siis millon niitä lapsia

pitäisi hankkia?

täällä palstoilta olen saanut lukea että lapsia ei kannattaisi hankkia yli kolmekymppisenä. siis apua. pitäiskö tässä nyt hankkiutua nopeasti raskaaksi? en kyllä koe olevani valmis äidiksi vaikka 28-vuotias olenkin.

kertokaapa nyt totuus, millon on myöhäistä enää saada ensimmäinen lapsi? entä olisiko mulla muutama vuosi ns. lisäaikaa, koska kuukautiseni alkoivat myöhemmin kuin muilla tytöillä ja kaikki myös luokallani saivat tissit aikaisemmin kuin minä. heh, oli se kyllä traumaattista aikaa..=D

8

1054

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole kiire,

jos et koe olevasi valmis vanhemmuuteen. Hyvä, kun olet pohtinut asiaa, etkä hankkiutunut raskaaksi vain yhteiskunnan painostuksen vuoksi. Kyllä hyvin voi saada ensimmäisen lapsen vasta lähemmäs 40 ikävuotta. Tosin sinne asti ei välttättä kannata tarkoituksella lykätä yrityksen aloittamista, koska hedelmällisyys on jo laskenut ja raskauden riskit puolestaan nousseet. Mutta sanotaanko, että jos haluaa vain yhden lapsen, niin kyllä aika turvallisin mielin voi odotella esim. 35 vuotiaaksi.

Sanottakoon vielä, että itse olen 25 vuotias ja kärsin lapsettomuudesta, joten aina ei iälläkään ole merkitystä hedelmällisyysasioiden suhteen.

• kolmen lapsen äiti

Sain ensimmäisen 22v ja toisen 24v ja kolmannen 27 veenä enkä ole katunut lasten tekoa enkä ole tavannut ketään joka olisi. Uraputki jäi ja
      lasten isän kanssa suhde päättyi arjen kuluttamina niinkuin useimmilla mutta nyt elän elämäni parasta aikaa ihanassa parisuhteessa jo isojen lasten nuorena äitinä.

• lapsia kannattaa

harkita vasta sitten, kun/jos on valmis vanhemmuuteen. Kysy äidiltäsi, milloin hänen vaihdevuotensa alkoivat, niin tiedät suurin piirtein milloin on odotettavissa ne viimeiset mahdollisuudet myös sinun kohdallasi.

Olen itse muutaman vuoden päälle kolmenkymmenen ja tullut siihen lopputulokseen, että en liiemmin tunne tarvetta äitiyteen ja tuskin koskaan tulen mieltäni muuttamaan. En hanki väkisin ja vasten tahtoani jälkikasvua vain sopiakseni keskivertoihmisen muottiin.

• ei,,

hankita,niitä saadaan,jos saadaan! esim.koiria hankitaan ja niistä pääsee eroon,jos haluaa. äitiys on eri asia. Kerran äiti, aina äiti.

• diuppadii

sai kolmannen lapsensa 42-vuotiaana, ongelmia hedelmöittymisessä tai raskauden aikana ei ollut. nyt kun lapsi on muutaman vuoden ikäinen, niin johan alkaa sairauksia ja kehityshäiriöitä ilmetä.. muut kaksi lasta täysin terveitä, alle kolmekymppisenä tehnyt.. eli riskinsä siinä on. tietysti yli neljäkymppisillekin on syntynyt täysin terveitä lapsia, mutta näitä sairaus- ja kuolemantapauksia olen lähiaikoina kuullut enemmän :( valitettavasti. enkä haluaisi pelotella, mutta itseäni pelottaa..

• Nepparipoks

Luulen, että se fiilis tulee kun se tulee. Itselläni halu saada lapsia on kasvanut viimeisen vuoden aikana. Ehkä parin vuoden sisällä voisi yrittää.

Oli sitten nuori tai lähempänä 40-v ei lapsen saaminen ole koskaan varmaa. Mutta nykyään tietynlaisena rajana tunnutaan pitävän 35-vuotta. On paljon puhuttu, että 35-v jälkeen lapsen saanti vaikeutuu huomattavasti (heikompi hedelmöittyminen, huonompilaatuiset munasolut).

Ensisynnyttäjän keski-ikä on 28-29-vuotta (pääkaupunkiseudulla taitaa olla 30v kieppeillä). Joten muutama vuosi eteenpäin, etkä paljoa poikkea normista =)

Tosin lapsettomuus on lisääntynyt, onko yhtenä syynä se että yritetään yhä vanhempana?

• sltsö

Ei niitä lapsia tarvitse hankkia ikinä. Maailmassa on jo yli 6 miljardia ihmistä, eikä sinun tarvitse tänne geenejäsi väkipakolla jättää jos ei se luontevalta tunnu. Äly hoi!!!!

• Father of two

Jos nyt ihan biologiaa ajattelee, niin ensimmäistä raskautta ajatellen raskaaksi tulemisen mahdollisuudet heikkenevät kohdallasi koko ajan. Eli jos haluat mahdollisimman varmasti lapsen/lapsia, niin sitten niitä pitäisi "hankkia" nyt.

Jos kuitenkaan et koe olevasi valmis äidiksi, niin en suosittele, että ryhdyt nyt yrittämään lasta.

Kun vaihdevuodet alkavat, niin silloin on myöhäistä saada lasta. Tosin useimmilla se ei onnistu ihan viime metreillä kuitenkaan.

Kuukautisten myöhäisempi alkaminen on kyllä käsitykseni mukaan "terveellistä", mutta en ole varma myöhentääkö se menopaussia.

Koska lapsen saaminen ei ole kuitenkaan 100%:sen varmaa nuorellekaan, niin kyllä ensisijaisesti olisi syytä olla elämäntilanne siinä kunnossa, että lapsi voi tulla. Toisaalta biologiasta on hyvä oppia se, että ehkä se elämäntilanne on ihan hyvä järjestää sellaiseksi, vielä kun raskaaksi tulemiselle on realistiset mahdollisuudet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7768
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3732
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1180
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1033
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      983
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      782
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      749
    10. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      10
      740
    Aihe