Olen lapsesta asti ollut sekasyöjä.. Nyt kuitenkin, kun olen pian 25-vuotias nainen olen törmännyt kroppani kanssa viimeisen vuoden aikana ihmeelliseen ilmiöön.
Kasvisruoka on maistunut aina. Eli mitään asennevammaa sitä kohtaan ei ole ollut.. Tykkään syödä monipuolisesti ja värikkäästikin. Maitotuotteet, hunaja ja munat maistuvat ja kalakin "pakon" edessä. Toki takaraivossa on vuosien ajan jo itänyt pienen syyllisyydenkin höystämänä ajatus siirtymisestä täysin lihattomaan ravintoon..
Viimeisen vuoden aikana olen huomannut, etten pysty enää syömään lihaa. Se maistuu jotenkin tunkkaiselta (mielestäni siinä maisuu jotenkin kuolema...?) ja usein olen lihatiskillä asioidessani joutunut lähtemään tyhjin käsin pois, koska liha ulkonäöllisestikin etovaa.. Olen aina ollut hyvin tarkka lihaakin syödessäni esim. siitä että jänteitä tmv. ei ole saanut mukana olla. Pelkkä ajatuskin jänteistä saa oksettamaan.. Liha ei tunnu erityisen hyvältä suussa (kuten esim. wok-rehut)..
Vatsani menee aivan paniikkiin, mikäli enää syön lihaa.. Ummettaa, eikä toisesta päästä tule ulos sitten niin mitään.. Kasvisruoalla näitä ongelmia ei ole.. Joten tässäkin mielessä kehoni lienee huutelee sopivan sapuskan perään.. Eläinten kärsimysten vähentäminen ja muu ekologinen puoli tulisi tässä mainiona plussana..
Ukkoni on ja tulee varmasti aina olemaankin vannoutunut pihvin purija, vaikka porkkanatkaan ei lautaselle jää, mutta se ei ole ollut ongelma, koska minä laitan ruuan ja hyvin pienellä vaivalla saa molemmille sopivaa sapuskaa vaikka se tarkoittaisikin sitä, että perunoiden kaveriksi pitäisi tehdä kaksi eri lisuketta.. Mitään vastaansanomisia tai vähättelyjä ukkoni ei minun kasvittumiselleni ole esittänyt, muuten kuin että hän tosiaan haluaisi jatkossakin silloin tällöin liharuokia..
Onko muilla ollut näin, että oma kroppa on päätynyt kasvisravintoon hiljalleen, eikä vegetarismi ole ollut tietoinen päätös ja päämäärä?
Ruumiini valinta??
25
1211
Vastaukset
Täysin päinvastainen tapaus.
Liha maistui siihen päivään asti kun ryhdyin vegelinjalle, ja kyllä se maistuisi vieläkin, totta puhuakseni en pahemmin välitä kasvisruokien mausta ja syönkin siitä vain hengissä säilyäkseni, kulinarismin hylkäsin kun luovuin toisten eläinten ruumiiden käyttämisestä ravintona.
Joskus turvaudun lihanhimossani siihen, että laitan suolaa alahuuleen ja kuvittelen sen olevan lihaa.:D- se ruumis tekee
Minä olen aina ollut suuri kasvisruoan ystävä ja olen aina valmis kokeilemaan ja maistamaan kaikkea uutta ja ihmeellistä kasvisten maailmasta. Syön kyllä lihaa, kalaa, kanaa ja maitotuotteita koska en näe siinä mitään ihmeellistä. Ainahan niitä on syöty ja maailma olisi varmaan aivan toisennäköinen jos esi-isämme eivät olisi metsästäneet ja kalastaneet. Minun ongelmani taas on viljatuotteet. Vatsani ja suolistoni menee aivan shokkiin jos sille antaa viljaa ja siksi kun en halua tuota ikävää tunnetta niin olen sitten luopunut kokonaan kaikista viljatuotteista. Olo pysyy hyvänä ja en tunne jääväni mistään paitsi sillä saanhan kasviksista paljon hyvää kuitua. Vielä kun kasvisten kanssa käyttää rasvoja niin saa myös hyvää rasvaa samalla ja rasva korostaa kasvisten hyvää makua. Mitä tulee eläinten kärsimyksiin niin ainahan toiset eläimet ovat tappaneet ja syöneet toisia eläimiä ja tappomenetelvät ovat tosi raakoja. Ihminen sentään osaa tappaa eläimen aiheuttamatta sille turhaa kärsimystä.
- raakoja tappajia
ja säälimättömiä. Kerran luonto-ohjelmassa karhu pyydysti lohia joen yläjuoksulla kun lohet tulivat kutemaan. Otti kalan kiinni ja haukkasi kyljestä palan. Mahtoi kalaa sattua. Karhu varmaan tykkäsi elävästä ravinnosta. Kyllä ihminen sentään kohtelee eläimiä hyvin.
Esi-isämme tekivät mitä tekivät olosuhteiden pakosta ja huomattavasti vähemmällä tiedolla kuin nykyihminen, joka pärjää hyvin pelkkiä kasviksia syömällä, ja toisaalta ei luolamiehillä ollut eläimille tarkoitettuja keskitysleirejäkään turhan lihan ja erillaisten eläimistä saatavien eritteiden tuottamiseksi, joten tässä suhteessa esi-isämme olivat paljon syyttömimpiä kuin nykytahvot ruokapöydässä eläimen perse suussaan.
Eläin ei osaa tiedostaa saaliseläimelle aiheuttamaansa kärsimystä, toisin kuin ihminen, tai ainakin osa meistä.
Ja toisaalta muut eläimet eivät kahlitse toisia eläimiä elinikäiseen ankeaan vankeuteen pelkkää silkkaa itsekkyyttä ja typeryyttään.- ihminen osaa
jtguytiooiyhvb kirjoitti:
Esi-isämme tekivät mitä tekivät olosuhteiden pakosta ja huomattavasti vähemmällä tiedolla kuin nykyihminen, joka pärjää hyvin pelkkiä kasviksia syömällä, ja toisaalta ei luolamiehillä ollut eläimille tarkoitettuja keskitysleirejäkään turhan lihan ja erillaisten eläimistä saatavien eritteiden tuottamiseksi, joten tässä suhteessa esi-isämme olivat paljon syyttömimpiä kuin nykytahvot ruokapöydässä eläimen perse suussaan.
Eläin ei osaa tiedostaa saaliseläimelle aiheuttamaansa kärsimystä, toisin kuin ihminen, tai ainakin osa meistä.
Ja toisaalta muut eläimet eivät kahlitse toisia eläimiä elinikäiseen ankeaan vankeuteen pelkkää silkkaa itsekkyyttä ja typeryyttään.kahlita eläimiä "vankeuteen" eikä tee sitä itsekkyyttään tai typeryyttään ja silloin eläimet voivat hyvin ja nauttivat elämästään ettei tarvitse saalistaa ruokaansa epäinhimillisellä tavalla eikä ihmisen tarvitse elää veitsi kurkulla halutessaan perheelleen ruokaa. Ihminen myös on oppinut vuosien saatossa kuinka eläimiä hyvin hoitamalla eläimistä saadaan paras hyöty ettei tarvitse aina aamulla ensimmäiseksi lähteä metsälle hankkimaan perheelle ruokaa metsästämällä tai kalastamalla. Nykyisämme sitten tekevät mitä tekevät ja lapsensa sairastuvat heti syntymänsä jälkeen kun rasvaisesta rintaruokinnasta siirrytään rasvattomaan keinotodellisuuteen ja kuvittelevat että kasvikset riittävät lihansyöjien lapsille. Menneisyytensä ja historiansa voi yrittää kieltää ja yrittää unohtaa mutta sen vaikutukset näkyvät tulevaisuudessa ja sitten yritetään rakentaa keskitysleirejä johon ahdetaan ihmisiä jotka ovat toista mieltä.
- kun ei ole pakko
jtguytiooiyhvb kirjoitti:
Ja toisaalta muut eläimet eivät kahlitse toisia eläimiä elinikäiseen ankeaan vankeuteen pelkkää silkkaa itsekkyyttä ja typeryyttään.niin voit tehdä mitä tahansa runsailla tiedoilla niin voit asettaa raja-aitoja ettei muka ihminen saisi syödä mitään missä on lihaa. Olet pihalla kuin lumiukko. Ei kai sentään kasvissyönti pimennä ajattelua elämän tosiasioista noin paljon. Kyllä kasvisruoka on hyvää yhtenä lisänä monipuoliseen eläinkunnasta olevan vaihtoehdon kanssa.
ihminen osaa kirjoitti:
kahlita eläimiä "vankeuteen" eikä tee sitä itsekkyyttään tai typeryyttään ja silloin eläimet voivat hyvin ja nauttivat elämästään ettei tarvitse saalistaa ruokaansa epäinhimillisellä tavalla eikä ihmisen tarvitse elää veitsi kurkulla halutessaan perheelleen ruokaa. Ihminen myös on oppinut vuosien saatossa kuinka eläimiä hyvin hoitamalla eläimistä saadaan paras hyöty ettei tarvitse aina aamulla ensimmäiseksi lähteä metsälle hankkimaan perheelle ruokaa metsästämällä tai kalastamalla. Nykyisämme sitten tekevät mitä tekevät ja lapsensa sairastuvat heti syntymänsä jälkeen kun rasvaisesta rintaruokinnasta siirrytään rasvattomaan keinotodellisuuteen ja kuvittelevat että kasvikset riittävät lihansyöjien lapsille. Menneisyytensä ja historiansa voi yrittää kieltää ja yrittää unohtaa mutta sen vaikutukset näkyvät tulevaisuudessa ja sitten yritetään rakentaa keskitysleirejä johon ahdetaan ihmisiä jotka ovat toista mieltä.
Kehottaisin tutustumaan oheiseen materiaaliin ja puhumaan vasta sitten eläinten hyvinvoinnista.
http://www.oikeuttaelaimille.net/ttnet/
Juu, turkistarhat, tehokanalat, sikalat ja broilerikasvattamot ovat "nilkuttava" todiste siitä, että eläimen hyvinvointi on kiinni "hyvästä" hoidosta.
Ajattele vaikka 20 000 linnun broilerihallia - miten hyvin näiden piruparkojen "omistaja(t)" kykynevät huolehtimaan eläinten fyysisestä terveydestä, henkisestä hyvinvoinnista on turha edes puhua tämän kaltaisissa olosuhteissa.
Onko sulla todisteita, ettei ihminen, lapsikin, pärjäisi ihan vain kasvisravintoa hyödyntämällä?
keskitysleiri vertaus menee yli hilseen - ei tässä ketään kaasuttamassa olla, vaikka eri mieltä ollaankin.
Peace!:)- Vegaani-tyttö
raakoja tappajia kirjoitti:
ja säälimättömiä. Kerran luonto-ohjelmassa karhu pyydysti lohia joen yläjuoksulla kun lohet tulivat kutemaan. Otti kalan kiinni ja haukkasi kyljestä palan. Mahtoi kalaa sattua. Karhu varmaan tykkäsi elävästä ravinnosta. Kyllä ihminen sentään kohtelee eläimiä hyvin.
Länsimainen nykyihminen voi valita ruokavalionsa, toisin kuin karhu. Tulemme mainiosti toimeen myös kasvisruoalla, eläimiä tappamatta. Sen sijaan karhu ei pysty esimerkiksi kasvattamaan palkokasveja ja saamaan siitä proteiinia. Koska meillä on mahdollisuus tehdä eettisiä valintoja, meidän tulisi niitä myös tehdä.
Eikä ihmiset todellakaan kohtele niitä eläimiä hyvin.
- tainut
syödä huonoa lihaa. Yleensä liha kypsennetään aivan liikaa. Kokeile syödä sisältä puoliraakaa naudanpihvia tai kokonaan raakaa naudanjauhelihaa tartarpihvinä. Myös lammas, karitsa, ankka ja hanhi kuuluu syödä korkeintaan puolikypsänä.
Broilerista en välitä, kun se on niin kuivaa, paitsi rapeaksi paistettu nahka, siivet ja koipiliha. Porsaanfilee on syömäkelvotonta, mutta oiken rasvainen kassler ja kylkiliha ovat grillattuina herkkua.
Eli luulen, että olet syönyt väärää lihaa. En minäkään siitä pitäisi.- oikeaa ei olekaan
Kaikki liha, kala ja kana mukaan lukien, on täynnä barbaarista murhaa, kidutusta ja epäoikeudenmukaisuutta. Vain se liha on tarpeellista, jota me itse kannamme omien luittemme päällä.
On täysin tekopyhää ja asiaan kuulumatonta lähteä hakemaan ihmisen lihansyönnille puolustusta eläinten käyttäytymisestä. Emmehän me lajitovereittemme murhaamista tai pedofiliaakaan hyväksy sillä perusteella, että jotkut eläimet sellaista harjoittavat. - kuitenkaan lähtisi
oikeaa ei olekaan kirjoitti:
Kaikki liha, kala ja kana mukaan lukien, on täynnä barbaarista murhaa, kidutusta ja epäoikeudenmukaisuutta. Vain se liha on tarpeellista, jota me itse kannamme omien luittemme päällä.
On täysin tekopyhää ja asiaan kuulumatonta lähteä hakemaan ihmisen lihansyönnille puolustusta eläinten käyttäytymisestä. Emmehän me lajitovereittemme murhaamista tai pedofiliaakaan hyväksy sillä perusteella, että jotkut eläimet sellaista harjoittavat.syömään oikeata lihaa mitä on luitteni tai toisten luitten päällä. Onneksi on sentään eläimiä joita voi syödä. Barbaarisia murhia näyttää olevan maailma täynnä jopa ilman että ihmiset niitä tekisi. Tekopyhää on vain tuollainen kidutus jota harrastaa fanaattiset eläinruoan vastustajat.
- vs. rauha
On täysin tekopyhää ja asiaan kuulumatonta lähteä hakemaan ihmisen lihansyönnille puolustusta eläinten käyttäytymisestä. Emmehän me lajitovereittemme murhaamista tai pedofiliaakaan hyväksy sillä perusteella, että jotkut eläimet sellaista harjoittavat."On täysin tekopyhää ja asiaan kuulumatonta" tuomita toisia siitä, etteivät he ajattele samoin kuin tuomitsija.
- ihmisiä vaan heidän tekonsa
vs. rauha kirjoitti:
"On täysin tekopyhää ja asiaan kuulumatonta" tuomita toisia siitä, etteivät he ajattele samoin kuin tuomitsija.
On tosiaankin väärin tuomita murhaajat ja lastenraiskaajat sinänsä. Vain heidän väärät tekonsa me voimme tuomita, mutta ihmisinä meidän tulee heitä rakastaa veljinämme ja sisarinamme.
- pahasti ristiin
On täysin tekopyhää ja asiaan kuulumatonta lähteä hakemaan ihmisen lihansyönnille puolustusta eläinten käyttäytymisestä. Emmehän me lajitovereittemme murhaamista tai pedofiliaakaan hyväksy sillä perusteella, että jotkut eläimet sellaista harjoittavat.Nimimerkki jtguytiooiyhvb:
"Eläin ei osaa tiedostaa saaliseläimelle aiheuttamaansa kärsimystä, toisin kuin ihminen, tai ainakin osa meistä.
Ja toisaalta muut eläimet eivät kahlitse toisia eläimiä elinikäiseen ankeaan vankeuteen pelkkää silkkaa itsekkyyttä ja typeryyttään."
Nimimerkki Oikeaa (lihaa) ei olekaan:
"On täysin tekopyhää ja asiaan kuulumatonta lähteä hakemaan ihmisen lihansyönnille puolustusta eläinten käyttäytymisestä."
Koettakaas nyt päättää arvoisat lihansyönnin vastustajat, että kuinka päin te perustelette väitteitänne! Olemmeko eläinten kaltaisia vai emme? Teillä menee nyt argumentit pahasti ristiin... - johtopäätös tärkein
pahasti ristiin kirjoitti:
Nimimerkki jtguytiooiyhvb:
"Eläin ei osaa tiedostaa saaliseläimelle aiheuttamaansa kärsimystä, toisin kuin ihminen, tai ainakin osa meistä.
Ja toisaalta muut eläimet eivät kahlitse toisia eläimiä elinikäiseen ankeaan vankeuteen pelkkää silkkaa itsekkyyttä ja typeryyttään."
Nimimerkki Oikeaa (lihaa) ei olekaan:
"On täysin tekopyhää ja asiaan kuulumatonta lähteä hakemaan ihmisen lihansyönnille puolustusta eläinten käyttäytymisestä."
Koettakaas nyt päättää arvoisat lihansyönnin vastustajat, että kuinka päin te perustelette väitteitänne! Olemmeko eläinten kaltaisia vai emme? Teillä menee nyt argumentit pahasti ristiin...Enpä minä noissa mitään ristiriitaa näe. Ensimmäinen lausuma nimimerkiltä jtguytiooiyhvb kumoaa esitetyn väitteen, että ihmisen lihansyönti on oiekin, koska muutkin eläimet tekevät niin. Nimimerkki siis haluaa sanoa, että ihmisiä ja eläimiä ei voi verrata tässä asiassa, koska ihmisen lihansyönti on "pahempaa". Ja sitten tuo oikeaa (lihaa) ei olekaan sanoo saman asian vähän toiseltä kantilta eli että on väärin puolustaa ihmisten lihansyöntiä eläimiin vertaamalla. Molemmat siis ihan samaa mieltä vain eri sanoin.
- onnellinen vege
Minulla on ollut tuollaisia ruumiin ja mielen tuntemuksia jo lapsesta asti. Esimerkiksi sana silakka tuo muistikuvan kun ruokapöydässä oli silakoita lautasella, ja minä kieltäydyin niitä syömästä, koska niillä oli silmät ja suu. Ja kohta sitten kuva siitä, miten isä retuutti minut kylmään ulkoeteiseen ja antoi remmin soida. Sama tappelu jatkui koko lapsuuden ja koulussakin vielä. Ihmeteltiin, että miksi muuten niin kiltti lapsi on niin tottelematon tässä asiassa. Äiti yritti ymmärtää ja vei minua hammaslääkärille, koska luuli, että hampaissani on jotain vikaa niin ettei lihan pureminen onnistu. Koulussa jouduin istumaan pulpetissani koko ruokavälitunnin ja itku kurkussa nielemään jänteitä lihakeitosta. Joskus opettaja kyllä armahti ja antoi jättää puolet. Sitten kyllä opin sylkemään lihanpalat maitopurkkiin tai piilottamaan ne kämmeneeni ja viemään taskun kautta roskikseen. Ja illalla sitten kotona piti lähteä pakoon kun paistetun lihan ja kalan haju saivat minut voimaan pahoin.
Äiti se sitten oli, joka joltain ystävältään kuuli adventisteista, jotka eivät syö lihaa. Oli ottanut yhteyttä heihin ja saanut neuvoja, että minulle pitää ostaa soijalihaa ja laittaa linssiruokia. Siitä se sitten pikku hiljaa meni siihen, että minä sain ihan oman pikku keittiön toiseen päähän taloa (iso maalaistalo) ja aloin laittamaan siellä itse ruokani. Kasvisruokaahan se oli. Kouluunkin äiti kirjoitti kirjeen, ettei minun tarvitsisi syödä lihaa. Kasvisruokaa en kyllä tilalle saanut, mutta sain valita itse mitä otan lautaselleni ja mitä en. Kiitos adventistien! eivät edes käännyttää yrittäneet vaan ihan ystävällisyyttään neuvoja antoivat. Uskonnollinen en ole koskaan mielestäni ollut, joten Jumalan ääneksi en itse kasvinhimoani miellä.
Ja muutaman vuoden kuluttua siitä opin senkin, että on olemassa "vanhoja hippejä" ja muitakin kuin uskonnollisia kasvissyöjiä. Näihin ns. vaihtoehtoihmisiin tuli sitten tutustuttuakin ja heidän kanssa pyörittyä. Muutamien vuosien kuluttua sitten tapasin ensimmäiset vegaanit ja tutustuin veganismiin. Se tuntui alusta lähtien pelkästään hyvältä, siltä, mitä olin aina etsinyt, mutta kuitenkin vegaaniksi ryhtymiseen tarvittiin tietoinen valinta ja hieman itsekuria juustonhimon nujertamiseksi.
Nyt olen sitten ollut vegaanina jo yli kuusi vuotta, ja tuntuu vieläkin siltä, että tämä on juuri se minun tapani elää. Ja väitän,e ttei se ole pääasiassa etiikkaa ja ekologiaa vaan edelleenkin syvältä sisältäni lähtevä halu, maailman luonnollisin asia minulle. Ja nyt on vielä rinnallani samoin ajatteleva kumppanikin kaiken lisäksi.
Että aloittajalle vain tsemppiä ja kaiken hyvän toivotukset! Jos sinusta siltä tuntuu, että vegetarismi on sinun tiesi, niin onnea vain sille!- Vegetaristiksi...?
Kiitos monenmoisista kommenteista..
Vinkki siitä, että alkaisin syödä esim. karitsaa ja puoli raakaa pihviä etoo jo ajatuksenakin! Luulen, että tunne on vastaavanlainen, kuin joillain on sieniä tai sipulia kohtaan, jotka ovat monen fiksun aikuisen "yök, en syö"-inhokit.. Lihan väri (oli se sitten raakaa, ruskeaa tai mitä vain), syinen rakenne ja jänteet etovat.. En saa nieltyä..
Kasvissyönti tuntuu niin helpolta ja luonnolliselta.. Veganismissahan vaaditaan jo perehtymistä ja vaivaa kaiken selvittelyn suhteen (onko eläinperäisiä aineita käytetty "salaa"), mutta lihaton ruoka on todella helppoa tunnistaa..
Taidan alkaa ihan ajatuksen kanssa alkaa opiskella uusia reseptejä jne.. :) - paljosta vaille
Vegetaristiksi...? kirjoitti:
Kiitos monenmoisista kommenteista..
Vinkki siitä, että alkaisin syödä esim. karitsaa ja puoli raakaa pihviä etoo jo ajatuksenakin! Luulen, että tunne on vastaavanlainen, kuin joillain on sieniä tai sipulia kohtaan, jotka ovat monen fiksun aikuisen "yök, en syö"-inhokit.. Lihan väri (oli se sitten raakaa, ruskeaa tai mitä vain), syinen rakenne ja jänteet etovat.. En saa nieltyä..
Kasvissyönti tuntuu niin helpolta ja luonnolliselta.. Veganismissahan vaaditaan jo perehtymistä ja vaivaa kaiken selvittelyn suhteen (onko eläinperäisiä aineita käytetty "salaa"), mutta lihaton ruoka on todella helppoa tunnistaa..
Taidan alkaa ihan ajatuksen kanssa alkaa opiskella uusia reseptejä jne.. :)kun et ymmärrä karitsan makua mutta omapahan on valintasi.
- -Broccoli-
paljosta vaille kirjoitti:
kun et ymmärrä karitsan makua mutta omapahan on valintasi.
Makuja on monenlaisia. Minäkin voisin melkeinpä sanoa jollekin "yäk en syö tomaatteja" -tyypille, että hän jää paljosta vaille kun ei ymmärrä tomaattien makua.
Omatpa on itse kunkin makunystyrät. :D
- pitkälti
Sen, ettei maistu, uskoisin johtuvan ainakin osittain vakaumuksestasi, sen sijaan, että makuaistissasi jotain olisi tapahtunut; syö sitä lihaa eikä vain ruokaa. Yleisestikin ruokavaliotaan onnistuneesti muuttanut (oli syyt terveydelliset tai vakaumukselliset) voi kokea, että se 'oikea' maistuu paremmalle, eikä ennen uponnut (vaikka suolainen tai makea) enää maistu (l. ei tee mieli syödä).
Tuon maistumattomuuden myötä sinulla varmaan lihan syönti jäänyt sen verran vähälle, että sekoittaa ruoansulatusta myös. Samoinhan käy, jos kasvisravinnolla ollut pitkästä aikaa syö lihaa. Hyvä vaan, että itsellesi toimivan ruokavalion olet löytänyt, en kuitenkaan ihan heti menisi allekirjoittamaan, että elimistösi olisi erityisesti vailla vain kasvisruokaa ja jotenkin hylkisi lihaa (muuten kuin em. syystä).- ehkä noin..
Puoli vuotta sitten jätin pois lihan, sokerin, eläinrasvat ja maitotuotteet, terveyssyistä. Sitä ennen söin, mitä sattui. Joskus olin monta päivää aamiaishiutaleilla, ja sitten tein ison jauhelihapizzan, kun vatsa alkoi kurnia liian äänekkäästi. Ja tietysti sairastuin. Nyt, puolen vuoden kasvikuurin jälkeen voin paljon paremmin, olen rauhallisempi, poskille on noussut taas puna ja tunnen olevani terveempi.
Pidän yhä lihan hajusta, mutta se riittää. Joskus, jos näen kalatiskillä poikittain leikattuja paksuja lohipihvejä, ostan yhden ja grillaan sen uunissa kevyesti. Taloudellisista syistä en tee sitä usein.
Hedelmiä kartan, koska niistä monet happamoittavat elimistöä. Kookospähkinät, vesimelonit ja avokadot ovat hyviä.
Maailmassa on ruoan puutetta. Jos kaikki lopettaisivat lihan syömisen, ruokaa riittäisi paremmin kaikille. Ja jos ihmiset oppisivat olemaan tuhlaamatta ruokaa, sekin auttaisi. Itse heitän hyvin harvoin pilaantunutta ruokaa pois. Ostan vain sen verran, kuin syön. Ravintolat voisivat antaa ruoantähteensä köyhille sen sijaan, että kippaavat ne roskiin.
Se, ettei hanki lapsia, auttaa sekin ruoan riittämisessä kaikille. Kunpa kiinalaiset lopultakin oppisivat olemaan lisääntymättä. - opi olemaan
ehkä noin.. kirjoitti:
Puoli vuotta sitten jätin pois lihan, sokerin, eläinrasvat ja maitotuotteet, terveyssyistä. Sitä ennen söin, mitä sattui. Joskus olin monta päivää aamiaishiutaleilla, ja sitten tein ison jauhelihapizzan, kun vatsa alkoi kurnia liian äänekkäästi. Ja tietysti sairastuin. Nyt, puolen vuoden kasvikuurin jälkeen voin paljon paremmin, olen rauhallisempi, poskille on noussut taas puna ja tunnen olevani terveempi.
Pidän yhä lihan hajusta, mutta se riittää. Joskus, jos näen kalatiskillä poikittain leikattuja paksuja lohipihvejä, ostan yhden ja grillaan sen uunissa kevyesti. Taloudellisista syistä en tee sitä usein.
Hedelmiä kartan, koska niistä monet happamoittavat elimistöä. Kookospähkinät, vesimelonit ja avokadot ovat hyviä.
Maailmassa on ruoan puutetta. Jos kaikki lopettaisivat lihan syömisen, ruokaa riittäisi paremmin kaikille. Ja jos ihmiset oppisivat olemaan tuhlaamatta ruokaa, sekin auttaisi. Itse heitän hyvin harvoin pilaantunutta ruokaa pois. Ostan vain sen verran, kuin syön. Ravintolat voisivat antaa ruoantähteensä köyhille sen sijaan, että kippaavat ne roskiin.
Se, ettei hanki lapsia, auttaa sekin ruoan riittämisessä kaikille. Kunpa kiinalaiset lopultakin oppisivat olemaan lisääntymättä.lisääntymättä mutta apuun tulee luonnonvoimat joiden tuho osuu hyvin usein Kiinaan ja näin luonto hoitaa asiansa.
- jos muut ...
opi olemaan kirjoitti:
lisääntymättä mutta apuun tulee luonnonvoimat joiden tuho osuu hyvin usein Kiinaan ja näin luonto hoitaa asiansa.
ennen kaikkea jenkit ja seuraavaksi eurooppalaiset, japanilaiset ym. lakkaisivat lisäänytmästä.
- kouluista
jos muut ... kirjoitti:
ennen kaikkea jenkit ja seuraavaksi eurooppalaiset, japanilaiset ym. lakkaisivat lisäänytmästä.
Jos tottuisi kaksitoista vuotta syömään vain ja pelkästään kasviruokaa, seurauksena voisi olla terveempi sukupolvi, ja vähitellen luonnonvarojen säästöä. He sitten opettaisivat lapsensa kaksviksille, ja vähitellen maailma muuttuisi.
Kiinalaisten ei tarvitsisi lisääntyä niin paljon, jos he hoitaisivat vanhustenhoitonsa kuntoon. Nythän siellä kai lapset joutuvat huolehtimaan vanhemmistaan, kun valtio ei pidä huolta.
- näillä eväillä...
Mulla aivan päinvastoin kuin aloittajalla.
Sanoisin että maun puolesta edelleen kunnon pihvi tai graavattu lohi on lempiruokaani. En kuitenkaan ole syönyt kumpaakaan vuosiin. Uskoisin myös että jos söisin lihaa ja kalaa kohtuudella, kehoni voisi olla terveempi sillä proteiininsaantini on tällä hetkellä todella heikkoa. En vain tule syöneeksi tarpeeksi jotta saisin sen 50grammaa proteiinia päivässä alas. Kalaa tai lihaa syömällä se onnistuisi helpommin ja vaivattomammin kun yhdessä tonnikalapurkissakin on jo älyttömästi proteiinia.
Sille linjalle en kuitenkaan halua lähteä vaan toimin kuten sydämeni sanoo oikeaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle1034847Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖493252Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle852989- 811737
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.411510450 000 ulosotossa
Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden1091350- 161059
Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1141049Miehen taloudellinen tilanne ja
halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah431017Miksi syyllistät minua siitä etten pysty vastaamaan tunteisiin?
En minä sille mitään mahda. Tuntuu pahalta. En pysty enää keskittymään mihinkään enkä nauttimaan mistään, kun tämä tilan40991