Elämäntapa?

: D

Olen kiinnostunut joogasta erittäin paljon elämäntapana ja haluaisinkin tutustua siihen paremmin. Olen harrastanut joogaa jo useamman vuoden, mutta syvällisemmän kosketuksen siihen olen saanut vasta viime aikoina. Eritysesti olen kiinnostunut yleensäkin elämäntavoista, joita joogassa painotetaan ja miten niitä "tulisi soveltaa" elämässään.

Joogasta tuntuu olevan vaan niin paljon kaikkea informaatiota saatavilla, että en oikein tiedä mistä loppujenlopuksi sitä tietoa voisin hankkia. Mistä siis kannattaa joogaa ns. "opiskella"?

4

1203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viipotus

      Suositan krishnatietoisuutta eli bhaktijoogaa. Sen ohessa toki voi harrastaa jotain fyysistäkin jooga-muotoa. Krishnatietoisuus on kaiken kattava ja antava elämäntapa. Se kannattaa, sillä siinä opitaan kurkottamaan ja puhdistamaan itseä kohti Jumalaa. Aste asteelta lähenee bhaktissa Luojaa ja alkaa saada oivallusta, sisältöä, elämänkatsomusta sisäisesti.

    • tässä periaatteet

      Joogan aakkoset:


      Yama

      ahimsa - pidättäytyminen vahingoittamasta toisia satya - hyväntahtoisuus
      brahmacarya - kaiken näkeminen pyhänä
      asteya - pidättäytyminen varastamisesta
      aparigraha - kohtuullisuus


      Niyama

      shouca - ruumiin ja mielen puhtaus
      samtosa - positiivinen asenne
      tapah - uhrautuvaisuus muiden hyväksi
      svadhyaya - jatkuva opiskelu
      iishvara pranidhana - pyrkimys henkisissä harjoituksissa


      Jo pelkästään Yaman ja niyaman soveltamisella arkielämään pääsee hyvin pitkälle.

      Joogafilosofian opettajia on myös Suomessa. Netistä löytyy joidenkin yhteystietoja. Joogafilosofi voi opettaa mitä termit tarkoittavat ja auttaa ymmärtämään, miten niitä voi soveltaa.

      • k.kovasti

        :D :)


    • räpäti

      Siis ihan samoilla linjoilla oikeestaan oon .... jonkunverran oon lueskellu mm Intian filosofiaa, mutta olis tosi kiva kun löytyis joku jonka kanssa jakaa kokemuksia - täälä Vaasassa ei ainkaan tunnu muita aiheesta kiinnostuneita löytyvän, tai sitten kulkevat ihan eri porukoissa ja paikoissa ku minä - kun en oo ainkaan törmänny .... joten aikalailla on orpo olo :(

      Hyvä kirja oli ainakin mun mielestä sellanen ku Joogeja, guruja ja filosofioita .... siitä sai kummasti sellasta tausta taustatietoa aiheesta, mutta mä kaipaisin kaveria jonka kanssa jakaa asioita ihan ruokatottumusten muuttamisesta alkaen :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe