Muumimaailma

ölksd

Hei. Millaista palkkaa Muumimaailman kesätyöntekijät saavat?

49

17272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3255453

      iha paskaa palkkaa ... siel saat hietoa muumien perset ja saat pari senttii vuodes

      • olis ollu

        Ihan paskaa tosiaan... Täysikäsillä oli muistaaakseni 6,5 e tunti, ja alaikäsillä sitten paljonpaljon vähemmän!


      • muumi123
        olis ollu kirjoitti:

        Ihan paskaa tosiaan... Täysikäsillä oli muistaaakseni 6,5 e tunti, ja alaikäsillä sitten paljonpaljon vähemmän!

        Jaa minä taas olen kuullut, että palkka olisi noin 10e/tunti.


    • muumimamma...

      Joo, ihan surkeeta palkkaa tulee..
      Vanhemmille työntekijöille tulee muistaakseni 6.50 tunnissa ja nuoremmille tulee 3.60 tunnissa.

      • Done that shit!

        Muumimaailman palkat riippuvat työkohteista. Lipunmyynnissä tuntipalkka 6€ ensimmäisen kesän tyypeillä, toisen kesän tyypeillä 6.24€. Ravintoloissa ja poskimaalauksessa mennään kyllä varmasti reilusti alle kuuden euron.

        Harkitse tarkkaan, jos sinne haluat. Paikka on oikeasti paska, eikä ainoastaan palkan takia.


    • Haalarimies

      Ei ole kovin tuore keskustelu, mutta on pakko avautua.
      Paikan palkka on erittäin huonoa. Olin nyt kesällä 2008 töissä muumimaassa eikä paikkaa voi suositella kenellekään. Täysi-ikäisenä sain kaikkien korvausten jälkeen n. 7.60e/tunti. Tämä ei tietenkään olisi yhtään hassumpi palkka jos työolosuhteet olisivat olleet mukavat, mutta kauniin satukuoren alla paikka on todella perseestä. Kaikessa on tingitty, työvälineet ovat halvinta mahdollista ja hajoilevat tämän tästä. Osa esimiehistä on todella osaamattomia, vaikka esittävätkin osaavansa kaiken. Minä ja työkaverini saimmekin monesti haukut esimieheltä, vaikka vika oli selvästi hänen omansa.
      Alkukesästä ei kannata Muumimaassa myöskään vierailla, sillä tällöin hankkiudutaan ensin eroon edellisen kauden ruoista pakkasessa ja varastoissa. Vasta heinäkuussa alkaa varastossa olla sen verran tuoretta tavaraa että niistä kannattaa maksaa se törkeä hinta mitä tiskillä pyydetään.
      Oma käsitykseni Muumimaasta muuttui aivan täysin tämän kesän jälkeen, eipä tee pahemmin mieli vierailla siellä enää, kun tietää mitä kulissien takana tapahtuu.
      Tuskinpa tykkäisi Tovekaan jos näkisi millaiset olot osalla nuorista työntekijöistä Muumimaassa on.

      • Minä vaan

        Minä olen ollut nyt kaksi kesää Muumimaailmassa töissä ja ole viihtynyt älyttömän hyvin.. Ja palkka on ok, ei mulla ole valittamista.. Ihmettelen edellisen viestin kirjoittajan mielipidettä työ olosuhteista.. niissä ei todellakaan ole valittamista, oletko edes ollut muumimaailmassa töissä.. mietityttää paljon.. Minä en ikinä menisi jollekkin naantalin kaupungille työntekijäksi jonnekkin puutarhahommiin ja siel sit kyykkisi ja kaivaisi kahdeksan tuntia maata ja kukkapuskia ja vaikka palkkka olisi 10€ tunti vaikka.. Ei kiitos.. Minä viihdyn kyllä Muumimaailmassa..

        Tack tack..


      • Heinrich Heine
        Minä vaan kirjoitti:

        Minä olen ollut nyt kaksi kesää Muumimaailmassa töissä ja ole viihtynyt älyttömän hyvin.. Ja palkka on ok, ei mulla ole valittamista.. Ihmettelen edellisen viestin kirjoittajan mielipidettä työ olosuhteista.. niissä ei todellakaan ole valittamista, oletko edes ollut muumimaailmassa töissä.. mietityttää paljon.. Minä en ikinä menisi jollekkin naantalin kaupungille työntekijäksi jonnekkin puutarhahommiin ja siel sit kyykkisi ja kaivaisi kahdeksan tuntia maata ja kukkapuskia ja vaikka palkkka olisi 10€ tunti vaikka.. Ei kiitos.. Minä viihdyn kyllä Muumimaailmassa..

        Tack tack..

        Ihmettelen kyllä että kuka tai siis "ketä" (jos turkulaisista puhutaan) hullu jaksaa näillä helteillä olla "hahmona" muumimaailmassa. Hiljattain TS:ssa kovasti puhuttiin että pääsee jopa uimaan tauoilla! Hah! Kuka muka ehtii työajan puitteissa! Saat palkkaa sen 6,5€/tunti ( 0,50€/per vuodet, joina olet ollut muumimaailmassa töissä) ja joudut tekemään työtä puvussa, jonka sisällä lämpötila on lähemmäs 70C. Huidoppa siinä, että joku tulisi auttamaan kun lapset käyvät päälle :D Työaika tarkoittaa sitä, että esim. noitana menet 30 min ennen meikkaamaan itseäsi, jotta olisit valmiina kun työt alkavat ja palkka alkaa juosta kun olet noidan majalla. Eli käytännössä moni tekee lähes 10 tunnin päiviä ja saa ruhtinaallisen palkan korkeintaan 8 tunnilta. Ja viimeksi kun alan TES sovittiin, alan työehdot huononivat entisestään. Poistui mm. karvalisä. Eli teet saunassa (karvapuvussa) työtä alle minimipalkan, etkä saa siitä edes mitään lisiä. Etkä ole edes yksin, sillä useimmat Suomen huvipuistot toimivat samalla omistajalle tehokkaalla tavalla (bisnes on bisnestä). Taiteellinen johtaja ostaa uuden jahdin ja kiittää ahkeria ja tietämättömiä alaikäisiä työntekijöitä ja niitä jotka eivät tajua puuttua laiminlyönteihin. T: Muumimaailmassa vieraillut nuuskapeikko 2008. Ps. jos olit/olet töissä tänä vuonna, kai siellä vielä käskettiin olla hiljaa näistä asioista? Kiinnostaisi muutenkin mikä on tilanne huvipuistoalalla tällä hetkellä työntekijöiden oikeuksien kannalta yleensäkin.


      • sexyladywantssex
        Heinrich Heine kirjoitti:

        Ihmettelen kyllä että kuka tai siis "ketä" (jos turkulaisista puhutaan) hullu jaksaa näillä helteillä olla "hahmona" muumimaailmassa. Hiljattain TS:ssa kovasti puhuttiin että pääsee jopa uimaan tauoilla! Hah! Kuka muka ehtii työajan puitteissa! Saat palkkaa sen 6,5€/tunti ( 0,50€/per vuodet, joina olet ollut muumimaailmassa töissä) ja joudut tekemään työtä puvussa, jonka sisällä lämpötila on lähemmäs 70C. Huidoppa siinä, että joku tulisi auttamaan kun lapset käyvät päälle :D Työaika tarkoittaa sitä, että esim. noitana menet 30 min ennen meikkaamaan itseäsi, jotta olisit valmiina kun työt alkavat ja palkka alkaa juosta kun olet noidan majalla. Eli käytännössä moni tekee lähes 10 tunnin päiviä ja saa ruhtinaallisen palkan korkeintaan 8 tunnilta. Ja viimeksi kun alan TES sovittiin, alan työehdot huononivat entisestään. Poistui mm. karvalisä. Eli teet saunassa (karvapuvussa) työtä alle minimipalkan, etkä saa siitä edes mitään lisiä. Etkä ole edes yksin, sillä useimmat Suomen huvipuistot toimivat samalla omistajalle tehokkaalla tavalla (bisnes on bisnestä). Taiteellinen johtaja ostaa uuden jahdin ja kiittää ahkeria ja tietämättömiä alaikäisiä työntekijöitä ja niitä jotka eivät tajua puuttua laiminlyönteihin. T: Muumimaailmassa vieraillut nuuskapeikko 2008. Ps. jos olit/olet töissä tänä vuonna, kai siellä vielä käskettiin olla hiljaa näistä asioista? Kiinnostaisi muutenkin mikä on tilanne huvipuistoalalla tällä hetkellä työntekijöiden oikeuksien kannalta yleensäkin.

        HAISTA PEIKKO!!! MUUMIT RULEE OON MINNA!! ;D UHHAHH want som!


      • hihi
        Heinrich Heine kirjoitti:

        Ihmettelen kyllä että kuka tai siis "ketä" (jos turkulaisista puhutaan) hullu jaksaa näillä helteillä olla "hahmona" muumimaailmassa. Hiljattain TS:ssa kovasti puhuttiin että pääsee jopa uimaan tauoilla! Hah! Kuka muka ehtii työajan puitteissa! Saat palkkaa sen 6,5€/tunti ( 0,50€/per vuodet, joina olet ollut muumimaailmassa töissä) ja joudut tekemään työtä puvussa, jonka sisällä lämpötila on lähemmäs 70C. Huidoppa siinä, että joku tulisi auttamaan kun lapset käyvät päälle :D Työaika tarkoittaa sitä, että esim. noitana menet 30 min ennen meikkaamaan itseäsi, jotta olisit valmiina kun työt alkavat ja palkka alkaa juosta kun olet noidan majalla. Eli käytännössä moni tekee lähes 10 tunnin päiviä ja saa ruhtinaallisen palkan korkeintaan 8 tunnilta. Ja viimeksi kun alan TES sovittiin, alan työehdot huononivat entisestään. Poistui mm. karvalisä. Eli teet saunassa (karvapuvussa) työtä alle minimipalkan, etkä saa siitä edes mitään lisiä. Etkä ole edes yksin, sillä useimmat Suomen huvipuistot toimivat samalla omistajalle tehokkaalla tavalla (bisnes on bisnestä). Taiteellinen johtaja ostaa uuden jahdin ja kiittää ahkeria ja tietämättömiä alaikäisiä työntekijöitä ja niitä jotka eivät tajua puuttua laiminlyönteihin. T: Muumimaailmassa vieraillut nuuskapeikko 2008. Ps. jos olit/olet töissä tänä vuonna, kai siellä vielä käskettiin olla hiljaa näistä asioista? Kiinnostaisi muutenkin mikä on tilanne huvipuistoalalla tällä hetkellä työntekijöiden oikeuksien kannalta yleensäkin.

        Nuuskapeikko :)


    • muumitonparhaita

      Muumimaailmassa ei ehkä oo "parhaat" palkat, mutta jos haluut vaan palkan takii sinne niin ei onnistu! Sinne mennän siks että vois vaa työskennellä lapsuuden ihanne ympäristössä ja et vis tuttaa iloa lapsille! Turha sinne palkan peräss ees juosta. Jos palkkaa haluut ni hanki ammatti ta pappa betalar!!!

    • alipalkattu?

      mä löysin vanhan palkkatodistuksen vuodelta 2005, ja siin mun palkka oli huimat 4.70€

      • Paska paikka

        Luulisi noilla hinnoilla (22 euroa/lippu) olevan varaa maksaa olemattomalle henkilökuntamäärälle palkkaa vaikka em. lipun hinta/tunti. Paska paikka ja tylsistä tylsin "huvipuisto", missä tuli kuitenkin kahdesti vierailtua 6-, 5, ja 4-vuotiaiden kanssa... Ensimmäisen ja viimeisen kerran meinaan.
        Muumimaailma on lähinnä hieno "museo", jossa juuri mihinkään ei saa koskea. Tekemistä ei ole, vaan sukea satu on rakennettu 90% pelkästään muumien ympärille. Ei oikein riitä edes silmänruoaksi pelkkä Muumien pällistely.
        Ihme, että yleensä mainostavat kahden päivän lippuja. Kaksi tuntiakin oli jo tuskaa... ja ko. aika sisältää jo matkat!
        Väskin seikkailusaaresta en tiedä, mutta Muumimaailmaa en voi kenellekään suositella. Tiedä sitten, minkä ikäisille Muumimaailma on oikein suunnattu. Omat lapset olivat jo liian vanhoja. Paljon tuota nuoremmat eivät jaksa koko matkaa itse kävellä, hyvä kun tajuavat mikä on muumi. Ehkä 3-vuotiaalle nippa nappa menee kusiaispesässä istumisen korvikkeena, jos on aivan pakko, mutta ei muille.


      • Anonyymi
        Paska paikka kirjoitti:

        Luulisi noilla hinnoilla (22 euroa/lippu) olevan varaa maksaa olemattomalle henkilökuntamäärälle palkkaa vaikka em. lipun hinta/tunti. Paska paikka ja tylsistä tylsin "huvipuisto", missä tuli kuitenkin kahdesti vierailtua 6-, 5, ja 4-vuotiaiden kanssa... Ensimmäisen ja viimeisen kerran meinaan.
        Muumimaailma on lähinnä hieno "museo", jossa juuri mihinkään ei saa koskea. Tekemistä ei ole, vaan sukea satu on rakennettu 90% pelkästään muumien ympärille. Ei oikein riitä edes silmänruoaksi pelkkä Muumien pällistely.
        Ihme, että yleensä mainostavat kahden päivän lippuja. Kaksi tuntiakin oli jo tuskaa... ja ko. aika sisältää jo matkat!
        Väskin seikkailusaaresta en tiedä, mutta Muumimaailmaa en voi kenellekään suositella. Tiedä sitten, minkä ikäisille Muumimaailma on oikein suunnattu. Omat lapset olivat jo liian vanhoja. Paljon tuota nuoremmat eivät jaksa koko matkaa itse kävellä, hyvä kun tajuavat mikä on muumi. Ehkä 3-vuotiaalle nippa nappa menee kusiaispesässä istumisen korvikkeena, jos on aivan pakko, mutta ei muille.

        Varsin säälittävältä tapaukselta kuulostat perheesi kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsin säälittävältä tapaukselta kuulostat perheesi kanssa.

        Hyvää Naantali mainosta näissä vanhoissa kommenteissa, vieläkö sama jatkuu muumimaailmmassa. Kyllä, kallista on ja sopii 1-3 vuotiaille, ruoka myös älyttömän hintaista. Mahtaako olla hiljentynyt tuo maa, Japanilaisillahan on jo oma muumimaailma. Joskus ennen tätä porukkaa kävi runsaasti


    • Heidicfhjk

      Tänään käytiin siellä ja kaikki koko paikan työntekijät olivat itsekin lapsia...aika outo fiilis asioida kun ei ketään aikuista näkynyt mailla halmeilla siellä töissä. Mutta ei kai kukaan itseäänarvostava vähänkään vanhempi tyyppi edes menisi sinne töihin. Työntekijät olivat surkeaa tasoa, todella huonoja "näyttelijöitä" ja ruotsinkielentaito aivan olematon ja kamalaa kuunneltavaa...ihmettelin ensin tätä, mutta nyt palkkakeskustelun luettuani ymmärrän että millaisia tyyppejä tuolla hinnalla saa kun osa ei edes ollut kovin puheliaita tyyppejä ja jos esiintyy lapsille Nuuskamuikkusena, niin voisi olla edes PIKKAISEN supliikki. Aivan eri juttu kuin jossain Junibackenissa, jossa esiintyy sentään taitavia ammattinäyttelijöitä ja jotenkin hävetti paikan taso kun turistilaumoja pyöri ympärillä ja tämä oli suomalaisen huvipaikan tarjoama taso heille, ja aivan törkyhintaan.

      Mutta ymmärrän kyllä työntekijöitä ja motivaatiota sekä sitä että tuolla hinnalla saa vain kokemattomia lapsia sinne töihin.

    • mymmeli_

      Harmi että muumimaailma on tuollainen työpaikkana... Itse olen siellä noin 4-vuotiaana käynyt ja rakastin paikkaa :D Siksi ajattelin että sinne olisi kiva päästä töihin, mutta näiden juttujen jälkeen ei kyllä enää innosta.... Ny kun 18 vuottakin tuli vihdoin mittariin, niin parempiakin työpaikkoja on vihdoin tarjolla... Huvipuistojen (ja monien muiden nuoria työllistävien paikkojen) työolot vaikuttavat olevan täyttä p*****... Esim. Linnanmäelle en ikinä hakisi niiden juttujen jälkeen mitä olen paikasta kuullut.... Viimevuonna ollessani kukkakaupassa kesäkukkamyyjänä, sielläkin vedätettiin kesätyöläisiä, työvuorojen tullessa 2 pv ennen ja lomarahatkin maksettiin hampaita kiristellen kun kävin itse vaatimassa!

      • ps

        Kyllä Muumimaailmassa on mukavampaa ku kukkakaupassa ja lomarahatkin maksetaan 2 viikon välein aina tilin yhteydessä säännöllisesti.


    • 0978654esrdftyhukolö

      Hei

      Tämä saattanee olla myös hieman asennekysymys. Toki jos olet ekaa vuotta töissä, niin Huvi-, elämys- ja teemapuistojen työehtosopimuksen mukainen palkka on todella alhainen... Mutta jotkut haluvat kuitenkin työkokemusta jo nuorena, ja tähän Muumimaailma on yksi vaihtoehto, jos asut Varsinais-Suomessa.

      • AIVAN

        Samaa mieltä kanssasi, sehän on ASENNE, mikä lopulta ratkaisee ;) Ja kun on kokemusta kertynyt edes nyt tämän yhden vuoden verran vaikkapa muumimaailmassa, niin kohti parempaa mennään!


    • muuuuumimaailmaa

      Mikä on muumimaailman ikäraja osallistua kesätöihin?

      • hakeva 15-vuotias

        Mun tietääkseni siellä ei oo mitään ikärajaa, mitä nyt tuolta heidän sivuiltaan luin niin esim. hahmoihin pääsee jo 10 vuotiaskin (esim. Haisuliksi :D).


      • höpö
        hakeva 15-vuotias kirjoitti:

        Mun tietääkseni siellä ei oo mitään ikärajaa, mitä nyt tuolta heidän sivuiltaan luin niin esim. hahmoihin pääsee jo 10 vuotiaskin (esim. Haisuliksi :D).

        mitkä on työ ajat


    • Joo-o

      Muumimaailmassa kaksi kesää viettäneenä en suosittele kelleen. Ekan kesän jälkeen mietin että jospa viel koetan ja sitä sitten saikin katua monta viikkoa. Palkka surkeaa, n. 5,20e / h. Työntekijöiden tilat järkyttäviä ja esimiehet ovat taidottomia. Jos 19vuotiaalle kesätyötläiselle tulee pomo sanomaan että testaa kuinka moni näistä termospulloista vuotaa ja laita vuotamattomat myyntiin niin haloo...Sain myös testata kuinka moni soivista avaimenperistä toimii. No ei yksikään Orjatyötä.

      • mm

        Toivottavasti pääsit muualle töihin hyvän palkan kaa ja taitojasi vastaan hommaan.


    • Eräs...

      En itse ole ollut töissä muumimaailmassa, mutta olen miettinyt sitä kovasti. Onko täne kirjoittanut ne henkilöt jotka ovat saaneet vain negatiivisen palautteen? :D Homma kuulosti kivalta, ja jos on totta että hahmon työhön pääsee jo 10 ajattelin kokeilla sitä... Ja MINUSTA palkka on hyvä. Jos pääsen sinne en ole siellä pelkän palkan takia!


      Minun mielipide :D

    • -Jo

      Olen ollut 3 kesää muumimaailmassa töissä ja menisin vaikka heti uudestaan!

    • simba2

      Voisiko joku tuolla hahmona ollut sanoa, kuinka hyvä täytyy suunnilleen olla ruotsissa? :D Itse olen opiskellut 8 vuotta, mutta numerot oli viimeisinä vuosina jotain 6-7 ja sanavarasto ei ehkä ole paras mahdollinen. Kirjotin B-ruotsista M:n. Kuulostaako ok:lta?

    • parssa

      Riippuu paljon. Muumithan itse eivät puhu mitään, mutta esimerkiksi pikku myyllä ja nuuskamuikkusella täytyy olla hyvä ruotsi, koska viihdyttävät lapsia molemmilla kotimaisilla.

    • janna3

      Alaikäisille varmasti hyvä aloituspaikka, kun heitä palkkaavia on vähän. En ymmärrä miksi kukaan täysi-ikäinen hakisi tuonne tuollaisella palkalla. Kahviloihin ja kassoille on hyvät mahdollisuudet päästä ilman työkokemustakin ja tuntipalkka kolmisen euroa parempaa.

    • nuuksa

      Tänä kesänä palkka 6,-/tunti.

      • nuuuuuskamuikkunen

        6,86e/h on alin palkka TES:in (Huvi-, elämys- ja teemapuistojen TES) mukaan, mutta tätähän saavat vain "perustyöntekijät"..


      • ölkjdfghj,.
        nuuuuuskamuikkunen kirjoitti:

        6,86e/h on alin palkka TES:in (Huvi-, elämys- ja teemapuistojen TES) mukaan, mutta tätähän saavat vain "perustyöntekijät"..

        Niin, näinhän se menee.. Perustyöntekijät saa sitä alinta palkkaa, ja enemmän osaavat ammattilaiset voivat sitten neuvotella itselleen sopimuspalkan, näin se on kaikissa kesätyöpaikoissa.


    • eienäämuumimaailmaan

      Muumimaailma on työpaikkana aivan kamala. Omien aivojen käyttö on kielletty ja jos ehdottaa jotain parannusta, jotta työ sujuisi helpommin, saa haukut esimieheltä ettei saa puuttua asioihin, jotka eivät itselle kuulu. Homma kuitenkin on niin, että työntekijät siellä palvelevat asiakkaita ja työskentelevät heidän parissaan eivät esimiehet, jotka esittävät osaavansa kaiken vaikkeivät osakaan.

      • niiskuneiti9

        En tiedä kuka sulla on Muumeissa ollut esimiehenä.. Mutta mulla ainakin esimies kuunteli aina ehdotuksia, ja niitä myös toteutettiin.. No, se on iso yritys, ja esimiehiä siis riittää joka lähtöön..


    • heinka1

      Ne jotka kirjoittavat negatiivisiä kommenttejä siitä että muumimaailman pomot ovat muka kusipäitä ja muka palkka on syvältä niin teillä on joko liian nuori ikä ja lisäksi vielä kokematon elämä, ymmärrän että teillä saatoi olla kurjaa siellä mutta musta tuntuu että te taisitte ottaa väärän bestin eli jos te olitte jossain kioskissa töissä niin oli ehkä joko liaan nuoria tai kokemattomia, tai olitte köksässä niskalimassa tekemässä ruokia eli joko teillä ei ollut nähtävästi oikein kunnolla kokemusta köksä hommista, teidän kannattaisi ehkä olla jossain duunissa vähintään parivuotta niin silloin voi ehkä alkaa näkyä tuloksia, jos muka ne pomot olivat muka semmoisia että niille ei saannut tulla sanomaan että tämä oli helpompaa tehdä näin ja sitten ne alkoivat raivoamaan joko te esititte niile väärin sen asianne! mutta en usko että pomot alkavat tommosesta suuttumaan, itse siinä työ sopimuksessa luki että joku teema juttu olisi myös heidän korville kuuntelevaa. itse en ole ollut muumimaailmassa töissä mutta olen käynnyt siellä kolmesti ja täytyy myöntää että siellä oli hyvin mukavaa!

    • muumifani1

      Mutta vaikka se palkka nyt olisikin se 6 euroa tunti niin ei se nyt liian vahan ole siihen nahden mita joudut tekemaan, onko se niin kamalaa viihdyttaa lapsia, ihan paras paikka muutenki toi muumimaailma! Varmasti haen ensi kesana! :)

    • Oletko hassu? :)

      Etkö tiennyt, että Muumimaassa ei ole rahaa?

    • maybee...

      kuinka paljon muumimaailmassa työntekijä joutuu puhumaan vieraita kieliä esim. ruotsia taikka englatia? esim. käykö siellä paljon ruotsalaisia tai jotakin muun maalaisia???

      • vastauksia1

        Hei "maybee".

        Se miten paljon joudut/saat puhua vieraita kieliä, riippuu hyvin paljon siitä minkälaisessa työssä Muumeissa olet.

        Olen itse ollut useamman kauden Muumeissa töissä, ja voinen sanoa, että jos olet missä tahansa sellaisessa työssä, jossa olet töissä asiakasalueilla, niin kielitaito tulee kyllä tarpeeseen. Itse en edes ole ollut suoranaisesti asiakaspalvelutyössä, mutta työvaatteiden vuoksi asiakkaat tunnistivat minut firman työntekijäksi, ja tulivat kyselemään milloin mitäkin. On hyvä muistaa, että suomalaisten lisäksi Muumimaailmassa käy todella paljon ulkomaalaisia asiakkaita, niin Pohjoismaista, muualta Euroopasta, Venäjältä, Japanista, ja satunnaisesti myös muista paikoista. Eli vähintään englannin ja ruotsin taito tulevat tarpeeseen.


      • tylli
        vastauksia1 kirjoitti:

        Hei "maybee".

        Se miten paljon joudut/saat puhua vieraita kieliä, riippuu hyvin paljon siitä minkälaisessa työssä Muumeissa olet.

        Olen itse ollut useamman kauden Muumeissa töissä, ja voinen sanoa, että jos olet missä tahansa sellaisessa työssä, jossa olet töissä asiakasalueilla, niin kielitaito tulee kyllä tarpeeseen. Itse en edes ole ollut suoranaisesti asiakaspalvelutyössä, mutta työvaatteiden vuoksi asiakkaat tunnistivat minut firman työntekijäksi, ja tulivat kyselemään milloin mitäkin. On hyvä muistaa, että suomalaisten lisäksi Muumimaailmassa käy todella paljon ulkomaalaisia asiakkaita, niin Pohjoismaista, muualta Euroopasta, Venäjältä, Japanista, ja satunnaisesti myös muista paikoista. Eli vähintään englannin ja ruotsin taito tulevat tarpeeseen.

        Miten kielitaito testattiin työhaastattelussa? Oliko sulla hyvät kielitaidot/ruotsin kielitaito kun pääsit töihin siihen ei-asiakaspalvelutehtävään?


    • 20+20

      ^niin sama kiinnostais tietää että miten sitä kielitaitoa haastattelussa testattiin (varmaankin pitää sanoa esim. joku lause jollain kielellä)!

    • Kerran käynyt

      Viime vuonna olin haastattelussa hahmoihin. Haastattelut on kaikki ryhmähaastatteluja, meitä oli viimeksi viisi. Henkilöt jaetaan ryhmiin, joissa suunnitellaan parissa minuutissa asiakaspalvelutilanne (oli muutakin näyttelemistä ryhmässä ja yksin) ja kun se oli suunniteltu, todettiin, että keskustelu käydään ruotsiksi. Englantia ei meillä testattu, tosin yksi suomenruotsalainen puhui englantia.

    • ValitusRoskiin

      huoh! että jotkut jaksaaki valittaa! minusta olisi aivan ihanaa olla kesätöissä muumimaailmassa enkä todellakaan menisi sinne vain palkan takia. paikka on hyvä niin lapsille kuin muillekin muumi-faneille enkä nähnyt siinä mtn vikaa käydessäni muumimaailmassa viime kesänä. mitä ihmettä sitten edes ängette sinne töihin, jos palkka on mielestänne huono??? sama juttu paikassa vieraillessakin: jos et tykkää, ÄLÄ MENE! -,- huoh tommonen valitus...

    • Muumien alainen

      No, keskustelu on vanha mutta ihan tuleviakin hakuja ja kiinnostuneita ajatellen, tässä puolikkaan kesän kokemuksia Muumimaailmasta:

      - meininki on aika amatöörimaista, esimiehet osittain nuoria ja osaamattomia. Jossain foorumilla luki, että kauniin satukuoren alla paikka on perseestä ja sitä se ihan oikeasti on. Työvälineet ovat laatua ö (ja niiden hinta on sen mukainen). "Huoltomiehet" ovat nuoria pojankoltiaisia, onko koulutusta? No ei todellakaan. Siellä sitten "huoltavat" kaikenlaista. Ihan hyviä tyyppejä, ei siinä mitään, mutta..
      - mm. ruokapisteissä ja hahmoissa palkka alkaa juosta, kun alat tekemään työtä paikassa x. Esim. ravintolapuolella jos pisteesi aukeaa klo 11 (tyypillinen aukioloaika 11-16:30), on sinun usein oltava paikalla jo 10:15 valmistelemassa pistettä ja laitettava kaikki valmiiksi yhteentoista mennessä. Sama juttu sulkeuduttua - ruokaa on saatava sulkemisaikaan saakka ja sen jälkeen voit vasta alkaa valmistella sulkemista. Tässä menee helposti puolikin tuntia, jonka jälkeen täytyy vielä tilittää kassa, johon menee ruuhka-aikaan helposti vartti, kun muutkin kassat tyhjennetään. Näin ollen voit tehdä päivässä 90 minuuttia "ylimääräistä työtä" eikä kyseiseltä ajalta saa palkkaa, mikä on mielestäni suurinta mahdollista huijausta. Sama juttu hahmoissa, meikkaamiseen menee helposti puoli tuntia ja palkka alkaa juosta kun työvuoroon merkitty aika alkaa.
      - porukka on hyvin jakautunutta. Hahmot ovat koko puiston eliittiä, eivätkä he tervehdi kuin toisiaan. Siitä seuraavat ovat kioski- ja myymälätyöntekijät ja tämän alapuolella, kaikista alimpina, huolto, varasto ja roudaus. Jos alemmalta tasolta tervehdit korkeammalla olevia, et usein saa vastausta tai jos saat, puhutaan sinusta pahaa jälkeenpäin ("mikä toi luulee olevansa"). Henkilökuntabileissä "mukaansatempaava ohjelma" on tarkoitettu hahmoille ja muita sinne kohti astelevia katsotaan pahoin. Hahmojen yhteishenki onkin tosi hyvä, mutta siihen se sitten jääkin.
      - palkka on mitä on, mutta se ei aloittajaa kiinnostanut. Esim. TESin määräämä alin palkka, palkkaryhmä A ja halvempi kalleusluokka tuo tilille 6,86 € tunnissa lomakorvaus 9 %. Suurin osa työtehtävistä on tätä ryhmää ja alaikäisille saa maksaa vain 90% kyseisestä summasta, mikä tekee 6,17 € tunnissa.

      - tavaran laatu on ihan järkyttävän huono hintaan nähden. Muutaman hengen ateriat voivat maksaa monta kymppiä ja vastineeksi saa pakasteita ja puolivalmiita (ei edes puolivalmiita, vaan täysin valmiita) eineksiä. Kyllä usein hävettää pyytää niin paljon rahaa kuin pitää, kun lautasella on kaksi pizza sliceä ja hintaa juomineen yli kakskymppiä. Puolen litran pullo lähdevettä maksaa 2,50 ja kivennäisvettä 3,80, mutta niinhän toki jokaisessa vastaavassa paikassa. Mietin vaan, että kukakohan maksaisi bensasta 7,60 litralta..

      Mikä paikassa siis oikein mättää? Periaatteessa kaikki toimii ihan hyvin, joo, mutta ongelmia ei korjata vaan niihin etsitään syyllisiä (ja se syyllinen ei koskaan, ei koskaan ole esimies!).

      Minäkin tosiaan luulin, että paikka on ihana, kun sinne pääsin toisena vuonna, kun hain ja olin älyttömän innoissani, kun sähköpostiin viestiä tuli. Se innostus laantui aika nopeasti ja nyt vaan odotan, että kesä on ohi ja pääsen pois. Lyhyesti siis: paikka on tavallisen kävijän silmään kiva ja hieno, mutta kulissien takana p*skaa sataa niskaan koko ajan.

      • huoltopoju

        Nyt kilpinen vittu


      • fydykoski

        Fudut tulee t.fydymies


    • Täppynen

      Nyt kun tämä vanha ketju on pompsahtanut taas esiin, niin olisiko uusia näkemyksiä ja kokemuksia Muumimaailmasta? :)

      Tosi sääli, että niin moni on kokenut sen kurjaksi paikaksi. :(
      Itsekin hain tuonne pari kertaa, mutta ei kai minulla ollut toivoakaan päästä kun asuin Helsingissä vaikka kirjoittelinkin että voisin kesäksi muuttaa Naantaliin/Turkuun. Kerroin kai myös liian rehellisesti kielitaidon puutteesta (ruotsi). Minuakaan ei olisi kiinnostanut palkka jos vain olisin tuonne päässyt, se olisi/on niin suuri unelma: päästä Muumi-fanina oikeasti sinne sadun sisään! MUTTA tuohan tekee tuosta juuri törkeämpää, että "ei tarvitse maksaa kun tää on paikka minne kaikki haluaa". Eihän noin voi ajatella, että jos tykkää jostain niin siitä ei tarvitse maksaa oikeaa korvausta. Että jos tykkäät lapsien opettamisesta niin menet sitten alipalkattuna opettajaksi tai jos tykkäät rakennushommista niin sinut voi alipalkata remppahommiin tai jos teet taiteellista työtä tai mitä tahansa...

      • Täppynen

        Niin ja tuo, että hahmoon valmistautuminen tai ruokapaikan valmistelu ennen avaamista ja sulkemisen jälkeen ei lasketa työajaksi!! Todella törkeää minun mielestäni. Eihän se noin voi mennä, mites jossain perus kaupankassalla menee tuo tai ravintolassa? Tai missä tahansa vastaavassa, jossa pitää ennen tai jälkeen tietyn aikaikkunan valmistautua?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe