Elämäntapa?

: D

Olen kiinnostunut joogasta erittäin paljon elämäntapana ja haluaisinkin tutustua siihen paremmin. Olen harrastanut joogaa jo useamman vuoden, mutta syvällisemmän kosketuksen siihen olen saanut vasta viime aikoina. Eritysesti olen kiinnostunut yleensäkin elämäntavoista, joita joogassa painotetaan ja miten niitä "tulisi soveltaa" elämässään.

Joogasta tuntuu olevan vaan niin paljon kaikkea informaatiota saatavilla, että en oikein tiedä mistä loppujenlopuksi sitä tietoa voisin hankkia. Mistä siis kannattaa joogaa ns. "opiskella"?

4

1304

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viipotus

Suositan krishnatietoisuutta eli bhaktijoogaa. Sen ohessa toki voi harrastaa jotain fyysistäkin jooga-muotoa. Krishnatietoisuus on kaiken kattava ja antava elämäntapa. Se kannattaa, sillä siinä opitaan kurkottamaan ja puhdistamaan itseä kohti Jumalaa. Aste asteelta lähenee bhaktissa Luojaa ja alkaa saada oivallusta, sisältöä, elämänkatsomusta sisäisesti.

• tässä periaatteet

Joogan aakkoset:

Yama

ahimsa - pidättäytyminen vahingoittamasta toisia satya - hyväntahtoisuus
      brahmacarya - kaiken näkeminen pyhänä
      asteya - pidättäytyminen varastamisesta
      aparigraha - kohtuullisuus

Niyama

shouca - ruumiin ja mielen puhtaus
      samtosa - positiivinen asenne
      tapah - uhrautuvaisuus muiden hyväksi
      svadhyaya - jatkuva opiskelu
      iishvara pranidhana - pyrkimys henkisissä harjoituksissa

Jo pelkästään Yaman ja niyaman soveltamisella arkielämään pääsee hyvin pitkälle.

Joogafilosofian opettajia on myös Suomessa. Netistä löytyy joidenkin yhteystietoja. Joogafilosofi voi opettaa mitä termit tarkoittavat ja auttaa ymmärtämään, miten niitä voi soveltaa.

• k.kovasti

:D :)

• räpäti

Siis ihan samoilla linjoilla oikeestaan oon .... jonkunverran oon lueskellu mm Intian filosofiaa, mutta olis tosi kiva kun löytyis joku jonka kanssa jakaa kokemuksia - täälä Vaasassa ei ainkaan tunnu muita aiheesta kiinnostuneita löytyvän, tai sitten kulkevat ihan eri porukoissa ja paikoissa ku minä - kun en oo ainkaan törmänny .... joten aikalailla on orpo olo :(

Hyvä kirja oli ainakin mun mielestä sellanen ku Joogeja, guruja ja filosofioita .... siitä sai kummasti sellasta tausta taustatietoa aiheesta, mutta mä kaipaisin kaveria jonka kanssa jakaa asioita ihan ruokatottumusten muuttamisesta alkaen :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      32
      11230
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      56
      8923
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5435
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3724
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      69
      3628
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      35
      3594
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3318
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      59
      2665
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      70
      2373
    10. Miltä mahtaa tuntua

Sitten kun näet hänet pitkästä aikaa?
      Tunteet
      32
      1887
    Aihe