napakorun tekeminen itse

heliisa

Ajattelin tehdä itse napalävistyksen , ja olen kuullut kaikkia pelotteluja että saattaa halvaantua tai kuolla jos tökkää neulan jostain valtimosta läpi ym. Mutta onko sekään totta? Aina kaverin kaverin tutulle kävi niin eikä todellisuudessa edes tiedetä varmasti kelle.

Kuitenkin kysyn että onkos se nyt nii kauheata itse tehdä? 1,6 mm neulalla. Ajattelin myös että jos kävisin ostamassa valmiiksi aika ison korun siihen, ettei tarvitse heti räpellellä parantuvaa lävistystä, että se olisi siis jo valmiiksi jokin "kuvio" (no esim. playboy pupu ku semmosiahan on aika monellakin)kun jos se on painavampi kuin mitä lävistäjällä ensin laitetaan, niin hidastuuko lävistyksen parantuminen?
Vastailkaahan ja kertokaahan kokemuksi esim, te jotka olette itse lävistyksen napaan tehneet. Ja muutkin!

TOIVON ETTÄ JOTKUT EDES LUKEVAT JA VASTAISIVAT :)

64

15152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heliisa

      Heh , aloin jo epäröidä kun luin muita juttuja. Ajattelin (jälleen) kuitenkin että jos sen käy laittamassa lävistäjällä niin voiko siihen laittaa jo esim parin vk:n päästä erilaisen korun sitten, en oikein pidä niistä normaaleista pollukoista :P

      • afgaga

        kyllä ensilävistykseen voi laittaa ihan sen korun minkähaluat.


    • sdgsg

      sun pitäis ostaa pihdit jolla saa alueen puristuksiin ja se neula. ja sit tietty koru. sanoisin että kannattaa mennä ammattilaiselle. mut jos teet sen kuitenkin ite, ni osta ihan normi napakoru, 1.6mm. ei oo välii onko siin pupun kuva vai pallo. :) kannattaa kattoo jostain youtubesta videoit kuin se tehään.
      en sit tiiä kuin toi valtimo juttu on.. onkohan tos navan aluella edes mitään valtimoo.. :/

      • heliisa

        Hahah. Sitä minäkin oon miettinyt että onko siinä navan seudulla edes valtimoa tms. Niin, paljonkohan ne pihdit maksaa. Eikös jokin normaali injektioneula maksa apteekista vain jotain 20 senttiä? Pystyykö lävistäjällä ostamaan korun erikseen samalla kun tehdään lävistys ja sanomaan että laittaapi sen suoraan, saisikohan siitä mitenkään alennustakin? :P Omasta mielestäni minulla ei kyllä olisi suurta syytä mennä lävistäjälle, ei se napa nyt niin vaikea paikka ole itse tehdä, vai? Mutta vastailkaahan vielä vaan :)


      • heliisa
        heliisa kirjoitti:

        Hahah. Sitä minäkin oon miettinyt että onko siinä navan seudulla edes valtimoa tms. Niin, paljonkohan ne pihdit maksaa. Eikös jokin normaali injektioneula maksa apteekista vain jotain 20 senttiä? Pystyykö lävistäjällä ostamaan korun erikseen samalla kun tehdään lävistys ja sanomaan että laittaapi sen suoraan, saisikohan siitä mitenkään alennustakin? :P Omasta mielestäni minulla ei kyllä olisi suurta syytä mennä lävistäjälle, ei se napa nyt niin vaikea paikka ole itse tehdä, vai? Mutta vastailkaahan vielä vaan :)

        VOIKO NAPAKORUN TEHDÄ OIKEASTAAN MINKÄLAISEEN NAPAAN TAHANSA? ei pelkkään "reikä", vaan jossa navan "sisällä" on sellainen pollukka.


      • napalävistetty
        heliisa kirjoitti:

        VOIKO NAPAKORUN TEHDÄ OIKEASTAAN MINKÄLAISEEN NAPAAN TAHANSA? ei pelkkään "reikä", vaan jossa navan "sisällä" on sellainen pollukka.

        Napakorua ei voi tehdä ihan millaiseen napaan tahansa... ja sen takia kannattaa mennä ammattilaiselle, niin se tietää, voiko sen tehdä.

        Ja sitä paitsi, sen korun laittaminen saattaa sattua ihan h*lvetisti, joten olisi paras jos joku muu sen laittaisi. Minun teki mieli huutaa, sattui niin paljon. Toki kipu on yksilöllistä, mutta tahdon vain varoittaa sinua, mitä saattaa siitä seurata ;)

        Minun tapauksessani oli nippanappa että pystyikö korua laittamaan, koska siinä mun navan yläpuolella sitä ihoa oli aika vähän ja sitten kun se iho oli niin kireä ja semmoinen paksuhko, niin oli lävistäjällä kova työ saada edes neulaa siitä läpi.

        Kysy lisää, jos haluat tietää enemmän.


      • heliisa
        napalävistetty kirjoitti:

        Napakorua ei voi tehdä ihan millaiseen napaan tahansa... ja sen takia kannattaa mennä ammattilaiselle, niin se tietää, voiko sen tehdä.

        Ja sitä paitsi, sen korun laittaminen saattaa sattua ihan h*lvetisti, joten olisi paras jos joku muu sen laittaisi. Minun teki mieli huutaa, sattui niin paljon. Toki kipu on yksilöllistä, mutta tahdon vain varoittaa sinua, mitä saattaa siitä seurata ;)

        Minun tapauksessani oli nippanappa että pystyikö korua laittamaan, koska siinä mun navan yläpuolella sitä ihoa oli aika vähän ja sitten kun se iho oli niin kireä ja semmoinen paksuhko, niin oli lävistäjällä kova työ saada edes neulaa siitä läpi.

        Kysy lisää, jos haluat tietää enemmän.

        Oon minä kyllä kahtonu tuota mihin laittaisin lävistyksen ja siinä on ihan kuin tehty semmonen kohta oikein mihin tehdä, eli oikeastaan paikan valinta ei olekkaan kovin vaikeaa.

        Mutta siis edelleenkin jos haen apteekista injektioneulan niin saako apteekista pihdit myös? 1.6 mm paksu neula, eikö? Ja tuleeko lävistyksen tai siis siihen laitettavan tapin olla 10 mm vai 8 mm? Vastailkaahan näihin, luulen että teen sen itse kuhan saan ostettua korun, heti kunnollisen. Mutta sekin mitä luulette että kestääkö parantuminen kauemmin jos siinä on heti vähän painavempi koru? :)


      • napalävistetty
        heliisa kirjoitti:

        Oon minä kyllä kahtonu tuota mihin laittaisin lävistyksen ja siinä on ihan kuin tehty semmonen kohta oikein mihin tehdä, eli oikeastaan paikan valinta ei olekkaan kovin vaikeaa.

        Mutta siis edelleenkin jos haen apteekista injektioneulan niin saako apteekista pihdit myös? 1.6 mm paksu neula, eikö? Ja tuleeko lävistyksen tai siis siihen laitettavan tapin olla 10 mm vai 8 mm? Vastailkaahan näihin, luulen että teen sen itse kuhan saan ostettua korun, heti kunnollisen. Mutta sekin mitä luulette että kestääkö parantuminen kauemmin jos siinä on heti vähän painavempi koru? :)

        En tiedä, saako pihtejä apteekista, mutta niitä saa ainakin lavistyskorunt.net ja http://www.crazy-factory.com sivuilta.

        Neulan on hyvä olla 1.2-1.6 mm paksu, koska korutkin on melko paksuja.

        Painava koru voi hidastaa paranemista, jos se rasittaa liikkaa sitä haavaa, samoin voi käydä, jos koru on liian lyhyt.
        Mutta kuitenkin pitkässäkin korussa on vaaransa: se juuttuu esim. paitoihin herkemmin ja repeämisen vaara on suurempi.
        Että korun osalta, valitse sellainen koru kuin itse haluat.

        Jos sitten joskus haluaa vaihtaa korun toiseen, niin suosittelen odottamaan sen 3-6 kk, koska jos parantumattomaan lävistykseen rupee vaihtamaan korua, niin paraneminen voi hidastua.


      • napalävistetty
        napalävistetty kirjoitti:

        En tiedä, saako pihtejä apteekista, mutta niitä saa ainakin lavistyskorunt.net ja http://www.crazy-factory.com sivuilta.

        Neulan on hyvä olla 1.2-1.6 mm paksu, koska korutkin on melko paksuja.

        Painava koru voi hidastaa paranemista, jos se rasittaa liikkaa sitä haavaa, samoin voi käydä, jos koru on liian lyhyt.
        Mutta kuitenkin pitkässäkin korussa on vaaransa: se juuttuu esim. paitoihin herkemmin ja repeämisen vaara on suurempi.
        Että korun osalta, valitse sellainen koru kuin itse haluat.

        Jos sitten joskus haluaa vaihtaa korun toiseen, niin suosittelen odottamaan sen 3-6 kk, koska jos parantumattomaan lävistykseen rupee vaihtamaan korua, niin paraneminen voi hidastua.

        Niin se toinen osoite on lavistyskorut.net :)


      • Morso;33
        heliisa kirjoitti:

        Oon minä kyllä kahtonu tuota mihin laittaisin lävistyksen ja siinä on ihan kuin tehty semmonen kohta oikein mihin tehdä, eli oikeastaan paikan valinta ei olekkaan kovin vaikeaa.

        Mutta siis edelleenkin jos haen apteekista injektioneulan niin saako apteekista pihdit myös? 1.6 mm paksu neula, eikö? Ja tuleeko lävistyksen tai siis siihen laitettavan tapin olla 10 mm vai 8 mm? Vastailkaahan näihin, luulen että teen sen itse kuhan saan ostettua korun, heti kunnollisen. Mutta sekin mitä luulette että kestääkö parantuminen kauemmin jos siinä on heti vähän painavempi koru? :)

        Juu on tosa navas ollu jo noin kolmise vuotta toi napakoru ;) ja '' ensi napakorun '' pitää olla VÄHINTÄÄN 10 mm pitkä eli 8mm käy vaan jos on napalävistys vähä uloskasvanut :) suosittelen mielummin liian pitkää kuin liian lyhyttä eli mieluusti toi 12mm ;) hyvä jos oli edes ollenkaan apua näistäkin höpinöistä


      • iceace
        heliisa kirjoitti:

        Hahah. Sitä minäkin oon miettinyt että onko siinä navan seudulla edes valtimoa tms. Niin, paljonkohan ne pihdit maksaa. Eikös jokin normaali injektioneula maksa apteekista vain jotain 20 senttiä? Pystyykö lävistäjällä ostamaan korun erikseen samalla kun tehdään lävistys ja sanomaan että laittaapi sen suoraan, saisikohan siitä mitenkään alennustakin? :P Omasta mielestäni minulla ei kyllä olisi suurta syytä mennä lävistäjälle, ei se napa nyt niin vaikea paikka ole itse tehdä, vai? Mutta vastailkaahan vielä vaan :)

        apteekista neula maksaa 25 senttiä ja pihdit maksaa crazy factorylta 1.75 -2.00e ja itse tein ekan kerran napaan ja tulehtu aikalailla mut nyt tei uudestaan ilma pihtejä ja se sattu aika makiasti ja tein äsken toisenkin napaan :D kannattaa ottaa 2 milline neula ja 1.6 koru tai 1.6 neula ja 1.2 koru :D onnistuu parhaiten!!


    • mijäppä : >

      kaveri teki mulle napakorun. ei sattunut yhtään. ja en ymmärrä, mitä teet noilla pihdeillä? ei me mitään pihtejä käytetty : D ostettiin neula apteekista ja se koru...

      • ertsuu

        oon ittekki aatellu tehä napakorun mut siis millasella se sun kaveris laittosen mijäppä?? :DD


    • nusa

      siis voiko napalävistyksen hankkia "reikä" napaan? tai ainakin sellaiseen...

    • Anniinau

      Ite tein joulukuussa. Se tuli väärään kohtaan mutta ei sattunu yhtään (no vähän) ja en ees puuduttanu ku kylmäpussilla. Otin sen pois ja aattelin huomenissa kokeilla tehä uuelleen, ja oikeeseen kohtaan. En nyt muista ton neulan koosta, mutta apteekista joku 1.2 mm, oiskohan ollut :) Ja kannattaa puhdistaa semmosella suolaliuoksella, mutta ei liikaa koska se edistää sitä uloskasvua jos se kuivuu. Mutta silti pitää puhistaa. Ja korun voi valita ihan ite, helpointa varmaankin jos kysyy siellä korukaupassa ni ne osaapi neuvoa :)

      • -.-

        Käykää ihmeessä oikealla lävistäjällä tekemässä. Ei koskaan kannata mennä itse pistelemään itseään koska ei tiedä yhtään missä hermot menee. Pahimassa tapauksessa se voi johtaa halvaantumiseen tai jopa lapsettomuuteen. On järkevää maksaa se 35-45 € että saa sen varmasti oikein.

        Itse olen menossa ottamaan kulmalävistyksen, ja en todellakaan aio tehdä sitä itse!


      • 456456456
        -.- kirjoitti:

        Käykää ihmeessä oikealla lävistäjällä tekemässä. Ei koskaan kannata mennä itse pistelemään itseään koska ei tiedä yhtään missä hermot menee. Pahimassa tapauksessa se voi johtaa halvaantumiseen tai jopa lapsettomuuteen. On järkevää maksaa se 35-45 € että saa sen varmasti oikein.

        Itse olen menossa ottamaan kulmalävistyksen, ja en todellakaan aio tehdä sitä itse!

        ...lapsettomuuteen...?


      • huoorrrra
        -.- kirjoitti:

        Käykää ihmeessä oikealla lävistäjällä tekemässä. Ei koskaan kannata mennä itse pistelemään itseään koska ei tiedä yhtään missä hermot menee. Pahimassa tapauksessa se voi johtaa halvaantumiseen tai jopa lapsettomuuteen. On järkevää maksaa se 35-45 € että saa sen varmasti oikein.

        Itse olen menossa ottamaan kulmalävistyksen, ja en todellakaan aio tehdä sitä itse!

        öö tämähä napakorun tekemine ei sitte millää tavalla liity siihe etteikö sais lapsia sitä on ihan lävistäjältä kyselty nii eipä ole navassa hermoja vitu urpo! ja ku siehä oot nii rikas nii heitä toki mulle 200e nii käyn hakee kaikki mitä haluan !


    • aaasdasdasdaaaaa

      oon tehny kahesti ite, ja oonko halvaantunu? en. mutta uloskasvun riski on varmasti huomattavasti suurempi itetehtynä ko lävistäjällä, ainaki mulla kasvo ulos kumpanaki kertana. lähinnä varmaan sen takia, koska ei ollu pihtejä mitkä ois piettäny sitä aluetta, joten neula meni miten sattuu =) jospas nyt kipittäisit sinne lävistäjälle kuitenki iha suosiolla, kyllä siitä sen 35-45e voi maksaa =)

      • voiherrajumalateitä

        Samat riskit kun lävistäjänluona jos vähääkään on kyseisestä' aiheesta lukenut. Uloskasvunriski on yksilöllistä eikä siihen vaikuta onko ite korun lävistyksen tehnyt vai ei. Jos helposti kasvaa ulos, on valittava toisenlainen koru. (eri aineesta tehty)


    • minä täällä

      Eli itse olen tehnyt jo yhteensä 3 napakorua. Yhden itselleni, ja 2 kavereilleni. Edellisen tein muutama päivä sitten. Itselle tehtäessä en tuntenut mitään muuta, kun niiden "nahkojen" lävistyksen tunteen omassa sormessa, jolla neulaa läpi työnsin. Koru olisi pitänyt olla kunnollinen, eikä oman kulmalävistyksen hoito koru... Lävistys tulehtui tosi pahasti, enkä edes muutamiin päiviin pystynyt esim. olemaan sängyllä mahalteni. En halua pelotella, tai mitään tms. mutta jos olisin todella halunnut "kunnollisen" lävistyksen, olisin mennyt oikealle lävistäjälle. En kuitenkaan mennyt, koska idea oli päähänpisto :D Kannustan siis menemään oikealle ammattitaitoiselle lävistäjälle, sillä hinta ei loppujenlopuksi ole kovinkaan paha!

    • oooonak

      millä nimellä voi mennä kysymään niitä neuloja apteekista :DDD:?

      • 456456456

        millä vitun nimellä? ja niitä ei saa alle 16-vuotiaat ostaa.


      • Neulatyynyy
        456456456 kirjoitti:

        millä vitun nimellä? ja niitä ei saa alle 16-vuotiaat ostaa.

        Olin 13 kun ostin ekan neulan, ja se tapahtui viime kesänä, joten eiköhän niitä alle 16 vuotiaille myydä!


      • ghost ^.^
        Neulatyynyy kirjoitti:

        Olin 13 kun ostin ekan neulan, ja se tapahtui viime kesänä, joten eiköhän niitä alle 16 vuotiaille myydä!

        Mäki ostin neulan ku olin 13 eikä ne ees kysyny mitää ikää.


      • Anonyymi
        456456456 kirjoitti:

        millä vitun nimellä? ja niitä ei saa alle 16-vuotiaat ostaa.

        Pöllikää vittu mummoiltanne ompeluneula ja sillä mennään


    • porvoontyttö

      kaverilla meni koko napa mustaksi, kun veti lävistyksen vasaralla ja neulalla.. huhhuh.

    • rödtoylngkmdön

      juuu, en oikeen usko että kukaan menis napakorua vasaralla lyömään... Mites edes vetäset vasaralla!? Veikkaan että jos totta puhuu, niin joku sairaus taitaa vaivata..(:

      • answu

        mietin tässä muiden laittamia vastauksia ammattilaisista. mitä itse tiedän, suurin osa lävistäjistä ovat itseoppineita, eli oikeanlaisilla välineillä ja järjellä pystyy itse lävistämään yhtä onnistuneesti itsensä, kuin liikkeessä. ja jotkut lävistäjäthän ovat käyneet lävistämiskursseja, mutta kurssien pitäjätkin ovat monesi itseoppineita. eli on turha sanoa, etteikö itse voisi pystyä tekemään samanlaista jälkeä, kuin lävistäjä.

        olen tehnyt itselleni madonnan, snake bitesit, smileyn, ja napaan. kavereilleni olen tehnyt kielen alajänteeseen, smileyn, frownyn, kieleen, napaan, huuleen jne. nyt olen hommannut täysin oikeat välineet, steriloituja koruja, neuloja ja pihdit. eli kuka tahansa pystyy tekemään hyvää jälkeä lävistyksissä.

        onnea yrityksille!


    • OMAMIELIPITEENIONTÄÄ

      Itse olen sitä mieltä, että eiköhän se niin mene että JOS SINULLA ON KOKEMUSTA, TIETOA JA TAITOA LÄVISTYSTEN TEKEMISESTÄ, OLET SAMANVEROINEN KUIN LÄVISTÄJÄ! :)

    • MIRANDAA1234

      HEI NIIN PITÄÄKÖ KUN ON SE LÄVISTYS NEULA SIINÄ NAVAN SISÄLLÄ PITÄÄKÖ SE KORU TYÖNTÄÄ SILLON KUN SE NEULA ON SIELLÄ SISÄLLÄ VAI OOTTAA SE NEULA POIS JA SITTEN LAITTAA KORU ?!!

    • JB

      tein itse napakorun hakaneulalla ja tilattiin tollanen koru mikä on 1.6 x 8mm niin onko se korun runko tai se mikä menee navan läpi niin isompi kuin tuollainen tavallinen hakaneula ? ettei mun sitte tarvii ruveta venyttää tota reikää tai mitään ? :/

    • lauske

      voiko napaan laitto alku koruksi jonkun kulmakorun ensinn? :):) kyllä varmaa?

      • Nanana

        Ei.


    • mysthicas

      Sellaista jotta..... Tässä puhuu nyt ihan koulutuksesta tuhansia maksanut ammattilaislävistäjä.

      Herranen aika nyt, ei lävistyksiä kuulu tehdä injektioneuloilla! Ne ovat ensinnäkin liian ohuita koruille jotka napaan kuuluisivat. Yleensä paksuus on noin 1,2 milliä ja napaan suosittelisin 1,6 millistä korua heti alkuunsa. Reikä tulisi tehdä siis kahden millin neulalla ja koru laittaa sisään samalla kun vetää neulan ulos. Pitäisi käyttää mahdollisimman löysää vaatetusta yläkropassa ettei koru hankaannu tai jää siihen kiinni. Selällään ja kyljellään nukkuminen olisi ihan suositeltavaa :)

      Napakoru on yksi helpoimpia mitä tehdä mielestäni. Itse saa ihan yhtä hyvää jälkeä aikaan kuin lävistäjä jos tajuaa tehdä ne oikeilla välineillä, jotka ovat tässä tapauksessa 2mm neula, pihdit (VÄLTTÄMÄTTÖMÄT OIKEAOPPISESSA LÄVISTÄMISESSÄ) ja hieman tavallista pidempi 1,6mm koru turpoamisen varalta.

      Älkää olko tyhmiä. Jos napaläväri kiinostaa, joko juokset lävistäjälle ja maksat sen 30-45 euroa tai sitten ostan oikeat välineet etkä rupea hakaneuloilla tai injektioneuloilla sorkkimaan. Tuosta voi olla seurauksena harvinaisen kivuliaat viikot edessä ja pahimmassa tapauksessa lääkärikäynnit laskuineen.

      Onnea kaikille aloitteleville lävistäjille!

      • 12Napaneiti

        Hei mysthicas!Olisin valmis tekemään itelleni ite napaläväriä,jos neula olisi 1,6 olisiko se hyvä?Ja koru olisi rengas,vahvuu (mm) 0,8 halkaisjia 11,2 ja pallo olisi 3 mm.Olisiko tämä rengas hyvä vai pitäisikö olla toinen?Kiitos jos vastaat!
        T:12v Tyttö


    • äxdeemegalol

      luulikko oikeesti et vois navassa olla joku valtimo ? siinähä o pelkkää nahkaa

    • mysthicas

      Ei, navassa ei ole valtimoa, mutta rutkasti hermoja kylläkin sekä pieniä pintaverisuonia. Siksi napalävistys vuotaakin aikalailla. Kipu on täysin ihmiskohtaista ja toiselle helppo napaläväri voi olla katastrofi toiselle. Pitkän parantumisaikansa (6-12kk) takia myös erittäin vaikea hoidettava.

      Ja lauske: Kulmakoru ei ole napakoru. Hommaa ihan napaa varten tehty silmää miellyttävä koru.

    • Koira<3<3

      Moi ! mä ajattelin tehä itese napakorun, mutta pelottaa jos se menee johonkin hermoon. Miten se kannattaa tehdä? luin jostain että sitä pitää hoitaa juoksevalla vedellä pelkästään ja että kahteen viikkoon ei saa olla hikiliikuntaa? miten on asian laita ?

      • Ihanite

        Kysy neuvoa autonasentaja Hekalta. Ajatteleppa ihan ite.
        Ruuvimeisseli, taltta ja vasara. Hohtimet ja naskali (suutarin).

        Tee vaan ihan ite ja kadu sitten ihan ite!


      • 656456456,OL

        noh, jos tosiaan TEET sen itse, tässä ohjeita: tarvistet lävistyspihdit, ne on kalliita, ja niitä et saa suunnillleen mistään. crazy factoryltäkin ne maksavat n. 10 € kipale, mutta epäilen että sinulla edes on omia tilitietojasi, saati tiliä, tai rahaa siellä. ja et sinä kuitenkaan osaa maksaa netissä. pihtejä tarvitset siihen että alue on tarpeeksi puristuksissa kun laitat neulaa läpi. neulan paksuus pitää olla 1.6 mm, ja se pitää steriloida/ostaa steriloituna. steriloinnin jälkeen/steriloitua korua EI SAA VITTU NÄPLÄTÄ. steriloi koru JA lävistyspihdit JA neula suunnilleen näin: keitä niitä koruja pihtejä kuumassa vedessä tunti. sitten vaan laitat ne tulenliekin alle. ja sterilointi tarkoittaa sitä että mikrobit/bakteerit kuolee, ei tulehdu eikä kasva ulos niin herkästi. ensikorun pitää ehdottomasti olla titaania!!! jos se on esim. kirurginterästä, voit saada rajun nikkeliallergian (elinikäinen) etkä voi käyttää enää kirurginteräskoruja. jos saat allergian lävistys tulehtuu ja on punainen ja kasvaa ulos herkästi. et vittu näplää tuoretta lävistystä YHTÄÄN. paitsi kun puhdistat sen näin: huuhtele sitä vedellä, esim suihkussa. tai jotain, en tiiä. vitun tyhmä. kopsasin tän wormzin sivuilta: Napa on yksi yleisimmistä lävistyksistä. Koruksi voi aluksi valita renkaan, "hevosenkengän" tai käyrän tapin, ja lävistäminen on melko kivuton operaatio. Moni kuvailee kipua kovaksi nipistykseksi. Tapilla lävistys parantuu yleensä helpommin, sillä rengas saa iskua vaatteilta ja heiluu muutenkin enemmän, jolloin haava ärtyy. Myös vaatteet voivat painaa rengasta, jolloin lävistys voi kasvaa vinoon. Napa paranee pitkään, noin kolmesta kuukaudesta vuoteen, joten sen kanssa pitää olla kärsivällinen.

        Uusia koruja ei kannata vaihtaa ainakaan pariin kuukauteen, mielellään kannattaa odottaa, että lävistys on täysin parantunut. Vaihtelemalla koruja liian aikasin saa reiän helposti ärtymään, jolloin uloskasvun riski on suurempi ja paranemisaika pitkittyy.

        Vaatteisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Pidä hengittävää paitaa ja housuja, jotka eivät paina lävistystä. Varsinkin vyön kanssa kannattaa olla tarkka. Kaikki ylimääräinen rasitus lävistykselle pidentävät paranemista ja kasvattavat uloskasvun riskiä. Vältä vatsallaan nukkumista alkuvaiheessa, varsinkin renkaiden kanssa, ettei lävistykseen kohdistu painetta.

        Napa on jokaisella täysin erilainen, joten koru ja paikka pitää valita anatomian mukaan. Usein järkevin paikka on ylhäällä, mutta joillekkin koru käy paremmin alas. Joillekkin ei välttämättä minnekkään. Tottakai lävistyksen voi tehdä minne vaan jos välttämättä halutaan, mutta epäsopivasta paikasta koru tulee kasvamaan ulos melko varmasti.


      • 656456456,OL
        656456456,OL kirjoitti:

        noh, jos tosiaan TEET sen itse, tässä ohjeita: tarvistet lävistyspihdit, ne on kalliita, ja niitä et saa suunnillleen mistään. crazy factoryltäkin ne maksavat n. 10 € kipale, mutta epäilen että sinulla edes on omia tilitietojasi, saati tiliä, tai rahaa siellä. ja et sinä kuitenkaan osaa maksaa netissä. pihtejä tarvitset siihen että alue on tarpeeksi puristuksissa kun laitat neulaa läpi. neulan paksuus pitää olla 1.6 mm, ja se pitää steriloida/ostaa steriloituna. steriloinnin jälkeen/steriloitua korua EI SAA VITTU NÄPLÄTÄ. steriloi koru JA lävistyspihdit JA neula suunnilleen näin: keitä niitä koruja pihtejä kuumassa vedessä tunti. sitten vaan laitat ne tulenliekin alle. ja sterilointi tarkoittaa sitä että mikrobit/bakteerit kuolee, ei tulehdu eikä kasva ulos niin herkästi. ensikorun pitää ehdottomasti olla titaania!!! jos se on esim. kirurginterästä, voit saada rajun nikkeliallergian (elinikäinen) etkä voi käyttää enää kirurginteräskoruja. jos saat allergian lävistys tulehtuu ja on punainen ja kasvaa ulos herkästi. et vittu näplää tuoretta lävistystä YHTÄÄN. paitsi kun puhdistat sen näin: huuhtele sitä vedellä, esim suihkussa. tai jotain, en tiiä. vitun tyhmä. kopsasin tän wormzin sivuilta: Napa on yksi yleisimmistä lävistyksistä. Koruksi voi aluksi valita renkaan, "hevosenkengän" tai käyrän tapin, ja lävistäminen on melko kivuton operaatio. Moni kuvailee kipua kovaksi nipistykseksi. Tapilla lävistys parantuu yleensä helpommin, sillä rengas saa iskua vaatteilta ja heiluu muutenkin enemmän, jolloin haava ärtyy. Myös vaatteet voivat painaa rengasta, jolloin lävistys voi kasvaa vinoon. Napa paranee pitkään, noin kolmesta kuukaudesta vuoteen, joten sen kanssa pitää olla kärsivällinen.

        Uusia koruja ei kannata vaihtaa ainakaan pariin kuukauteen, mielellään kannattaa odottaa, että lävistys on täysin parantunut. Vaihtelemalla koruja liian aikasin saa reiän helposti ärtymään, jolloin uloskasvun riski on suurempi ja paranemisaika pitkittyy.

        Vaatteisiin kannattaa kiinnittää huomiota. Pidä hengittävää paitaa ja housuja, jotka eivät paina lävistystä. Varsinkin vyön kanssa kannattaa olla tarkka. Kaikki ylimääräinen rasitus lävistykselle pidentävät paranemista ja kasvattavat uloskasvun riskiä. Vältä vatsallaan nukkumista alkuvaiheessa, varsinkin renkaiden kanssa, ettei lävistykseen kohdistu painetta.

        Napa on jokaisella täysin erilainen, joten koru ja paikka pitää valita anatomian mukaan. Usein järkevin paikka on ylhäällä, mutta joillekkin koru käy paremmin alas. Joillekkin ei välttämättä minnekkään. Tottakai lävistyksen voi tehdä minne vaan jos välttämättä halutaan, mutta epäsopivasta paikasta koru tulee kasvamaan ulos melko varmasti.

        AINII, jos teet sen ite se menee tosi todennäkösesti vinoon, näyttää vitun rumalta:)


      • 656456456,OL
        656456456,OL kirjoitti:

        AINII, jos teet sen ite se menee tosi todennäkösesti vinoon, näyttää vitun rumalta:)

        JA SATTUU NII ET PYÖRRYT JA YRJÖÖT KAARESSA :OOO BWAHAHAHAHA. joo mee lävistysliikeeseen dorka. tarviit vanhempien luvan ellet oo 16 vuotias.


    • 33557678

      Mä teen ite ja mun äiti ei tiedä siit. Feikkiin se antais luvan mut ne on niin noloi ja ei oo rahaa mennä lävistäjälle. Eikä se antaiis ottaa koko lävärii. Mä teen huomen sen kaverin kaa.P.s oon tehný itelleni : korvikset ja rustokorun eikä oo tulehtunu. mut jos tekee ite kannattaa harkita kunnolla.

    • LlostJjane

      Muistan kun kaveri teki itselleen joskus 15 vuotiaana napakorun. Ensin reikä tuli ns. väärään paikkaan. Seuraava reikä oli taas liian lyhyt itse korulle (tai sitten liian ahdas). Kaveri oli ensin laittanut siihen jonkun korviksen, joka on siis paljon ohuempi kuin 1.2 mm (napiksethan on melkein järestään 1.6mm). Muistan olleenis paikalla kun toinen kaverini laittoi tälle toiselle korua valmiiksi tehtyyn reikään. Hirveä huuto ja kuulema joutui neulan kanssa vielä repimään. Pahan näköistä jälkeähän siitä tuli. Koru on vieläkin (viiden vuoden päästäkin) paikallaan, mutta valitettavasti se on vieläkin väärässä kohtaa, eikä kaverini itse sitä tajua. Pallo ei siis ole edes navassa vaan tavallaan hieman sen yläpuolella. Eli ei se itsetehtykään ole aina se paras vaihtoehto, vaikka halvin olisikin.

      Kävin itse ottamassa napiksen n. vuosi sitten. maksoin siitä 30 euroa ja itse toimenpide vei n. 2-3 min jos sitäkään. Pieni nipistys ja that's it. Mielummin itse käyn ammattilaiselta ottamassa. Voi olla varma, että saa oikeanlaiset hoito-ohjeet (varsinkin jos kyse on ensimmäisestä lävistyksestä) ja koru tulee todennäköisemmin oikeaan paikkaan, kuin itse tehty. Ja ihan vinkkinä: minulla ainakin titaaniset korut ovat parempia kuin kirurginteräksiset. Huulessa minulla on ihan teräksinen, mutta napa ei jostain syystä oikein pidä niistä.

      En kuitenkaan ala moralisoimaan, jokainen tyylillään, mutta tässä elävä esimerkki sellaisesta rehvastelusta, että säästänpä tässä sitten muutaman kympin kun teen itse. Kaverilla vieläkin melko näkyvät arvet korun alla ja ympärillä siitä "ylimääräisestä" tökkimisestä.

    • ttjbs

      ensilävistykseksi eivät sovi mitkä vain korut vaan kannattaa ostaa titaaninen napakoru esim. savannista. Lukee jos sopii ensilävistykseen. Kirurginteräksisethän napakorut onkin kielletty jossakin koska ne eivät sovellu ainakaan ensilävistykseksi suuren painonsa vuoksi.

    • aghtsbhn

      Luuleksää oikeesti että navassa on valmimoita?


      Ei suaatana.

      • grammarnazi123

        mitkäs nämä niin sanotut valmimot ovat? Sisäelimet on tosi lähel napaa, ni ei oo kauheen järkevää lähtee ite tekeen näitä.


      • Anonyymi

        En tiiä kuinka syvälle sä sen neulan oot tunkemassa jos ihan sisäelimiin asti oot sitä lävistystä tekemässä😂🤦🏼‍♀️


    • miratäsmo

      aatelin ostaa crazy factoryltä pihdit ja neulan jotta voin tehdä itse itellei napakorun.... onko kukaan muu tilannut sieltä neuloja tai pihtejä ja onko ne hyviä ettei mee rahat hukkaan :DDD kiitos jos vastaatte

    • jenzbewi

      Itse olen ollut lävistysliikkeessä töissä ja teen nykyään itsekkin lävistyksiä.
      Kukaan ei ole koskaan inahdustakaan päästänyt napakorua tehtäessä - eli ei se varmastikkaan mikään ylitsepääsemätön kipu ole. :)

      Ensimmäiseksi koruksi napakoruun kannattaa laittaa normaali, ei roikkuvaa sillä roikkuva saattaa takertua vaatteisiin kiinni ja mitä enemmän koru vääntelehtii reiässä, sitä helpommin reikä saattaa kipeytyä tai tulehtua.

      Omat normaalit kirurginteräksiset lävistyspihtini maksoivat 9€.

    • kaiken nähnyt.

      Minun tyttö otti itselleen vuonna 2013 Jyväskylässä semmoise ssa ammatti pai ka ssa lävistyksen juuri na pa an ja mak soi noin jota in 50 euroa .jos haluat laittaa itsellss semmoisen niin käy oikea l la lä vi st ä j ä l l ä ei tu l e ai na k a a n mi t ä ä n tu le hd u k s i a. Ko s k a ne osaa homman s a. Voi vähän ni pi st ä ä mutta ai na ki n tu lee kunnloinen .ja noin kuukauden päästä voi vaih t aa uuden ko ru n . An ta va t pu is tu s ai ne tt a mu k a a n . Ikä ä tä yt y olla 18 vu ot ta. Ei muuta ku in tse mp pi ä si nu lle.

      • Napakoru

        Mieki haluaisin laittaa mutta oon 13 vuotias enkä uskalla ite ja vanhemmat ei anna laittaa


      • roisa
        Napakoru kirjoitti:

        Mieki haluaisin laittaa mutta oon 13 vuotias enkä uskalla ite ja vanhemmat ei anna laittaa

        Mä oon 12 ja aijon huomen laittaa mulle napakorun.. Nuppineulalla ajattelin :DD tiedän riskit, ja jos onnistuu, ni kaverillekki vetäsen. Ei elämä olis mitää ellei kokeile kaiken laista!:)

        ps.. Turha tulla pätee et pilaan ihon jne..


    • hymps

      Suosittelen kyllä lävistäjälle menemistä.....Joskus muinoin tein kaverilleni..hänen pyynnöstään...reiän napaan...niin vinoonhan se meni :D ja loppu peleissä kys.kaveri joutui meneen lävistäjälle ottaan uuden reiän....eli kannattaa suosilla heti mennä ammattilaiselle... :))

      • mömö

        Nonii nonii. Tilattiin äitin kans pihdit, puhdistuslappuja, korut 10mm ja 14mm ja neuloja jotka oli 2,0mm. Puhdistetaan ja lävistettään kyllä ihan itse. Jos koru on1,6mm ni neulan pitää olla 2,0mm. Sillon saa sen neulan avulla työnnettyy korun sisää eikä se satu. Kuha muistaa sterilisoida kaiken kunnolla. Pihtien käyttö varmistaa sen, että menee neulakin suoraan. Eikä aiottu vaihtaa koruja pariin kuukauteen:)


      • täyttää12v
        mömö kirjoitti:

        Nonii nonii. Tilattiin äitin kans pihdit, puhdistuslappuja, korut 10mm ja 14mm ja neuloja jotka oli 2,0mm. Puhdistetaan ja lävistettään kyllä ihan itse. Jos koru on1,6mm ni neulan pitää olla 2,0mm. Sillon saa sen neulan avulla työnnettyy korun sisää eikä se satu. Kuha muistaa sterilisoida kaiken kunnolla. Pihtien käyttö varmistaa sen, että menee neulakin suoraan. Eikä aiottu vaihtaa koruja pariin kuukauteen:)

        Minkäs ikäinen olit? Minä aijon ottaa tammikuussa napaan ja olen 11v en kasva enää joten that's it en pelkää että sattuu nimittäi otin 3kk sitten rustolävärin ja äiti miettii napakorua sanoin, että haluan omaksi iloksi ja koska kaikilla tädeilläni on myös


    • nuorilävistäjä:)

      minä tein lävistyksen ihan itte napaan:) tosin olin tuolloin 6lk :D tein lävistyksen ihan normaalilla lankaneulalla joka ei T O D E L L A K A A N kannata!!! en halunnutkaan sitten lävistämisen jälkeen laittaa enää korua koska pyörrytti ihan vitusti!! Tänään kävin ostaa apteekista lävistäjän neulan jolla aijon tänään tehdä:) Ei se mihinkään tulehu jos neula, napa ja kädet on toooosi hyvin putsattu:) apteekista lävistäjän neula täälläpäin ainakin maksoi 10 senttiä!! eli ei todellakaan paljoa:) Kannatan niitä! itse olen nyt 7lk

      • Hehkulamppu

        Pahoitteluni mutta se ei ole lävistäjän neula vaan jos olet hankkinut näitä yleisempiä neuloja niin niitä käytetään esimerkiksi isojen eläimien rokottamiseen.


    • nuorilävistäjä:)

      no miinä nyt sitten tein itse napaani lävistyksen:) tosin salaa:D apteekista kävin hakemassa sen neulan ja jäätä jäädytin pakastimessa. Navan jäädytin ensin ja sitten vaa neula läpi:) ei sattunu ollenkaa koska jäädyttäminen onnistu:))) Ja kyllä... apteekissa myydään neulia nimellä lävistysneula:D napakorun siihen tungin ja oli ehkä 10min kipee mut sitte tuntu jo normaalilta:) pystyn makaa mahaltani ja muutakin :D nyt navassani roikkuu glitterin 9e maksava nappi napakoru.. en suosittele käyttämään heti roikkuvia!! muistakaa puhistaa säännöllisesti napaa!!

      • "fiksua"

        Toivottavasti et ole allerginen nikkelille.


    • 11vuotiastyttö

      Itse haluaisin hirveästi napakorua mutta ite en uskalla tehdä joten oon huomenna menossa ihan lävistys liikkeeseen äidin kanssa, sattuko sen otto kiitos jos vastaatte!

    • Kotitekonen

      Mullekkin tehtiin just eilen kotona, kaveri teki, eikä ole kipee tai punanen lainkaan. Pieni rengas siihen laitettiin kun ei saatu paksumpaa läpi mut vaihdan sen jossain kohti pian parempaan. Kyllä mä siinä mielessä suosittelen, että liikkeessä maksaa helposti 60€ ja ite maksoin 20senttiä kun ostin vaan apteekista neulan.

    • Anonyymi

      Ihan sairasta touhua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe