Hyviä talleja Hesan lähellä?

Lady marmelade

Olen aloittamassa ratsastuksen ja haluaisin vinkkejä, missä kannattaa aloittaa.
Kaverini ovat kertoilleet tarinoita joistain talleista, eivätkä ne kuulosta kauhean kivoilta. (Punämetsän ratsastuskoulu, Tuomarinkylän ratsastuskoulu)

Eli joku kiva, siisti talli jossa on hyvä opetus ja kiltit hevoset.

86

12744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkdfjk

      Hei! Suosittelen Husön ratsastuskeskusta Sipoossa. Puitteet hienot, mutta ryhmät isot.

      • näion

        Itsekin kuulin paljon kaikenlaisia tarinoita tuomarinkylän ratsastuskoulusta. Kun aloitin, kaikki oli ihan muuta.
        Kannattaa kokeilla vaan rohkeasti kaikkia talleja!
        Mutta tässä:

        Tuomarinkylän ratsastuskoulu
        Tuomarinkylän ratsastusopisto (ehkä hieman parempi tallihenki)
        Keskustalli
        Ruskeasuon talli
        Etelävantaan ratsastuskoulu
        Eteläespoon ratsastuskoulu

        jne. Mee http://nouseratsaille.com
        (vai miten se ny oli) sielt löytyy


      • näion kirjoitti:

        Itsekin kuulin paljon kaikenlaisia tarinoita tuomarinkylän ratsastuskoulusta. Kun aloitin, kaikki oli ihan muuta.
        Kannattaa kokeilla vaan rohkeasti kaikkia talleja!
        Mutta tässä:

        Tuomarinkylän ratsastuskoulu
        Tuomarinkylän ratsastusopisto (ehkä hieman parempi tallihenki)
        Keskustalli
        Ruskeasuon talli
        Etelävantaan ratsastuskoulu
        Eteläespoon ratsastuskoulu

        jne. Mee http://nouseratsaille.com
        (vai miten se ny oli) sielt löytyy

        Etelä espoon ratsastuskoululle ei kannata mennä. omistaja on hullu, lantalasta on löydetty hevosen ruumis ja hevoset ovat huonosti hoidettuja.


      • Anonyymi
        Faktoja kirjoitti:

        Etelä espoon ratsastuskoululle ei kannata mennä. omistaja on hullu, lantalasta on löydetty hevosen ruumis ja hevoset ovat huonosti hoidettuja.

        oikeestikko? mistä tiiät ton ruumis jutun? :0


      • Anonyymi
        näion kirjoitti:

        Itsekin kuulin paljon kaikenlaisia tarinoita tuomarinkylän ratsastuskoulusta. Kun aloitin, kaikki oli ihan muuta.
        Kannattaa kokeilla vaan rohkeasti kaikkia talleja!
        Mutta tässä:

        Tuomarinkylän ratsastuskoulu
        Tuomarinkylän ratsastusopisto (ehkä hieman parempi tallihenki)
        Keskustalli
        Ruskeasuon talli
        Etelävantaan ratsastuskoulu
        Eteläespoon ratsastuskoulu

        jne. Mee http://nouseratsaille.com
        (vai miten se ny oli) sielt löytyy

        Jos liikkuu Helsingissä ja Espoossa METROLLA, mikä talli olisi lähimpänä metroasemaa??


    • On ihana!

      Moi!

      Suosittelen lämpimästi Husöön ratsastuskoulua. siellä on noin 46 Opetushevosta ja ponia.
      Paljon erilaisa heppoja. Kaikki kuitenkin kilttejä ja osaavaisia. Husöössä on hyvä opetus ja jne..

      Kaunis paikka. 2 kenttää, maneesi & UPEAT maastoreitit. Kesäleireillä käytetään lähirannassa huittamassa heppoja!!

      • Vahaa Husötä kaipaav

        Puitteet ei ole ainoa peruste ratsastustallin valinnassa.
        Husö tarjoaa upeat puitteet, mutta maine jota nykyinen ratsastuskeskuksen vetäjän perhe niittää on todella kyseenalainen.
        Ei tulisi mieleenkään päästää lastani tällaisten ihmisten kanssa tekemisiin saatikka, että tukisin heidän liiketoimintaansa, jotta voisivat jatkaa lapsiperheiden tekemisen helvetiksi.


      • Huonoa kokenut
        Vahaa Husötä kaipaav kirjoitti:

        Puitteet ei ole ainoa peruste ratsastustallin valinnassa.
        Husö tarjoaa upeat puitteet, mutta maine jota nykyinen ratsastuskeskuksen vetäjän perhe niittää on todella kyseenalainen.
        Ei tulisi mieleenkään päästää lastani tällaisten ihmisten kanssa tekemisiin saatikka, että tukisin heidän liiketoimintaansa, jotta voisivat jatkaa lapsiperheiden tekemisen helvetiksi.

        Olen itse henkilökohtaisestikin saanut törkeää kohtelua tuolta tallin nykyiseltä vetäjältä, joten ei kiitos enää Husöhön! Mutta olen kuullut että Husö oli erinomainen paikka ennen kuin omistaja vaihtui.


      • Vahaa Husötä kaipaav kirjoitti:

        Puitteet ei ole ainoa peruste ratsastustallin valinnassa.
        Husö tarjoaa upeat puitteet, mutta maine jota nykyinen ratsastuskeskuksen vetäjän perhe niittää on todella kyseenalainen.
        Ei tulisi mieleenkään päästää lastani tällaisten ihmisten kanssa tekemisiin saatikka, että tukisin heidän liiketoimintaansa, jotta voisivat jatkaa lapsiperheiden tekemisen helvetiksi.

        Husö on todella hyvä talli, ja omistajat ovat todella mukavia ja ystävällisiä.


    • lue!

      tuomarinkartanon ratsastusopisto.

    • Hevoshirmu

      Mä suosittelen Poni-haan tallia. Siellä on kivoja heppoja ja hyviä opettajia.
      Siel ei oo hevosille omii harjoi, se on miinus.
      www.poni-haka.com

      Itse ratsastan tuomarinkylän ratsastuskoulussa. Se on ihan kiva talli mut siel ei oo kauheen hyvä tallihenki. Omistajatkin polttavat tupakkaa. Omistaja on sellanen vanhempi nainen ja sen poika. Se nainen on haukkunut mutkin ihan piloille. Mä harkitsin jopa ratsastuksen lopettamista sen takii. Hevoset purevat melkein kaikki. Opetus on kyl tosi hyvää ja ryhmät on sopivan kokoiset. Hevoset on boxsissa purevia mut tunnilla ne on tosi kilttejä.
      www.tuomarinkylanratsastuskoulu.fi

      • ridaajaa

        moi!

        Korjaisin vähän sun juttuu tuomarinkylästä. Tallihenki on hyvä ja kaikkia autetaan jos tarvevaatii. Tallinomistaja (nainen) on kyllä hiukan "karmiva" (=D) ja on se minuakin haukkunut, mutta en ole koskaan nähneet heidän polttavan tupakkaa tallin lähistöllä!!!!! Jotukut (huom! jotkut) hevoset ovat ilkeitä boxissa koska edellisessä/edellisissä tallissa niitä on kohdeltu huonosti. Opettajat ovat hyviä ja olen kehittynyt paljon kun aloitin ratsastuksen tuomarinkylässä! KANNATAA KOKEILLA!!!!!


      • Poni-haka..

        Minä itse ratsastan poni-haassa :). se on ihan sika ihana paikka ei miinuksia paitsi että hoitaa saa vasta kun on 12 xD.


    • Spider <3

      Husö on TOSI kiva talli. Olen käynyt siellä säännöllisesti 2 vuotta. opettajat on osaavaisia ja mukavia. Osa on karsinassa vähän äksyjä. Ratsastusryhmät ovat kyllä harmiteltavan isot.

      maneesi

      2 kenttää

      PALJON erilaisia heppoja

      Hepoilla omat harjat

      Mahdollisuus laittaa heppa tunnille hoitajan kanssa(joskus ilmankin)

      IHANAT opet!!!

      Upeat maastot

      Monipuoliset tunnit

      Tasoryhmät

      Hyvät tilat



      -Jotkut hepoista äksyjä

      -Isot ryhmäkoot (max. 10)

      -Hepat on aika harvoin ulkona(tarhassa/laitsalla)


      SUOSITTELEN! Mutta kokeilemalla sen sitten tietää ! =D

      www.huso.net

      • husöläinen

        Miten niin hepat ovat husössä vähän tarhassa tai laitumella?
        nehän ovat siellä kesällä kokoajan ja talvisinkin puolipäivää joka ikinen päivä. Harvalla tallilla on helsingin lähellä yhtä hienot mahdollisuudet hevosten ulkoiluun.
        Ryhmäkoko husössä on 8 hlö tunnilla.


      • husöläinen kirjoitti:

        Miten niin hepat ovat husössä vähän tarhassa tai laitumella?
        nehän ovat siellä kesällä kokoajan ja talvisinkin puolipäivää joka ikinen päivä. Harvalla tallilla on helsingin lähellä yhtä hienot mahdollisuudet hevosten ulkoiluun.
        Ryhmäkoko husössä on 8 hlö tunnilla.

        niimpä; varmaan ei ole millään helsingin tallilla niin hyvin hoidetut hevoset


    • poniiiiiiii

      Nuuksion ratsastuskeskus (http://www.ratsastuskeskus.com)

      Tilava ja valoisa talli
      Hyvin koulutetut tuntihevoset
      Kukaan tuntihevosista ei pure tai potki
      Iso kenttä ja maneesi
      Laadukas opetus
      Ystävälliset opettajat
      Mahdollisuus pienryhmään (max. 4 kerrallaan)

      - Osa vanhemmista hoitajista on ilkeitä seläntakanapuhujia, mutta niistä ei kannata välittää!
      - Melko isot ryhmäkoot jos ei ole pienryhmässä(max. 8 kerrallaan)
      - Lähinnä vain isoja poneja ja hevosia (yksi pikkuponi löytyy, sekin n. 120cm korkea)

      Ponimaa (http://www.ponimaa.fi)

      Erikokoisia tuntiponeja
      Ystävälliset hoitajat/tallitytöt
      Laadukas opetus
      Mukava(t) opettaja(t)
      Tuntiponit hyvin koulutettuja
      Kaikki tuntiponit ovat ystävällisiä eivätkä pure/potki
      Hyvät maastot

      - Ei maneesia ja kenttä melko pieni
      - Ei ollenkaan tuntihevosia, vain tuntiponeja
      - Varusteet ovat hieman sekavasti, lisäksi poneilla ei ole omia harjoja

      • Hei!

        Olen menosa Nuuksioon kokeilutunnille,kun vaihdan ratsastuskoulua.Millaisia nämä ilkeät hoitajat sitten oikein ovat?

        Laittavatko hoitajat hevoset ennen ratsastustuntia ja sen jälkeen hevosen kuntoon ja hoitavat,vai saako itse laitella?

        Eli huudellaanko ja arvostellaanko toisten ratsastusta tuntien aikana? Olen sennu ja haluan ystävällisen ratsastuskoulun.

        ainakin opettaja otti heti yhteyttä ja hevoset näyttävät tarpeeksi kookkailta sennule.

        Entä savijärvi,sinnekin olen menossa kokeilemaan?


    • ex-ratsastaja

      Kävin joskus muinaisuudessa (n. 15v. sitten) melko pienellä tallilla, Itä-Helsingin suunnalla, oisko paikka ollut Hallkullanniemi tms. Tietääkö joku onko ko. tallia olemassa enää? Opettajana oli tosi mukava tyyppi, Mallu.

    • Tätiratsastaja

      on muuten kiva paikka, mutta isot ryhmät 10 hlöä. Hepat ok, muutama vähän äksy, suurin osa kilttejä. Kivat opet, erityisesti omistaja ja hänen siskonsa (erittäin osaavia). Suurena plussana, että hevosilla ei ole hoitajia! Saa/joutuu laittamaan itse ja jos tarvitsee apua sitä saa tallihenkilökunnalta. Miinuksena taas ettei siellä pääse maastoon.

      • Evrk:s pääsee maastoon

        Väärin etelä-vantaalla pääsee maastoon noin. Kaks kertaa vuodes


      • Vakkari
        Evrk:s pääsee maastoon kirjoitti:

        Väärin etelä-vantaalla pääsee maastoon noin. Kaks kertaa vuodes

        Ota huomioon että edellä ollut viesti on kirjotettu vuonna 2009. Omistajahan on siis vaihtunut tässä välissä, samaten käytänteet.
        Tunneilla nykyään max. 8 ratsukkoa.


    • Opistolainen

      Suosittelen Tuomarinkylän ratsastusopistoa.

      Tasokkaat ja osaavat hevoset/ponit
      Tasokkaat, mukavat ja ystävälliset opettaja(t)
      Apua saa tarvittaessa
      Hyvä ilmapiiri
      Varusteet, boxit, harjat yms. on merkitty selvästi kenen hepan ne on
      Tallin ilmoitustaululla lukee paljon ohjeita
      2 maneesia
      Yksi pieni ja kaksi suurta kenttää
      Paljon laitumia
      Ihanat maastot
      Maasto, este, puomis, koulu, leikkis
      HEVOSET OVAT IHANIA

      • Ratsastaja88

        Tuomarinkylän ratsastusopistolla on puolitettu maneesi Tuomarinkylän ratsastuskoulun kanssa, joten talvisin on todella ahdasta. Tunnit ovat myös äärettömän täynnä ja rästejä on vaikea ratsastaa, kun ei ole tilaa. Kesällä kenttä on iso ja tunneilla on tilaa.

        Kaikilla tunneilla hypätään, joten ei ole mahdollisuutta pelkkiin koulutunteihin. Tuntien opetuksen taso ei ole myöskään ihan huipputasoa. Tunnit ovat tylsiä. Tallilla on muutamia hyvin negatiivisen oloisia hoitajia.

        Mistä löytyisi talli, jossa on laadukas opetus, tilaa ratsastaa, pienet ryhmäkoot, joustava tuntien peruutuskäytäntö tai mahdollisuus rästiä tunteja joustavasti? No Primus olisi tällainen, mutta hinta on myöskin omaa luokkaansa.

        Moni talli pääsisi eroon huonosta tallihengestä lopettamalla hoitajakäytännön, koska hoitajat tekevät huonon hengen.


      • Määrittele_kesä

        Mikä on paras talli Malmin tai Tuomarinkylän suunnalla? Eli onko 2017 edelleen tilanne, että kesällä (tarkalleen mistä päivästä mihin päivään?) on parhaiten tilaa tunneilla niin että pääsee harjoittelee näin aikuisena ratsastusta?
        Eli lähes talvella turha käydä, kun ahdasta Tuomarinkylän maneesissa?


      • Anonyymi
        Ratsastaja88 kirjoitti:

        Tuomarinkylän ratsastusopistolla on puolitettu maneesi Tuomarinkylän ratsastuskoulun kanssa, joten talvisin on todella ahdasta. Tunnit ovat myös äärettömän täynnä ja rästejä on vaikea ratsastaa, kun ei ole tilaa. Kesällä kenttä on iso ja tunneilla on tilaa.

        Kaikilla tunneilla hypätään, joten ei ole mahdollisuutta pelkkiin koulutunteihin. Tuntien opetuksen taso ei ole myöskään ihan huipputasoa. Tunnit ovat tylsiä. Tallilla on muutamia hyvin negatiivisen oloisia hoitajia.

        Mistä löytyisi talli, jossa on laadukas opetus, tilaa ratsastaa, pienet ryhmäkoot, joustava tuntien peruutuskäytäntö tai mahdollisuus rästiä tunteja joustavasti? No Primus olisi tällainen, mutta hinta on myöskin omaa luokkaansa.

        Moni talli pääsisi eroon huonosta tallihengestä lopettamalla hoitajakäytännön, koska hoitajat tekevät huonon hengen.

        Herralassa on talli nimeltä Nybackan ratsastuskoulu. siellä on mukavia(vähän hankalempia kuin normaalisti) hevosia. siellä on mukava opettaja ja hoitajia ei ole.se on kyllä kaukana 30 minuuttia Mellunmäestä. mutta kannattaa kokeilla se on aivan upea paikka. hevosia kohdellaan kivasti, ne saa mennä max 2 tuntia pvä. ja max tuntikoko on 6 hlö. talli on kyllä koulu painotteinen mutta jos otat estetunnin niin pääset hyppäämään.(kaikki hevoset eivät pidä hyppäämisestä ja se voi olla hankalaa niillä) mutta plussana on että jokainen hevonen omistaa vähintään gellin satulahuovan kanssa ja maneesi on suuri!


      • Määrittele_kesä kirjoitti:

        Mikä on paras talli Malmin tai Tuomarinkylän suunnalla? Eli onko 2017 edelleen tilanne, että kesällä (tarkalleen mistä päivästä mihin päivään?) on parhaiten tilaa tunneilla niin että pääsee harjoittelee näin aikuisena ratsastusta?
        Eli lähes talvella turha käydä, kun ahdasta Tuomarinkylän maneesissa?

        PONIHAKA


    • Aerosmithfani

      Tosi kiva paikka!Ei kannata uskoa huhuja.Meijän ridaryhmä on tosi kiva ja kaikki auttaa toisiaan.Opetus on laadukasta ja kaikki ponit ei todellakaaan pure.Monia kivoja hoidettavia mm. Galitsia,Pharao,Poju,Unda ja Polar.Melkein kerran kuukaudes hypätään ja käydään usein maastossa.Hepat on ihania ridaa

      • ratsastaja v2010....

        kävin tuomarinkylän ratsastuskoulul ja tosi monet hevoset puree! ja tosi monella on haaveena oma hevonen, ja ratsastus on TOSI pieni osa hevosen omistamisesta. Tuomarinkylässä on vaikee harjotella hoitamista koska kaikke hevoset uree ja pitää aina olla varuillaan Osa hevosista on ihan kivoja ja ratsastettaessakin kaikki tosi kivoja mutta hoietaessa EI!!!!!!!!!


    • ratsastan siellä.

      Tuomarinkartanon ratsastusopisto on paras paikka! Mä ratsastan siellä ja siellä on kiltit hepat/ponit, kiva henkilökunta ja TOSI hyvä opetus! Sinne vaan!

    • Hevoshöperö

      Käyn itse tuomarinkylän ratsastusopistolla, ei mielestäni mitenkään kehuttava tallihenki ainakaan kun en tunne ketään sieltä. (Olisi kiva tutustua jos joku käy siellä) Husön ratsastuskeskus on myös ihan hyvä, vaikkakin tunnit erikseen poni- ja hevostunteja.(en itse pidä siitä) Husö on muutenkin aika iso talli, joten siellä ei ole ihan sellaista tallihenkeä kuten pikkutalleissa joissa kaikki tuntevat toisensa. Poni-haassa en ole käynyt, mutta olen kuullut että siellä olisi kauhean huono tallihenki. Etelä - Vantaan ratsastuskoulun puitteet eivät ole kauhean hyvät, mutta väki on mukavaa.

    • Lovely858

      Jos itte kävis aikanaan ratsastamassa ni kytäjällä.tuomarinkylässä ja ruskeansuolla. Husössä. Kytäjällä ja itte ajais aina jopa sipooseen

    • EX husöläinen!!

      No HUSÖTÄ EI AINAKAAN!
      IHMISET KERTOVAT VAIN HYVÄT PUOLET HUSÖSTÄ. AIKOOKO KUKAAN KERTOA MM. NIISTÄ VARKAISTA, JOTKA PÖLLIVÄT TOISTEN RATSASTUS KAMOJA YMS? ENTÄ NIISTÄ ISOISTA HOITAJISTA JOTKA TULEVAT NAURAMAAN?
      HUSÖSSÄ ON MAAILMAN PASKIN ILMAPIIRI ! ITSE RATSASTIN SIELLÄ, MUTTA LOPETIN KUN RUPESI PIIIKKU HILJAAA KYRSIMÄÄN SE PSKAN JAUHANTA !
      ALKEISET EIVÄT SAA EDES RAUHASSA OPETELLA, KUN ISOT HOITAJAT TULEVAT HETI VIEREEN KIMITTÄMÄÄN.! AIVAN HUONO TALLI!
      MITÄ NIIHIN RYHMIIN TULEE NIIN MINÄPÄ KERRON:
      MANEESI JA KENTTÄ JAETAAN KAHTIA, TYPERÄÄ? HEPAT JOUTUU SEISOO KAIKET PÄIVÄT SISÄLLÄ, JEEJEE EHKÄ KESÄLLÄ SAA OLLA LAITSALLA MUTTA SE EI RIITÄ! TALVELLA NE TARVITSEE MYÖS SITÄ ULKOILMAA JA SE EI RIITÄ ETTÄ NE VIEDÄÄN TALLISTA MANEESIIN JUOKSEMAAN PIENTÄ KEHÄÄ ! HUSÖ ON OIKEESTI SURKEIN TALLI KOKO HELSINGISSÄ. AINIIN, MTÄ TULE HUSÖÖN OMISTAJAAN, EN IHAN LUOTTAISI ;)
      HUSÖ OLI HYVÄ PAIKKA, ENNENKUIN OMISTAJA VAIHTUI.
      JA HUSÖ OSTAA NUORIA HEVOSIA, PILAA NE LAITTAMALLA ALKEISILLE RATSASTAJILLE JA KUN HEPAT ON PILALLA NIIN NE MYYDÄÄN/LOPETETAAN.
      NIIIN ETTÄ EN SUOSITTELE !!!!!!

      • miltzuu

        Saanko kysyä miksi sinä kusetat? Mä käyn tällä hetkellä Husös ja tuo ei ole totta. Ja siskoni on alkeis tunnila mutta ei sille hoitajat valita, vaan hoitajat ovat todella mukavia meille ja auttavat siskoani ja opettavat. Se on aika paljon kiinni omasta käytöksestä! Mutta suosittelen Husötä


      • EIIIIIII

        OIKEESTI VAI??
        KAIKKI MUU ON VIELÄ NIELTÄVISSÄ NIPIN NAPIN, MUTTA ETTÄ OSTAA NUORIA HEVOSIA,PILAA JA LOPETTAA????!!! EI VOI OLLA TOTTA, MISSÄ NENÄLIINAPAKETTINI ON?


      • Milzuu1

        Ei ole totta!!!


      • Husö on todella hyvä talli, hevoset ovat laadukkkaita, hoitakat kilttejä ja avuliaita, omistajat mukavia ja hevosia ei lopeteta ikinä ilman syytä. Husö ei ole myynyt kun ehkä 2 hevosta, koska ne eivät sivellu ridakouluun. Hevosia on lopetettu vain, koska ne ovat olleet sairaita yms.


      • EIIIIIII kirjoitti:

        OIKEESTI VAI??
        KAIKKI MUU ON VIELÄ NIELTÄVISSÄ NIPIN NAPIN, MUTTA ETTÄ OSTAA NUORIA HEVOSIA,PILAA JA LOPETTAA????!!! EI VOI OLLA TOTTA, MISSÄ NENÄLIINAPAKETTINI ON?

        TÄMÄ EI OLE TOTTA, luultavasti viestin kirjoittanut henkilö on kateellinen koska ei voi ratsastaa husössä itse.


      • Anonyymi
        Faktoja kirjoitti:

        TÄMÄ EI OLE TOTTA, luultavasti viestin kirjoittanut henkilö on kateellinen koska ei voi ratsastaa husössä itse.

        Itse olisin päässyt aloittamaan husölla jossa minun kaksi muuta kaveria aloittaa. Toinen kaveri kehui tallin hevosia ja toinen taas kertoi että omistaja on huutanut hänelle silloinkin kun hän hoiti hevosia että on kuulemma liian hidas ja laiska vaikka ei vain pysty harjata nopeammin ja haluaa tehdä tarkkaa työtä. Ryhmäläiset puhuivat pahaa hänestä selän takaa vain koska hän sai ratsastaa erään ryhmäläisen lempi hevosella. Sen jälkeen häntä alettiin kiusaamaan siitä että hän ratsasti ryhmäläisen lempi hevosella ja lopulta hän vaihtoi tallia. Tämä tapahtui 2020-2021


    • northshore

      Jos matka ei käy kohtuuttomaksi, niin kannattaa käydä katsomassa Järvenpään ratsastusseuraan ratsastuskoulua Järvenpään Vanhankylänniemessä. Itse vaihdoin toiselta tallilta sinne muutama vuosi sitten, ja olen viihtynyt hyvin, ensisijaisesti laadukkaan opetuksen vuoksi. Opetus on huolellista ja ystävällistä. Tallilla on iso ulkokenttä ja iso maneesi talvikäytössä. Hintakin on ihan kohdillaan, noin 28€/kerta kausikortilla.
      jrs:n kotisivut löytyy www.jarvenpaanratsastusseura.fi. Siellä on muuten huomenna harjoituskisat, käy vaikka siellä kurkkimassa!

      • sennuilija

        Olen ollu syksyn alussa knaperbackassa.muuten hyvä paikka,mutta hevosvalikoimaa löytyy vain hoikille aikuisratsastajille,muillle vain kaksi hevosta,eli ponipainotteinen.suosittelen aloittelijoille,muille en kyllä.

        Olen vaihtamassa Eriksnäsiin,paljon hevosvaihtoehtoja näyttää olevan.

        Knaperbackassa hevoset ja ponit kyllä voivat hyvinmut junnupainoitteinen talli siis,mutta plussana erittäin hyvä talli-ilmapiiri,tuntientasi kohtalainen.

        Ehdottakaa,jos tiedätte hyviä sennuille sopivia talleja,mitään ilkeyttä en hyväksy,kun mulla on lievästi vammainen lapseni mukana katsomassa.


        Knaperbackassa en kuullut koskaan mitään ilkeyksiä,enkä pois lähtisikään,jos hevosvalikoima olis laajempi.

        Myös ryhmät ei oikein kohdallaan,kun aloittelijoita samalla tunnilla ja ponit pyörivät keskelä tai muuten tiellä.

        eriksnäsissä pääsin heti tasokkaaseen ryhmään,eikä poneja lainkaan,ope myös ystävällinen ja kannustava.


      • Niinpä...
        sennuilija kirjoitti:

        Olen ollu syksyn alussa knaperbackassa.muuten hyvä paikka,mutta hevosvalikoimaa löytyy vain hoikille aikuisratsastajille,muillle vain kaksi hevosta,eli ponipainotteinen.suosittelen aloittelijoille,muille en kyllä.

        Olen vaihtamassa Eriksnäsiin,paljon hevosvaihtoehtoja näyttää olevan.

        Knaperbackassa hevoset ja ponit kyllä voivat hyvinmut junnupainoitteinen talli siis,mutta plussana erittäin hyvä talli-ilmapiiri,tuntientasi kohtalainen.

        Ehdottakaa,jos tiedätte hyviä sennuille sopivia talleja,mitään ilkeyttä en hyväksy,kun mulla on lievästi vammainen lapseni mukana katsomassa.


        Knaperbackassa en kuullut koskaan mitään ilkeyksiä,enkä pois lähtisikään,jos hevosvalikoima olis laajempi.

        Myös ryhmät ei oikein kohdallaan,kun aloittelijoita samalla tunnilla ja ponit pyörivät keskelä tai muuten tiellä.

        eriksnäsissä pääsin heti tasokkaaseen ryhmään,eikä poneja lainkaan,ope myös ystävällinen ja kannustava.

        Knaperbackan hevoset ovat persoonia. Tarkoitan että tunnilla välillä sattuu ja tapahtuu. Milloin mikäkin hevonen keksii tehdä mitäkin. Ratsastaessa joutuu miettimään mikä hevonen on kenekin vihamies, että eivät joudu lähekkäin. Eikä siis aina pysty keskittymään itse ratsastukseen.


    • SPIDERINIKÄVÖIJÄ!!

      En usko että ketään tätä viestiä edes lukee mutta husössä olen ratsastanut monta vuotta ja kerron pari faktaa. Husössä on paljon poneja ja heppoja, jotka kaikki ovat erinlaisia - pari todella kilttiä ja automaattia, mutta myös pari hieman hhastavempaa tapausta. Suurin osa hevostista ovat niin kilttejä karsinassa, mutta esim. Centti saatta kovistella - koska sitä on jotkut pikkulapset härnännyt. Husössä on todella laadukas opetus, kivat opettajat (ripsi on paras):D, tilava kenttä, kivat maastot ja isot karsinat - tosin jollain on pienet. Hevoset kyllä pääsevät joka päivä tarhaan/laitsalle. Noh nyt kerroin nämä hyvät puolet, mutta myös huonoja on. Husössä on todella huono ilmapiiri-niinkuin taisi jo käydä selväksi :) Omistajan vaihdettua siellä tapahtui todella iso muutos =( Nää Trehmanit on kauheen sellasia omahyväsiä tai miten nyt sanotaan, muttei kuitenkaan ilkeitä. Osa hoitajista on ehkä vähän ärsyttäviä, mutta suurin osa ihan muksia :-) Husössä on myös kovinkovin kallista, ja se harmittaa. Hyvä talli, mutte entiset omistajat takas niin täydellinen. :)

    • Susanna
    • :)

      Itse käyn Tuomarinkylän ratsastusopistolla:---)) IHAN PARAS TALLI! tilavat käytävät, kiltit ja todella hyvin hoidetut hevoset, hyvä ilmapiiri ja ennekaikkea reippaat, iloiset ja avuliaat hoitajat jotka auttavat mielellään jos tarvitsee apua! tallilla on sekä poneja että hevosia ja siellä on myös laadukas opetus:) pääsee maastoilemaan, nekin ovat mukavat, hypätään yleensä joka viides/neljäs kerta, mun tunnilla ainakin!:) ja muuten koulua, ja ilman satulaa pääsee menemään ja leikkituntejakin kokoryhmän halutessakin pidetään:) Kaikinpuolin mukava talli!:___)

    • kävijä

      Primus talli

      • Sandez

        Hei!

        Voisitko kertoa Primustallista, millainen se on, mikä on ryhmien koko ja millaiset hevoset? Entä opetus?


      • Primus ratsastaja (:
        Sandez kirjoitti:

        Hei!

        Voisitko kertoa Primustallista, millainen se on, mikä on ryhmien koko ja millaiset hevoset? Entä opetus?

        Primus Tallilla ryhmien koko vaihtelee kuitenkin maksimissaan 8 ratsastajaa. On pienryhmiä 4-5 hengen ryhmässä, kuudenhengen ryhmiä ja sitten näitä kahdeksanhengen ryhmiä. Löytyy myös oma ryhmä tunteja ja junnu ryhmiä. Lämmitetty maneesi, ei talvella siis tule kylmä (: Hevosia on paljon ja hyvin monipuolisia, jotkut niistä yksityisiä. Poneja on 8 2 shettistä. Shettikset käyvät vain talutus ratsastusratsastuksissa. Opetus on todella laadukasta kuin myös opettajatkin. Todella hyvä tallihenki (: Kallis paikka se tietenkin on, mutta ihan sen arvoinen. Itse käyn Primus Tallilla ja olen tykännät kyllä kovasti (:

        katso lisää: www.primustalli.fi


      • primusheppa
        Primus ratsastaja (: kirjoitti:

        Primus Tallilla ryhmien koko vaihtelee kuitenkin maksimissaan 8 ratsastajaa. On pienryhmiä 4-5 hengen ryhmässä, kuudenhengen ryhmiä ja sitten näitä kahdeksanhengen ryhmiä. Löytyy myös oma ryhmä tunteja ja junnu ryhmiä. Lämmitetty maneesi, ei talvella siis tule kylmä (: Hevosia on paljon ja hyvin monipuolisia, jotkut niistä yksityisiä. Poneja on 8 2 shettistä. Shettikset käyvät vain talutus ratsastusratsastuksissa. Opetus on todella laadukasta kuin myös opettajatkin. Todella hyvä tallihenki (: Kallis paikka se tietenkin on, mutta ihan sen arvoinen. Itse käyn Primus Tallilla ja olen tykännät kyllä kovasti (:

        katso lisää: www.primustalli.fi

        Primus talli on tosiaan ihana! Vielä primuksesta mainitsen, että heppojen karsinat on TODELLA tilavat ja hienot, tallirakennukset tilavia ja valoisia kahvila! Suosittelen primus tallia kaikille lämpimästi!


    • Takku

      Tuomarinkartanon ratsastusopisto on mielestäni ensiluokkainen paikka siinä mielessä, että puitteet ovat siellä täydelliset: Erittäin tasokkaat ja todella hyvin hoidetut hevoset, laadukas ja monipuolinen opetus, hyvä maneesi ja kenttä, mukava tallihenki ja avuliaat hoitajat. Ainoa miinus tosi isoista ryhmistä. Juuri isojen ryhmien vuoksi olen päätynyt ottamaan säännöllisest pienryhmätunteja muilla talleilla, ja tästä syystä minulla on myös hyviä vertailukohtia Helsingin tallitarjonnasta olemassa.

    • Polly

      Östersundomin Ponikoulu tosi kiva. Kiva ja rehti opettaja ja mukavia poneja ja hevosia. Pienet ryhmät! Tallilla tosi kiva fiilis ja henki, ei selkäänpuukotusta tai muuta negaa.

      www.ponikoulu.net

    • lemonade500

      Östersundomin Ponikoulu!

      Ihan paras paikka oikeasti! Tosi hyvä ja ymmärtäväinen ope, hevoset tosi super ihania ja kilttejä, maneesi, 2 kenttää tietääkseni ainakin 1 ja isot ja tilavat alueet, on Karlvikin yksityistalli vieressä ja itse Ponikoulu myös samalla alueella. Tallin henki on todella kiitettävää, kukaan ei katso nenänvartta pitkin, ja ope muistaa kehua kaikkia tasapuolisesti ja on muutenkin superhyvä ope! Helsingistä hyvät julkiset kulkuyhteydet tallille ja bussipysäkiltä noin 10min kävelymatka tallille, joten ei paha! Suosittelen lämpimästi! Tule kokeilemaan, niin koet sen itsekkin!

    • Villivarsa :)

      Mä taas suosittelisin knaperbackan ratsastuskoulua :) Todella ihanat ja kiltit Hevoset joita tallilla on n. 15 kappaletta! Kauniit maalaismaisemat ja siistit rakennukset. Tallilta löytyy maneesi ja kenttä. Tallin omistaja on mukava, hyvät opettajat, ja apua saa aina kun sitä tarvitsee :) Kannattaa kokeilla!

      http://www.knaperbacka.fi/Knaperbacka/Tervetuloa.html

      Ja husöä en suosittele. Tallihenki on aika huono, varastetaan tavaroita, kiusaamista, monet hevosista ovat stressaantuneita, kun on niin paljon ihmisiä. Puitteet ovat kyllä todella upeat, ja opettajat ovat tosi kivoja! Itse olen husön kokenut enkä tykännyt, joten vaihdoin vuokraamaan. !

      Parhaita ratsastushetkiä kaikille!, toivottavasti löytyy se mieleinen talli! =)

    • vcxnhncnnnnn

      Viikki!

      • cendis

      • Viikki on varmaan koko helsingin huonoin talli


    • Ponilainen

      Poni-haka hakunilassa
      hyvä maasto
      Hassuja ja ihania poneja/hevosia
      Iso talli
      hoito mahdollisuus 12v
      iso maneesi
      osaavat ponit/hevoset
      Parhaat opet
      suosittelen opettajana Leena Hautamäkeä

    • TIEDÄN

      Jos haet yksityis tallia nii kannattaa mennä Hattel Horse oy tallille siellä Sanna baclund pitää hienoa ja laadukasta tallia... KANNATTAA MENNÄ KATSOMAAN.!!

    • östis is the best!

      Itse suosittelen östersundominponikoulua se on hyvä paikka tässä on tietoa siitä:

      -Hyvät kulku yhteydet itäkeskuksen metro asemalta 93 tai 93K bussilla pääsee perille
      - Se on SRL hyväksymä
      - Siellä on maneesi
      - Siellä on hevosia ja poneja laidasta laitaan
      SUOSITTELEN!
      KIRJOITA GOOGGLEEN ÖSTERSUNDOMINPONIKOULU JA ON EDULLINEN

    • Tuomarinkylä

      Moi. Tuomarinkylä ehdottomasti. Siel on ihanat ponit,hyvä tallihenki,kiva kenttä ja maneesi. Kannataa alottaa siellä. Mulle ei siel kukaa oo sanonu mitää pahaa mut vast jatko 1.

    • poni5

      Hei kaikille, itse suosittelisin Östersundomin Ponikoulua. Itäkeskuksen lähellä, hyvät julkiset kulkuyhteydet, autolla pääsee myös tallin pihaan, mukava pienikokoinen ratsastuskoulu jossa myös yksityistalli mukana. Opettaja oikeasti kivoin ja mukavin opettaja jonka olen koskaan nähnyt, ja puhelias ja ymmärtäväine! Hevoset kilttejä, ja kivoja ja saa itse useammiten laittaa kuntoon tunnille, tosin ei tietenkään aina. Tunnin pituus 60min ja se on koko aika siis itse ratsastusta. HALVAT hinnat, esim 10 kerran kortti 270€ . Hevosilla on hoitajat/hoitajia, mutta auttavat enimmäkseen alkeiskurssilaisia, mutta tietenkin apua saa vaikka GP-ratsastaja jos vain pyytää ;) Tunnit ovat este, koulu ja maasto vaihtelevia, joka mielestäni on kiva lisä, että aina ei esim ratsasteta koulua!

      Suosittelen todellakin Östersundomin Ponikoulua. http://www.ponikoulu.net/

    • Knapperi<3

      Kannattaa mennä Knaperbackaan! Joku ehti jo sanoa, että ponipainotteinen, mutta siellä on vain 4 ponia ja loput hevosia, jotka kyllä jaksavat paljon isompiakin, kuin lapsia. Itse olen käynyt siellä monta vuotta ja tuntuu, että olen kehittynyt siellä mitä parhaiten. Hoitajat auttaa aina ja todella hyvä ilmapiiri. Aikuisetkin pääsee hoitamaan ja kisoja miltei joka kuukausi, eikä hintakaan kauhean korkea. SRL:n hyväksymä talli. Ja itse en keksi miinuksia, opettajatkin todella ihania.

      • myö primustalli

        Talli onnenpotku on ihan sika hyvä talli!


    • lovetan98

      poni-tytto.blogspot.fi

    • fresh<3

      Ite oon tykänny Viikin ponikoulusta, kiva tallihenki ja hepat. Tallit, maneesi yms on ihan uusia. Mut miinuksena että kenttä ja maneesi on aik pienii.
      Nimensä mukaisesti tallilla paljon poneja, mutta tuntikäytössä myös 2 heppaa. Nyt sinne on rakennettu hevosille joku pieni yksityistallikin ja vissiin niillä saa yksityistunteja. Talli sen verran uusi, ettei kunnon maastoja vielä ole.
      Ja täähän sijaitsee Helsingissä.

    • primuksenponi

      suosittelen primus tallia! kallis paikka mutta hintansa arvoinen ! Hienot osaavat hevoset muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Ponit antavat haastetta vanhemmillle junnuille mutta osaavat käyttäytyä kauniisti alkeistunneilla. Primus talli antaa hyvät mahdollisuudet harrastaa! Tallinomistaja kikka on melko tiukkis mutta häntä tapaat harvemmin .
      Ainoana miinuksena olisin maininnut maastoilun puutteen mutta nyt uuden open lotan myötä tämäkin asia on korjaantunut! :)

      • Jokkuu

        Husö on kyllä toosi kiva paikka mut ku olin siel leirill nii yks mun hyvä ystävä joka on ratsastanu viis vuotta laitettii alkeisryhmää ja se ei ees saanu rahoi takas tai mtn


    • Heppatyttö

      en ole varma mutta Helsingissä mahtavia talleja :) varsinkin Tuomarinkylän ratsastus opisto OY

    • Tyttö hesasta

      Suosittelen kaarelan ratsutallia tai tuomarin kylän ratsastus opistoa.

      Kaarelassa on hyvät hevoset ja hyvää opetusta. Tallilla ei vain ole maneesia, mutta se ei haittaa.

    • Sarrtsu

      Moi :) Ite kannatan Viikin ponikoulua, se on tosi hyvä talli ;) Hyvät tunti ponit/hevoset Hyvät opettajat Edetään turvallisesti Paljon talliapulaisia -Melko pieni maneesi, jossa ei ole lämmitettyä aluetta - Tarha kentän vieressä ( eli jos hevonen säikähtää tunnilla tarhassa olevaa hevosta ) näin on mulle ainakin käynyt - Ei saa aina varustaa itse tunnille ( riippuu tasosta )

      • viikkii

        ponit laitetaan itse tunnille ellei ole aivan pieni ratsastaja/alkeistuntilainen, tai jos poni on jo edellisellä tunnilla ei sitä tarvitse laittaa kuntoon:)


    • Puolimatkantallilove

      Itse suosittelen puolimatkan-tallia. Puitteet hyvät, todella mukava tallihenki. Hevosilla ja poneilla hyvät oltavat. Opetus tasokasta, ja opettaja(t) Ovat todrlla mukavia. Talliväki/hoitajat auttavat aina tarvittaessa. Itse ratsastan siellä, enkänole lopettamassa.

    • Sernu15

      Moikka! Itse kyllä suosittelisin Husötä mutta niiku tuolla edellä mainittiin niin saattaa ehkä hieman huono ilmapiiri olla mutta itse en ainakaan ole hirveästi huomannut. Mua ei olla kiusattu tai yms. Mutta jokaisessa tallissa on plussat ja miinukset. Husön plussat: Kivoja heppoja ja poneja, Hyvät opet ja tunnit, saa paljon kavereita. Mutta tässä niitä miinuksia: Ehkä hieman huono ilmapiiri mutta ei ainakaan omasta mielestäni mitenkään kauhea. Toivottavasti löydät/ olet jo löytänyt kivan tallin! :)

    • Jeminqq

      HUSÖ! ihan paras talli <3

    • mattarilainen

      Etelä-Espoon Ratsastuskoulu on tosi hyvä aloittelijoille ja osaavillekkin.

    • PunisMunisYäk

      Punametsän ratsastuskouluun EI kannata mennä! Hirveät karsinat, hevoset vauhkoja ja ilkeitä, vaan kaks sellasta millä pystyy menemään. Opet polttaa ja ei oo SRL hyväksymä. Tarhat on sen kentän edes sillee et ne hepat tunnilla näkee ne tarhat ja lähtee laukkaa niifen tarha heppojen kaa. Koirat juo kuolainvettä ja kissat äksyjä.

    • Pikkuponi

      Rehndahl kirkkonummella on tosi kiva talli jossa kivat hevoset ja henkilökunta. Siellä välitetän oikeasti eläimistä ja oppii ratsastustuntien ohella myös hevosen ja muiden eläinten hoitoa. www.rehndahl.fi

    • Ponylover

      Stall sandbacken on tosi kiva talli mun kaveri ratsastaa siel mitään miinuksii en keksi paitsi pari heppaa on aik ärsyttävii mut en muuta.

      Ite ratsastan Tapiolan ratsastuskoulul ja se on mun mielest ihan hyvä talli ja siel on ihanii poneja. Tapiolan ratsastuskoulu on tosi pieni talli ja ryhmäkoot on pieniä.

    • Anonyymi

      Husön ratsastuskeskus on todella hyvä ja laadukas talli

    • Anonyymi

      Minun kaverini ratsastaa husössa. Siellä on siistit sisätilat ja suuret kentät mutta heidän ryhmässä oppilaita vertaillaan keskenään joka ei ole hyvä. Itse ratsastan keskustallilla ruskeasuolla jossa on hyvät sisätilat,maneesi ja suuri ulkokenttä. Maastotkin ovat hyvät. Tunneilla saa oikeanlaista opetusta ja siellä ei edetä liian hitaasti. Normi tunneilla usein ilman jalkkareita tai jotain muuta minun toisesya tallista punametsästä poikkeavaa mutta punametsäkin on hyvä talli ja siellä on hyvät hevoset!

    • Anonyymi

      Okei kerron vielä vähän keskustallilta,mutta vain sen mitä itse tiedän. Minä itse käyn perjantain tunneilla. Aloitin tammikuussa ja eka päivä jännitti. En vielå tiennyt missä satulauhuoneista kumpikaan on (siellä on 2 satulahuonetta) mutta sopivasti minun tuntilaisista kaksi tyttöä tulivat auttamaan minua. Ensimmäisen tunnin menin belicellä joka kyllä koitto kerran puraista mutta muuten keskustallin hevosista minun tietääkseni vain yksi vähän yrittää purra joka on juuri kyseinen belice. Belicellä meni hyvin eikä se yhtään kiemurrellut minnekkään tai koittanut lähteä alta. Hevoset ovat hyvin koulutettuja! Tunnin jälkeen ryhmäläiset kutsuivat minut heidän whatsapp ryhmään joka oli minusta tosi kivaa. Keskustallin ratsastajidta voi saada elin ikäisiä ystäviä. Nykyään käymme usein ulko aitausten edessä piknikillä yhdessä ja minun kaveri joka ratsastaa punametsällä innostui tallista myös ja aloittaa tiistaisin. Kesäisin saamme pestä hevosia tunnin jälkeen ja ratsastamme ulkona. Tallilaisilta saa hyvin apua kaikkeen ja hevosten harjat ja suojat löytyvät heti karsinan ovesta. Tallilaisilta voi myös kysyä reippaasti eri hevosista jos jännittää. Itse rakastan tallia ja olin niin iloinen kun pääsin aloittamaan!

      • Anonyymi

        Itse olen ratsastanut Keskustallilla kuusi vuotta. Tunneilla ei mielestäni kehity ollenkaan, joka tunti käydään läpi samoja asioita ja tehtäviä. Tallinomistajalla on suosikkioppilaita jotka saavat ratsastaa ilmaiseksi, pääsevät kehittymään ja hyppäämään korkeampaa ja kisaamaan myös ulkopuolisissa kisoissa. Opettajien taso vaihtelee paljon. Yhden opettajan tunneilla tehdään joka tunti samoja asioita, yhden tunneilla on melkeimpä pelottavaa käydä. Ja yksi opettaja ei oikein anna yrittää, jos ei heti onnistu alkaa huutamaan ja juoksee raipan kanssa hevosen perässä. Tallissa ei ole yleensä paljoa ihmisiä joilta voisi pyytää apua.


    • Anonyymi

      Korjoitan myös punametsää harkitseville ratsastajille! Punametsästä on tullut paljon kietäviä huhuja että opettajat olisivat ilkeitä mutta opettajat ovat vaihtuneet jo. Uusi tuli noin puoli vuotta sitten. Tallilla opettaa myös vilma jonka ääni on kyllä kantava, mutta häneltä saa oikean laista opetusta. Hän ei tosin huuda. Tallilla saa myös palautetta ratsastuksen jälkeen siitä mitä ei tarvitse enää parannella ja siitä mihin voi keskittyä seuraavalla tunnilla. Olen ratsastanut siellä n 1,5 vuotta ja opettaja vaihtunut kerran. Hevoset osataan valita hyvin ratsastajille eri kokoisista eri painoisiin. Tallilla on shettiksiä ,todella korkeita hevosia ja kaikkea niiden väliltä. Olen saanut sieltä monia lempi hevosia joista yhtä vuokraan tämän viikon. Vuokraviikko alkaa tänään 6.7 ja jännittää. Vuokraviikollahan ei edes ole opettajaa joten pääsee kokeilemaan kaikkea mitä haluaa kokeilla paitsi este tunnit varataan vuokraviikolle erikseen. Leiriy ovat IHAN PARHAITA. Olen ollut jo kahdella leirillä ja siellä pääsee kokeilemaan kaikkea. 1,5h ratsastusta,hevosten varusteiden pesemistä,sisään ja ulos viemistä,teoriaa,uimista halutessa,ratojen käymistä jalan jos tarvitsee,harjojen järjestelyä,juottoastioiden täyttämistä,hevosten ruokkimista ja hevosten hoitamista. Sain jokaiselta leiriltä koko leiriporukan minun uusiksi kavereiksi ja nyt niitä on kertynyt jo n 8 :)

    • Anonyymi

      Keskustallia en voi suositella. Junnataan samoja asioita, jolloin kehittyminen tosi hidasta. Palautteisiin ei vastata (ilmeisesti ratsastajia riittää, kun vanhoista ei tarvitse pitää kiinni). Lisäksi kallis talli. Itse koin, että oltiin ystävällisiä niin kauan, kun asiakas ei kyseenalaistanut mitään tai antanut kehittävää palautetta. Sävy muuttui heti, kun toivoi muutoksia.

      • Anonyymi

        Kyllä ei Matinkylän ratsastusmaneesin paikalle ei tarvita mitään ratsastustallia enää. Siitä ne kaikki hevosten lannat leviää Nuottalahteen ja entisestään rehevöittää umpeen koko lahden. Ei hevosten paikka ole missään keskellä asutusta. Hevoset kuuluu Pohjois-Espoon maisemiin, siellä on muitakin hevostalleja. Nyt 23.10 22 palanut joku rottelo ja kohta ne muutkin poltetaan .Ei mitään järkeä säilyttää vanhoja rötisköjä ne pilaa koko maiseman. eikö Espoon kaupunki voisi purkaa ne, vai odottaako kaupunki, että nuoriso polttaa ne poroksi niin nekin rahat. Yrittäkää nyt Espoon päättäjät tehdä asialle jotain.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe