raskaana maratonille?

kauan toivottu

Onko täällä ketään joka olisi juossut maratonin raskaana ollessaan? Mitä lääkäri on antanut ohjeita ja millä viikolla juoksit?

10

3788

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei varmaan kannata!!

• kauan odotettu

Ihan suoralta kädeltä. Olen monesta lähteestä lukenut, että alkuvaiheessa ei voi tehdä mitään, mikä aiheuttaisi keskenmenon tai haittaa sikiölle. Maratoni on kuitenkin aika äärimmäinen suoritus ja siksi puntaroin tässä eri vaihtoehtoja haluan kuulla mielipiteitä. Kiitos sinun mielipiteestäsi.

• En uskoisi siitä mitään haittaa olevan jos olet juossut ennen ja ja raskauden aikana koko ajan säännöllisesti. Mutta kannattaa käydä kysymässä asiantuntevalta naislääkäriltä joka harrastaa juoksua.
      Perusterveyskeskus lääkäri kieltää juoksun varmuuden vuoksi. Miten pitkällä raskautesi olisi maratoonilla?

Jk. Olisi kiva kuulla minkä päätöksen tulet tekemään ja miten sitten kävi. Toivottavasti kirjoittelet.

Jkk. Itsellä ei ole raskaudesta kokemusta.

• kauan odotettu

olisi raskausviikkoja juoksupäivänä vasta noin 7 eli ihan alkuvaihetta. Olen juossut nyt yli vuoden säännöllisesti ja valmistautuminen on sujunut hyvin. Lääkärin olenkin jo varannut ja alkuraskauden ultran. Teen ratkaisun kun olen käynyt siellä kysellyt asioita lääkäriltä.

• juoksuvalmentaja
    • sfgjjl-l

voisi ajatella, ettei kukaan lääkäri uskalla lähteä suosittelemaan maratonia raskaana olevalle. Itse teet päätöksen ja juokset omalla vastuulla -mutta hei, sitähän se on koko tämä elämä!

• itse aivoillas

miltä tuntuis olla sikiö ja pomppia ylös alas ja välillä meinaisit luiskataa reiästä ulos, etkä jaksaisi pidellä sinistä kiinni. Kersa varmaan pamauttaus sua ensitöikseen turpaan synnyttyään!

• kauan odotettu

Ei senyt ihan noinkaan ole. "sikiö" on tässä vaiheessa max. kahvinpavun kokoinen eikä todellakaan ole vaarassa pudota kesken matkan.. muistan jostain lukeneeni että tässä vaiheessa sikiö ei käytä vielä happea eikä napanuoraa ole, eli hapen saantikaan ei pitäisi olla ongelma vaikka sykkeet nousisi. Kiitos kuitenkin kommenteista, mukava nähdä että mielipiteitä on suuntaan ja toiseen, niinkuin arvelinkin.

• koukkuun jäänyt

Sain tietää 4 viikkoa ennen Helsingin City Maratonia olevani 4 viikkoa raskaana. Toivoin todella että voisin juosta maratonin koska olin treenannut mielipuolisesti viimeiset 4 kuukautta. Päätin kysellä lääkäreiltä ja kätilöiltä heidän mielipidettään asiasta toivoen että saisin yksimielisen "siunauksen" urakalleni. Osa sanoi että siitä vaan oman jaksamisen mukaan ja osa sanoi ettei missään nimessä juoksisi koko matkaa koska siinä keho joutuu todella kovalle koetukselle ja syke on vaikea pitää suositellun 150 sykkeen alapuolella. En kuitenkaan saanut asiasta mitään faktatietoa vaan tietoni perustuivat mielestäni enemmänkin mielipiteisiin. Koska olimme odottaneet tätä raskautta pitkään, päätin jo etukäteen juosta vain puolikkaan maratonin jolloin uskoin keskenmenoriskin olevan olematon. Nyt jälkeenpäin olen todella tyytyväinen päätökseeni. Sykkeeni alkoi lähennellä 160:aa heti puolikkaan tienoilla vaikka hiljensin vauhtia huomattavasti. Muutenkin tunsin olevani heikomassa kunnossa kuin koskaan ennen edes 30km lenkillä. Uskon tehneeni oikean ratkaisun. Raskaus kestää kuitenkin vain 9kk mutta maratonin voin juosta milloin tahansa myöhemmin, toivottavasti jo ensi vuonna. Olen nyt 12 viikkoa raskaana, ensimmäinen ultra on takana ja raskauteni näyttää edistyvän hyvin.

• himojuoksija

Olen kokenut tuon saman pohdiskelun siitä osallistuako maratonille, kun on raskaana ja kuitenkin ehtinyt harjoitella pitkään sitä varten. Eräästä juoksukirjasta aikoinani luin, että syke ei saa nousta 150-160 (en muista kumpi), jotta happi riittää lapselle ja toinen vaaran paikka on kehon lämpötilan nousu pitkän juoksun aikana. Ymmärsin kirjasta, että ei liene vaaraa sikiölle pitemmästäkään juoksusta, jos kriittiset rajat säilyy. Olisin itse ollut maratonia juostessa rv 14 . Lääkärin ja oman/mieheni pohdiskelun myötä päätin siirtää juoksun toiseen kertaan.ajattelin, etten ikinä anna itselle anteeksi, jos uusi ihminen syntyy sairaana/kuolleena oman itsekkyyteni myötä. Juoksin tuolloin paljon myös esikoinen rattaissa ja rv 9 juoksin parin kympin lenkkiäkin ja tuo lapsi syntyi täysin terveenä. Äiti varmaan itse osaa parhaiten kuunnella kehoaan ja rehkiä sen mukaan. Uskoisin myös, että sykemittarista olisi juoksevalle äidille apua.Helsingin citymaratoninkin saa muistaakseni siirtää seuraavalle vuodelle, jos lääkärin todistus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8760
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2558
    3. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      42
      2359
    4. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2357
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1807
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      194
      1803
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1680
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1187
    9. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      33
      1171
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1116
    Aihe