Kui teillä? Rahan ja työn arvostus.

Mitenkäs teidät on opetettu kotona hanskaamaan nuo raha-asiat? Entäs onko opetettu työn tekoon?

Mä oon tehnyt töitä pienestä pitäen rahan eteen. Pitkin kyliä leikannut nurmikoita sekä kerännyt käpyjä, marjoja, apulantasäkkejä, pulloja...

Neljätoista vuotiaasta eteenpäin olen ollut enemmän tai vähemmän kesät töissä. Milloin pellolla, konepajalla, rakennuksilla,...

Kuustoista, kun täytin niin vanhemmat ilmoitti, että saan ostaa vaatteeni itse, kun kerran rahaa löytyy viinaan ja tupakkaan. Ok, sopii minulle ilmoitin....

Kahdeksatoista vuotta täytettyäni aloin maksaa nimellistä vuokraa vanhemmilleni.

Tuolla tavalla minulle ja sisaruksilleni on opetettu rahan ja työn arvostusta. Kyllä siinä oppii laskemaan tulot ja menot.... Ei tuota nykyäänkään mitään ongelmaa.

29

1047

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cookos

mulla, sama historia. Oon ollut töissä nuoresta pitäen, joten oon siks tullut tarkaks rahan käytön suhteen. kun vaivalla hankkii, ei tuhlaakan kovin helposti. Paitsi sitten kun ostan, ostn kunnolla.

Mut mun isä ei oo mun mielestä ollut oikeen hyvä rahankäyttäjä, joten ei oo sieltä tullut opit.

• myytikki

aika pitkälle kuten sulla, sit äitini sairastui lukioaikoina ja hommat senkun lisääntyi, mutta oppipahan olemaan 24/7 töissä, nykyisyyttä ajatellen. Menot kun laittaa tulojen mukaan niin siinähän tämä.

• vänkyrä-nainen

oikeen oo opetettu mitään. Vanhemmat on kyllä töitä aina tehneet (siks koska ihmisen kuuluu tehdä töitä), mutta ei meillä mistään raha-asioista kotona koskaan oo sen suuremmin puhuttu.
      Asenne on lähinnä ollu se, et keinoista viis miten sitä rahaa on saatu, kunhan sitä rahaa vaan jostain saa ees sen verran et riittää ruokaan.:)

• ZX 6 R

saa ja hevosella pääsee. Faijan lempi lause. Jos haluat selvitä,tee töitä. Ja töitä on tehty. Ensin kesätöitä 14-vuotiaasta asti. Tässä työssä 22-vuotiaasta. Isännät välillä vaihtuneet.

Raha on tehty käytettäväksi. Ei jemmattavaksi.

• siks mä en hanskaakkaan niitä oikein vieläkään. Mutsi osti röökit, faija bensat mopoon ja kaljarahatkin sai pyytämällä, oishan siinä kesäisin mukamas jotain nurmikkoa pitäny ajaa ja tehdä saunapuita 'viikkorahansa' eteen mut aika vähällehän se aina jäi. Lellipenska mikä lellipenska, ei siitä mihinkään pääse. Toisaalta oon mä nähny huomattavan paljon pahempiakin tapauksia, mm. yhdelle veljesparille mutsi ja faija taitaa vielä kolmikymppisinäkin maksella vuokrat ja käyvät kauppareissulla aina ensin täyttään jätkien kaapit ruualla jättävät vähän kaljarahaa.

• ihmettelee täällä

että ku "kunnon miehet" ei kelpaa naisille... ja haukkuu naisia....

• ihmettelee täällä kirjoitti:

ei ne ehdi Thaimaan reissuiltaan tänne kirjotteleen (hyvä reissailla kun ei tarvi ite tienata ko matkarahat ja eiköhän niihinkin jotain pikku avustusta tuu).

• niiden
        yrmio kirjoitti:

ei ne ehdi Thaimaan reissuiltaan tänne kirjotteleen (hyvä reissailla kun ei tarvi ite tienata ko matkarahat ja eiköhän niihinkin jotain pikku avustusta tuu).

vanhukset ottaa vielä yhden kolmikymppisen adoptiopojan? Olen hyvä poika.

• niiden kirjoitti:

vanhukset ottaa vielä yhden kolmikymppisen adoptiopojan? Olen hyvä poika.

on varattu mulle jos niin käy.

• mutta..
        yrmio kirjoitti:

on varattu mulle jos niin käy.

sinä olet paha poika, ei ne ota sua. Ehdota nyt mua ees varasijalle. Thaimaan reissu kyllä kelpais.

• miehet :
        ihmettelee täällä kirjoitti:

ei tosiaankaan kelpaa naisille koska niissä ei ole mitään parannettavaa, elättävät työllään itsensä ja sosiaalisten tulonsiirtojen kautta yh äippiä

• ihan itse.

Ei ollut edes viikkorahasysteemiä, sain rahaa melkein aina kun tarvitsin, kohteesta hieman riippuen. Ainoastaan kerran olin kesätöissä alle 18-vuotiaana. Opiskelemaan lähtiessä sain käyttööni koko lapsilisäpotin, mitä oli kertynyt. Merkittävä summa rahaa siihen aikaan 19-vuotiaalle.

Nyt sitten luulette että on kasvanut täys hunsvotti ja laakereilla lepäilijä.

Ei pidä paikkaansa. Opiskelin ahkerasti, olin kesätöissä, valmistuin ripeästi ja jo ennen valmistumista olin vakitöissä. Rahaa käytän erittäin harkiten. Vuositasolla nettopalkkasummasta jää n. 1/3 säästöön ja menee suoraan sijoitusrahastoihin. Luottokorttia en ole omistanut koskaan. Pitkään taistelin pelkällä automaattikortilla, ilman pankkikorttia. Siinä sen rahan näkee, kun se käsissä käväisee, eikä ole pelkkiä bittejä niin kuin pankkikortilla maksaessa.

• sarvikuonokas

Ton lapsilisän ja korttien kanssa..

Kesätöissä tosin kävin ennen 18 ikävuotta mutta max 1kk kesällä.

Opiskelut menneet aikataulussa ja nyt vakituinen työ.

• la.ra

ja perheen taloudellisen tilanteen takia oli vähän pakkokin.

Olisin varmaan päässyt helpommalla, jos vanhemmilla olisi ollut enemmän mistä antaa.

Suurimmaksi osaksi olen iloinen, mutta toisaalta ehkä hitusen kateellinen siitä, että jokaikinen ystäväni on yliopisto-opintoihinsa saanut vanhempien tukea. Kyllä mä arähdän, jos joku koko opiskeluaikansa 2000 kuukausirahaa ajoissa valmistunut ihmettelee mun opintojeni viivästymistä.

En tiedä, kaiken tämän perusteella musta olisi pitänyt kai tulla pihi ja tarkan euron ihminen, mutta sitä en ole. En arvosta rahaa ja olen leväperäinen raha-asioiden suhteen. Vaikeuksissa en ole koskaan ollut (vaikka ekoina opiskeluvuosina olikin todella tiukkaa), että kyllä mä asiani hoidan. Mutta en todellakaan ole tarkka rahasta, kun mä en osaa suhtautua siihen sillä lailla. Se kun on kumminkin VAAN RAHAA.

• Sillä saa maksettua elämisen, siksi se on aika tärkeää. Sitten sillä voi lisäksi vielä toteuttaa jotain pieniä maallisia unelmia, jos sattuu jäämään tuolta elämiseltä jotain jäljelle.

Tuossa VAAN RAHASTA joka on ilmeisesti jokin minulle outo valuutta ;) tulee mieleen aina muutama VAAN RAHAN käyttäjä, joilla talous pyörii kyllä ihan ok, eli yleensä plussan puolella.

Niillä on sellaiset kulutustottumukset, että minusta se olisi kauhean raskasta ja stressaavaa. Palkka päivänä vedetään tili kuivaksi ja syödään sitten kaurapuuroa seuraavaan tiliin ja maksetaan se vuokrakin sitten ensi kuussa, kun ei se vuokraisäntäkään pistä sitä pahaksi.

Voihan sillä VAAN RAHALLA tietenkin tehdä kaikkea "päätöntä" kivaa. Vaikka syöttää ja juottaa tilipäivänä puolenkymmentä työkaveria. Tai ostaa vaikka jotkut kivat 250€:n VAAN KENGÄT :)

En mä nyt täysin pahana pidä tuota VAAN RAHAN käyttöä, mutta mä ymmärrän sitä vähän paremmin jos sitä VAAN RAHAA on PALJON. Erityisesti duunaripalkalla töitä paiskivan yksihuoltajan VAAN RAHAN käyttö riipaisee syrämmestä.

• la.ra
        Richartti kirjoitti:

Sillä saa maksettua elämisen, siksi se on aika tärkeää. Sitten sillä voi lisäksi vielä toteuttaa jotain pieniä maallisia unelmia, jos sattuu jäämään tuolta elämiseltä jotain jäljelle.

Tuossa VAAN RAHASTA joka on ilmeisesti jokin minulle outo valuutta ;) tulee mieleen aina muutama VAAN RAHAN käyttäjä, joilla talous pyörii kyllä ihan ok, eli yleensä plussan puolella.

Niillä on sellaiset kulutustottumukset, että minusta se olisi kauhean raskasta ja stressaavaa. Palkka päivänä vedetään tili kuivaksi ja syödään sitten kaurapuuroa seuraavaan tiliin ja maksetaan se vuokrakin sitten ensi kuussa, kun ei se vuokraisäntäkään pistä sitä pahaksi.

Voihan sillä VAAN RAHALLA tietenkin tehdä kaikkea "päätöntä" kivaa. Vaikka syöttää ja juottaa tilipäivänä puolenkymmentä työkaveria. Tai ostaa vaikka jotkut kivat 250€:n VAAN KENGÄT :)

En mä nyt täysin pahana pidä tuota VAAN RAHAN käyttöä, mutta mä ymmärrän sitä vähän paremmin jos sitä VAAN RAHAA on PALJON. Erityisesti duunaripalkalla töitä paiskivan yksihuoltajan VAAN RAHAN käyttö riipaisee syrämmestä.

ja merkitys vain kasvaa mitä vähemmän sitä VAAN RAHAA on :)

Mä säästän koko ajan ja huomaamatta. En siis säästöön, mutta en osaa elää niinkuin huomista ei ois. Ja osaan säästää jotain tiettyä kohdetta varten, sekin tapahtuu melko huomaamatta.

Mutta stressata mä en osaa, en vaikka olisi sellainen tilanne että tili on tyhjä, laskuja maksamatta ja palkkapäivään parikin viikkoa.

Asioilla on tapana lutviutua :)

• sarvikuonokas

Jaa-a.. Lähinnä opetettiin että omista raha-asioista ei tarvitse muille puhua.. En ole täysin noudattanut.. Yritän olla puhumatta mutta kun usein siitä puhutaan ja vielä erikseen kysytään niin oon huono valehtelemaan ja tuntuu hölmöltä sanoa että "en viitsi puhua näistä" kun ei ne kuitenkaan mikään suuri salaisuus ole.

Viikko / Kuukausirahaa en ole koskaan saanut, mutta harrastamisen vanhemmat on aina kustantanu. Kunnes muutin omaan asuntoon. Koskaan en vanhemmilta rahaa pyydä, mutta jos annetaan niin en kieltäydykään. Pihatyöt ym mökki ja maatilahommista en rahaa saa.

Ensimmäisen nostokortin sain 18 vuotiaana.

Omasta mielestäni rahankäyttöni on fiksua lukuunottamatta joitain baarisekoiluja.

• rapiskarpalo

opetettiin ettei yhteiskunnan elätiksi saa jäädä ja myös että huoltajan velvollisuus on huolehtia, että huolehdittavalla on tarpeellinen.
      Faija panosti meitä urheilemaan oli pakko olla harrastus jota treenasi tosissaan ja sen lisäksi sivutoimista treeniä ja opiskelemaan, sitten vasta töihin. Siitä huolimatta vaikka jouduin vaikeuksiin/ongelmiin, muutin varhain pois kotoani ja sain omiakin lapsia, niin faija maksoi mulle oikeastaan kaiken ja 18-vuotta täytettyäni sponssannut pelkästään lapsenlapsiaan.

Mä oon liittänyt aina noit opintoja tohon työntekoon ja sama asia toisinpäin työntekoa opintoihin.

Omien lasten kanssa samoilla linjoilla, heidän työnsä on opiskelut ja urheilu vaikka siitä huolimatta noi pojat ovat 14-vuotisista olleet kesät töissä ja muilla lomilla vaikka isoisältään saavat edelleen isoimpiin menoihin ja minulta perusasiat.

On sitä noinkin oppinut laskemaan tulot ja menot, jos tarvii enempi rahaa niin täytyy tehdä enempi sit duunia tai muuten on tyytyminen perusasioihin ja muut jää tulevaisuuteen tai haaveisiin.

• postia :

viikonloput...

• Mä oon tehnyt 15-vuotiaasta lähtien kesätöitä ja iltahommia aina siihen asti kunnes sain elämäni ensimmäisen "oikean" työpaikan nykyisellä työnantajallani. Tienaamani rahat sain käyttää parhaaks näkemälläni tavalla ja mä kulutin ne lähinnä matkusteluun. Se oli mun ajatus parhaimmasta rahankäyttötavasta silloin, koska mulle se oli niin iso juttu että jätin vaatteita yms. ostamatta jotta pääsisisin jonnekin käymään. Kotoa muutettuani toki käytin tienaamiani rahoja ihan normaaliin elämiseen.

Kotona on aina arvostettu työntekoa ja se tuntuu luonnolliselta olotilalta, rahansa eteen täytyy tehdä töitä eikä odottaa muiden kustantavan elämistänsä. Mitään vuokraa tms mun vanhemmat ei oo koskaan perinyt, vieläkin ne hösöttää et onko mulla rahaa vaikka tienaan melkein yhtä hyvin kuin isäni ja muutenkin ne on kyllä auttaneet opiskeluaikoina rahallisestikin.

• olen rahan kanssa ollut. Kaikki ei oo aina menny putkeen, vaikka on kuinka laskenu. Mut siis joo. Aika pitkälle samallalailla mut on opetettu työntekoon.

• Mut ilmeisesti eri opettajilla. Mulla on ollu erona se että jos jotain oikeesti tarttee niin porukat on ostanu sen. Siitä vastineeks on kotihommat pitäny hoitaa moitteettomasti. Esim isä ukko osti ekan oman autoni. jne.

Mie olin ekan kerran kesätöissä 15 vuotiaana pari viikkoa ja 17 vuotiaasta alkaen ei oo vielä ollu yhtään palkallista kesälomaa. Palkatonta oon pitäny viikon vuonna -00 ja muistaakseni toisen vuonna -06

Nuo raksamiehen hommat on tullu tutuks ja siinä ohessa oon ollu renkinä, metsurina, sahurin apulaisena pokena, kouluavustajana, jne jne.. Vaatteet ja koulukirjat on tullu talonpuolesta 20 ikävuoteen saakka mut se vuokran maksu, eli neljännes asumiskuluista. On ollu joka ainoosta palkasta.

Tuloja ja menoja en sen kummemmin laske, vuosi kerrallaan ja katon että viivan alla on nollaa parempi tulos.

• Sininen1977

kunhan teet töitä sen eteen. Haluissa on tietty eroja, mutta ei oo jääny mitään puuttumaan. "Työura" on alkanut 14-vuotiaana mansikoita poimimalla. Rankkaahan se oli asua kaverin kanssa viikko kahdestaan, elää pelkillä karkeilla, fillaroida aamulla 15 km ja kerätä mansikoita 7,5 h vesisaateessa sadepuku päällä ja fillaroida 15 km takasin kun päivä oli pulkassa.

• gek-ko

katso vaikka

• ...kädet jännityksestä täristen klikkasin sun nimimerkkiä ja odotin siellä näkeväni gekkon työn touhussa, mutta ei. Kaamea pettymys valtasi mieleni ja päätin vetäytyä peiton alle.

• Pullopersesika

...kakarasta asti.

Rahaa en ole oppinut rakastamaan edes nytkään kun sitä tulee runsaasti. Tulee välillä roiskittua aika lyhkäsellä jänteellä. Toisaalta tulo korreloi työhön josta suunnattomasti pidän.

OIkeastaan oli aika huoletonta aikoinaan elellä kädestä suuhun ilman kuluttamisen tuskaa..

• vili

faija sano jo eläessään, että se tyhmä mies joka ei tiedä mitä sillä on lompakossa.
      itse tykkään työnteosta ja aikaansaavuudesta...säästämisestä on seuraavaan neljään päivään edes turha puhua. on sellaista koomailua edessä
      jos tonnilla pääsen, niin se on ihan jees

• scale

viistoistakesäisestä eteenpäin kesät töissä ja siitä eteenpäin ite ostellu itelleni fillarin, mopon, ajokortit, moottoripyörän ja autot.

Kaheksantoistakesäisenä muutin vuokralle yhden naisen kanssa ja siitä eteenpäin asunu muualla kuin äipän helmoissa.

Eli oppinu tuleen omillaan toimeen.

• eikä..

esimerkkiä näytetty. Mut kun köyhiä oltiin, niin ei sit tippunut kuitenkaan kaikki nenän eteen kuin manulle illallinen. Jostain syystä me penskat kuitenkin olemme hanskanneet raha-asiat paljon paremmin kuin vanhempamme ja nyt on tilanne niinpäin, että autamme heitä taloudellisesti.

Kantapään kautta kaikki piti kuitenkin oppia silloin aikuisuuden kynnyksellä, mut 16 vuotiaasta asti olen minäkin itseni elättänyt ja kohtuullisesti pärjännyt. Yhtä exääkin elättänyt ilman konkurssia (Olen muuten itse nainen :) Ihan vaan tiedoksi siltä varalta, että 99% ajattelee kuitenkin tässä vaiheessa asian päinvastoin.)

Kunpa vaan osaisin opettaa lapsilleni tämän asian oikealla lailla, nyt meinaa vähän mennä lellittelyksi, eikä ole mitään tajua rahan arvosta tai siitä, ettei se kasva puissa.. Vaikea löytää kultainen keskitie tässä asiassa, kun haluan kuitenkin suoda lapsilleni enemmän kuin itsellä oli, toisaalta en haluaisi tehdä karhunpalvelustakaan, että ryssivät sitten omat raha-asiansa. Toisaalta tulen jättämään heille vähän enemmän perintöä ja jos hyvin menee, heillä on turvattu tulevaisuus perheyrityksessä sitten aikanaan. Kai lapset siinäkin oppivat, kun näkevät että äiti raataa pitkää päivää..

No, aika näyttää. Raha on kuitenkin vaan rahaa ja työ on arvokasta, vaikkei siitä sais edes palkkaa. Työ pitää mielen terveenä.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      17
      4616
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      192
      2539
    3. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1657
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      29
      1555
    5. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      21
      1269
    6. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      64
      1217
    7. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      22
      1215
    8. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      128
      1009
    9. Toivoisin etten jännittäisi

niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti
      Ikävä
      42
      942
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      924
    Aihe