Elämäntapa?

: D

Olen kiinnostunut joogasta erittäin paljon elämäntapana ja haluaisinkin tutustua siihen paremmin. Olen harrastanut joogaa jo useamman vuoden, mutta syvällisemmän kosketuksen siihen olen saanut vasta viime aikoina. Eritysesti olen kiinnostunut yleensäkin elämäntavoista, joita joogassa painotetaan ja miten niitä "tulisi soveltaa" elämässään.

Joogasta tuntuu olevan vaan niin paljon kaikkea informaatiota saatavilla, että en oikein tiedä mistä loppujenlopuksi sitä tietoa voisin hankkia. Mistä siis kannattaa joogaa ns. "opiskella"?

4

1323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viipotus

Suositan krishnatietoisuutta eli bhaktijoogaa. Sen ohessa toki voi harrastaa jotain fyysistäkin jooga-muotoa. Krishnatietoisuus on kaiken kattava ja antava elämäntapa. Se kannattaa, sillä siinä opitaan kurkottamaan ja puhdistamaan itseä kohti Jumalaa. Aste asteelta lähenee bhaktissa Luojaa ja alkaa saada oivallusta, sisältöä, elämänkatsomusta sisäisesti.

• tässä periaatteet

Joogan aakkoset:

Yama

ahimsa - pidättäytyminen vahingoittamasta toisia satya - hyväntahtoisuus
      brahmacarya - kaiken näkeminen pyhänä
      asteya - pidättäytyminen varastamisesta
      aparigraha - kohtuullisuus

Niyama

shouca - ruumiin ja mielen puhtaus
      samtosa - positiivinen asenne
      tapah - uhrautuvaisuus muiden hyväksi
      svadhyaya - jatkuva opiskelu
      iishvara pranidhana - pyrkimys henkisissä harjoituksissa

Jo pelkästään Yaman ja niyaman soveltamisella arkielämään pääsee hyvin pitkälle.

Joogafilosofian opettajia on myös Suomessa. Netistä löytyy joidenkin yhteystietoja. Joogafilosofi voi opettaa mitä termit tarkoittavat ja auttaa ymmärtämään, miten niitä voi soveltaa.

• k.kovasti

:D :)

• räpäti

Siis ihan samoilla linjoilla oikeestaan oon .... jonkunverran oon lueskellu mm Intian filosofiaa, mutta olis tosi kiva kun löytyis joku jonka kanssa jakaa kokemuksia - täälä Vaasassa ei ainkaan tunnu muita aiheesta kiinnostuneita löytyvän, tai sitten kulkevat ihan eri porukoissa ja paikoissa ku minä - kun en oo ainkaan törmänny .... joten aikalailla on orpo olo :(

Hyvä kirja oli ainakin mun mielestä sellanen ku Joogeja, guruja ja filosofioita .... siitä sai kummasti sellasta tausta taustatietoa aiheesta, mutta mä kaipaisin kaveria jonka kanssa jakaa asioita ihan ruokatottumusten muuttamisesta alkaen :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1147
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      561
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      216
      500
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      50
      494
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      492
    Aihe