Haluan korostaa, ettei tämä kirjoitus ole mitenkään atonaalista musiikkia vastaan. Sen sijaan mielestäni on väärin, että monet nykymuusikot suhtautuvat ylenkatsoen nuoria tonaalisen musiikin säveltäjiä kohtaan. Tämä on suuri ongelma niille nuorille säveltäjille (kuten minulle), jotka säveltäisivät mieluummin tonaalista musiikkia. Kun monet nykyiset musiikin ammattilaiset "väheksyvät" uutta tonaalista musiikkia, on monien nuorempien säveltäjien vaikea saada ääntään ja musiikkiaan kuuluviin. Ihmettelen, miksei kaikki uusi musiikki, tonaalinen ja atonaalinen, voi elää "rinta rinnan". Säveltäjän pitäisi itse saada valita, säveltääkö musiikkia ilman sävellajia vai ei. Siihen ei pitäisi saada liialti vaikuttaa muiden ammattilaisten asenteet.
Miksi uuden musiikin on oltava atonaalista?
11
967
Vastaukset
- kerran..
Kirjoitin jo kerran mielipiteeni ks. asiasta
mutta koko ketju oli poistettu, miksi?
Siis, tonaalista musiikkia on sävelletty vuosisatoja. Kerroppa mitä muiden säveltäjien
mielipiteet voivat vaikuttaa sinun tekemisiisi?
Ei kai kukaan voi määrätä mitä sävelletään,
vai miten on? Mitä ja minkä laista on musiikkisi.
Siis kerro.- mahler
että nuoret säveltäjät tarvitsevat välttämättä tukea ammattilaistasolta. Minua taas on painostettu siirtymään atonaalisempaan suuntaan, haluni säveltää tonaalista musiikkia on yritetty "tukahduttaa". Eihän kukaan periaatteessa voi määrätä, miten sävellän. Silti, nuorelle, vielä omaa tyyliä hakevalle säveltäjälle, kuten minulle, ammattilaistasolta tulevat neuvot ja ohjeet on otettava vakavasti. Kuten arvata voit, musiikkini on siis tonaalista. Kuuntelen paljon mm. Mahleria ja Richard Straussia, mutta myös paljon muuta varhaisempaa musiikkia. En osaa sanoa kenen musiikkia minun musiikkini olisi lähinnä, modulaatiota on jonkin verran, mutta ei läheskään niin paljon kuin Mahlerin tai Straussin musiikissa. Musiikkini kuitenkin kehittyy kokoajan pikkuhiljaa tähän suuntaan, mutta atonaalisuuden polulle en tahtoisi kääntyä.
- kantasi..
mahler kirjoitti:
että nuoret säveltäjät tarvitsevat välttämättä tukea ammattilaistasolta. Minua taas on painostettu siirtymään atonaalisempaan suuntaan, haluni säveltää tonaalista musiikkia on yritetty "tukahduttaa". Eihän kukaan periaatteessa voi määrätä, miten sävellän. Silti, nuorelle, vielä omaa tyyliä hakevalle säveltäjälle, kuten minulle, ammattilaistasolta tulevat neuvot ja ohjeet on otettava vakavasti. Kuten arvata voit, musiikkini on siis tonaalista. Kuuntelen paljon mm. Mahleria ja Richard Straussia, mutta myös paljon muuta varhaisempaa musiikkia. En osaa sanoa kenen musiikkia minun musiikkini olisi lähinnä, modulaatiota on jonkin verran, mutta ei läheskään niin paljon kuin Mahlerin tai Straussin musiikissa. Musiikkini kuitenkin kehittyy kokoajan pikkuhiljaa tähän suuntaan, mutta atonaalisuuden polulle en tahtoisi kääntyä.
En sävellä, olen muusikko. Atonaalisen musiikin
soittaminen ei ainakaan minua "sytytä". Nykymusiikki hakee suuntaansa, halutaan irti
vanhasta. Tonaalinen edustaa vanhaa joillekin
säveltäjille. Sanoin aikaisemmin atonaalisen musiikin olevan epämeloodista. Miksi olet
"riippuvainen" vanhempien säveltäjien mielipiteistä, eiväthän he ratkaise uraasi.
Klassisem musiikin historiasta löytyy säveltäjiä
jotka hyvinkin nuorina itsenäisesti loivat teoksiaan. Mahler ja Straus ovat varmasti hyviä
esikuvia, olen soittanut kummankin musiikkia.
Oletko tarjonnut teoksiasi jonnekin? Eikö
kannattaisi tarjota niitä esim. jollekin
kamariyhtyeelle, parhaan palautteen saisit
soittajilta ja yleisöltä. - mahler
kantasi.. kirjoitti:
En sävellä, olen muusikko. Atonaalisen musiikin
soittaminen ei ainakaan minua "sytytä". Nykymusiikki hakee suuntaansa, halutaan irti
vanhasta. Tonaalinen edustaa vanhaa joillekin
säveltäjille. Sanoin aikaisemmin atonaalisen musiikin olevan epämeloodista. Miksi olet
"riippuvainen" vanhempien säveltäjien mielipiteistä, eiväthän he ratkaise uraasi.
Klassisem musiikin historiasta löytyy säveltäjiä
jotka hyvinkin nuorina itsenäisesti loivat teoksiaan. Mahler ja Straus ovat varmasti hyviä
esikuvia, olen soittanut kummankin musiikkia.
Oletko tarjonnut teoksiasi jonnekin? Eikö
kannattaisi tarjota niitä esim. jollekin
kamariyhtyeelle, parhaan palautteen saisit
soittajilta ja yleisöltä.suurin tekijä, joka säveltämiseeni vaikuttaa, on opettajani, joka on painostanut minua säveltämään atonaalista musiikkia. Sävellykset, joita teen opettajani "nähden" ovat atonaalisia, enkä itse pidä niistä kovinkaan paljon. Opettajani on kuitenkin ollut suht tyytyväinen. Tonaalista musiikkia sävellän siis vapaa-aikana, ilman opettajan neuvoja tai valvontaa. Olen kuitenkin vielä sangen nuori, kohta 16 vuotias, ja tarvitsen myös opastusta tonaalisen musiikin parissa.
Siitä, olenko tarjonut teoksiani jonnekin; en ole vielä edes täysikäinen, enkä usko kovin monen ammattilaissoittajan innostuvan näin nuoren ja kokemattoman säveltäjän teoksista. Sen sijaan olen kyllä säveltänyt ja suunnittelen säveltäväni teoksia opistoni jousi- ja puhallinorkestereille. Tämähän on ihan hyvä tapa nähdä sitten muiden nuorien muusikoiden sekä vähäisen yleisön mielipiteet teoksistani. Aionkin ensi vuonna tarjota joitain teoksia näille orkestereille. Tähän mennessä vain yksi teokseni on esitetty yleisölle ja ensiviikolla esitetään toinen, yleisö on kuitenkin kouluni oppilaat ja opettajat, kovin montaa muusikkoa ei ole mukana joukossa, enkä voi siis saada kovinkaan paljoa rakentavaa palautetta. - sinun olevan
mahler kirjoitti:
suurin tekijä, joka säveltämiseeni vaikuttaa, on opettajani, joka on painostanut minua säveltämään atonaalista musiikkia. Sävellykset, joita teen opettajani "nähden" ovat atonaalisia, enkä itse pidä niistä kovinkaan paljon. Opettajani on kuitenkin ollut suht tyytyväinen. Tonaalista musiikkia sävellän siis vapaa-aikana, ilman opettajan neuvoja tai valvontaa. Olen kuitenkin vielä sangen nuori, kohta 16 vuotias, ja tarvitsen myös opastusta tonaalisen musiikin parissa.
Siitä, olenko tarjonut teoksiani jonnekin; en ole vielä edes täysikäinen, enkä usko kovin monen ammattilaissoittajan innostuvan näin nuoren ja kokemattoman säveltäjän teoksista. Sen sijaan olen kyllä säveltänyt ja suunnittelen säveltäväni teoksia opistoni jousi- ja puhallinorkestereille. Tämähän on ihan hyvä tapa nähdä sitten muiden nuorien muusikoiden sekä vähäisen yleisön mielipiteet teoksistani. Aionkin ensi vuonna tarjota joitain teoksia näille orkestereille. Tähän mennessä vain yksi teokseni on esitetty yleisölle ja ensiviikolla esitetään toinen, yleisö on kuitenkin kouluni oppilaat ja opettajat, kovin montaa muusikkoa ei ole mukana joukossa, enkä voi siis saada kovinkaan paljoa rakentavaa palautetta.Jo musiikki opintojesi suorittanut.elikkä
että ikäsi oli noin 25 vuotta. Siis, säveltäminen
vaatii paljon, pitää tuntea kaikkien soittimien
mahdollisuudet, pitää osata itse hallita jokin soitin (piano) esim, millä voi testata ja kuunnella
mitä tekee. Sanoisin näin, suorita opintosi loppuun, tee työtä ja lujasti, se on ainoa
tie millä pääsee eteenpäin, ystävyydellä,
viulisti. - mahler
sinun olevan kirjoitti:
Jo musiikki opintojesi suorittanut.elikkä
että ikäsi oli noin 25 vuotta. Siis, säveltäminen
vaatii paljon, pitää tuntea kaikkien soittimien
mahdollisuudet, pitää osata itse hallita jokin soitin (piano) esim, millä voi testata ja kuunnella
mitä tekee. Sanoisin näin, suorita opintosi loppuun, tee työtä ja lujasti, se on ainoa
tie millä pääsee eteenpäin, ystävyydellä,
viulisti.voi olla että olen liian kärsimätön, ja että kun ikää ja kokemusta karttuu ajattelenkin toisin. Siltikin tämä ongelma jonka esitin heti aluksi olisi mukava saada korjattua joskus, atonaalisuus ei minua inspiroi. Olin aivan opintojen alussa, kun mietin olisiko minusta säveltäjäksi, vähällä luovuttaa, kun kohtasin tämän ongelman. Toivottavasti muille nuorille säveltäjille ei käy niin.
- Ammattisäveltäjä
mahler kirjoitti:
voi olla että olen liian kärsimätön, ja että kun ikää ja kokemusta karttuu ajattelenkin toisin. Siltikin tämä ongelma jonka esitin heti aluksi olisi mukava saada korjattua joskus, atonaalisuus ei minua inspiroi. Olin aivan opintojen alussa, kun mietin olisiko minusta säveltäjäksi, vähällä luovuttaa, kun kohtasin tämän ongelman. Toivottavasti muille nuorille säveltäjille ei käy niin.
Hei!
Ymmärrän, että voi tuntua turhauttavalta, jos omaa ääntä etsiessä joutuu kohtaamaan arvostelua omaa estetiikkaa kohtaan. Vaatii paljon itseluottamusta seistä nuottiensa takana, ja samalla pitäisi kuitenkin kyetä omaksumaan opetuksesta tärkeitä asioita. Mitä taas tulee siihen, etteikö nykyisin saisi säveltää tonaalisesti; olen kyllä huomannut, että hyvin monilla säveltäjillä on nykyisin itseasiassa hyvinkin tonaalista musiikkia. Tarkoitan että ilmiöiden ja harmonian pohja on tonaalisessa/modaalisessa ilmaisussa - tietenkin useat kollegat ja myös minä käytämme harmonioissa hyvin laajoja sointuja, aina 12 sävelen sointuihin asti. Kuitenkin esimerkiksi bassolinjan suhde yllä olevaan harmoniaan, on monesti mahdollista analysoida hyvinkin perinteisesti. Kuitenkin, mikäli kaipaat hyvää perinteiseen tyyliin soveltuvaa oppikirjaa ja englanti sujuu, niin suosittelen lämpimästi Arnold Schönbergin "composition in a fundamental way" esimerkit ovat klassismin musiikista ja temaattiseen kehittelyyn ja materiaalin ekonomisuuteen huomiota kiinnittävät esimerkit auttoivat ainakin minua aloitellessani sävellysopintojani.Joka tapauksessa onnea uravalinnalle! Mutta jos aiot rikastua, niin harkitse vakavasti. Hesen kassalla saa helposti paremman kuukausiansion... :) - mahler
Ammattisäveltäjä kirjoitti:
Hei!
Ymmärrän, että voi tuntua turhauttavalta, jos omaa ääntä etsiessä joutuu kohtaamaan arvostelua omaa estetiikkaa kohtaan. Vaatii paljon itseluottamusta seistä nuottiensa takana, ja samalla pitäisi kuitenkin kyetä omaksumaan opetuksesta tärkeitä asioita. Mitä taas tulee siihen, etteikö nykyisin saisi säveltää tonaalisesti; olen kyllä huomannut, että hyvin monilla säveltäjillä on nykyisin itseasiassa hyvinkin tonaalista musiikkia. Tarkoitan että ilmiöiden ja harmonian pohja on tonaalisessa/modaalisessa ilmaisussa - tietenkin useat kollegat ja myös minä käytämme harmonioissa hyvin laajoja sointuja, aina 12 sävelen sointuihin asti. Kuitenkin esimerkiksi bassolinjan suhde yllä olevaan harmoniaan, on monesti mahdollista analysoida hyvinkin perinteisesti. Kuitenkin, mikäli kaipaat hyvää perinteiseen tyyliin soveltuvaa oppikirjaa ja englanti sujuu, niin suosittelen lämpimästi Arnold Schönbergin "composition in a fundamental way" esimerkit ovat klassismin musiikista ja temaattiseen kehittelyyn ja materiaalin ekonomisuuteen huomiota kiinnittävät esimerkit auttoivat ainakin minua aloitellessani sävellysopintojani.Joka tapauksessa onnea uravalinnalle! Mutta jos aiot rikastua, niin harkitse vakavasti. Hesen kassalla saa helposti paremman kuukausiansion... :)etsinyt hyvää kirjaa sävellysopintojani varten, joten kiitos vinkistä. Toivon, että opittuani enemmän teoriaa ja kun olen saanut tarpeeksi kokemusta sekä tonaalisen- että atonaalisen musiikin parissa, voisin säveltää kumpaa vain, niin ettei atonaalisuus olisi minulle sitä mitä se on nyt. Silloin ei näistä asioista tarvitse murehtia.
- ymmärrä
mahler kirjoitti:
etsinyt hyvää kirjaa sävellysopintojani varten, joten kiitos vinkistä. Toivon, että opittuani enemmän teoriaa ja kun olen saanut tarpeeksi kokemusta sekä tonaalisen- että atonaalisen musiikin parissa, voisin säveltää kumpaa vain, niin ettei atonaalisuus olisi minulle sitä mitä se on nyt. Silloin ei näistä asioista tarvitse murehtia.
mitä väliä miettiä tuollaista, Sävellä korviin kuultavaa soivaa , melodista musiikkia,
Älä matki mitään Kaija Saariahoa tai Eino Juhani
Rautavaaraa ym. He eivät ole mitään matkimisen arvoisia, Mikäli opettajasi ym. ns. ammattilaiset
sanovat muuta, älä välitä. Mikseivät he opeillaan
ole jo tulleet tunnetuiksi ? Suorita opintosi loppuun. Kuitenkaan mistään kirjasta et saa muuta
kuin teoriaa mitä voi opetella loppuikänsä.
KUUNTE ITSEÄSI, SIELTÄ MUSIIKKI LÖYTYY.
Olen se joka vastaili jo aikaisemmin.
Ystävyydeelä, viulusti (soitan ammatikseni) - sulla on aikaa
mahler kirjoitti:
etsinyt hyvää kirjaa sävellysopintojani varten, joten kiitos vinkistä. Toivon, että opittuani enemmän teoriaa ja kun olen saanut tarpeeksi kokemusta sekä tonaalisen- että atonaalisen musiikin parissa, voisin säveltää kumpaa vain, niin ettei atonaalisuus olisi minulle sitä mitä se on nyt. Silloin ei näistä asioista tarvitse murehtia.
Näin tämän keskustelun vasta nyt, mutta rohkaisuksi Mahlerille, että anna vain palaa.
Kirjoita tonaalista ihan niin paljon kuin haluat, opi tekniikka ja hio itseäsi, yritä olla kärsivällinen.
Ehdit tutustua pala kerrallan erilaisiin musiikkeihin, ilmaisutapoihin, tekniikoihin, virtauksiin ja käsitteisiin. Mä en ole säveltäjä enkä ammattimuusikko (muusikon koulutus kyllä) ja olen kulkenut pitkän tien Mozartista uusimpaan musiikkiin. Ne eivät ole vastakohtaisia, toisensa poissulkevia asioita vaan perinne, kehittyvä rikas traditio. Tonaalinen tai edes nuotinnettu ilmaisu ei riitä kaikkeen, toisalta tonaalisessa ja muotoajatteultaan ajan myötä hioutuneessa perinteisessä on arvoja, joita ei kannata noin vain kuopata.
Ennen kaikkea: yritä olla avara. Älä ole huolissasi, jos uusin uusi tuntuu oudolta - sen aika tulee ehkä joskus myöhemmin. Ja tonaalispohjaiselle musiikille on aina valtavat markkinat, esimerkiksi elokuvabisnes pyörii kokonaan sen ympärillä. - mahler
sulla on aikaa kirjoitti:
Näin tämän keskustelun vasta nyt, mutta rohkaisuksi Mahlerille, että anna vain palaa.
Kirjoita tonaalista ihan niin paljon kuin haluat, opi tekniikka ja hio itseäsi, yritä olla kärsivällinen.
Ehdit tutustua pala kerrallan erilaisiin musiikkeihin, ilmaisutapoihin, tekniikoihin, virtauksiin ja käsitteisiin. Mä en ole säveltäjä enkä ammattimuusikko (muusikon koulutus kyllä) ja olen kulkenut pitkän tien Mozartista uusimpaan musiikkiin. Ne eivät ole vastakohtaisia, toisensa poissulkevia asioita vaan perinne, kehittyvä rikas traditio. Tonaalinen tai edes nuotinnettu ilmaisu ei riitä kaikkeen, toisalta tonaalisessa ja muotoajatteultaan ajan myötä hioutuneessa perinteisessä on arvoja, joita ei kannata noin vain kuopata.
Ennen kaikkea: yritä olla avara. Älä ole huolissasi, jos uusin uusi tuntuu oudolta - sen aika tulee ehkä joskus myöhemmin. Ja tonaalispohjaiselle musiikille on aina valtavat markkinat, esimerkiksi elokuvabisnes pyörii kokonaan sen ympärillä.Olenkin miettinyt tuota elokuvamusiikkiasiaa aikaisemminkin, mutta vaikka elokuvia varten saisinkin tehdä tonaalista musiikkia, säveltäisin mieluummin musiikkia konserttisaleja varten. Kiitos kuitenkin sinullekin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302265
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261978Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121529Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121377Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951076
- 17997
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks116759