Paljonko yolahjarahaa?

kummitätipihalla

Hei!

Kummityttöni pyytää ylioppilaslahjaksi rahaa. Paljonko on riittävästi nykypäivänä?

Kiitos vastauksista!

41

4310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylioppilaan 07 äiti

20-50 € taisi lapseni Yo-lahjojen keskimääräinen koko. Tädit, sedät, isovanhemmat taisivat lahjoittaa 50€, kummit yms. 20€

• summa.

eihän sitä nyt liikaa kannata antaa. eikä tietenkään liian vähän. 500 euroa on aika yleinen lahja raha nykyään.

• ap täällä

Taidat liikkua rahakkaammissa piireissä? Ajattelin antaa max. 100 euroa. Minusta sekin on jo iso raha.

• mielestä
        ap täällä kirjoitti:

Taidat liikkua rahakkaammissa piireissä? Ajattelin antaa max. 100 euroa. Minusta sekin on jo iso raha.

500 on ihan hyvä määrä kummilta. muut tutut antaa sen satkun. kerranhan noita juhlia vaan vietetään. satasella ei nykyään saa ostettua mitään.

• Huh Hah

miltei meikäläisen kuukausibudjetti. Minun budjettiini sopii parhaiten tuo 20 euroa, joka taitaa olla melko yleinen summa. Ihmisten taju rahanarvosta on kadonnut täysin eurojen myötä. 500 euroahan on markoissa 3000 mk, eli todella iso raha. En ikinä antaisi lahjaksi tuollaista summaa, en edes lähisukulaiselle. Jotain järkeä ja kohtuutta pitää lahjojenkin antamisessa olla.

• kerjäläiset.
        mielestä kirjoitti:

500 on ihan hyvä määrä kummilta. muut tutut antaa sen satkun. kerranhan noita juhlia vaan vietetään. satasella ei nykyään saa ostettua mitään.

Satanenkin on liikaa jos ei kerran ymmärrä rahan päälle.

• pihi.
        Huh Hah kirjoitti:

miltei meikäläisen kuukausibudjetti. Minun budjettiini sopii parhaiten tuo 20 euroa, joka taitaa olla melko yleinen summa. Ihmisten taju rahanarvosta on kadonnut täysin eurojen myötä. 500 euroahan on markoissa 3000 mk, eli todella iso raha. En ikinä antaisi lahjaksi tuollaista summaa, en edes lähisukulaiselle. Jotain järkeä ja kohtuutta pitää lahjojenkin antamisessa olla.

pihi

• hei.
        Huh Hah kirjoitti:

500 euroo ei oo liikaa. muka sun kuukausi budjetti, nykyään 200 euroo saa ihan helposti kun ottaa pikavipin kännykällä eikä siinä kuukautta kestä.

• mulle ja sulle ja heti
        hei. kirjoitti:

500 euroo ei oo liikaa. muka sun kuukausi budjetti, nykyään 200 euroo saa ihan helposti kun ottaa pikavipin kännykällä eikä siinä kuukautta kestä.

Ja kuten tiedetään, pikavippejä ei tarvitse maksaa takaisin!

• rahastusta liikkeellä
        kerjäläiset. kirjoitti:

Satanenkin on liikaa jos ei kerran ymmärrä rahan päälle.

Vallitseeko Suomessa joku kansallinen köyhyys,kun kaikki kansakunnan toivot - ylioppilaat - ovat käsi ojossa ottamassa vastaan rahalahjoituksia????
        Rahaa saa,kun menee töihin.

• euroaikaan
        mielestä kirjoitti:

Nuo summat ovat markka-ajoilta. Montako prosenttia kuukausituloistasi olisit ITSE valmis antamaan? Se mieli muuttuu varmasti tuossa vaiheessa. No me annettiin kummitytölle satanen, koska tulotaso sen sallii. Muille sukulaislapsille on annettu 50 euroa ja vähemmän tutuille 20 euroa. Mutta tulotason mukaan. Joillain ei välttämättä jää kuukaudessa nettona viittäsataa käteen, sinä joka tuollaista vaadit, sulle kävisin pieraisemassa ovella etkä muuta saisi.

Aika paljon kirjoitellaan, että nykyään vaaditaan rahaa, enemmänkin näyttää olevan niin päin, että nykyään annetaan enemmän tavaralahjoja. Veljeni kirjoitti 80-luvun alussa ja minä samoin, molemmat saimme pelkästään rahaa ja shekkejä sekä ruusuja. Naapurit olivat joko laittaneet yhteiskeräyksen tai toivat ruusun, sukulaisilta saatiin vähän enemmän.

• sanooo
        hei. kirjoitti:

onko tää provoilija vai muuten vain tyhmä. Sä kun jakelet vippilainoja omille sukulaisilles, niin siinäpä velkakierteessä pyörit lopunikääsi. Työnantajakin tarkistaa nykyään luottotiedot. Tai meneekö siis, että sulle kyllä, mutta sulta ei?

• nihapa87

yolahjarahana kavereilta 20e, mummolta ja ukilta 500e (joka oli minulle järkytys, että niin paljon!) sekä muutamia 50e sukulaisilta. Korujakin tuli, mutta onneksi vain pari kaulaketjua, jotta niitä joskus ehtisi pitää. Lähinnä pyysin lahjakortteja tavan ruokakauppoihin, sillä minulla oli lakittamishetkellä 5kk ikäinen lapsi. Eniten tulikin lahjakortteina.
      Eikö hän tarvitsisi jotakin muuta, kuin rahaa? Esim lahjakortti johonkin kivaan vaateliikkeeseen tms? Itse pyysin lakkiaislahjaksi rattaat lapselle. :) Sain rattaat. :) Jokainen antaa oman varansa mukaan, minulle 50e on jo iso raha, vaikka tänä päivänä sillä ei saakkaan juuri mitään.

• pankki nimeltään täti

Onpas kummallisia summia! Täytyykin miettiä uusiksi.

Kai monella muullakin on sama tilanne kuin meillä: Joka kevät pääsee tosi moni ylioppilaaksi. On kummilapsia, on naapureita, on sukulaislapsia ja tuttavien lapsia.

Ajateltiin tänään, että naapurin tyttö saisi 50 euroa - taitaa siis olla liian vähän? Hyvä naapuri mutta tyttöä ei paljon tunneta.

Tässä kun piti uusia koko vaatteistokin vielä, tuleepa kallis toukokuun viimeinen.

Antaako joku todella 500 euroa uudelle ylioppilaalle?

Viime vuonna me juostiin läpi kuudet juhlat. Uhh!

• riittää
        pankki nimeltään täti kirjoitti:

Kai monella muullakin on sama tilanne kuin meillä: Joka kevät pääsee tosi moni ylioppilaaksi. On kummilapsia, on naapureita, on sukulaislapsia ja tuttavien lapsia.

Ajateltiin tänään, että naapurin tyttö saisi 50 euroa - taitaa siis olla liian vähän? Hyvä naapuri mutta tyttöä ei paljon tunneta.

Tässä kun piti uusia koko vaatteistokin vielä, tuleepa kallis toukokuun viimeinen.

20 eskoa vallan mainiosti. Nykyajan lahjansaajina on valitettavan paljon sellaisia jotka näyttävät nyrpeää naamaa vaikka saisivat tuhansia per naama.

• Ruusu riittää
        pankki nimeltään täti kirjoitti:

Miten niin olet antamassa isoa rahaa naapurin lapselle! Yksi pitkävartinen ruusu on paikallaan.
        Onhan se nyt ihan kauheata, jos joka torpassa odotetaan 50 euron lahjoituksia jokaiselta vieraalta.
        Kylläpä on ylioppilaiden kahvitarjoilut kalliita.

Eihän kutsuja voi ottaa enää vastaankaan.

Monilla on useita tuttuja ylioppilaita, ja siis juostaan lahjasekit kourassa talosta taloon?

Aika on mennyt omituiseksi.

• oppeliini

Sen sijaan vihjeitä työpaikan saamiseksi, auttaisin työpaikka-anomuksen räätälöinnissä, tarjoaisin yöpaikan jos hän sattuisi liikkumaan omassa kaupungissani...

Nuo kaikki ovat arvokkaita apuja, jopa arvokkaimpia kuin muutamat eurot.

20-50 e on sopiva raha.

• äitinä

Pari vuotta sitten tyttöni sai kummeilta lahjaksi yhdelta 500€, toiselta Savonia- sarjaa lusikat ym. yhdelta taas osakkeita ja kummitäti antoi korun.
      Muut vieraat toivat 20-200€.
      Vaikka lahjat olivat eriarvoisia ne olivat kaikki tytölle mieleen. Myös ne lusikat ja haarukat. Niistä jäi muisto ja ne ovat kovassa käytössä uudessa kodissa nyt. Tuntuu, että tyttöni mielestä kaikki olivat arvokkaita lahjoja eikä hän näin jälkeenpäin muista kuka toi minkäkin verran rahaa paitsi ne suurimmat summat. Kuitenkaan ei tyttöni ole nostanut suuremman lahjan tuojia sen korkeammalle jalustalle toisten kummien suhteen.

• adaus

Meillä pääsi viime keväänä tytär ylioppilaaksi ja nyt poika. Jos rahaa antaa (mikä kyllä on oikeastikin hyvä lahja - tosin muutama tavaralahjakin oli kivaa saada, ainakin tytön mielestä) niin 20-50 euroa oli yleinen summa ja mielestäni todellakin riittävä. Kummilta taisi tulla 100 euroa, mikä oli niin iso summa, että minua jo jotenkin nolotti. Olemme heidän lapsensa kummeja ja heti mietin, että mitä mahdettiin antaa kummitytölle muutama vuosi sitten - niin paljon ei missään tapauksessa annettu.

Kukkaron mukaan ja "läheisyyden" mukaan. Varakkailta isovanhemmiltaan lapsemme ovat saaneet 1000 euroa, mutta se on eri juttu se. Mielestäni 100 euroa on katto ja sekin summa vain siinä tapauksessa, että juhlakalu on syystä tai toisesta erityisen läheinen.

• kummitätipihalla

Luulen että nämä 500 euron puolesta puhujat ovat itse tulevia juhlakaluja? Minä taidan antaa 100 euroa, vaikka vähän aavistankin että kummityttöni odottaa minulta enemmän. Hän (ja hänen vanhempansa) luulevat että olen varakkaampi kuin olenkaan.

Kummina olo tuntuu tulevan aika kalliiksi. Varsinkin jos kummilapsia on enemmän. Minuakin on pyydetty kummiksi sukulaisten taholta joita tuskin tunnen. Siinä oli kyllä päätarkoituksena saada lapselle ns. rikas kummi. Onneksi kummiudesta voi kieltäytyä. On vaan surullista kun pääasia nykypäivänä niin monelle tuntuu olevan raha. Tässäkin asiassa.

• olet tässä asiassa

Tuo 100€ on sopiva summa, viime vuonna sukulaisen lapselle annoin 50€ lahjakortin.Kummilapselle annan nyt 100€. Vanhemmat ja isovanhemmat voivat antaa 500€ ja enemmänkin. Ammattiinvalmistujaislahjaksi lapsemme ovat saaneet 2000€ meiltä vanhemmilta.

• Ja sama alusta ensi vuonna...
        olet tässä asiassa kirjoitti:

Tuo 100€ on sopiva summa, viime vuonna sukulaisen lapselle annoin 50€ lahjakortin.Kummilapselle annan nyt 100€. Vanhemmat ja isovanhemmat voivat antaa 500€ ja enemmänkin. Ammattiinvalmistujaislahjaksi lapsemme ovat saaneet 2000€ meiltä vanhemmilta.

Eli kun sattuu nyt pääsemään kaksi kummilastani yhtä aikaa ylioppilaiksi ja sen lisäksi kahden hyvän naapurin lapset, niin ... paljonko tästä nyt tuleekaan yhteensä?
        Vähintään 300 euron keikka!

Heinäkuussa pääsee lapsi ripille ja elokuun alussa sisko menee naimisiin... Häälahjaan ainakin 200, lapselle 100. Ja heinäkuun lopussa on ...

Miten te saatte kuukausipalkan riittämään? Me olemme tavallisia opettajia mieheni kanssa.

• Ylioppilas joulu 08

Pääsin ylioppilaaksi viime joulukuussa, sain lahjoiksi 20-50e seteleitä rahana, lahjakortteja pari, astioita ja vuodevaatteita. Nyt lusin 9 kk varusmiespalvelusta ja täytyy sanoa, että 3,40e päivärahalla on kiva ottaa käyttöön lahjaksi saatuja rahoja. Kiitoksia vaan teille, jotka muistitte. Tämän jälkeen lähden opiskelemaan ja aion hommata oman kämpän, joten astiat ja vuodevaatteetkin oli paikallaan.

• markkoja ikävä
        Ylioppilas joulu 08 kirjoitti:

Pääsin ylioppilaaksi viime joulukuussa, sain lahjoiksi 20-50e seteleitä rahana, lahjakortteja pari, astioita ja vuodevaatteita. Nyt lusin 9 kk varusmiespalvelusta ja täytyy sanoa, että 3,40e päivärahalla on kiva ottaa käyttöön lahjaksi saatuja rahoja. Kiitoksia vaan teille, jotka muistitte. Tämän jälkeen lähden opiskelemaan ja aion hommata oman kämpän, joten astiat ja vuodevaatteetkin oli paikallaan.

Olen kotoisin maalta ja siellä oli tapana kerätä ns. listoilla rahaa oman kylän ylioppilaille. Tähän listaan jokainen laittoi varojensa mukaan 5-10 markkaa (0,84-1,68 euroa)ja näin uusi ylioppilas sai koko kylältä n. 100 euroa. Annoitteko te silloinkin kummilapsille ym. 600-3000 markkaa/lapsukainen??? Epäilen kyllä suuresti, vaikka ylimääräistä rahaa olisikin niin kyllä sen mieluummin käyttäisi vaikka oman perheen ulkomaanmatkaan kuin jakaisi ympäri tuttavapiiriä. Nyt te olette valmiit antamaan 100 euroa/ylioppilas!! Sillähän ostaa koko perheelle viikon ruuat, esimerkiksi. Tottakai hinnat on nousseet eikä rahalla tunnu olevan enää minkäänlaista arvoa, mutta itse en vielä tänäkään päivänä laita työkavereiden lapsille 3 euroa enempää, kummilapset ja muut läheisemmät saavat max 20 e (tai 10 euron hopeakorun). Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa enempään, kuukausipalkka on nettona jotain 2100 ja siitä pitää maksaa oman perheen asumis- ja elantokulut. Voi hyvänen aika tätä maailmanmenoa!!

• tuommoisia summia...älytöntä!
        markkoja ikävä kirjoitti:

Olen kotoisin maalta ja siellä oli tapana kerätä ns. listoilla rahaa oman kylän ylioppilaille. Tähän listaan jokainen laittoi varojensa mukaan 5-10 markkaa (0,84-1,68 euroa)ja näin uusi ylioppilas sai koko kylältä n. 100 euroa. Annoitteko te silloinkin kummilapsille ym. 600-3000 markkaa/lapsukainen??? Epäilen kyllä suuresti, vaikka ylimääräistä rahaa olisikin niin kyllä sen mieluummin käyttäisi vaikka oman perheen ulkomaanmatkaan kuin jakaisi ympäri tuttavapiiriä. Nyt te olette valmiit antamaan 100 euroa/ylioppilas!! Sillähän ostaa koko perheelle viikon ruuat, esimerkiksi. Tottakai hinnat on nousseet eikä rahalla tunnu olevan enää minkäänlaista arvoa, mutta itse en vielä tänäkään päivänä laita työkavereiden lapsille 3 euroa enempää, kummilapset ja muut läheisemmät saavat max 20 e (tai 10 euron hopeakorun). Minulla ei yksinkertaisesti ole varaa enempään, kuukausipalkka on nettona jotain 2100 ja siitä pitää maksaa oman perheen asumis- ja elantokulut. Voi hyvänen aika tätä maailmanmenoa!!

mun poika ei saa yo-lahjaksi yhtään mitään...puvunkin osti itse. Mie oon pienestä palakastani hänet kouluttanu, siinä on lahjaa tarpeeksi.
        Kakkukahvit tarjoan hälle ja kavereileen...siinä kaikki...

• valita
        markkoja ikävä kirjoitti:

olisit käynyt lukion nuorena niin voisit nyt saada isompaa palkkaa. hinnat tosiaan ovat nousseet se 500 euroo on nykyään sama kuin ennen 50 markkaa. jos annat lahjaksi 20 euroo, se on melkeen sama kuin olisit markka aikana antanut 2 markkaa. olisiko yhtään hävettänyt silloin antaa 2mk lahjaksi! mietippä sitä.

• pankki pankin paikalla
        valita kirjoitti:

olisit käynyt lukion nuorena niin voisit nyt saada isompaa palkkaa. hinnat tosiaan ovat nousseet se 500 euroo on nykyään sama kuin ennen 50 markkaa. jos annat lahjaksi 20 euroo, se on melkeen sama kuin olisit markka aikana antanut 2 markkaa. olisiko yhtään hävettänyt silloin antaa 2mk lahjaksi! mietippä sitä.

No, minä kyllä kävin lukion nuorena. Kävin jopa yliopiston loppututkintoon asti.

Väitteesi ei pidä paikkaansa. Ei 50 markkaa todellakaan ole yhtä kuin 500 euroa. Siinä markan loppuaikoina oli ihan tavallista antaa yo:lle rahalahjaksi 100 markkaa eli nyk. alle 20 euroa. Tosin rahalahjaa ei ole kehdattu antaa kuin vasta jonkin aikaa. Rahan antamista rippilapselle tai ylioppilaalle pidettiin sopimattomana vielä 1990-luvulla.

Heti kun siirryttiin euroon, kahvikupillisen hinta nousi 2 markasta 2 euroon ( 2 euroa > noin 12 markkaa). Siis hinta nousi yhdessä yössä. Ihmiset olivat niin sekaisin, ettei heti hoksattu edes ihmetellä.

Luettuani päivällä tätä ketjua, otin asiakseni soittaa kierroksen tämän pikkukaupungin tuttaviini. Kysyin suoraan, mitä ihmiset aikovat antaa ylioppilaille tänä keväänä.
        Yleinen vastaus oli: 20 - 50 euroa. Monella on sama tilanne kuin minulla - lahjottavia on paljon.

Minun vanha lukioni pyysi kirjeitse tässä viime kuun lopulla minulta ja arvattavasti myös muilta entisiltä koulun ylioppilailta juuri 50 euroa stipendejä varten. Sen lähetinkin. En tiedä, kenelle tämäkin (minun osuuteni) menee.

• mene töihin !
        valita kirjoitti:

Kuulehan nyt sinä isottelija siellä, Suomessa palkansaajien keskimääräinen tulo on noin 2500 eur/ kuukausi.
        Siitä, kun maksat ensin verot ja sitten asuntolainan, autolainan, ruoan, sähköt, puhelimet, vakuutukset, liikennekulut, elintarvikkeet, lasten tarhamaksut yms. niin, ei todellakkaan mitään 500 euron lahjoja heitellä, ei kummilapisille,saati sitten muille.

• olla
        mene töihin ! kirjoitti:

Kuulehan nyt sinä isottelija siellä, Suomessa palkansaajien keskimääräinen tulo on noin 2500 eur/ kuukausi.
        Siitä, kun maksat ensin verot ja sitten asuntolainan, autolainan, ruoan, sähköt, puhelimet, vakuutukset, liikennekulut, elintarvikkeet, lasten tarhamaksut yms. niin, ei todellakkaan mitään 500 euron lahjoja heitellä, ei kummilapisille,saati sitten muille.

niin itsekäs. ajattele muitakin. ylioppilaat tarvitsevat rahaa jatko-opintoihin.

• opiskelijat.
        olla kirjoitti:

niin itsekäs. ajattele muitakin. ylioppilaat tarvitsevat rahaa jatko-opintoihin.

Miksei heitä näy kaduilla kerjäämässä?

• palkkaa vaikka ois käyny
        valita kirjoitti:

kaksikin lukiota!
        Mutta silkkaa hulluutta jakaa hiellä tienattuja rahoja pois jolleki muulle!
        Paljonko olet itse saanut lahjoina...joku tolkku pitää olla!
        Lahjassakin!

• töihin.
        olla kirjoitti:

Minä sain kyllä rahaa, mutta sen mitä yhteensä sain, hankin kuukaudessa ylioppilaskesänä kesätöillä ja olin kesätöissä neljä kuukautta. Kun en saanut heti opiskelupaikkaa, olin vakituisessa työsuhteessa jonkun aikaa. Itse ne opinnot kuuluu maksaa eikä maksattaa muilla.

• tuo?
        pankki pankin paikalla kirjoitti:

No, minä kyllä kävin lukion nuorena. Kävin jopa yliopiston loppututkintoon asti.

Väitteesi ei pidä paikkaansa. Ei 50 markkaa todellakaan ole yhtä kuin 500 euroa. Siinä markan loppuaikoina oli ihan tavallista antaa yo:lle rahalahjaksi 100 markkaa eli nyk. alle 20 euroa. Tosin rahalahjaa ei ole kehdattu antaa kuin vasta jonkin aikaa. Rahan antamista rippilapselle tai ylioppilaalle pidettiin sopimattomana vielä 1990-luvulla.

Heti kun siirryttiin euroon, kahvikupillisen hinta nousi 2 markasta 2 euroon ( 2 euroa > noin 12 markkaa). Siis hinta nousi yhdessä yössä. Ihmiset olivat niin sekaisin, ettei heti hoksattu edes ihmetellä.

Luettuani päivällä tätä ketjua, otin asiakseni soittaa kierroksen tämän pikkukaupungin tuttaviini. Kysyin suoraan, mitä ihmiset aikovat antaa ylioppilaille tänä keväänä.
        Yleinen vastaus oli: 20 - 50 euroa. Monella on sama tilanne kuin minulla - lahjottavia on paljon.

Minun vanha lukioni pyysi kirjeitse tässä viime kuun lopulla minulta ja arvattavasti myös muilta entisiltä koulun ylioppilailta juuri 50 euroa stipendejä varten. Sen lähetinkin. En tiedä, kenelle tämäkin (minun osuuteni) menee.

Kirjoitin 1983, veljeni vähän aiemmin. Meillä oli paikkakunnan pikkupankeissa keräyslistat, joihin jokainen sai laittaa haluamansa summan. Ne jotka olivat jotain laittaneet, olivat itseoikeutettuja tulemaan juhliin kutsumatta, eikä kutsuja lähetelleekään kuin rikkaat. Ne jotka eivät laittaneet rahaa, tulivat yleensä kukan kanssa. Meillä siis oli tapana antaa joko rahaa shekki tai kukkia, ei muuta.

Rippilapselle ei kyllä annettu rahaa eikä silloin kutsuttukaan kuin ihan perhepiiristä, korkeintaan tätejä/setiä/enoja ja mummot ja kummit, jos olivat suvun ulkopuolisia.

• Eläkeläinen.
        valita kirjoitti:

Olenkin ihmetellyt, miksi rahani ei riitä elämiseen. Kun olen maksanut pakolliset maksuni kuun alussa, niin käteen jää 300 euroa. Sillä on sinniteltävä, ja nyt sinä kerrot minulle, että rahani on oikeastaan siis 30 markkaa.
        Ilmankos mulla on ollut vaikeaa kuun viimeisellä viikolla.
        Kaikeksi onneksi ympärilläni olevista ei kukaan tullut ylioppilaaksi. Olisi pitänyt ottaa lainaa, jos olisi täytynyt mennä onnittelemaan.

Eläkeläisillä ei ole varaa enää olla edes kohtelias!
        Mutta näistä kirjoituksista päätellen ei kohteliaisuuteen tunnu olevan varaa kenelläkään. Raha vain kelpaa.

• Toinen uhri

Tulot/kk - case "pikkuveli"

0-400€ lahja 0€
      400-1000 20€
      1000-1500 50€
      1500-2000 50€
      2000-2500 100€
      2500-5000 200€
      >5000 500€

Mitään järkeä että köyhä antaa satasta. Mulla on sama ongelma pikkuveljeni kanssa tänä keväänä, enkä tiedä pitäisikö sille rusoposkiselle hinttarille antaa lyijykynä vai 200 euroa.

Kummitytölle antaisin nada, 0 euroa, paitsi jos on läheinen henkilö.

• en ymmärrä.

Tuntuu siltä että tätä palstaa pidetään jonain yleisenä lasetuspalstana. Kummallista. Hiukan voisi sentään miettiä, minne aiheensa tunkee.

• sitä

rahaa pakko oo antaa. viekää lahjaksi kukkia jotka ootte keränneet ylioppilaan äidin kukkapenkistä.

• oppeliini

Noita viestejä lukiessa tuli vakaumukseni - ei rahaa - yhä selvemmästi tuntuvaksi.

Vanhemmat ovat kouluttaneet lapsensa, tottakai olettaen että tuo nuori ihminen on samalla käynyt töissä hankitakseen omat käyttövarat.

Tarjota hänelle rahaa, on vähän alentavaa. Jokainen voi, halutessaan jotain tavaraa tarpeeksi paljon,itse omalla aherruksellaan sen hankkia.

Opinnoista valmistujalle aivan varmasti on tärkeämpää tuntea muiden arvostus ja kunnioitus tehdystää työstä. Siihen ei rahaa tarvita.

• kirppikseltä, eikä

maksanu kuin euron! Koululainen sanoi että onpa hauska ja jos laitat sen täyteen karkkia se on hyvä!
        Se oli piirrosleffan hahmolla koristeltu astia, juuri karkkimaljaksi sopiva, ja ihan saajan mieluinen, tiedän!
        SE AJATUS! SE on tärkein!

• ............

Ei välttämättä juuri rahaa. Vaikka sitä onkin kiva saada, on se jonkinverran "hengetön lahja", ja voit olla varma että moni muukin antaa juuri rahana lahjan.

Pikemminkin kanntaisi kysellä juuri kerääkö jotain omaan tulevaan kotiin, astia-, lusikka- tai jotain muuta sarjaa. Tulevat kuitenkin tarpeeseen. Ja tietenkin, joku koru voi olla kiva (jos tietää millaisesta saaja pitää), tai sitten yksinkertaisesti lahjakortti johonkin, tästäkin voisi etukäteen kysellä mahdollisia paikkoja. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3297
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      45
      1200
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      54
      1116
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1007
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      900
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe