Kipu kädessä kanyylin jälkeen...

leikattu

olen ollut leikkauksessa viikko sitten ja tietysti kanyyli oli kädessä. Kanyyli otettiin perjantaina pois ennen kuin lähdin kotiin. Sen jälkeen käsi on kipeytynyt siitä kohdasta missä kanyyli oli. Ei pistokohdasta vaan vähän alempaa useamman sentin matkalta.Tuntuu että kipu lisääntynyt kokoajan. alueella tuntuu pieni patti ja kädessä pieni "tykytys" kun käsi roikkuu suorana alhaalla. Kohtaan ei voi kunnolla koskea ja todella kipeä. Ei ainakaan toistaiseksi ole turvonnut eikä punoita. Onko tämä normaalia että näin kauan kanyylin poiston jälkeen käsi kipeä?

14

21021

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattu

      Unohdin mainita että lääkkeiden laitto kanyylista kirveli ihan hirveästi käsivartta.

      • Mirritliikkeellä

        Kyseessä on suonitukos ja mahd.bakteeri on päässyt vereen. Lääkäriin heti!!! Itsellä just samat oireet ja veribakteeri päässyt kanyylin kohdalta liikkeelle. Kahden viikon suonen sis. Antibiootti neljä kertaa päivässä on mun kohdalla hoito.


    • 21.4. myös kipupumppu

      Minulle laitettiin 1 vrk ajaksi kipupumppu,joka otettiin poi eikä kipua tuntunut, toki paikka oli arka jonkun aikaa ja koko olkapääkin vielä tuntuu.
      Kiertäjäkalvosin leikkaus tehty ja nyt 5 viikon siteen jälkeen on kuntoutus. kipeää on tuntunut edelleen ja tuntuu kun kättä väkisin liikutellaan.
      kuntoutus on pitkä prosessi.
      kysy sieltä sairaalasta , mitä on voinut sattua siihen käteen - onko pöpö päässyt!

    • täälläkin

      Mä en nyt osaa selittää tätä virallisilla sanoille, mutta yritetään...
      Eli kävi samanlailla, että muutama vko leikkauksesta ranne kipeytyi hurjasti, oli useamman vkon kipeä. Lisäksi siinä kohtaa missä kanyyli oli ollut tuntui patti.

      Kysyin lekurilta tätä ja ensin sanoi, että on tulehdus, mutta sitten katsoi tarkemmin ja totesi, että siellä oli kanyylista osa, näin kuulema käy joskus. Oliko se nyt kanyylia laitettaessa vai pois ottaessa sen kärjestä joskus murtuu osa. Minun tapauksesssa osa on kapseloitunut, eikä sille tehdä mitään, ellei ala vaivaamaan, sen voi siis kuulema leikata.

      • Kanyloija

        Kyse on aika tavallisesta laskimon ärtymisestä kanyylin tai infuusionesteiden ja lääkkeiden aiheuttamana. Kanyylien kärjistä ei murru osia kuin erittäin harvoin, eikä sitä voi kukaan lääkärikään päältäpäin todeta vaikka kuinka tarkkaan katsoisi.

        http://lib.stakes.fi/ohtanen/tarkastele.aspx?id=150


    • työssä kanyloiva

      Mikähän lie ärsytys ollut suonelle se kanyyli ja ne lääkkeet. Lääkkeen antaminen suoraan kanyyliin voi tuntua todella ikävältä, mutta pelkkä infuusionesteiden tiputus ei pitäisi tuntua miltään. En usko, että olisi voinut jäädä osia suoneen, mutta kanyyli itsessään on vierasesine elimistöön laitettuna. Suonen seinämä voi tästä ärtyä joksikin aikaa ja olla siksi arka, jopa hieman punainen ja turvoksissakin. Mutta muita "tulehduksen merkkejä", kuten kuumotusta tai ihan kuumetta ei pitäisi nousta.

      Pikaista paranemista siulle sinne jonnekinpäin Suomea ja mukavaa kesän odotusta!

    • patit

      Olin 5 pv sairaalassa ja 1. päivänä laitetun kanyylin kautta laitettiin lääkettä suoneen. Tuntui kovaa kipua, mitä ei ollut aiemmin koskaan käynyt. Sanoin tästä ja hoitaja oli sitä mieltä, että neula ottaa verisuonen seinään ja vaihtoi kanyylin paikkaa. Loput 4 pv kanuuli oli OK eikä sen kautta ruiskutetut lääkkeet tuntuneet pahalta. Kotona totesin että käsi on ranteesta 10 cm ylöspäin kipeä ja laskimoissa on pari pitkulaista kovaa pattia. Soitin lääkärille joka oli sitä mieltä että kyseessä on laskimotukos ja Marevan hoitaa asian pois päiväjärjestyksestä. Nyt siitä on kaksi viikkoa ja patit ovat edelleen kädessä ja ne ovat vähän kosketusarkoja sekä suonet niistä ylöspäin muutamia senttejä normaalia tummenpia mutta muuten laajemman alueen kipu on hävinnyt. Kuinkahan kauan näiden pattien poistumista pitää odottaa?

    • Anonyymi

      Kanyyli oikean olkapään kohdalla rinnassa. Käsi kipeyt

    • Anonyymi

      Kanyyli oikealla rinnassa. Oikea käsi kipeytynyt,levottoman tuntune vähän, käsivartta ei voi nostaa on kipeä. Lääkäri sairaalassa ei välitä. Miksi kipeytyy, Mikä avuksi? Kati

    • Anonyymi

      Se johtuu siitä, että sinua hoitaneet sairaanhoitajat olivat urpoja eivätkä osaa työtään. Tee valitus aluehallintovirastoon saamastasi kohtelusta ja oireista sekä hakeudu uudelleen lääkäriin.

      https://sa01elysuomifilomakkeet.blob.core.windows.net/blobsuomifilomakkeet/AVI/avi06h_fi_Hallintokantelu.pdf

      Olet saamassa infektion, jos iholla/kädessä on lisääntyvää kipua, kuumotusta, punoitusta ja ihon läpi tuntuu patti.

      Iv-kanyyli on vaihdettava useammin kuin kerran viikossa. Kanyylin kunto on tarkistettava jokaisessa työvuorossa vähintään kerran ja iv-tiputusten aikana säännöllisin väliajoin, jotta lääke/neste ei mene edes vahingossa ympäröivään kudokseen ja aiheuta pattia.

      Kirjalliset ohjeet iv-kanyylien vaihtovälistä löytyvät jokaisesta sairaalasta, jos ei löydy, on syytä tehdä valitus siitäkin aluehallintovirastoon niin alkaa pian ohjeet löytymään.

    • Anonyymi

      Minulla oli joitain vuosia sitten kanyyli ranteessa.
      Se painoi jotain hermoa, ja käsi oli todella kipeä jo kanyylin ollessa paikallaan.
      Kun se otettiin pois, käden kipu vain jatkui.
      Lääkäri sanoi, että on osunut hermoon, kyllä se ohi menee ajan kanssa.

      No joo, kipu lakkasi kyllä n. puolen vuoden kuluttua, mutta hermoon jäi jokin vika.
      Kun ranteeseen koskettaa, menee hermoa pitkin tunne kyynärpäähän asti. Onneksi ei kipua kuitenkaan.
      Tuskin enää pois lähtee ollenkaan, kun aikaa on kulunut jo yli seitsemän vuotta.
      Sinänsä hyvä asia, ettei siitä ole haittaa sen kummemmin.

    • Anonyymi

      Kiitos myötätunnosta. Kanyylin paikkaa ei olepyynnöstäni huolimatta muutettu. Päiviksi annetaan panadolia ja yöksi toi tramalia. Miul on sydäntulehus ja verenmyrkytys.kati

    • Anonyymi

      Sain todella huonoa kohtelua, useaan kertaan sanoin kanyylin aiheuttamasta kivusta. Syyksi sanoivat vaan olkapääkulumaa tm. Vahvaa kipulääkettä syöttivät vsan. Toivottavasti ei koskaan tarvitse tyksiin joutua.

    • Anonyymi

      Mulla oli kerran kanyyli huonosti laitettu.
      Ottivat tietokonekuvan varjoaineen kanssa, varjoaine meni suoraan kudokseen, kun lähti syöksymään siitä pumpusta.
      Teki aika kipeää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe