Nainen pakotatko miehesi käymään

Sisu3

Suomen armeijan?

113

5078

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakostako kana munii?

Mikä avioliitto pakottaa mihin?
      Pakottako miehesi sinut vastaavasti johonkin,jos niin miksi?
      Sehän on kansalaisvelvollisuus miehelle Suomessa ja Suomen kansalaiselle.

Meillä mies oli liian vanha aikoinaan armeijaan kun kansalaisuus tuli yli 20 v sitten.
      Mutta kyllä poikamme oli vuoden armeijassa
      ja oli tosi tyytyväinen kokemukseensa.

Eikä toinenkaan poika aio luistaa armeijasta.

• sanji...

Eipä olisi tullut mieleenikään ilman tällaista aloitusta, heh. Tuskinpa olisi minun asiani pakottaa! Ja toivon todella,että kasvatamme poikammekin niin,että valitsevat mielummin siviilipalveluksen jos tämä kaikki on vielä pakollista kun se on ajankohtaista.

• kävitkö sinä ?

Eiköhän ne miehet ole jo käynneet armeijan.
      Poikani on menossa armeijaan, joten nämä ovat kyllä pokien juttuja.
      Mieheni on yli 19 vuotias, en sekaannu pikku poikiin.
      Haluan itselleni miehen joka minulla on.
      Se on hieman eriasia ,kuin poikani ikäinen nuori kolli jolla elämä on vielä edessä.
      Kävitkö itse armeijan ?

• asia

Sota-aikana mies, joka ei tiedä kuinka päin asetta pidetään, on pelkkää painolastia yhteiskunnalle.

• Mamma antaa neuvon
        asia kirjoitti:

Sota-aikana mies, joka ei tiedä kuinka päin asetta pidetään, on pelkkää painolastia yhteiskunnalle.

Onko meillä nyt sota aika, enpä tiennytkään.
        Kuulle pikku poika , meneppä leikkimään niillä kuula pyssyillä koska olet ihan väärällä palstalla.
        Tämä on aikuisten palsta ja paskan jauhaminen on kiellettyä.

• Mama-Africa <3
        Mamma antaa neuvon kirjoitti:

Onko meillä nyt sota aika, enpä tiennytkään.
        Kuulle pikku poika , meneppä leikkimään niillä kuula pyssyillä koska olet ihan väärällä palstalla.
        Tämä on aikuisten palsta ja paskan jauhaminen on kiellettyä.

mutta siinä vaiheessa, kun sota syttyy, niin on jo liian myöhäistä opettaa teidän rantatuolinvuokraaja-miehillenne sodankäyntitaitoja.

Siinä vaiheessa on liian myöhäistä pieraista, kun kakka on jo housuissa.

• isänmaallisia...

Hullu kysymys. Pakottavatko suomalaiset miehet ulkomaalaisen vaimonsa käymään armeijan? Tokihan puolustusvoimissa tehtäviä riittää tosipaikan tullen kaikille naisillekin, jos ei muuten niin vähintään kenttäkeittiön sapuskaa kauhomaan.

• hyötyä

Gambian armeijan käynyt osaa ehkä amputoida siviilejä, mutta mihin ihmeeseen sellainen laitetaan kun veli venäläinen pyrkii rajan yli?

• ja jos..
        hyötyä kirjoitti:

Gambian armeijan käynyt osaa ehkä amputoida siviilejä, mutta mihin ihmeeseen sellainen laitetaan kun veli venäläinen pyrkii rajan yli?

Jollakin oudot haaveet...Noh.. Jos suomipojut haluaa ihan välttämättä alkaa rämpimään metsikössä venäläisten kanssa, minä kyllä PAKOTAN ;)) gambialaisen mieheni siihen,että lähdemme hänen kotimaahansa.

• €$@
        ja jos.. kirjoitti:

Jollakin oudot haaveet...Noh.. Jos suomipojut haluaa ihan välttämättä alkaa rämpimään metsikössä venäläisten kanssa, minä kyllä PAKOTAN ;)) gambialaisen mieheni siihen,että lähdemme hänen kotimaahansa.

"Jos suomipojut haluaa ihan välttämättä alkaa rämpimään metsikössä venäläisten kanssa, minä kyllä PAKOTAN ;)) gambialaisen mieheni siihen,että lähdemme hänen kotimaahansa."

Mä vähän luulen, ettei sun tarvi pakottaa gambialaista miestäsi lähtemään kanssasi sotaa pakoon. :-D

• kuules..
        €$@ kirjoitti:

"Jos suomipojut haluaa ihan välttämättä alkaa rämpimään metsikössä venäläisten kanssa, minä kyllä PAKOTAN ;)) gambialaisen mieheni siihen,että lähdemme hänen kotimaahansa."

Mä vähän luulen, ettei sun tarvi pakottaa gambialaista miestäsi lähtemään kanssasi sotaa pakoon. :-D

esa-poju, mieheni on ihan oikea mies, minun ei tarvitse pakottaa häntä yhtään mihinkään! Sinullahan ei nyt ole käsitystä siitä, mitä tarkoitan...

• Kukka-Molli
        kuules.. kirjoitti:

esa-poju, mieheni on ihan oikea mies, minun ei tarvitse pakottaa häntä yhtään mihinkään! Sinullahan ei nyt ole käsitystä siitä, mitä tarkoitan...

No sitähän tuossa ylempänä epäilläänkin, ettei tarvitse pakottaa lähtemään sotaa pakoon.

Saat nimittäin olla asialla, jos meinaat ehtiä mukaan.

• sentään..
        Kukka-Molli kirjoitti:

No sitähän tuossa ylempänä epäilläänkin, ettei tarvitse pakottaa lähtemään sotaa pakoon.

Saat nimittäin olla asialla, jos meinaat ehtiä mukaan.

Leikkikää te pojat vaan niitä pyssyleikkijänne, minä menen nauttimaan illasta tuonne kultani viereen!

• ja jos.. kirjoitti:

Kiitos kiitos naurusta....lapset huutelee mulle : äitiii mikä tuli, mikä noin naurattaa....!Äiskälle tuli naurukohtaus.....:-))))))))))))))

• joo..
        lili50v kirjoitti:

Kiitos kiitos naurusta....lapset huutelee mulle : äitiii mikä tuli, mikä noin naurattaa....!Äiskälle tuli naurukohtaus.....:-))))))))))))))

hieman päivällä oli tylsää töissä ja näiden poikasten keskusteluihin tempauduin mukaan..;) Mutta LILI !!! Sä olet todella hauska, ihan oikeasti! En ole kovin tarkasti lukenut "historiaasi",mutta täällä nähtävästi "kummasteltu" liittoasi jne, mutta jos ihan oikeassa elämässä olet noin positiivinen ja hauska persoona, miehesi on todellakin lucky man! ;) Eihän tämän palstan poikaset tajua mitään aikuisista naisista....;)

• €$@
        joo.. kirjoitti:

hieman päivällä oli tylsää töissä ja näiden poikasten keskusteluihin tempauduin mukaan..;) Mutta LILI !!! Sä olet todella hauska, ihan oikeasti! En ole kovin tarkasti lukenut "historiaasi",mutta täällä nähtävästi "kummasteltu" liittoasi jne, mutta jos ihan oikeassa elämässä olet noin positiivinen ja hauska persoona, miehesi on todellakin lucky man! ;) Eihän tämän palstan poikaset tajua mitään aikuisista naisista....;)

on palstan oma "grandma". Nuoremmat musunmorsiot pitävät häntä äitihahmona. Voivat jakaa kokemuksiaan miestensä rintakarvojen/rannekarvojen sheivauksesta yms.

Lilin lapset voi tosin olla ihmeissään.

-"Äiti, mitä toi etelän reissulla rantatuoleja vuokrannut mies täällä meillä tekee?"

• €$@ kirjoitti:

on palstan oma "grandma". Nuoremmat musunmorsiot pitävät häntä äitihahmona. Voivat jakaa kokemuksiaan miestensä rintakarvojen/rannekarvojen sheivauksesta yms.

Lilin lapset voi tosin olla ihmeissään.

-"Äiti, mitä toi etelän reissulla rantatuoleja vuokrannut mies täällä meillä tekee?"

Kovasti lapset odottaa luonnossa tapaavansa tuon etelän ihmeen, joka tähän mennessä vain kuvissa näkyy ja mesessä moikkailee ja vielä puhelimessakin heitä jututtaa. Ja mikä parasta, pitää äidin niin hyvällä tuulella. Siinähän se paras pointti on..."hyvä mieli paremmat pidot" täällä kotona meinaan.

• €$@
        lili50v kirjoitti:

Kovasti lapset odottaa luonnossa tapaavansa tuon etelän ihmeen, joka tähän mennessä vain kuvissa näkyy ja mesessä moikkailee ja vielä puhelimessakin heitä jututtaa. Ja mikä parasta, pitää äidin niin hyvällä tuulella. Siinähän se paras pointti on..."hyvä mieli paremmat pidot" täällä kotona meinaan.

Te olette vielä mesevaiheessa. Kohta kuitenkin siirrytte jo musumokusuhteen seuraavaan vaiheeseen eli häihin?

• joo.. kirjoitti:

;-)

• €$@ kirjoitti:

Te olette vielä mesevaiheessa. Kohta kuitenkin siirrytte jo musumokusuhteen seuraavaan vaiheeseen eli häihin?

Seuraava vaihe on jo miehen kotiutus suomeen.

Häät on tanssittu jo viimekuussa siellä aprikoosipuun alla. Minun ollessa kaiken keskipisteenä...musiikinkin vaihduttua takaisin mielimusiikkiini kun palasin pihalle, oman pukijan vaihtamissa uusissa vaatteissa... Jotta on sitä oltu jo niin rinsessaa, niin rinsessaa jotta...

• €$@
        lili50v kirjoitti:

Häät on tanssittu jo viimekuussa siellä aprikoosipuun alla. Minun ollessa kaiken keskipisteenä...musiikinkin vaihduttua takaisin mielimusiikkiini kun palasin pihalle, oman pukijan vaihtamissa uusissa vaatteissa... Jotta on sitä oltu jo niin rinsessaa, niin rinsessaa jotta...

OK, musumokusuhteen kolmas vaihe on käynnistymässä eli miehen maahantuonti. Sitten onkin pian neljäs vaihe eli varsinainen tutustuminen. Jep jep, näin se menee.

Ei hitto, tää palsta on kyllä ihan mahoton... :-D

• €$@ kirjoitti:

OK, musumokusuhteen kolmas vaihe on käynnistymässä eli miehen maahantuonti. Sitten onkin pian neljäs vaihe eli varsinainen tutustuminen. Jep jep, näin se menee.

Ei hitto, tää palsta on kyllä ihan mahoton... :-D

keskusteluihin jos tämä niin kamalan mahdoton on?????
        Minä kyllä ajattelen nää vaiheet hiukka eri tavalla... Jotenkin musta tuntuu että toi VARSINAINEN perus tutustuminen oli ennen häitä ja häitten jälkeen sitten SYVENTÄVÄ OPPIJAKSO, jonka toivotaan kestävän ikuisuuden.

Oletko unohtanut miten ihmissuhteita syntyy ja miten niitä ylläpidetään. Ei se niin mahdotonta ole kokeile vaikka.;=)

• arvatenkin
        lili50v kirjoitti:

haluat olla kaiken keskipisteenä ja ulkkismies sitä sinulle auliisti antaa..ainakin jonkun aikaa....antaa varmaan myöhemminkin jos nalkutat pettämisistä...

• arvatenkin kirjoitti:

haluat olla kaiken keskipisteenä ja ulkkismies sitä sinulle auliisti antaa..ainakin jonkun aikaa....antaa varmaan myöhemminkin jos nalkutat pettämisistä...

Ehän sitä nyt niin narsisti ole. Miulle riittää se että OMISSA JUHLISSAAN voi olla keskipiste. Minua ainakin rasittaisi jos kaikenaikaa JOUTUISI olemaan sitä.

Miksi muuten pettämisestä pitäisi nalkuttaa? Mitä se hyödyttää? Kerroppa se !

• määritelmä
        lili50v kirjoitti:

keskusteluihin jos tämä niin kamalan mahdoton on?????
        Minä kyllä ajattelen nää vaiheet hiukka eri tavalla... Jotenkin musta tuntuu että toi VARSINAINEN perus tutustuminen oli ennen häitä ja häitten jälkeen sitten SYVENTÄVÄ OPPIJAKSO, jonka toivotaan kestävän ikuisuuden.

Oletko unohtanut miten ihmissuhteita syntyy ja miten niitä ylläpidetään. Ei se niin mahdotonta ole kokeile vaikka.;=)

50-vuotiaan suomalaisnaisen ja 30-vuotiaan tunisialaismiehen avioliitossa = siihen saakka, kunnes pysyvä oleskelulupa meidät erottaa.

Sori, Lili.

• määritelmä kirjoitti:

50-vuotiaan suomalaisnaisen ja 30-vuotiaan tunisialaismiehen avioliitossa = siihen saakka, kunnes pysyvä oleskelulupa meidät erottaa.

Sori, Lili.

Mutta arveles 3 vuotta "pelkkää juhlaa", siinä siä miehllä tekemistä minun vihdyttämisekseni ja minulla ah ihanuus, kaikkea mitä mieheltä voi toivoa.

Onhan sekin parempaa kuin möllöttää ja karsia treffipalstan tyrkkyistä juoppoja pois.

• ...

Suomessa armeijaan menevät alle 30-vuotiaat suomen kansalaiset, jotka eivät ole olleet kotimaansa asepalveluksessa. Jos armeija on jossain toisessa maassa suoritettuna, Suomessa armeijaan ei enää tarvitse mennä. Vaimon pakottamisella/pakottamatta jättämisellä ei ole mitään väliä lakisääteisessä asiassa.

Esim. minun mieheni oli kansalaisuuden saadessaan yli 30-v. Mutta olipa hänellä myös armeija käytynä kotimaassaan.

• Kiitos paljon tiedosta, taisitkin vastata kaikkiin kysymyksiini :-)

• Kun kerran Venäjän armeija on käyty, niin mitä sitä Suomen pullapoikakerhoon pelleilemään... Tällä viittaan siihen, että sieltä kuulemma nykyään tulee porukkaa pois jonkun internet-addiktion takia. Muutenkin vähän eri meininki kuin muualla.

Toisaalta en kyllä pidä hyvänä juttuna Venäjänkään armeijaa, josta ei pääse lomille kuin kerran pari, ja jossa kuolee miehiä silloin tällöin...

En muuten tiedä millä perusteella ulkomaalainen joutuu käymään Suomen armeijan? Jos saa kansalaisuuden, vai kuinka? Ja onko jotain ikärajaa, eli jos mies vaikka saa Suomen kansalaisuuden 38-vuotiaana, niin täytyykö silloinkin käydä armeija?

• pullapojat

Kerran ne venäläiset ajettiin jo näillä pullapojilla pois täältä, vaikka tulivat raukkamaisella ylivoimalla.

Jopa afganistanin rääsyläisarmeija ajoi venäläiset häntä koipien välissä takaisin mamman hemoihin.

• pullapojat kirjoitti:

Kerran ne venäläiset ajettiin jo näillä pullapojilla pois täältä, vaikka tulivat raukkamaisella ylivoimalla.

Jopa afganistanin rääsyläisarmeija ajoi venäläiset häntä koipien välissä takaisin mamman hemoihin.

Niin, mietinpä vain, että pystyisivätkö suomalaiset tekemään saman tänäpäivänä? Saattoi silloin 70 vuotta sitten olla hieman eri meininki armeijassa.

• pullapojat kirjoitti:

Ihan pikkujuttu: venäläisiä ei "ajettu pois". He voittivat sodan, ja sen takia Suomi joutui luovuttamaan alueita Neuvostoliitolle.

• pois
        bedelia kirjoitti:

Ihan pikkujuttu: venäläisiä ei "ajettu pois". He voittivat sodan, ja sen takia Suomi joutui luovuttamaan alueita Neuvostoliitolle.

Suomihan eteni melkein Uralille asti, mutta alkoi sitten käydä sääliks venäläiset ja vetäydyttiin hieman. Suomi olis helposti mennyt vaikka Moskovaan asti, mutta koska Venäjä soti USAn puolella Saksaa vastaan ei voitu poliittisesti tehdä sitä.

Suomi oli pahassa raossa kun ei voinut kunnolla hyökätä tai olis tullut USA ja Britit toiselta puolelta niskaan. Sitten Saksa hävisi ja Suomi jäi häviäjän puolelle, oli pakko tehdä rauha siihen paikkaan.

• nyt?
        bedelia kirjoitti:

Niin, mietinpä vain, että pystyisivätkö suomalaiset tekemään saman tänäpäivänä? Saattoi silloin 70 vuotta sitten olla hieman eri meininki armeijassa.

Kuule aika paljon paaremmassa kunnossa kuin 70 vuotta sitten. Ei taida tyttö tietää kuin suomalaiset melkein paljain käsin joutuivat tappelemaan raukkamaista vihollista vastaan.

Nyt tilanne on aivan toinen eikä Venäjä uskallakaan uhitella yhtään. Reppanat uhkailee miljoonan asukkaan Viroa ja muita pikkuvaltioita, mutta tänne päin ollaan aika hiljaa.

• pois kirjoitti:

Suomihan eteni melkein Uralille asti, mutta alkoi sitten käydä sääliks venäläiset ja vetäydyttiin hieman. Suomi olis helposti mennyt vaikka Moskovaan asti, mutta koska Venäjä soti USAn puolella Saksaa vastaan ei voitu poliittisesti tehdä sitä.

Suomi oli pahassa raossa kun ei voinut kunnolla hyökätä tai olis tullut USA ja Britit toiselta puolelta niskaan. Sitten Saksa hävisi ja Suomi jäi häviäjän puolelle, oli pakko tehdä rauha siihen paikkaan.

Aivan uutta historiallista tietoa! Mahtavaa!
        Ai niin, noin se siis sitten menikin! Ja Neuvostoliitto sitten antautui, joutui luovuttamaan alueitansa, ja maksamaan sotakorvauksia.

• nyt? kirjoitti:

Kuule aika paljon paaremmassa kunnossa kuin 70 vuotta sitten. Ei taida tyttö tietää kuin suomalaiset melkein paljain käsin joutuivat tappelemaan raukkamaista vihollista vastaan.

Nyt tilanne on aivan toinen eikä Venäjä uskallakaan uhitella yhtään. Reppanat uhkailee miljoonan asukkaan Viroa ja muita pikkuvaltioita, mutta tänne päin ollaan aika hiljaa.

Kyllä siis suomalainen voittaa venäläisen palkain käsin, vaikka venäläisellä olisi rynnäkkökivääri :-)

• pois kirjoitti:

Tässä hieman tietoa Jatkosodasta.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jatkosota

"Suomi hylkäsi mahdottomiksi arvioimansa rauhanehdot maaliskuussa 1944. Neuvostoliitto pyrki taivuttamaan Suomen rauhaan Helsingin suurpommituksilla ("rauhanpommitukset") helmikuun aikana. Neuvostoliitto halusi nopean ratkaisun sodalle jotta se pystyisi keskittämään joukkonsa Berliinin valtaukseen."

"Neuvostoliiton tykistökeskitykset ja ylivoima valituilla hyökkäyskaistoilla mursivat suomalaisen puolustuksen.[12] Suurhyökkäyksen alettua Neuvostoliitto vastasi Suomen rauhantiedusteluihin vaatien ehdotonta antautumista. Suomalaisten puolustus murtui Valkeasaaressa 10. kesäkuuta 1944. VT-linja (Vammelsuu-Taipale) murtui Kuuterselässä 14. kesäkuuta ja Viipuri vallattiin suomalaisilta lähes taisteluitta 20. kesäkuuta. Moskovassa oli jo ennen hyökkäystä valmistauduttu siihen, että Suomi miehitettäisiin. 22. kesäkuuta, rintaman ollessa luhistumaisillaan, ilmoitti Suomen hallitus Moskovaan olevansa halukas luopumaan sodasta ja katkaisemaan suhteensa Saksaan. Neuvostoliitto vaati vastauksessaan ehdotonta antautumista."

Niin, että taisi mennä vähän erilailla, kuin luulit.
        Ja maantietosikin on aikas hukassa, sillä kun katsoo kuvaa "Suur-Suomesta", niin näkee vähänkin asiaan perehtynyt, että ollaan aikas kaukana Uralista. Ei taida herralla olla tietoa, missä kyseinen vuoristo sijaitsee.

• Miksi olet niin Venäjä into...
        bedelia kirjoitti:

Kyllä siis suomalainen voittaa venäläisen palkain käsin, vaikka venäläisellä olisi rynnäkkökivääri :-)

Häpeätkö olla Suomalainen vai?
        En ymmärrä intoasi pönkittää Venäjää.
        Toivotko että olisit Venäläinen itse?

• politikointia
        bedelia kirjoitti:

"Suomi hylkäsi mahdottomiksi arvioimansa rauhanehdot maaliskuussa 1944. Neuvostoliitto pyrki taivuttamaan Suomen rauhaan Helsingin suurpommituksilla ("rauhanpommitukset") helmikuun aikana. Neuvostoliitto halusi nopean ratkaisun sodalle jotta se pystyisi keskittämään joukkonsa Berliinin valtaukseen."

"Neuvostoliiton tykistökeskitykset ja ylivoima valituilla hyökkäyskaistoilla mursivat suomalaisen puolustuksen.[12] Suurhyökkäyksen alettua Neuvostoliitto vastasi Suomen rauhantiedusteluihin vaatien ehdotonta antautumista. Suomalaisten puolustus murtui Valkeasaaressa 10. kesäkuuta 1944. VT-linja (Vammelsuu-Taipale) murtui Kuuterselässä 14. kesäkuuta ja Viipuri vallattiin suomalaisilta lähes taisteluitta 20. kesäkuuta. Moskovassa oli jo ennen hyökkäystä valmistauduttu siihen, että Suomi miehitettäisiin. 22. kesäkuuta, rintaman ollessa luhistumaisillaan, ilmoitti Suomen hallitus Moskovaan olevansa halukas luopumaan sodasta ja katkaisemaan suhteensa Saksaan. Neuvostoliitto vaati vastauksessaan ehdotonta antautumista."

Ja maantietosikin on aikas hukassa, sillä kun katsoo kuvaa "Suur-Suomesta", niin näkee vähänkin asiaan perehtynyt, että ollaan aikas kaukana Uralista. Ei taida herralla olla tietoa, missä kyseinen vuoristo sijaitsee.

Venäjällä oli Brittien tuki kokoajan. Vaikeaa siinä on kahden rintaman sotaa käydä. Sota on politiikkaa myös. Venäläisillä oli kaikki ihan loppu kun sota päättyi eikä ne olis päässyt yhtään pidemmälle.

• politikointia kirjoitti:

Venäjällä oli Brittien tuki kokoajan. Vaikeaa siinä on kahden rintaman sotaa käydä. Sota on politiikkaa myös. Venäläisillä oli kaikki ihan loppu kun sota päättyi eikä ne olis päässyt yhtään pidemmälle.

Eli mihin johtopäätökseen nyt tulit? Oliko niin, että venäläiset ajettiin pois? Oliko niin, että Suomi eteni Uralille asti? Oliko niin, että Suomi voitti sodan?

• Miksi olet niin Venäjä into... kirjoitti:

Häpeätkö olla Suomalainen vai?
        En ymmärrä intoasi pönkittää Venäjää.
        Toivotko että olisit Venäläinen itse?

Minulla ei ole mitään häpeämistä olla suomalainen, enkä todellakaan haluaisi olla venäläinen tai minkään muunkaan maalainen.

En minä pönkitä Venäjää, korjasin vain väitteesi, jotka olivat vääriä. En ymmärrä, miksi sinulla on tarve liioitella Suomen saavutuksia, kun ne itsessäänkin olivat jo uskomattoman hyvät. Pysyimme itsenäisinä, vaikka vihollinen tuli ylivoimalla. Eikö se ole jo saavutus? Miksi pitää esittää naurettavia väitteitä Uralille asti etenemisestä, ja venäläisten poisajamisesta, kun kuitenkin Suomi hävisi sodan?

• Sisu3
        bedelia kirjoitti:

Minulla ei ole mitään häpeämistä olla suomalainen, enkä todellakaan haluaisi olla venäläinen tai minkään muunkaan maalainen.

En minä pönkitä Venäjää, korjasin vain väitteesi, jotka olivat vääriä. En ymmärrä, miksi sinulla on tarve liioitella Suomen saavutuksia, kun ne itsessäänkin olivat jo uskomattoman hyvät. Pysyimme itsenäisinä, vaikka vihollinen tuli ylivoimalla. Eikö se ole jo saavutus? Miksi pitää esittää naurettavia väitteitä Uralille asti etenemisestä, ja venäläisten poisajamisesta, kun kuitenkin Suomi hävisi sodan?

joko miehesi pyytänyt anteeksi hyökkäystä?

• Kysymykseni oli ainut
        bedelia kirjoitti:

Kommentti tähän viestiketjuun.
        Niin ettei sinulla ollut mitään oikaistavaa
        kysymykseeni.En sanonut mitään Suomen tai
        Venäjän taisteluista.Ainoa liioitteluni!!!
        Oli yksinkertainen kysymykseni sinulle!

• Kysymykseni oli ainut kirjoitti:

Kommentti tähän viestiketjuun.
        Niin ettei sinulla ollut mitään oikaistavaa
        kysymykseeni.En sanonut mitään Suomen tai
        Venäjän taisteluista.Ainoa liioitteluni!!!
        Oli yksinkertainen kysymykseni sinulle!

Sorry sitten sinulle :-)
        Niin, siis luulin, että olit sama henkilö, kuin jonka kanssa puhuin tuossa aiemmin. Korjaan siis nyt, että korjasin jonkun toisen väitteitä sodasta, eikä se mielestäni tee minusta mitenkään Venäjän pönkittäjää tai epäisänmaallista.

• Kukka-Molli
        bedelia kirjoitti:

Torjuntavoitosta minä olen aina kuullut puhuttavan.

Olisit lainannut myös nämä kohdat, niin tapahtumaketjusta saisi paremman kokonaiskuvan;

"Yleisimmän arvion mukaan kenttätykistön taitava keskittäminen ja hyvä yhteistoiminta sitkeästi taistelleen jalkaväen kanssa auttoivat suomalaisia ainoina toisessa maailmansodassa pysäyttämään Neuvostoliiton strategisen suurhyökkäyksen Tali-Ihantalan taistelussa 25. kesäkuuta–9. heinäkuuta 1944, Äyräpäässä–Vuosalmella ja Viipurinlahdella. Joidenkin historioitsijoiden mielestä Saksan tuki oli torjuntataistelun onnistumiselle ratkaisevan tärkeää.

Heinäkuun puolenvälin jälkeen tilanne Kannaksella vakiintui ja madame Kollontai ilmoitti 12. heinäkuuta ruotsalaisten välityksellä, että ehdottoman antautumisen vaatimus oli johtunut hänen "väärinkäsityksestään".

Syväriltä puna-armeijan eteneminen jatkui, mutta se pysäytettiin kiivaissa taisteluissa U-asemassa Impilahden–Jänisjärven tasalla. Myös pohjoisessa suomalaiset vetäytyivät. Vanhan rajan Ilomantsissa ylittäneet yli kahden divisioonan vahvuiset joukot torjuttiin ja tuhottiin 9. elokuuta päättyneessä Ilomantsin taistelussa.

Neuvostoliitto luopui ehdottoman antautumisen vaatimuksesta ja Ruotsin kautta ilmoitettiin Mannerheimille, että Neuvostoliitto oli valmis aselepoon edellyttäen, että sen allekirjoittaisi Mannerheim eikä silloisen hallituksen jäsen."

• Kukka-Molli kirjoitti:

Torjuntavoitosta minä olen aina kuullut puhuttavan.

Olisit lainannut myös nämä kohdat, niin tapahtumaketjusta saisi paremman kokonaiskuvan;

"Yleisimmän arvion mukaan kenttätykistön taitava keskittäminen ja hyvä yhteistoiminta sitkeästi taistelleen jalkaväen kanssa auttoivat suomalaisia ainoina toisessa maailmansodassa pysäyttämään Neuvostoliiton strategisen suurhyökkäyksen Tali-Ihantalan taistelussa 25. kesäkuuta–9. heinäkuuta 1944, Äyräpäässä–Vuosalmella ja Viipurinlahdella. Joidenkin historioitsijoiden mielestä Saksan tuki oli torjuntataistelun onnistumiselle ratkaisevan tärkeää.

Heinäkuun puolenvälin jälkeen tilanne Kannaksella vakiintui ja madame Kollontai ilmoitti 12. heinäkuuta ruotsalaisten välityksellä, että ehdottoman antautumisen vaatimus oli johtunut hänen "väärinkäsityksestään".

Syväriltä puna-armeijan eteneminen jatkui, mutta se pysäytettiin kiivaissa taisteluissa U-asemassa Impilahden–Jänisjärven tasalla. Myös pohjoisessa suomalaiset vetäytyivät. Vanhan rajan Ilomantsissa ylittäneet yli kahden divisioonan vahvuiset joukot torjuttiin ja tuhottiin 9. elokuuta päättyneessä Ilomantsin taistelussa.

Neuvostoliitto luopui ehdottoman antautumisen vaatimuksesta ja Ruotsin kautta ilmoitettiin Mannerheimille, että Neuvostoliitto oli valmis aselepoon edellyttäen, että sen allekirjoittaisi Mannerheim eikä silloisen hallituksen jäsen."

Torjuntavoitto kuulostaakin jo paljon paremmalta, vaikka en ole sitä sanaa kuullut käytettävän muista maista. Kyllähän se suuri voitto Suomelle tietenkin oli, mutta ei sitä nyt sodasta kuitenkaan yleisesti voi käyttää, kun sen Suomi noin ulkpuolisen näkökulmasta hävisi.

Minä siis tosiaan otin kantaa noihin jonkun väitteisiin, että suomalaiset olisivat edenneet Uralille asti, ja venäläiset yksiselitteisesti "ajettu maasta pois". Kuten sanoin, en tajua miksi pitää liioitella Suomen saavutuksia, kun ne jo muutenkin valmiiksi ovat uskomattoman hyviä. Eikö niitä osata arvostaa?

• itsenäisyyden?
        bedelia kirjoitti:

Torjuntavoitto kuulostaakin jo paljon paremmalta, vaikka en ole sitä sanaa kuullut käytettävän muista maista. Kyllähän se suuri voitto Suomelle tietenkin oli, mutta ei sitä nyt sodasta kuitenkaan yleisesti voi käyttää, kun sen Suomi noin ulkpuolisen näkökulmasta hävisi.

Minä siis tosiaan otin kantaa noihin jonkun väitteisiin, että suomalaiset olisivat edenneet Uralille asti, ja venäläiset yksiselitteisesti "ajettu maasta pois". Kuten sanoin, en tajua miksi pitää liioitella Suomen saavutuksia, kun ne jo muutenkin valmiiksi ovat uskomattoman hyviä. Eikö niitä osata arvostaa?

Kerroppas kenenkä ulkopuolisen älynväläys tämä on. Vai onko ihan omasi?

• kommentti...
        bedelia kirjoitti:

Jos Suomi olisi oikeasti hävinnyt venäläisille, esim. teidän suomalaisten naisten kohtalo olisi ollut erittäin karu. Luepa esim. Antonyt Beevorin Berliini 1945, niin saat ensi käden tietoa niistä sinun miehekkäitten venäläistesi harrastuksista naisten parissa... :)

• vähäsen

Muutenkin vähän eri meininki kuin muualla.

- Eli missä on vähän eri meininki?

• Rakas-Watson
        bedelia kirjoitti:

Täällä se maanpetturi Bede selittää.

Suomen ja Neuvostoliiton välisen sodan loppuhetket olivat rankkoja venäläisille. Suomi sitoi aivan liikaa joukkoja, jotka Stalin tarvitsi saksan rintamalle. Stalinilla oli näet kiire Berliiniin ja vaikka alunperin tavoitteena oli myös Helsingin valloittaminen, siitä luovuttiin.
        Mies- ja materiaalivoimassa Neuvostoliitolla oli yli 10 kertainen ylivoima, jonka suomalaiset torjuivat. Tätä voidaan verrata tilanteeseen missä yksi mies latoo turpaan kymmentä. Tottakai siinä tulee itsellekin kuonoon, mutta ainakin maine ja kunnia säilyy.
        Mitä noin yleensäkin tulee Suomen ja Neuvostoliiton väliseen sotaan, toisen maailmansodan aikana, voidaan todeta että me voititmme sen mitä vaikeassa tilanteessa voitettavissa oli.
        Tätä TOSIASIAA maanpetturit, kuten Bedelia, eivät voi mitenkään kiistää. Suomi tietyllä tavalla voitti sodan ja huolimatta TÖRKEISTÄ sotakorvauksista päätyi voittajaksi.
        Bede ei varmaan edes tiedä sitä että jopa sotakorvaukset maksettiin ETUAJASSA. Siksi kansantaloutemme nousi jyrkästi 60 - 70 luvuilla, koska venäläisten oli pakko maksaa samoista tuotteista mitä oli aiemmin saanut ilmaiseksi.
        Saksakin aikoinaan tuomittiin sotakorvauksiin Suomelle, mutta LATIAKAAN sieltä ei tähän päivään mennessä ole saatu. Siksi voimme sanoa että SUOMALAISTEN moraali on ylivertainen verrattuna venäläisiin tai saksalaisiin.

• Mitämitähäh?
        itsenäisyyden? kirjoitti:

Kerroppas kenenkä ulkopuolisen älynväläys tämä on. Vai onko ihan omasi?

Luuletko että sodassa aina häviävä maa häviää itsenäisyytensä?
        Tarkasteleppa vähän historiaa ja sotia, niin voit yllättyä.
        Suomi ei ole voittanut yhtään Venäjää vastaan käymäänsä sotaa.
        Se on lopullinen totuus.

• Venäjä on ydinasevalta, Suo...
        nyt? kirjoitti:

"Nyt tilanne on aivan toinen eikä Venäjä uskallakaan uhitella yhtään. Reppanat uhkailee miljoonan asukkaan Viroa ja muita pikkuvaltioita, mutta tänne päin ollaan aika hiljaa. "

http://fi.wikipedia.org/wiki/RT-2UTTH_Topol-M

Tuon saa varmaan torjuttua Sergeillä tai heittämällä sitä kivillä.

• lol.
        Venäjä on ydinasevalta, Suo... kirjoitti:

"Nyt tilanne on aivan toinen eikä Venäjä uskallakaan uhitella yhtään. Reppanat uhkailee miljoonan asukkaan Viroa ja muita pikkuvaltioita, mutta tänne päin ollaan aika hiljaa. "

Saahan niitä wikipediaan kirjoitella mitä vaan. Totuus on kuitenkin että Venäjän näytöt on aika pienet sotimisen saralla. Veikkaan että tuokin superpommi jäisi tositilanteessa suutariksi tai pamahtaisi jo lähtötelineeseen =D

• hyvä provo
        lol. kirjoitti:

Saahan niitä wikipediaan kirjoitella mitä vaan. Totuus on kuitenkin että Venäjän näytöt on aika pienet sotimisen saralla. Veikkaan että tuokin superpommi jäisi tositilanteessa suutariksi tai pamahtaisi jo lähtötelineeseen =D

"Saahan niitä wikipediaan kirjoitella mitä vaan."

Saa toki ja ihmiset voivat myös tarkastaa ne. Voit toki kaivaa vastaavat tiedot esiin muualtakin.

"Totuus on kuitenkin että Venäjän näytöt on aika pienet sotimisen saralla."

Taisit sitten nukkua historian tunnit koulussa?

"Veikkaan että tuokin superpommi jäisi tositilanteessa suutariksi tai pamahtaisi jo lähtötelineeseen =D"

Mistä maasta ne Helsinkiä suojaavat ilmatorjuntaohjukset olikaan hankittu?

• lol.
        hyvä provo kirjoitti:

"Saahan niitä wikipediaan kirjoitella mitä vaan."

Saa toki ja ihmiset voivat myös tarkastaa ne. Voit toki kaivaa vastaavat tiedot esiin muualtakin.

"Totuus on kuitenkin että Venäjän näytöt on aika pienet sotimisen saralla."

Taisit sitten nukkua historian tunnit koulussa?

"Veikkaan että tuokin superpommi jäisi tositilanteessa suutariksi tai pamahtaisi jo lähtötelineeseen =D"

Mistä maasta ne Helsinkiä suojaavat ilmatorjuntaohjukset olikaan hankittu?

Toisessa maailmansodassa menestys oli surkea uhrauksiin verrattuna. Sen jälkeen on tullut takkiin niin Afganistanissa kuin Tsetseniassakin. Ennen WW2 voittivat muutaman taistelun, mutta silloin sotaväessä käytettiinkin suomalaisia.

Tuon kokoiselle maalle kaikenkaikkiaan menestys on ollut sitä luokkaa että hävettäis olla venäläinen.

• Venäjä on ydinasevalta, Suo... kirjoitti:

Puuttumatta sen enempää asiaan, jokainen kai on yhtä mieltä siitä, että Venäjä oli ennen Neuvostoliiton romahtamista sotilaallisesti vahvimmillaan (1990).
        Juuri tuohon aikaan oli myös Kuwaitin miehitys kun Irak hyökkäsi Kuwaitiin.
        Kun liittouma suunnitteli väliin tuloa, Venäläiset sotilas-asiantuntijat varoittelivat että hyökkäys Irakia vastaan olisi, jos ei itsemurha, niin ainakin vaatisi erittäin suuret tappiot hyökkääjän puolelta. Silloinen Neuvostoliitto kun oli toimittanut juuri vähän aikaa sitten parhaat ja uudenaikaisimmat puolustusjärjestelmät Irakiin.

No kuinkas kävikään? Yhden vuorokauden sisällä koko Irakin puolustusjärjestelmä oli murrettu ja kahden vuorokauden kuluttua Kuwaitissa ei ollut yhtään Irakilais sotilasta.
        Suurimmat "miestappiotkin" liittouma kärsi sotilaiden lomavieton riennoissa ja auto-onnettomuuksissa sotilasalueen ulkopuolella.

• Suomen Laki

Ei se asia ole kenenkään vaimon päätettävissä.

Vaimo voi pakottaa miehensä aika moneen asiaan, mutta yksikään vaimo ei voi pakottaa Suomen puolustuslaitosta toimimaan toisin kuin laki määrää. Laki on mikä on, eli se armeija joko täytyy käydä tavalla tai toisella jos kutsu kuuluu, tai sitä ei ko. henkilö edes saa käydä, vaikka miten hinkuisi mukaan.

• mutta taitaa sinnekin olla

jokin ikärajakin olemassa?! ;D
      Sitä paitsi ei varmaan lähtisi ihan pienellä pakotuksella.. On käynyt oman maansa armeijan, joten kiinnostusta enempään tuskin on olemassa, kun ei kuulemma kiinnostanut silloinkaan aivan huippumäärin.

• armeijalla

Se oman maan armeija on ihan yhtä tyhjän kanssa tosipaikan edessä.

armeijalla kirjoitti:

Se oman maan armeija on ihan yhtä tyhjän kanssa tosipaikan edessä.

En ole itse armeijaa käynyt, enkä juuri perehtynyt sen toimintaan ja opetuksiin, mutta kai siellä aseita opetellaan käsittelemään ja käyttämään, jotain taktiikkakoulutustakin on ja silleen - näin ilmeisesti kaikkien maiden armeijoissa. Eli periaatteessa sama missä armeija on käyty, niin ei se "ihan yhtä tyhjän kanssa" ole, jos jostain syystä tarvitsee ja haluaa Suomen puolustukseen ryhtyä.
        Mjooh.. No ei kai se tänne jäisikään, jos aseisiin tarvisi joskus tarttua - mutta turha väittää, että kaikki "alkuperäiset" suomalaisetkaan jäisivät, vaikka olisivat armeijankin käyneet..

• nuorinainen25
        mutta taitaa sinnekin olla kirjoitti:

En ole itse armeijaa käynyt, enkä juuri perehtynyt sen toimintaan ja opetuksiin, mutta kai siellä aseita opetellaan käsittelemään ja käyttämään, jotain taktiikkakoulutustakin on ja silleen - näin ilmeisesti kaikkien maiden armeijoissa. Eli periaatteessa sama missä armeija on käyty, niin ei se "ihan yhtä tyhjän kanssa" ole, jos jostain syystä tarvitsee ja haluaa Suomen puolustukseen ryhtyä.
        Mjooh.. No ei kai se tänne jäisikään, jos aseisiin tarvisi joskus tarttua - mutta turha väittää, että kaikki "alkuperäiset" suomalaisetkaan jäisivät, vaikka olisivat armeijankin käyneet..

Aika mielenkiintoisia juttuja mies on kertonut armeija-ajoistaan. Koskaan ei tiennyt mitä seuraavana päivänä tapahtuu, saatettiin herättää keskellä yötä ja lähteä jonnekin. Ruoka oli todella yksinkertaista (esim. kuivattua suolakalaa) ja sen syömiseen annettiin vain vähän aikaa, jonka jälkeen sai vettä juodakseen. Armeijaan tuli kutsu nuorempana kuin Suomessa. Tietysti jotain samaa oli kuin Suomen armeijassa, opeteltiin liikkumaan maastossa ja käyttämään aseita ym.

nuorinainen25 kirjoitti:

Aika mielenkiintoisia juttuja mies on kertonut armeija-ajoistaan. Koskaan ei tiennyt mitä seuraavana päivänä tapahtuu, saatettiin herättää keskellä yötä ja lähteä jonnekin. Ruoka oli todella yksinkertaista (esim. kuivattua suolakalaa) ja sen syömiseen annettiin vain vähän aikaa, jonka jälkeen sai vettä juodakseen. Armeijaan tuli kutsu nuorempana kuin Suomessa. Tietysti jotain samaa oli kuin Suomen armeijassa, opeteltiin liikkumaan maastossa ja käyttämään aseita ym.

kertoneeksi minunkin mies. Näin kuulijan osalta esimerkiksi yösuunnistus hiekka-kivierämaassa kuulosti kovin "ratkiriemukkaalta" puuhalta. Sellaisesta taidosta ei suoranaisesti taida olla hyötyä Suomessa, mutta suunnistuksen perusteet kai on hyvä hallita.
        (Armeija muuten kestää vähintään 14kk).

• poispois

EI LIITY MITENKÄÄN MONIKULTTUURISIIN SUHTEISIIN!
      Siirrettäköön keskusteluun "Nuoret" - "Aikuistuminen".

• tietämättömille:

Suomi24 > Keskustelu > Yhteiskunta > Maanpuolustus

Jokaiselle keskustelulle löytyy sopiva palsta. Tämäkin aloitus tosin oli niin hölmö, että se oli alunperinkin tarpeeton.

• Evelyn...

No en pakota, eikä tuolla ole mahdollisuuttakaan, kun ei olla haettu kansalaisuutta. Ja vaikka heti haettaisiin, niin ei mies armeijaan ehtisi, kun ensi vuonna täyttää 30...

• hieman.

Onko hän sanonut suoraan että jää kotiin makaamaan myös sota-aikana?

• Evelyn...
        hieman. kirjoitti:

Onko hän sanonut suoraan että jää kotiin makaamaan myös sota-aikana?

Ei hän ole sellainen ihminen, joka jää kotiin makaamaan jos joku tarvitsee apua tai hän voi olla jossain hyödyksi. Ei tarvitse erikseen kysyä, tunnen kyllä mieheni... (Ja tiedän, ettet sinä usko sanaakaan sanomastani, mutta se on yksi paskanhailee, koska sinä taas et tunne miestäni, joten sinun uskomuksesi ei vaakakupissa paina. ;o))

• nainen...naisellinen

En pakottanut. Tosin en edes tuntenut häntä silloin, kun hän oli armeijaiässä.

Sitäpaitsi olen aina olettanut, että se on valtion asia kutsua miehet armeijaan, eikä homma mene niin, että vaimo sanoo puolisolleen, että lähdeppäs opettelemaan isänmaan puolustamista!

• Seija-Soma

Ei herran tähden! Mun mieheni ei ole käynyt armeijaa. Munko olis pitänyt patistaa ja pakottaa se armeijaan. En mää ollenkaan tajunnut, että olis ollut mun tehtäväni se sinne hoidella. Mää luulin, että sinne kutsutaan jotenkin kunnan tai maistraatin taholta tai jotain.

Kyllä pitäis tästäkin asiasta olla parempaa valistusta naisille. Olenko nyt suurikin rikollinen, kun en sitä sinne harmaisiin toimittanut? Selviänkö mää sakoilla vai tuleeko linnaa?

Olis pitäny ottaa monikulttuurinen mies, niitten kanssa ei kai tämmösiä ongelmia ole, kun ne käy sen oman maansa armeijan, eikä sielä ulkomailla naisten tartte tätäkin hommaa hoitaa ja järjestää. Ulkomailla mies on perheen pää ja aivot.

• Rakas-Watson

Kyllä se nyt on niin että mitä muuta tahansa, mutta ei Suomen puolustusvoimiin.
      Yksikään maahanmuuttaja ei ole puolustusvoimien arvoinen ja muutenkin on vähintäin epäilyttävää jos ulkomaalainen haluaisi armeijan käydä.

Tähän vedetään raja.

• törmätä sellaiseen

faktaan, että maahanmuuttajia on jo käynytkin Suomen armeijan? Mahtoikohan jonkun kohdalla vielä käydä näinkin, että joutui/sai (miten sen nyt kukin ottaa) kaksoiskansalaisuuden vuoksi käymään sekä Suomen että toisen kotimaansa armeijan.

• Rakas-Watson
        törmätä sellaiseen kirjoitti:

faktaan, että maahanmuuttajia on jo käynytkin Suomen armeijan? Mahtoikohan jonkun kohdalla vielä käydä näinkin, että joutui/sai (miten sen nyt kukin ottaa) kaksoiskansalaisuuden vuoksi käymään sekä Suomen että toisen kotimaansa armeijan.

Katsos jos näin on käynyt niin sille ei voi mitään.

Mielestäni maahanmuuttajat eivät saisi päästä/joutua armeijaan. Varsinkaan muslimeille ei saisi antaa taistelukoulutusta. Jos nyt jotain niin keittiömiehiksi ja saunamajureiksi.

• ainakaan saunamajuriksi
        Rakas-Watson kirjoitti:

Mielestäni maahanmuuttajat eivät saisi päästä/joutua armeijaan. Varsinkaan muslimeille ei saisi antaa taistelukoulutusta. Jos nyt jotain niin keittiömiehiksi ja saunamajureiksi.

Ei hyvä mies noita musjakkeja ainakaan saunamajureiksi! Tottahan tämän tiedät,eikä oikein keittiö possuiksikaan niin pitzan paistajia kuin ovatkin!

• Kukka-Molli
        ainakaan saunamajuriksi kirjoitti:

Ei hyvä mies noita musjakkeja ainakaan saunamajureiksi! Tottahan tämän tiedät,eikä oikein keittiö possuiksikaan niin pitzan paistajia kuin ovatkin!

Pakki ja lusikka-haarukkamysteeri pitäisi muotoilla uudestaan, niin että ne soveltuisivat paremmin pizzan ja kebabin syömiseen.

Miinanpolkijoitahan toki aina tarvitaan.

• uudelleenmuotoilua
        Kukka-Molli kirjoitti:

Pakki ja lusikka-haarukkamysteeri pitäisi muotoilla uudestaan, niin että ne soveltuisivat paremmin pizzan ja kebabin syömiseen.

Miinanpolkijoitahan toki aina tarvitaan.

..kebab menee haarukallakin ja pitsa otetaan kauniiseen käteen.

Koettakaahan nyt päättää, että tarvitaanko niitä "miinanpolkijoita" vai ei. Koko ajanhan te hirnutte, että kaikki Miinan polkijat täytyy palauttaa sinne mistä ovat tulleetkin. ;)

• mitään pointtia
        Rakas-Watson kirjoitti:

"Kyllä se nyt on niin että mitä muuta tahansa, mutta ei Suomen puolustusvoimiin."
        Tähän annoin vastineeksi, että maahanmuuttajia on jo Suomen puolustusvoimissa, etkä sinä sille asialle voi mitään.

"Yksikään maahanmuuttaja ei ole puolustusvoimien arvoinen ja muutenkin on vähintäin epäilyttävää jos ulkomaalainen haluaisi armeijan käydä."
        Puolustusvoimien arvoisuudesta en sano mitään, mutta maahanmuuttajan on suhteellisen pakko käydä Suomen armeija (tai ainakin on mahdollisuus käydä, tapauksesta riippuen), jos on Suomen kansalaisuuden saanut eikä ole "yli-ikäinen". Ainakin mamujen Suomessa syntyneet pojat lienevät velvollisia armeijan käymiseen, kuten muutkin suomalaiset pojat.

Ymmärsin vallan hyvin, ettet halua maahanmuuttajia armeijaan. En siis missannut pointtia. Jostain ihmeen syystä voisit kuitenkin armeijan "tärkeimmät" hommat luovuttaa maahanmuuttajille ;) ?!

Jos kovin taistelunhaluiselta muslimilta evätään mahdollisuus armeijaan ja taistelukoulutukseen Suomessa, niin kyllä hän keinot keksii hankkia koulutuksen jostain muualta. Ei hän jää "rannalle ruikuttamaan ja itkemään". Vähemmän taistelunhaluiset taas olisivat vain tyytyväisiä, että voivat välttää armeijan, kuten olisi jokainen vähemmän armeijasta kiinnostunut jannu Suomenniemellä. Tietänet tämän varsin hyvin?

• uutta
        mitään pointtia kirjoitti:

"Kyllä se nyt on niin että mitä muuta tahansa, mutta ei Suomen puolustusvoimiin."
        Tähän annoin vastineeksi, että maahanmuuttajia on jo Suomen puolustusvoimissa, etkä sinä sille asialle voi mitään.

"Yksikään maahanmuuttaja ei ole puolustusvoimien arvoinen ja muutenkin on vähintäin epäilyttävää jos ulkomaalainen haluaisi armeijan käydä."
        Puolustusvoimien arvoisuudesta en sano mitään, mutta maahanmuuttajan on suhteellisen pakko käydä Suomen armeija (tai ainakin on mahdollisuus käydä, tapauksesta riippuen), jos on Suomen kansalaisuuden saanut eikä ole "yli-ikäinen". Ainakin mamujen Suomessa syntyneet pojat lienevät velvollisia armeijan käymiseen, kuten muutkin suomalaiset pojat.

Ymmärsin vallan hyvin, ettet halua maahanmuuttajia armeijaan. En siis missannut pointtia. Jostain ihmeen syystä voisit kuitenkin armeijan "tärkeimmät" hommat luovuttaa maahanmuuttajille ;) ?!

Jos kovin taistelunhaluiselta muslimilta evätään mahdollisuus armeijaan ja taistelukoulutukseen Suomessa, niin kyllä hän keinot keksii hankkia koulutuksen jostain muualta. Ei hän jää "rannalle ruikuttamaan ja itkemään". Vähemmän taistelunhaluiset taas olisivat vain tyytyväisiä, että voivat välttää armeijan, kuten olisi jokainen vähemmän armeijasta kiinnostunut jannu Suomenniemellä. Tietänet tämän varsin hyvin?

Ainakin mamujen Suomessa syntyneet pojat lienevät velvollisia armeijan käymiseen, kuten muutkin suomalaiset pojat.

- niin lienevät mutta ovatko? Uskaltaisin epäillä että se vapautus tipahtaa aika helpostikin jollain syyllä. Kyl ne taitaa ihan satunnaisia olla somalit ja muut armeijassa

• ole täysin perehtynyt
        uutta kirjoitti:

Ainakin mamujen Suomessa syntyneet pojat lienevät velvollisia armeijan käymiseen, kuten muutkin suomalaiset pojat.

- niin lienevät mutta ovatko? Uskaltaisin epäillä että se vapautus tipahtaa aika helpostikin jollain syyllä. Kyl ne taitaa ihan satunnaisia olla somalit ja muut armeijassa

tähän, kun ei ole ollut omakohtaista tarvetta perehtyä. Mutta Suomen kansalaisella (miehellä) on asevelvollisuus. Siitä voi saada vapautuksen syyllä tai toisella, tai palvelusaikaa voidaan lyhentää. Se voidaan suorittaa myös siviilipalveluksena. Näinhän se menee.
        Keksinet jotain syitä itsekin, miksi esim. juuri somalit eivät käy armeijaa? Muutaman jutun olen lukenut muista mamuista, jotka ovat "uskaltautuneet" armeijaan asti. Ovat olleet lähinnä arabitaustaisia, itä/keski-eurooppalaisia ja Turkki - Kreikka -seudulta, Suomen kansalaisia tai kaksoiskansalaisia.

• väittänyt
        ole täysin perehtynyt kirjoitti:

tähän, kun ei ole ollut omakohtaista tarvetta perehtyä. Mutta Suomen kansalaisella (miehellä) on asevelvollisuus. Siitä voi saada vapautuksen syyllä tai toisella, tai palvelusaikaa voidaan lyhentää. Se voidaan suorittaa myös siviilipalveluksena. Näinhän se menee.
        Keksinet jotain syitä itsekin, miksi esim. juuri somalit eivät käy armeijaa? Muutaman jutun olen lukenut muista mamuista, jotka ovat "uskaltautuneet" armeijaan asti. Ovat olleet lähinnä arabitaustaisia, itä/keski-eurooppalaisia ja Turkki - Kreikka -seudulta, Suomen kansalaisia tai kaksoiskansalaisia.

että heitä juuri tällä hetkellä pilvin pimein armeijaa käymässä onkaan, mutta saattaa olla, että pikkuhiljaa enenevässä määrin. Varmasti koskaan kaikki heistä ei tule käymään armeijaa, mutta toisaalta Suomen armeija on muutenkin "käymistilassa", joten sen tulevaisuudesta ei muutenkaan osaa varmaksi sanoa mitään.

• Kukka-Molli
        uudelleenmuotoilua kirjoitti:

..kebab menee haarukallakin ja pitsa otetaan kauniiseen käteen.

Koettakaahan nyt päättää, että tarvitaanko niitä "miinanpolkijoita" vai ei. Koko ajanhan te hirnutte, että kaikki Miinan polkijat täytyy palauttaa sinne mistä ovat tulleetkin. ;)

Et ilmeisesti ole ollut armeijassa? Kenttäoloissa kädet ovat yleensä kunnossa, että rasvaisen pizzan syönnin jälkeen reseptiin kuuluvat pakolliset rintakarvatkin maistuvat hyviltä.

Toisaalta asetit minut vaikean puolustuspoliittisen kysymyksen eteen. Tarvitaanko vai ei?

Nämä velikullat kun yleensä ovat taipuvaisia etenemään niinkutsutusti reppu viholliseen päin, on hyvin epätodennäköistä, että he pystyvät täyttämään sodanajan tehtävänsä.

Toisaalta voitaisiin tietysti käyttää pientä viekkautta, ja sanoa että tuossa suunnassa on yläasteen seitsemännen luokan tyttöjä jumppatunnilla. Silloin nähtäisiin varmasti sekin ihme, että harmaatuontisulhaset ryntäisivät henkilökohtainen ase tanassa kohti vihollista.

• Rakas-Watson
        Kukka-Molli kirjoitti:

Et ilmeisesti ole ollut armeijassa? Kenttäoloissa kädet ovat yleensä kunnossa, että rasvaisen pizzan syönnin jälkeen reseptiin kuuluvat pakolliset rintakarvatkin maistuvat hyviltä.

Toisaalta asetit minut vaikean puolustuspoliittisen kysymyksen eteen. Tarvitaanko vai ei?

Nämä velikullat kun yleensä ovat taipuvaisia etenemään niinkutsutusti reppu viholliseen päin, on hyvin epätodennäköistä, että he pystyvät täyttämään sodanajan tehtävänsä.

Toisaalta voitaisiin tietysti käyttää pientä viekkautta, ja sanoa että tuossa suunnassa on yläasteen seitsemännen luokan tyttöjä jumppatunnilla. Silloin nähtäisiin varmasti sekin ihme, että harmaatuontisulhaset ryntäisivät henkilökohtainen ase tanassa kohti vihollista.

Molli....

Tuo repun suunta on saletti. Omasta kokemuksesta tiedän että kovin ovat rohkeita, jos niitä on suhteessa 1/100. 1/1 tilanteessa pettää karvaranteelta yleensä virtsanpidätyskyky ja joiltain erityisen "rohkeilta" myös ulosteenpidätyskyky.

No mitäpä noilta voi odottaa,,,,

• armeijassa
        Kukka-Molli kirjoitti:

enkä paljon päältäkään katselemassa. Naisten mahdollisuus (tai oikeus, miten sen nyt ottaa) päästä armeijaan on ollut voimassa kovin vähän aikaa.
        No, jos kädet on siinä kunnossa, ettei niillä voi pitsaa kauhoa suuhun, niin kai taktiikkakoulutuksen saaneella kaverilla sen verran on keinoja takataskussa, että joku muu konsti löytyy? ;) Ja pelkällä haarukallakin se onnistuu, ehkä ei kovin joutuisasti, mutta varmasti. Eikö sotilaan varustukseen muuta teräasetta kuulu kuin haarukka? Ei minkäänlaista puukon tynkää? Vai eikö sitä saa käyttää ruokailuun?

Näin kohtuullisen kauan suomalaisia miehiä seuranneena voisin sanoa, että tuo viekkaus voisi auttaa aika monen suomalaisen kohdallakin. Tämä viekkautesi ei kuitenkaan ole aivan uusi, ainutlaatuinen eikä suomalainen keksintö, sillä sen verran paljon naiset ja tytöt ovat maailman sivu saaneet kokea henkilökohtainen ase tanassa hyökkääviä sotilaita.

• ainakaan
        Kukka-Molli kirjoitti:

Se seikka että en suosittele musuja saunamajureiksi ei suoraan liity seitsemäs luokkalais tyttöjen jumppa tuntiin, vaan naistä bedilian aikaisemmin mainitsemista "neitsytmiehistä, vaarana on tuossa että peräkamarin pojilta menee se ainoa...

• nuorinainen25

Mies on käynyt armeijan synnyinmaassaan. Hän olisi mahdollisesti valmis puolustamaan myös Suomea, onhan tämä hänen toinen kotimaansa (on asunut puolet elämästään Suomessa). Olen todella ylpeä rohkeista miehistä jotka ovat tarpeen tullen valmiita puolustamaan isänmaatamme. Itsestäni ei siihen välttämättä olisi, mutta onneksi olen nainen niin ei tarvitse mennä armeijaan ;)

• €$@

"Hän olisi mahdollisesti valmis puolustamaan myös Suomea, onhan tämä hänen toinen kotimaansa (on asunut puolet elämästään Suomessa)."

Mahdollisesti tosiaan. En oikein millään jaksa uskoa miestenne rohkeutta. Monet heistä eivät edes olisi täällä, jos he olisivat olleet kiinnostuneita oman isänmaansa puolustamisesta ja kehittämisestä. Vaikea uskoa, että he Helsinki-Vantaalle saapuessaan tai viimeistään Suomen kansalaisuuden saatuaan muuttuvat Prinssi Rohkeaksi tai Simo Häyhäksi.

Toisaalta, kun katsoo tätä Suomen kaupunkien nykyistä "värittynyttä" katukuvaa, niin allekirjoittaneenkin maanpuolustustahto laskee, suorastaan romahtaa.

• nuorinainen25
        €$@ kirjoitti:

"Hän olisi mahdollisesti valmis puolustamaan myös Suomea, onhan tämä hänen toinen kotimaansa (on asunut puolet elämästään Suomessa)."

Mahdollisesti tosiaan. En oikein millään jaksa uskoa miestenne rohkeutta. Monet heistä eivät edes olisi täällä, jos he olisivat olleet kiinnostuneita oman isänmaansa puolustamisesta ja kehittämisestä. Vaikea uskoa, että he Helsinki-Vantaalle saapuessaan tai viimeistään Suomen kansalaisuuden saatuaan muuttuvat Prinssi Rohkeaksi tai Simo Häyhäksi.

Toisaalta, kun katsoo tätä Suomen kaupunkien nykyistä "värittynyttä" katukuvaa, niin allekirjoittaneenkin maanpuolustustahto laskee, suorastaan romahtaa.

En minäkään usko, että sotaa pakoon tänne tulleet tarttuisivat aseisiin Suomen puolesta. Kuten sanoin mieheni on puolet elämästään asunut Suomessa (hänellä on kaksoiskansalaisuus). Ensin hän asui synnyinmaassaan, sitten Suomessa, sitten taas synnyinmaassaan ja taas Suomessa. Puhuu sujuvasti suomea, käyttäytyy kuin suomalainen ja ajatteleekin pitkälti kuin suomalainen. Miksei siis puolustaisi maataan kuten suomalainen?

• häiritsee värit?
        €$@ kirjoitti:

Sinua ei haittaa, että tästä Suomen yli ovat vaeltaneet moneen otteeseen ruotsalaiset, venäläiset ja saksalaiset (ja yksittäin vaeltaa edelleen), ja ilmeisesti myös muutama engelsmanni ja norjalainenkin on joskus käynyt ainakin rannikoilla kääntymässä? "Kulttuurien vaihtoa" on siis ollut ennenkin. Mutta onneksi väri on pysynyt samana, niinkö asian ajattelit?

• ollenkaan
        häiritsee värit? kirjoitti:

Sinua ei haittaa, että tästä Suomen yli ovat vaeltaneet moneen otteeseen ruotsalaiset, venäläiset ja saksalaiset (ja yksittäin vaeltaa edelleen), ja ilmeisesti myös muutama engelsmanni ja norjalainenkin on joskus käynyt ainakin rannikoilla kääntymässä? "Kulttuurien vaihtoa" on siis ollut ennenkin. Mutta onneksi väri on pysynyt samana, niinkö asian ajattelit?

Suomi oli pitkään niin harvaan asuttu ja luotaantyöntävä kylmä maa ettei tänne ole kukaan viitsinyt tulla. Venäläiset ja ruotsalaiset on ryöstellyt lähinnä rannikoita, mutta sisämaa on aika rauhassa saanut olla kansojen sekoittumiselta

• hyvä että sinä
        ollenkaan kirjoitti:

Suomi oli pitkään niin harvaan asuttu ja luotaantyöntävä kylmä maa ettei tänne ole kukaan viitsinyt tulla. Venäläiset ja ruotsalaiset on ryöstellyt lähinnä rannikoita, mutta sisämaa on aika rauhassa saanut olla kansojen sekoittumiselta

ja sukusi olette aina asuneet sisämaassa! Ei ole "uralilta" kulkeutuneet geenit päässeet sekoittumaan.
        Mitenkäs olit ajatellut pidätellä ne rannikolla ruotsalaisiin ja venäläisiin (ja saksalaisiin) sekoittuneet suomalaisten geenit sekoittumasta sisämaan geeneihin?
        :)
        Eikä ne "venäjän vieraat" esim. 1800-luvullakaan laivalla tänne tulleet (esim. Pohjanmaalle). Hevosilla ne tulivat, ja sisämaan kautta. Ja jossain ne on yöpyneetkin tullessaan.. ;)

• häh?
        hyvä että sinä kirjoitti:

ja sukusi olette aina asuneet sisämaassa! Ei ole "uralilta" kulkeutuneet geenit päässeet sekoittumaan.
        Mitenkäs olit ajatellut pidätellä ne rannikolla ruotsalaisiin ja venäläisiin (ja saksalaisiin) sekoittuneet suomalaisten geenit sekoittumasta sisämaan geeneihin?
        :)
        Eikä ne "venäjän vieraat" esim. 1800-luvullakaan laivalla tänne tulleet (esim. Pohjanmaalle). Hevosilla ne tulivat, ja sisämaan kautta. Ja jossain ne on yöpyneetkin tullessaan.. ;)

Eikä ne "venäjän vieraat" esim. 1800-luvullakaan laivalla tänne tulleet (esim. Pohjanmaalle).

- Mitäs vieraita täällä on käynyt 1800 luvulla. en ole kuullutkaan tuollaisista taisit keksiä juuri itse

• Lipsahti virhe!
        häh? kirjoitti:

Eikä ne "venäjän vieraat" esim. 1800-luvullakaan laivalla tänne tulleet (esim. Pohjanmaalle).

- Mitäs vieraita täällä on käynyt 1800 luvulla. en ole kuullutkaan tuollaisista taisit keksiä juuri itse

Ajattelin tuolla aiemmin sata vuotta vanhempia asioita. Anna anteeksi. :)
        Mutta aika mielenkiintoista, jos väität, että Suomessa ei olisi yhtään venäläistä tai kasakkaa käynyt 1800-luvulla.. Olihan Suomi sentään osa mahtavaa Venäjää, joka taisi riiston ja ryöväyksen. Menijöitä ja tulijoita on aikakirjojen mukaan ollut suuntaan jos toiseenkin.
        Tuolloin 1700-luvulla lähti (lue: vietiin) venäläisten mukaan Pohjanmaan taloista lapsiakin eikä vain omaisuutta. Varmaan niillä venäläisten reissuilla muutama geenikin tuli jätettyä jälkeen, noin niin kuin vaihtareiksi.

Mutta eipä tämä oikeastaan kuulu tänne palstalle. Ja vanhojakin nämä jutut on. Nythän puhutaankin nykypäivästä. Tulipahan vain mieleen.

• tottako
        Lipsahti virhe! kirjoitti:

Ajattelin tuolla aiemmin sata vuotta vanhempia asioita. Anna anteeksi. :)
        Mutta aika mielenkiintoista, jos väität, että Suomessa ei olisi yhtään venäläistä tai kasakkaa käynyt 1800-luvulla.. Olihan Suomi sentään osa mahtavaa Venäjää, joka taisi riiston ja ryöväyksen. Menijöitä ja tulijoita on aikakirjojen mukaan ollut suuntaan jos toiseenkin.
        Tuolloin 1700-luvulla lähti (lue: vietiin) venäläisten mukaan Pohjanmaan taloista lapsiakin eikä vain omaisuutta. Varmaan niillä venäläisten reissuilla muutama geenikin tuli jätettyä jälkeen, noin niin kuin vaihtareiksi.

Mutta eipä tämä oikeastaan kuulu tänne palstalle. Ja vanhojakin nämä jutut on. Nythän puhutaankin nykypäivästä. Tulipahan vain mieleen.

Miten Pohjanmaalla on voinut venäläiset käydä ryöstelemässä 1700 luvulla kun oltiin silloin Ruotsin omaisuutta? Ja 1800 luvulla venäläiset olivat tietääkseni varsin ystävällismielisiä hallitsijoita. Eikä täällä ollut mitään varastettavaa, eiköhän ne lapsiakin osannut tehdä ihan itse.

• liikkeelle sen
        tottako kirjoitti:

Miten Pohjanmaalla on voinut venäläiset käydä ryöstelemässä 1700 luvulla kun oltiin silloin Ruotsin omaisuutta? Ja 1800 luvulla venäläiset olivat tietääkseni varsin ystävällismielisiä hallitsijoita. Eikä täällä ollut mitään varastettavaa, eiköhän ne lapsiakin osannut tehdä ihan itse.

1700-luvun osalta vaikkapa seuraavasta osoitteesta

http://www.kirjastovirma.net/henkilogalleria/Tikkasen_lukkarit

hakusanoilla löytyy lisääkin, jos vaivautuu etsimään. Oletkos koskaan kuullut, että käytäisiin naapurin puolella varkaissa :) ? Jotkut varastavat jopa "omiltaankin".
        Pääasiallisesti venäläiset kai olivatkin (tai ainakin esiintyivät) ystävällismielisinä hallitsijoina, mutta se mitä maakunnissa siviilien keskuudessa tapahtui (alempien virkamiesten ja heidän käskyläistensä toimesta, virkaetuna ja yleisenä huvittelumuotona), on aivan toinen juttu.
        Lapsiakin varmasti osasivat tehdä ihan itse, mutta missä kaikkialla ja keiden kaikkien kanssa? :)

• tolloja nämä..
        tottako kirjoitti:

Olitkos edes hereilläsi historian tunnilla?

• olitko itse
        tolloja nämä.. kirjoitti:

Olitkos edes hereilläsi historian tunnilla?

Kerropa mikä ala-/yläkoulun historian kurssi käsittelee venäläisten lapsiryöstöjä niin käyn tarkistamassa kun nuo kirjat vielä tallessa

• viha.
        olitko itse kirjoitti:

Kerropa mikä ala-/yläkoulun historian kurssi käsittelee venäläisten lapsiryöstöjä niin käyn tarkistamassa kun nuo kirjat vielä tallessa

Mutta mihin tämä liittyy?

• pikku viha
        viha. kirjoitti:

Niin kuinka voisit Tarjan aikainen oppilas ,mitään tietääkkään.

• kun ei niitä
        olitko itse kirjoitti:

siellä kursseissa ole (ei ainakaan minun aikana ollut, eikä niistä ajoista nyt niin "taivaan kauan" ole), niin et voi niitä sieltä lukea. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö sellaista ole tapahtunut. Vanhoista kirkon- ja kylänkirjoista löytyy mielenkiintoisia asioita.

• mihinkään..
        viha. kirjoitti:

..ja yritinkin tuolla jo sanoa, että vanhoja asioita. Karkasi homma käsistä, kun tulin tuolla paljon aiemmin vain maininneeksi, että on täällä Suomessa ennenkin geeniperimää rikastettu - ettei tämä nykytilanne mitenkään erikoinen ole. Siinä mielessä erilainen, että uudet geenit tulevat tänne vähän eri systeemillä kuin ennen, mutta lopputulos on sama. :)

• ja ojennukseksi
        tottako kirjoitti:

Tämä yleissivistyksen puute suorastaan vihloo hampaita. Niin, venäläiset tosiaankin miehittivät suomea 1700-luvun alkupuolella. Miehitys oli äärettömän raaka: kidutukset, murhat ja raiskaukset olivat osa arkirutiinia ja miehitystaktiikkaa. Suomalaisia myös vietiin Venäjälle orjiksi ja palvelijoiksi tuolloiseen väkilukuun nähden valtavia määriä. Hirvittävää aikaa. Ylipäänsä on vaikea käsittää, mistä tulee se yleinen harhaluulo, että Suomi olisi historiallisesti jotenkin erityisen eristynyt maa, joka vasta viime aikoin on avautunut. Kyllä sitä "kulttuurivaihtoa" on tapahtunut ihan kivikaudelta lähtien sekä maahanmuuton että kaupankäynnin ja muun vuorovaikutuksen muodossa. Ei täällä missään umpiossa olla oltu.

• justjoo.
        ja ojennukseksi kirjoitti:

Tämä yleissivistyksen puute suorastaan vihloo hampaita. Niin, venäläiset tosiaankin miehittivät suomea 1700-luvun alkupuolella. Miehitys oli äärettömän raaka: kidutukset, murhat ja raiskaukset olivat osa arkirutiinia ja miehitystaktiikkaa. Suomalaisia myös vietiin Venäjälle orjiksi ja palvelijoiksi tuolloiseen väkilukuun nähden valtavia määriä. Hirvittävää aikaa. Ylipäänsä on vaikea käsittää, mistä tulee se yleinen harhaluulo, että Suomi olisi historiallisesti jotenkin erityisen eristynyt maa, joka vasta viime aikoin on avautunut. Kyllä sitä "kulttuurivaihtoa" on tapahtunut ihan kivikaudelta lähtien sekä maahanmuuton että kaupankäynnin ja muun vuorovaikutuksen muodossa. Ei täällä missään umpiossa olla oltu.

Tuossakin vasta todistettu että ryöstelivät hieman ruotsalaista rannikkoa, Turusta kohti Vaasaa. Ei se ole koko Suomi. Ja mihinkään kidutuksiin en usko ollenkaan. Eikä se ole ainakaan ollut sen kummempaa kuin elämä siihen aikaan muutenkaan, eihän siitä ole paljoa kauempana aika kun omakin väki kidutti noitia yms. Älä ala mustamaalaa venäläsiä

• tämähän hajosi ihan
        justjoo. kirjoitti:

Tuossakin vasta todistettu että ryöstelivät hieman ruotsalaista rannikkoa, Turusta kohti Vaasaa. Ei se ole koko Suomi. Ja mihinkään kidutuksiin en usko ollenkaan. Eikä se ole ainakaan ollut sen kummempaa kuin elämä siihen aikaan muutenkaan, eihän siitä ole paljoa kauempana aika kun omakin väki kidutti noitia yms. Älä ala mustamaalaa venäläsiä

käsiin koko juttu..

Ei minun tarkoitus ainakaan ollut mustamaalata venäläisiä, ruotsalaisia, saksalaisia tai ketään muitakaan. Minä puhuin vain geenien "vaihdosta" ja siitä, että niitä on vaihdettu ennenkin erilaisten historiallisten tilanteiden yhteydessä.

Tuolla aiemmin taisi "esa" tai joku muu tuumia, että värikäs katukuva saa maanpuolustusinnon katoamaan. Siihen vastasin, että väritkö ovat ainoa mikä vaivaa? Että onneksi ennen on geenienvaihdolla pysytty entisen värisinä? Ja siitä lähdettiin sitten ihan vikapoluille. Aloittajan kysymyshän oli siitä, pakotetaanko oma mies Suomen armeijaan..

Tämän hetkinen ketju taitaa kuulua historia-palstalle - siellä voidaan kinastella siitä onko ryöstetty, raiskattu, kidutettu, hävitty, voitettu vai mitä on tehty.

• punaisiksi
        justjoo. kirjoitti:

lueppas teokset lapin ja peräpohjolan historia,vain neljä kirjaa...

• tuntematon
        punaisiksi kirjoitti:

lueppas teokset lapin ja peräpohjolan historia,vain neljä kirjaa...

Ei tuollaista kirjaa olekaan

http://www.helmet.fi/search~S9*fin/t?SEARCH= peräpohjolan historia&searchscope=9&Submit.x=16&Submit.y=15

• ovatkin
        tuntematon kirjoitti:

Ei tuollaista kirjaa olekaan

http://www.helmet.fi/search~S9*fin/t?SEARCH= peräpohjolan historia&searchscope=9&Submit.x=16&Submit.y=15

Pohjois Pohjanmaan ja Lapin Historia,näin se meni , ja Wikiltä lisää ok?

• vai tietoa?
        justjoo. kirjoitti:

Sinähän puupää olet. Eivät ne kidutukset mikään uskonasia ole. Lue kirjoja ja opi. Erittäin suosittu menetelmä oli mm. elävältä pikkuhiljaa paistaminen. Kirjastosta löytyy tietoa.

• Suomessa
        vai tietoa? kirjoitti:

Sinähän puupää olet. Eivät ne kidutukset mikään uskonasia ole. Lue kirjoja ja opi. Erittäin suosittu menetelmä oli mm. elävältä pikkuhiljaa paistaminen. Kirjastosta löytyy tietoa.

älä jaksa

• minun ja

• huomata että
        minun ja kirjoitti:

sinua edeltävän viestijän mielestä elävältä paistaminenkin on totta. Vanhoja juttuja edelleen, eivätkä liity palstalle eivätkä aloitukseenkaan, mutta käyhän katsomassa vinkkiä seuraavasta osoitteesta

http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Isonvihan terrori synnytti suomalaisen muistin/HS20060312SI1KU030ec

tuolloin olivat venäläisten lisäksi mukana osin myös suomalaiset itse. Mutta se ei muuta sitä, mitä on tehty ja kenen toimesta. Ja venäläiset olivat taatusti mukana joka paikassa.

• usko alkaisi
        Suomessa kirjoitti:

älä jaksa

Hiipumaan.

• huomaa
        huomata että kirjoitti:

tuolloin olivat venäläisten lisäksi mukana osin myös suomalaiset itse. Mutta se ei muuta sitä, mitä on tehty ja kenen toimesta. Ja venäläiset olivat taatusti mukana joka paikassa.

Ruotsalaiset, ruotsalaiset, ruotsalaiset

• on jo käynyt..

Mieheni on käynyt armeijan omassa kotimaassaan 20 vuotta sitten Jugoslavian aikaan. Mutta nyt mieheni nelissäkymmenissä ja ei Suomen kansalainen, niin eipä iän ja kansalaisuuden puolesta varmaan edes tarvitse mennä, ja onhan mieheni kuitenkin käynyt vuoden armeijaa, jos se nyt sisu 3 kiinnostaa.

• wife:)

Miestä ei tarvitse meillä ainakaan pakottaa armeijaan, se on monta kertaa kironnut kun ei pääse armeijaan kun ei ole kansalaisuutta.. Tekisi ihan mielellään töitäkin siellä jos vaan tosiaan olisi mahdollista :P

No joo, tuskin yksikään Mies armeijaa pakosta kävisi muutenkaan.

Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      102
      2246
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      104
      1674
    3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      82
      1347
    4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      128
      1343
    5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      117
      1246
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      64
      1118
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      63
      1091
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      1037
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      962
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      834
    Aihe