Siionin Kanteleen säkeistöstä kysymys

Karkun Karku

Eräs ihminen muisteli 1960-luvulla Siionin Kanteleen laulua, jonka hän oli kuullut aivan vuosisadan alussa. Näin hän muisteli laulun menneen:

"Oi min riamun mulles suapi,
Jeesukseni rakkaus,
uuren miälen minnuun luapi,
armonsak kun ain on uus."

Kysymys: kuinka tarkasti tuo vastaa laulukirjan tekstiä? Voisiko joku, jolla on vanha Siionin Kannel, tarkistaa?

Kiitos etukäteen!

4

704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anskutin_89

      Minulla on tässä fraktuuralla kirjoitettu perintösiikkari vuodelta 1910. Tällainen löytyi:

      226 Oi min riemun mulle suopi Jeesukseni rakkaus; Uuden mielen minuun luopi Armonsa, kuin ain on uus! Itse Herra sielussani Sanan kautta vakuuttaa: "Tahdon olla auttajasi, Luokses aina kiiruhtaa." Hänelle vaan Veisailemaan Kaikkia kansoja kutsutaan.

      2. Kansat, kuulkaat Sanaa Herran! Sielunne si virvoittaa. Lohdutusta monen kerroin Raadolliset siitä saa. Kuuroin korvat aukeneepi, Rammat hyppää ilossa. Vaan ken Herran unhottaapi, Sill' on sija vaivassa. Hänelle vaan...

      3. Kristus kautta kuolemansa Ansainnut on autuuden. Luota Hänen ansioonsa! Se on avoin kaikillen. Ehk' on syntis aivan suuret, Älä sentään epäile! Armost' ei oo koskaan puutett' Eikä Herra vaihtele. Hänelle vaan...

      4. Kristus ompi lähde elon; Ammentamaan astukaa! Saatte rauhan, ilon, levon; Lahjaksi ne ottakaa! Meilt' ei vaadi Herra muuta, Kuin vaan kurjat sielut saa. Oi sen Yljän rakkautta, Joka näitä tarjoaa! Hänelle vaan...

      5. Nyt en tahdo tietää muusta: Jeesuksellein laulan vain Kiitost' sydämestä, suusta, Häneltä kun armon sain. Omaksensa otti minen, Perinnön Hän mulle suo, Masensi niin kuolon hirmun, Taivaan omakseni tuo. Hänelle vaan...

      Kirjoitusasu alkuperäinen, paitsi w:t vaihdoin v:hen. Säkeet osoitettu isolla alkukirjaimella. Tuskin tarvitsee tekijänoikeuksista murehtia, sanoittaja on A. K-nen, enkä muista tätä uudesta painoksesta. Saisi kyllä olla, tämähän on hieno laulu!

      • Karkun Karku

        Sain mitä toivoin ja enemmänkin!


      • Alpo Ahola

        Vuoden 1924 SK kehotuslaulu n:o 226 "Oi min riemun mulle suopi" on suutari Albin Korhosen sanoittama.

        Sävelmä: Ilmari Krohn (1867-1960).

        Lähde: Siionin Kannel 1874-1892 Seppo Suokunnas.


      • Alpo Ahola
        Alpo Ahola kirjoitti:

        Vuoden 1924 SK kehotuslaulu n:o 226 "Oi min riemun mulle suopi" on suutari Albin Korhosen sanoittama.

        Sävelmä: Ilmari Krohn (1867-1960).

        Lähde: Siionin Kannel 1874-1892 Seppo Suokunnas.

        Sanansaattajan (kaiketi) n:o 8/1880 mukaan laulu on kirjoitettu otsikolla "Armon ylistys" Viipurin Uuraassa 27.3.1880.

        Lähde: Suokunnas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2889
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2184
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe