Parturi-kampaajien

sairastuminen

Paljon on aina ilmoituksia 'myydään sairastumisen vuoksi'.
Kuinka helposti kampaaja saa 'ammattitaudin' ja mitä ne syövän lisäksi ovat?

12

3185

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A. Topia

      Kemikaaleille herkistyy yllättävän nopeasti ja yllättävän rankalla tavalla.

      • siitä

        oireita joka päiväiseen elämään vielä
        lopettamisen jälkeen?


    • sairaus...

      Jos yritys myydään sairastumisen vuoksi, ei kyse ole välttämättä ollenkaan mistään ammattitaudista. Kampaaja ei voi tehdä työtään jos esim. näkö heikkenee liikaa, peukalo amputoidaan, jalat ei kestä seisomista, reumatismi jäykistää nivelet jne jne. Kampaaja joutuu ihan yhtäusein sairaseläkkeelle sydän ja verisuonitautien ym. vuoksi kuin muidenkin ammattien edustajat. Sairastuinen ei siis suinkaan aina ole ammattitauti. Allergiat ja hengitystievaivat paljastuvat 95% jo ammattikoulutuksen aikana, joten tästä ryhmästä melko harva ehtii edes aloittaa ammatinharjoittamistaan liike-elämässä. Ihan vaan esimerkin vuoksi, 47 vuotias ystäväni joutuu sairaseläkkeelle kokin ammatista kuluneen polvinivelen vuoksi, 52 vuotias tuttavani on ollut sairaseläkkeellä autonkuljettajan työstään jo vuosia aivoverenvuodon vuoksi jne.

      • vielä...

        Lisäksi on vielä huomioitava myynnissä olevan liikkeen ilmoituksesta sellainen asia, että lienee myyvempää kaupata liikettään sairastumisen vuoksi, kun kannattamattomuuden vuoksi. Jos liikkeen myynnissä on joku syy mainittu, se on joko eläkkeelle jäänti (joka ei ole kovin hyvä myyntivaltti, koska kertoo jotain myös liikkeen asiakaspiirin iästä) sairastuminen tai maastamuutto... Ostaisitko liikkeen, jos se myytäisiin kannattamattomuuden vuoksi?


      • oireista
        vielä... kirjoitti:

        Lisäksi on vielä huomioitava myynnissä olevan liikkeen ilmoituksesta sellainen asia, että lienee myyvempää kaupata liikettään sairastumisen vuoksi, kun kannattamattomuuden vuoksi. Jos liikkeen myynnissä on joku syy mainittu, se on joko eläkkeelle jäänti (joka ei ole kovin hyvä myyntivaltti, koska kertoo jotain myös liikkeen asiakaspiirin iästä) sairastuminen tai maastamuutto... Ostaisitko liikkeen, jos se myytäisiin kannattamattomuuden vuoksi?

        olisin vielä halunnut kuulla enemmän.


      • kampaaja
        oireista kirjoitti:

        olisin vielä halunnut kuulla enemmän.

        Olin lapsena allerginen maidolle, eläimille, pölylle yms. Näitä maitorupi ja muita oireita ei aikoinaan tutkittu sen paremmin. Olen toiminut parturi-kampaajana jo 15 vuotta ja tehnyt meikki- ja maskeeraustöitä yli 10 vuotta.
        Muutama vuosi sitten puhuttii ammattipiireissä tutkimuksesta, jonka mukaan yksi kolmesta parturi-kampaajasta joutuu lopettamaan työnsä allergian vuoksi.
        Olen jo alusta lähtien käyttänyt hajusteettomia tuotteita ja satsannut ilmastointiin. En vieläkään tiedä, mikä aineosa on minulle se paha, mutta tietyt tuotteet (Matrix, Bonacure, Lorealin lakat) aiheuttavat hengenahdistusta ja käytettynä kutinaa.
        Meikkejä ja maskeja teen vain keskimäärin kerran viikossa ja olen oppinut välttämään minulle pahimpia tuotteita.
        On vaikea sanoa tuhansista aineosista, mikä herkistää, mutta vältän itse aineita, joissa on paljon väri-, säilöntä-, ja hajusteaineita.


      • vaivat
        oireista kirjoitti:

        olisin vielä halunnut kuulla enemmän.

        Kyllä ammatissa toimivalla kampaajalla tavallisimmat työperäiset vaivat ovat niska ja hartiaseudun "jumiutuminen", joka sitten pahimmillaan aiheuttaa myös kovia päänsärkyjä. Pitkään alalla olleilla on havaittavissa kulumia, lähinnä peukalon nivelissä. Perinteiset seisomatyöläisten vaivat (peräpukamista lähtien) tietenkin. Mitähän oireita nyt oikein mahdat ajaa takaa...
        Epäsäännöllinen pätkittäinen työ tuo usein mukanaan myös epäsäännölliset ruokailuajat, joka sitten saattaa aiheuttaa vatsavaivoja, refluksi ym. mutta tämä asiahan on pitkälti kiinni omasta asenteesta ruokailuun.
        Pinna kiristyy kyläreissuilla, kun aina ollaan tunkemassa fiskarseja kouraan "Etkö napsaisisi vähän tosta..." joten verenpaineen nousukin luettava kai ammattitaudiksi.
        Kuolemahan tästä hommasta väistämättä seuraa, niinkuin meillä kaikilla, oli ammatti mikä tahansa.


      • .................
        vaivat kirjoitti:

        Kyllä ammatissa toimivalla kampaajalla tavallisimmat työperäiset vaivat ovat niska ja hartiaseudun "jumiutuminen", joka sitten pahimmillaan aiheuttaa myös kovia päänsärkyjä. Pitkään alalla olleilla on havaittavissa kulumia, lähinnä peukalon nivelissä. Perinteiset seisomatyöläisten vaivat (peräpukamista lähtien) tietenkin. Mitähän oireita nyt oikein mahdat ajaa takaa...
        Epäsäännöllinen pätkittäinen työ tuo usein mukanaan myös epäsäännölliset ruokailuajat, joka sitten saattaa aiheuttaa vatsavaivoja, refluksi ym. mutta tämä asiahan on pitkälti kiinni omasta asenteesta ruokailuun.
        Pinna kiristyy kyläreissuilla, kun aina ollaan tunkemassa fiskarseja kouraan "Etkö napsaisisi vähän tosta..." joten verenpaineen nousukin luettava kai ammattitaudiksi.
        Kuolemahan tästä hommasta väistämättä seuraa, niinkuin meillä kaikilla, oli ammatti mikä tahansa.

        Hän haluaa kuulla varmaankin että hiusvärit, permanenttiaineet jne.. aiheuttavat vakavia sairauksia ym. oireilua jotta olisi syytä boikotoida hiusalaa ja kemikaaliteollisuutta. Yleisimmät selitykset kuuluvat näin: "Parturi-kampaajien lapsilla on usein sairauksia ja ongelmia mielenterveydessä johtuen sikiöaikana imeytyneistä kemikaaleista joita äiti käsittelee työssään. Lapsille oikeus terveeseen elämään, kenenkään ei pitäisi joutua syntymään maailmaan jo valmiiksi 'myrkytettynä"

        Noh muistakaa kuitenkin että on paljon muitakin aloja joissa käsitellään vielä vaarallisimpia kemikaaleja. Ja eikös eilenkin vai toissapäivänä ollut joku ammoniakkivuoto jossain tehtaassa/laitoksessa? Lievillä oireilla olivat työntekijät päässeet.

        Sitten on niitä naturefriikkejä jotka paasaavat aina että luonnon aineet kasvivärit yms. ovat parempia. Täytyy kuitenkin muistaa että jotkut luonnon aineet allergisoivat pahemmin kuin synteettiset aineet joten ne eivät välttämättä helpota kaikkien oloa.

        No kerran täällä eletään ja se elämä on elettävä täysillä. Jotkut voivat elämäänsä säästella ja rajoittaa sitä, mutta hautaan päätyvät nekin lopulta.


      • sitä
        ................. kirjoitti:

        Hän haluaa kuulla varmaankin että hiusvärit, permanenttiaineet jne.. aiheuttavat vakavia sairauksia ym. oireilua jotta olisi syytä boikotoida hiusalaa ja kemikaaliteollisuutta. Yleisimmät selitykset kuuluvat näin: "Parturi-kampaajien lapsilla on usein sairauksia ja ongelmia mielenterveydessä johtuen sikiöaikana imeytyneistä kemikaaleista joita äiti käsittelee työssään. Lapsille oikeus terveeseen elämään, kenenkään ei pitäisi joutua syntymään maailmaan jo valmiiksi 'myrkytettynä"

        Noh muistakaa kuitenkin että on paljon muitakin aloja joissa käsitellään vielä vaarallisimpia kemikaaleja. Ja eikös eilenkin vai toissapäivänä ollut joku ammoniakkivuoto jossain tehtaassa/laitoksessa? Lievillä oireilla olivat työntekijät päässeet.

        Sitten on niitä naturefriikkejä jotka paasaavat aina että luonnon aineet kasvivärit yms. ovat parempia. Täytyy kuitenkin muistaa että jotkut luonnon aineet allergisoivat pahemmin kuin synteettiset aineet joten ne eivät välttämättä helpota kaikkien oloa.

        No kerran täällä eletään ja se elämä on elettävä täysillä. Jotkut voivat elämäänsä säästella ja rajoittaa sitä, mutta hautaan päätyvät nekin lopulta.

        tarkoitin, että jääkö jotain iho allergioita
        vaikka ei enää olisi 'aineissa', tai jos saa
        astman helpottaako se lopettamisen jälkeen jne.
        Joo ja tiesin, että kaikki me kuollaan kumminkin.


      • Ohikulkija.
        sitä kirjoitti:

        tarkoitin, että jääkö jotain iho allergioita
        vaikka ei enää olisi 'aineissa', tai jos saa
        astman helpottaako se lopettamisen jälkeen jne.
        Joo ja tiesin, että kaikki me kuollaan kumminkin.

        Kun allergisoituu jollekin aineelle, allergia kyllä jää loppuiäksi. Oireet tietysti pysyvät poissa, kun pysyttelee erossa allergisoivista aineista, mutta palaavat heti, kun ollaan taas tekemisissä aineiden kanssa. Hyvin tavallinen "normaalielämänkin" esimerkki on nikkeliallergia. Minä sain sen aikoinani rihkamakorvakoruista; en edes muista mokomaa, mutta jos farkkujen niittien päälle liimaamani kangaslaastarikerrokset irtoavat, kohta on iho rikki ja rakoilla.

        Allergioiden yhteydessä puhutaan usein siedätyshoidosta, mutta sitä ei kannata ajatella tässä yhteydessä monestakin syystä (joista pienin ei siis ole "ammattitaudin ennaltaehkäisy").

        Astma on siitä ilkeä ammattitauti, että se seuraa allergiaakin helpommin kantajaansa lopun ikää. Kampaamokemikaaleja voi vältellä, mutta muiden(kin) ihmisten hiuslakat, hajuvedet, dödöt sun muut aiheuttavat oireita. Kaksi työnsä puolesta astman saanutta sukulaistani on vielä parikymmenen vuoden jälkeenkin yhä päivittäisellä lääkityksellä. Ja tästedeskin kantavat astmapumppua taskussaan.

        Läheskään kaikki kampaajat eivät herkisty käyttämilleen kemikaaleille eivätkä saa noita ylempänä mainittuja kulumia ja pukamia. Jos nuorella on taipumusta yliherkkyyteen, hänen kuitenkin kannattaa miettiä ammatinvalintaa tosi tarkasti tai hankkia jokin muu ammatti siihen lisäksi pahan päivän varalle.


    • pöpi mikä pöpi

      Mun entinen kampaaja ainakin sairasti mielenterveysongelmia

    • Anonyymi

      Olen atooppinen olin kampaajan työssä 39 vuotta. Ihottumat hoiti ihotautilääkäri. Fysikaalinen hoitaja niska hartia vaivat. Olkapään mentyä leikkauskuntoon jouduin lopettamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe