Jeesus puhuu kuolemastaan, Mark. 8:31-33

JEESUS PUHUU KUOLEMASTAAN
Mark.8:31-33
(Rinnakkaisteksti Matt. 16:21-28)
--
8:31 Ja hän alkoi opettaa heille, että Ihmisen Pojan piti kärsimän paljon ja joutuman vanhinten ja ylipappien ja kirjanoppineiden hyljittäväksi ja tuleman tapetuksi, ja kolmen päivän perästä nouseman ylös.

8:32 Ja tämän hän puhui peittelemättä. Silloin Pietari otti hänet erilleen ja rupesi häntä nuhtelemaan.

8:33 Mutta hän kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa ja nuhteli Pietaria sanoen: "Mene pois minun edestäni, saatana, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten".

16

377

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus alkaa puhumaan nyt opetuslapsilleen suoraan tulevasta kärsimyksestään, kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan (31).

Jeesuksen puheet eivät miellytä Pietaria.
      Hän nuhtelee Jeesusta (32).
      Jeesus puolestaan nuhtelee Pietaria: ” "Mene pois minun edestäni, saatana, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten"(33).

Pahennukseksi on se, joka tahtoo houkutella lankeemaan pois Herran tahdon seuraamisesta. Sellaisen henkilön kautta vaikuttaa saatana.

Ristin tie oli Jumalan ajatus.
      Ihmisen (Pietarin) ajatus oli, että Messiaan piti voittaa ja hallita ilman kärsimystä.
      Pietari oli tosin tunnustanut Jeesuksen Messiaaksi (Mark. 8:29), mutta hänen oli vaikeaa käsittää Jeesuksen kutsumukseen kuuluvan kärsimyksen ja kuoleman.

Jeesus käytti samoja sanoja ”Mene pois minun edestäni, saatana”, kun saatana lupasi Hänelle kaikki maailman valtakunnat (Matt.4:10).
      Kun Pietari suositteli Jeesukselle valtaa ja loistoa, hän puhuikin saatanan suulla.
      --
      Meidänkin on hyvä muistaa varoitus:
      "Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla" (1.Tim. 6:10).

• pelkäsi

ja kielsi, miksi kysyt tuollaisia päivän selviä asioita jotka pitäisi olla selvillä sinullekin jo kauan sitten.

• KariHenrik, oliko Pietari jo puhdas silloin, kun Jeesus totesi opetuslapsistaan:
        "Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut" (Joh. 15:3).

(Muutkin voiivat kommentoida!)

• KariHenrik: "Pietariin, joka on ihminen, totuus sulautui vasta myöhemmin, sen jälkeen kun hän oli kieltänyt Jeesuksen. Siinä oli Pietarin ahdas portti. Jeesuksen sanat "te olette puhtaat" tuli täydeksi siinä".
        --
        Tulkintasi tuntuu oikealta, mutta...
        Uskoisin kuitenkin, että Pietari oli JO Jeesuksen oma ("puhdas"):hänellä oli jo Sanan luoma yhteys Jeesukseen.

Jostain syystä jätit pois JO-sanan.
        Jeesuksen sanat kuuluivat: "...te olette JO puhtaat".

• KariHenrik: "Saastainenkin voi ottaa Raamatusta sanat "te olette puhtaat" ja jatkaa rypemistään saastassa. Onko hän siis silloin puhdas"?
        --
        Jeesus sanoi, että Juudas ei ollut puhdas (Joh. 13:10).
        Hän oli epäuskon vallassa.
        Häntä tahrasi synti, johon hän oli juuri syyllistynyt kavaltaessaan Herransa.

• KariHenrik: "ASUIKO Pietarissa Pyhä Henki, kun hän tunnusti Jeesuksen Jumalan Pojaksi, Messiaaksi"?
        --
        LUPAUS PYHÄSTÄ HENGESTÄ
        Apt. 1:1-5
        --
        1:1 Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa,
        1:2 hamaan siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös, sittenkun hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä apostoleille, jotka hän oli valinnut,
        1:3 ja joille hän myös kärsimisensä jälkeen moninaisten epäämättömien todistusten kautta osoitti elävänsä, ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta.
        1:4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
        1:5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
        --
        Jeesus kehoitti opetuslapsiaan jäämään Jerusalemiin odottamaan Pyhän Hengen vuodatusta, jonka Hän oli luvannut lähettää mentyään Isän luo taivaaseen:
        ”Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän” (Joh .16:7).

• Tapio522 kirjoitti:

KariHenrik: "ASUIKO Pietarissa Pyhä Henki, kun hän tunnusti Jeesuksen Jumalan Pojaksi, Messiaaksi"?
        --
        LUPAUS PYHÄSTÄ HENGESTÄ
        Apt. 1:1-5
        --
        1:1 Edellisessä kertomuksessani kirjoitin, oi Teofilus, kaikesta, mitä Jeesus alkoi tehdä ja opettaa,
        1:2 hamaan siihen päivään asti, jona hänet otettiin ylös, sittenkun hän Pyhän Hengen kautta oli antanut käskynsä apostoleille, jotka hän oli valinnut,
        1:3 ja joille hän myös kärsimisensä jälkeen moninaisten epäämättömien todistusten kautta osoitti elävänsä, ilmestyen heille neljänkymmenen päivän aikana ja puhuen Jumalan valtakunnasta.
        1:4 Ja kun hän oli yhdessä heidän kanssansa, käski hän heitä ja sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
        1:5 Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."
        --
        Jeesus kehoitti opetuslapsiaan jäämään Jerusalemiin odottamaan Pyhän Hengen vuodatusta, jonka Hän oli luvannut lähettää mentyään Isän luo taivaaseen:
        ”Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän” (Joh .16:7).

Milloin opetuslapset saivat Pyhän Hengen?

Joh. 20:21-23;
        ”Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät.
        Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki".
        Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

Edellisessä viestissäni laitoin Sanan paikan Joh. 16:7, jonka mukaan Johannes kertoo Jeesuksen lähettävän Pyhän Hengen vasta mentyään Isän luo l. taivaaseenastumisensa jälkeen.;
        ”Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän” Joh. 16:7.

Sama asia kerrotaan Joh. 15:26;
        ”Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta”.

Apt. 1:4-8 kertoo Jeesuksen ennen helluntaita ja ennen taivaaseenastumistaan puhuneen Pyhän Hengen tulosta tulevana asiana.
        Tämä on sopusoinnussa Joh. evankeliumin kanssa.

• Älä ole mustis, kyllä taivaassa tilaa on.

• KariHenrik: "Pietariin, joka on ihminen, totuus sulautui vasta myöhemmin, sen jälkeen kun hän oli kieltänyt Jeesuksen.
        Siinä oli Pietarin ahdas portti. Jeesuksen sanat "te olette puhtaat" tuli täydeksi siinä".
        ---
        Voiko "ahdas porttikokemuksia" olla useita?

Pietarihan lankesi myöhemminkin.

Gal. 2:11-14
        --
        2:11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.

2:12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,

2:13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.

2:14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
        --
        Paavalin ja Pietari (Keefas) joutuivat vakavaan ristiriitaan keskenään (11).

Pietarin, Barnabbaan ym. juutalaisten (j. 13) ulkokultainen käytös teki tyhjäksi evankeliumin.

• KariHenrik: "Pietarin ja muiden juutalaisten käytös, aivan päinvastoin kuin sanot, ei suinkaan tehnyt tyhjäksi evankeliumia vaan oli omiaan LUJITTAMAAN evankeliumin sanomaa. Kun vaara astua väärälle polulle paljastui, Jumalan voima ja hyvyys tuli ilmi".
        ---
        Riita oli erittäin vakava ja se olisi vahingoittanut koko kirkon uskottavuutta ellei Paavali olisi sitä selvittänyt.
        Olihan kyseessä kristinuskon keskeisin oppi; miten ihminen vanhurskautetaan.

Kun Paavali joutui ristiriitaan Pietarin kanssa uskonasioista, niin hän ei jättänyt asiaa siihen, vaan rohkeasti puuttui tilanteeseen.
        --
        Pietarin lankeemus opettaa meille, mitä oikein rukoillaan, kun sanotaan: ”Anna meille anteeksi…”, ja tunnustetaan usko syntien anteeksiantoon, johon apostolit ja kaikki pyhät ovat uskoneet.

Meidän tavallamme he ovat rukoilleet: Isä meidän…”.
        Muuten meillä on samat aarteet kuin heilläkin: sama Kristus, sama kaste, Sana ja syntien anteeksianto (Ef. 4:5).
        Meidän tavallamme kaikkea sitä he ovat tarvinneet.

• kaksi eri
        Tapio522 kirjoitti:

Milloin opetuslapset saivat Pyhän Hengen?

Joh. 20:21-23;
        ”Niin Jeesus sanoi heille jälleen: "Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät.
        Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: "Ottakaa Pyhä Henki".
        Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt."

Edellisessä viestissäni laitoin Sanan paikan Joh. 16:7, jonka mukaan Johannes kertoo Jeesuksen lähettävän Pyhän Hengen vasta mentyään Isän luo l. taivaaseenastumisensa jälkeen.;
        ”Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän” Joh. 16:7.

Sama asia kerrotaan Joh. 15:26;
        ”Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta”.

Apt. 1:4-8 kertoo Jeesuksen ennen helluntaita ja ennen taivaaseenastumistaan puhuneen Pyhän Hengen tulosta tulevana asiana.
        Tämä on sopusoinnussa Joh. evankeliumin kanssa.

asiaa toisiinsa, Pyhän-Hengen eli lapseuden hengen
        ja Pyhän-Hengen kasteen eli armolahjan!

Jokainen uskova saa Pyhän-Hengen sydämeensä silloin, kun tulee uskoon, Ef 1:13, eli Pyhän-Hengen sinetin!
        "Hänessä on teihinkin, sitten kun olitte kuulleet
        totuuden sanan, USKOVIKSI TULTUANNE, pantu luvatun Pyhän-Hengen sinetti."
        JO VANHAN-LIITON USKOVILLA OLI PYHÄ-HENKI!!!!
        Ps 51:13.

Opetuslapsilla oli Pyhä-Henki, mutta armolahjan he
        saivat vasta helluntaina!
        Tämä ilmeni kielilläpuhumisena.

Pyhän-Hengen armolahjoja käsketään anomaan:
        Luuk 11:13, Ef 1:17, 1. Kor 12:31.

Nämä asiat sekoitetaan toisiinsa sen väärän opetuksen takia, että vauva saisi Pyhän-Hengen jo
        kasteessaan, vaikka tuo Ap 2:38-39,
        "teille ja teidän lapsillenne", tarkoittaa sitä,
        että Pyhä-Henki annetaan armolahjana tuleville
        sukupolville, "kaikille, jotka Jumala kutsuu"."

• kaksi eri kirjoitti:

Jokainen uskova saa Pyhän-Hengen sydämeensä silloin, kun tulee uskoon, Ef 1:13, eli Pyhän-Hengen sinetin!

Nämä asiat sekoitetaan toisiinsa sen väärän opetuksen takia, että vauva saisi Pyhän-Hengen jo

sukupolville, "kaikille, jotka Jumala kutsuu".
        --
        Pari kysymystä:
        -Eikö Jumala kutsukkaan yhteyteensä pieniä lapsia?
        -Missä Raamatussa sanotaan, että Pyhä Henki on armolahja?

(Pyhä Henki kyllä saadaan lahjana, Apt. 2:38,39, Apt. 10:45)

• kaksi eri kirjoitti:

Täälläkin voi jatkaa keskustelua kasteesta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001426&posting=22000000035489854&view_mode=flat

• Pienet lapset
        Tapio522 kirjoitti:

sukupolville, "kaikille, jotka Jumala kutsuu".
        --
        Pari kysymystä:
        -Eikö Jumala kutsukkaan yhteyteensä pieniä lapsia?
        -Missä Raamatussa sanotaan, että Pyhä Henki on armolahja?

(Pyhä Henki kyllä saadaan lahjana, Apt. 2:38,39, Apt. 10:45)

ovat vielä Jumalan sylissä, joten he eivät tarvitse
        erillistä kutsua, koska EIVÄT OLE VIELÄ POI-
        KENNEET POIS!
        Myöhemmin, kun tulevat sen tekemään, Jumala kutsuu heitä
        takaisin yhteyteensä.

Pyhä-Henki ei ole armolahja, vaan Jumalan persoona,
        mutta Hän JAKAA ARMOLAHJOJA!!!!! tahtonsa mukaan,
        eikä papin komennuksella!

• Pienet lapset kirjoitti:

ovat vielä Jumalan sylissä, joten he eivät tarvitse
        erillistä kutsua, koska EIVÄT OLE VIELÄ POI-
        KENNEET POIS!
        Myöhemmin, kun tulevat sen tekemään, Jumala kutsuu heitä
        takaisin yhteyteensä.

Pyhä-Henki ei ole armolahja, vaan Jumalan persoona,
        mutta Hän JAKAA ARMOLAHJOJA!!!!! tahtonsa mukaan,
        eikä papin komennuksella!

"Pienet lapset ovat vielä Jumalan sylissä, joten he eivät tarvitse erillistä kutsua, koska EIVÄT OLE VIELÄ POIKENNEET POIS"!
        --
        Room. 3:9-20
        --
        EI OLE KETÄÄN VANHURSKASTA

3:9 Miten siis on? Olemmeko me parempia? Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että kaikki, niin hyvin juutalaiset kuin kreikkalaiset, ovat synnin alla,
        3:10 niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        3:11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
        3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

3:13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
        3:14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.

3:15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
        3:16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
        3:17 ja rauhan tietä he eivät tunne.

3:18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."

3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
        3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.

• Virsi 315
      --
      1.
      Valvoa mun, Jeesus, anna
      aina ristis juurella
      ja niin joka päivä kuolla
      synneistäni kaikista.
      Suo myös kuolla maailmasta,
      kuolla itsestänikin,
      että kaiken elämäni
      sinulle vain eläisin.

2.
      Auta, että ristin tiellä
      kuljen askeleissasi.
      Eksymästä, horjumasta
      estä, Jeesus, jalkani.
      Uskoa ja rakkautta,
      toivoani lisää myös.
      Anna voimaa kilvoitukseen,
      täytä alkamasi työs.   

3.
      Rauhan virran anna vuotaa
      sydämeeni kaipaavaan.
      Kasvojesi pyhä kuva
      paina sieluun loistamaan.
      Ääretöntä rakkautta
      mihin voisin verrata?
      Syvä on se niin kuin meri,
      väkevä kuin kuolema.

4.
      Ristissäsi, haavoissasi
      armon löydän ikuisen.
      Kaikki muu on turhaa aivan,
      kun vain niitä katselen.
      Rakas Jeesus, haavoihisi
      minut kätke kokonaan,
      kätke siksi, kunnes noudat
      minut taivaan kunniaan.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3634
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      447
      3340
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2959
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      85
      2013
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      103
      1642
    6. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      146
      1579
    7. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1400
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      114
      1374
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      36
      1113
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1035
    Aihe