Pick Up

Ei picup eikä Porche

En mä mikään kielipoliisi ole, mutta ihmeen sitkeässä istuvat kaksi autoväen perusvirhettä, ihan autoliikkeitä myöten:

- picup on oikeasti Pick Up tai pickup
- Porche on oikeasti ja vain ja ainoastaan Porsche

Kaikki kelpaa, ei sillä väliä, mutta kun näihin kahteen törmää alvariinsa niin kokeillaanhan jos osattaisiin kirjoitta "pickup" - ei siinä ole kuin yksi kirjain enemmän. Jos ei halua taiteilla niin lavapaku on kelpo sana sekin. Tai pikappi.

Porche / porse / PORSCHE ovat meille pikappiäijille herrain leluja, joten sen automerkin voi kirjoittaa miten lystää, hehheh.

10

1673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaan

      On muuten vaikka kuinka monta Porsche-kuskia Suomessa , joilla on käytössään myös Pic Up.
      Uusi Pic Up 4WD mausteilla maksaa muuten enemmän kuin vanha käytetty Porsche.

      • En tunne laitetta

        Voi olla että maa on tursollaan henkilöitä joilla on Porsche ja Pic Up. Minulle tuo Pic Up on ihan outo laite, joten en osaa asiaa arvioida.

        Itselläni on vain Pick Up. Siis se jota kansan suussa kutsutaan pikapiksi. Hyviä työautoja moneen menoon!


    • kielipolliisi

      "- picup on oikeasti Pick Up tai pickup"

      Onko sitten pakettiauto oikeasti Pakettiauto tai PakettiAuto?

      • Pysytään asiassa?

        Kuten totesin, ei asialla suurta merkitystä ole, joten älä ryhdy pelleilemään.

        Huomasitko edes mistä on kysymys? Tuskin..

        Minäpä selvennän. Kirjoita isoilla alkukirjaimilla, kirjoita yhteen tai erikseen, mutta kirjoita se alku muotoon PICK - ei PIC. On kysymys yhden kirjaimen erosta. Ei mistään muusta.

        En ole kielipoliisi, mutta sana MIES kirjoitetaan juuri noin, eikä MES.

        Terv, Piipo kreäläkö?

        Onko pakettiaauto paketiauto? Huomaatko eron?

        Pikappi on ok, pick up on ok pickup on ok, mutta picup on


      • pic up kujetaja
        Pysytään asiassa? kirjoitti:

        Kuten totesin, ei asialla suurta merkitystä ole, joten älä ryhdy pelleilemään.

        Huomasitko edes mistä on kysymys? Tuskin..

        Minäpä selvennän. Kirjoita isoilla alkukirjaimilla, kirjoita yhteen tai erikseen, mutta kirjoita se alku muotoon PICK - ei PIC. On kysymys yhden kirjaimen erosta. Ei mistään muusta.

        En ole kielipoliisi, mutta sana MIES kirjoitetaan juuri noin, eikä MES.

        Terv, Piipo kreäläkö?

        Onko pakettiaauto paketiauto? Huomaatko eron?

        Pikappi on ok, pick up on ok pickup on ok, mutta picup on

        Samasta asiasta on jo toinenkin ketju, eikö se riittänyt?


      • Porche pic up
        pic up kujetaja kirjoitti:

        Samasta asiasta on jo toinenkin ketju, eikö se riittänyt?

        Kyllä riittää. Olkoon pic up. Terveisiä Bortugalista, Prasiliasta ja Prysselistä. Minä ajelen Servoletilla ja Porchella.

        Herkkää on porukka, voi totisesti. Tehkää nyt ihmeessä aloite siitä (johonkin) että kansainvälisesti yleisesti käytössä oleva ilmaisu pick up muutetaan muotoon pic up. Kun se tuntuu olevan palstan tärkein asia, siis tuon pic up muodon puolustaminen.


      • hjuvia autoja
        Porche pic up kirjoitti:

        Kyllä riittää. Olkoon pic up. Terveisiä Bortugalista, Prasiliasta ja Prysselistä. Minä ajelen Servoletilla ja Porchella.

        Herkkää on porukka, voi totisesti. Tehkää nyt ihmeessä aloite siitä (johonkin) että kansainvälisesti yleisesti käytössä oleva ilmaisu pick up muutetaan muotoon pic up. Kun se tuntuu olevan palstan tärkein asia, siis tuon pic up muodon puolustaminen.

        Ei sen muodon puolustaminen tärkeää ole.
        Mutta se että tuohon kielipoliisiasialle uhrataan useampi aloitus, on jo vähän ihmeellistä. Ei tämän palstan tärkein asia ole myöskään kielioppi.


      • Poliisi sinäkin
        hjuvia autoja kirjoitti:

        Ei sen muodon puolustaminen tärkeää ole.
        Mutta se että tuohon kielipoliisiasialle uhrataan useampi aloitus, on jo vähän ihmeellistä. Ei tämän palstan tärkein asia ole myöskään kielioppi.

        Ammattimaisen pick up autojen ja maastureiden käyttäjänä ja tämän palstan eräänä aikaansaajana totean että pidä palstasi.
        Tuli tehtyä virhe, KUN USEALLA ALOITUKSELLA tämä palsta saatiin aikaan.

        Olisi pitänyt tyytyä siihen yhteen aloitukseen, joka ei koskaan olisi johtanut mihinkään. Tuli uhrattua useampi aloitus, ja virhehän se oli.

        Eipä silti, ei tällä palstalla mitään virkaa näytä olevankaan. Tarpeettomana tämä kuihtuu pois ihan omia aikojaan.

        Olen pahoillani että rohkenin sekaantua niin pyhään asiaan kuin tapaan kirjoittaa autotyypin nimi oikein.

        t. Pic Upp


      • hermostuta
        Poliisi sinäkin kirjoitti:

        Ammattimaisen pick up autojen ja maastureiden käyttäjänä ja tämän palstan eräänä aikaansaajana totean että pidä palstasi.
        Tuli tehtyä virhe, KUN USEALLA ALOITUKSELLA tämä palsta saatiin aikaan.

        Olisi pitänyt tyytyä siihen yhteen aloitukseen, joka ei koskaan olisi johtanut mihinkään. Tuli uhrattua useampi aloitus, ja virhehän se oli.

        Eipä silti, ei tällä palstalla mitään virkaa näytä olevankaan. Tarpeettomana tämä kuihtuu pois ihan omia aikojaan.

        Olen pahoillani että rohkenin sekaantua niin pyhään asiaan kuin tapaan kirjoittaa autotyypin nimi oikein.

        t. Pic Upp

        No, aloitin minäkin kolme ketjua viestejä ylläpidolle- osioon. Yhtälailla käytän lavapakuja työssäni, kuten myös vapaa-ajalla. Tämä ei silti pätevöitä meitä kumpaakaan mitenkään kielipoliisiksi.

        Toki saa huomauttaa, mutta luulisi että viesti menee jo kerralla perille.
        Itse toki tiedän miten nimet kirjoitetaan, mutta ei minua häiritse jos joku kirjoittaa väärin.
        Ainakaan en jätä palstaa sen takia. Mielestäni tämä palsta on lunastanut paikkansa, helpommin täältä tietoa näyttää ihmiset saavan kuin ennen maasturi-paku palstoilta.

        Alkaa vain mennä kohta provoilun puolelle, jos joka toinen aloitus koskee oikeinkirjoitusta.
        Mutta hyvä että otit asian jälleen puheeksi. Eiköhän se nyt ole mennyt kaikille perille ja voidaan siirtyä muihin aiheisiin?


      • ad hoc
        hermostuta kirjoitti:

        No, aloitin minäkin kolme ketjua viestejä ylläpidolle- osioon. Yhtälailla käytän lavapakuja työssäni, kuten myös vapaa-ajalla. Tämä ei silti pätevöitä meitä kumpaakaan mitenkään kielipoliisiksi.

        Toki saa huomauttaa, mutta luulisi että viesti menee jo kerralla perille.
        Itse toki tiedän miten nimet kirjoitetaan, mutta ei minua häiritse jos joku kirjoittaa väärin.
        Ainakaan en jätä palstaa sen takia. Mielestäni tämä palsta on lunastanut paikkansa, helpommin täältä tietoa näyttää ihmiset saavan kuin ennen maasturi-paku palstoilta.

        Alkaa vain mennä kohta provoilun puolelle, jos joka toinen aloitus koskee oikeinkirjoitusta.
        Mutta hyvä että otit asian jälleen puheeksi. Eiköhän se nyt ole mennyt kaikille perille ja voidaan siirtyä muihin aiheisiin?

        > Eiköhän se nyt ole mennyt kaikille perille ja voidaan siirtyä muihin aiheisiin?

        Erinomainen ajatus. Ja muistetaan, että me palstan käyttäjät voimme päättää, kuinka paljon annamme valtaa provoilijoille. Kuoliaaksi vaikeneminen on yllättävän tehokas ase moneen asiaan.

        Lopuksi vielä voidaan lyödä naula tähän arkkuun toteamalla alkuperäinen huoli oikeinkirjoituksesta aiheettomaksi, koska pic-up on todellakin olemassa.

        http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/ajettua/mopoautot-asennetta-matkaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      42
      1033
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      683
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe