Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Astetta kierompi luottamusmies

Hiljainen todistaja

Sattuuko olemaan ennakkotapausta luottamusmiehestä joka tuhoaa pian koko toimivan työyhteisön kieroilullaan. Jatkuvaa juonittelua, panettelua, riidankylvöä ja ja ikävien huhujen levittämistä sekä työntekijöistä, että työnjohdosta? Varsinkin riidankylvö kahden työntekijän välille tuntuu olevan hänestä kivaa ajanvietettä. Voiko lakiteitse hakea minkäänlaista oikeutta jos luottamusmies on ilkeillä ja perättömillä puheillaan saattanut toisen työntekijän esimiesten epäsuosioon? Tämä henkilö on erittäin taitava puhuja ja hänelle ei löytynyt (ei kukaan uskaltanut) luottamusmiesvaaleissa vastaehdokasta nimen omaan jatkuvan parjaamisen välttämiseksi.

34

2767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      NARSISTI ?? Ota yhteys työsuojelupiiriin tarkastajalle, joka hoitaa kiusaamistapauksia. Esimies tuskin puuttuu (uskaltaaa) asioihin.

      • Työelämässä kaiken kokenut

        Noita luonnevikaisia luottamusmiehiä on ja niitä ilmaantuu aina silloin tällöin.
        Mitä on tehtävissä - ei mitään. Liitot eivät puutu millään tavalla, eikä työsuojelupiirikään ainakaan Itä-Suomessa.


      • Nimetön
        Työelämässä kaiken kokenut kirjoitti:

        Noita luonnevikaisia luottamusmiehiä on ja niitä ilmaantuu aina silloin tällöin.
        Mitä on tehtävissä - ei mitään. Liitot eivät puutu millään tavalla, eikä työsuojelupiirikään ainakaan Itä-Suomessa.

        ISTSP:STÄ !


    • uximies

      Provoilua provoilun perään... Hanki elämä!!

      • Hiljainen todistaja

        Valitettavasti ei ole provoa, vaikka niin toivoisin asian olevan. Välillä aloin epäilemään itsekkin voiko tämä olla totta, mutta ikävä kyllä tälläistä se on. Olen ollut liiton jäsen 25vuotta ja tämä on kolmas pitempiaikainen työpaikka. Missään muualla en ole moiseen törmännyt!


    • moppi2

      mutta sen verran itse luottamusmiehenä voin sanoa että jos työpaikallasi tapahtuu tälläistä se on ihan p..see.tä.luottamusmiehen jos kunkaan ei pidä sekaantua työpaikan monimutkaiseen ihmissuhde verkkoon.,,eli pysyä juoruringin ulkopuolella,,samoin jos luottari kuulee jotain se on luottamuksellista,sitä ei kerrota ensimmäiselle vastaantulevalle työkaverille.työnjohdosta kerrotaan vain sellaisia juttuja jotka liittyvät työelämään ja vaikutuksesta työntekijään,ja niitten pitää olla totta myös,ei juorua tai huhua.luottari on oman ammattiosaston vahvistama etujen valvoja työpaikalla,jollei mikään muu auta,yhteys omaan ammattiosastoon,sieltä löytyy ainakin neuvoja tilanteeseen.

    • meidän firmasta.

      Olisin itsekin voinut kirjoittaa täysin identtisen viestin. Aivan samoin toimii luottis meidänkin firmassa.
      Joku tuolla väitti provoiluksi, mitä se ei todellakaan ole. Jospa siinä vastasi juuri tuollainen luottis, joka sopii tuntomerkkeihin?

    • Pieni mutta pirun pippurinen,

      On myös hyvin erikoinen tilanne!
      Työpaikallani työskentelee ainakin kolmen eri liiton väkeä.
      Jo se aiheuttaa yksinään suuressa työyhteisössä ongelmia.
      Toisen liiton luotto ei voi puuttua asioihin, vaikka olisimme samalla työpaikalla ja
      samoista ongelmista kärsiviä työläisiä, mutta eri liitoista.
      Ei siinä vielä kaikki... erään liiton luotto on meidän (siis minunkin) esimies, huh ja puh!!
      Onneksi en kuulu kyseiseen liittoon,
      koska jouduin/sain ottaa yhteyttä luottamusmieheen ja nyt on tilanteet lähtenyt etenemään.

      • Työelämässä kaiken kokenut

        Minut entinen pääluottamusmies kaiken kukkuraksi mollasi kirjoittamalla liiton lehteen ja paikalliseen maakuntalehteen siitä, kuinka minulle kiusatulle porukka "naaraa".
        Hän ei sanallakaan puuttunut silloisella työpaikalla velloviin ongelmiin, vaan uskoi mitä porukka hänelle informoi.
        Sitten vielä syyllistyi soopan kirjoittamiseen, jotta saisi itselleen ylennyksen ja kunnian siitä kuinka hän on hyvä.


      • laurdi
        Työelämässä kaiken kokenut kirjoitti:

        Minut entinen pääluottamusmies kaiken kukkuraksi mollasi kirjoittamalla liiton lehteen ja paikalliseen maakuntalehteen siitä, kuinka minulle kiusatulle porukka "naaraa".
        Hän ei sanallakaan puuttunut silloisella työpaikalla velloviin ongelmiin, vaan uskoi mitä porukka hänelle informoi.
        Sitten vielä syyllistyi soopan kirjoittamiseen, jotta saisi itselleen ylennyksen ja kunnian siitä kuinka hän on hyvä.

        ...missä Elintae lehden numerossa ko.juttu oli. Mikä maakunta lehti?


      • Nimetön

        Esimies=työnantajan edustaja eEIKÄ SITEN VOI TOIMIA LUOTTAMUSMIEHENÄ !!! Kysy asiaa työsuojelupiiriltä,ellet usko!!!


      • Nimetön
        Työelämässä kaiken kokenut kirjoitti:

        Minut entinen pääluottamusmies kaiken kukkuraksi mollasi kirjoittamalla liiton lehteen ja paikalliseen maakuntalehteen siitä, kuinka minulle kiusatulle porukka "naaraa".
        Hän ei sanallakaan puuttunut silloisella työpaikalla velloviin ongelmiin, vaan uskoi mitä porukka hänelle informoi.
        Sitten vielä syyllistyi soopan kirjoittamiseen, jotta saisi itselleen ylennyksen ja kunnian siitä kuinka hän on hyvä.

        tuo "naaraminen" savolaisilta ! VAROKAA KIEROJA JUNTTI-SAVOLAISIA! ITSELLÄNIKIN MELKOISET KOKEMUKSET SELÄN TAKAN TOUHUAMISESTA ESIMIESTEN JA LTM:N TAHOLTA !! SEMMOISTA !!!


      • Työelämässä kaiken kokenut
        laurdi kirjoitti:

        ...missä Elintae lehden numerossa ko.juttu oli. Mikä maakunta lehti?

        Siitä on niin kauan aikaa etten muista Elintae-lehden numeroa ja vuosikertaa, enkä myöskään Savon Sanomien numeroa, missä se juttu oli.
        Joka tapauksessa tosi inhottavaa oli lukea, kun minut oli leimattu kiusaajaksi, vaikka olin porukan voimin poikkeuksellisen raskaasti kiusattu.
        Olin vähällä sairastua tai jopa lähteä henki, eikä niistä raskaista muistoista koskaan toivu - valitettavasti.


      • laurdi
        Työelämässä kaiken kokenut kirjoitti:

        Siitä on niin kauan aikaa etten muista Elintae-lehden numeroa ja vuosikertaa, enkä myöskään Savon Sanomien numeroa, missä se juttu oli.
        Joka tapauksessa tosi inhottavaa oli lukea, kun minut oli leimattu kiusaajaksi, vaikka olin porukan voimin poikkeuksellisen raskaasti kiusattu.
        Olin vähällä sairastua tai jopa lähteä henki, eikä niistä raskaista muistoista koskaan toivu - valitettavasti.

        ...poloista:) Jatka sinä peräkamarin poika juttujasi...


      • pikkupomominäkin
        Nimetön kirjoitti:

        Esimies=työnantajan edustaja eEIKÄ SITEN VOI TOIMIA LUOTTAMUSMIEHENÄ !!! Kysy asiaa työsuojelupiiriltä,ellet usko!!!

        Minä olen työnjohtaja sekä myös SAK:n alaisen liiton luottomies.Minä sekä "alaiseni" olemme saman liiton jäseniä ja "alaiseni" minut luottamusmiehen toimeen valitsivat. Jos te pellet edes jotain työelämästä/AY toiminnasta tietäisitte...


      • Tiedetään tiedetään
        pikkupomominäkin kirjoitti:

        Minä olen työnjohtaja sekä myös SAK:n alaisen liiton luottomies.Minä sekä "alaiseni" olemme saman liiton jäseniä ja "alaiseni" minut luottamusmiehen toimeen valitsivat. Jos te pellet edes jotain työelämästä/AY toiminnasta tietäisitte...

        Ruskeakieli ja liukas anus niillä pitkälle mennään


      • qmcj
        Tiedetään tiedetään kirjoitti:

        Ruskeakieli ja liukas anus niillä pitkälle mennään

        ..kokemuksen tuoma syvä rintaääni puhuisi...


      • PLM metallissa
        pikkupomominäkin kirjoitti:

        Minä olen työnjohtaja sekä myös SAK:n alaisen liiton luottomies.Minä sekä "alaiseni" olemme saman liiton jäseniä ja "alaiseni" minut luottamusmiehen toimeen valitsivat. Jos te pellet edes jotain työelämästä/AY toiminnasta tietäisitte...

        on työntekijöiden asialla! Uskokoon ken tahtoo ja jos jotkut valitsevat esimiehen (lue työantaja puolen edustaja) luottamusmiehekseen on valitsijoiden TODELLAKIN syytä kurkata peiliin. Hän EI VARMASTI MISSÄÄN olosuhteissa ole työntekijöiden puolella. Ja ainakin metallissa luottamusmiehen tulee olla työpaikan työntekijä perehtynyt työpaikan olosuhteisiin työntekijänä. Toki työnjohtajakin on työntekijä, mutta HUOM, minusta sellainen on toimihenkilö. Olkoonkin, että olet SAKlaisen alaisen liiton jäsen.


      • pikkupomominäkin
        PLM metallissa kirjoitti:

        on työntekijöiden asialla! Uskokoon ken tahtoo ja jos jotkut valitsevat esimiehen (lue työantaja puolen edustaja) luottamusmiehekseen on valitsijoiden TODELLAKIN syytä kurkata peiliin. Hän EI VARMASTI MISSÄÄN olosuhteissa ole työntekijöiden puolella. Ja ainakin metallissa luottamusmiehen tulee olla työpaikan työntekijä perehtynyt työpaikan olosuhteisiin työntekijänä. Toki työnjohtajakin on työntekijä, mutta HUOM, minusta sellainen on toimihenkilö. Olkoonkin, että olet SAKlaisen alaisen liiton jäsen.

        ..muitakin liittoja kuin metalli. "...esimiehen (lue työantaja puolen edustaja)..." Ei työnjohtaja ole ta:n edustaja,en minä omista pätkääkään yhtiöstä. "..luottamusmiehen tulee olla työpaikan työntekijä perehtynyt työpaikan olosuhteisiin työntekijänä. " Olen perehtynyt,36 vuoden ajan,joista viimeiset 15v. "kymppinä".Ja 27v.luottomiehenä. Jos minä olisin toimihenkilö,en olisi saman liiton jäsen kuin muutkin firman duunarit. Enemmän ajattelua,vähemmän paskanjauhamista,jos sopii...


      • Nimetön
        pikkupomominäkin kirjoitti:

        Minä olen työnjohtaja sekä myös SAK:n alaisen liiton luottomies.Minä sekä "alaiseni" olemme saman liiton jäseniä ja "alaiseni" minut luottamusmiehen toimeen valitsivat. Jos te pellet edes jotain työelämästä/AY toiminnasta tietäisitte...

        Itse olen valtiolla ja minun jaostoni esimies on JHL:n jäsen ja meidän siis minunkin (kuulun JHL:n)luottamusmiehenä jonkun aikaa, kunnes itse sanoi, ettei se oikein käy kun on samalla esimies ja luottamusmies omalle as.palvelujaostolleen. Liekö puhunut palturia, insinöörimies.


      • Pieni mutta pirun pippurinen

        No niin!

        Siis minä tiedän, että tuo asettelu ei suinkaan ole meidän työntekijöiden etuja ajavava taho!
        Minun liittonikin tietää, mutta kun luottamusmies onkin toisesta liitosta ja
        vain tietyn ryhmän luottamusmies he eivät asialle mitään voi. Kummastelevat asiaa kyllä.

        Hänen oman liiton jäsenet jotka työskentelevät meillä ovat kummastelleet tilannetta pitkään.
        Hänen saatuaan yli vuosi sitten esimiesasemassa ylennyksen toivoivat,
        että hän itse tajuaisi erota luottamustehtävästään.
        Ovat työssään niin väsyneitä, että eivät ole jaksaneet asialle mitään tehdä,
        saati nousta "vastarintaan" esimiestä vastaan.
        Viidestä kaksi on ollut vuoden sisään työuupumuksen takia sairauslomalla
        (yksi vaihto paikkaa kokonaan) ja hommat vaan lisääntyy.
        Tässä sodassa unohdetaan ihmiset ja heidän oikeudet.

        Minä sain jopa uhkauksen häneltä kun kerroin, että haluan luottamusmiehen keskusteluun mukaan.
        Onneksi minulla on toimiva, asiansa osaava ja työläisen etuja ajava luottamusmies.
        Saas nähdä miten käy, mutta koko työporukka on asiassa kanssani samaa mieltä ja
        kiitelleet, että lähdin asioita viemään eteenpäin.


      • Nimetön
        Pieni mutta pirun pippurinen kirjoitti:

        No niin!

        Siis minä tiedän, että tuo asettelu ei suinkaan ole meidän työntekijöiden etuja ajavava taho!
        Minun liittonikin tietää, mutta kun luottamusmies onkin toisesta liitosta ja
        vain tietyn ryhmän luottamusmies he eivät asialle mitään voi. Kummastelevat asiaa kyllä.

        Hänen oman liiton jäsenet jotka työskentelevät meillä ovat kummastelleet tilannetta pitkään.
        Hänen saatuaan yli vuosi sitten esimiesasemassa ylennyksen toivoivat,
        että hän itse tajuaisi erota luottamustehtävästään.
        Ovat työssään niin väsyneitä, että eivät ole jaksaneet asialle mitään tehdä,
        saati nousta "vastarintaan" esimiestä vastaan.
        Viidestä kaksi on ollut vuoden sisään työuupumuksen takia sairauslomalla
        (yksi vaihto paikkaa kokonaan) ja hommat vaan lisääntyy.
        Tässä sodassa unohdetaan ihmiset ja heidän oikeudet.

        Minä sain jopa uhkauksen häneltä kun kerroin, että haluan luottamusmiehen keskusteluun mukaan.
        Onneksi minulla on toimiva, asiansa osaava ja työläisen etuja ajava luottamusmies.
        Saas nähdä miten käy, mutta koko työporukka on asiassa kanssani samaa mieltä ja
        kiitelleet, että lähdin asioita viemään eteenpäin.

        VALITSEVAT ITSE LUOTTAMUSMIEHENSÄ- VAI ONKO KYS. JUNTTAHOMMA/UHKAILU/KRISTYS VAI MIKÄ ???


      • tavallisia...
        Nimetön kirjoitti:

        Itse olen valtiolla ja minun jaostoni esimies on JHL:n jäsen ja meidän siis minunkin (kuulun JHL:n)luottamusmiehenä jonkun aikaa, kunnes itse sanoi, ettei se oikein käy kun on samalla esimies ja luottamusmies omalle as.palvelujaostolleen. Liekö puhunut palturia, insinöörimies.

        Minä olen sekä alaisteni että esimieheni luottamusmies. Työelämässä harvoin löytyy henkilöä, jolla ei olisi alaisia tai esimiehiä. Niinpä suurella todennäköisyydellä myös luottamusmies on jonkun alainen tai esimies.

        On totta, että tästä voi aiheutua joskus tiettyä ristiriitaa. Olenkin teroittanut alaisilleni, että jos he kokevat minun roolini luottamus- ja esimiehenä hankalaksi jossain tilanteessa niin ottakoot yhteyttä pää- tai varaluottamusmieheen.

        Työpaikalla varmasti syntyy joskus tilanteita, joissa luottamusmiehen on parasta jäävätä itsensä.


      • nmjk
        Nimetön kirjoitti:

        VALITSEVAT ITSE LUOTTAMUSMIEHENSÄ- VAI ONKO KYS. JUNTTAHOMMA/UHKAILU/KRISTYS VAI MIKÄ ???

        On kai tuo mahdollista, että esimies on myös luottamusmies, mutta esimies ei ole automaattisesti TA:n edustaja. TA:n nimeää oman edustajansa ja TT:t valitsevat omansa tämähän on selvä.

        Ei jumankauta kuitenkaan sellasta tilannetta voi olla, että TA:n edustaja on myös luottamusmies, herranen aika. Ihtensä kanssako tää sitten ratkoo ja tappelee työpaikan ongelmatilanteet. Mitenkähän työtuomioistuin alkaisi asiaa puimaan, jos todistukset molemmilta osapuolilta tulis samalta jantterilta.


      • Työelämässä kaiken kokenut
        Nimetön kirjoitti:

        VALITSEVAT ITSE LUOTTAMUSMIEHENSÄ- VAI ONKO KYS. JUNTTAHOMMA/UHKAILU/KRISTYS VAI MIKÄ ???

        Kun porukka häiriköi ja junttailee, niin luottamusmies vaan kiristää ja uhkailee.
        Näin se menee ja meni. Luottamusmies uskoi kaiken mitä suurin joukko hänelle informoi.


      • Nimetön
        nmjk kirjoitti:

        On kai tuo mahdollista, että esimies on myös luottamusmies, mutta esimies ei ole automaattisesti TA:n edustaja. TA:n nimeää oman edustajansa ja TT:t valitsevat omansa tämähän on selvä.

        Ei jumankauta kuitenkaan sellasta tilannetta voi olla, että TA:n edustaja on myös luottamusmies, herranen aika. Ihtensä kanssako tää sitten ratkoo ja tappelee työpaikan ongelmatilanteet. Mitenkähän työtuomioistuin alkaisi asiaa puimaan, jos todistukset molemmilta osapuolilta tulis samalta jantterilta.

        arvaatkos missätyöpaikassa ?? NO, TYÖSUOJELUPIIRISSÄ !!!!!!!!!!


      • työnantajaa?
        Nimetön kirjoitti:

        arvaatkos missätyöpaikassa ?? NO, TYÖSUOJELUPIIRISSÄ !!!!!!!!!!

        Kun neuvotellaan virkasuhteen ehdoista tai tulkinnoista työnantajaa edustaa työnantajavirkamies, jonka asema on määritelty virkaehtosopimuslainsäädännössä. Työnantajavirkamiehia ovat esimerkiksi ministeriöiden kansliapäälliköt ja osastopäälliköt, keskusvirastojen ylijohtajat
        ja osastopäälliköt sekä virastojen ja laitosten
        päälliköt.

        Näitä työnantaja virkamiehiä on valtionhallinnossa noin 1600 ja heidän oikeuttaan toimia ammattijärjestöissä on rajoitettu. Heiltä on myös kielletty sellainen ammattijärjestöllinen toiminta, joka on ristiriidassa heidän tehtävänsä kanssa.

        Virkasuhdetta tai sopimusten tulkintoja koskevat erimielisyydet käsitellään työnantajavirkamiehen ja luottamusmiehen kesken.

        Kuka tahansa riviesimies ei siis ole valtiolla työnantajan edustaja, vaikka monet sellaisina mielellään itsensä näkevätkin! Ettei vain näin ollut sinunkin esimerkissäsi?


      • Nimetön
        työnantajaa? kirjoitti:

        Kun neuvotellaan virkasuhteen ehdoista tai tulkinnoista työnantajaa edustaa työnantajavirkamies, jonka asema on määritelty virkaehtosopimuslainsäädännössä. Työnantajavirkamiehia ovat esimerkiksi ministeriöiden kansliapäälliköt ja osastopäälliköt, keskusvirastojen ylijohtajat
        ja osastopäälliköt sekä virastojen ja laitosten
        päälliköt.

        Näitä työnantaja virkamiehiä on valtionhallinnossa noin 1600 ja heidän oikeuttaan toimia ammattijärjestöissä on rajoitettu. Heiltä on myös kielletty sellainen ammattijärjestöllinen toiminta, joka on ristiriidassa heidän tehtävänsä kanssa.

        Virkasuhdetta tai sopimusten tulkintoja koskevat erimielisyydet käsitellään työnantajavirkamiehen ja luottamusmiehen kesken.

        Kuka tahansa riviesimies ei siis ole valtiolla työnantajan edustaja, vaikka monet sellaisina mielellään itsensä näkevätkin! Ettei vain näin ollut sinunkin esimerkissäsi?

        esimies on jaoston esimies ja hänen esimiehensä taasen on piiripäällikkö tai sijainen ja piiripäällikön esimies on ministeriössä joku kansliapäällikkö. Puhun työsuojelupiiristä. Tämä jaoston esimies oli samaan aikaan myös JHL:n ltm,


      • tavatonta
        Nimetön kirjoitti:

        esimies on jaoston esimies ja hänen esimiehensä taasen on piiripäällikkö tai sijainen ja piiripäällikön esimies on ministeriössä joku kansliapäällikkö. Puhun työsuojelupiiristä. Tämä jaoston esimies oli samaan aikaan myös JHL:n ltm,

        Tuskin jaoston esimies kuuluu työnantajavirkamiehiin. Niinpä hän ei myöskään ole virka- ja sopimustulkinnoissa työnantajan edustaja. En minä näe tuossa suurempaa rooliristiriitaa.

        On todennäköistä, että hänen alaisilleen tulee asioita, joissa he tarvitsevat luottamusmiehen apua, mutta kokevat hankalaksi kääntyä oman esimies-luottamusmiehensä puoleen. Tuolloin he voivat pyytää apua vaikkapa pää- tai varaluottamusmieheltä.

        Useimmilta työpaikoilta on käytännössä vaikea löytää luottamusmiestä, joka ei olisi jonkun samaan järjestöön kuuluvan esimies tai alainen. Jos esimerkissäsi olisi valittu luottamusmies "rivityöntekijöistä" oltaisiinko jouduttu yhtä outoon tilanteeseen: Kääntyisikö esimies alaisensa puoleen kun hän tarvitsee luottamusmiehen apua omassa asiassaan?

        Tulee myös muistaa, että luottamusmies valitaan vaaleilla. Valituksi tulleella on siis työntekijöiden enemmistön tuki ja luottamus!


    • Anonyymi

      No eipä ole tyyli muuttunut vuosien varrella yhtään kun näitä lukee. Meidän työpaikalta löytyy umpikiero epärehellinen valehteleva ns. Luottamusmies.oma etu ja työntekiöiden mollaaminen on hänen lempi harrastus.tämä mulkku on aikaasaanut joukkopaon teollisuusliitosta ytk.n suojiin.

      • Anonyymi

        itsehän hänet aina uudestansa luottamusmieheksi valitsette.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        itsehän hänet aina uudestansa luottamusmieheksi valitsette.

        Tämähän se on.

        Valitetaan vuodesta toiseen luottamusmiehen toiminnasta, mutta ei olla valmiita vaihtamaan toiseen. Jos ei muutoin niin hakeutumalla luottamusmiesehdokkaaksi ja äänestyttämällä nykyisen luottiksen luottamus. Tosin tuossa on sitten se vaara, että pääsee itse luottamusmieheksi ja joutuu tekemään töitä.

        Luottamusmiehen toimihan ei ole elinikäinen, vaan siihen valitaan säännöllisesti vaaleilla. Jos porukasta ei löydy halukkaita syrjäyttämään nykyistä henkilöä, niin silloin on vain kestettävä omien valintojensa seuraukset.


    • Anonyymi

      Tämä pitää vielä tänäkin päivänä paikkansa.meidän työpaikalla läpeensä kiero riidankylväjä.voin kertoa enemmänkin jos aihe kiinnostaa 🤔

    • Anonyymi

      Vikaa toki on meissä työntekiöissäkin kun olemme siirtyneet melkein kaikki tässä työpaikassa ytk kassaan emme siis saa äänestää.tilanne on hankala ja hyvät neuvot kelpaisivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2057
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1450
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1384
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1321
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1298
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1241
    Aihe