Vuosiloman ansainta: Mikä on yksi työpäivä?

Susa

Hei!

Vuosilomalain mukaan täytyy työskennellä 14 pv kuukaudessa, jotta ansaitsee lomat. Tietääkö joku, onko siitä mitään säännöstä, kuinka monta tuntia pitää yhden työpäivän kestää? Voinko siis työskennellä esim. 5h per päivä tuon 14 päivän ajan ja ansaitsen silti täydet lomat ensi vuodelle?

Kiitos vastauksesta!

5

1953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Jos et ole tuntityöläisenä, ansaitset lomaa päivien perusteella. Näitä kahta (35h/14pv) ei voi käyttää missään kohtaa rinnakkain.

      14pv säännössä ei päivän pituudella ole merkitystä, ainoastaan sillä on että työajan pituus on työsopimuksessa sovittu -- muutoin voi mennä 35h säännön piikkiin.

      • Susa

        Olen tuntityöläisenä. Eli tarkoittaako tämä, että minulle riittää 35h/kk normaalin loman ansaintaan? Tämä tarkoittaisi vain n. 5 työpäivää... Teen siis ihan normaalisti 37,5 h/viikko, vaikka olenkin tuntityöntekijä.


      • ....
        Susa kirjoitti:

        Olen tuntityöläisenä. Eli tarkoittaako tämä, että minulle riittää 35h/kk normaalin loman ansaintaan? Tämä tarkoittaisi vain n. 5 työpäivää... Teen siis ihan normaalisti 37,5 h/viikko, vaikka olenkin tuntityöntekijä.

        Tuntityöläisen määrät tulevat yleensä kyseeseen silloin, kun tehdään niin harvoina päivinä töitä että 14pv ei tule täyteen. Tämä päiväraja taas tarkoittaa normaalia kuukausipalkkaista paikkaa.

        Sinulla täyttyvät molemmat ehdot, mutta sinuun käytetään vain toista näistä säännöistä. Edelleen, "säännön valinta ratkeaa sen perusteella, mitä työsopimuksessa on työajasta sovittu." kertoo Erton työsuhdeopas.

        Alkuperäiseen kysymykseesi vastaus on kuitenkin selvä: jos olet kuukausityöläinen ja työajoista on sovittu, päivän pituudella ei ole merkitystä. Jos olet tuntityöläinen eikä työsopimuksessasi ole määräystä työpäivistä, riittää 35 tuntia kuukaudessa. Huomaa vielä että näistä voidaan käyttää vain toista, eli peräkkäisinä kuukausina ei voi valita kumpaa käytettäisiin.

        Tosin jos olet normaalistikin ja jatkuvasti töissä 37,5h/vk 4vk/kk, sinuun todennäköisesti sovelletaan 14pv sääntöä kuten kehen hyvänsä kuukausipalkkalaiseen. Kohdallasi ei taida kummassakaan tapauksessa olla tilannetta että jäisit ilman lomaa.


    • ja ansaintaa

      Kuten on vastattu, on olemassa joko 35h/kk tai 14 pv. Yksiselitteisesti joko tai.

      Mutta jos viikkotuntimäärä on sovittu ja se on 37,5h/vko, ei silloin mitenkään voi työskennellä 5h/pv ?????

      Muutoin voit toki työskennellä 5 h /pv ja olet töissä 14 pv/kk, ansaitset täydet lomat. Loman ansaintasääntöhän on selkeä. Ei siinä ansaita muuta, kuin lomapäiviä.

      Loma-ajan palkkahan määräytyy oman palkkasi mukaan. Eli jos teet 5 h/pv, niin toki silloin saat lomallasikin tuohon palkkaan suhteutettua loma-ajan palkkaa.

    • Alan vaihto edessä

      Meidän firmassa ainakin tuota sääntöä kohtuu roisilla kädellä hyödynnetään... sopimuksessani ei lue mitään päivien määrästä mitä kuuluisi tehdä on vain 111,5h / 3 viikkoa.

      Olen sopimukseni mukaan jakso-työläinen. Kun täytän velvoitteeni joka on tuo 111,5h kolmeen viikkoon, mutta "ai pentele" kun vuorot onkin 12 tuntisia niin osalta kuukausista tulikin vain pyöreä kymmenen päivää vaikka tunteja kertyikin 123,5 ja eipäs tullutkaan lomia.

      Tuo loman määräytyminen on sääntönä mätä ja kaipaa mielestäni hyvin paljon muokkamista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18459
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3145
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      272
      1416
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1091
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe