Narsistin uhrit

Shirley1

Tahdoin tuoda esiin tärkeää asiaa joka voi olla monelle tuntematon ja joilla on vaikea tunnistaa kuka on narsisti.Se voi olla vaikka työnantaja,puoliso tai joku perheessä.Mutta täytyy oppia myös tuntemaan onko itse narsisti.

Narsisti on hyväksikäyttäjä ja hänelle ihmissuhteet ovat olemassa vain omien tarpeiden tyydytystä varten.Narsisti voi ensin kehua pitkän aikaa muita mutta lopulta haukkuu heidät.Narsistia ei voi muuttaa rakkaudella eikä hän itse tiedä tilaansa että on arsisti eikä tahdo myöntää sitä.Jos vähänkin tietää itse olevansa narsisti hän ei ole sitä välttämättä kokonaan.Narsisti voi tekeytyä haavoittuvaksi ja siinä samalla hän houkuttelee hyödynnettäviä luokseen.Älykäs manipulointi johtaa helposti riippuvuussuhteeseen narsistin kanssa.Kun huomaa olevansa narsistin kanssa suhteessa niin sellainen ihminen kannattaa jättää vaikka se ei ole helppoa.

Narsistinen persoonallisuus häiriölle tyypilliset ominaisuudet:

-Suuruudenhullut kuvitelmat omasta erinomaisuudesta ja ylivertaisuudesta
-Epärealistinen minäkuva: keskittyy ajatuksissaan rajattomaan menestykseen,voimaan,kauneuteen ja rakkauteen.
-Vaatii läheisiltään ylikorostunutta ihailua.
-Olettaa erityiskohtelua: ei sopeudu yleisiin sääntöihin.
-Hyväksikäyttää muita.Ei osoita kiitollisuutta.
-Kyvytön empatiaan ja huomioimaan muiden tarpeita.
-Ylimielinen ja röyhkeä käytökseltään ja asenteiltaan.
-Kadehtii muita mutta luulee muiden kahdehtivan häntä.

Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö:

-Ei sopeudu sosiaalisiin normeihin.esim.rikkoo lakia.
-Vilpillinen ja valehteleva.
-Impulsiivinen ja kyvytön suunnittelemaan asioita etukäteen.
-Ärtyinen ja aggressiivinen.
-Piittaamaton omasta ja muiden turvallisuudesta.
-Vastuuton,laiminlyö asioita.
-Ei kadu mitään: välinpitämätön toisille aiheuttamiinsa vahinkoihin.

Huomionhakuinen personaallisuushäiriö:

-Korostunut tunteellisuus ja huomionhaku.Henkilö tuntee olonsa epämukavaksi jos ei ole huomion keskipisteenä.
-Vuorovaikutusta toisiin ihmisiin kuvaa usein asiaankuulumaton houkutteleva ja provosoiva käytös.
-Osoittaa tunteita pinnallisesti ja nopeasti vaihdellen.
-Kiinnittää jatkuvasti huomiota ulkonäöllään.
-Puhetapa korostuneen yleistävä ja yksityiskohdista piittaamaton.
-Teatraalinen itseä korostava ja liioiteltu tunneilmaisu.
-Suggeroitavuus eli henkilö on helposti toisten ohjailtavissa.
-Ihmissuhteiden kokeminen läheisimmiksi kuin mitä ne todellisuudessa ovat.

Epävakaa personaallisuushäiriö:

-Laaja-alainen ja huomattava epävakaus ja impulsiivisuus liittyen ihmissuhteisiin,minäkuvaan ja tunneilmaisuun.
-Kiihkeitä yrityksiä välttyä todelliselta ja ja kuvitellulta hylätyksi tulemisesta.
-Epävakaita ja intensiivisiä ihmissuhteita joita kuvaa äärimmäisen ihailun,vähättelyn ja mitämöinnin vaihtelu.
-Identiteettihäiriö: jatkuvasti epävakaa minäkuva ja kokemus itsestä.
-Impulsiivisuus itselle vahingollisella tavalla(esim. tuhlaaminen ja ahmiminen)
-Toistuva itsetuhoisa käytös tai siihen viittaavat puheet(esim.itsemurhauhkaukset ja itsensä viiltely).
-Tunneilmaisun epävakaus: voimakkaita jaksottaisia alakulon,ahdistuksen ja ärtymyksen kokemuksia jotka kestävät usein muutamia tunteja,harvoin muutamaa päivää kauemmin.
-Jatkuva tyhjyyden tunne.
-Asiaankuulumaton,voimakas vihan ja suuttumuksen tunne tai vaikeus kontrolloida suuttumusta.

56

8397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakkaudesta huolimatta halu...

Kirjoituksesi kuvaa aivan täysin poikaystävääni.
      Olen yrittänyt saada hänet ymmärtämään että hän ei voi sanoa muille ihmisille mitä haluaa ja loukata heitä kuinka haluaa, esim. minua. Hän on ylimielinen ja röyhkeä eikä näe itsessään ikinä olevan mitään vikaa. Ikävä kyllä rakastan häntä silti... Huolimatta kaikesta siitä miten hän on käyttäytynyt minua kohtaan. Miten kykenen jättämään jänet ja jatkamaan elämääni eteenpäin. Näinkään en ole onnellinen.

• Shirley1

hänen jättäminen ei ole helppoa.Se on mahdollista ettei hän anna sun jättää häntä ja lähteä.Narsistin kanssa on vaikea elää suhteessa.Jos hänessä tunnistat selkeästi narsistin niin silloin jättäminen on oikea ratkaisu vaikka rakastaisit koska tuskin elät siinä suhteessa hyvin.

• Anonyymi

Kyyllä varmaan ja jos vpisin menisin tv.hen naisesta puhumaan ja mitä tälläinen naislauma voi tehdä ne syö miehet vanhemmat mutta jossain kohtaa nainen joutuj luojan kanssa vadtaamaan mitä tehnyt

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyyllä varmaan ja jos vpisin menisin tv.hen naisesta puhumaan ja mitä tälläinen naislauma voi tehdä ne syö miehet vanhemmat mutta jossain kohtaa nainen joutuj luojan kanssa vadtaamaan mitä tehnyt

Alfatvllekö meinasit vai minkä kokisit olevan ns profetioillesi oikea formaatti?

• Anonyymi

...jos niin on, häivy äkkiä...
        rakasta itseäsi edes elämäsi vuoksi...

50 v,n kokemuksella...

• Anonyymi

Se jättää sut ensin... sitten se vasta loppuu. Kun narsku lakkaa liehittelemästä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

...jos niin on, häivy äkkiä...
        rakasta itseäsi edes elämäsi vuoksi...

50 v,n kokemuksella...

Mulla meni 16v elämästä. Ennenku heräsin. Ei se mua rakastanu

• Anonyymi

Kuin minun suustani. Erolla uhkailu heti ,kun asiat ei häntä miellytä. Henkinen ja fyysinen pahoinpitely. .

• Anonyymi

Minun mies on muille ihmisille rauhallinen, leppoisa, kotona perheelleen kylmä, henkisesti poissoleva toisten lyttääjä ja haukkuja, joka saa koko ilmapiirin koton tuntumaan ahdistavalta niin että jokainen kulki varpaillaan.
        Lopulta tunnet olevasi vain paskaläjä, minulle kävi noin, mutta ymmärsin mikä hän on, enkä enää ot sanomisiaan kuten ennen. Olen hiljaa en anna vaikuttaa itseeni, otan ne hyvät hetket itselleni ja elän mjdollisimman paljon omaa elämääni, om työ,laaja ystävä ja sukulaispiiri nykyään, harrastukset jne, olemmekin alkaneet etääntymään toisistamme. Käymme silti yhdessä marjassa, kylässä, kaupassa jne mutt henkinen yhteys, sitä ei ole. Hän valehtelee, kaikki on vain ja inoastaan joko minun tai jonku muun syytä, puhuu inhottavsti mutten enää vastaa, olen hiljaa ja mietin omia asioitani, annan hänen elää omaa elämäänsä joyen hän kulkee miten sattuu, milloin sattuu ja ostaa mitä haluaa ja milloin haluaa kertomatta minulle. Lähtee reissuun ja tulee milloin tulee. Ostaa itselleen mukavia juttuja kuten uuden auton, vesitason, sisustaa mökkiä ja remontoi jne
        Lapsilleen ei ostanut mitään, sanoi syyksi että tuollaiset laiskat jne. Ja jos joskus jarvoin osti niin kysyi useamman kerran, että oletko sanonut kaikille että isä osti sen? Lopulta lapset oppivat etteivät pyydä isältään mitään sillä siittä joutui aina vastuuseen esim uusia housuja barten joutui leikkaamaan kesän nurmikkoa eikä sekään riittänyt sillä uusista housuista muistutettiin pitkään, lapsi tunsi lopult itsensä huonoksi, riittämättömäksi, laiskaksi paskaksi. Vielä vuoden kuluttua housujen ostamisesta mies saattoi kehua itseään vieriden kuullen kuin ohimennen että on ostanut lapselleen uudet housut. Ooppa nyt hilijaa kun sait uudet housutkin, minä en enää osta mitään kun puhut noin, en jaksa auttaa sinua, en kuuntele jne. Hänelle lapsi oli ilmaa niinkauan kunnes aai palvontaa ja kiriati aillä että oli ostanut housut. Lopulta lapaet oppivat etteivät pyysä iaältään mitään, eivät puhu hänelle mitään, ovat kuin ilmaa iaälleen ettei tule sanomista ja ettei heille tule pahamieli. Tuollinen on narsisti. Hän sa kaikki muut tuntemaan itasensä arvottomksi pasklaäjäksi jota narsisti sietää hyvää hyvyyttään.

• Sinun ansiosta

onnistuin tunnistamaan että naisystäväni on narsisti.Hänellä on ollut jo kauan aikaa suuruudenhulluja kuvitelmia ym mitä lukee tuossa ensimmäisessä narsistinen persoonallisuushäiriö.

• jennifer-Q

Halusin vain muistuttaa että suuruudenhulluja ajatuksia, tekoja ym. sekä muut oireet kuuluvat aika lähelle myös kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Myös esim. eräät neurologiperäiset diagnoosit pitävät sisällään näitä oireita. Erotusdiagnoosi ei ole aina helppoa.

• Shirley1

ja on hyvä ottaa huomioon mitä kaikkea muuta on henkilöllä kuin suuruudenhulluja kuvitelmia.Mutta se on selvää jos kyse on todellakin narsistista on paras ratkaisu jättää hänet.

• Shirley1
        jennifer-Q kirjoitti:

Halusin vain muistuttaa että suuruudenhulluja ajatuksia, tekoja ym. sekä muut oireet kuuluvat aika lähelle myös kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Myös esim. eräät neurologiperäiset diagnoosit pitävät sisällään näitä oireita. Erotusdiagnoosi ei ole aina helppoa.

myös kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä on samanlaisia oireita niin kuin monessa muussakin sairaudessa mutta tarkemmin kun tutkii jokaisen tapauksen ja selvittelee ja lukee oireet pystyy kyllä selvittämään onko kyse sitten narsistista vai jostain muusta.

• jennifer-Q
        Shirley1 kirjoitti:

ja on hyvä ottaa huomioon mitä kaikkea muuta on henkilöllä kuin suuruudenhulluja kuvitelmia.Mutta se on selvää jos kyse on todellakin narsistista on paras ratkaisu jättää hänet.

Tottakai naisissakin on narsisteja!Naisten narstiset piirteet on feminisempää luokkaa. Luulenpa että voi olla jopa enemmän kuin miehissä. On varmaan vain vaiettu asia. Kuten myös naisten käyttämä henkinen väkivalta puolisoonsa..joka rikkoo puolison itsetunnon, miesten on vain vaikeampi puhua asiasta että alistuvat sellaiseen.

• Shirley1
        jennifer-Q kirjoitti:

Tottakai naisissakin on narsisteja!Naisten narstiset piirteet on feminisempää luokkaa. Luulenpa että voi olla jopa enemmän kuin miehissä. On varmaan vain vaiettu asia. Kuten myös naisten käyttämä henkinen väkivalta puolisoonsa..joka rikkoo puolison itsetunnon, miesten on vain vaikeampi puhua asiasta että alistuvat sellaiseen.

ovat aina vakavia asioita.Naisten ja miesten narsistiset erot ovat joskus suuria mutta myös samoja piirteitä löytyy kummastakin.Narsismi on muutenkin toisille vaiettu asia ja siksi tahdoin keskustelulla valaista asiaa jotta muutkin tietävät kuinka narsisti käyttäytyy yms.

• tunteen hämäystä

Aloittajan teksti oli aika tarkkaan suhdesoppa sivustolta .(ei siinä mitään, ihan hyvät sivut)
        Eli kannattaa käydä katsomassa:
        http://www.suhdesoppa.fi/

• Shirley1
        tunteen hämäystä kirjoitti:

Aloittajan teksti oli aika tarkkaan suhdesoppa sivustolta .(ei siinä mitään, ihan hyvät sivut)
        Eli kannattaa käydä katsomassa:
        http://www.suhdesoppa.fi/

tahdoin tuoda esiin tätä asiaa ja kaikki eivät löydä tietoa jos sitä ei erikseen tuo vaikka täällä esiin.Kokosin sellaisen täydennyksen narsismista joka on aina vakavaa.En usko että tästä tiedosta on kenellekään haittaa.

• Anonyymi
        Shirley1 kirjoitti:

Olen yrittänyt ka poikani kaverit fiksut miehet ovat yrittäneet häntä neuvoa mutta ei narsisti on ovela kiero ei häpyä moraalia empatiaa poikami hoitoon 2viikkoa sitten hakemaan aöua nainen sai poikani sieltä lähtemään eli nen tavoite on hän najttii kun näkee poikani kärsivän asuntoja mennyt pojalta oli naimisissa naisen kanssa ei anganut pojan papereita laittaa adjntoon kun öetkutti kelaa ajöi poikaa ulos jatkuvadti ja naisella alkoholismi kuten sanoin tytär saanut väörän mallin eli tytär kokee normaalia miehiä tulee menee ja isäpuolia satoja miehiä ilkomaslaisia romaanrja joka kultuuriin nainen kohta 40v ei luoja 2016 valeheli pojalleni ei ole isänsä poika vaan mun serkun soitä tuli suuri sukuriita nainen keksik päästään valeita vaikka mitä näin poikani nykyisen kaunikn nuören tyttöystävän kävi kahvilka likka kertoi kaikki meni hyvin kunnes nainen tuli pokkana poikani oven taakse tämä tyttä nukkui ja keksi pojalkeni tytön äiti ei ole tytön äiti eli samaa valetta mjtga tulee joku joka ei hyväksy ja naisen touhuun tulee loppu ja ite sen aiheuttaa muistan kun poikani slitti äiti lainastko 20e haen annikan öois längelmäen paarista eiehuu siellä ja laitettu ulos kännissä vastazkn pojalle anna olla jos kerran sinne mennyt sun velvlite ei hakea mugta meni ja tätä vuodesta toiseen suhteita naisten kanssa eli voi takvas ja fasessansa kaikki juoruaa laittaa alp kuvia aladton kuvia selfiellä että näyttää paremmalta mutta totuus toinen kasvot viknan pöhöttämät en tajua koska poikani näkee naisessa ei ome tulevaisujtta vasn tuho

• on tämäkin

Olen elänyt mieheni kanssa avoliitossa jo 3 vuotta ja ensin hän oli ihana ja huomaavainen.Mutta yht´äkkiä kaikki muuttui.Hän alkoi hakemaan kovasti huomiota ja olemaan aina vihainen.Hän alkoi valehtelemaan ja ei koskaan katunut mitään mitä teki vaan sanoi että minkä hän teki ansaitsi teon.

• Shirley1

tekoja vaan ajatteli että joka joutui teon kokemaan ois ansainnut teon.Tuo on jo aikas vakavaa.Suhde hänen kanssaan ei varmaan ihanan ajan jälkeen ole ollut unelmaa.Kertomuksesi perusteella uskon tuon olevan narsismia.Se ei ole niin harvinaista kuin moni luulee.

• Sato234

niinkuin kuulema moni muukin. Heillä on useampia profiileja ja naisia/miehiä.

• Shirley1

ja siksi joskus sellaista on vaikea tunnistaa.Oon kuullut tuollaista ennenkin että deitistä on löytynyt narsisti.

• kyseiset lainaukset? Hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa lainauksien lähteet. Vai päteekö se lainkaan teidän narsistien suhteen..?!?

• Shirley1

niillekin jotka eivät tiedä minkälaisia narsistit ovat.Narsisti ei ole jos antaa tietoa muille tästä vaietusta asiasta.

• Shirley1 kirjoitti:

niillekin jotka eivät tiedä minkälaisia narsistit ovat.Narsisti ei ole jos antaa tietoa muille tästä vaietusta asiasta.

olet saanut kyseiset narsistien ominaisuudet? Vai oletko itse koonnut ne tekemiesi havaintojen perusteella..?!? Siis faktaa..!?!

• Shirley1
        J-P.Sartre kirjoitti:

olet saanut kyseiset narsistien ominaisuudet? Vai oletko itse koonnut ne tekemiesi havaintojen perusteella..?!? Siis faktaa..!?!

ihmisten kokemuksien perusteella ja sitten tuolta suhdesoppa sivulta ja siellä on sitä faktaa.Kaikki eivät lue paljonkaan naristeista ja siksi tietoa kirjoitin tälle palstalle.

• Shirley1 kirjoitti:

ihmisten kokemuksien perusteella ja sitten tuolta suhdesoppa sivulta ja siellä on sitä faktaa.Kaikki eivät lue paljonkaan naristeista ja siksi tietoa kirjoitin tälle palstalle.

Robert D. Hare (fil.tri): He ovat psykopaatteja! Heitä on 2% joukossamme!

• Shirley1
        J-P.Sartre kirjoitti:

Robert D. Hare (fil.tri): He ovat psykopaatteja! Heitä on 2% joukossamme!

esim. työpaikoilla sitä on ja perheessä.Moni tästä vakavasta asiasta vaikenee ja jos narsisti tulee kohdalle ja joutuu siksi kärsimään niin siihen täytyy hakea ammattiapua.

• tämän asian

julki tuominen muka narsismia.Ei todellakaan!Minullekin oli hyvä tietää asiasta enemmän ja niin varmasti monen muunkin.Shirley1 ei tehnyt väärin!

• Shirley1

että ois tarvinnut ilmoittaa tietolähde mutta laitoin vain tänne ne asiat joista narsistin tunnistaa.Jokaisella on oikeus mielipiteisiin.

• öopupåupå

Kopioitu jostakin lääkärikirjasta?

• Shirley1

lääkärinkirjaa ja etsin tietoa eri sivustoilta ja tahdon vielä tähdentää sitä että tuskin tää tiedon tuominen on haitaksi.Tarkoitus oli että jotkut saavat tietoa ja oppii tuntemaan narsistin oireita.

• 0siriina

Miksi vielä neljän vuoden jälkeenkin on pahaolo, ja itken usein, kun muistelen ex sanoja ja tekoja........yritin niin mielyttää häntä, että kadotin itseni, ja en usko löytäväni ketään jota voisin rakastaa ja joka rakastaisi pyyteettömästi minua!
      Side pysyy loppu elämän ex.n kun meillä yhteinen lapsi. Lapsi tosin minun elämäni valo!

• Brokennn

Voi, koita jaksaa Osiriina! Mietin samoin kuin sinä, mutta yritä muistella ihmisiä, joilla on onnellinen parisuhde tai ihmisiä, jotka ovat olleet hyviä sinulle kun katkeruus ja pessimismi oikein kiusaa. Kyllä tässä maailmassa on hyvääkin, kuten sinä. Etkä voi olla ainoa :D

Älä anna hänelle sitä voittoa että teki sinusta katkeran. Minun ex-miehenikin sanoi että etpä ole enää sinäkään optimistinen. En niin, kiitos hänen, mutta teen kaikkeni että hän tulee olemaan väärässä vielä jokin päivä!

• sfcscf<

ei ole helppoa narsistin kanssa suhteessa lähteminen on kaikeista vaikeinta

• mielenvikainennainen

Aivan. Mielenterveys mennyt. Pelkotilat vaivaa. Yksin joskus hyvä kotona.

• mies32

Aika moni heistä, ketkä väittävät exänsä / nyksänsä / työkaverinsa / naapurinsa / äitinsä / siskonsa jne.. olevan narsisteja, ovat sitä itseasiassa itse.

Esimerkiksi narsisti helposti tuomitsee eksänsä narsistiksi, koska eihän kukaan terve ihminen olisi voinut ajautua riitoihin ja lopulta jättämään tätä tuomitsevaa narsistia. Takana täytyy siis olla mielenterveyden ongelmia, ja narsismi on ollut viimeiset 5v muodissa syyteltäessä toisia siitä, etteivät hypi syyttelijän oman pillin mukaan. Narsistin näkökulmastahan se, että joku ei toimi kuten hän odottaa / vaatii, on ilmiselvä merkki itsekeskeisyydestä -> narsismista.

Eli katsokaa välillä myös peiliin ajatuksen kanssa, ties vaikka se pelätty narsisti olisikin siellä.

• narsissi65

saakelin hyvä asia alottajalta että tuodaan tälläsiä asioita esille.

itselläni muutamia oireita noista olen havainnut.

naisellani myös narsismia,yleensä menee arki ihan hyvin ja kivasti, mutta jos yhdessä ollaan jossain hieman alkoholin kanssa viettämässä aikaa niin silloin tulee molemmilla piirteet esiin ja erimielisyksiä tulee.

vaikea tilanne koska kuitenkin rakastetaan toisiamme tosi paljon.
      pitänee kahtella ja jutella asioita läpi jotta tiedän miten toimia.

• TAFI

SANOTAAN ETTÄ JOS LÄHIPIIRISSÄ ON NARTISTI NIIN MAHDOLLISIMMAN KAUAS TÄSTÄ SAIRAASTA IHMISESTÄ, OLEN ITSE JOUTUNUT NARTISTISEN ISÄNNÖITSIJÄN UHRIKSI OLEN JOUTUNUT MUUTTAMAAN 5-KERAA. ANOIN TURVAKIELTOA TÄTÄ HENKILÖA VASTAAN HÄN LÖYSI MINUT SILTI SE SIITÄ KARKUUN JUOKSEMISESTA

• brouken_angel88

itsekkin narsistisen ihmisen uhrina kyllä sitä mieltä että o se todella hyvä tuoda julki asioita joita muut eivät näe kuin vasta kun voi olla liian myöhäistä..
      ex miehenikin on tajuttoman sairas narsisti..ja uskom hänellä olevan myös sen lisäksi skitsofreeniaa..sen verran pahasti saa raivokohtauksia ettei voi olla samassa asunnossa pelkäämättä että voisin kuolla. pääsin eroon hänestä mutta silti hän piinaa tänäkin päivänä ja määrittelee elämäni jatkuvin teoin.. yhteinen lapsemme on sen kaiken keskellä. luojaani kiitän että pääsin pois, väkivalta oli lähes joka päiväistä ja alkoholin kera. raivokohtauksessa asunto sai uuden ulkonäön kun tavarat vaan lenteli ja kun ne loppuivat niin siirtyi minuun. minulla nykyisin psykologi 1 kertaa viikossa ja joka toinene viikko väkivaltaa kokeneiden tukiryhmässä käyn. olen alta 4kk eron jälk saanut tietää että minulla nouseva masennus ja sressi koko ajan.sisäinen pelko miestä kohtaan..koko ajan..ja olen parissa kuukaudessa kuihtunut kasaan..painoni oli ennen 58 ja nyt se on 45 kg. olin miehn kanssa 2 helvetillistä vuotta ennekuin hain apua turvatalosta itsellenija alta vuoden ikäiselle lapselleni. lapsi otettiin mieheni vuoksi kiirelliseen sijoitukseen.. siellä vielä tänäkin päivänä...lastensuojelu päätti että turvallisempi hetkellisesti niin. meis tietää asuin paikan kiristi tiedot yhtieseltä ystävältä...ja näin ollen on taas muutto pian edessä.

• Loppuunpalanutnainen

Joo, todella maanpäälinen helvetti on yrittää sitten erota tästä narsistista.
      Tällä hetkellä kauhea pelko päällä, ahdistus, vainosta. Pelkään lähteä töistä, pelkään mennä ulos. Eikä hän todellakaan tule koskaan ymmärtämään että hänen vainonsa on saanut minut sekapäiseksi. Ei hän jätä minua rauhaan, ennen kuin uusi uhri on löytynyt.
      Ainoa keino näistä on eroon päästä, että on vastaiskua varten henkiset aseet kainalossa ja juosta pakoon ja lujaa ja mahdollisimman kauas. niin se vaan on.
      Olen joutunut valtavan vainon kohteeksi sen jälkeen kun sain vihdoin jätettyä hänet mikä on sinänsä ihme. Jotenkin hän itse ajoi tilanteen siihen pisteeseen.
      ulkospäin hän on edelleen komeakulissinen menestyjä. sisältä aivan sekaisin ja ainoa päämäärä kai tuhota minut. minua pelottaa. Tämä on henkistä väkivaltaa rankimmasta päästä. Seuraavana hankin täyden lähestymiskiellon.

• Sympatiat täältäkin

Pyytäisin teitä puhumaan välillä psykopaateista, joka on yhteisnimitys näille erilaisille persoonallisuushäiriöille. Narsisti kuulostaa juuri siltä muotihömpötykseltä, jota kukaan ei jaksa enää kuunnella. Sosiopaateiksi kutsutaan yleisesti esim. Jenkeissä.

Elin itsekin narsistin kanssa, mutta ärsyttää että ystäväni tuntuvat löytävän näitä "psykopaatteja" joka puolelta - siis vain niitä jotka ovat kusipäitä. Oikeassa persoonallisuushäiriössä henkilö ei tosiaan tunne empatiaa tai syyllisyyttä teoistaan, mitä kuitenkin suurin osa keskuudessamme elävistä kusipäistä(kin) tuntee. :)

Tosin voihan joillain olla psykopaatin piirteitä, mutta niistä voi ihminen päästä eroon jos vain ne tunnistaa itsessään ja hakeutuu hoitoon. Toisaalta eräässä kirjassa sanottiin: "Kukaan ei koskaan hakeudu hoitoon parantaakseen psykopaattisia piirteitään."

• nainen9

Miten päästä eroon narsistisesta ex-miehestä jonka kanssa on kaksi pientä lasta? Ei mitenkään!? Kuluttavaa! Miten tuollaisen ihmisen kanssa voi elää? Lapset kärsii. Ja minä.

• 20 vuotta piinaa

Hymyssä suin aina vain esiinnyt exäsi edessä, vaikka mitä sontaa tulee niskaan. Eivät kestä muiden onnea ja lopulta loittonevat tuskissaan. Kovia ovat hylkäämään lapsensakin, joten ajan kanssa tilanne helpottuu.

Kohta on kaksi vuotta erosta, ja edellä mainittu konsti on jo tuottanut tulosta. Nykyään menee jo monta viikkoa, etten kuule (eivätkä lapsetkaan kuule) hänestä mitään, ja hengittäminen on jo vapaampaa.

• nainen9
        20 vuotta piinaa kirjoitti:

Hymyssä suin aina vain esiinnyt exäsi edessä, vaikka mitä sontaa tulee niskaan. Eivät kestä muiden onnea ja lopulta loittonevat tuskissaan. Kovia ovat hylkäämään lapsensakin, joten ajan kanssa tilanne helpottuu.

Kohta on kaksi vuotta erosta, ja edellä mainittu konsti on jo tuottanut tulosta. Nykyään menee jo monta viikkoa, etten kuule (eivätkä lapsetkaan kuule) hänestä mitään, ja hengittäminen on jo vapaampaa.

Olen yrittänyt olla välittämättä mistään/lähtemättä sen juttuihin mukaan mutta kun ei auta. Vuosi erosta ja välillämme monta sataa kilsaa. Siinä me sit kuiskaillaan parin viikoin välein noita pieniä lapsia... Tapaamiset on niinkuin hänelle sopii töitten puolesta. Minä joustan ja tunnenkin etten pysty elämään omaa elämää kun pitää aina suunnitella hänen mukaansa vaihdot. Jos minusta ei kuulu muutamaan päivään niin hänen on pakko jostain repiä jotain mistä saa kiukutella. Manipuloi lapsiamme, ystäviäni, sukulaisia, ihan kaikkia!

• Epätoivoinen

Miten toimia silloin kun narsistinainen on vienyt miehesi?? Minulle on käynyt niin. Nyt yrittää viedä myös aikuiset lapseni/lapsenlapseni. Mieheni ei näe naisessa mitään pahaa. Ei myöskään ole ensimmäinen tämän naisen uhri. Pääsi väliimme minun kautta, esitti kaveria ja siinä sivussa sitten manipuloi mieheni. Nyt antoi autonsa nuorimmaisellemme ja yrittää lahjoa myös esikoistamme. Mieheni tietenkin täytyy ostaa hänelle uusi auto. Millä jaksaa tämä kaikki?? Meillä on takana todella pitkä liitto ja rakastan miestäni kaikesta huolimatta. Miten vain saada hänet näkemään miten asiat oikeasti ovat??

• georgius5

En ole varma onko avokkini narsisti, mutta epäilen suuresti?

Suuruudenhullut kuvitelmat omasta erinomaisuudesta ja ylivertaisuudesta.
      - no hän on kaikessa parempi, jaksaa paremmin, on rankempi työ, suurempi kipukynnys, parempi kuntoinen, tekee enemmän, vaativampi harrastus jne. Vähättelee kaikkea mitä teen, harrastan tai teen töissä ja kotona.

-Epärealistinen minäkuva: keskittyy ajatuksissaan rajattomaan menestykseen,voimaan,kauneuteen ja rakkauteen.
      - en osaa sanoa?

-Vaatii läheisiltään ylikorostunutta ihailua.
      Kaikki menee kohtalaisesti, jos kokoajan jaksaa kehua, mutta häneltä ei kiitosta tai kehuja tipu.

-Olettaa erityiskohtelua: ei sopeudu yleisiin sääntöihin.
      En osaa sanoa?

-Hyväksikäyttää muita.Ei osoita kiitollisuutta.
      - no ei todellakaan, itse pitäisi kiitellä kaikesta mahdollisesta, mutta hänen ei tarvi.

-Kyvytön empatiaan ja huomioimaan muiden tarpeita.
      - ei minkäänlaista empatiaa tai sääliä, paitsi lapsia kohtaan. Muuten ei.

-Ylimielinen ja röyhkeä käytökseltään ja asenteiltaan.
      - esimerkiksi todellä röyhkeä ja ilkeä minun vanhempia kohtaan. Heissä on aina jotain vikaa, vaikka he ovat aivan tavallisia ihmisiä. Syyttää heitä kieroilusta ja kaikesta mahdollisesta. Olen aivan ymmälläni, en minäkään nyt niin sokea ole etten sellaista huomaisi.

-Kadehtii muita mutta luulee muiden kahdehtivan häntä.
      - toisinaan kyllä

mutta

• tuusannuuska2010

Luin narsismista jutun Opettaja-lehdestä 3/2013, ja tunnistin heti entisen esimieheni, silloisen koulutusalajohtajan, nykyisen rehtorin.

Kahden kesken se käyttäytyi kuin Jekyll ja Hyde, isommassa porukassa aivan toisin, mutta aina pilkkua viilaten, jääkylmästi, ilman mitään tunneälyä lakikirjan tarkasti, ottamatta kuitenkaan mitään vastuuta silloin kun asiaan ei ollut selkeää vastausta. Narsisti ei tunne itseään.

Kun on sana vs. sana esimerkiksi työsuhdeasiassa, narsistin sana voittaa, etenkin kun se on esimies. Milläpä todistat, millä saat muut uskomaan puhuttua sanaa, vaikka voit sen dokumentoida sanatarkasti? Ei kukaan usko.

Itse olen sen narsistipaskiaisämmän takia työtön, mutta se se mennä porskuttaa ja tekee luultavasti samaa nyt jollekin toiselle. Kaipa niillä on joku psykopaattinen pakkomielle, kidutuksen tarve, nauttivat sellaisesta.

• "narsisti"

Ex mieheni (ei kuitenkaan naimisissa siis oltu) sanoi minua narsistiksi. Olimme noin 2 vuotta yhdessä ja erosimme juuri. Noin vuoden seurustelun jälkeen hän masentui ja hänelle tuli älyttömiä pelkotiloja minua kohtaan ja hän rupesi käymään terapeutilla. terapeutti oli sanonut minun luultavasti olevan narsisti. en ole narsisti, mutta kyllä: pompotin miestäni, alistin häntä monin eri tavoin, sain kännissä raivareita ja olin väkivaltainen ja ylimielinen. mutta oikeastaan kaikki tämä johtui aina vain siitä että en rakastanut miestäni koskaan kunnolla. hän oli alusta asti minuun aivan hulluna ja palvoi ja teki kaiken mitä sanoin. minä taas aina mietin mielessäni hänen jättämistään koska en tuntenut mitään kovin suurta häntä kohtaan. välitin kyllä ja tykkäsin todella paljon, mutta oliko se oikeaa rakkautta, ei se ollut.. jotenkin sitten vain tykästyin siihen tunteeseen kun joku teki kaiken mitä sanot ja palvoi maata jalkojesi alla, jotenkin se tunne sai minut valtaansa. aloin käyttäytymään vähän hullusti, eikä minua kiinnostanut milloin mieheni saisi minusta tarpeekseen ja jättäisi, oikeastaan ehkä halusinkin tätä, mutta jotenkaan vaan en itse saanut aikaiseksi lähdettyä suhteesta koska kai se oli kiva kun joku palvoi ja viihdyinkin hänen seurassaan.
      mutta siis pointti oli se että kaikki keitä tekin narsistiksi haukutte, ei välttämättä niitä ole, ehkä he eivät vaan rakasta teitä tarpeeksi eikä näin ollen kunnioita tarpeeksi tai välitä tarpeeksi vaikka lähtisitte lätkimään.
      minulla on aikaisemminkin ollut 2 pidempää parisuhdetta, niissä molemmissa olen ollut todella rakastunut mieheen, enkä ole todellakaan samalla lailla käyttäytynyt.

• Anonyymi

Poikani on ollut naisen kanssa 11v ja suhde alkoi tutun kautta fasessa ,tilanteet ovat olleet niin järkyttäviä että kukaan tai en toivo kenenkään lapselle tälläistä olen usein miettinyt teenkö kirjan tapahtumista ja tuon esille miten sosiopastti nainen narsisti voi tuhota usean miehen elämän tiedän naisia kaksikin yksi miehet rahat lähteneneet suhteita useita päällä ja ykdi mies menetti uhri henkensä naisen takia ja ei joutunut vastuuseen väkivaltaa ravintoloissa yllytyksiä muita kuristamaan porukkansa kanssa uhreja ja sama nainen yritti valtuustoon sosiopaatti tampere
      Minun poikaani nainen uhkaili ja ei tunne poikaani ja faseen laitettiin pyhntö sulinko joka lähetteli uhkausviestejä poikani nimissä kunnes poliisille lähti tieto kuridtaminen 2016 julkisella paikalla ja ei porttikieltoa saanut kuristaja ei nämä naiset viha on niin suuri mitä olen jotunut katsomaan sitten poikani entinen muija pettämistä provosoinntia pitää kaikkia miehiä vallassaan tytär saanut mallin joka hänellä miehiä tulee menee isäpuolet vaihtuu poikani henkinen tila on psykoosi päihteet ja ei pääse irti naisesta useat ihmettelee miksi ja tehnyt törkeyksiä pettänyt poikaani pojan kavereiden kanssa ja silti poika ei pääse irti sama tyttärensä isä tämän naisen tytättären isä ei pääse irti nainen käyttää miestä väkivaltaan ja sama poikaani nainen totesi 2019 minulle kun tulee enemmän uskoon tunnustaa miten poikani on kantanut syyt muiden teoista. Poikaani fasensa kautta mustamaalannut poika löytänyt nsisen sängystä toisten miesten kanssa silti ei pääse irti jotain niin sairasta nainen tuntee poikani ja muiden miesten heikkoudet osaa käyttää hyväksi palkat juoksi poikani tilille kun teki pleipoi töitä pimeästi ja ajo poikaani ulos talvipakkasilla ilman päälllysvaateita repi hiukset naaman sydämen samalla kysyn jumalalta joka aamu koska tämä narsisti sosiopaatti joutuu vastuuseen ruhonnut poikani autot miesten kanssa tyttärensä faseen laitetaan viestejä p.nisin jos daisin ketä normaali äiti antaa tyttären faseen näitä laittaa sanon suoraan olen katslnut tämän naisen tuhoamista 11v hän tuhonnut poikani ja minun välit jos poikani on yrittänyt aloittaa suhdetta hän menee tuhoaa heti keksii valeita ja samaa tekee aona nainen ei välitä kun itsestään syö henisesti kaikki loppuun mutta jossain kohtaa nainen tippuu ja käy samat tuskat tuttärensä kautta mitä on laittanut minun ja monen muun käymään mutta kyseisen naisen äiti myös elänyt huonoa elämää intiassa katunaisena eli omena ei ole kauas puusta tippunut rukoilen että poikani silmät aukeavat ja näkee tämän naisen kanssa ei ole tulevaisuutta ei kellään joka naiseen lankeaa hän eläö haureudessa ei osaa elää normaalia elämää ja sama nämä muut sen kaverit naiset jatkuvadti muutetaan kun joku paikka tuhotaan ja oveen ei laiteta nimeä missä asuu toivon joskus että en näkisi kuulisi naisesta ja lähtisin tampereelta pois mutta poikani takia olen täällä voin vain sanoa jos jaksaisin tekisin kirjan kokemastani olen henkisesti loppu ja mietin joka aamu onko elämällä enää minulle tai pojalleni elämää luoja tietää ja antaa joskus vadtauksen tai sotten ei mutta en toivo kenenkäön miehen kohtaavan tätä naista koska tuhoaa jokaosen miehen elämän ja lasten sekä vanhemmat plepoi tatutoitu nainen

• Anonyymi

Yhden tunnen, ei kuitenkaan oma puoliso eikä muutenkaan läheinen. Ajatuskin kylmää narsisti naisen käyttäytymisestä. Haluu hallita kaikkea, valehtelee omaksi edukseen ja käyttää muita hyväkseen jne. Sattui olemaan kuolleen isäni toinen vaimo ja joutui toimiensa takia myös poliisiin rikos tutkintaan.

• Anonyymi

Joo samoin tämä nainen poliisin tuttu,olen miettinyt koska poikani avaa silmänsä.naisella on oveluus ja osaa manipuloida, faset kun tehtiin niissä nämä narsistit tekevät uhrista syyllisen, tuhoaa perheet välit ja nauttii kun palvotaan laittaa aladton kuvia gaseen ja kuka normaami naknen tekee näin, jokaista miestä pettänyt ja miehet silti roikkuu tässä naisessa. Totesi minulle minkäs hän voi jos miehet ovat nikn tyhmiä että eivät kykene häntä unohtamaan niin sairas nainen mutta tyttärensä ikävä kyllä jo samanlainen ek ole omena kauas puusta pudonnut

• Anonyymi

Olen miettinyt usein onko miehenii narsisti. Meissä jpkisess tosiaan on narsistisia piirteitä. Mieheni luki kesällä netistä narsismista j totesi että minä olen narsisti ja välillä sanoi minua narsistiksi ei tosin enä pitkään aikaan. Tuoss tilanteessa mietin, pohdin ja menin syvälle itseeni tutkiskellen sisintäni, mietin oikesti olenko narsisti, kosk narsisti ei itse tunnista olevnsa narsisti, jieman jo ajdisti, että olenko tietämättäni nrsisti ja aiheuttanut perheelleni vahinkoa aiis puolisolle ja lpsillemme.
      Muttq sitten ymmärsin, että narsistin tunnista kuuntelemalla perheen jäseniä sillä nrsistin uhrit osavt itse kertoa miten heitä on kohdeltu. Otin sin puheeksi jop 5 aikuisen tyttäremme kanssa että mitkä muistot heillä on lapsuudestaan j he kertoivt että olen akatwllut heisän parstaan knnustanut ja rakadtanut jne, tuolloin rasks haatniska tiphti harteiltani huh huh, mutt toki ooen hyvin hyvin monessa mennnyt vikaan, enkä ole osannut, ymmärtänyt jaksanut oll lpsille sellinen vanjempi kuin olisin halunnut, lohduttudun sillä, että ainkin tahto on ollut ja yrittänyt olen sen minkä olen osnnut, enkä miuta voi.
      Mitä mieheeni tulee, hän on jäänyt etäiseksi ja suhde lapsiin on miten sen nyt sanoisin noh sellainen että 2 tyttäristämme snoo, että psrempi kun on mahdollisimmn vähän tekemisissä hänen kanssaan, tuo on surullista.
      Ja mitä tulee siijen, että joku nyt pelkää että kauhea jos olen aito narsisti ja vahingossa stutan muita tietämättäni niin turha pelko sillä narsisti varmasti tietää satuttavansa. Minä ensin kuvittelin että narsisti ei ymmärrä että käyttäytyy huonosti, mutta kyllä hän sen ymmärtää.
      Narsisti tosin katsoo oikeudekseen käyttäytyä huonosti,koska hänhän on omast mielestään vähän parempi, mahtava, älykäs jne joten jos huonosti käyttäytyminen palvelee hänen etujaan niin hän käyttäytyy huonosti.
      Tuo on niin kiero palapeli ettei sitä voi kukan muu täysin ymmärtää kuin se, joka on elänyt naristin kanssa.
      Natsistin kaikki teot palvelevat hänen omaa etuaan ja saadakseen asist näyttämään omalta puoleltaan hyviltä, hän valehtelee, manipuloi, kieroilee jne. Puolisoakin hän kohtelee hyvin silloin kun se palvelee hänen omaa etuaan.
      Jos nyt joku miettii että onkohan minun puolisoni narsisti niin voi oll että ei ole tai että on, mutta kun olette olleet pidempään yhdessä niin aivan varmasti tulet sen tietämään sillä narsismi ei pysy piilossavuosi tolkulla, on se sen verran räikeää, särkevää ja sairasta että sen kyllä huomaa loppuseltaan niin ettei enää tarvitse pähkäillä asian kanssa.

• Anonyymi

Ja sen sanon, vaikka vanha aloitus onkin, että jos menet natsistin kanssa pariterapiaan niin narsisti on se rauhallinen, työyeliäs töissään, arvovaltainen ja sinä ylireagoiva hihhuli jolle pitäisi löytyä vaikkapa uusi harrastus tai oma yksilöaika terapiaan jotta saat muuta ajateltavaa tai jollain tavalla tulisit muutoin järkiisi.

• Anonyymi

Olisiko että itsessä jotain edellä mainittua myös?

• Anonyymi

Narsisti osaa taitavasti feikata tarpeen tullen. Siksi juuri alussa on vaikea huomata kaikkea sitä valehtelua ja kärsimystä mitä narsisti uhrilleen aiheuttaa. Kyllähän ihminen toiseen rakastuessaan haluaa uskoa hyvää toisesta ja hyvä niin mutta narsisti osaa niin taitavasti manipuloida ja koukuttaa uhrin itseensä että siitä on niin vaikea lähteä kun tuhoaminen alkaa. Traumaside on vahva ja todella paljon vaatii työtä siitä irti pääseminen. Vain narsistin uhri ymmärtää mitä se on. Tsemppiä kaikille toipumisen tiellä.

https://youtube.com/@NarsistivsMina

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1659
    Aihe