Ongelmana kipeytyvät "nilkat"

_Sisko30

Hei!

Osaako joku arvella mistä seuraava voipi johtua: rullaluistelua takana muutamia kertoja, ja ongelmaksi tullut nopeasti luistelun aikana kipeytyvä nilkkojen (ja hieman sen yläpuolella) seutu. Olen kokeillut kiristää nauhoja, kun jotenkin on semmonen tunne ettei nilka saa tukea ja sitä pitää jännittää. Tulee ihan kouluajat mieleen: muistan miten hankalaa joillekin oli luistelun opettelu ja heillä nilkat näyttivät jotenkin kääntyvän sisäsyrjälleen. Itsestäni tuntuu nyt samalta. Luistelu talvisin sujuu ongelmitta ja yleis- sekä lihaskunnon pitäisi olla ihan hyvää tasoa.
Onko tekniikkani luistella jotenkin väärä tms.? Vai onko tämä normaalia alussa?

1

857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karirh

      Jäällä on ehkä helpompi luistella tasasella. Pyörät alla ja epätasainen asfaltti on yhtälö, joka saattaa vaatia nilkoilta enemmän kestävyyttä kuin jäällä. Lähinnä säären lihakset tukevat nilkkaa nilkassa olevat pienemmät lihakset. Siksi kipua voi tulla nilkan yläpuolelle, kun sääri väsyy, luulisin. Kun nilkka vahvistuu, kivun pitäisi kadota. Jos luistimet ovat liian suuret, tilanne on huonompi. Silloin et voi kiristää kunnolla. Jos lesti ei ole oikea eli kengän pohja on esim. liian leveä, jalkaterä alkaa luistamaan sivuttain. Jos kengän pohja on leveä, se voi kääntää nilkan sisäsyrjälleen eli pronaatioon. Jos nilkka pronatoi muutenkin, tämä on todennäköinen tulos. Silloin kengän varsikaan ei tue tarpeeksi. Siksi kengän tulisi olla juuri sopiva ja napakan tiukka mutta ei liian tiukka jalalle. Muuten jalka alkaa luistamaan tai pyörimään luistimen kengässä. Sitomalla et saa jalkaa paikalleen ja tuloksena nilkka ja sääri kipeytyy. Jos pyörinä ovat liian suuret pyörät, tilanne vielä pahenee. Jalka pyörii kengässä vielä enemmän, koska painopiste on korkeammalla. Muita syitä en keksi ongelmaan. Mutta näitä voit miettiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10646
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3023
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2839
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1646
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1458
    Aihe