Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Norja ei ole kallis maa

vaan Suomi

Ottaa niin päähän toi sanonta "Norja on tosi kallis maa". Varmasti on ollutkin, mutta Suomi on koko ajan kirimässä välimatkaa kiinni. Jos vertaa vaikka Lidl.no/Lidl.fi,Ikea.no/Ikea.fi ja Elkjop/Gigantti niin yllätys yllätys NORJASSA ON HALVEMPAA!!! Olen itse muuttamassa Norjaan kesällä, insinöörin töitä sillä tuun tekemään niin mun palkkani on 3.5xSuomi palkka!Suomessa on insinöörien palkat poljettu niin alas, ettei palkassa pärjää edes raksatyöläisten kanssa. Aloituspalkat on niin surkeat!!! Ei jää yhtään säästöjä vaikka eläis nuukasti. Täytyy hyvät ihmiset verrata elintasoa eikä verrata suoraan hintoja. Suomessa kaikki hinnat on nousussa, mutta palkat ei kyllä nouse samaan tahtiin. Vituttaa tuommoinen toiminta. Jos Suomessa palkka 2200€ ja Norjassa 9000€ niin ei todellakaan haittaa, jos joku on kalliimpaa kuin Suomessa. Siis SUOMI ON KALLIS MAA!! Mutta muuten paras =)

20

5865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • norja näkyy

      kalliina koska täällä maksaa just ulkona syöminen ja juominen, alkoholi ja tupakka muutenkin. jos täällä asuu niin noilla hinnoilla ei ole mitään merkitystä, tai ei ainakaan siinä mielessä merkitystä että täällä olisi kallista asua. eli antaa suomalaisten ja muiden valittaa ja kauhistella hintatasoa ei meillä täällä mitään hätää ole ;)!

    • saKun

      Vai 9 tonnia/kk liksaa? Se on aika hyvin kun Norjan insinööriliiton mukaan inssin keskipalkka on 33.300 NOK,about 4200€.

      • ...on

        kyllä timpurin palkka.


      • KhwK
        ...on kirjoitti:

        kyllä timpurin palkka.

        ..Norjassa timpuri tienaa huonommin kuin Suomessa?


      • alasta

        Itse olen menossa öljyteollisuuden suunnittelijaksi siellä palkat on todella hyvät. Insinööriliittojen taulukot Suomessa ja Norjassa kertoo vaan keskiarvoja palkoista. Niitä ei kannata tuijottaa


      • IT
        alasta kirjoitti:

        Itse olen menossa öljyteollisuuden suunnittelijaksi siellä palkat on todella hyvät. Insinööriliittojen taulukot Suomessa ja Norjassa kertoo vaan keskiarvoja palkoista. Niitä ei kannata tuijottaa

        Jotkut älypäät vetää tänne jotain keskiarvotaulukoita ja väittää sitten, että Suomessa pärjää paremmin.

        Kaikki on suhteellista. Itse olen Keski-Euroopassa, Norjaankin voisi tulla, mutta ei oikein löydy ihan niitä hommia mitä osaan. Mutta täälläkin pärjää; ei varmaan niin hyvin kuin Norjassa, mutta ehkä samoin kuin Suomessa, mutta täällä taas on ihan kaikki halvempaa kuin ainakin Suomessa.

        Norja olisi kyllä kokeilemisen arvoinen maa asustella.


      • koneteknikka

        moi...

        4200e on aika vähän...olen norjassa töissä ja tiedan etta bussikuski tienaa about saman verran...

        I am working in oil-related company and should say that salaries are very different than in production/services companies

        9000e/kk is a salary for a senior well experienced/positioned engineer.

        I would say that the average of an engineer in Norway is about 6000e/kk..
        and certainly is more than enough for living, seems to be that everything is cheaper than in Finland.

        Regards

        Graduated from Otaniemi/worked as an operator in Finland/Working as Mechanical Engineer in Norway.


    • on...

      Retkeilymajojen ja leirintäalueiden halvimmat hintatasot?

      • Jeg elsker Norge

        Itse olen ollut Altassa (ihan pohjoisessa, pohjoisin suht koht iso kaupunki, vielä ennen Hammerfestiä) leirintäalueella, oli n. 10 € / yö. Oli kyllä ihan mukava paikka. :)


    • suorastaan halpaa!

      Puoltoista vuotta olen täälä Oslossa asustanut ja ei voi valittaa kalliista hintatasosta.
      Työnantaja kun maksaa asunnon ja edestakaiset matkat(lennot) Suomi-Norja kerran kuukaudessa. Ja palkka on omalla alallani 2 kertainen Suomen palkkatasoon verrattuna.

      Suomessa tosin joudun omasta majapaikastani maksuja suorittamaan, kun kotomaassa käväisen.

      Joten jos tienaan siis n 6000€/kk, ja asumisessa säästän, se kun ilmaista, niin onko se nyt sitten niin kallista jos maitolitrasta pitää maksaa n 30senttiä enemmän kuin Suomessa, tai bensa on 10senttiä/litra kalliimpaa?

      • menee hyvin

        Sulla on kyllä hyvät edut: ilmainen asuminen ja lennot. Ilmeisesti teknisellä alalla (6000€/kk)olet. Säästöpossuun jää hyvät säästöt.


      • on kaikki
        menee hyvin kirjoitti:

        Sulla on kyllä hyvät edut: ilmainen asuminen ja lennot. Ilmeisesti teknisellä alalla (6000€/kk)olet. Säästöpossuun jää hyvät säästöt.

        kallista;)Norjassa on moni asia halvempaa kuin Suomessa esim.autot,laivat ja asunnot. Elintarvikkeista esim. kala ja leipä.
        Ulkomaan matkat, vaatteet ja kengät lista on loputon..tietysti turisti syö ja ryyppää kapakassa, toisaalta ei Kempissäkään kaiketi ilmaiseksi voi syödä ja ryypätä? Jos nyt katsoisimme esim. Oslon hintatasoa niin 30 ekellä vetää pihvin ravintolassa, onko se niin helvetin kallista sitten? saman se Hesassakin maksaa...vielä huomioiden sen, että tienasin yli 100tuh. ekee 2007 vero 40%.


      • paratiisissä eläjät

        sitten että pitääkö siellä kullan vuolentaan olla tosiaan joku korkeampi koulutus ku tunnutte inssejä useat olevan? Kuinkas sinne pääsis teollisuuteen tai muuhun hommaan jos ei oo tosiaan isommin koulutusta? Ja mongerratteko sujuvasti norjaa vai pärjääkö alkuun englannilla tai jopa ruottilla jotka sujuu joten kuten?


      • lippatukkaskedekenkä
        paratiisissä eläjät kirjoitti:

        sitten että pitääkö siellä kullan vuolentaan olla tosiaan joku korkeampi koulutus ku tunnutte inssejä useat olevan? Kuinkas sinne pääsis teollisuuteen tai muuhun hommaan jos ei oo tosiaan isommin koulutusta? Ja mongerratteko sujuvasti norjaa vai pärjääkö alkuun englannilla tai jopa ruottilla jotka sujuu joten kuten?

        pärjäät englannilla aluksi aivan hyvin, keikkaluontoista duunari hommaa löytyy melko hyvin.
        tuolta voi katella paikkoja https://www.nav.no/sbl/stillingssok/enkelt.do
        metallialalla palkka pyörii n.200nok/tunti, ja mulla ollut aina ilmanen majoitus 5 vuoden aikana mitä olen tääl pyöriny.
        hyvä asia norjan kimppa majoituksessa että joka työntekijällä oltava oma makuuhuone,
        eikä tarvi kuunnella reijon kuorsausta.
        norjan kotimaanpäiväraha paskempi kun suomessa 250nok=29€, suomessa täl hetkellä on 34e.

        lomarahan osuus on n.11% ja siitä ei pidätetä veroja.

        maan kalleudesta tulee ekana mieleen:
        -sakot
        -oslon taksit (ahlämikuski rokottaa ison siivun) ...muualla kuin oslos halvempia
        -tupakka (tääl on nähny akkojenkin käärivän sätkiä)
        -julkiset (mut niinhän on myös suomessa)
        -lihatuotteet (kamala on kilohinta ja surkeet valikoimat kaupoissa)


    • tajii

      "Olen itse muuttamassa Norjaan kesällä, insinöörin töitä sillä tuun tekemään niin mun palkkani on 3.5xSuomi palkka!Suomessa on insinöörien palkat poljettu niin alas, ettei palkassa pärjää edes raksatyöläisten kanssa."

      Niin ja tuota, mahtaako Suomessa edes oikein olla aloitteleville insinööreille hommia. Omakohtainen käsitykseni on, että yhtä insinöörin paikkaa kohden valmistuu suunnilleen kymmenen insinööriä amk:n Aku Ankka ingenjööri- linjalta. Luonnollisesti hommista joita voi apinakin tehdä, ei makseta.

      • Tosi vanha

        Piti ihan kaksi vuotta vanha viestikeju etsiä, että pääsi räkyttämään.


      • tajii
        Tosi vanha kirjoitti:

        Piti ihan kaksi vuotta vanha viestikeju etsiä, että pääsi räkyttämään.

        Ei ne faktat siitä ole varmaankaan kauheasti muuttuneet. Mielestäni entistä ajankohtaisempi aihe jopa tällä hetkellä.


    • Norja on halpa

      Jos haluatte kalliiseen maahan niin muuttakaa Tanskaan.

    • Hieno maa

      Yksi asia miksi minua kiinnostaa Norja on siksi että siellä on todella kauniita nähtävyyksiä kuten vuonot, vuoristo ja rannikot. Palkkojen takia en olisi muuttamassa sinne. Norjan rannikolla voi nähdä jopa valaita uimassa eli todella mielen kiintoinen valtio se kyllä on :)

    • Työtön Norjaan

      Mitenkä työtön voi hakea töitä Norjasta. Onko joku määrätty aika kun pitäisi duunia löytää? Ja mistä tulee tuet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2267
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1407
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1374
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1210
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe