37.000 e/vuosi

hitsaajana....

Eräs sukulainen saa pienellä syrjä-Suomen paikkakunnalla telakan hitsarina 37 donaa vuodessa bruttona. Tekee toki jkv ylitöitä, mutta silti. Hyvä palkka ammattikoulun käyneelle 3-kymppiselle kaverille, asuu pikkupaikkakunnalla jossa halvat asumiskulut ja kaikki lähellä.

Itse tienaan akateemisena toimihenkilönä asiantuntijahommassa 31.000 e/vuosi.

45

17025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se ole hyvä palkka,

      Kun itse työntentelen rakennuksella ja tienaan 42.000€/v..eikä mitään ammattikoulutusta

    • on suunnilleen oikea

      mutta sinun aika pahasti alakantissa.

      Itse tee keskitason asiantuntijatyötä liki ilman ylitöitä (no muutaman kymmenen tuntia vuodessa) noin 43-45.000€/vuosi, ja minusta sekin on hieman alakanttiin.

    • on kohtuulliset palkat..

      Ei niihin hommiin juuri lähdetäkkään kovin helpolla enää kypsemmällä iällä.

      Heti kun alkuun tottuu niiden töiden haittoihin:
      -Hankalia työasentoja.
      -Likainen työ yleensä.
      -Ylitöitä usein.

      Itse opiskelin nuorena lvi:tä ja ilmanvaihtohommat kiinnosti. Työpaikka missä sitten olin niin ei kovin paljoa sitä työtä pystynyt tarjoamaan vaan homma meni loppupeleissä enemmä putkihommiksi.

      Mutta sen alan ammattilaisena niin kyllä on mahdollisuus tienata hyvinkin. Verojenkierto meinaan, tuttapiirissäkun sana kiertää niin teet joskus pimeenä hommia niin kyllä rahaa tulee.

      Pitäähän näihin ammatteihin olla se tottumus melkein alusta alken eli remonttimies tyyllinen, kädet aina paskassa, kukaan ei varsinaisesti katsele perääsi eli itse vastaat tekemisistäni, työturvallisuudestasi jota ei missään varsinaisesti opeteta. Pari putoamista, läheltäpiti hengenlähtö opettaa :)
      -Kylmässä, kuumassa..

      Kyllä tuosta palkkaa pitääkin saada kuin jostain siististä sisätyöstä.

      Asiantuntijoita on monenlaisia.

      Nykyään taas olen sairaankuljetus hommissa ja opiskelemassa ensihoitopuolelle enemmän. Lähinnä työn mielenkiintoisuus ja ihmisten auttaminen kiinnostaa kai.. palkka on aika anuksesta. Koulua pitää käydä minimissään se 2-3 vuotta että pääsee 1700-2000 euron bruttotuloille. Hullu kai sitä on..

      Niin ei tuo 37.000 kuitenkaan ihan säännöllisellä 8t päivätyöllä irtoa. On siinä aina ne haittapuolensa mitä itsestään joutuu repimään.

      Kyllä taksissakin voit tienaa tuon summan vuodessa. 12t vuoroja, yötyötä, päivät nukut ja taas yöllä töihin jne..

      Ps, mikä on akateeminen toimihenkilö?

      • hän ole

        toimihenkilö jolla akateeminen koulutus.Itse ollut jo sitten 90-luvun lopun ylempi toimihenkilö opistotason koulutuksella:)


    • Ku katkeruus paistaa

      Hoitsut repii ilman ylimääräisiä vuoroja jo yli 40000€/vuodessa verovaroin sisätöistä!!

      En paljon hitsarin hommaa kadehtisi.
      Ja kun painaa aina överissä niin onko siinä enää järkee ?
      Muista ei koulutus ratkaise vaan ammattitaito ja työn tuottavuus ! Tietenkin tehty tuntimäärä/vuosi otetaan lomat ym. huomioon kun sitäkin on kunta-alalla mahdollista saada yksityiseen puoleen tupla määrä.

      • vastaus..

        Niin, mut hitsarit saa sentään pitää v-loput vapaata, eikä tarvitse lähteä yöllä töihin!!


      • LEHI
        vastaus.. kirjoitti:

        Niin, mut hitsarit saa sentään pitää v-loput vapaata, eikä tarvitse lähteä yöllä töihin!!

        Mulla 28000 euroa vuodessa levyseppähitsarina, mukana siis ylitöitä ja lomarahat. Öisinkin on soitettu töihin, mutta niistä olen kieltäytynyt, kun ei ole tarjottu mitään ekstraa.


      • Anonyymi

        No ei tod revi 😂😂😂


      • Anonyymi
        vastaus.. kirjoitti:

        Niin, mut hitsarit saa sentään pitää v-loput vapaata, eikä tarvitse lähteä yöllä töihin!!

        ai teollisuudessa ei ole 3 vuorotyötä tai viikonloppuhommia? Idiooootti


    • että duunarikin voi tienata

      Isteoppinut putkimieskaverini tienaa n. 60.000 vuodessa. Aika hyvin peruskoulupohjalta. Itse olen korkeakoulutettu ja alan nyt kohta 3-kymppisenä päästä samoihin tuloihin. Toisaalta opiskelut olivat hienoa aikaa kireästä taloudesta huolimatta.

      • Esimies...

        Hitsarit ovat ammattimiehiä, saavat töitä mistä tahansa, vaihtavat äkkiä työnantajaa jos ei palkka "juokse". Saahan sitä perustaa tmi:n ja hitsata vaikkapa alkaen 50€/h (millä ei saa enää NORMAALIA hitsaria edes pohjanmaalta)

        Itse teknikkokoulutuksella olen esimiesasemassa, jos saisin kaiken valita alusta 2-kymppisenä niin valitsisin hitsauksen ammatiksi , ja sen ammatin opettelisin TOSI hyvin. Kukaan ei halua paskaa. Vanhemmalla iällä ammatin vaihdos ja LAISKUUS riivaa, että junnataan nyt tässä...


    • kjhjhgghnmcnxf

      sinun sitten alkaa hitsariksi eikä päivitellä heidän tulojaan.varaudu siinä tapauksessa siihen että hitsari joutuu palkkansa eteen tekemään muutakin kuin vain puhumaan "fiksuja".

    • Asentaja Pentti

      Itse tienaan 70000 € vuodessa tuulivoima alalla. Ei paha.

      • operaattorilla pk-seutu

        peruskoulun käyneenä, täysin alalle ummikkona lähteneenä, tienaan nyt vuodessa n 42.000€. Teen tosin paljon viikonloppuja ja n 2pvää kuukaudessa ylitöitä. Pohjapalkka ei päätä huimaa, n 2500€/kk, mut lisillä ja ylitöillä tulee kivasti lisää hilloa.


    • Avatkaa silmät

      Suomalaiset miehet puhuvat omista palkoistaan 100% samalla tavalla ja tasolla kuin 7-vuotiaat pojat isistään. "Meidän iskälläpä on vielä parempi palkka kuin teidän iskällä".
      Juuri tuon kummallisen itsepetoksen takia suomalaisten ostovoima on samaa tasoa kuin romanialaisilla.
      Palkka lasketaan aina bruttona, jos oma palkka kerrotaan jollekin, niin vuosipalkkaan ilmestyy jostakin 10000-20000€/vuosi lisää.
      Työpaikalla itketään ja vikistään samaa palkkaa saavien kanssa palkkojen kurjuutta ja muille pitää esittää rikasta.
      Suomalaiset naiset eivät palkastaan edes puhu. Itkevät kotona kurjuuttaan, mutta mielistelevät töissä esimiehiään. Palkankorotuksia ei uskalleta itse kysyä ja kuvitellaan, että tarpeeksi esimiehen ahteria nuolemalla saadaan lisää.

      Kuka tästä kaikesta kiittää? Työnantaja ja valtio taputtavat käsiä ja kiristävät vähän lisää. Suomalainenhan ei valita.

      Olisi paljon rakentavampaa puhua NETTOPALKASTAAN ja yrittää siinä sitten vielä olla rehellinen.
      On täysin typerää huudella kohtalaisesta palkasta, jos sen saamiseksi joutuu painamaan 7 päivää viikossa. Kyllähän apumiehen lomittajakin tekee kovaa bruttotiliä, jos puolet palkasta tulee viikkolepokorvauksina ja ylitöinä.

      Jos sitten haetaan totuutta ihan kunnolla, niin voitaisiin puhua käteen jäävästä nettopalkasta, asumiseen ja ruokaan kuluvien pakollisten kustannusten jälkeen. Mikä on sen kovapalkkaisen hitsarin nettopalkka sitten kun vielä lainat, osamaksut, puhelin ja autoon liittyvät laskut on maksettu?

      Minulla ainakin käteen jäävä ylimääräinen raha pyörii 100-300€/kk tuntumassa. Enkä todellakaan ole lähelläkään niitä pohjapalkalla painavia suomalaisia.

      Kasvavasta bruttopalkasta hyötyy joku muu kuin se, jonka nimellä sitä verotetaan. Laittakaahan tänne ihan vaan mielenkiinnon nostattamiseksi omat nettotuntipalkkanne, ilman ylitöitä.

      • palkka

        on 2770€ Esimies teollisuus.


      • ...

        ...


      • palkka käteen

        3158,33e/kk. Kiinteä kk-palkka, ei tuntiseurantaa -> ei ylityökorvauksia.


      • pom

        Tuntipalkka 11,843 netto. Ja kk-palkan jakaja on 157 Toimareilla (työnjohtotehtävät)8h/pv 5 pv viikko...


      • paperimies

        vuorohommia 2100e/kk


    • jippijaijeemf

      elintarviketyöläinen.

      ei työsopimuksia. ei lisiä, ei yt-korvauksia, ei pekkasia. ympäripyöreitä päiviä. käsittämättömän raskas työ ja kiire. työtä teen enemmän viikossa kuin kaikki ed.mainitut tekee yhteensä.

      palkka 1400e kk brutto

      • Rakkautta vaan

        Saarioisten äidithän tekee ruokaa rakkaudella, ei rahasta....


      • Nimimerkki varattu
        Rakkautta vaan kirjoitti:

        Saarioisten äidithän tekee ruokaa rakkaudella, ei rahasta....

        "Saarioisten äidit" eivät taida enää tehdä toisten äitien ruokia, kun ovat saaneet monoa tehtaalta.


      • Rakkautta vaan
        Nimimerkki varattu kirjoitti:

        "Saarioisten äidit" eivät taida enää tehdä toisten äitien ruokia, kun ovat saaneet monoa tehtaalta.

        Auts.... tuliko tilalle tuontiäitejä?


    • 1258

      ne on siirretty tekemään ruokaa omaan kotiin

      • verojakorvaussuhde

        uusi mainoslause voisi olla: " teidän äiti maksaa meidän äitin työttömyyskorvauksen veroistaan"


    • PulttiOlli

      Palkkoja ja korvauksia tehdystä työstä sekä menetetystä vapaa-ajasta on monenlaisia.
      Itse teen tuulivoimala alalla työtä ja koen ettei se vastaa lähellekkään mitään TES-in alaisia palkkoja koska eräistä itä-naapurimaista tulleet "ammattilaiset" ovat myyneet itsensä tänne Suomenmaalle erittäin edullisin hinnoin. He tekevät ympäripyöireitä päiviä ilman mitään taukoja.
      Ihmettelen itse lähinnä miksi ei viranomaiset puutu tuollaiseen toimintaan joka ei vastaa minkäännäköisiä turvallisuus normeja, saatikkaa työntekijöiden hyvinvoinnin työolojen määräyksiä. Kaverit keikkuvat korkeuksissa väsyneinä ja ilman kunnollisia taukoja saatikka -syöminkejä.

      • HatunNostoa

        Näiden "idänmiesten" työteho on kolminkertainen Suomi-julliin nähden. Ei voi kun ihailla jamppojen tehokkuutta ja asennetta.


      • OiMiksiLaulatLintunen

        Mistä se johtuu? Jossain on vikaa. Miksi suomalaiset ovat niin tyytymättömiä kaikkeen? Miksi idänmiehet tekee puolella palkalla tyytyväisinä 3 kertaa enemmän töitä? Missä on vika? Kuka kärsii eniten ja miks?


      • kikypotkut
        OiMiksiLaulatLintunen kirjoitti:

        Mistä se johtuu? Jossain on vikaa. Miksi suomalaiset ovat niin tyytymättömiä kaikkeen? Miksi idänmiehet tekee puolella palkalla tyytyväisinä 3 kertaa enemmän töitä? Missä on vika? Kuka kärsii eniten ja miks?

        Turha sulle on selittää suomalaisesta kustannustasosta, toivon vaan että moni teistä vittuilijoista saa YT:ssä kenkää sekä pääsee näin aitiopaikalle seuraamaan tätä mielettömyyttä Suomessa.

        Vittuilkaa sen jälkeen urakalla jos vielä meno naurattaa.


    • paskaduunia

      Hitsarin homma on hidas itsari, myrkyttäkää vaan ittenne ja tuhotkaa selkänne ja olkapäänne huonoilla työasennoilla sekä aivonne käryillä.
      Suurin osa muuten hitsareista saa täysin ala-arvoista liksaa myöskin, ulkomaanpellet tekee nääs ne puoleen hintaan ellei jo 5 euro/h

      • niinjuuri

        Jep. Yleensä hitsarin palkka on n. kympin tunti. Sitten jos olet oikein kova luu ja vedät luokkasaumoja niin hyvissä firmoissa tienaat hyvin. Mutta se ei siis ole koko totuus alasta.


    • 5465654654

      Veljeni saa hitsarina noin 40.000 vuodessa, välillä on viikonloppuja töissä mutta ei edes joka kuukausi. Itse olen diplomi-insinööri ja 42.000 vuodessa suuressa teknologiateollisuuden yrityksessä.

      Ei kannatta kouluttautua.

      Onhan tässä jotain pielessä kun helpossa duunariammatissa saa saman verran kuin vaikeasta DI koulutuksesta joka keskimäärin kestää 6v yliopistossa. Metallityöläisten ylityökorvaukset ovat ihan järjettömät. Sunnuntain palkka taitaa olla helposti 50-60€/tunti. Samoin vaativan yliopistotutkinnon suorittaneiden palkat ovat pahasti alakanttiin monessa firmassa. Vaihtaisin työpaikkaa mutta täälläpäin ei paljon vaihtoehtoja.

      • 34534534534

        Toki koulutuksissa se ero että hitsari ns. "umpikuja-ammatti" josta ei juuri nousta parempiin tehtäviin. Monen suuryrityksen toimitusjohtaja taas on DI. Mutta silti DI palkat "aloitustehtävissä", esim vaativa asiantuntijatyö, ovat aika naurettavia kun duunarikin saa lähes saman.

        Kyllä minunkin työ olisi niin helppoa jos ei sen kummempaa tietoa tarvisi kuin kuinka tehdään laadukas hitsaussauma. Mutta useampi vaativa kehitysprojekti jatkuvasti meneillään missä pitää koko ajan ratkoa uusia vaikeita ongelmia ja johtaa ihmisiä.


      • urpojen-maa-

        Vai kade ollaan duunareille, olet varmaan kade myös työttömille.
        Siinä oikein insinjöörin prototyyppi joka kuvittelee itse olevansa korvaamaton ja pitää 40ke isona palkkana nykysuomessa paskoissa oloissa tehdyistä hommista.

        Et varmana jaksaisi päivääkään möhömahalla ryömiä paskassa ja hitsata luokkia.


      • niinjuuri
        34534534534 kirjoitti:

        Toki koulutuksissa se ero että hitsari ns. "umpikuja-ammatti" josta ei juuri nousta parempiin tehtäviin. Monen suuryrityksen toimitusjohtaja taas on DI. Mutta silti DI palkat "aloitustehtävissä", esim vaativa asiantuntijatyö, ovat aika naurettavia kun duunarikin saa lähes saman.

        Kyllä minunkin työ olisi niin helppoa jos ei sen kummempaa tietoa tarvisi kuin kuinka tehdään laadukas hitsaussauma. Mutta useampi vaativa kehitysprojekti jatkuvasti meneillään missä pitää koko ajan ratkoa uusia vaikeita ongelmia ja johtaa ihmisiä.

        Tuo on täydellistä tietämättömyyttä. Vai että umpikuja-ammatti? Aina voi opiskella pidemmälle jos vaan kykyjä riittää.


      • rfdgfgd
        niinjuuri kirjoitti:

        Tuo on täydellistä tietämättömyyttä. Vai että umpikuja-ammatti? Aina voi opiskella pidemmälle jos vaan kykyjä riittää.

        Aina voi opiskella pidemmälle mutta itse metallitutkinnolla harvemmin etenee paljon uralla. Siten on tavallaan umpikuja-ammatti. Ei DI tutkinnollakaan automaattisesti etene korkeisiin asemiin vaan se vaatii paljon omaa työtä, DI tutkinto tosin antaa edellytykset sille. Moneen korkeisiin asemiin ei edes harkita hakijoita joilla ei yliopistotutkintoa.


      • Anonyymi
        34534534534 kirjoitti:

        Toki koulutuksissa se ero että hitsari ns. "umpikuja-ammatti" josta ei juuri nousta parempiin tehtäviin. Monen suuryrityksen toimitusjohtaja taas on DI. Mutta silti DI palkat "aloitustehtävissä", esim vaativa asiantuntijatyö, ovat aika naurettavia kun duunarikin saa lähes saman.

        Kyllä minunkin työ olisi niin helppoa jos ei sen kummempaa tietoa tarvisi kuin kuinka tehdään laadukas hitsaussauma. Mutta useampi vaativa kehitysprojekti jatkuvasti meneillään missä pitää koko ajan ratkoa uusia vaikeita ongelmia ja johtaa ihmisiä.

        Onhan se niinkin että duunari joka tienaa hyvin oppii ja kouluttautuu itse töissä tekemällä ja palkka nousee diplomi-insinööriin tasolle. Se on semmosta työssäoppimista eikä sitä että käy 6 vuotta koulua ja saa sen jälkeen hyvän palkan eikä välttämättä tajua tekemästään työstä vielä kovin paljoa muuta kun teoriassa.


    • mkkmmnjhbökiyvughjknm

      mä tienaan 900 000 vuoteen

    • Ministeri1234

      Ei kai kukaan tee töitä enää 37000€ / vuosi?

      Terveisin ministeri Bemarin takapenkiltä

    • turhaateoriakoulutusta

      Eikä ole ainoa koska metallimiehistä alkaa olla pula

    • Anonyymi

      70 000e nosturinkuljettajana. 10h/päivä ja ansiot nousee jos viitsii tehdä jonkun viikonlopun kuukaudessa. Koulutus 6kk, 3kk koulua ja 3kk työharjoittelua. Helppoa hommaa koska olet aina korkeammalla kuin mestari, kummassakin mielessä. En vaihtaisi mistään hinnasta enää takaisin esimiestehtäviin tai edes puikkohitsarin hommiin. Onneksi en jäönyt nuorena niihin töihin, vaikka aluksi tuntuikin kivalta saada 3k/kuussa vain polttamalla paketin OK 48.00 3,25 puikkoa tai 63.28 2.0. Taito jäi muttei halut.

      • Anonyymi

        Vuonna 2024 on 252 työpäivää. Kerrot tekeväsi 10h per päivä eli 2520 tuntia töitä joten tuntipalkkasi on vajaa 28€. Ei huono, mutta kun mietit että se vaikkapa 60k vuodessa tienaava mestari tekee 7,5h mittaista työpäivää niin sehän tienaakin liki 32€ tunnissa eli sinua enemmän….


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 2024 on 252 työpäivää. Kerrot tekeväsi 10h per päivä eli 2520 tuntia töitä joten tuntipalkkasi on vajaa 28€. Ei huono, mutta kun mietit että se vaikkapa 60k vuodessa tienaava mestari tekee 7,5h mittaista työpäivää niin sehän tienaakin liki 32€ tunnissa eli sinua enemmän….

        Tuollaiset tuntimäärät ovat laittomia. Laki sallii maksimi tuntimääräksi vuodessa n. 2300tuntia. Tuohon päästään laskemalla työviikkojen määrä (48) kertomalla keskimääräisen maksimi viikkotyöajan (48). Tarkoittaa, että voit välillä tehdä todella pitkää viikkoa, mutta jossakin välissä on tehtävä lyhyempiä työpäiviä tai lyhyempiä viikkoja jotta päästään tuonne lain maksimi keskimääräiseen viikkotyöaikaan, eli 48 tuntiin.

        Itselläni oli viime vuoden ansioista laskemalla keskituntiansio hieman päälle 38euroa. Vuosiansiot olivat n. 63 500e ja työtunteja oli 1 652.


    • Anonyymi

      So? Ihan normaali liksa tuo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1225
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1198
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe