Joka sunnuntai, kun menemme kirkkoon, emme oikeasti mene kirkkoon - vaan Jeesukseen Kristukseen. Sen takia kirkko ei mielestäni ole tylsää. Luulen, että ne ihmiset, jotka sanovat että Jumalanpalvelukset ovat kaavamaisia, ovat tulleet ennenkaikkea kirkkoon eivätkä Jeesukseen Kristukseen. Tiedän tulleeni Jeesukseen Kristukseen, enkä koe muuta kuin iloa kirkossa olemisesta.
Koska en osaa laulaa, keskityn virsien aikana joko kuuntelemaan niiden sanoja, tai sitten vuoropuheluun Jumalan kanssa, taikka joskus molempiin samanaikaisesti. Pastori ehkä luulee, että minua haukotuttaa kun en laula mutta huuleni kuitenkin voivat liikkua kun puhun Jumalalle.
Saarnoja minä rakastan jos niissä puhutaan Jumalasta, tai Jumalasta ja ihmiselämästä rinnastaen. Jos saarnassa ei keskitytä Jumalaan, en tunne olevani kirkossa ja tekis mieli pois. Luultavasti moni muukin tuntee näin.
Mitä saarnoihin tulee, pastoreita on kahta lajia niitä esittämässä. Toiset esittää itsensälaisen saarnan, saarnaten aiheesta joka on heille läheinen ja josta jotain tietävät, muutenkin kuin vain saarnatuolissa. Nämä ovat parhaita.
Toiset taas saarnaavat mistä vain, vaikkei aihe olisikaan “heidänlaisensa“. Henkilökohtaisen kiinnostuksen puute kuulastaa läpi.
Tosin, on tietysti niitä, joilla on laajat kiinnostuksen kohteet, ja osaavat saarnata laajalti ja toden tuntuisesti.
Erityisesti vielä rakastan saarnoja joista oppii jotain.
Mielestäni Suomessakin voitaisiin seurata joittenkin muiden maiden esimerkkiä, ja Jumalanpalveluksen jälkeen olisi vielä Raamattutunti, jonka pastori pitäisi.
Ensin pieni (kahvi?)tauko, ja ne jotka
haluavat voisivat sitten osallistua tunnille.
Rakastan myös liturgiaa ja Herran siunausta. Herran siunaus todella siunaa minua, ja tiedän että minulla tulee olemaan hyvä viikko koska olen saanut siunauksen vastaanottaa. Se on nimittäin todellinen.
Siunaus on hyvin kaunis ja Raamatullinen tapa.
Siunauksen aikana tekisi mieli joskus laittaa kädet ilmaan vastaanottamaan siunaus, mutta en oikein uskalla, sillä silloin minua varmaan luultaisiin helluntailaiseksi, eikä annettaisi ehtoollista. Tietääkö joku, onko näin? Saako luterilaisessa Jumalanpalveluksessa ehtoollista, jos laittaa kädet ilmaan liturgian aikana?
Tämä tuokin minut seuraavaksi rakastamaani kohtaan, eli ehtoolliseen. Nyt kun ymmärrän ehtoollisen tarkoituksen, on sekin hyvin ihana toimitus. (Tosin tiedän yhden kirkon, jonka viini oli aika pahan makuista, enkä siellä mennyt ehtoolliselle pitkään aikaan.) Ehtoollisessa vastaanotamme Jeesuksen Kristuksen konkreettisesti.
Kuitenkin ne, jotka ovat vain kirkossa osallistumassa muodollisuuksiin, eivät voi sitä tietää. Olen miettinyt, että varmaan kirkko on tylsää niille, jotka eivät tiedä olevansa Jeesuksessa Kristuksessa vaan luulevat olevansa vain kirkossa.
LUTERILAISEN JUMALANPALVELUKSEN MERKITYS
17
343
Vastaukset
- A-tarkkailija
Käsien pystyyn nostaminen ei ole syy luterilaisessa kirkossa ehtoollisesta kieltämiseen joten jos pakottavaa tarvetta tuntuu niin antaa palaa vaan!
Kuitenkin tiedoksesi että luterilaisuudessa käsien nostaminen ei ole ollut tapana joten sitä voidaan kummeksua ja saatat saada osaksesi vähintään ihmetteleviä katseita, ehkä paheksuntaakin. Helluntailaisuuteenhan sellainen yleensä liitetään ja siitä juontaa tuo vieroksuntakin suurimmaksi osaksi.
Sanoisin kuitenkin näin että mikään ei estä sinua jos tahdot ja toisaalta; -mitä asia muille kuuluukaan edes? Eipä mitään! Se on sinun ja Jumalasi välinen asia. Se hyvä puoli jumalanpalveluksessa kuitenkin on että siellä ei ketään "epäillä" mistään eikä ehtoollista pidätetä keltään joka siihen polvistuu. Jos siis et väitä siitä mitä ihmiset sinusta ajattelevat, nosta vapaasti kätesi ylistämään Jumalaasi! Siinä ei ole mitään epäluterilaista.
Hyvää ja siunausrikasta kesää sinulle! - ev. lut. pappi
Tervehdys,
Kyllä joskus omassa nuoruudessani pappi opetti meille nuorille, että voimme halutessamme laittaa kädet vähän niinkuin sivuille merkkinä siitä, että otamme vastaan siunauksen.
Itse olen nykyisin ev. lut. kirkossa pappina, eikä minua ainakaan häiritse, jos joku nostaa kädet ylös.
Itse olen joskus pitänyt käsiä ylhäällä Jumalan Karitsaa -laulettaessa tai sitten Pyhä-hymnissä, koska olen kokenut niin suuren kiitollisuude Jumalaa kohtaan. Ihan siis seurakuntalaisten joukossa ollessani. Itse usein käytän muutenkin liturgisia eleitä, esim nosta. käteni siunatessani ihmisiä Herran siunauksella, toiset eivät näitä käytä ollenkaan.
Täytyy vielä sanoa tuosta Herran siunauksesta, että olen huomannut siihen liittyen jännän hengellisen jutun. Usein Herran siunausta luettaessa koen, että alttarin takaa ikää kuin lähtee tuuli, joka puhaltaa seurakunnan halki. En ole viitsinyt siitä kauheasti seurakuntalaisille puhua, mutta tosi usein olen kokenut sen. Joten, jos haluat nostaa kätesi ylös, niin antaa palaa vaan! :D- Peku Laatio
että jumala on ikäänkuin odottamassa vuoroaan selkäsi takana ja lähtee liikkeelle kun nostat käsiäsi, tai sitten kirkossa on läpiveto, jonka tunnet käsiisi kohottaessasi niitä?
- vuodattaa
Peku Laatio kirjoitti:
että jumala on ikäänkuin odottamassa vuoroaan selkäsi takana ja lähtee liikkeelle kun nostat käsiäsi, tai sitten kirkossa on läpiveto, jonka tunnet käsiisi kohottaessasi niitä?
siunauksensa seurakuntalaisten ylle.
- toinenkin kokee
Jumalanpalveluksen (Messun) hyvänä ja antoisana. En ymmärrä, miksi pitää hokea aina, "jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksesi..." sillä sitähän me tehdään aina silloin, kun käydään kirkossa, kun lausutaan siellä Uskontunnustus, ekakerran Korfirmaatiossa. Ennen vähän huvittuneena katselin sitä Ristinmerkin tekemistä, mitä katolisessa kirkossa jatkuvasti toistetaan, mutta pojan rippikoulu opettaja opetti, kuinka laitat kolme sormea yhteen, Isä, Poika ja Pyhähenki ja viet otsalta alas ja oikealta vasemmalle käden; siunaat näin pään sydämen ja kätten työt tai ilmansuunat, lausuen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Silloin vasta tajusin sen siunauksen ajatuksen. Teen näin kirkossa siunauksen aikana. Minusta on ihanaa laulaa (vaikka en ole hyvä siinä) kirkossa, (jotkut sävelmät ovat kauheita, esim. jazz), koska kerrostalossa ei voi laulaa, ihmiset ei pidä hengellisistä asioista täällä lähellä ainakaan, saisi häädön pian.
- Amin Fuula
Oletko varma, ettei se loukkaa ketään varsinkaan silloin, jos kovasti ojentelet, joka ilmansuuntaan vai olikko se ylös alas ja sivuille ja keskelle? Me näet pidemme pienenä aina sormet ristissä kun narrasimme muita.
- eimunjuttu21
ok :/
- eimunjuttu21
en tiedä miksi edes kommentoin kun ei kiinnosta tää :) no ihan sama
- traditiotatarvitaan
Ihan hyvä, että vedit vanhan aiheen. Tässähän oli hyvää keskustelua, sääli, etten ole ollut paikalla kun sitä on käyty ja nuo hyvät keskustelijat ovat kenties kadonneet muille laitumille. Erityisesti mielenkiintoista mitä tuo ev.lut pappi sanoi. Näemmä keskustelu on vuodelta 2008.
MIten muuten luterilaiset jos sattumalta lukevat palstaa, kokevat tuollaisia asioita. Kyllä itsellläkin on ollut tuo, että sieltä todella tulee siunaus ja mielestäni pappi voi kohottaa kädet (se on eri asia, sitten kun aletaan kokonaan vain huojumaan siellä kädet ylhäällä).
Nyt sitten, noudattaa kuitenkin hieman kohteliaisuutta te muut, jotka ette ole luterilaisia, tai sitten ollaan jotain muuta maailmankatsomusta, jos haluatte ottaa tähän osaa.
Meillähän kuitenkin kirkossa on nykyään enemmän vaihtoehtojumalanpalveluksia, ja niitä alkaa olla jo liikaakin. Tänäänkin toisessa ketjussa sanottiin, ettei saatu enää tv:stä nähdä edes (ja Yleradiokin on nykään yhtä kokeilua täynnä) perinteistä adventtipalvelusta, vaan paremminkin vain jonkinlainen konsertti, ilm. modernia musiikkia, eikä liturgiaa.
Tänään luin jostain, että itse asiassa luterilaisen kirkon kirkkovuoden kiertokin on jopa vanhempaa perua kuin katolilaisten siinä mielessä, että heille on keksitty kaikenlaisia päiviä lisää viime aikoina.
Mutta nyt kun ev.lutista on kaikin tavoin tulossa vapaasuunta, ja k a i k k i mahdollinen traditio ja perinne halutaan heittää ovesta ulos (varmaan pian apostolista uskontunnustusta ja Nikean uskontunnustusta myöten), mitä mieltä siitä olette? Ei sinne yhtään enempää ihmisiä todennäköisesti tule, vaikka seistäisi päällään ja keksittäisiin uusia viihde-elementtejä, mutta tämä jumalanpalvelustraditio menetetään. Itse asiassa sekin kertoo Jumalasta ja ihminen tarvitsee myös kiinnekohdan ja juuret. Muuten ollaan tyhjän päällä. - traditiotatarvitaan
Siis vanhin kirkkovuoden kierto läntisessä kristikunnassa, ortodokseilla on tietysti omansa.
traditiotatarvitaan kirjoitti:
Ihan hyvä, että vedit vanhan aiheen. Tässähän oli hyvää keskustelua, sääli, etten ole ollut paikalla kun sitä on käyty ja nuo hyvät keskustelijat ovat kenties kadonneet muille laitumille. Erityisesti mielenkiintoista mitä tuo ev.lut pappi sanoi. Näemmä keskustelu on vuodelta 2008.
MIten muuten luterilaiset jos sattumalta lukevat palstaa, kokevat tuollaisia asioita. Kyllä itsellläkin on ollut tuo, että sieltä todella tulee siunaus ja mielestäni pappi voi kohottaa kädet (se on eri asia, sitten kun aletaan kokonaan vain huojumaan siellä kädet ylhäällä).
Nyt sitten, noudattaa kuitenkin hieman kohteliaisuutta te muut, jotka ette ole luterilaisia, tai sitten ollaan jotain muuta maailmankatsomusta, jos haluatte ottaa tähän osaa.
Meillähän kuitenkin kirkossa on nykyään enemmän vaihtoehtojumalanpalveluksia, ja niitä alkaa olla jo liikaakin. Tänäänkin toisessa ketjussa sanottiin, ettei saatu enää tv:stä nähdä edes (ja Yleradiokin on nykään yhtä kokeilua täynnä) perinteistä adventtipalvelusta, vaan paremminkin vain jonkinlainen konsertti, ilm. modernia musiikkia, eikä liturgiaa.
Tänään luin jostain, että itse asiassa luterilaisen kirkon kirkkovuoden kiertokin on jopa vanhempaa perua kuin katolilaisten siinä mielessä, että heille on keksitty kaikenlaisia päiviä lisää viime aikoina.
Mutta nyt kun ev.lutista on kaikin tavoin tulossa vapaasuunta, ja k a i k k i mahdollinen traditio ja perinne halutaan heittää ovesta ulos (varmaan pian apostolista uskontunnustusta ja Nikean uskontunnustusta myöten), mitä mieltä siitä olette? Ei sinne yhtään enempää ihmisiä todennäköisesti tule, vaikka seistäisi päällään ja keksittäisiin uusia viihde-elementtejä, mutta tämä jumalanpalvelustraditio menetetään. Itse asiassa sekin kertoo Jumalasta ja ihminen tarvitsee myös kiinnekohdan ja juuret. Muuten ollaan tyhjän päällä.En nyt ihan noin sanoisi, että kaikki traditio ollaan hylkäämässä. Paljon on vapailta suunnilta omaksuttu uutta ja välillä se on virkistävää. Ylen ongelmana on kun se yrittää olla tasapuolinen eri suuntausten kanssa, joten yllätyksiä aina on. Itse kyllä tykkään vaihtelustakin.
Eiköhän suurimmassa osassa suomen kirkkoja vielä noudateta melkoisia traditioita? Itse käyn toisinaan ortodoksisen kirkon vigilioissa, joissa on hartautta joita ei niin luterilaisessa kirkossa paljoa ole.- luopiokirkko.on
mummomuori kirjoitti:
En nyt ihan noin sanoisi, että kaikki traditio ollaan hylkäämässä. Paljon on vapailta suunnilta omaksuttu uutta ja välillä se on virkistävää. Ylen ongelmana on kun se yrittää olla tasapuolinen eri suuntausten kanssa, joten yllätyksiä aina on. Itse kyllä tykkään vaihtelustakin.
Eiköhän suurimmassa osassa suomen kirkkoja vielä noudateta melkoisia traditioita? Itse käyn toisinaan ortodoksisen kirkon vigilioissa, joissa on hartautta joita ei niin luterilaisessa kirkossa paljoa ole.Jumalan ja Jeesuksen evl. kirkko on jo hylännyt joten ihan sama mitä on jäljellä.
Jeesuksen eettiset opetukset ovat kaikilta kirkoilta ja lahkoilta olleet unohduksissa kautta aikain, ainakin pääsääntöisesti. Nyt liberaalit ovat evl.kirkoissa nämä ottaneet vakavasti ja pyrkivät niitä toteuttamaan ja sekös konservatiivisia ja lahkolaisia ottaa päähän.
- traditiotatarvitaan
mummomuori kirjoitti:
En nyt ihan noin sanoisi, että kaikki traditio ollaan hylkäämässä. Paljon on vapailta suunnilta omaksuttu uutta ja välillä se on virkistävää. Ylen ongelmana on kun se yrittää olla tasapuolinen eri suuntausten kanssa, joten yllätyksiä aina on. Itse kyllä tykkään vaihtelustakin.
Eiköhän suurimmassa osassa suomen kirkkoja vielä noudateta melkoisia traditioita? Itse käyn toisinaan ortodoksisen kirkon vigilioissa, joissa on hartautta joita ei niin luterilaisessa kirkossa paljoa ole.Niin eli siis sillä tavalla luterilaisuus juuri katoaa, että joka haluaa hartaampaa jumalanpalvelusta, pitää mennä sellaiseen joko katolilaiseen tai ortodoksiseen.
Tuo adventtipalvelus tv:ssä oli nyt tosiaan luterilaisen kirkon, ja se oli paremminkin konsertti ja siellä taputetiin esiintyjille. (se oli näitä nojatuolipalveluksia, joita ainoastaan tulee niinä harvoina kertoina kun lut.palvelus lähetetään tv:stä - ja adventtina ei tosiaankaan ollut sopiva, vaan sen olisi pitänyt olla kaikille. Nyt se ei ollut kaikille, vaan vain sellaisille, jotka haluavat tuollaista. Se, että kirkko oli melko täynnä, ei ollut mikään merkki, niin aina on 1. adventtina, siellä on enemmän ihmisiä silloin, toivottavasti heistäkin kaikkia oli tiedotettu, mistä on kyse, ettei tullut yllätyksenä. Näissähän on se omituisuus, että tilaisuuksia ja konsertteja voidaan järjestää, nyt on vain se, että niitä on alettu järjestää jumalanpalveluksen tilalla.)
Aikoinaanhan joku roomalainen kirjoitti, miten alkukristiyt lauloivat hymniä aamunkoitteessa Kristukselle, tuskinpa se olisi tätä nykymusiikkia ja sen ajan porukan remumusiikkia. Sitä remua on nyt kuitenkin alettu tuputtamaan kaikille. traditiotatarvitaan kirjoitti:
Niin eli siis sillä tavalla luterilaisuus juuri katoaa, että joka haluaa hartaampaa jumalanpalvelusta, pitää mennä sellaiseen joko katolilaiseen tai ortodoksiseen.
Tuo adventtipalvelus tv:ssä oli nyt tosiaan luterilaisen kirkon, ja se oli paremminkin konsertti ja siellä taputetiin esiintyjille. (se oli näitä nojatuolipalveluksia, joita ainoastaan tulee niinä harvoina kertoina kun lut.palvelus lähetetään tv:stä - ja adventtina ei tosiaankaan ollut sopiva, vaan sen olisi pitänyt olla kaikille. Nyt se ei ollut kaikille, vaan vain sellaisille, jotka haluavat tuollaista. Se, että kirkko oli melko täynnä, ei ollut mikään merkki, niin aina on 1. adventtina, siellä on enemmän ihmisiä silloin, toivottavasti heistäkin kaikkia oli tiedotettu, mistä on kyse, ettei tullut yllätyksenä. Näissähän on se omituisuus, että tilaisuuksia ja konsertteja voidaan järjestää, nyt on vain se, että niitä on alettu järjestää jumalanpalveluksen tilalla.)
Aikoinaanhan joku roomalainen kirjoitti, miten alkukristiyt lauloivat hymniä aamunkoitteessa Kristukselle, tuskinpa se olisi tätä nykymusiikkia ja sen ajan porukan remumusiikkia. Sitä remua on nyt kuitenkin alettu tuputtamaan kaikille.Paitsi että luterilaisessa kirkossa ei koskaan ole ollutkaan sellaista ”hartautta” kuten ortodoksikirkossa. katolisesta en tiedä, koska niissä en ole ollut mukana. Vaihtelu on ihan hyvä asia, kunhan pääasia siellä säilyy.
Konserteista en juuri pidä, koska yleensä ne edustavat sellaista musiikkigenre, josta en oikein välitä.
alkuseurakunnat lauloivat ja soittivat sen ajan ”muotisävelmiä”. Pääasiahan on että se tulee aidosta sydämestä – ei niinkään muodosta.- traditiotatarvitaan
Oletko käynyt aikakoneella paikalla katsomassa alkuseurakunnan toimintaa. Enemmän ollaan tutkimuksessa kallistuttu sille puolelle, että se on muistuttanut melko alusta synagoogapalvelusta ja voi olla varma, ettei siellä rilluteltu suosikkisävelmien tahdissa.
Populaarimusiikki tekee siitä nimenomaan halvempaa ja mitättömämpää. Alkukristitythän jopa paastosivat, näkyy Apostolien teoista, joten vaikea kuvitella heitä minkään populaarirallattelun parissa.
(Ja jo Paavalia näytti ärsyttävän kun ehtoollisellea kohkasivat ilmeisesti sivistymättömät ihmiset miten taisivat, ja jotkut olivat jopa juovuksissa liiasta viinin juonnista, joten eiköhän neuvoja annettu hieman arvokkaampaan käyttäytymiseen.) traditiotatarvitaan kirjoitti:
Oletko käynyt aikakoneella paikalla katsomassa alkuseurakunnan toimintaa. Enemmän ollaan tutkimuksessa kallistuttu sille puolelle, että se on muistuttanut melko alusta synagoogapalvelusta ja voi olla varma, ettei siellä rilluteltu suosikkisävelmien tahdissa.
Populaarimusiikki tekee siitä nimenomaan halvempaa ja mitättömämpää. Alkukristitythän jopa paastosivat, näkyy Apostolien teoista, joten vaikea kuvitella heitä minkään populaarirallattelun parissa.
(Ja jo Paavalia näytti ärsyttävän kun ehtoollisellea kohkasivat ilmeisesti sivistymättömät ihmiset miten taisivat, ja jotkut olivat jopa juovuksissa liiasta viinin juonnista, joten eiköhän neuvoja annettu hieman arvokkaampaan käyttäytymiseen.)Tiedätkö sinä, mitä ovat tuon ajan ”suosikkisävelet” olleet? Millaista musiikkia kuuntelivat juutalaiset tai roomalaiset? Entä muissa lähialueen kaupungeissa?
Se porukka joka lähti uuteen juutalaisuuden muotoon mukaan, oli aika tavalla ”populaaria” eli kansanomaista. Eivät kaikki korkeasti sivistyneet ja oppineet olleet se suurin joukko. Ja se taisi juuri Paavaliakin välillä ärsyttää, että tavatkin olivat aika populaareja?
”Käsityksemme antiikin musiikista perustuvat vielä eläviin traditioihin, soitinlöytöihin, maljakkomaalauksiin ja korkokuviin, kirjallisuusesimerkkeihin sekä yli 50 säilyneeseen nuottifragmenttiin.”
http://muhi.siba.fi/xwiki/bin/view/Muhi/View?id=ant_antiikki1
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881813
- 561000
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/91985- 9945
Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html200914IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56879Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos60857Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.173789Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41760Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.79756