Mitä tehdä kun työnantaja ei kirjoita työtodistusta?

Ei todistusta=Ei rahaa.

Määräaikainen työsuhteeni päivittäistavaraliikkeessä päättyi kolme viikkoa sitten. Luonnollisesti ilmoittauduin työvoimatoimistoon heti tämän jälkeen. He sanoivat sieltä että en ole virallisesti työtön, ennen kuin toimitan heille työtodistuksen, mistä näkee että työsuhteeni on päättynyt. Näin ollen en ole oikeutettu tukiinkaan. Olen laittanut entiselle työnantajalleni lukuisia pyyntöjä työtodituksesta ja selittänyt myös, miksi sen todistuksen saanti on niin tärkeää. En ole saanut vastausta. Olen käynyt uudelleen myös työvoimatoimistosta ja selittänyt etten ole enää töissä ja haluan työttömyysturvan piiriin. Jälleen sain saman vastauksen, eli todistus on toimitettava ennen kuin he tekevät mitään. Onneksi minulla on vielä yksi palkka ex-työpaikastani tulossa, minkä avulla pärjään vielä kuukauden eteenpäin. Mutta entä sen jälkeen? Voiko olla niin etten koskaan saa työttömyysturvaa koska minulla ei ole todistusta esittää lakanneesta työsuhteesta? Aika merkillistä minun mielestäni, eihän tämän näin voi mennä...

6

1725

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvokki

Mene työvoimatoimistoon ja pyydä virkailijaa puhelimitse selvittämään työnantajaltasi työsuhteesi päättymissyy ja päättymispäivä, työvoimaneuvoja voi myös työnantajaa pyytää lähettämään työtodistuksen sinulle.
      Eli edellä mainittu kuuluu työvoimaneuvojan toimenkuvaan.

• Minä

....voit ottaa yhteyttä joko ammattiliittoon tai jos sellaiseen et kuulu niin koti kuntasi työsuojelupiiriin puhelinluettelosta löytyy yhteystiedot.

• Ali

Kyllä työvoimahallintoon tulee riittää myös työsopimus, jonka olet tehnyt aloitettuasi siellä työt. Siihen on laitettava aloitus ja loppumispäivä, jos olet määräaikainen. Nykyään vaan tehdään ohi sopimuksien ja siksi todennäköisesti vaativat työtodistusta. Varmista työtodistuksesi saanti ja loppupalkkakin, sillä yleensä ne on oltava muutaman päivän sisällä työn päättymisestä.
      Selvitä asia perinpohjin työvoimatoimistossa, sillä heidän on kerrottava milloin olet oikeutettu saamaan työttömyysturvaa.

• varastotyöntekijä

Minua kiinnostaisi tietää mikä siinä työtodistuksen kirjoittamisessa on joillekin työnantajille niin vaikeaa/vastenmielistä, että sitä ei haluta tehdä? Eihän siitä aiheudu työnantajalle mitään taloudellista tai muutakaan haittaa. Minulle ainakin riittäisi todistus ilman työtaitojen arviointia, joten en ymmärrä mikä voi olla esteenä. Vaikuttaa vain turhalta entisen työntekijän kiusaamiselta.

• AAA+

mikä tuntuu olevan monien työnantajien vaiva nykypäivänä.

• byrokraatti
        AAA+ kirjoitti:

mikä tuntuu olevan monien työnantajien vaiva nykypäivänä.

Työsuojelupiiriin, joka sitten rupeaa puolestasi todistusta vonkaamaan. Todistuksen penääminen työnantajalta ei kuulu te-toimiston toimenkuvaan, siellä asioidessa pitää olla jo paperit kunnossa. Työsopimus ei riitä, työstähän on näet voitu toki sopia, muttei ole mitään takeita siitä, että sopimusta on noudatettu. Siksi ainoa oikea paperi on työtodistus. Jos työnantaja ei toimita työsuojelupiirinkään pyynnöstä todistusta, tulee sinun pyytää piiriltä todistus siitä, että he ovat todistusta pyytäneet, mutta sitä ei ole toimitettu, ja vie se sitten te-toimistoon. Niin ja pyydä vielä että tuohon työsuojelupiirin todistukseen merkitään ilmoittamasi työsuhteen alkamis-ja päättymispäivät ja mieluummin vielä lisävakuudeksi mahdollinen palkkatodistus/tilinauha, josta ko. päivämäärät näkyvät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      183
      1799
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      115
      949
    3. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      116
      857
    4. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      755
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      209
      694
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      135
      646
    7. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      56
      631
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      21
      614
    9. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      54
      586
    10. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      38
      568
    Aihe