Olen kiinnostunut joogasta erittäin paljon elämäntapana ja haluaisinkin tutustua siihen paremmin. Olen harrastanut joogaa jo useamman vuoden, mutta syvällisemmän kosketuksen siihen olen saanut vasta viime aikoina. Eritysesti olen kiinnostunut yleensäkin elämäntavoista, joita joogassa painotetaan ja miten niitä "tulisi soveltaa" elämässään.
Joogasta tuntuu olevan vaan niin paljon kaikkea informaatiota saatavilla, että en oikein tiedä mistä loppujenlopuksi sitä tietoa voisin hankkia. Mistä siis kannattaa joogaa ns. "opiskella"?
Elämäntapa?
4
1243
Vastaukset
- Viipotus
Suositan krishnatietoisuutta eli bhaktijoogaa. Sen ohessa toki voi harrastaa jotain fyysistäkin jooga-muotoa. Krishnatietoisuus on kaiken kattava ja antava elämäntapa. Se kannattaa, sillä siinä opitaan kurkottamaan ja puhdistamaan itseä kohti Jumalaa. Aste asteelta lähenee bhaktissa Luojaa ja alkaa saada oivallusta, sisältöä, elämänkatsomusta sisäisesti.
- tässä periaatteet
Joogan aakkoset:
Yama
ahimsa - pidättäytyminen vahingoittamasta toisia satya - hyväntahtoisuus
brahmacarya - kaiken näkeminen pyhänä
asteya - pidättäytyminen varastamisesta
aparigraha - kohtuullisuus
Niyama
shouca - ruumiin ja mielen puhtaus
samtosa - positiivinen asenne
tapah - uhrautuvaisuus muiden hyväksi
svadhyaya - jatkuva opiskelu
iishvara pranidhana - pyrkimys henkisissä harjoituksissa
Jo pelkästään Yaman ja niyaman soveltamisella arkielämään pääsee hyvin pitkälle.
Joogafilosofian opettajia on myös Suomessa. Netistä löytyy joidenkin yhteystietoja. Joogafilosofi voi opettaa mitä termit tarkoittavat ja auttaa ymmärtämään, miten niitä voi soveltaa.- k.kovasti
:D :)
- räpäti
Siis ihan samoilla linjoilla oikeestaan oon .... jonkunverran oon lueskellu mm Intian filosofiaa, mutta olis tosi kiva kun löytyis joku jonka kanssa jakaa kokemuksia - täälä Vaasassa ei ainkaan tunnu muita aiheesta kiinnostuneita löytyvän, tai sitten kulkevat ihan eri porukoissa ja paikoissa ku minä - kun en oo ainkaan törmänny .... joten aikalailla on orpo olo :(
Hyvä kirja oli ainakin mun mielestä sellanen ku Joogeja, guruja ja filosofioita .... siitä sai kummasti sellasta tausta taustatietoa aiheesta, mutta mä kaipaisin kaveria jonka kanssa jakaa asioita ihan ruokatottumusten muuttamisesta alkaen :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123790MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar781997Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5431610Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin831267Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671077Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3798