Minkälaisia kokemuksia oheisesta renkaasta?
Rengastestien mukaan ok, muttei kuitenkaan ihan kärkipäätä ominaisuuksiltaan. ADACin mukaan selvästi pienempi vierimisvastus ja parempi kulutuskestävyys kuin verrokeissa.
Itseäni kiinnostaa eniten miten oheinen rengas vaikuttaa polttoaineen kulutukseen? Valmistaja lupaa 2dl pienemmän kulutuksen verrattuna tavalliseen renkaaseen, miten todellisuudessa?
Michelin Energy Saver, kokemuksia?
77
33619
Vastaukset
- mitään
Enpä usko, että mitään eroa huomaat bensalaskussa. Paljon suurempi ero on, jos ostat autoosi esim. sentin rekisteriotteeseen merkittyä KAPEAMMAT renkaat ja laitat niihin reilusti painetta. Esim. 2.8bar.
Tuohan on täysin laillista, ja tuolla konstilla saatat oikeastikin säästää 1-2dl satasella.- Kaikki merkkirenkaita
Lehdessä oli 6-7rengasmerkkiä"ekotestissä"
Michelinin ja "viimeisen" rengasmerkin ero oli oli peräti 0,25desiä/100km!
Myöskin kulutustestin toi Energy Saveri voitti!
Kesti lähes 405 enemmän kuin taasen viimeinen rengasmerkki! - No huh!
Kaikki merkkirenkaita kirjoitti:
Lehdessä oli 6-7rengasmerkkiä"ekotestissä"
Michelinin ja "viimeisen" rengasmerkin ero oli oli peräti 0,25desiä/100km!
Myöskin kulutustestin toi Energy Saveri voitti!
Kesti lähes 405 enemmän kuin taasen viimeinen rengasmerkki!No jo nyt on tarkkaa "ekoilua". Tuliko nyt kirjoitusvirhe vaiko jaksetaanko nyt jauhaa desilitran osista jotka hukkuvat väkisinkin jo testihajontaan vaikka testi toistettaisiin sen sata kertaa?
- HOj
No huh! kirjoitti:
No jo nyt on tarkkaa "ekoilua". Tuliko nyt kirjoitusvirhe vaiko jaksetaanko nyt jauhaa desilitran osista jotka hukkuvat väkisinkin jo testihajontaan vaikka testi toistettaisiin sen sata kertaa?
Eiköhän ne paremmat energy saverin ominaisuudet selity tuolla kilon keveämmällä rakenteella.
Muuttuu auto paljonkin edukseen jos jousittamaton massa pienenee reilun kilon per rengas. Paranee kiihtyvyys, iskunvaimennus jne.
Kulutuseroa tulee automallista ja edellisestä renkaasta riippuen. Toki on totta että senttiä kapeampi rengas syö vähemmän ja ilmanpaineita kannattaa hieman nostaa siitä valmistajan suosittelemasta. - Jepulis
Jos renkaat nyt sattuisivat säästämään(kuten monien testien mukaan tekee) polttoainetta vaikkapa 2dl/100km, säästää siinä renkaiden käyttöiän aikana (~50000km) kuitenkin 150 euroa näillä bensan hinnoilla, eli jos setti maksaa 400 euroa, alkaa sillä mielestäni olla jo pikkuisen merkitystäkin. Ja kuka sitä kieltää nostamasta ilmanpaineita myös näillä renkailla. Siinähän on vaarana jopa tuplasäästö.
- ile D4D
Jepulis kirjoitti:
Jos renkaat nyt sattuisivat säästämään(kuten monien testien mukaan tekee) polttoainetta vaikkapa 2dl/100km, säästää siinä renkaiden käyttöiän aikana (~50000km) kuitenkin 150 euroa näillä bensan hinnoilla, eli jos setti maksaa 400 euroa, alkaa sillä mielestäni olla jo pikkuisen merkitystäkin. Ja kuka sitä kieltää nostamasta ilmanpaineita myös näillä renkailla. Siinähän on vaarana jopa tuplasäästö.
Vaihdatin Avensikseeni alle 185/65-15 Energy Saverit ja ainakin rullaa tosi kevyesti. Vaikutus oli välitön ajotyyliin ja vapaalla ajon ennakointi piteni selvästi. Ja painetta 3 baria.
- Jasu
ile D4D kirjoitti:
Vaihdatin Avensikseeni alle 185/65-15 Energy Saverit ja ainakin rullaa tosi kevyesti. Vaikutus oli välitön ajotyyliin ja vapaalla ajon ennakointi piteni selvästi. Ja painetta 3 baria.
Olen hyvin epätieteellisesti vertaillut kitkarenkaita ja kesärenkaita vierinvastuksiltaan. Muutaman päivän kokeilun perusteella Michelin Energy Saver -renkaat (196/65-R15) vierivät herkemmin maantie- ja moottoritienopeuksissa (= vauhti 80 km/h ja yli) mutta heikommin ns. herkkyyskokeissa (= alamäestä paikaltaan vapaalla lähtö, jossa tarkkaillaan vauhdin kasvua ja kuljettua matkaa; vauhti enintään 40 km/h).
Kuten "ile D4D" sanoi, niin välittömästi huomaa ja ottaa ajoonsa enemmän rullausta ja moottorijarrutusta. Paremman rullaavuuden hyödyntävillä kulutuksen pitäisi laskea, mutta ajotyylinsä ennallaan pitämällä säästö voi hukkua mittausten epätarkkuuksiin. - eilen ostin itäväylältä
ile D4D kirjoitti:
Vaihdatin Avensikseeni alle 185/65-15 Energy Saverit ja ainakin rullaa tosi kevyesti. Vaikutus oli välitön ajotyyliin ja vapaalla ajon ennakointi piteni selvästi. Ja painetta 3 baria.
Tosi hyvin rullaa. Paineet 2.3 bar.
Uudet 2 uraiset energy saverit paremmat kuin entiset energy saverit,
jotka vaihdoin 3-4 mm kohdalla pois. - Antti....
Siis tämähän on ihan kakkaa tuo koko viesti. :D renkaan leveyshän ei vaikuta merkittävästi kulukseen! Ja tosiaan sitä painetta voi laittaa reilummin niihin EnergySavereihinki.
Itsellä harkinnassa joku Michelinit, N Hakka V:t tai Conti Premiumcontact 2:t. Nokiasta ja kontista kuullu etteivät kestä, mutta mitsu kestäis: tärkeä kriteeri mulle. Myös hiljaisuus ja pieni vierintävastus tärkeitä, ja niistä michelin saanut hyvää palautetta testeissä. - Helppo juttu
Antti.... kirjoitti:
Siis tämähän on ihan kakkaa tuo koko viesti. :D renkaan leveyshän ei vaikuta merkittävästi kulukseen! Ja tosiaan sitä painetta voi laittaa reilummin niihin EnergySavereihinki.
Itsellä harkinnassa joku Michelinit, N Hakka V:t tai Conti Premiumcontact 2:t. Nokiasta ja kontista kuullu etteivät kestä, mutta mitsu kestäis: tärkeä kriteeri mulle. Myös hiljaisuus ja pieni vierintävastus tärkeitä, ja niistä michelin saanut hyvää palautetta testeissä.Renkaan leveys vaikuttaa kulutukseen. Mitä leveämpi rengas, sitä suurempi vierintävastus. Voit itsekin tehdä testin ottamalla kaksi samanmerkkistä rengassettiä, joista toinen setti on leveämpi. Tai mitä suotta, tämä testi on jo moneen kertaan tehty ammattilaisten toimesta. Siihen kannattaa uskoa.
- Henkoster
Mitenkähän kaarreominaisuudet ym? Tuli hommattua hetken mielijohteesta energy saverit, 205/60R15, ja autoon on tulossa Koni Sport iskarit. Eihän nuo tietty mitkään sporttirenkaat ole, mutta tuskin tulen radalla ajamaankaan.
- jaskii
Ittelläni Energy saver autossani (Volvo v70 D5)
Ja ei mielestäni toimi. Huomaa 100km/h vauhdissa ihmeellistä vetelyä ja epätarkkuutta. Talvirenkaalla ei ollenkaa ole samaa. Tietääkseni moni on sanonut Polttoaine taloutta, mutta minulla ei ole sitä huomannut. Mielestäni ko. rengas ei sovi painaviin autoihin ja varsinkaan sporttisempaan autoiluun.
Seuraavaksi Jäykempää Kumia... - Henkuli
jaskii kirjoitti:
Ittelläni Energy saver autossani (Volvo v70 D5)
Ja ei mielestäni toimi. Huomaa 100km/h vauhdissa ihmeellistä vetelyä ja epätarkkuutta. Talvirenkaalla ei ollenkaa ole samaa. Tietääkseni moni on sanonut Polttoaine taloutta, mutta minulla ei ole sitä huomannut. Mielestäni ko. rengas ei sovi painaviin autoihin ja varsinkaan sporttisempaan autoiluun.
Seuraavaksi Jäykempää Kumia...Jep, huomasin saman. Tosin renkaat sais olla ehkä matalammatkin ku 60srj...
- Juizzi
jaskii kirjoitti:
Ittelläni Energy saver autossani (Volvo v70 D5)
Ja ei mielestäni toimi. Huomaa 100km/h vauhdissa ihmeellistä vetelyä ja epätarkkuutta. Talvirenkaalla ei ollenkaa ole samaa. Tietääkseni moni on sanonut Polttoaine taloutta, mutta minulla ei ole sitä huomannut. Mielestäni ko. rengas ei sovi painaviin autoihin ja varsinkaan sporttisempaan autoiluun.
Seuraavaksi Jäykempää Kumia...Mikähän on nopeusluokka sinun renkaissa. Joissain liikkeissä myyvät t- nopeusluokan renkaita kaikkiin autoihin. On varmasti löysän oloinen painavan auton alla. Pitäs laittaa H, tai mielummin V-nopeusluokkasta alle jos painava auto kyseessä. Renkaan runko on oleellisesti jämäkämpi, eikä vetelyä,ym tunnu.
- Dromedaari
jaskii kirjoitti:
Ittelläni Energy saver autossani (Volvo v70 D5)
Ja ei mielestäni toimi. Huomaa 100km/h vauhdissa ihmeellistä vetelyä ja epätarkkuutta. Talvirenkaalla ei ollenkaa ole samaa. Tietääkseni moni on sanonut Polttoaine taloutta, mutta minulla ei ole sitä huomannut. Mielestäni ko. rengas ei sovi painaviin autoihin ja varsinkaan sporttisempaan autoiluun.
Seuraavaksi Jäykempää Kumia...Sama vika Corolla vagonissa (195/65 R15), tosin vetely alkaa jo kävelyvauhdissa. Renkaat tosi pettymys, huonoimmat mitä mulla on koskaan ollut. Korkeampi paine auttaa vähän mutta vetely ei kokonaan poistu. Menee 2 vk vanhat Energy Saverit vaihtoon, ei autolla voi ajaa kun se on tollanen fletku, sama kun yrittäis laittaa löysällä vehkeellä..
- ruerugrt
Dromedaari kirjoitti:
Sama vika Corolla vagonissa (195/65 R15), tosin vetely alkaa jo kävelyvauhdissa. Renkaat tosi pettymys, huonoimmat mitä mulla on koskaan ollut. Korkeampi paine auttaa vähän mutta vetely ei kokonaan poistu. Menee 2 vk vanhat Energy Saverit vaihtoon, ei autolla voi ajaa kun se on tollanen fletku, sama kun yrittäis laittaa löysällä vehkeellä..
sulla on väärä rengaskoko vorollan alkuperäis koko on 195/60 ei 65. 60 profiilinen on selvästi jämäkämpi mutta tosin vähän kalliimpi.
- Löysät pois
Dromedaari kirjoitti:
Sama vika Corolla vagonissa (195/65 R15), tosin vetely alkaa jo kävelyvauhdissa. Renkaat tosi pettymys, huonoimmat mitä mulla on koskaan ollut. Korkeampi paine auttaa vähän mutta vetely ei kokonaan poistu. Menee 2 vk vanhat Energy Saverit vaihtoon, ei autolla voi ajaa kun se on tollanen fletku, sama kun yrittäis laittaa löysällä vehkeellä..
Sama huomio vetelystä on minulla Skoda Octavialla (henkilö) 195/65R15 Michelin Energy Savereilla. Torstaina hakemaan Tallinnasta jotain muuta merkkiä ja pari kuoharia :)
- Huono ja kallis
Itelle laitoin ns. tila-autoon painaa.n 1900 kg uudet saverit ! Muuten hyvät mutta ajettu 300 km.- kaksi rengasta sökönä sepelimuru molemmista läpi keskiurasta, saa nähdä miten loput !
- Energy Saver
Jo toisena kesänä varsin äänekkäät ja kolmantena kesänä mahdottomat meteli kiekot. Varmemmin ja mukavemmin säästät tuon 2-2,5 desiä muuttamalla ajotyyliä. Lisäksi säästät rahaa.
- hesus
Ostin vuosi sitten kesäkuussa 195/65 15" energy saverit,ja olen aivan varma ettei ne bensaa säästä. Kolme lapinreissuakin olen täältä etelästä niillä ajanut,ja kulutus on ihan sama kuin vanhoilla nokialaisillakin. Ihan huuhaata koko juttu.
- mannelavetti
renkaat jo kolme kesää sit????taitaa sun kokemukset olla energy(mekelinen edelleen myymä malli)
- tai jotain
mannelavetti kirjoitti:
renkaat jo kolme kesää sit????taitaa sun kokemukset olla energy(mekelinen edelleen myymä malli)
Eihän vuosi sitten kesäkuussa ole kolme kesää sit, eikä edes sitten
- sori vaan kaikille
tai jotain kirjoitti:
Eihän vuosi sitten kesäkuussa ole kolme kesää sit, eikä edes sitten
ei hyvä
- kanssa..
hesus kirjoitti:
Ostin vuosi sitten kesäkuussa 195/65 15" energy saverit,ja olen aivan varma ettei ne bensaa säästä. Kolme lapinreissuakin olen täältä etelästä niillä ajanut,ja kulutus on ihan sama kuin vanhoilla nokialaisillakin. Ihan huuhaata koko juttu.
Voi olla, ettei järkyttävää kulutuseroa Nokian ja Michelinin välillä ole. Ainakin tämän keväisen Tuulilasin (ehkä vähän lapsellisessa) rengasvertailussa Hakka V:lle ja Energy Saverille oli mitattu käytännössä sama vierinvastus (0,932 vs 0,933). Vertailun kaksi muuta rengasta oli saanut arvoksi 1,193 ja 1,288.
Vanhoista nokialaisista en tiedä, mutta saattaa olla että matalaa virenintävastusta on haettu myös vanhoja malleja suunnitellessa. - Dromedaari
Sama vika Corollassa, loppuu radiosta tehot kesken että sais rengasmelun peitettyä.
- micheliln mies
Dromedaari kirjoitti:
Sama vika Corollassa, loppuu radiosta tehot kesken että sais rengasmelun peitettyä.
Ei niin hiljaisia renkata olekkaan että Corollasta hiljaisen saisi.
- osssss
hesus kirjoitti:
Ostin vuosi sitten kesäkuussa 195/65 15" energy saverit,ja olen aivan varma ettei ne bensaa säästä. Kolme lapinreissuakin olen täältä etelästä niillä ajanut,ja kulutus on ihan sama kuin vanhoilla nokialaisillakin. Ihan huuhaata koko juttu.
Noo 27000km kesti saverit.
Mutta kun kallis rengas niin missä säästöt?
Ja kingstar alla niin ei juuri eroja huomaa etes kulutuksessa. - taloudellista menoa
osssss kirjoitti:
Noo 27000km kesti saverit.
Mutta kun kallis rengas niin missä säästöt?
Ja kingstar alla niin ei juuri eroja huomaa etes kulutuksessa.Autolla ajettu 125tkm ja alkuperäiset Saverit alla ja ainakin ensi kesä menee kevyesti, eli tosi kestät renkaat.
- Astraattori
Itselläni säästänyt sellaiset 4-5dl/100km verrattuna aikaisempiin renkaisiin, Bridgestone Turanzaan.
Eli ei tuossa plajon selittelyjä jää, tämä kun on ihan koettua tietoa eikä mitään hevosmiesten tietotoimiston tai esson miesten puhetta kuten tässäkin ketjussa taas näyttää olevan.
Ajo- ja käyttöominaisuudet erittäin hyvät, ovat hiljaiset ja mukavat. Siinä missä Bridgestonen rengas aiemmin kumahti ja melkein löi käsille, kuuluu Michelinin Energy Saverilla vaimea tumps eikä kuoppaa/knööliä muusta edes huomaa.
Muistaakseni TM ja Moottori ovat rankanneet Misukan ihan hyvin ajo-ominaisuuksienkin puolesta, sekä märällä että kuivalla. Tuo epäily ajo-ominaisuuksista johtunee siis keskinkertaisista vesiliirto-ominaisuuksista. Siis keskinkertaisista, ei huonoista huom!! Toisaalta hidastuvuus märällä asfaltila on kuulemma huipputasoa samaten kuuin hallittavuus märällä (TM:n mukaan muistaakseni).
Omassa autossa (Astra farkku) ollut alla Michelinin Energy Saverit nyt pari kuukautta ja muutaman tuhat kilometriä. Ovat lunastaneet lupauksensa tähän asti oikein mainiosti. En vaihtais enää takaisin ainakaan mihinkään täry-jyrä Bridgestoneen. Tai noh, en kyllä muuhunkaan :)- hesus
Millähän perusteella Astraattori tuomitsee suoralta kädeltä toisten kokemukset ko.renkaasta vääriksi ja omansa oikeiksi?
Pari kuukautta ja muutama tuhat kilometriä... siinäpä sitä perustetta... - Astraattori
hesus kirjoitti:
Millähän perusteella Astraattori tuomitsee suoralta kädeltä toisten kokemukset ko.renkaasta vääriksi ja omansa oikeiksi?
Pari kuukautta ja muutama tuhat kilometriä... siinäpä sitä perustetta...En tuomitse toisten kokemuksia suoralta käden vääriksi. Omat mielipiteeni ainakin perustuvat kokemusperäiseen tietoon, eikä mutuun. Pari kuukautta ja muutama tuhat kilometriä, kyllä siinä on perustetta.
Ei mun tartte ajaa rengas-sarjalla 100tkm pystyäkseni muodostamaan oman käsityksen renkaan ominaisuuksista. Mutta sun vissiin sitten täytyy? Mahtaa tuntua rankalta elää normaaliälyisten ihmisten maailmassa jos itse on niin hidas... - Vectra26
Astraattori kirjoitti:
En tuomitse toisten kokemuksia suoralta käden vääriksi. Omat mielipiteeni ainakin perustuvat kokemusperäiseen tietoon, eikä mutuun. Pari kuukautta ja muutama tuhat kilometriä, kyllä siinä on perustetta.
Ei mun tartte ajaa rengas-sarjalla 100tkm pystyäkseni muodostamaan oman käsityksen renkaan ominaisuuksista. Mutta sun vissiin sitten täytyy? Mahtaa tuntua rankalta elää normaaliälyisten ihmisten maailmassa jos itse on niin hidas...Vectra Farkun (vm 2005 Bens. Automaatti) omistajana yhdyn täysin Astraattorin käsitykseen. Edelliset renkaat mullakin Turanzat ja nyt Energy Saverit joilla ajanut 10 tkm. Jos noita em. vertaa niin Michukat on hiljaisemmat, paremmat ajaa kaikilla pinnoilla, kuluttaa n. 0.5 l/100 km vähemmän. Johtuuko autosta vai mistä mutta ainakin Turanzat pesee 6-0.
- Joopasen joo
Ajomukavuus ja hiljaisuus miellyttää ainakin pikkuautossa. Painetta pitää laittaa pari pykälää enemmän, kuin paksumpi seinämäisiin renkaisiin -on tosi kevyet. Kulkee sitten vakaasti. Aivan tehdastuoreina oli ainakin itsellä melko tahmeat eikä tuntunut kiihtyvän entiseen tapaan, mutta vanhat renkaat olikin jo varmasti melko kovat. Moottoritiellä kyllä kulutus putosi dramaattisesti ja hitaassa nopeudessakin on kiva vilkaista ajotietokonetta.
- Ville veikko
Vanha ketju, mutta vastataan.
Misukat ovat suht hiljaiset, mutta polttoaineen kulutukseen en huomannut niillä olevan vaikutusta, ainakaan koon 175/65/R14 osalta.
Renkaat käyttäytyvät hyvin eikä kovassakaan vesisateessa pelota. Misukoitten ongelmaksi kuitenkin muodostui nopea kuluminen. Kahdessa kesässä pinta oli kulunut 2 mm:iin. Ajan mielestäni ennakoiden ja rauhallisesti, joten veikkaan kumiseoksen olevan liian pehmeä. Kilometrejäkin tuli vain n 60 tuhatta, kun aiemmat Good Yearit kesti 80 tkm ja kakkosauton 155/80/R13 Bridgestonet peräti 85 tkm. Oman mielipiteeni mukaan rengas on vaihtokelpoinen, kun keskiurat ovat 2mm tai alle.
Huonon kestävyyden vuoksi en aio misukoita enää ostaa tulevalle kesälle. Hankook ja Dayton eritoten houkuttelevat, sillä molemmat ovat keskihintaluokan paremman puolen renkaita. Nokioita en osta, venäläinen rengas ei minua kiinnosta. Sama koskee puolalaisia Good Yeareja.- Masa--
Olen ajanut muutamia kyseisiä kilometreja kyseisillä renkailla (185/65R15), eikä varsinkaan mukavuuden ja melun suhteen ole valittamista. Mielestäni saattaa olla muutaman desilitran vaikutus pa-menekkiin satasella, mutta tätä on aika hankala tarkkaan varmentaa. Aikaisemmin olen trippimittarin ja tankkauskuittien perusteella laskenut kulutukseksi n. 5,6-5,8 l/100 km maantieajossa edellisillä continentalin ecocontacteilla, ja näillä mennään vastaavasti 5,3-5,4 litran haarukassa. Kulutuskestävyys jää nähtäväksi, mutta ainakin Adac ja TUV SUD -testauslaitos väittävät näitä pitkäikäisiksi verrattuna muihin merkkeihin/malleihin:
http://eu.goodyear.com/cz_cs/images/Report No. 76236753-2_tcm170-57523.pdf
http://www1.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/185_65_R15/default.asp?ComponentID=280068&SourcePageID=8772# - ile D-4D
Nyt lähtee kolmas kesä (ajettu 50 tkm) ja pintaa neljä-viisi milliä. Ja vielä kun tiedetään, että viimeiset millit ovat sitkeimmät, niin 80 tkm:in kestoikään päässee. Parit aiemmat misukat kuluivat loppuun 50 tkm:issä, mutta kyllä tämä Energy Saver on taas vanhaa hyvää tasoa, mihin misukoitten kanssa aikanaan tottui.
Ääntä kyllä piisaa karkealla asfaltilla, mutta vaikea sanoa, mikä osuus on korkealla 3 barin rengaspaineella. Kyseessä 185/65-15 T-luokan nuukuusrenkaat.
Kulutuksestakaan ei tarkkaa vaikutusta tiedä, kun on tottunut jo litraa normikulutusta pienempiin lukemiin. Arvio renkaan vaikutuksesta -2 dl/100km. - allepano
ile D-4D kirjoitti:
Nyt lähtee kolmas kesä (ajettu 50 tkm) ja pintaa neljä-viisi milliä. Ja vielä kun tiedetään, että viimeiset millit ovat sitkeimmät, niin 80 tkm:in kestoikään päässee. Parit aiemmat misukat kuluivat loppuun 50 tkm:issä, mutta kyllä tämä Energy Saver on taas vanhaa hyvää tasoa, mihin misukoitten kanssa aikanaan tottui.
Ääntä kyllä piisaa karkealla asfaltilla, mutta vaikea sanoa, mikä osuus on korkealla 3 barin rengaspaineella. Kyseessä 185/65-15 T-luokan nuukuusrenkaat.
Kulutuksestakaan ei tarkkaa vaikutusta tiedä, kun on tottunut jo litraa normikulutusta pienempiin lukemiin. Arvio renkaan vaikutuksesta -2 dl/100km.Tuon kokoisia renkaita ostamassa niin olisiko Energy Saverit hyvä vaihtoehto?
- ile D-4D
allepano kirjoitti:
Tuon kokoisia renkaita ostamassa niin olisiko Energy Saverit hyvä vaihtoehto?
Enpä osaa sanoa. Tuossa linkissä eivät tuosta kokoluokasta ja nopeusluokasta V Savereissä tykänneet. Pienemmissä ja T luokassa kylläkin. Päätä ite.
http://www.tirestest.com/pkw_sommerreifen/michelin/energy_saver/index.html - dfgdfg
allepano kirjoitti:
Tuon kokoisia renkaita ostamassa niin olisiko Energy Saverit hyvä vaihtoehto?
On. Paraikaa sellaiset alla tuossa koossa enkä vaihtaisi pois.
- tirestest
ile D-4D kirjoitti:
Enpä osaa sanoa. Tuossa linkissä eivät tuosta kokoluokasta ja nopeusluokasta V Savereissä tykänneet. Pienemmissä ja T luokassa kylläkin. Päätä ite.
http://www.tirestest.com/pkw_sommerreifen/michelin/energy_saver/index.htmlHämmästyttävän ellei pikemminkin tyrmistyttävän suuria eroja tuon linkin www.tirestest.com, arvostelun lopputuloksessa riippuen rengaskoosta, nopeusluokasta ja myöskin autosta minkä alle ne oli asennettu.
Onko sivuston käyttämät metodit mitenkään luotettavia ? Miten noin tyrmäävän suuret erot saman renkaan suhteen voivat olla mahdollisia ja selitettävissä ?
Siellä oli mm. sama rengaskoko ja nopeusluokka huimaavalla lopputuloserolla : 205 / 55 R16 V
Peugeot 308 Sport vs. 205 / 55 R16 V Volkswagen Passat.
21.04.2010 Ø Score
[4.20]
Traction under dry conditions [4]
Braking under dry conditions [4]
Traction under wet conditions [6]
Braking under wet conditions [6]
Traction in snow [-]
Ride comfort [4]
Noise level (internal) [5]
Noise level (external) [3]
Tire wear [2]
Kilometers driven on tyres 12.000 km
Tire size and vehicle make
205 / 65 R15 H
Mercedes
- http://www.tirestest.com/pkw_sommerreifen/michelin/energy_saver/index.html - tyretest
tirestest kirjoitti:
Hämmästyttävän ellei pikemminkin tyrmistyttävän suuria eroja tuon linkin www.tirestest.com, arvostelun lopputuloksessa riippuen rengaskoosta, nopeusluokasta ja myöskin autosta minkä alle ne oli asennettu.
Onko sivuston käyttämät metodit mitenkään luotettavia ? Miten noin tyrmäävän suuret erot saman renkaan suhteen voivat olla mahdollisia ja selitettävissä ?
Siellä oli mm. sama rengaskoko ja nopeusluokka huimaavalla lopputuloserolla : 205 / 55 R16 V
Peugeot 308 Sport vs. 205 / 55 R16 V Volkswagen Passat.
21.04.2010 Ø Score
[4.20]
Traction under dry conditions [4]
Braking under dry conditions [4]
Traction under wet conditions [6]
Braking under wet conditions [6]
Traction in snow [-]
Ride comfort [4]
Noise level (internal) [5]
Noise level (external) [3]
Tire wear [2]
Kilometers driven on tyres 12.000 km
Tire size and vehicle make
205 / 65 R15 H
Mercedes
- http://www.tirestest.com/pkw_sommerreifen/michelin/energy_saver/index.htmlKyseessä näyttää olevan yksityishenkilöiden mileipiteisiin ja henkilökohtaiin kokemuksiin perustuva "rengastesti" sivusto.
Luotettavuus ja objektiivisuus ei välttämättä ole aina aivan ideaalilla tasolla (?).
- http://www.tyretest.com/ - bmw5er
allepano kirjoitti:
Tuon kokoisia renkaita ostamassa niin olisiko Energy Saverit hyvä vaihtoehto?
Toista kesää alla 530D Bemussa. Olen tykännyt, mukavat ja hiljaiset ajattavat. Aiemmin Bridgestonet, joihin verrattuna Misukat ainakin paljon paremmat. Painetta 2,7.
Ostaisin samat renkaat toistekin.
- Volvo940
Kestävyys näillä renkailla ehdoton. Olleet 4 kesää Volvo 940 STW 2.0T alla ja rullattu pikkasen vajaa 50tkm. Edelleen 3mm pintaa.
Kulutuksesta en osaa sanoa mitään varmaa, kun ei ole muita renkaita tässä klohmossa edes ollut. - me-262
Kulutuksesta en tiedä kun ei ole ajotietokonetta, mutta ajomukavuudeltaan parhaat tähänastisista kesärenkaista.
Ajettu tosin vasta muutama tuhat kilometriä. Katsotaan sitten ajan kanssa koveneeko/pilaantuuko kumi samoin kuin Nokialaisissa...- On niitä muitakin
Mulla oli Zafirassa Bridgestonen jotkut 205-milliset. Vaihdoin alle samanlevyiset Michelinit. Polttoaineen kulutus tippui 0.5 litraa satasella.
Olin mittaillut kulutusta samoilla 1000 km:n viikonloppureissuilla vaihtelevilla nopeusrajoituisalueilla samoihin vuodenakoihin. Rullauskokeissa samoilla tienosuuksilla eri suuntiin: Satasen vauhdista vapaalle jne. Rullausmatkoissa oli yki 100 m:n erot. Hieman ihmettelin suurta eroa. Syynä lienee pääosin vierintäpinna leveys=pinta-ala. Kuluneessa Bridgestonessa kosketuspinna leveyys on yli 10 mm leveämpi kuin Michelinissä vaikka nimelliskoko on sama.
Eli leuhkan näköisillä leveillä renkailla ajellessa pitää olla rahaa (korkeampi hinta polttoaineen kulutus) ja kieli keskellä suuta (luistelee vesikelillä)
Näyttää siltä, että esim Hyvinkään ja Hämeenlinna väliä keskelillä ajettaessa polttoaineta kuluu saman verra kuin ennekin, koska vaiuhtia onn aina 120 ja Zafira on korkea kottero, ilman vastuksen huomaa kuin heittää vapaalle 120:n vauhdista, nopeus suorastaan tyssää ja "rullaus" alkaa vasta 80..90:n vauhdista.
Renkaat ovat aika äänekkäät, mutta laitan radion kovemmalle. - erkkitapani
On niitä muitakin kirjoitti:
Mulla oli Zafirassa Bridgestonen jotkut 205-milliset. Vaihdoin alle samanlevyiset Michelinit. Polttoaineen kulutus tippui 0.5 litraa satasella.
Olin mittaillut kulutusta samoilla 1000 km:n viikonloppureissuilla vaihtelevilla nopeusrajoituisalueilla samoihin vuodenakoihin. Rullauskokeissa samoilla tienosuuksilla eri suuntiin: Satasen vauhdista vapaalle jne. Rullausmatkoissa oli yki 100 m:n erot. Hieman ihmettelin suurta eroa. Syynä lienee pääosin vierintäpinna leveys=pinta-ala. Kuluneessa Bridgestonessa kosketuspinna leveyys on yli 10 mm leveämpi kuin Michelinissä vaikka nimelliskoko on sama.
Eli leuhkan näköisillä leveillä renkailla ajellessa pitää olla rahaa (korkeampi hinta polttoaineen kulutus) ja kieli keskellä suuta (luistelee vesikelillä)
Näyttää siltä, että esim Hyvinkään ja Hämeenlinna väliä keskelillä ajettaessa polttoaineta kuluu saman verra kuin ennekin, koska vaiuhtia onn aina 120 ja Zafira on korkea kottero, ilman vastuksen huomaa kuin heittää vapaalle 120:n vauhdista, nopeus suorastaan tyssää ja "rullaus" alkaa vasta 80..90:n vauhdista.
Renkaat ovat aika äänekkäät, mutta laitan radion kovemmalle.Vanhassa C-mersussa kulutus tippui noin 4 desiä ja kesti 60 tuhatta pyörittää
- osssss
Mikähän on kulumis luku?
- ile D-4D
400 ja lähti muuten neljäs kesä, joten lähelle sataatonnia päästään, kun sakkorajoille ajetaan.
- FULDA/MAZDA
Kannattaa kokeilla Fuldan ecocontrol renkaita. Sai paremmat arvot kaikissa ominaisuuksissa verrattuna Micheliinin energysaveriin. Mulla alla koko 185/70 14. Hinta 246 30 vanteille laitto. Tilasin Rengas onlineltä. Ominaisuuksiinsa nähden tosi edullinen. Suosittelen lämpimästi. Autona Mazda 626 1,8 -98
- Tapanivainio
Joo ihan todella hyvät. Kaks viikkoo sit hommasin ja toimii kun unelma
http://www.rengaskeskus.com/renkaat_kesarenkaat_michelin_energy_saver - Minervat
Mulla oli 205/60-16 Energy Saverit ja ne kuluivat alle kolmessa kesässä pois heitettäviksi. Michelin kitkarenkailla pääsin pienemmällä kulutuksella kuin kesärenkailla. Nyt ostin Continentalin omistaman Kiinan tehtaan tekemät Minerva F109 halparenkaat ja olen ajellut muutaman tuhat kilometriä ihan tyytyväisenä ostokseeni. Hiljaiset ovat renkaat ja pitokin on hyvä kaikissa olosuhteissa, suosittelen.
- mb432
124 korisessa mersussa 195/65/15 energy saverit ja toinen pari sileeksi 13tkm.rengaspaineet 2,5 ympäri ja nelipyöräsuuntaus tehty.micheliin vaan vatuloi asian kanssa,asiakaspalvelu kuin ryssällä missä on muuten renkaatkin tehty jos ei joku ole sattunut huomaamaan.
- älä panettele
mb432 kirjoitti:
124 korisessa mersussa 195/65/15 energy saverit ja toinen pari sileeksi 13tkm.rengaspaineet 2,5 ympäri ja nelipyöräsuuntaus tehty.micheliin vaan vatuloi asian kanssa,asiakaspalvelu kuin ryssällä missä on muuten renkaatkin tehty jos ei joku ole sattunut huomaamaan.
Laita autosi kuntoon. Ei suuntailut auta jos löytyy välyksiä tai iskarit ym. sökönä. Kahdet renkaat sileäksi, ei voi olla valmistusvika! Itsellä menossa 40tkm puhki ja pintaa on riittämiin seuraavaankin kesään ja juuri tuolla samalla rengaskoolla.
- mb432
älä panettele kirjoitti:
Laita autosi kuntoon. Ei suuntailut auta jos löytyy välyksiä tai iskarit ym. sökönä. Kahdet renkaat sileäksi, ei voi olla valmistusvika! Itsellä menossa 40tkm puhki ja pintaa on riittämiin seuraavaankin kesään ja juuri tuolla samalla rengaskoolla.
eipä ole panettulua.auto on on kunnossa ja juuri katsastettu!!vika löytyy varmaann
kin ryssästä,ei oo michelin niinkuin ennen. 28vuotta ajanut ja jonkun kilsan työkseenkin! ei koskaan enään made in russia! - Beyond Premium A6
mb432 kirjoitti:
eipä ole panettulua.auto on on kunnossa ja juuri katsastettu!!vika löytyy varmaann
kin ryssästä,ei oo michelin niinkuin ennen. 28vuotta ajanut ja jonkun kilsan työkseenkin! ei koskaan enään made in russia!Vieläkö mersumies vetelee kumeilla vaan meneekö jo vanteilla? Eihän tuota usko kukaan renkaiden viaksi.
- osssss
No kaks kesää ja 25tkm kesti misukan saveri.
- outoja lukuja
mb432 kirjoitti:
eipä ole panettulua.auto on on kunnossa ja juuri katsastettu!!vika löytyy varmaann
kin ryssästä,ei oo michelin niinkuin ennen. 28vuotta ajanut ja jonkun kilsan työkseenkin! ei koskaan enään made in russia!jossain on jotain vikaa kun Skodassa kestää sama koko jo 60tkm ja pintaa 4mm jäljellä???
Mannelavetti lintassa ja kierossa??
- Ole valmis
Huonoin puoli energy savereissa on se että ne todella kestää pitkään. Niin pitkään että mitään muita renkaita ei kannata ostaa. Tähän pitää varautua kun ekat misukat hankkii.
Ajo-ominaisuudet on normaalit, melu uutena muiden tasolla, kuluneena selvästi muita hiljaisemmat. Kalliit ovat, siitä miinus.- ile D-4D
nyt kun on tullut EU-luokitus, niin se vanha Energy Saver onkin kulutukseltaan vaan C-luokkaa ja uudempi samoin, mutta uudemmassa parempi märkäpito. No onhan markkinoille ilmestynyt Energy E-V, jotka täytynee seuraavaksi hankkia, mutta ongelma on totta tosiaan edeltäjän mainitsema ylipitkä käyttöikä. Ehkä parin vuoden päästä.
- osssss
ile D-4D kirjoitti:
nyt kun on tullut EU-luokitus, niin se vanha Energy Saver onkin kulutukseltaan vaan C-luokkaa ja uudempi samoin, mutta uudemmassa parempi märkäpito. No onhan markkinoille ilmestynyt Energy E-V, jotka täytynee seuraavaksi hankkia, mutta ongelma on totta tosiaan edeltäjän mainitsema ylipitkä käyttöikä. Ehkä parin vuoden päästä.
Ai ylipitkä käyttöikä? 25000km.
Onhan tuo parempi kuin hankookin ventus primen 18000km.
Isse koettu samoilla ajoilla ja reiteillä..
- Energy Saver
Energy Saverit (195/65R15) Skodassa kesti noin 4 kesää ja 80 tkm. Tyytyväinen olen ollut. Hyviä puolia ovat taloudellisuus (hinta/laatusuhde & matalavierintävastus) ja hiukan miinusta annan sivuttaispidosta märällä pinnalla. Maanantaina laitan hankin uudet Energy Saverit (3. sarja) alle hintaan 330 EUR alle laitettuna.
- kestää ja kulkee
allekirjoitan tuon kilometrimäärän, mutta mitenkä perustelet ja vertailet tuon sivuttaispidon??
Hyvät peruskumit. - osssss
kestää ja kulkee kirjoitti:
allekirjoitan tuon kilometrimäärän, mutta mitenkä perustelet ja vertailet tuon sivuttaispidon??
Hyvät peruskumit.Mopossako teillä on nuo kumit kun kestää noin paljon?
Jäikö talvikilometrit vähentämättä? - pirun kestävä kumi
osssss kirjoitti:
Mopossako teillä on nuo kumit kun kestää noin paljon?
Jäikö talvikilometrit vähentämättä?Autolla ajettu 125tkm ja varmaankin noin puolet kesäkumeilla ja 195/65 15 kokoisena kulutuspintaa orkkiksissa Savereissa ainakin vielä yhden kesän ajoihin, eli noin 4mm jäljellä pintaa. Ajo on pääosin moottoritietä ja maantietä rreippaalla ajotyylillä.
Kulkeekohan ossin Tourani kylkimyyryä kun renkaat murenee alle?? - osssss
pirun kestävä kumi kirjoitti:
Autolla ajettu 125tkm ja varmaankin noin puolet kesäkumeilla ja 195/65 15 kokoisena kulutuspintaa orkkiksissa Savereissa ainakin vielä yhden kesän ajoihin, eli noin 4mm jäljellä pintaa. Ajo on pääosin moottoritietä ja maantietä rreippaalla ajotyylillä.
Kulkeekohan ossin Tourani kylkimyyryä kun renkaat murenee alle??Eipä kulje.Nelipyöräsuuntaus tehty...
- mattiko2
Kyllä E Saver kestää ihan ok, minulla myös koko 195/65R15 ja renkailla on nyt menty noin 45 tkm. Pintaa jäljellä alimmillaan 3 mm.
Jotkut valittavat täällä miten Nokian tuotteet sulavat loppuun alle 20 tkm.- osssss
Kovia km pääsette?
Korjaamoillakin sanovat asiakkaiden kertomana jotta kellää ei minkään merkkiset kumit kesällä kestä juuri yli 20tkm? - ile D-4D
Jotain 70-80 tkm ES keskimäärin kestää, niinkuin Amerikan markkinoilla luvataan. Pintaa uutenakaan ei ole kuin 7-8 mm, joten neljän millin renkaat ovat vasta kulumisikänsä puolivälissä.
- 200hv/450nm
osssss kirjoitti:
Kovia km pääsette?
Korjaamoillakin sanovat asiakkaiden kertomana jotta kellää ei minkään merkkiset kumit kesällä kestä juuri yli 20tkm?Michelin Primacy HP:t 225/50/17 kokoisina sakoilla 30tkm ajoilla. Rengasmyyjä ostaessa kehui jopa 60-70tkm ajoja, ei päässyt lähellekkään. Enää ei tule minun autoon ylihintaisia muka "premium" renkaita. Halvemmillakin pääsee samat kilsamäärät.
- Puhero
200hv/450nm kirjoitti:
Michelin Primacy HP:t 225/50/17 kokoisina sakoilla 30tkm ajoilla. Rengasmyyjä ostaessa kehui jopa 60-70tkm ajoja, ei päässyt lähellekkään. Enää ei tule minun autoon ylihintaisia muka "premium" renkaita. Halvemmillakin pääsee samat kilsamäärät.
Mistä ostit?
- Abcd45662
osssss kirjoitti:
Kovia km pääsette?
Korjaamoillakin sanovat asiakkaiden kertomana jotta kellää ei minkään merkkiset kumit kesällä kestä juuri yli 20tkm?Kyllä kestää. Minulla on nyt reilu 90.000 km ajettu Verso. Tänään vaihdoin alkuperäiset kesärenkaat uusiin ekan kerran. Talvirenkaat ovat vielä alkuperäiset ja menevät varmasti vielä ensi talven.
- osssss
Abcd45662 kirjoitti:
Kyllä kestää. Minulla on nyt reilu 90.000 km ajettu Verso. Tänään vaihdoin alkuperäiset kesärenkaat uusiin ekan kerran. Talvirenkaat ovat vielä alkuperäiset ja menevät varmasti vielä ensi talven.
Saverit kesti 27000km volkkarin alla...
Hankookit ventus primet vain 18000km
Talvirenkaana marangoni 4ice yli 50000km-oikeen säästökumet ja ei kovin huonotkaan.
- monilla ajanut
Hyvät renkaat nuo energy saverit.
- rmrmmrmrmrmr
Plussisa ihan hirveä meteli. Muuten ok. Toista kertaa en laittaisi 205/55/16.
- kenonen123
Tänä kesänä energy savereissä 8 kertaa reikä. Paljon hiekkateitä ajelen mutta muut merkit on kyllä kestäny.
- Ryhmy
Minulla pensan kulutus putosi 0.5 laittaa sadalla.Entiseen kiinalaisiin renkaisiin nähden
- 34634
Itsellä ollut 3 kesää nyt energy saverit:
erittäin kestävät, lähes 20tkm ajettu eikä juuri kulumista huomaa
hiljaiset, ei ainakaan mazda 6ssa ole meluongelmia vaikka olen jopa poistanut huopaiset äänevaimmennsumateriaalit takalokareista
huippu ajettavuus melko korkeaprofiisillakin renkailla
ei ongelmia pidon kanssa
-Kulutus ei pienempi kuin talven nastoilla, mutta pitää muistaa että kesällä ajetaan kovempaa ja ilmastointi käy enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882148
- 1321812
- 1751445
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161331ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj191245- 351116
- 261078
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3231061- 781013