä syksylla Tukholmaan ja takasin . Hän oli luennoimassa, ja sain hyvän, TUNTEEN hänestä melkein ihastuin. Tai ihastuikin . Ja hän on kansankirkossa ja pastori siellä.
Terapeuttina hän on toiminut hyvin pitkään ja muissakin toimissa, muun muassa on kirjailijana ja luennoitsijana.
- saman asian
vihne kirjoitti:
APT 5:42. Entiseen tapaan he joka päivä opettivat temppelissä ja kodeissa ja julistivat, että Jeesus on Messias.
APT 22:17. "Kun sitten olin palannut Jerusalemiin ja olin temppelissä rukoilemassa, jouduin hurmoksiin
18. ja näin Herran. Hän sanoi minulle: 'Lähde heti Jerusalemista, älä viivyttele. Täällä sinua ei kuunnella, kun todistat minusta.'
Kohta yksi: Ne jotka opettavat temppelissä ja kodeissa voisivat jotain sanoa, muuthan ovat kuunteluoppilaita, jotka eivät koskaan laita itseään likoon.
Toinen momentti on sitten tuo, että Pyhä Henki käski Paavalin mennä toisaalle. Turhaa on julistaa siellä, missä ei oteta vastaan, näin sen näen.Paavalin lähtö pakanoiden luo lähetystyöhön ei ole verrattavissa siihen, että joku jättää kirkon.
Kristityt kokoontuivat joka päivä temppelissä. Kannattaa panna se mieleen. - Ei niin hyvä
teutatess kirjoitti:
Mutta sanoo mielipiteensä, aivan varmasti kyseisitä asioista, olimme risteilyllä syksylla Tukholmaan ja takasin . Hän oli luennoimassa, ja sain hyvän, TUNTEEN hänestä melkein ihastuin. Tai ihastuikin . Ja hän on kansankirkossa ja pastori siellä.
Sitten ymmärrän ihastuksen, muuten en.
- teutatess
Ei niin hyvä kirjoitti:
Sitten ymmärrän ihastuksen, muuten en.
Oli etunimi ja mieson niitä ruminpia mutta sydän puhdasta kultaa . Jos näin voisi sanoa .
- ?????
teutatess kirjoitti:
Oli etunimi ja mieson niitä ruminpia mutta sydän puhdasta kultaa . Jos näin voisi sanoa .
Mistä moinen arvio???
- teutatess
????? kirjoitti:
Mistä moinen arvio???
Minä olen sitä miettä. Ole sinä toista mieltä.
- ?????
teutatess kirjoitti:
Minä olen sitä miettä. Ole sinä toista mieltä.
... ja vielä nimeltä mainiten internetissä.
Sinussa tulee esiin paljon muitakin epäterveitä piirteitä, kirjoitellessasi internettiin.
Kun katsot palstan aiheen (Lestadiolaisuus), sinun tulisi huomata ettei tämä palsta ole tarkoitettu nimeltä mainittujen ihmisten ulkonäön arviointiin.
Miltä sinusta tuntuisi kun täällä kirjoitettaisiin että se ja se henkilö on ruma. Seppo Jokinen ei ole ruma.
Jos tahdot, niin saat olla niin ruma kuin lystäät, mutta lopeta tuo sivistymätön ja loukkaava ihmisten arviointi julkisilla palstoilla. Kiitos! - teutatess
????? kirjoitti:
... ja vielä nimeltä mainiten internetissä.
Sinussa tulee esiin paljon muitakin epäterveitä piirteitä, kirjoitellessasi internettiin.
Kun katsot palstan aiheen (Lestadiolaisuus), sinun tulisi huomata ettei tämä palsta ole tarkoitettu nimeltä mainittujen ihmisten ulkonäön arviointiin.
Miltä sinusta tuntuisi kun täällä kirjoitettaisiin että se ja se henkilö on ruma. Seppo Jokinen ei ole ruma.
Jos tahdot, niin saat olla niin ruma kuin lystäät, mutta lopeta tuo sivistymätön ja loukkaava ihmisten arviointi julkisilla palstoilla. Kiitos!Ei puolusteta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1975998Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442827- 442297
- 932049
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382011Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291395- 771362
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2881333Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131297Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61226