D. Summer-Crayons aloitti hyvin!

DiscoDan

Donnan uusi CD "Crayons" sijoitui USA:n Billboard Top 200-listalla heti sijalle 17. Ihan hyvä alku, kun ottaa huomioon, mitä teiniskeidaa lista yleensä sisältää. Tietysti on mahdollista, että listasijoitus romahtaa seuraavalla viikolla, mutta minä ainakin pidän peukkuja Donnan comeback-levylle.

Mielestäni Donnan uusi sinkku Stamp Your Feet on ihan mallikas pop-rallatus. Kiva, että Donna palasi uudella materiaalilla. Ääni on rouvalla vielä tallella, vaikka sitä on uudella levyllä valitettavasti ajoittain muokattu nykymuodin mukaan tietokoneella.

5

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pasi

      Jeps, mainio aloitus! Crayons on Donnan ensimmäinen top 20 albumi USA:n listalla sitten She Works Hard For The Money -albumin 1983. Crayons debytoi myös USA:n R&B/Hip-Hop -albumilistalla sijalla 5, joka on Donnan korkein sijoitus ko. listalla koskaan. Toivottavasti albumi nousee vielä korkeammalle ja pysyy pitkään listoilla. Pidän peukkuja, että Donna saa nyt samanlaisen comebackin kuin vaikkapa Cher Believe-albumillaan kymmenisen vuotta sitten. Aiemmin keväällä Crayonsilta lohkaistu biisi I'm A Fire oli USA:n klubilistalla listaykkönen. Näihin aikoihin Stamp Your Feet on kohoamassa kärkeen ko. listalla ollen nyt sijalla 13, toivottavasti se nousee jatkossa myös sinkkujen Hot 100-listalle.

      Olen kuullut Crayonsin biisejä ja mielestäni albumi on erittäin hyvä kokonaisuus. Musiikillisia "sävyjä" on paljon, mm. rockia, countria, bluesia ja bossa novaa. Tyyliltään klassisia (tietty tämänpäin mukaisesti sovitettuja) discobiisejä on kaksi, joista toinen on täällä Euroopassa bunuksena julkaistava It's Only Love (huippuhyvä biisi!!!). Ja yhdessä toisessa kipaleessa Donnan lauluäänestä tulee mieleen Tina Turner. Donnan lauluääni on vahva ja edelleen vähintään yhtä hyvä kuin aiemminkin. Itse arvostan Donnan vähintään yhtä korkealle kuin mitä Tinaa ja Cheriä arvostetaan. Donnahan mm. kirjoittaa itse (muiden kanssa) loistavia biisejä, joten hän ei ole pelkästään biisien tulkitsija. Ja Madonnan ym. Donna hakkaa mennen tullen!

      Ja me Suomessa saadaan Crayons vihdoinkin 11.6. Nostetaanpa Donna listoille myös täällä!

    • Joe G.

      Olen kuunnellut Crayonsin amerikkalaista versiota nyt muutaman kerran, ja pakko myöntää että The Queen Is Back.

      Upeita sävellyksiä ja sanoituksia. Musiikkia laidasta laitaan. Mieleen on jääneet kappaleet "Fame (The Game)" ja Ziggy Marleyn kanssa esitetty albumin nimikappale. "Drivin' Down Brazil" on taasen hauskaa rytmittelyä ja "Slide Over Backwards" Tina Turner tyyppinen revittely.

      Ainoana miinuspuolena on ehkä Donnan vahvan lauluäänen liiallinen muokkaus tietokoneella. Jäin kaipaamaan Donnan värikkään vahvaa oikeaa ääntä...

      Mutta siitäkin huolimatta THE QUEEN IS BACK!

      • DiscoDan

        Todellakin, ihan hätkähdyttävän vahva paluualbumi Donnalta! Levyllä ei oikeastaan ole lainkaan täytebiisejä, vaan sinkuiksi sopivia kappaleita on levyllä mielestäni vaikka kuinka monta.

        Valitettavasti albumin myyntiluvut jäänevät ainakin USA:ssa vaatimattomiksi. Tällä viikolla levy ei nimittäin mahtunut enää Billboard Top 100-listalle, vaikka klubilistalla Stamp your feet näyttää kohoavan kärkeen.

        Nykyään musiikissa ulkomusiikilliset asiat ovat paljon tärkeämpiä kuin itse musiikki. Levyjä myydään kiimaisille teineille ja lähinnä seksin avulla. Esimerkiksi Madonna kekkaloi edelleen (tietokoneella manipuloidulla) videollaan (uudet) jättirinnat töröllään ihan niin kuin parikymmentä vuotta sitten. Rouva näyttää sillä yhtä vanhalta kuin Justin Timberlake, joka on häntä kai puolta nuorempi. Donnan kaltainen tähti ei tietenkään sovi tähän muottiin. Toki myös Donna nousi aikoinaan pinnalle seksiä tihkuvalla imagollaan. Nyt, vuosien jälkeen, Donna on edelleen kaunotar kasvoiltaan, mutta painoa on kertynyt niin paljon, että ei hänestä saa enää millään videolla kiemurtelevaa seksipommia. Joten kun tämä "seksivalttikortti" puuttuu, levyjä on vaikea markkinoida nuorille videon avulla.

        Saa nähdä, miten Donnan käy Britannian listalla.

        Mutta takaisin levyyn. Se on siis todella hyvä! Ajoittain toki hiukan häiritsee se, että tuottajavelhot ovat innostuneet liikaa kikkailemaan tietokoneiden kanssa ja Donna ääntä on muokattu synteettiseltä kuulostavaksi ajoittain. Tietysti tämä on ymmärrettävääkin, kun on haluttu tehdä modernilta kuulostava levy, joka on tarkoitettu kilpailemaan muiden nykyartistien levyjen kanssa kuuluvuudesta radioaalloilla. Muuten kuulostaa ihan kuin Donnan ääni olisi vain parantunut iän myötä. Ajoittain hän kuulostaa uudella levyllään jopa Tina Turnerilta!


    • Joe G.

      Lauantain verkko-Iltasanomat on huomioinut Donna Summerin paluun. Ja on hienoa huomata, että todellisten ja aitojen muusikoiden kohdalla jutussa keskitytään musikillisiin uutisiin, eikä muuhun niinkuin monien artistien kohdalla tapahtuu.

      Tässä linkki juttuun:
      http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1544355

    • Mousehiiri

      ... miettimään miten kummassa saataisiin Donna joskus Suomeen tai edes lähelle, 30 vuotta olen jo odottanut :) Ei ole Donnan äänen voittanutta koko aikana noussut mistään, jää kakkoseksi Dionit ja Houstonit ja Careyt ym "diivat"...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe